Hlavní stránka Hardware Monitory, LCD panely Rychlost a kvalita: 17" LCD panel Samsung 710T
Rychlost a kvalita: 17" LCD panel Samsung 710T
autor: liquidfunk , publikováno 10.3.2005
Rychlost a kvalita: 17
LCD panely pokročily zase o něco dále a jejich prodeje u obchodníků naznačují, že je to s jejich kvalitou stále lepší. Dříve nebo později po LCD monitoru sáhne mnoho běžných uživatelů od hráče, přes programátora či jen interneťáka. Jelikož recenzí na LCD panely není nikdy dost, rozhodli jsme se otestovat výrobek firmy Samsung, 17" LCD panel 710T, který je u nás v prodeji již od srpna 2004 a zatím jej předchází velice slušné ohlasy. I když jste recenzi na tento model na českých www mohli vidět, tak podle hesla "kdo neuvidí, neuvěří" vám recenzi přinášíme i zde. {mospagebreak title=Samsung}

Rychlost a kvalita: 17\

Firma Samsung je kvalitou svých monitorů známá široko daleko, ať už šlo o monitory CRT nebo od nástupu plochých panelů o monitory LCD. Její jméno zaslechla široká veřejnost také z trhu se spotřební elektronikou, jdou jí i mobilní telefony, digitální fotoaparáty a další. Dnes však budeme pitvat možnosti a kvalitu jednoho z LCD monitorů, modelu 710T.

Jak vybrat ideální LCD?

Hledání ideálního LCD panelu pro běžného uživatele je přes velký výběr poněkud obtížným oříškem. Základním parametrem, pro který je třeba se rozhodnout je úhlopříčka. Velkým nedostatkem, kterým trpí každý ze starší generace CRT monitorů je viditelná úhlopříčka. Jednoduše řečeno jde o to že pokud si koupíte CRTčko s úhlopříčkou 17", díky technologii výroby se oněch 17 palců nedočkáte. Vaše viditelná úhlopříčka bude mírně nad hranicí 16".
Tento problém naštěstí u LCD monitorů odpadá, dá se říci, že koupí LCD panelu s úhlopříčkou 17" dostanete téměř úhlopříčku rovnající se viditelné úhlopříčce 19" CRT monitoru.
 
Další jeden z nejdůležitějších parametrů je doba odezvy. Pokud si pořídíte panel s vyšší dobou odezvy, můžete být velice zklamáni. Při sledování filmů nebo hraní her totiž může docházet k laicky řečeno duchování. Jde o to, že princip zobrazování u LCD je jiný než u CRT monitorů. V jednoduchosti se to dá vysvětlit tak, že mezi rozsvícením a zhasnutím jednotlivého tekutého krystalu proběhne jistá doba, které se říká response time, tedy doba odezvy označovaná v milisekundách. Někdy se dokonce uvádějí oba časy pro rozsvícení (rise) a zhasnutí (fall) pixelu, součet je však určující.
Technologie výroby však pokročily a tyto doby se dramaticky snížily. Pokud tedy chcete monitor na hraní, rozhodně nekupujte nic s dobou odezvy 16ms a větší, v ideálním případě doporučuji 12ms a méně (v ideálním případě zkontrolujte googlem zda nenaleznete recenzi LCD panelu, o kterém uvažujete! A to proto, že výrobci si mnohdy na parametrech rádi přidávají).
V neposlední řadě je třeba se zaměřit na jas a kontrast. Hodnoty nad 500:1 v případě kontrastu a jasu nad 300cd/m2 se dají považovat za optimální. Čím vyšší však budou tyto hodnoty, tím lépe.

Důležitým faktorem jsou také úhly pohledu. Opět díky použité technologii při pohledu ze stran na obrazovku dochází k výrazné ztrátě jasu a zkreslení barev (v extremních případech obraz přechází do negativu). Ideální hodnoty úhly pohledu by se měly pohybovat okolo 130-140° jak horizontálně tak vertikálně.
U některých starších panelů díky špatným úhlům pohledu docházelo dokonce ke zkreslení barev při pohledu na střed LCD. Jistá mírná barevná nehomogenita (nejednorodost) je jednodušším panelům dokonce vlastní - souvisí totiž s dříve zmíněnými pozorovacími úhly (ty například způsobují, že některé světlé barvy mají v horní části panelu jinou sytost, nebo dokonce odstín, než v části dolní, kterou pozorujeme pod jiným úhlem).
Barevná nehomogenita není při běžné práci nijak zřetelná, avšak panely trpící tímto neduhem (téměř všechny starší a některé nejlevnější typy TFT panelů) se příliš nehodí k editaci fotografii a grafiky. Dalším problémem je nerovnoměrnost zadního osvětlení (back light). Ta se dokonce zesiluje po určité době provozu - takto postižený panel vypadá jako politý světlou kávou: některé části obrazu jsou mírně zašedlé (mají menší jas). Viníkem je prosvětlovací výbojka, která má, ve srovnání s monitorem, mnohem nižší životnost (cca 3-5 let svícení).

Další parametry, které je třeba před koupí zvážit je možnost natočení monitoru na výšku pivot (hodí se pro práci s dokumenty aj.), komfort obsluhy a také zda je možno panel připojit jak pomocí klasického D-Sub konektoru, tak i pomocí DVI-D. Starší D-Sub je propojením analogovým, které je závislé na grafické kartě, což znamená, že starší karty mohou díky nekvalitním filtrům obraz LCD panelu poněkud poškodit. Naopak připojení pomocí DVI-D je digitální a díky tomu odpadá problém s kvalitou obrazu. Toto propojení (mají ho dnes takřka všechny prodávané grafické karty) je rozhodně šťastnějším řešením než připojení analogové, obraz je pak o mnoho ostřejší a také subjektivně mírně rychlejší.
Design je už záležitosti čistě věcí každého z uživatelů a proto bych se v něm nepitval. Pojďme se podívat raději na parametry dnes testovaného panelu.

Klady LCD monitorů, které nemohu nezmínit, je také menší energetická náročnost, menší váha, rozměry a hlavně v porovnání s monitory CRT zdravotní nezávadnost. Přejděme ale už k panelu samotnému.

