Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Ponorková nemoc - Altec Lansing XA-3051
Ponorková nemoc - Altec Lansing XA-3051
autor: Kwolek Jirka , publikováno 6.2.2003
Seznam kapitol
1. Závěr
Ponorková nemoc - Altec Lansing XA-3051

V případě těchto aktivních reproduktorových soustav je vše trochu jinak, než se na první pohled zdá. Vypadají například jako součást vybavení ponorky a při tom jsou primárně určené do obývacího či dětského pokoje. Plastový povrch hrozí plastovým zvukem, přitom je přednes zcela prostý obvyklého dutého dunění a huhňání. Sada se pyšní logem Dolby Laboratories a při tom byste zde marně hledali digitální vstup. V sestavě je šest reproduktorů a při tom se jedná o sestavu 4+1... {mospagebreak title=Tak trochu jiné reproduktory}

Značka Altec Lansing, ač velmi známá v USA, je v naší republice úplným nováčkem (distribuce byla zahájena začátkem roku 2003). Pokud mohu soudit podle internetových stránek Altecu, není testovaná sestava jejich zvlášť extravagantním dílem (některé sety vypadají ještě exotičtěji). Naopak, XA 3059 stojí dokonce na vrcholu celé kategorie pojmenované "Video gaming / TV audio" (audio pro videohry a TV).

Nejdříve jsem nechápal, čím se tato řada liší od od sestav v kategorii "PC audio", po krátkém používání jsem však uznal, že jistá specifika tady opravdu jsou, a pokud k nim přihlédnu, musím uznat, že sestava XA 3059 plní svůj úkol v tomto "oboru" velmi dobře. Nepředbíhejme a pojďme se na celou věc podívat od začátku...

Copak nám to nesete?

Ponorková nemoc - Altec Lansing XA-3051

Nechtěl bych Číňanům ubližovat, ale od začátku jsem na testované sestavě oceňoval to, jak vybočovala z "čínsko - tchajwanského" levného proudu. Podívejte se na krabici - je elegantní, bez obvyklého zdobení nevkusnými roboty a 3D písmeny. Dobrý pocit mi nevyprchal ani v průběhu vybalovaní sestavy.

Vlastní reproduktory jsou poměrně těžké a nečekaně robustní. Tuhá skořepina, čelní mřížka, spolu s oválným tvarem, působí až nárazuvzdorným dojmem - nechtěně jsem si odolnost jednoho satelitu ověřil tak, že při vybalovaní mi jedna bednička spadla na zem a tento "test" přestála bez jediného šrámu. O tom, že sestava byla navržena tak, aby ji neuškodilo ani nešetrné (povětšinou asi dětské) zacházení, svědčí i stojánky satelitů - vlastní "bedýnky" totiž dlí na robustních podstavcích ohnutých z tvrdého 4mm drátu umožňujících naklápění i pohodlnou montáž na zeď (zadní pár). Nemusíte se tedy bát, že po čase budete doma lepit polámané plastové "modelářské" stojánky.

Design

Kosmicko-ponorkový design se bude líbit nejspíše těm mladším (není divu, sestava míří nejen k uživatelům PC ale poměrně razantně i k majitelům herních konzolí), já bych osobně na satelitech přivítal černou průzvučnou tkaninu (i když je známo, že nejlépe hraje holý reproduktor).

Ponorková nemoc - Altec Lansing XA-3051
...kliknutím na obrázek zobrazíte jeho větší verzi...

Satelity jsou řádně popsané a vybavené barevně označenými konektory - díky tomu celou sestavu sestaví i naprostý "lama". Všimnul jsem si toho, že přední satelity jsou vybavené kvalitnějšími reproduktory, zatímco zadní jsou mají zase delší vodiče (průřez je 2x 2mm2). A stejně jako i jinde, je i zde srdcem sestavy subwoofer...

