Hlavní stránka Hardware Monitory, LCD panely 17" LCD: AOC LM721A (be quick or be dead)
17" LCD: AOC LM721A (be quick or be dead)
autor: Kwolek Jirka , publikováno 19.6.2003
17
Už vidím, jak se budou lidi od AOC vztekat za slovíčko "neznačkové" - zejména v době, kdy asijští velkovýrobci rychle zvedají kvalitu a bleskově nasazují nové technologie zatímco tradiční značky tlačí své ceny níž a níž. Ne, AOC značkou bezesporu je, a u nás patří dokonce mezi nejprodávanější. Jistým způsobem AOC určuje i trendy - pokud něco umí jejich výrobky - není důvod nepožadovat stejné vlastnosti i od ostatních. Teď je tady relativně levný panel s rychlou dobou odezvy 16ms... budou se ostatní panely šrotovat? {mospagebreak title=AOC LM721A}

Bůh chraň královnu a starou dobrou Anglii...,
...ještě že máme našeho tatíčka, prezidenta Masaryka...,
...proletáři všech zemí spojte se...,
...když hodinky, tak jedině Omega!

Nic to s Vámi nedělá? Ani se vám nedivím, význam starých pojmů časem bledne. Opory o které se lidé opírali v minulosti, pojmy, hesla a symboly - dříve zdálo se tak pevné - časem vyčpí a vyblednou. Jediné co zůstává je změna, vývoj... A věřte mi nebo ne, podobně je tomu i u počítačů.

17\

Svět dříve přehledně rozdělený na značkové a neznačkové věci pozbývá v některých oblastech významu (zejména tam, kde se vyrábí ve velkém). Dnes už nemáte záruku, že logo natištěné na výrobku je zárukou určitého firemního espritu (kvalitu si firmy hlídají) - většinou ani nevíte, kde nebo kým byla daná věc vyrobena. Vše "komplikují" firmy, které drze pokukují po vyšších příčkách prestižního řebříčku kam byli zařazeni když startovali. Podívejme se společně, jak daleko v tomto případě pronikne "jednotka AOC" s plochým panelem LM721A.

17\
AOC LM721A vypadá jako typická moderní TFT "sedmnáctka" s rozlišením 1280x1024...

Rekognoskaci začneme od technických parametrů:

AOC LM721A - technické parametry

Velikost obrazu 17\ 17"
Typ displeje 17\ Digitální TFT, TN + film
Velikost obr. bodu 17\ 0,264 x 0,264mm
Efektivní plocha obrazu 17\
338 x 270 mm
Pozorovací úhly 17\
110° vertikálně (ą 55°) 130° horizontálně (ą 65°)
Doba odezvy
(response time)
17\ <16 ms
5ms rise, 11ms fall
Jas 17\ 250 cd/m2
Kontrast 17\ 350:1
Obrazová frekvence 17\ 135 MHz
  Vertikální 17\ 30 - 80 kHz
  Horizontální 17\ 55 - 75 Hz
Nativní rozlišení 17\
1280 x 1024 @ 60 - 75Hz  
Doporučené rozlišení 17\
1280 x 1024 @ 60  
Rozlišení 17\
640x480@60-75Hz
720x400@70Hz
800x600@56-75Hz
832x624@75Hz
1024x768@60-75Hz
1152x870@75Hz
pozn.: panel tato rozlišení
interpoluje
Počet barev 17\ 16.2 mln
Management barev 17\ Jednoduché vyvážení (RGB)
Vstupní signál 17\ Video Analog 0.7Vp-p75 (Mini D-Sub)
Sync Separate sync TTL Level
Horizontal sync: Positive/Negative
Vertical sync: Positive/Negative
Další funkce 17\ kompatibilita s ukotvením VESA (10x10mm), Plug&Play (DDC2B, DDC2Bi, DDC/CI + EDID),
integrované audio, TCO 99
Záruka 17\ 2 roky
Hmotnost 17\ 5 kg
Spotřeba 17\ 45W max
Rozměry 17\
407 x 423 x 215 mm

Design

Design tohoto modelu rozhodně patří mezi ty zdařilejší:

17\

Panel je vyveden v elegantní černo-stříbrné barevné kombinaci (ať zhyne šedá!). Displej rámuje jen decentní rámeček o šíří necelých 20mm!