Samsung 710T - parametry

Jde o panel s úhlopříčkou 17", který se nabízí v několika klonech, kdy je třeba si dát pozor na písmenko za číslem modelu. Jde o následující modely:

  • model 710N - odezva 12ms, D-sub
  • model 710V - odezva 16ms, D-sub
  • model 710M - odezva 25ms, D-sub, repro a mikrofon
  • model 710T - odezva 12ms, D-Sub/DVI, pivot
  • model 710TM - odezva 12ms, D-sub/DVI, pivot, repro a mikrofon

Jak vidíte číslo modelu není až tak určující a je třeba si opravdu pohlídat, co opravdu kupujete.

Velikost obrazu

 17 palců
Typ displeje  a-si TFT/TN
Velikost obr.bodu  0,264 mm
Pozorovací úhly  160°/160°
Doba odezvy  12ms
Jas  300cd/m2
Kontrast  600:1
Obrazová frekvence  

Horizontální

30-81kHz (analog), 30-63kHz (digital)

Vertikální

56-75Hz
Doporučené rozlišení 1280x1024
Počet barev  16,2 miliónu
Vstupy D-Sub (analog), DVI-D (digital)
Spotřeba 34 W
Rozměry 371 x 406 x 190 mm
Váha 6,3 kg 
Záruka 36 měsíců
Speciality Pivot, VESA, MagicTune & MagicBright, TCO´99
{mospagebreak title=Design a ovládání}

Rychlost a kvalita: 17\
Konzervativní elegán, klikněte pro zvětšení

Monitor je vyroben v kombinaci černého a stříbrného plastu. jeho design sice nepatří mezi špičkové, je spíše jednoduchý a střízlivý. Rozhodně však neurazí. V balení kromě monitoru naleznete kabely na propojení jak pomocí D-sub konektorů tak i pro DVI a navíc CD s programy PivotPro (ovládá natáčení obrazu při natočení panelu), Natural Color (pro nastavení obrazu) a jako poslední je ve vybavení firemní utilita MagicTune, která pomůže s komplexním nastavením monitoru bez nutnosti ovládat panel pomocí tlačítek.

Monitor se dokonce prodává i v černé barvě, takže si na své přijdou i milovníci této barvy. Monitor je ve stříbrném provedení posazen na kulatou nohu, kterou lze snadno pootočit až o 360°. Můžeme se však setkat s nohou jako je na obrázku v provedení v černé barvě viz. níže, kde bohužel odpadá jednoduché natáčení panelu.

Rychlost a kvalita: 17\
Černé provedení modelu 710T

Okolo samotné obrazovky je stříbrný rámeček, který panelu sedí. Ovládací prvky jsou umístěny vpravo na spodku panelu spolu s diodou LED. K ovládání slouží celkově 6 tlačítek.

Rychlost a kvalita: 17\

Tlačítkem Menu se dostaneme na přesné nastavení jednotlivých záložek jako je jas či kontrast, barvy, obraz, nastavení OSD (ve výběru jazyka samozřejmě chybí čeština), přepínání vstupů, které lze nastavit tak aby reagovalo buď automaticky nebo manuálně a jako poslední položka menu je zobrazení informace o momentálním nastavení panelu.
Dalšími tlačítky pak nastavujeme předvolby funkce MagicBright ( 3 plus jedna uživatelská), nastavení jasu, tlačítko výběru zdroje signálu, automatické nastavení obrazu, které ale funguje pouze při připojení na analogový zdroj a pak vypínací tlačítko.

Rychlost a kvalita: 17\

Další vypínací tlačítko lze nalézt dokonce i na zadní straně panelu. Zadní strana je z černého plastu, přičemž nožka zůstává stříbrná. Celý monitor je možno natáčet na výšku a můžeme využít i montáž na stěnu pomocí VESA.

Rychlost a kvalita: 17\
Klikněte pro zvětšení

Možnost natáčení panelu přijde vhod při práci s dokumenty a dalšími programy. Jde o velice vítanou vlastnost, natočení panelu dosahuje 90°. Panel je však třeba před otočením zvednout na nožce povolením páčky a můžeme natáčet.

Rychlost a kvalita: 17\
Detail kloubu, pomocí kterého se LCD natáčí spolu se čtyřmi šroubky pro připevnění na zeď.

Kromě natáčení se však panel dá ohýbat v rozmezí necelých cca. 30°. Přesnější představu o rozsahu získáte při pohledu na následující fotografie. Pomocí páčky na zadní straně nožky je možné nohu povysunout pro snadnější pootočení monitoru o 90°. Celkový zdvih nožky je o takřka 8 cm.

Rychlost a kvalita: 17\  Rychlost a kvalita: 17\
Krajní polohy v natočení obrazovky

Napájecí zdroj je umístěný v panelu, což považuji za šťastnější řešení, než u poněkud málo častého ale i tak výjimečně používaného externího zdroje. Připojovací místa jsou dostupná bez problémů a kabely je možno upevnit za záchytku, takže nepůsobí nijak rušivě.

Rychlost a kvalita: 17\

{mospagebreak title=Testy a závěr}

Podle parametrů, které uvádí výrobce, by měl panel dosahovat dobrých obrazových výsledků jak v době odezvy, parametrech jasu a kontrastu, tak také v pozorovacích úhlech. Jak si ve skutečnosti vedl se teprve ukáže.

Připojit Analogem nebo DVI

Jak jste si jistě všimli ve specifikacích, je možné si vybrat, jak panel připojíte. Pro přesnější podání barev a celkově ostřejší obraz doporučuji rozhodně použít DVI. DVI si navíc nastaví základní parametry obrazu samo, je však možné je dále upravovat. Obraz je však velice solidní i při použití analogového připojení, je však velice závislé na kvalitě výstupních filtrů grafické karty.

Pozn.red.: Rád bych se omluvil za kvalitu fotografií, dnes se nám poněkud nepovedly, ve skutečnosti je obraz mnohem lepší.

Kvalita obrazu

Kvalita obrazu je velmi dobrá, ve své třídě dosahuje monitor opravdu dobrých výsledků, vše bylo testováno v rozlišení 1280x1024 při obrazové frekvenci 60Hz a připojení přes DVI. Solidní parametry jasu i kontrastu způsobují, že panel až září a hodnoty je třeba pro běžný provoz snížit i během dne, v noci kdy je intenzita okolního světla minimální je to pak nutné.