Subwoofer

Ponorková nemoc - Altec Lansing XA-3051

Tato jednotka patři (ve své kategorii) mezi ukázky "jak se to má dělat". Vypadá trochu jako tvrdý tlustostěnný soudek, lze ji umístit naležato i nastojato, je vybavena 13cm basovým měničem s vysokým zdvihem membrány a čelním vyústěním bassreflexu. Zde platí to co jsem řekl o robustnosti provedení a "ne-čínskosti" dvojnásob - přesto že je uvnitř umístěná elektronika, není to na funkci vůbec znát: nic nedrnčí, basreflex nekašle ani nefuní (to je typické pro levné subwoofery s neladěným "náhodně umístěným" bassreflexem).

{mospagebreak title=Ovládaní, zvuk a... závěr}

Ovladač - že na tebe vezmu nůžky!

Ovladač sestavy (umí i dálkové zapnutí) je spojen se subwooferem kablíkem (není tedy bezdrátový). Vlastní ovladač je zároveň i terminálem umožňujícím připojení dvou stereo-sluchátek - výborný nápad + malá náplast za kabel vedoucí k ovladači (a učiněný balzám na nervy pro ty, kteří již mají dost otřásajících se oken).

Nastavení každého parametru (hlasitost / korekce) je indikováno odpovídající diodou + horní řadou LED diod (míra nastavení). Podržením funkčního tlačítka lze vyvolat alternativní funkce tlačítek vč. kontrolního šumového signálu (test). Poznámka: Veškerá aktuální nastavení si sestava "pamatuje" i po vypnutí.

Ponorková nemoc - Altec Lansing XA-3051

Parametry sestavy

  • 56W RMS Total Continuous Power
    (4x5W satelity; 17.5W center; 18.25W woofer, vše do 1% THD)
  • 100W hudební výkon
  • 6-repro, Dolby Surround Pro Logic Surround
  • Dual Mode Selector (Stereo / Pro-Logic)
  • digitální ovladač
  • terminál pro připojení dvou párů sluchátek
  • magneticky stíněné satelity

Satelity - zvuk

Ponorková nemoc - Altec Lansing XA-3051

Největší nevýhodou satelitů je, že jsou jednopásmové (chybí jim výškový reproduktor). Jejich jinak vyrovnanému přednesu prostě schází více hudebních detailů. Při poslechu PC hudby to příliš nevadí, zřetelnější to je u poslechu hudebních CD s akustickou hudbou. Poznámka: podobně zní i střední/vyšší třída satelitů od Creative Labs.

Subwoofer

Generované basy nejsou falešné, mají hutný základ a zní překvapivě příjemně (od herní sestavy by bylo možné čekat více agresivity - na druhou stranu je o to příjemnější při poslechu hudby, kde basy zvuku naštěstí neutíkají). Příkladné je i chování integrovaných zesilovačů (jak "ne-čínské"!) - nešumí ani nebručí, v reproduktorech nic necvrliká, přeslechy a zkreslení je minimální (pokud sestavu nepřebudíte).

Hudební výkon

Ponorková nemoc - Altec Lansing XA-3051

Nebudu vám lhát, že s touto sestavou zvládnete i diskotéku. Přesto je její výkon na běžné prostory (do 20m2) dostačující. Poznámka: V porovnání s Geniusem 5.1 Theater je výkon této sestavy cca o 20% nižší.

Větším problémem je již fakt, že:

  • vstup je jen jeden a je pouze stereo,
  • sestava umí jen starší analogové dekódování Dolby Pro-Logic***

*** Na této sestavě si tedy nepřehrajete plný zvuk Dolby Digital AC-3, a to ani tehdy pokud máte kartu s výstupem 5.1 U her to možná tak nevadí, ale k domácímu kinu se tato sestava vůbec nehodí (přijdete o většinu zvukových efektů, i když je to stále lepší než prosté stereo).


Sestava XA 3059 má některé specifické přednosti, na druhou stranu má také své zásadní nevýhody. Exceluje v robustnosti a mechanické odolnosti, ve snadnosti připojení, překvapuje dobrým zvukem (poslech hudby je na rozdíl od levných sestav 4.1 / 5.1 možný a přijatelný) a kvalitními zesilovači. Mezi výhody bych zahrnul i dálkové ovládaní se sluchátkovým terminálem.

