Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Úvaha: Tajné zbraně Atari aneb záhady z let 1982-1983
Úvaha: Tajné zbraně Atari aneb záhady z let 1982-1983
autor: Michal Rybka , publikováno 19.8.2011
Úvaha: Tajné zbraně Atari aneb záhady z let 1982-1983

Poslední dobou hýbe technologickým světem hlavně zpráva o akvizici mobilní divize Motoroly Googlem. Je to nepochybně velká věc, i když zatím není jasné, zda se Google jenom nepokusil nakoupit balík patentů, aby mohl „silovou formou“ vyjednávat s majiteli jiných balíků patentů – anebo to myslí vážně a sám chce vyrábět vlastní tablety a telefony.


To by totiž představovalo „ránu do zad“ jeho současným partnerům jako HTC, kteří vyrábí kvalitní telefony s Androidem – najednou je z „dodavatele operačního systému zdarma“ konkurent. Googlu by se to mohlo vymstít, podobně jako se kdysi 3dfx vymstila akvizice výrobce grafik STB. Jeho bývalí partneři se obrátili k jinému dodavateli a 3dfx se v bitvě najednou ocitlo samo. Podobná věc se teoreticky může stát i Google, i když pro ně mobilní technologie nepředstavují „core business“ a mohou si je dovolit v případě nutnosti obětovat. 

Rozhodně se ale Google ocitl na jedné z velkých křižovatek technologického vývoje. Problém, kterému každá technologická firma čelí, se jmenuje „inovátorovo dilema“. Vývoj technologií, podobně jako přírodní evoluce, není postupný. Skládá se z pomalých fází, kdy se „vylepšují parametry existujících technologií“ a náhlých skoků, které vlastně předcházející technologie úplně odrovnají a s nimi i drobné technologické výhody, které favorizují nejúspěšnější výrobce – a hra se začíná hrát od začátku. Vezměme si takové video – po „divokých válkách formátů“, kde zvítězilo VHS, se trh rozpadl na „levné výrobce“, zaměřující se na co nejlevnější přehrávače, na univerzální poměr cena / funkce výhodné rekordéry a na špičkové, velmi drahé modely. Od levných dvouhlavých videí vývoj pokračoval ke stereo šestihlavým videím, nabízejícím buď vynikající kvalitu záznamu, nebo možnost nahrávání v „long play“ režimu a zvýšení délky záznamu při zachování fyzických vlastností kazety. Jenomže všechno tohle vzalo rychlý a kompletní konec s příchodem DVD rekordéru. A DVD rekordér bere vniveč s příchodem internetových technologií, kdy je jednodušší si film stáhnout, než nahrávat. V technologiích se „zajatci neberou“ a překonané technologie zmizí. Kdo se dost rychle nepřizpůsobí, zmizí s nimi. 

Úvaha: Tajné zbraně Atari aneb záhady z let 1982-1983

Nepomůže nic, ani dav nadšených fanoušků – kdo dnes v případě Apple tvrdí, že je jejich úspěch založen jenom na „kultu obdivovatelů“, zapomíná na to, že kupříkladu Amiga měla také silný, až fanatický klub uživatelů, kteří považovali podporu Amigy skoro za morální povinnost i v době, kdy už bylo zcela jasné, že je v úpadku. Kontroverzní rozhodnutí Commodore ze začátku devadesátých let, kdy se management rozhodl obětovat rozvoj platformy a soustředit se na masovou výrobu zjednodušených typů, prostě firmu o pár let později dohnala. I když nadšení amigisté kupovali akcelerační karty často za předražené ceny, nešlo firmu spasit. O co rychlejší by byl pád Apple, který apeluje na uživatele designem a oslňuje metrosexuály! Pokud by zaostalo a ztratilo designovou výhodu, dav takových uživatelů by Apple vyměnil za jinou firmu bez mrknutí oka. Opravdu pochybuji, že by zrovna tento typ zákazníků sepisoval petice na záchranu firmy. 

Rozhodnutí, co vyvíjet, co nevyvíjet, na co se soustředit a jakou výrobu přenechat konkurenci, mají dalekosáhlé dopady. Když sledujete dějiny vývoje hardware, nemůžete se zbavit pocitu, že leccos mohlo být jinak. Řada firem, podobně jako dnes Google, má ve svém vývoji přelomové momenty, kdy náhle opustila naplánovaný vývoj a vydala se na úplně jinou cestu. Často to byla cesta redukce – prosté snížení výrobních nákladů, které zdánlivě a dočasně upevnilo pozici firmy na trhu, ale zároveň jí znemožnilo rozvíjet nabízené počítače a doslova jejich úspěch zabetonovalo na dobu následujících tří až pěti let „než to prasklo“ a bylo nutno opustit vše, co vynášelo peníze a pustit se do úplně nových projektů, kde výrobce následně pohořel. 

S tímto jevem se setkáváme v dějinách IT celkem pravidelně – výrobce neodolá myšlence, že „nebude vyvíjet něco nového, jenom to staré zoptimalizuje a zlevní, aby se to prodávalo masově“ – a tímto krokem se z „premium“ segmentu posune do mnohem méně výnosného „value“ a zároveň tím výrobce příslušenství a software masivně motivuje k tomu, aby vyráběli co nejvíce pro masový trh a nenamáhali se s vývojem pro pokročilé stroje. Jakkoliv se tento krok zdá logický, ve skutečnosti přináší zkázu, protože vývojáři ignorují modernější pokročilé modely a tím je ponechávají na trhu bez podpory. A drahý hardware bez software = fiasko. 

Úvaha: Tajné zbraně Atari aneb záhady z let 1982-1983

Zatímco se pokročilé modely neprodávají, protože pro ně není software a příslušenství, „úspěšné masové“ stroje zastarávají, až se najednou ocitnou ve světě, kde jsou mnohem progresivnější platformy, kterým nemohou vůbec konkurovat. Uživatelé najednou zjistí, že už frčí něco jiného a ten nejlepší software je jinde. A pak, bez jakýchkoliv výčitek a sentimentu, vymění hráč třeba konzoli od Segy za Sony PS2, Sony PS2 za Xbox 360 a potom Xbox 360 telefon s Androidem. A to je, dámy a pánové, pro výrobce opravdu obrovský průšvih.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
105 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 46.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.