Barevné podání

Rychlost a kvalita: 17\
Klikněte pro náhled v rozlišení 1280x1024, velikost 415kB

Výrobce uvádí, že panel je schopen zobrazit 16,2 milionu barev, ty se však nezobrazují každá zvlášť. Je to řešeno tak, že panely dnes zobrazují přibližně 10x méně barev než uváděných 16,2 milionů a výsledné barvy se získávají rychlým přepínáním několika polotónů. Panely staršího data výroby toto nezvládaly na výbornou a díky tomu byly mnohdy velice znatelné skokové barevné přechody. Dnes ale toto panely zvládají na výbornou, samotný Samsung si se sedmsetdesítkou  tyto aspekty zvládl velice dobře. Není to na výbornou je to však slušné. Jedinou ostřejší výtku bych měl ke kvalitě zobrazení černé barvy, která se zobrazuje spíše jako velice tmavě šedá.

Stupnice šedi

Monitor zvládá stupnice šedi velice dobře, znatelné jsou už od 3% u horní řady, spodní řada je pak v pořádku.

Rychlost a kvalita: 17\
Skutečnost je opět mírně lepší.

Doba odezvy

Samsung u tohoto modelu uvádí dobu odezvy 12ms (5 pro rozsvícení pixelu / 7 pak pro zhasnutí). I v tomto testu dopadl panel velice dobře, mohu prohlásit, že jde zatím o nejlepší hodnoty, s jakými jsem se u LCDčka setkal. Samozřejmě se již vyrábějí modely s nižší dobou odezvy, podle mého je však oněch 12ms železným základem pro každého, kdo používá svůj monitor pro zobrazování akčních záležitostí jako jsou hry a filmy. Nesetkal jsem se prakticky se žádnou hrou, která by dělal monitoru problémy. Podle vlastních měření se odezva pohybovala kolem udávaných 12ms, odhadem 12-13ms.

Pozn. red.: pohybující se obrazce už dnes nefotíme (v minulosti se daly zachytit fotoaparátem odezvy 25ms a vyšší)

Pozorovací úhly

Pozorovací úhly jsou přece jen mírně papírově přestřeleny, uváděných 160° vertikálně a 160° horizontálně je trochu víc, než panel ve skutečnosti zvládá. Barvy při pohledu z uvedených úhlů však neztrácejí až tolik, víc znatelné je to při pohledu ze shora, než z boku.

Rychlost a kvalita: 17\

Rychlost a kvalita: 17\

Při běžném používání však nebudete koukat na monitor z úhlů větších, než panel zvládne s minimálním zkreslením.

Rovnoměrnost podsvícení

Rovnoměrnost podsvícení je v pořádku, mírná nerovnoměrnost je patrná v horní a spodní části obrazovky, je to však něco, co nelze při běžném provozu jakkoli registrovat.

Rychlost a kvalita: 17\
Klikněte pro obrázek v rozlišení 1280x1024.

Vadné pixely

V době testu se na panelu neobjevily žádné vadné pixely.

Závěrečné zhodnocení

Ideálním závěrem bude nejprve shrnutí jednotlivých dovedností monitoru do tabulky, kde je oznámkujeme jako ve škole. Design se v celkovém součtu hodnocení neobjevil proto, že jde o čistě subjektivní záležitost.

Rychlost a kvalita: 17\

Pokud tedy chcete monitor s velice dobrými parametry, mohl by být právě Samsung SyncMaster 710T tou pravou volbou. Jeho obrazové kvality spolu s nízkou dobou odezvy patří mezi lepší v pestré nabídce TFT panelů na našem trhu. Stejně tak je výhodou možnost využít PIVOT pro pootočení panelu o 90° a možnost připojení jak pomocí DVI, tak i analogovou cestou pomocí D-sub. Monitor by měl uspokojit jak hráče, tak i grafiky a výborně se hodí do frekventovaných kanceláří. Celkové hodnocení podle všech kritérií najdete v tabulce. A mě nezbývá, než tento model doporučit.

V současné době se monitor prodává za cenu okolo 11.800,- Kč s DPH (4.3.2005).

Za zapůjčení monitoru děkujeme firmě Mironet
Rychlost a kvalita: 17\

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
10.3.2005 06:21:32   0.0.0.xxx 2832
oni mu dali za ty úhly 2,5. To asi nemyslej vážně. Já ho mám a za úhly ze stran by dostal 4- a úhly z hora na to už není známka. Obraz perfekt, odezva taky, ale mnohem levnější LG maj ty úhly lepší, ale zase maj na prd obraz
10.3.2005 07:17:03   0.0.0.xxx 3130
tiez som si myslel ze lcd su v pohode, az kym som sa nedostal do prace kde sa uz pouzivaju lcd, mozno ma nebombarduju elektrony z crt, ale mozem povedat ze odkedy pouzivam lcd tak sa mi badatelne zhorsil zrak, a je to zalezitost 3 mesiacov, pri crt som sa nikdy s nicim takym nestretol, a nie je to len moja skusenost, keby niekoho zaujimalo aky mam lcd, tak philips 170P.
10.3.2005 07:23:14   0.0.0.xxx 3132
Ja ked presadnem z CRT za LCD, bolia ma dost oci. Vcera som cely den sedel za LCD EIZO a az som slzil.
10.3.2005 07:25:56   0.0.0.xxx 3327
Tenhle monitor jsem si koupil asi pře měsícem. V PC mám GF 6600 GT, zatím jsem na tom hrál Pacific assaul, HL 2, Doom III, Call of Duty, Vietcong. Fšechny hry bez problému podle mého názoru s vysoce kvalitním obrazem. Před koupí LCD jsem mněl trochu obavy. Dnes mužu říct, že přechodu z CRT nelituji. Rozhodně po třech hodinách hraní nemá tak moc vypálené oči a obraz se mi zdá zářivější a pestřejší.
10.3.2005 07:44:56   0.0.0.xxx 3031
Já jsem LCD koupil před necelým rokem a se zrakem problémy nemám. Možná je to spíš tím, že v rozlišení 1280*1024 na 17" je všechno tak malé, že se zrak musí víc namáhat, pokud ho nemáš perfektní. Co si raději pořídit 19"?
10.3.2005 07:51:15   0.0.0.xxx 3030
Ty pako, a k čemu Ti asi jsou tak velké úhly? Jsou Ti úplně na nic, pokud to nepoužíváš na prezentace.
Takže pro normálního uživatele to není rozhodující údaj.
10.3.2005 07:53:04   0.0.0.xxx 2930
Můžeš mít problémy se zrakem několik týdnů po přesedlání z CRT na LCD. Oči si musí zvyknout.
Pokud je to už dlouho, tak problém je jinde - popisuje ho i kolega níže - máš moc vysoké rozlišení nebo malé LCD.

