Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Úvaha: AMD krachlo a nestalo se nic. Pohled Michala Rybky
Úvaha: AMD krachlo a nestalo se nic. Pohled Michala Rybky
autor: Michal Rybka , publikováno 26.10.2012
Úvaha: AMD krachlo a nestalo se nic. Pohled Michala Rybky

Problémy druhého největšího výrobce x86 procesorů jsou horkým tématem, ovšem v širším kontextu to nemusí být až taková katastrofa, jak to možná na první pohled vypadá. Podobné situace už tady byly dříve a jistě tu budou i v budoucnu. Nemyslím si, že by případný krach AMD měl na další vývoj IT nějaký zásadní vliv.


Souhlasím s tím, že krach AMD by byl z krátkodobého hlediska špatný, protože je potřeba, aby na trhu bylo více silných výrobců, kteří se navzájem popohánějí k vývoji lepší architektury. Pokud si výrobci rozporcují trh na nezávislé písečky, vývoj to zpomalí a zvedne to ceny pro zákazníka (jak se ukázalo v minulosti například u procesorů Motorola). Tento efekt nicméně není absolutní, protože výrobci CPU neformují podobu IT trhu, ale naopak, IT trh výrazně tlačí na výrobce CPU (v devadesátých letech trh převálcoval Motorolu, ne Motorola trh). Z dlouhodobého hlediska by krach AMD neznamenal nic, protože dlouhodobý vývoj naprosto neovlivňují výrobci procesorů.

Úvaha: AMD krachlo a nestalo se nic. Pohled Michala Rybky

Pokud se omezíme čistě na současnou PC branži a ještě navíc jenom na její „nadšenecký“ segment, dává Zdeňkova úvaha zcela smysl. Tam opravdu situace vypadá jako duopol AMD – Intel, který spolu vede soutěž o nejlepší procesor s poměrem cena / výkon. Problém je v tom, že trh s PC není celý segment IT, ten je podstatně větší, a PC se v něm stává s postupem času menšinovým hráčem – a „nadšenecký“ segment je i v rámci PC navíc zcela okrajovým segmentem.

Ve své úvaze Zdeněk nezmiňuje to, že většina jiných analýz problémů AMD se netýká ani jejich nákladů, ani jejich momentální neschopnosti postavit proti Intelu nějaký trhák, ale toho, že AMD je příliš svázané s PC segmentem, ze kterého má 85% příjmů a jejich strategie, která sází na konkurenci nízkými cenami. Problémy má celý trh s PC: Prodeje PC meziročně klesly, ve třetím kvartálu se prodalo přibližně 87,5 milionu PC, což je 8% pokles oproti třetímu kvartálu 2011. Částečně to lze přičíst na úkor recesi, ale to není celá story.

Daleko významnější je strukturální propad PC segmentu vůči raketově expandujícím smartphonům a tabletům. Už dnes se jich prodává více než PC a přestože se během následujících 4 let očekává nárůst ročně prodaných PC ze současných 350 milionů až na půl miliardy, ve stejné době se očekává, že počet prodaných tabletů a smartphonů naroste na DVĚ miliardy. Ve „spotřebitelské IT“ tedy klesne podíl PC z 50% na 20% a to je problém, který zasáhne jak AMD, tak i Intel.

Úvaha: AMD krachlo a nestalo se nic. Pohled Michala Rybky

V PC segmentu se navíc prodává více notebooků než desktopů a tento poměr se navíc neustále zhoršuje v neprospěch desktopů. U masově prodávaných notebooků nehraje výkon ani poměr cena/výkon takovou roli, jako u desktopů. Jediné, co je opravdu důležité, je celková cena systému. Od té doby, co obyvatelstvo objevilo, že je schopné pracovat s netbooky s procesory Atom, se trh opravdu podstatně změnil. Osobně se taky divím, že je tolik lidí spokojených se strojem, který je výkonem na úrovni 10 let starého Centrina, nicméně na surfování a prohlížení Facebooku to stačí – a TIHLE zákazníci tvoří většinu masového segmentu spotřebitelů.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
215 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 92.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.