17\ 17\

Stojan je poměrně velký a robustní. Montáž celého panelu spočívá v tom, že se právě na nožičku stojanu "nacvakne" jeho plastová základna.

Vstup signálu je pouze analogový VGA (D-SUB), integrované reproduktory lze označit jako "malé / kancelářské" - pokoří je bedýnky už za cca 400Kč. Napájecí zdroj je externí s parametry typickými pro spoustu jiných plochých panelů: 12V, zatížení 4.2A max.

Poznámka: Zajímavé je, že typ AOC LM721A jsem na internetových stránkách AOC (www.aocmonitor.com) vůbec nenašel (nebo měl bych říci: ještě nenašel? :) Na internetu se vyskytuje jeho starší příbuzný LM720A s poněkud horšími parametry obrazu a méně zajímavým designem.

Jelikož tabulka (a papír) snese vše, pojďme se podívat jak si LM721A poradí s praktickými situacemi.

{mospagebreak title=Testy - kvalita obrazu}

Po prvním zapnutí mi ještě obraz neseřízený připadal docela podprůměrný - hodně tmavý s nádechem "do zelena". Spustil jsem tedy OSD kolotoč a začal procházet menu panelu (mimochodem, jeho provedení je pro AOC typické).

17\

Nastavení hodnot jasu a kontrastu mi příliš nepomohlo. Zkusil jsem tedy přednastavené barevné "teploty" (v menu označené jako C1 a C2). Oupsss, dostal jsem se z deště pod okap: barvy vypadají trochu jako vypálené sluncem - říkám si, že někdo z nás (konstruktéři nebo já) je mamlas - mám však dojem, že já to nejsem. Vrhl jsem se tedy na hodnoty RGB a jal se ladit obraz ručně (že to panel bude "umět" mi dokázalo menu, které stále zářilo krásně čistými barvami). Mno, po seřízení to už je docela jiné kafé!

Zde jsou (po několika pokusech, kdy jsme se k optimu přibližovali pomalu a postupně) hodnoty vyzkoušené a doporučené PCtuningem:

  • Contrast: 70
  • Brightness: 95
  • R+: 73
  • G+: 72
  • B+: 74 (80 pro studené podání barev)

S tímto nastavením jsem už byl docela spokojený (ověřeno i "na lidech"). A abych zjistil, jestli jsem se strefil do těch správných hodnot, zapojil jsem panel místo svého monitoru a vše, od editace fotografii až po psaní těchto řádků absolvoval s LM721. P.S. Dokonce ani teď nevím jak to dopadne - pokud špatně a fotky budou příliš tmavé / světlé / zatónované - tak tu větu proste smažu a neuvidíte jaký jsem byl vůl :))

Kvalita obrazu

Prvním kontrolním snímkem je obligátní záběr našeho kontrolního obrazce.

17\
Poznámka: snímek je fotograficky mírně podexponován, aby bylo vidět světlejší detaily jako jsou posuvníky a lišty.

Panel se svým obrazem řadí do nové generace TFT panelů. Tyto ploché panely už definitivně vyrůstají z dětských nemocí a pomalu dospívají do "TFT puberty". Pokud jste dříve viděli LCD panely z roku 2001-2002, byli byste obrazem LM721A příjemně překvapení, zkušený LCD harcovník však tu i onde vidí vady na kráse.

Se světlými tóny neměl testovaný panel žádné problémy - jsou barevně věrné s postupnými přechody. Horší to už je s detaily v tmavé oblasti - tady je již stínů příliš mnoho (nejedná se však o nic dramatického, 721A ve tmavých částech stále zobrazuje detaily).

Obrazu bych obecně vytknul poněkud nižší max. jas (250 cd/m2 ) a kontrast jen (350:1). V praxi to příliš nevadí, akorát při ostrém slunečním svitu nemůžete jas ještě "přepálit".