Zkus větší nebo si změn rozlišení.
Jiří
10.3.2005 07:56:20   0.0.0.xxx 3131
kdyz autor delal na zacatku clanku rozbor "dulezitych" vlastnosti LCD panelu, mel by uvest i typ technologie displeje(PVA, TN, ISP, MVA ...). A to z duvodu souvislosti s dobou odezvy a s tim spojene informace ;-). Nechci polemizovat s rozlozenim prechodu z jednotlivych barev do dalsich, nicmene by to bylo zajimave uvest. Aby to dopadlo jako u benqu ze 8 ms doba odezvy je jen ze sedi do sedi. Je mi vsak jasne ze by to vzalo hodne casu. A prestavam prudit.
Jinak je to peknej clanek a dekuju autorovi, ze tu ta recenze je .

10.3.2005 07:57:18   0.0.0.xxx 3130
já osobne si myslím ze u nových CRT se nedá o zdravotní zavadnosti vubec mluvit. podle me jsou i mnohem více testované nez LCD. Já osobne mám 19´ CRT Belinea 10 60 55 ( to ted nevím presne, ale asi jo) a LCD. a z LCD me po 5 hodinach bolí oci na 1024*768( neco kolem tohohto) a na CRT pri 1600*1200 me jeste nikdy nebolely a to u neho nekdy sedím i 14 hodin v kuse.
10.3.2005 07:59:26   0.0.0.xxx 3131
Zkus ubrat kontrast a přidat světlo, bolení očí může způsobit zmíněný vysoký kontrast. Mě to pomohlo.Joseph
10.3.2005 08:01:26   0.0.0.xxx 3030
Opravte si v porovnani jednotlivych 710tek tu 710TM. Pisete, ze ma mikrofon - ten opravdu ale nema!
10.3.2005 08:04:20   0.0.0.xxx 3131
no já nevim spolubydla ho má a ty uhly se mi teda taky moc nezdaj. Hlavně černá není černá už pod mnohem neším uhlem.
10.3.2005 08:11:36   0.0.0.xxx 3130
Nerad brejlim do noťasu nedo LCT. Bolej mě z toho woka.
V rachotě mam celkem slušnej flat 19" ViewSonic a doma 21" EIZO T-966. Ale LCD, kvůli kterýmu byl dal ty CRTy pryč, jsem ještě neviděl. ;-)
10.3.2005 08:16:24   0.0.0.xxx 3130
V odseku "Jak vybrat idealni LCD" by som doplnil nasledujucu informaciu co sa tyka jasu a kontrastu:

Zasadne NEBRAT ziadne LCD, kde neni pomer kontrast/jas aspon 2:1 (tento je na hranici, ma kontrast 600:1, a jas 300cd/m2). Pre toto LCD-cko by rozhodne kontrast 500:1 NEBOL optimalny! Ten pomer musi byt aspon 2:1, t.j. 600:300. Ak je nizsi, potom ma lcd problemy so zobrazovanim tmavych odtienov. Treba si totiz uvedomit, ze ten kontrast dosahuje pri udavanom jase, ale vacsinou jas treba stiahut na polovicu (aj menej), a to uz kontrast poklesne na povedzme 200:1 (kontrast je totiz od jasu zavisly, a to nelinearne). A to uz je dost znizene rozpatie medzi najsvetlejsou a najtmavsou zobrazenou farbou, takze hrozi "zlievanie" tmavych odtienov do jednofarebneho flaku. Kontrast:jas >= 2:1 je zelezne pravidlo...
10.3.2005 08:17:05   0.0.0.xxx 2828
"Pozn. red.: pohybující se obrazce už dnes nefotíme (v minulosti se daly zachytit fotoaparátem odezvy 25ms a vyšší)"

To nemate poradnej fotak s rychlou zaverkou nebo co?
10.3.2005 08:21:40   0.0.0.xxx 2930
souhlasim s tebou, existuje dost lidi kterym je 12ms na prd, zvlast kdyz monitor zobrazi 260tis barev (kde autor vzal, ze skutecny pocet barev je jen 10x mensi ???).
10.3.2005 08:21:52   0.0.0.xxx 3030
Jen malá chybka v této větě: "rozhodně nekupujte nic s dobou odezvy 16ms a menší" Určitě tam má být 16ms a větší
10.3.2005 08:26:23   0.0.0.xxx 3031
Vloudila se Vám tam chybička:
"...rozhodně nekupujte nic s dobou odezvy 16ms a menší, v ideálním případě doporučuji 12ms..." -> má tam být 16ms a větší!

Ještě si rejpnu do formulace: "u poněkud málo častého ale i tak výjimečně používaného externího zdroje" -> vyjímečné a málo časté mi po obsahové stránce připadá totožné (že byste potřebovali nahnat počet znaků?)

A úsměvná mi přišla i věta: "Podle vlastních měření se odezva pohybovala kolem udávaných 12ms, odhadem 12-13ms." -> Tak měřili jste to nebo odhadovali? Já bych si nezkoušel odhadnout rozdíly v řádu milisekund ani kdybych měl vedle sebe postavený dva monitory.