Nevýhodou je to, že se nejedná o sestavu kompatibilní s Dolby-Digital. Také jeden vstup omezuje nasazení této sestavy na "lokální použití" - k televizi (zkoušel jsem poslech Pro-Logicu z dig. satelitu a byl jsem mile překvapen), k herní konzoli (výrobce doporučuje tuto sestavu k Playstationu nebo k XBoxu) a v neposlední řadě k PC. Sestavou však rozhodně nevyřešíte komplexní ozvučení obýváku - mnohem lépe se osvědčí v dětském pokoji či pracovně.

Poznámka: Pokud bychom tuto sestavu srovnávali s populárním setem Genius Theater 5.1 mohl bych konstatovat, že testovaný Altec má lepší elektroniku (nebručí a necvrliká) a subwoofer, zatímco Genius má lepší satelity (přední jsou dvoupásmové) a alespoň jeden analogový vstup 5.1. Obecně lze říci, že Altec XA 3051 je výhodnější nasadit tam, kde preferujete přístup "zapojit a hrát" bez starostí "proč mi nejede center", proč to šumí, bručí... ovšem za cenu, že některá speciální kouzla Dolby-Digital AC-3 zůstanou před vámi skryta (downsampling na Pro-Logic je možný).

Cena testované sestavy ba měla být 3900 Kč bez DPH.

Výrobky Altec Lansing do ČR dováží firma LEVI International.



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
6.2.2003 00:24:58   0.0.0.xxx 46
Zajimave bedny, ale asi k nicemu V tom zaveru nechapu "zapojit a hrat" ...copak tento problem jste u Geniusu meli ? Brum u Geniusu (centr) zamrzi, ale nastesti to neslysim.
Proste dat 4800,- za neco co nema ani 5.1 vstup, a jehoz vykon/kvalita se s drevenyma bednama podle me porovnavat neda, je silenost...ale nekdy bych to rad porovnal na vlastni usi s Geniusem (hlavne ten "kvalitnejsi" subwoofer )
6.2.2003 04:55:11   0.0.0.xxx 65
jj-nechapu co na tom autor vidi tak zajimaveho....kdybych mel pred sebou tyhle umelohnmotne vylisky a porovnaval je s bednami od creative nebo geniusu za stejne penez,nemusel bych se dlouho rozhodovat. A robustni subwoofer z plastu? MUHEHE!
P.S.: Jak by rekl Jagr v reklame na zvykacky - "Tach to je amehika":-)
6.2.2003 07:09:05   0.0.0.xxx 56
no tak to sou snad nejhnusnejsi repra co sem kdy videl ...
6.2.2003 07:14:17   0.0.0.xxx 65
Na plastové bedýnky jsou (boudo) dost drahé,,, A tvar je dosti někde jinde. Raději volím ryzí praktičnost.
6.2.2003 07:45:22   0.0.0.xxx 65
To byla recenze plná technických detailů a porovnání :-). Ocenil bych raději pořádné otestování alespoň trochu kvalitních beden jako Kolipsch ProMedia DD 5.1 s Logitechy Z-680 a případně některými ne-PC bednami.

Dík David
6.2.2003 08:24:52   0.0.0.xxx 56
Myslím že všichni by ocenili i nějaké porovnání reálného výkonu (pořádné testy jako dělají třeba na 3DSoundSurge, díky nim jsem si vybral svoje bedny - prostě 2x dražší Creative hrály hůř ;)). 5.1 bedny bez 5.1 vstupu jsou trošku... zbytečné... Já osobně mám ABIT SP-50 (dřevěný subwoofer velikosti minitoweru (skoro 2x delší než Genius) - 40W, 4 x jednopásmový kovový surround - 10W, dvoupásmový kovový centr - 20W, celkem reálný výkon 100W), stály mě před rokem cca 5 tisíc a určitě bych neměnil - zvlášť ne za plastové vajíčka nastříkané fosforeskující zelenou barvou ;)
6.2.2003 09:54:12   0.0.0.xxx 57
Cim to je, ze Abit ma na svem webu trosku jine informace o vykonu techto beden Design subwooferu je skvelej, ale ty satelity...no nevim
6.2.2003 10:56:22   0.0.0.xxx 65

