Hlavní stránka Hardware Disky /CD /DVD /BR NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
autor: Dedek Jan , publikováno 10.2.2005
NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
Když jsme naposledy recenzovali vypalovačku od NECa, byl to model NEC ND-3500A a díky svým schopnostem si zasloužil ocenění v podobě "Silver Award". Dnes se v recenzi seznámíme s novým modelem ND-3520A, který je nástupcem onoho oceněného. Starším modelem si NEC nastavil laťku poměrně vysoko a v recenzi si ukážeme, jak nový model bojoval a zda se mu ji podařilo překonat. {mospagebreak title=Představení mechaniky}

Co si přinesete domů

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka

Jak bývá u NECů obvyklé, je to opět bulk verze vypalovačky. To znamená, že si domů přinesete pouze samotnou mechaniku bez jakéhokoli vybavení.

Design

Mechanika má stejný design jako její předchůdce NEC ND-3500A. Po namontování do počítače a jeho spuštění Vás mechanika mile překvapí tichým chodem (mechanických částí, netýká se roztáčení disků), pevností konstrukce plotny a jejím kvalitním protiprachovým utěsněním. Její nenápadný design navíc nepůsobí rušivě.

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
Odstín čelního panelu je v klasické počítačové šedi.

Design čelního panelu se drží současného trendu, nachází se zde tlačítko pro vysunutí a zasunutí plotny a také indikační dioda, která při čtení i při pálení svítí respektive bliká zeleně, což je trochu nepříjemné, dvě barvy by nebyly na škodu.

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka

Zadní panel je osazen konektory napájení, IDE konektorem, propojkami sloužícími k nastavení MASTER, SLAVE, CS  a konektory analogového a digitálního audia.

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
Plotna má kvalitní utěsnění proti prachu, stejně jako u předchozího modelu

V následujícím odstavci se podíváme dovnitř a ukážeme si pár detailů, které NECa ND-3520A odlišují od svého předchůdce. Hned na prvním obrázku je vidět rozdíl, NEC ND-3500A měl desku vcelku a model ND-3520A ji má dělenou.

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
- pro detail klikni -

Následující obrázek ukazuje umístění optické hlavy a jejího vedení na dvou tyčích, po kliknutí na obrázek se ukáže komplet optické hlavy v detailu.

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
- pro detail optické hlavy klikni -

Na dalším obrázku vidíte mechanismus pohonu optické hlavy, který je ukrytý pod základní deskou s tištěnými spoji.

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
- pro detail klikni -

Z výrobního štítku se dozvíte schéma připojení kabeláže, model, sériové číslo a datum výroby mechaniky.

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka

Velký čip: NEC D63641GM, malý čip: NEC C3340GC, tak jako u předchozích modelů staví NEC vypalovačky na vlastní čipové sadě a musím říci, že mu to jde, výsledky které vypalovačka podává jsou...  ale nepředbíhejme.

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
 

Specifikace

Rychlost zápisu DVDDVD+R DL      4x
DVD-R DL       4x
DVD+R           16x
DVD-R            16x
Rychlost přepisu DVDDVD+RW        8x
DVD-RW         6x
Rychlost čtení DVD16x
Rychlost zápisu CD48x
Rychlost přepisu CD24x
Rychlost čtení CD48x
Přístupová doba140ms DVD
120ms CD
Velikost vyrovnávací paměti2MB
RozhraníPATA 33
Podporované formáty DVD +CDDVD-ROM
DVDąR/RW
DVD+R DL
DVD-Video
CD-R/RW
CD-ROM Mode1,2, CD-DA, CD Extra, CD-I FMV, CD-Text, CD-Plus, CD-Bridge, Photo-CD, Video CD,
CD-ROM XA, Hybrid CD
Metody zápisu DVD + CDDisk at Once
Track at Once
Session at Once
Multisession
Variable or Fixed Packet writing
Rozměry148 x 42 x 190 mm (šířka x výška x hloubka)
ČipsetNEC D63641GM
NEC C3340GC
Hmotnost0,9 kg

Média list: NEC ND-3520A

Technologie

JustLink
Tato technologie zabraňuje podtečení bufferu.

ACTOPC (active optimum power calibration)
Dynamické sledování energie zápisu a optimální nastavení výkonu pro zápis podle média v reálném čase.