Jinak moc pěkná recenze.
10.3.2005 08:49:35   0.0.0.xxx 3130
... 16 ms a vyšší.
10.3.2005 09:06:35   0.0.0.xxx 3131
"podle mého je však oněch 12ms železným základem pro každého, kdo používá svůj monitor pro zobrazování akčních záležitostí jako jsou hry a filmy."
na hry a filmy používám EIZO L568-K (papírově 25ms) a nějak jsem si nevšiml jediného problému. toho času za 15tis. vč. DPH , za ty 3 litry navíc máte lepší barvy, lepší úhly, lepší kontrast, 5 let záruku. no nevím, já v tom mám jasno.
10.3.2005 09:21:26   0.0.0.xxx 3030
Ja mam panel EIZO 557 - je to predchudce 568 - a problemy ve hrach jsou - hlavne cervena barva se hodne maze - nejlepe ve to videt v nejake strategii, pri skrolovani zelene krajinky s necim cervenym (strecha domku). Filmy a strilecky jsou OK (subjektivni nazor), ale nejsem zadny Counter Strike maniak.
Jinak uhly, kontrasty, barvy, cerna vse super. A to ma oproti 568 kontrast jen 500:1 (558 ma 1000:1), jinak to ma mit shodne parametry.
10.3.2005 09:23:07   0.0.0.xxx 3029
Ako je to so Samsungom 710T pri nižších rozlíšeniach? Ide mi najmä o 1024*768. Je obraz rozmáznutý, alebo pomerne ostrý?
10.3.2005 09:34:21   0.0.0.xxx 3031
omlouvám se za chybičky, jsou však už opraveny.
10.3.2005 09:52:48   0.0.0.xxx 3030
Autor v článku doporučuje dobu odezvy maximálně 16ms a pokud možno ještě nižší. Něco málo matematiky: odezva 25ms znamená, že se obraz obnoví 40x za sekundu, 20ms = obnova 50x/s, 16ms = 62.5x/s, 12ms = 83x/s, 8ms = 125x/s. Lidské oko vnímá již 24 snímků za sekundu jako plynulý pohyb (viz. promítání filmů v kině) => odezvy pod 20ms jsou již jen pouhým marketingovým tahem výrobců. Mimochodem - 4 roky prodávám výpočetní techniku (doplňující informace pro ty, kteří by si mohli myslet, že jsem LCD neviděl ani z rychlíku).
10.3.2005 10:04:51   0.0.0.xxx 3030
Pokud jde o text nebo statický obraz je nutne pouzivat skutecne rozliseni monitoru (17" - 1280*1024). Pri jinych rozlisenich je obraz temer nepouzitelne rozmaznuty. Pri prechodu z CRT na LCD je rovnez potreba zapomenout na stara pravidla o frekvenci nebo vzdalenosti oci od obrazovky. Ve Windows XP lze take dosahnou zlepseni citelnosti textu funkci nastaveni obrazovky "Vzhled - Efekty - Vyhlazování hran - ClearType"
10.3.2005 10:13:44   0.0.0.xxx 3031
Ja znam dost prodejcu vypocetni techniky co LCD videli - zabaleny v krabici.
10.3.2005 10:20:29   0.0.0.xxx 3031
Nebo ses fakt takovej trouba a myslis to vazne?
10.3.2005 10:22:06   0.0.0.xxx 2930
Nemas pravdu. Pri rozmere 17 palcov a rozliseni 1280x1024 vychadza rozmer pixelu lcd-cka ~0.23mm. Schvalne, vies aky maju rozostup bodov CRT-monitory? Presnejsie povedane, aka je velkost zrna luminoforu? Tie lepsie ~0.21mm. Inak povedane, CRT "zainterpoluje" rozlisenie priblizne tak, ako aj LCD. A prave tento Samsung 710T patri k velmi dobrym LCD-ckam, co sa tyka interpolacie rozlisenia.

"The 710T also has the same high-quality pixel interpolation we'd noticed with the previous generation of Samsung monitors. The control electronics do their job well. Changing from the 1024 x 768 native resolution was no problem. At 800 x 600 it wasn't quite as good, but it's better than the competition."

Blizsie info o tomto lcd najdes tu:
http://graphics.tomshardware.com/display/20041123/17_lcd-17.html
10.3.2005 10:37:51   0.0.0.xxx 3130
obavam se petre, ze vase predstavy o 24snimku za vterinu jsou zastarale priblizne 9let. to ze filmy vyuzivaji prave tolik snimku, nema nic spolecneho s tim, ze v rychlych hrach (napriklad quake) je cokoliv pod 70fps (snimku za vterinu) nehratelne. pokud tedy mluvime o hrach, pak cokoliv nad 12ms je pro me nepouzitelne a nehratelne.
10.3.2005 10:44:08   0.0.0.xxx 3131
Buďme skutečně realisté, běžný zákazník skutečně nepotřebuje na hry, brouzdání po internetu, koukání na filmy apod. nic jiného než obyčejné LCD se střední dobou odezvy (střední doba = nyní 16ms - LCD s delší odezvou už se přestávají dodávat).

Samozřejmě jsou zákazníci, kteří požadují kratší dobu odezvy ...
10.3.2005 10:48:10   0.0.0.xxx 3131
Nemohl jsi videt neco, co neexistuje ;-)
10.3.2005 10:51:29   0.0.0.xxx 3130
No například když sleduješ TV, nebo film jen si odskočís vracíš se tak už je to vidět, nebokdyž se přesuneš na jiný místo při sledování. Já kupoval LCD před rokem a půl a šel jsem tehdy do wiewsonicu, kterej měl špičkuvej kontrast, výbornou odezvu, velmi solidní jas ale slabší pozorovací úhly. Tehdy jsem myslel,že je to jedno, ale teď už se mi to nelíbí.. Hlavně zkreslený barvy při pohledu ze zhora... Je to fakt potřeba vidět to na vlastní oči...
10.3.2005 10:59:38   0.0.0.xxx 3031
KDYŽ SEŠ L@M@ a hulíš si do obličeje 350cd/m2 tak se pak nemůžeš divit. TEN jas to chce snížít, jinak jsou LCD daleko zdravotně lepší než CRT, a jenom klucí z východu se bojí "novejch" technologií jako se v padesátejch letech báli elektrickýho proudu a mysleli, že je pokouše... :-)
10.3.2005 11:02:58   0.0.0.xxx 3030
pokud využíváte DVI, je obraz o v rozlišení 1024 v pohodě, i když je interpolované.
10.3.2005 11:05:10   0.0.0.xxx 3130
ZLATÉ PRAVIDLO!!!
10.3.2005 11:21:19   0.0.0.xxx 3030
Chtel bych jen poznamenat, ze jsem mel moznost videt v kine film, ktery byl natocen (i promitan) rychlosti 100 snimku za sekundu. Rozdil, oproti beznym 24 snimkum, to byl celkem znatelny, hlavne v rychlych scenach.
10.3.2005 11:25:11   0.0.0.xxx 3131
Zaujam mne udaj o zivotnosti vybojky... Opravdu je to tak spatne ze prezije jen 3 roky?