Barvy

Panel nemá, narozdíl od starších konstrukcí, tendenci uměle zvedat nasycení barev, kdy některé odstíny září jako neony.

17\

barevné přechody jsou plynulé:

17\
zmenšený originál kontrolního obrazce...

17\
foto stejného obrazce na panelu...

Stupnice šedi

17\

Zde je již vidět (pro ploché panely typickou) kompresi tmavých odstínů do černé, v praxi není situace tak špatná (trochu se na tomto snímku podepsala i expozice) - v reálu jsou vidět dva pravé horní čtverce (8 a 9%), pokud budete chvíli namáhat oči, uvidíte i plošky s 5 - 7% jasem.

{mospagebreak title=Obraz, response time a závěr}

I zde jsme použili náš obvyklý testovací pohybující se obrazec (ten jsme exponovali časem 1/60s při obnovovací frekvenci 75Hz).

17\

Fotografie zobrazuje typicky dvě "fáze" pohybu (dvě exponované pozice) - více "kopii", nebo rozmazané duchy by neměly být vidět. Záběr ukazuje, že testovaný panel má čas odezvy mírně vyšší než uváděných 16ms ("čistých" 16ms zatím u nás nepřevedl nikdo) - odpovídá spíše (stále velmi dobré hodnotě!) 20-22ms.

Poznámka: V rámci testování jsem spustil Medal of Honor (známý svými tmavými scenériemi, které by panelům mohly dělat potíže). Obraz jsem nastavil na 1024x768 (32b), 75Hz a bez dodatečné korekce jasu (ta zůstala stejná jako u CRT) si zahrál několik úrovní. Obraz bych hodnotil jako naprosto vyrovnaný, nebyl ani příliš tmavý (jízda jeepem v noci proběhla hladce), ani jakkoliv rozmazaný... hru jsem na jeden zátah dohrál stylem "běžím, běžím, běžím..." téměř do poloviny :-)

Jakékoliv video nebo 3D hry poběží tedy na tomto panelu bez problémů, taktéž "skrolování" textů či tabulek Excelu probíhá bez viditelného rozmazávaní.

Pozorovací úhly

Ačkoliv různé zdroje na internetu uvádějí různé úhly, my se budeme držet hodnot které nám sdělila firma LEVI: ą65 stupňů horizontálně, ą55 stupňů vertikálně (130H, 110V).

17\ 17\

17\

Co se týče úhlů je testovaný panel snad až příliš skromný. Úhly se totiž příliš neliší, od panelů které uvádějí poněkud vyšší hodnoty, např. 160H, 140V.

Ovládání a závěr

Ovládání bychom mohli nazvat jako "spartanské" - vypadá spíše jako stručné servisní menu pro techniky AOC než jako něco, co by měli vidět běžní uživatelé.

17\

Ovládání a elektroniku hodnotím jako mírně podprůměrnou. Funkce automatického nastavení sice funguje automaticky... záleží však na obrazci který je na monitoru, jestli se do obrazu zcela "strefí". Ve finále vyžaduje panel poněkud více trpělivosti a trochu více "mačkání" tlačítek.

Závěr

17\

Pokud se mě zeptáte, jestli mě panel překvapil, musím přiznat, že hned několikrát. Poprvé, když jsem uviděl perfektní krabici a moc pěkný design (tehdy mně sbíral AOC plusy), pak jsem ale uviděl neseřízený tmavý a zeleně tónovaný obraz a musel jsem přihodit hromadu bodů na misku "zápory". V tu chvíli se zdálo, že recenze dopadne špatně. Panel putoval na vedlejší stůl...

Po týdnu (předevčírem) jsem však dal LM721A ještě šanci a s překvapením jsem zjistil, že pod nepěkným továrním nastavením lze "odkrýt" pěkný obraz (ruční nastavení je nutné). Optimizmus se mi vrátil do té míry, že bych testovanou řadu klidně doporučit i svým známým. Ptáte se, jestli by byl tento panel vhodný i pro mě? To ještě nevím, počkejte až přehodím monitor zpátky a kouknu se, co jsem to ve Photoshopu v kombinaci s tímto panelem vlastně "spáchal".