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka

 

{mospagebreak title=Testovací sestava}

Hardware

  • Barebone: Soltek 3702A (nForce 2 IGP)
  • CPU: AMD Barton 2500+
  • RAM: 2 x DDR 400MHz 256MB
  • VGA: Hercules AIW Radeon 9800 SE
  • HDD: Maxtor 120 GB ATA133
  • DVDRW NEC ND-3520A, firmware v1.04 + upravený fw 1.04 by Dangerous Brothers

Software

  • OS: Windows XP Professional SP 2
  • Nero Burning Rom 6.6.0.6
  • Nero Info Tool 2.27
  • Nero CD-DVD Speed 3.61
  • Alcohol 120% 1.9.2 b1705
  • DVDINFOPro 3.49
  • DVD Identifier 3.6
  • K´s CD/DVD Probe 2.4.2

Použitá média

DVD+R DL Verbatim 2,4x

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka

DVD+R Verbatim 16x

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka

DVD+R Ricoh 8x

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka

DVD+RW Emgeton Ultra 4x

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka

DVD-R Verbatim 8x

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
Nabízí se možnost zápisu 12-ti rychlostně

DVD-R Infodisc 8x

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka

DVD-RW Verbatim 4x

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka

 

{mospagebreak title=Testy zápisu CD a čtení CD}

Testy zápisu na CD

CD-R 80 min.

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka 

Při zápisu na CD-R používá mechanika metodu CAV. Na okraji disku bylo dosaženo rychlosti 47,82x a disk je vypálen za 2:46 minuty.

CD-R 90 min.

Hodnota overburningu je nastavena na hodnotu 89:40:74 minuty a médium se vypálí bez problémů. To je také maximum této vypalovačky, více toho skutečně nevypálíte.

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka

Jak je vidět technologie ACTOPC nepovolí na 90min. médium Memorex zápis větší rychlostí něž 8x, takové CD trvá vypálit 12 minut!

CD-RW

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka

Dle specifikací umožňuje mechanika vypalovat na média CD-RW 24x, používá přitom metodu Z-CLV a začíná 20-ti násobným zápisem. Přepisovatelné médium je vypáleno za 3:56 minuty.

Se zápisem klasických CD nejsou žádné problémy, jinak je to s dlouhými médii, NECovo maximum je někde na hranici 90 minut. To že to NEC neumí není na škodu, kdo dnes v době DVD používá dlouhá CD?

Testy čtení CD

CD data lisované

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
Maximální rychlost čtení je 48,01x a přístupová doba 114ms

CD audio lisované


NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka

Extrakce audio je rychlá a kvalitní, o čemž svědčí maximální rychlost extrakce 33,50x a přístupová doba 113ms. Kvalita je 10 bodů z 10.

CD-R 94 min.

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
- pro detail klikni -

Mechanika přečetla médium o délce 93:40:59, ale měla to jen tak tak, nedokončila "seekování". Jak je vidět z průběhu grafu, není to tedy žádná sláva.

Se čtením klasických CD-ček standardních délek nemá mechanika sebemenší problém, přístupové doby a rychlosti čtení bez problémů vyhoví specifikaci.

Jiné je to s 99-ti minutovými CD, která vůbec nenačte, na štíru je také s médii délky 94 min., tato už načte, ale nedokončí testy přístupové doby. Bez problémů si poradí s 90 min. médii, pokud je zapíšete do délky 89:40 minuty.

Poškozené médium

Dnes si v téhle kapitolce provedeme malé srovnání NECů, které jsem pracovně nazval "Tak jde čas s NECem". Ukážeme si jak na tom byl NEC se čtením poškozených médií od vypalovačky ND-2500A až do ND-3520A.

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
NEC ND-2500A


NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
NEC ND-2510A


NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
NEC ND-3500A


A takto vypadá test NEC ND-3520A v programu Nero CD-DVD Speed:

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
NEC ND-3520A

Až k vypalovačce ND-3500A je pozorovatelné zlepšení, ale u model ND-3520A se křivka zlepšování zastavila a nastal znatelný pokles. U novějšího modelu bych očekával opak, když už ne zlepšení, tak minimálně stejné hodnoty, ale zhoršení?

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
Pořadí v grafu je sestupné od nejlepší vypalovačky po tu nejslabší ve čtení poškozených CD.