Hmmm... to opravdi nechápu... Proč se někomu zdá, že dřevotříska musí být lepší než plast u satelitů. Opravdu hlavní chybou těchto bedýnek - tedy co se týče zvuku - je to, že jsou jednopásmové. Použitý plast a oválný tvar je natolik tuhý a tvrdý (nejedná se o obvyklou šedou umělou hmotu, ze které jsou vyráběné levné modely), že jistě negeneruje nějaké parazitní vibrace a zvuky.


I u subwooferu... vše je o tuhosti - materiál je zde pouze jedním z kriterii. Co se týče dřevěných Geniusů, tak to mohu porovnávat, protože je mám doma. Subwoofer a elektronika je lepší u Altecu, satelity u Geniusu (udělal jsem si na chvíli takovou kombinaci).

A ta douška o tom, že plast od Creativu je lepší od plastu od Altecu... MUHEHEHE!

6.2.2003 12:29:19   0.0.0.xxx 66
To jsem ještě neslyšel, aby se plast lisoval, co je to za blbost. Plast se podle mně tváří(=zpracovává) tím, že se odlévá. A výsledná kvalita pak mimo jiné záleží na typu konstrukce bedny a zvoleném postupu tváření. Bedny od Creative jsou sice dřevěné, ale to samo o sobě ještě neznamená, že jsou kvalitní. Jistě namítnete, že hudební nástroje(např.kytara) se vyrábí dřevěné... Je tedy na místě se zamyslet, k čemu jsou PC reproduktorky určené. K poslechu hudby?(Těžko, to si pustím raději věž nebo sestavu) Na hraní? (Ano, ale tyto jsou drahé) Na video? (Kolik máte doma titulů podporujících 5.1 kanálový zvuk?)
6.2.2003 15:03:44   0.0.0.xxx 57
Hihihi, takze cti:

1)Plast se samozrejme zpracovava i lisovanim, ale toto slovo jsem pouzil jenom proto aby z te vety vyznelo ze bedny vypadaji prilis lacine...nevim jaky technologicky postup pri vyrobe konkretne pouzivaji a ani me to nezajima (tzn. ze kdyz ti reknu: "zlom vaz" tak si ho nemas zlomit a kdyz ti reknu "vpal se do spic" tak to taky neznamena ze bys se mel nekam cpat)

Jinac odkaz na prvni nahodne vybranou firmu lisujici plast http://www.prelouc-net.cz/plelplas/

2)Bedny od creativu nejsou drevene....pouze subwoofer je zpravidla dreveny....a to ze drevo pracuje dle fyzikalnich zakonu s nizkymi frekvencemi lepe nez plast je samozrejme....u satelitu je to trochu jinak...ALE TAM SE ZASE MNOHEM LEPE HODI KOV!

3)Bedny od Creativu jsou hodne kvalitni - muj osobni nazor, ktery mi nikdo neveme a rad ho budu presvecovat do nekonecna ze tomu tak je...

4)Titulu podporujicich 5.1 kanalovych zvuk (AC3) mam hafo....a jsem rad ze jich je cim dal tim vice (nove tituly uz prakticky nejsou zakodovany v jinem formatu)

5)Uzivej si svych sestav a vezi...me v pohode staci ma audigy a Creative inspire 6.1


P.S.: opravdu slintam nad sestavou Endera (ktery pise nize)

-tak zatim
6.2.2003 15:14:03   0.0.0.xxx 55
Hoj Jaro,

Jen kratce: subwoofer je nejlepsi ze dreva, satelity z kovu (s tou tuhosti mas pravdu ale je do toho zapleteno jeste vice faktoru a u dobrych beden by mela byt tuhost samozrejmosti - proto zminena kombinace drevo/plast)...