Poznámka: Panel neměl v době testu žádné pixelové vady.

Cena se k 19.6.2003 se pohybovala od 11 - 12 000Kč bez DPH (v závislosti na prodejci).

Pro:

  • příznivá cena
  • obraz za který by se nemusely stydět ani "velké" značky
  • krátká doby odezvy
  • integrované audio

Proti:

  • komprimované tmavé odstíny
  • jas jen 250 cd/m2
  • integrované audio :-)
TFT - hodnocení hodnocení (max. 5)
obraz - barvy, stupně šedi: 3.5
obraz - pozorovací úhly: 3.5
obraz - doba odezvy: 4
kvalita provedení: 4
cena / výkon: 4
design: 4
CELKEM 3.8 (velmi dobrý)

17\
výrobek zapůjčila firma LEVI International

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
19.6.2003 17:46:06   0.0.0.xxx 55
Zvazuji koupit LCD ke stolnimu PC, ale zatim maji mizerne rozliseni. Dnesni notebooky s 14" mivaji 1400x1050, 15" mivaji 1600x1200. Tohle je stolni 17" LCD a ma to jenom 1280x1024 :-((.
19.6.2003 17:53:00   0.0.0.xxx 55
S tim lze souhlasit jsou zde ale i protiargumenty... Panely se obvykle kvuli rozmerum posouvaji, ve srovnani s NB, vice dozadu (zorny uhel je problizne stejný). Na tu dalku je vsak ponekud hure videt detaily. Stejně jako knihy a časopisy... ty menší bývají více komprimované, takže rozměr zde příliš nepomáhá!
19.6.2003 19:00:59   0.0.0.xxx 56
U 17" bych to mizerne rozliseni nejak prekousl. Ale stejne rozliseni 1280x1024 bezne maji i 19" a to uz je podle me uplna absurdita. Tam uz pomalu musi byt videt rastr :-).
19.6.2003 19:07:42   0.0.0.xxx 66
No je fakt, že teď mám notebook s 15'' LCD, rozlišení 1400 x 1050, a těžko si zvykám na cokoliv menšího - ve Visual Studiu už se dá konečně pracovat ;) Hlavně mě dostala ta dokonalá ostrost, na firemní 17'' akvárka AOC i domácí 17'' IBM Trinitron se teď nemůžu vůbec dívat, jak jsou hrrozně rozostřené... K analogu už bych se nevrátil...
19.6.2003 19:53:25   0.0.0.xxx 66
Ja bych zas uvital kdy nekdo udulal 17" LCD s rozlisenim 1152x854. Tohle rozliseni pouzivam i na 19"CRT a pro 17" LCD mi 1280x1024 prijde zbytecne velky. (nehlede na to, ze to rozliseni fakt nemam rad, kdy to bylo alespon 1280x960:-)
19.6.2003 20:42:55   0.0.0.xxx 55
Tu podivnou 19-ku (s 1280x1024) jsem testoval a opravdu, až to samo žádá o těch, řekněme 1600x1200... tedy to je asi maximum co má ještě smysl.
Jinak u těch 17" by asi optimem bylo zase notebookových 1400x1050... jsem pro!
20.6.2003 00:50:16   0.0.0.xxx 55
Tak to povykladej tem co porad vykrikujou ze LCD je smejd a ze na jejich hry a psani domacich ukolu je to nepouzitejne Lidi jsou vazne divni, aniz by neco zkusili tak to odsuzujou (nebyla to zadna narazka na tebe , jenom si mi poskytl zaminku abych si mohl postesknout )

