Hlavní stránka Hardware Monitory, LCD panely LCD ostřejší než CRT – jak na dokonalý herní monitor
LCD ostřejší než CRT – jak na dokonalý herní monitor
autor: Pavel Urbánek , publikováno 17.9.2013
LCD ostřejší než CRT – jak na dokonalý herní monitor

Není to tak dávno, co jsme zde rozebrali fenomén taktování LCD panelů. Na kvalitních panelech (IPS a PLS) bylo možné dosáhnout vysoké plynulosti až 120 hertzů. Pořád však pohyblivý obraz nebyl tak ostrý jako na obrazovkách CRT. Technologie Lightboost to však od základů změnila – ukážeme si, jak ji využít pro co nejostřejší zobrazení.


Nové technologie nemusí vždy přinést jen pozitiva. Často dochází ke kompromisům, mnohdy si jich ale nevšimneme, nebo nám prostě nevadí.

Při přechodu z CRT obrazovek na LCD panely to nebylo tak jednoznačné, početná skupina lidí (především hardcore hráčů) nepřijala LCD technologie příliš s nadšením a často byly slyšet názory, že panely jsou „pomalé“ a rychlé pohyby nejsou ostré jako na starých CRT.

Vývoj se ale nezastavil a LCD panely se velice rychle prosadily díky svým nesporným výhodám – jedna z nich, o které jsem často slýchal, byla, že LCD neblikají. To byl proti CRT velký rozdíl, často si citlivější jedinci stěžovali právě na únavu očí způsobenou pulzujícím obrazem. Je však pravda, že LCD neblikají? Této problematice se budeme věnovat dále, protože je významná z pohledu technologie Lightboost. 

Objevily se dvě další výhody, zlepšení kvality obrazu (barev, úhlů pohledu atd.) skrze lepší panely, například IPS, a (méně významný) příchod aktivního 3D zobrazení. To sice bylo k dispozici už dobách CRT, ale neprosadilo se tak výrazně. Paradoxně, většinu hráčů na 3D panelech nelákalo samotné 3D, ale obnovovací frekvence 120Hz. I když se stále najdou konzervativní odpůrci, tak většina herní komunity se shodne, že 120 Hz je na hry skvělá věc. Tyto 120Hz LCD budeme dále označovat jako „první generace“.

LCD ostřejší než CRT – jak na dokonalý herní monitor

Jeden z prvních 120Hz LCD se objevil už v roce 2009

Stále se však objevoval tu a tam stesk nějakého progamera (typicky z Quake her atd.), že ani ty 120Hz panely nejsou tak dobré jako klasické CRT. Šlo o to, že i když rychlost panelu byla už slušná (minimální inputlag a rychlé přechody pixelů), tak obraz pořád nebyl dostatečně ostrý.

LCD ostřejší než CRT – jak na dokonalý herní monitor

Ačkoli se píše rok 2013, CRT se stále ještě objevují i na LAN akcích (QuakeCon)

Opět ale přišla novinka 3D technologií nazvaná Lightboost. A opět se strhl poprask na fórech nikoli pro její zamýšlené využití ve 3D, ale 2D. Umožňuje totiž dosáhnout perfektně ostrého obrazu i u velmi rychlých pohybů, někteří její důsledek přirovnávají k ostrosti imaginárního 480Hz CRT. S nadsázkou lze říci, že hráči využívají v podstatě vedlejšího efektu 3D technologie a původní záměr je vůbec nezajímá. Monitory podporující tuto novinku budu dále označovat jako „druhou generaci“. 

LCD ostřejší než CRT – jak na dokonalý herní monitor



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
100 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 48.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.