Pokud muj prispevek vyznel jakkoliv jinak, tak se omlouvam ale jedine co jsem jeho prostrednictvim chtel poznamenat je ze recenzovane bedny jsou prilis drahe na to aby mohly byt vyrobeny z plastu, meli jen stereo vstup a vubec vypadaly jak ze sedesatych let.....

P.S.: posledni veta je vymyslem vasi bujne fantazie drahy Jaro (myslim tu zacinajici: "A ta douška...", treba jste me jen spatne pochopil.
6.2.2003 15:44:01   0.0.0.xxx 57
Dík za uznání ;) I když jsem to nepsal proto, abych se nějak chlubil bednama, které jsem si vybral - každý má jiný vkus, líbí se mu jiný zvuk, šlo mi jen o to, aby někdo ovlivněn touto "recenzí" nekoupil takové umělohmotné šidítka aby se mohl ukájet, že "má tu nejbožejší americkou značku"... Vyplatí se srovnávat a investovat rozumně, mě přesvědčil ten Abit (recenze třeba http://www.3dsoundsurge.com/reviews/AbitSP50/AbitSP50.html) - větší reálný výkon i subjektivní kvalita zvuku než 2x dražší Creative, který má navíc dekodér dolby digital (nepotřebuju) a dálkové ovládání (stejně je subwoofer pod stolem, kam dosáhnu), takže jsem cenový rozdíl raději investoval do Audigy... Tehdy jediná cenově srovnatelná konkurence (Geniusy přišly teprv o pár týdnů později) Creative 2200 cca za 3 litry jsou z plastu a "subwoofer" má velikost krabice od bot... Jen poznámka pro obhájce plastů - zkuste si zvýšit hlasitost, to vám ty umělohmotné šidítka musí hezky lítat po stole (zákon akce a reakce ;)). Zato kov se co? Kov se ani nehne... ;)
6.2.2003 16:50:48   0.0.0.xxx 66
AD1, To, že jde lisovat plastické hmoty, se týká pouze některých typů pLastů(Muhehe). Předpokládám, že nemáš bedničky z polystyrenu(Muhehe->ten se lisuje), polykarbonátu nebo snad PET :-))). Používají se totiž kovové formy(2 části), jejichž vnitřek je nastříkán přípravkem, aby hmota nepřilnula. Jen tak mimochodem, víš o tom, že lisování probíhá za studena? Už vidim, jak za studena formuješ plast na bedničky(hehe)!!! Ale ty to přece víš, že? (smích) Ten plast totiž získává tvar za tepla. Dále to nebudu rozvádět...

AD3, SUBJEKTIVNÍ NÁZOR: Creative inspire 6.1 nejsou špatné, ale mají špatný odstup signál šum. Prostě se smiř s tím že od sestavy jdeš v kvalitě tak o 2 až 3 kategorie dolu(i cenově). Sestavu si nechám, byl bych blbej, kdybych jí vyměnil. Názor si nech, tohle je fakt.
6.2.2003 18:29:04   0.0.0.xxx 77
oki uz se nehadejme ohledne plastic industry....ja se ti snazil vysvetlit ze tomu zpracovani plastu rozumim jen povrchne a to slovo VYLISEK jsem pouzil jen jako zesmesnujici privlastek...je skoda ze jsi to pochopil jinak