20.6.2003 07:49:01   0.0.0.xxx 66
Myslim, ze v titulku by melo byt AOC LM721A a ne LM271A, teda pokud se nepletu.
(ed: opraveno)
20.6.2003 08:08:13   0.0.0.xxx 65
to nativni rozliseni je fakt na nic, spravne ma bejt 1280x960
20.6.2003 08:25:05   0.0.0.xxx 65
Když se podíváte na obrázky, tak si na některých můžete dobře všimnout že v dolní části má obraz jiný odstín než v horní. Obecně jsem to pozoroval u všech LCD. Odradilo mě to od koupi ADI 715 kde jsem nastavil na pozadí tmavě zelenou a v horní části panelu bylo pozadí černozelené, kdežto ve spodní světle zelené... zdá se že je to obecná vlastnost LCD... prostě hrůza a běs (
20.6.2003 09:26:49   0.0.0.xxx 56
A co takhle otestovat,PCTUNINGU, novy benQ s 500:1? No?
20.6.2003 09:36:53   0.0.0.xxx 65
0.264 pixel pitch, 82kHz, Native Res.1280x1024/60-75Hz, 16ms(5+11), Contrast 400:1, Brightness 250 cd/m2, audio, analógový a DVI vstup,TCO99

6kg, ziadne vadne pixely, slonova kost ...

posedim za nim tyzden dva a potom sa rozhodnem ci radsej nekupim 19" CRT LG F900P UltraFLAT

btw ... nemate niekto s tym CRTckom nejake skusenosti ???
(este pred tyzdnom som mal Viewsonic P90, krasa monitor, bohuzial deformovany obraz ... skusane dva kusy) ...

inak je to LCD fajn
20.6.2003 09:47:04   0.0.0.xxx 66
1280*1024 je idealni 4/3... pohodove pouzitelny...

PROC SE VAM ZDA MALO JAS 250 cd/m2 - jeto celkem bezna hodnota a bohate staci...
20.6.2003 09:49:00   0.0.0.xxx 55
autor rad Iron Maiden ))???
20.6.2003 09:51:04   0.0.0.xxx 66
Používám LCD Hyundai a měl jsem taky problémy s tím, že tmavé odstíny nebyly vidět . Pak jsem si půl hodiny hrál s softwarovým nastavením jasu, kontrastu a barev (běžný ovladač k i815) a monitor jsem doladil tak, že tmavé odstíny jsou vidět od 2%,přičemž světlé barvy zůstaly viditelné. (teď používám ATInu, která už nemá tak dobré nastavení, ale zlepšení tam taky je výrazné.)
Zkoušíte takovéto dolaďování i na vámi testovaných LCD?
20.6.2003 10:09:43   0.0.0.xxx 55
No, ono to tak ale je... samozrejme ne praci typu Visual Studio... tam uznavam ze LCD vice nez vyhovuje
Jinak panel bych koupil jedine s "normalnim" rozlisenim typu 1280x1024 nebo 1600x1200, nastesti vyrobci maji zrejme podobny nazor
20.6.2003 10:28:43   0.0.0.xxx 66
taky jsme si vsiml Uprimne, uz pri precteni podtitulku jsem se na tuto otazku chtel taky zeptat
20.6.2003 10:36:01   0.0.0.xxx 65
Nemůžu si pomoct, ale na zpracování fotografií mi přijde, že jsou LCD ještě dost mimo. Na adresu těch, co se do mě pustí, že pomlouvám aniž bych si něco vyzkoušel bych rád podotkl, že bych rád viděl firmu, která mi na vyzkoušení nechá týden LCD monitor. Obvykle neni šance si ho prohlédnout ani v obchodě, možná tak v Praze :-(. Momentálně stojím před nákupem nového skla a na 95% to vidím na Sony Trinitron E450 19". V práci mám na stole G420 a až na drobné chybky geometrie jsem naprosto spokojen.
20.6.2003 11:27:01   0.0.0.xxx 65
Rekl bych ze 4/3 ma prave 1280x960, kdezto 1280x1024 je 5/4. Ale taky ho pouzivam, mame tu LG900P a na nem je sice vetsi rozliseni taky ostre, ale uz je vsechno moc maly, musim mit brejle.
20.6.2003 12:19:18   0.0.0.xxx 56
Nehrál jste někdo na LCD nějakou hru v NEnativní rozlišení? Předpokládám že rozmazané 3d budou v pohodě, ale co adventury (Syberia TLJ BS RUNW)?
20.6.2003 12:35:36   0.0.0.xxx 56
mam RoverScan MAXIMA PRO (17" 400:1 250cd/m2 15ms 1280/1024, DVI - v ATComp za 13000), hral jsem na to stary dosovy adventury a nebyl problem, ale pokud je neco v nenativni rozliseni tak je to znat a napriklad v 800*600 je to hodne znat