Mate nekdo skusenosti s LCD panely (Notebooky jsou trochu o necem jinem, ty bych do toho nepocital.) starsimi jak tri-ctyri roky?
10.3.2005 11:29:51   0.0.0.xxx 3131
tj. mezi lidi, kteří mají dobrý HW, tuší, co je to "fps" apod. Drtivé většině zákazníků skutečně stačí střední doba odezvy, tj. cca 20 až 25ms - určitě na žádném z těchto monitorů nedochází k "laicky řečeno duchování", jak uvádí autor recenze.

10.3.2005 11:39:57   0.0.0.xxx 3131
"Panely staršího data výroby toto nezvládaly na výbornou a díky tomu byly mnohdy velice znatelné skokové barevné přechody. Dnes ale toto panely zvládají na výbornou, samotný Samsung si se sedmsetdesítkou tyto aspekty zvládl velice dobře." Článek zajímavý, jako konec konců většina na tomto serveru, ale ta slovní zásoba. Za tu rozhodně nemohu dát výbornou... :-)
10.3.2005 11:45:19   0.0.0.xxx 2830
Souhlasím. Já sem kvůli zářivějším a pestřejším barvám přesedlal z Palmexu na Ariel.
10.3.2005 11:56:29   0.0.0.xxx 3031
Jakým programem změřím rychlost odezvy lcdčka?
10.3.2005 12:49:37   0.0.0.xxx 3130
Autor vynechal zasadni veci, ktere se tykaji druhu panelu a jejich vlastnosti,vliv poctu lamp, a to nemluvim o tom, ze ponekud precenil TN-film matrice. Zblepty typu zda se mi 12-13ms jsou tak pro zasmani. Tohle na pCT nepatri.
10.3.2005 12:55:10   0.0.0.xxx 3030
z techto duvodu jsem presl na trinitron.
10.3.2005 13:17:05   0.0.0.xxx 3030
No neviem, tam odkial ja pochadzam sa vravi "zelezne previdlo", v zmysle nemenne, pevne, za kazdych okolnosti ho treba dodrzat. Skratka LCD ktore by malo kontrast 1:500 a jas 400cd/m2 nevezmem, ani keby to bolo sony alebo iyama...
10.3.2005 13:20:51   0.0.0.xxx 2931
Je zvlastni, ze u 17" CRT autorovi vadi, ze viditelna je jen 16" a kousek a klidne prirovna 17" LCD k 19" CRT (u drtive vetsiny s kterou sem mel tu cest je viditelna 18") tedy srovnatelna s 18" LCD. Asi mu ten rozdil palce nepripada dulezity...

Take je skoda, ze se autor nezameril na vyzkouseni jinych rozliseni nez nativniho. To je velmi dulezita vec ne kazdy LCD se s tim vyrovna alespon pouzitelne a take ne s kazdym rozlisenim.
10.3.2005 13:38:30   0.0.0.xxx 3030
skusim sa pohrat s tym rozlisenim, kontrastom a jasom, je pravdepodobne ze ked clovek prechadza z crt na lcd tak ma tendenciu kontrast aj jas zvysovat na taku uroven aku ma crt. a rozlisenie je jasne, clovek ma vecsiu plochu na zobrazenie tak si automaticky nastavy aj vyssie rozlisenie.
10.3.2005 13:47:03   0.0.0.xxx 3131
ty si asi u LCD nikdy nesedel
i na NB kde mam 14" 1400*1050 se to lehce rozmazne

