Jak testujeme audio
autor: Jindřich Pirner , publikováno 23.4.2009
Jak testujeme audio

Testy reálné frekvenční charakteristiky jsou užitečná věc, dají vám jasnou představu o reálné kvalitě poslechu. Když už ale testovat audio, tak systematicky, chce to mít jasný koncept a netýká se to pouze měření. Představíme vám tedy hardware nutný k testování, jeho zapojení, nastavení, používání a kromě toho i další věci spojené s testováním reproduktorů a sluchátek.


Až doteď jsem o testech audia mluvil jen teoreticky a nekonkrétně, možná i nezasvěceně. Nyní je již situace jiná a testovací setup je ready. První zkušenosti i řešení prvních problémů máme za sebou a tak není od věci popsat postup řešení, které jsem zvolil. V daných podmínkách nelze vymyslet asi nic moc lepšího, jde o testovací mikrofon, mixák, software, audio CD a takový balík pravidel pro měření v mé konkrétní místnosti. Testování a psaní tohoto článku probíhalo průběžně celý měsíc, vzal jsem si kvůli tomu i na pár dní volno a zavřel se ve studiu. Byla nutná spousta zkoumání a sáhodlouhých diskuzí na internetu. Například vykoumat brutální vymazání chyb místnosti ekvalizérem nějakou chvíli trvá, nemluvě o samotném zkoumání nejlepšího měřícího programu, nastavení mixpultu a dalších věcí. Ne, není to lehké, ale každý úspěch a odhalení chyb člověka dost potěší.

Nyní máme tedy zcela konkrétní zkušenosti a první výsledky. K prvotním zkouškám posloužily mnou minule testované reproduktory Creative GigaWorks T3 a moje Fostex PM1-MKII.

Jak testujeme audio
 
Měření probíhá speciálním elektretovým mikrofonem s ultra-rovnou frekvenční charakteristikou. Ten je namířen na jeden reproduktor do jeho sweetpointu (zjednodušeně řečeno to je bod mezi basákem a výškáčem, druhé repro je vypnuté), nikoliv na obě. Průměrné zkušební testy jsem dělal i se dvěma repro. Mikrofon se musí nastavit v měřícím programu a pak se spustí měřící zvuk, který projede frekvence ve zvoleném limitu.  Je utrpením ty skřeky poslouchat, takže nejlepší je samozřejmě v místnosti při měření vůbec nebýt. To ne tak ani kvůli těm hrozným zvukům, ale protože člověk je další "věc", která výsledky ovlivní.

Jelikož nemáme mrtvou audio komoru, tak se daly očekávat problémy v akustice, které se samozřejmě vyskytly. Ty lze snížit či eliminovat. Buďto vhodnou úpravou akustiky, což je v tomto případě celkem finančně nákladné a pak je tu možnost korekce grafů, například pomocí ekvalizéru přímo na mikrofonu. K tomu je potřeba parametrický hardwarový ekvalizér či více. Moje 1212m má naštěstí tuto funkci řešenou přes DSP procesor, což je pro naše potřeby dostačující. Pak už jde jen o to nastavit správně hodnoty.

Následující kapitoly tedy obsahují kompletní soupis testovacího zařízení, postupu a komentáře k problematice. Dále pak už jde hlavně o postřehy z průběhu testování, za kterými následuje ukázka nového řazení mých článků o audiu.

Součástí testování reprodukčních zařízení obvykle není pouze měření mikrofonem, vhodné je mít i speciální testovací audio CD, jenž jsem vytvořil a jehož tracklist a specifikace v článku též najdete. Mělo by tu být vše podstatné.

Naše měřící technika

Nyní si popíšeme konkrétní testovací řetězec. Začnu hned tím, co nové není, což je zvuková karta. Nebyl důvod jí měnit, je dobrá a na věci jako jsou tyto úplně vyhovuje. U mé E-MU 1212m v2 byl jediný problém - že nemá možnost připojení mikrofonu s fantomovým napájením. To bylo pro testy nutné, bez toho by ten mikrofon nefungoval.

Jak testujeme audio

Fantomové napájení je dodatečné napájení, které vyžadují hlavně lampové mikrofony, ale i elektretové, což je náš případ. Tohle napájení lze řešit nákupem samostatného mikrofonního preampu, tedy předzesilovače, jako je například Behringer MIC100, který je považován za dobrý a levný preamp. Ale je to jednoúčelové zařízení a to jsem nechtěl. Proto jsem raději koupil skvělý studiový mixážní pultík Soundcraft Compact 4. Ten nabízí rovnou dva fantomy a pro naše účely dostatek vstupů a výstupů i do budoucna, lze k tomu připojit vše potřebné.

Jde o kompaktní studiový pultík s výborným rovným zvukem bez šumu, dvěma mikrofonními předzesilovači a také dvěma nezávislými výstupy na sluchátka, tedy aktivními sluchátkovými zesilovači, což se nám logicky hodí na testování sluchátek. Ono totiž připojovat sluchátka k nějaké obyčejné zvukovce je dost zoufalost, protože ty nemají dostatečný výkon a tak je třeba mít pořádný sluchátkový zesilovač. Soundcraft Compact 4 je výborný stroj za velmi dobrou cenu.

Jak testujeme audio

Poslední věcí je samotný testovací mikrofon Behringer ECM8000. ECM8000 se používá na testy reálné frekvenční charakteristiky po celém světě zcela běžně, je to pro něj beztak asi jediné rozumné využití. Je totiž hodně rovný a má hrozně studený zvuk. Dobré pro testy, špatné třeba pro zpěv. Možná tak nějaká kytara by se tím dala sejmout, ale i tak to bude celkem šumět, takže v podstatě na nahrávání čehokoliv nejsou tyto mikrofony vhodné. Na testování ovšem ano.

Mikrofon je celý z broušeného kovu a zakoupil jsem k němu samozřejmě také stojánek. Také jsem pořídil kvalitní XLR kabel Neutrik

Jak testujeme audio
Behringer ECM8000.- elegance sama

V rámci tohoto nákupu jsem také pořídil haldu symetrických kabelů, které jsem předtím neměl - 6x2m symetrický kabel za 400 Kč, myslím dobrá koupě. Aktuálně tu mám tedy již vše propojeno symetricky - zvukovku, mixák, reproduktory, mikrofon, zkrátka vše. Subjektivně se mi zdá, že se zvuk o něco zlepšil, je více detailní, oproti předešlým nesymetrickým a příliš dlouhým kabelům.

Uvedené věci u nás v jednom obchodě seženete hodně těžko a tak mi nezbylo než navštívit několik prodejen. Alespoň to byla příležitost zajít za známým z AudioPro a pokecat. Škoda, že jsem se dopředu nestihnul ohlásit, tak neměl moc čas. I tak mi ale ochotně poradil a zašel jsem do předváděcí místnosti s near-field monitory, kde jich bylo odhadem 20. Dvoje tam měl aktuálně zapnuté, tak jsem si je poslechl. Na tom, které hrají lépe, jsme se oba shodli, což mě potěšilo. Celkově bylo to shánění ale úmorné a fyzicky náročné, ale výsledné věcičky stojí za to.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
113 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 54.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.