PS: vetsinu veci hraju v 1024*768 a v simulatorech (Fly 2, ST basecommander) to skoro nepoznate
20.6.2003 13:53:42   0.0.0.xxx 66
No kdyz si to LCD koupis, tak ti ho radi pujcime :-))
20.6.2003 14:37:01   0.0.0.xxx 55
na to se skutecne neda reagovat jinek nez invektivou, vsechna bezna rozliseni (640x480, 800x600, 1024x768, 1600x1200) maji pomer stran shodny s 1280x960, nauc se pocitat a drz hubu (jo a pri tom si nakresli ve photoshopu v rozliseni 1280x1024 na obrazovce kruh a uvidis jak bude mit tvar krasne elipsy)
20.6.2003 15:13:57   0.0.0.xxx 66
jo.. sekl jsem se. pardon...
2 cobalt.. bez se nechat vysetrit, jsi nejaky predrazdeny..
20.6.2003 17:24:47   0.0.0.xxx 55
Jojo řeklbych že dnešní LCD panely jsou po všech stránkách docela dobré, tedy kromě zkreslení obrazu mimo nativní rozlišení a hlavně ty otřesné barvy oproti CRT. Když se podíváte na srovnání barevného kontrolního obrazce (to kruhové barevné spektrum) je vidět že některé barvy jsou úplně mimo, ta modrá -to je hrůza (pokud to ovšem není pouze tou fotografií). Asi ne nadarmo Aoc uvádí 16,2 Mil. barev.
20.6.2003 18:10:00   0.0.0.xxx 66
To rozliseni 1280x1024 u vsech 19" LCD me se*e. Kdyby to bylo 1280x960 ci vyssi s CISTYM pomerem 4:3, tak jdu do toho.

Ted mam 19" CRTcko a hadejte jaky mam rozliseni - 1280x960!
Na 1280x1024 bych to nemohl ani cejtit. Pomerova deformace jako pra*e.
20.6.2003 19:42:59   0.0.0.xxx 66

A jaký má poměr stran (fyzicky)?


Kluci v práci měřili nějaký nový AOCčko(vypadalo stejně možná je to ono) a zjistili, že má nižší poměr než 4/3 (tej delší straně do 4:3 kus chybělo), takže v 1280/1024 by ten kruh mohl být kruh. Je to běžný u 17" LCD?



20.6.2003 20:22:33   0.0.0.xxx 56
Ano, je to běžné. LCD se dělají se čtvercovými body, takže nemá smysl nadávat, že 1280x1024 je nestandardní. Kružnice zůstává i v tomto rozlišení kružnicí - pro mne je dokonale přesná geometrie největší výhodou LCD.
20.6.2003 20:41:25   0.0.0.xxx 55
Kdybyste si místo invektiv někdy zkusil pracovat s LCD panelem, možná byste si všiml, že v jeho nativním rozlišení nikdy nenastává poměrová deformace, o které píšete. Důvod je prostý, LCD panel má čtvercové body a při rozlišení 1280x1024 má prostě celý panel poměr fyzických rozměrů 5:4. To, že 1280x1024 nezapadá mezi běžné poměry 4:3 a dráždí tak vaše estetické cítění, je jiná otázka, ale zase máme ve svislém směru o kousek víc místa, což spousta lidí ocení.
21.6.2003 09:44:43   0.0.0.xxx 56
to ale znamena ze vsechny ostatni rozliseni jsou deformovane ... ?
21.6.2003 13:10:17   0.0.0.xxx 66
Mají jen jiný poměr stran to je vše. V práci mám na stole acer AL 922 dělám na něm 3D modelování a za běžný monitor bych ho již nikdy nevyměnil
21.6.2003 19:46:41   0.0.0.xxx 66
za LCD sedim v 10h denne jiz cca 2 roky, takze bod 1. mame z krku; nativni rozliseni meho LCD je 1024*768 (tedy bezne, 4/3 jako CRT) a v tuto chvili mi neni jasne, jak muze pri jinem pomeru stran (k 1280/1024) mit pri identicke technologii vyroby (jako LCD s nat. rozl. 1280/1024) stejne vysledky zobrazeni jako CRT (napr. muj Eizo T76?
23.6.2003 10:44:17   0.0.0.xxx 65
Kruznice zustava kruznici, ale ten format 5:4 rozhodne nesvedci sledovani (sirokouhlych) filmu. Kdyby ten pomer byl 4:3 (a rozliseni tim padem 1280*960), tak by filmova projekce byla vetsi.
23.6.2003 16:57:26   0.0.0.xxx 56
tento monitor mám asi 3 týdny a pěkně blbě je u něho proveden způsob připojení kabelu k počítači. Vzadu na tom panelu musí být ohnutý skoro do pravého úhlu.
24.6.2003 14:42:55   0.0.0.xxx 65
Je to jednoduche, dany monitor LM721A a prakticky vsechny LCD 17 narozdil od vasi zrejme LCD 15' maji fyzicky pomer stran presne dopovidajici 1280x1024 cily k zadne distorzi nedochazi (nehlede na to ze pixely LCD jsou ctvercove). Je to rozdil od vaseho CRT ktere ma pomer stran 4:3 a 1280x1024 je na nem samozrejme deformovane (at delate co delate, ledaze byste zuzil obraz po stranach, coz u CRT vypada opravdu "dobre").