tohle je pekna kravina. JInak ten monitor nema cernou a slusny uhly na paci je nevyhovujici. Teda pokud nejste pripoutan na luzku a od krku dolu se nemuzete pohnout. Odezvu ma ale sqvelou na hry to je velmi dobra volba a horsi uhly se na lanparty hodej ;)
10.3.2005 14:01:57   0.0.0.xxx 3131
Ja jsem do prace dostal taky LCD, ale zjistil jsem ze 17'' je na praci proste. Pri rozliseni 1280*1024 to chce 19'', jinak jsou pismena strasne blechy. Domu si urcite poridim 19 palcu.
10.3.2005 14:24:14   0.0.0.xxx 3131
Inu čtu docela dosti, je fakt že mi však občas něco ujede. :-) Přístě si dám větší pozor, aby to bylo na výbornou ;-))
10.3.2005 14:31:26   0.0.0.xxx 3131
Ano plně s vámi souhlasím a slibuji, že příště se na další rozlišení zaměřím! Navíc bych podotkl, že mi vyloženě nevadí, že má 17" CRT viditelnou úhlopříčku menší, u LCD je to však lepší. V popisu se mi bohužel neobjevilo slůvko takřka, které doplním. Nyní tato věta působí poněkud "fantasticky".
10.3.2005 15:24:25   0.0.0.xxx 3031
...usekle :o)
10.3.2005 15:38:37   0.0.0.xxx 3030
Jezis co to meles?To ze ma panel odezvu 16ms neznamena ze ji ma!Znamena to treba pri prechodu z cerny na bilou atd jsou to jen ruzny samozrejme pro firmu ty nejlehci a nejrychlejsi prechody ve skutecnosti je odezva mnohem vetsi treba u 16ms to lita i do 35ms http://www.tomshardware.com">www.tomshardware.com delali tam test specialne na tohle tak si to precti a nemel blbosti ty ODBORNIKU :-)
10.3.2005 15:47:13   0.0.0.xxx 3131
že 24 snímků za vteřinu je znásobeno 3x pomocí Maltézského kříže. Ale taky jsem tuto informaci nevěděl, jen teď je mi víc věcí jasnější. Třeba to proč 50Hz bliká :-)
10.3.2005 16:26:00   0.0.0.xxx 3130
Mám Samsung SyncMaster 930 MP. Moja skúsenosť je taká, že DVI je lepšie len pri natívnom rozlíšení. V menších rozlíšeniach je obraz rozmazaný viac ako pri klasickom analógu, kde môžem obraz ešte doladiť a dosiahnuť tak vyššiu ostrosť obrazu. Navyše pri DVI ide nastaviť len 60 Hz, pri analógu 60, 70 a 72 Hz. DVI sa zbytočne preceňuje na úkor iných dôležitejších parametrov. Nemám dobré spomienky na Philipsom 910, ktorý mi ťahal oči, viacerí majú rovnakú skúsenosť.
10.3.2005 16:30:51   0.0.0.xxx 3129
a s ohledem na to ze delam s grafikou je to dost podstatne a vadi mi to i u crt monitoru kde by to nejspis podle autora nebylo vubec patrne
10.3.2005 16:49:26   0.0.0.xxx 3131
ja si teda nemyslim ze by doba odezvy mela neco spolecneho s frekvenci obnovovani. Doba odezvy znamena dobu premeny barvy jednoho bodu do jine barvy (cerna-bila vetsinou), takze je samozrejme mnohem lepsi mit monitor ktery pri rychlem pohybu barvy nerozmazne, coz je okem dobre videt. Kolikrat se obraz za sekundu obnovi s tim nema co do cineni...
10.3.2005 16:57:17   0.0.0.xxx 3131
Tak to snad nemyslíš vážně, z CRT na LCD a zhoršil se ti zrak?
zkusil jsi sedět přes 24h práce u crt na100hz a pak jsi neměl jediný problém s ostřením,citlovostí a bolením očí?
Zhoršil? Máš teď místo 1 dioptrie, 2? Závisí to na mnoha dalších faktorech,třeba okolní osvětlení, nastavení panelu.
Takže přestaň mlžit.Každý kdo má zasebou dny práce u průměrného CRT a má možnost srovnat s prací u LCD (nemyslím rozlišením malých 15ek), tak zvolí LCD.
10.3.2005 22:11:41   0.0.0.xxx 3131
Nechcete někdo LCD SAMSUNG 710N s otočným stojanem 1 měs. staré za 8000,-Kč???
10.3.2005 22:12:52   0.0.0.xxx 3130
)))))
10.3.2005 22:22:35   0.0.0.xxx 3131
mam tento panel jiz pres 3 mesice. zadny vadny pixel. na hry parada. uhly jsou slabsi - nejhorsi jsou jednolite plochy barvy oranzove a pod, kde neni panel schopnej udrzet ani pri primem pohledu jednolitou barvu. ovsem v beznem provozu nikal registrovatelne (musi se to hledat). rozhodne to chce vyladit, prvni spusteni je jak ostep do oka. veelmi jasne. v noci mam za lcd zarovku pro podsviceni a vse stazeno na min.
na panelu se rychlou volbou daji menit profily jasu/kon. takze ve dne jednit kliknutim tam vrazim jasnejsi. s tim duchovanim to je taky v pohode. ale urcite si zapnete cleartype a spuste si online wizarda na vyladeni parametru cleartype. dokud neni zaply, tak cerny text mirne tucni (NEmaze!).
DVI jasna volba. nic nerusi signal, coz takova zarovka u kabelu velmi dobre zvladne. a obcas mam pripojeny 2PC na tenhle panel a tlacitkem mezi nima prepinam, super vec.
uz bych nikdy nesel zpet na crt. a mam jediny duvod: spotreba a zdravotni bezpecnost. zdar
10.3.2005 22:27:02   0.0.0.xxx 3031
No tohle je nesvar vetsiny recenzi. Aniz bych chtel podhodnocovat autorovu praci, kteru si s psanim recenze nepochybne dal, tak si myslim, ze recenzenti by meli byt predevsim zkuseni odbornici, kterym prosli rukama prakticky vsechny obdobne konkurencni vyrobky a hlavne ty nejlepsi. Protoze recenze je vzdy pouze subjektivni nazor determinovany zkusenostmi autora, muze kvalitni recenzi napsat pouze clovek, ktery ma s cim srovnavat a muze pak vynaset soudy o kvalite. Pokud by autor sedel alespon par hodin treba pred Barco Personal Calibrator, EIZO F980 nebo treba EIZO CG21, asi by pak o Samsungu psal s vetsim despektem. Ale to neni problem PCT, dokonce to bohuzel neni jen problem pouze ceskych ci internetovych periodik, ale je to obecny trend pozorovatelny treba ve zpravodajstvi, vyuce a samozrejme politice. Obecne sirene informace maji obrovskou silu, to vedi vsichni politici a reklamky a pri tom je stale mene bezpecne se na ne spolehnout, protoze uz nemaji zadny hodnotny zaklad. Uvidime, kde to skonci.
11.3.2005 01:21:28   0.0.0.xxx 3131
Zadnyho grafika pred LCD nenarves. Navic je fakt, ze hodne lidi z nakyho duvodu proste LCD nesnesou - coz me celkem prekvapilo. Zacnou je vetsinou bolet oci a nebo hlava.
11.3.2005 23:20:19   0.0.0.xxx 3030
Normálního člověka (pokud neni debil a nenastaví si šílenou světelnost nebo kontrast) bolí oši z toho, jak monitor bliká. Blikají CRT, ne LCD.
11.3.2005 23:32:13   0.0.0.xxx 3030
Jak je to tedy s metodikou měření doby odezvy? 12 - 13 ms jen tak bez vysvětlení? To by od oka nepoznal ani superman.
11.3.2005 23:34:02   0.0.0.xxx 3030