AD AD3)ja nikde zadny sum neslysim a pokud tobe doma neco sumi tak to je problem. Tvou sestavu TI neberu a TVE "FAKTY" taky ne!
6.2.2003 18:54:22   0.0.0.xxx 66
.... v modelařině plastových letadýlek se formulace plastové výlisky běžně používají, takže na tom lisování plastů asi něco bude.
6.2.2003 23:21:14   0.0.0.xxx 66
no o tom lisovani ze probiha jen za studena: "víš o tom, že lisování probíhá za studena?" bych si nebyl tak jistej Jinak asi nejcastejsi bude ne "odlevani" ale "vstrikovani do formy" ... odleva se ocel a litina atd., ale plast...nevim nevim
K bednam...Enderovi bedny vypdaji pekne, ale kdyz jsem si vybiral jestli opet koupit Creative nebo radeji Genius, tak to vyhral Genius. U tech Abitu me prekvapuje cena (docela nizka) a design. Ale stejne bych asi nemenil.
7.2.2003 00:05:26   0.0.0.xxx 66
Tvrdíte tedy, že většina plastových věcí, které běžně používáte se vyrábí vstřikováním? Nevím, řekl bych spíš, že v konkrétních případech rozhoduje typ použitého materiálu. Podle toho se volí technologie.
7.2.2003 00:15:10   0.0.0.xxx 66
Jiste ze zalezi na konkretnim vyrobku, ale tyto male plastove kraviny se (podle meho nazoru) budou delat vstrikovanim do formy. Nechtel jsem se s nikym hadat o technologii, prece jen si to uz tak nepamatuju a hledat to ve skriptech se mi nechce , jen jsem chtel upozornit, ze se vsechno nedela tak jak jste uvedl vysel
7.2.2003 07:18:11   0.0.0.xxx 66
souhlas, design strasnej ... ale treba se to nekomu zalibi
7.2.2003 10:02:15   0.0.0.xxx 65
vstrikovani plastu (ABC,PC,PC-ABC,PC-ABC-SKLO napr.: monitory,klavesnice,mysi,bedynky,etc ... tvrde plasty - podle typu pouziteho) -> vysoky tlak vysoka teplota ocelova forma (tlak a teplota kvuli tomu aby se plast dostal rovnomerne vsude - zalezi na mnozstvi "vstrikovacich vstupu"), odelvani plastu (technologie RIM, polyuretan etc..napr.: blatniky aut ruzne kladivka, bednicky etc... mene tvrde ale zase houzevnate - nelame se, ohyba se)-> za "studena" znamena ze se odleva pri teplote cca 120C RIM technologiie je dvouslozkova, lisovani plastu/vakuovani (plexi, polystiren napr.: ruzne jednoduche tvary - misky, sklenicky, krytky, etc ...) -> pouziti tepla a lisu - omezena tvarova svoboda vyrobku. Takze kdyz to shrnem, tak se da vyrobit z umele hmoty VELMI kvalitni vyrobek dosahujici kvality dreva (napr nektere rady znacky Mission ci vetsina profi prenosnych repro - na disco etc). Ovsem vyroba takoveho plastu a hlavne formy (podle velikosti cena formy i vic jak 5 000 000kc!!!) je natolik draha, ze se vyplati jen u obrovskych vyrobnich mnozstvich a u levnejsich variant repro. Pro TOP repro je lepsi/kvalitnejsi to vyrobit ze dreva (ne drevotriska). TZN Drevotriska (Genius) vs Plast (Altec) nemusi byt velikej rozdil... . Ale na konec dodavam ... drevo je drevo ... ;) (mam Genius)
9.2.2003 12:09:55   0.0.0.xxx 55
Nejlepsi je si sehnat kusanec drevotrisky Koupit 2xARX130 2xARV 1xARN226 od firmy TVM udelat vypocet a sestavit si bedny sam. Je to poctivejch 150W RM. Zesilovac koupit www.ezk.cz k tomu kabicku a trafo a je to.
9.2.2003 12:34:10   0.0.0.xxx 66
na to co s PC delam me bohate staci Geniusy HT...
10.2.2003 16:07:37   0.0.0.xxx 65
nahodou sou v poho ale XA3001 je hezci a hraje fakt dobre-
mam doma
17.2.2003 08:49:59   0.0.0.xxx 66
Tak nejak ;o) Hele a ty bys rac integrace nebo trandaky v tym zeslaku?
17.2.2003 08:51:42   0.0.0.xxx 86
To byla odpoved pro zscs. Z EZK sem si postavil zeslon.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

Jeden čtenář navrhl autorovi prémii: 0.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.