Rozliseni 1280x960 (mam ho taky rad, mam jeste starsi 17' EIZO) jde na LM721A (ted jsem si ji koupil a jsem spokojen) obejit zmenou vertikalni velikosti obrazu, nahore a dole bude tmavy prouzek. Tento prouzek nastesti neni rusivy tak jako by byl u CRT. To se da vyuzit napriklad u her jako je Colin 3, ktery je delany s aspektem 4:3. Naopak treba Unreal 3 (a naprosta vetsina ostatnich her) je delana na aspekt 5:4. vypada na tomhle monitoru prirozene.

Ten extra prouzek vertikalniho rozmeru se take hodi napriklad ve Wordu nebo v MSDev VC++ ci jinych psacich aplikacich.

Jinak interpolovana rozliseni vypadaji na LM721A ve hrach velmi dobre, neni to zadny problem.

Jinak tenhle nejlacinejsi LCD 17' hrave strci do kapsy vsechny 19' monitory stredni tridy svou ostrosti obrazu, jasem, stabilitou. Mam na mysli zejmena IIyami 451/452/454 a podobne znacky. EIZO je samozrejme trida sama pro sebe.

Myslim si ze kazdy kdo nepotrebuje perfektni barevnou homogenitu obrazu muze o podobnym LCD v cene kolem 13000,- v pohode uvazovat jako o nahrade jakekoliv lepsi 19' CRT v cene do 20.000.

Pozn. k chybejicimu DVI, podarilo se mi na 70Hz vyladit obraz pres D-SUB, ze prostym okem neni zadne rozostrene pismenko patrne po cele sirce monitoru, perfektne se na to hodi analyza pomoci makro snimku z obycejneho digitaku (hodil by se stativ a fotit ruzna nastaveni focusu). Snimek si pak zvetsite a v klidu analyzujete a objevite i duchy ktere prostym okem neuvidite. Divim se ze jsem to v zadne recenzi nevidel. Kdo nechce ladit obraz a ma mene kvalitni grafickou kartu at jde radeji do LCD s DVI. DVI take umoznuje vetsi delku kabelu, ale nakonec nelituju ze jsem si poridil LCD ktery umi jen D-Sub. Po trose usili je obraz perfektni.
24.8.2004 10:06:27   0.0.0.xxx 56
a to vadi??
23.1.2005 13:06:07   0.0.0.xxx 66
Zdarec všichni, jenom taková otázečka jek je velká aktivní úhlopříčka u 17 LCD??? Myslím kolik to má cm jenom aktivní obraz protože si myslím že 17 LCD by mělo být stejně veliký jako 19 neLCD.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.