Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Úvaha: Je to tady – splaskává facebooková bublina?
Úvaha: Je to tady – splaskává facebooková bublina?
autor: Michal Rybka , publikováno 1.6.2012
 Úvaha: Je to tady – splaskává facebooková bublina?

Když se blížilo IPO Facebooku (Initial Public Offering, uvedení firmy na akciový trh), noviny přímo vřely články a komentáři. To je dost neobvyklé. Zkuste si vzpomenout, kdy naposledy uvedení akcií nějaké firmy řešily noviny na prvních stránkách, které nejsou obvykle rezervovány pro nudné finanční zprávy...


Facebook je fenomén dnešní doby, mládež ho považuje za standard, intelektuálové za ztrátu schopnosti myslet a bezpečnostní odborníci za velké riziko, protože i vykradači domů šmejdí po Facebooku a hledají čerstvé zprávy z dovolené (což znamená, že pán domu není doma). A někdo ho považuje za technologii přímo z pekla, protože dovoluje sledování sociogramů a extrakci i takových informací, které do něj explicitně nevkládáte, ale dají se vytěžit data miningem (mezi tyto odpůrce se hrdě hlásím i já). Buď jak buď, IPO Facebooku byla vážně velká věc. A rychlý pokles ceny možná ještě větší.

 

 Úvaha: Je to tady – splaskává facebooková bublina?

Mark Zuckerberg – deviantart.com

Facebook není normální firma, je svým způsobem symbolem naší doby a kulturním fenoménem. Seriózně, o kolika firmách natočili opravdu dost dobrý film (The Social Network) dříve, než se jejich akcie začaly obchodovat na burze? Kolik šéfů firem si vybudovalo tak podivuhodně kontroverzní pověst, pohybující se mezi filantropií, asociálností, genialitou a amorálností? V současnosti má Facebook nějakých 800 milionů uživatelů (údajně až polovina z nich je ryze virtuálních) a odhady jeho hodnoty se pohybovaly před IPO na více než 100 miliard dolarů. Je to vůbec možné? Může mít „síť přátel“, u níž nebylo zpočátku jasné, jak ji vůbec marketovat a jak na ni vydělávat, takovou hodnotu? 

Dnes, ve čtvrtek posledního května léta páně 2012, už stomiliardovou hodnotu nemá. Hodnota akcií spadla o čtvrtinu, tržní kapitalizace je na 67 miliardách USD a cena akcie se dostala na 28 dolarů, což tak odpovídá starším analytickým odhadům, že „nad 30 USD to nemá smysl“. Stále je tu ale řada problémů, jako otázka zvyšování příjmů společnosti, potenciál růstu a otázka mobilního trhu. To všechno jsou nyní velmi diskutované faktory.

 Úvaha: Je to tady – splaskává facebooková bublina?

K tomu přidejte řadu nespokojených investorů, kteří nakupovali akcie po 40 dolarech, a nyní zvažují žaloby, protože veřejnost neměla stejné informace o očekávaných příjmech Facebooku jako velcí hráči. Takže už se mluví o dalším případu insider tradingu, kdy ten, kdo informace má, se snaží utáhnout cenu akcií co nejvýše a prodat je za tuto přetaženou cenu těm, kteří informace nemají. To už tu bylo mockrát, například u Enronu.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
278 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 132.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.