Sory za oši, trochu jsem popil a písmenka se pletou.
12.3.2005 09:52:58   0.0.0.xxx 3030
se probuď.. jak to můžeš srovnávat s 24s/s u filmu? co říkáš je naaprostá konina... to je jako bys řekl že u her je 24s/s plynulý pohyb.. jinak chápu že někomu 25ms stačí, kdo chce kam...
13.3.2005 00:51:25   0.0.0.xxx 3030
tento monitor ma spolubyvajuci na intraku (koleji ), a musim povedat, ze ma jeden zasadny problem. Pri vyuziti funkcie pivot sa vyrazne prejavi zly vertikalny uhol, kedy je z lavej strany (teda zo spodu) jasne vidno zmenu farieb a vyrazne stmavnutie. Teda pri pisani textu, co je cinnost, kde sa pivot vyuziva najcastejsie, je to vyrazny handicap.
13.3.2005 16:39:06   0.0.0.xxx 2931
Je stary cca 4,5 roku a este funguje.
Odozva nejakych 50ms, 2 vadne body.
14.3.2005 07:53:05   0.0.0.xxx 3131
častokrát bývá na vině špatně nastavené vyhlazování fontů a nebo žádné. Proto hodně lidí bojí oči. Doporučuji používat cleartype nebo podobné technologie. A nepřehánět to u LCD s kontrastem
14.3.2005 15:36:09   0.0.0.xxx 3131
....v recenzi jsou fotky 710T s kulatym podstavcem ja mam spise hranaty !!! ....jak je to mozne?? ...710T jsme kupoval v říjnu lonskeho roku.
14.3.2005 16:00:31   0.0.0.xxx 3131
od urcite doby zmenily typ podstavce....kulaty je "modernejsi"
15.3.2005 21:54:38   0.0.0.xxx 3131
....me se stejnak libi vic ten muj
16.3.2005 07:54:33   0.0.0.xxx 3030
Cus,muzete mi nekdo poradit, jakym programkem zmerit odezvu LCD?
18.3.2005 01:42:29   0.0.0.xxx 3030
Ahoj všichni.Jak vypadají písmenka na tomto Samsung 710T,při hledání na internetu,nebo různě.Mám strach,že to bude jiné než na 17 monitoru.Napište.Taky bych ho chtěl,ale mám strach s velikostí písma.Když uberete jas,tak oči už nebolí nebo jak to je.Děkuji Roman
20.3.2005 21:28:33   0.0.0.xxx 3030
,Oba se pletete. Film se promítá 24fps, protože je to pro lidské oko dostatečná frekvence, aby byl pohyb plynulý. Posouvá se maltézským křížem. Kromě toho je tam ještě rotační clona, film se přirozeně musí posouvat při zatemněném objektivu. Její rotací dochází k blikání světelného zdroje a na to je lidské oko mnohem citlivější. Clona tedy rotuje 2-4x rychleji (nebo má více ploch), frekvence blikání je pak 48 - 96Hz. Ovšem snímky na filmu jaksi nepřibudou, že ano. Takže při frekvenci 96Hz vidíte každý snímek 4x. Úplně stejné je to v 100Hz televizi. Tam ještě navíc máte snímky rozložené na půlsnímky.
22.3.2005 15:34:39   0.0.0.xxx 2929
Měl jsem doma Tenhle Samsung a okamžitě jsem ho jel vyměnit za větší 19" LCD L90+. Právě kvůli velikosti písma.
22.3.2005 16:57:23   0.0.0.xxx 3031
Proc se zvetseniny obrazku neotviraj v novym okne???
5.4.2005 08:46:48   0.0.0.xxx 2930
Doba odezvy LCD je pevně dána, nedá se měnit Softwarově. Jo a 710T mám dva měsíce z počátku mě bolely oči, ale po pár dnech to zmizí. Už bych ho za nic neměnil. Je nejlepší
11.4.2005 21:17:05   0.0.0.xxx 3131
O chvíľu takto nejak budem kričať, keď nakopeme prdel Čechom vo finále MS, ale nie to som chcel ...
Mám vlastnú skúsenosť s prechodom z CRT na LCD, konkrétne v práci som mal CRT 15" Phlips (neviem aké číslo) viem, že dal 1024x768 85Hz, mal som Vážne problémy s očami (neskutočne ma pálili) u očného som bol ako doma ... na moju otázku, že do kedy si bude kvapkať do očí rôzne druhy protizápalových kvapiek (už ma to nebavilo po prvom polroku) mi p. doktorka povedala, že to už stále ... tak ďakujem ... až zhruba pred rokom mi vymenili comp a dali HP s LCD 15", a čo že sa nestalo, ani som si nevšimol, kvapky ešte nepoužité (viac balení) mám doma a u očného som už viac ako rok nebol ... klop, klop, klop ...
Moje rada preto znie LCD na veky vekov, a nikdy inak ... Len neviem, čo robí ten Relisys TE786 CRT na mojom stole ... asi preto že dá 1024x768 100 hz ...
P.S. Mal som tiež problém s prechodom z CRT na LCD, chvíľu to trvalo, než som si zvykol ... dokonca neviem, či nepomohlo vypnúť ClearType ...
11.4.2005 21:21:54   0.0.0.xxx 3030
Jo, jo, jo, jo, ňeco takovýho ..., taky to tak vidim, že je to v tem Clear Type pes zakopaný ...
16.4.2005 10:33:48   0.0.0.xxx 3131
Existuje nějaké nastavení, popř. program, aby se po otočení otočila i plocha?
16.4.2005 11:49:59   0.0.0.xxx 3131
Cau lidi,
uvazuju o koupi tohoto monitoru. Mel jsem moznost si to pujcit od kamose na vyzkouseni, tak to testuju.
Jde mi hlavne o rychlost. Zkousel jsem Counter-strike. Kde jde hlavne o rychly pohyb a jsem celkem zklamany. Pri trochu rychlejsim pohybu mysi je to dost rozmazane. Muzu mit neco blbe nastavene, nebo to proste tak je a nic se s tim neda delat? Myslel jsem, ze 12ms uz je na hry v pohode...
12.5.2005 07:23:38   0.0.0.xxx 3031
Potřeboval bych poradit.Kopil jsem si LCD monitor Iyama 17" nějak se mi nelíbí takové našedivělé okraje které jdou dost vidět pri tmavém pozadí.Nevím jetli to je vada nebo v nastavení.Prosím poraďte.
23.7.2005 13:10:37   195.39.76.xxx 3129
Nema tento display nahodou TCO 03? V tabulce je uvedeno 99.
8.1.2006 16:23:54   213.151.84.xxx 2727
Na Poli IT se jiz pohybuji nejaky patek. Videl jsem dost monitoru, jak klasicke vakuove technologie a LCD technologie a sam za sebe musim rict, ze jsem se, krome nekolika LCD televizoru znacky PHILIPS a SHARP (cena od 30.000,Kc vyse), nesetkal s LCD technologii, ktera by byla v necem lepsi jak klasicke CRT. Samozrejme nemluvim o nejakem vyzarovani, ktere skodi na oci. Pocinaje barevnym spektrem, hloubkou, teplotou barev, vernosti barev a predevsim ghostingem, kterym trpi 80% soucasne vyrabenych LCD panelu, nejsem presvedcen o kvalitach a nejsem ochoten platit tolik penez za neco, co mne neuspokojuje.Urcite se ted najde spousta uzivatelu LCD panelu, kteri se mnou ted budou hrube nesouhlasit a zatracovat mne do horoucich pekel, ale ruku na srdce. Kdo z Nas ma doma jeste stale CRT a uziva si kvalitni obraz ve filmech ve hrach a pri prohlizeni fotografii ci obrazku?

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

4 čtenáři navrhli autorovi prémii: 2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.