Mechanika

Dobrý [%]Nečitelný [%]
LG GSA-4081B, fw A10182,457,63
MSI DR8-A, fw 130D33,3323,72
NEC ND-2500A, fw 1.0610,2417,35
LITE-ON LDW-401S, fw ES0G61,7612,43
LITE-ON SOHW-812S, fw US0A59,1418,50
ASUS DRW-0804P, fw 1.0588,306,17
Plextor PX-708A, fw 1.06nedokončenonedokončeno
NEC ND-2510A, fw 2.1513,9021,00
MSI DR12-A, fw 120D26,5420,90
NEC ND-3500A, fw 2.1653,0816,82
ASUS DRW-1604P, fw 1.1084,959,09
MSI DR16-B, fw M1.485,0614,94
LG GSA-5160D, fw A30295,304,70
NEC ND-3520A, fw 1.0442,0120,79

 

{mospagebreak title=Testy zápisu na DVD}

Testy zápisu na DVD

DVD-R 16x

Bohužel se nepodařilo sehnat DVD a proto si nemůžeme předvést žádné výsledky, tak trochu si pomůžeme DVD 8x, která budou zapsána 12x.

DVD-R 8x@12x

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
DVD je zapsáno za 6:2 minuty, maximální rychlost je 12,41x a použitá metoda zápisu Z-CLV

Na křivce je vidět činnost technologie ACTOPC během celého zápisu. Jak si později ukážeme, při pálení tohoto disku se s Verbatimem moc dobře nevypořádala.

DVD+R 16x

U zápisu rychlostí 16x používá NEC jinou strategii než u ostatních zápisů. Zde je použita metoda CAV (constant angular velocity), u ostatních je to buď CLV (constant linear velocity) nebo Z-CLV (zone-CLV).

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
- pro detail klikni -

DVD+R 8x@12x

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka

Na osmirychlostní médium Ricoh umožní vypalovačka 12-ti rychlostní zápis, za použití metody Z-CLV. Na křivce jsou vidět zásahy technologie ACTOPC i přesto je zapsaný disk kvalitní jak si ukážeme později. Maximální dosažená rychlost má hodnotu 12,41x a disk je vypálený za 7:10 minuty.

DVD+R DL 4x

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
Čas zápisu se zastavil na hodnotě 26:42 minuty, rychlost zápisu měla hodnotu 4,13x

DVDąRW

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
RW-čko (plus nebo minus) je vypáleno za méně než 14 minut rychlostí 4,11x

Pálení DVD je bezproblémová záležitost i když křivky nevypadají zrovna vábně, kvalita vypálených DVD je skvělá. Technologie ACTOPC se přehmátla u média DVD-R Verbatim 8x, kde povolila 12x zápis a výsledná kvalita bohužel žádná sláva.

 

{mospagebreak title=Testy čtení DVD}

Testy čtení DVD

DVDąRW

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka

Přístupová doba u přepisovatelných médií DVD je kolem 130ms a rychlost se vyšplhala až k hodnotě 8x, průběh čtení je naprosto totožný pro oboje média.

DVD Data - lisované

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka

Čtení je zcela bezproblémové, rychlost na okraji disku se vyhoupla až na hodnotu 15,84x a přístupová doba 121ms je také velmi dobrá.

DVD Data DL - vypálené

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
Maximální rychlost čtení 4,57x, přístupová doba 153ms

DVD Video - lisované

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
Přístupová doba je 143ms, rychlost na okraji média 5,01x

DVD Video - lisované (fw 1.04 by Dangerous Brothers)

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka

Firmware od "Dangerou Brothers" odemyká rychlost čtení u DVD, která obsahují adresář VIDEO_TS. Rychlost vyšplhala až na 15,84x, přístupová doba je slušných 129ms.

DVD Video - vypálené

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
Přístupová doba je velmi dobrých 125ms a maximální rychlost 15,82x

DVD Video DL - lisované

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
Max. rychlost 4,57x a přístupová doba je velmi slušných 155ms

DVD Video DL - lisované (fw 1.04 by Dangerous Brothers)

V tomto případě je průběh naprosto totožný jako u originálního firmware, zde se "DB" nepodařilo odemknout RIPování vyšší rychlostí.

DVD Video DL - vypálené

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
Přístupová doba 150ms, rychlost na okraji média 4,27x

Lisovaná DVD-ROM dosahují maximální rychlosti čtení, i přístupové doby se vtěsnají do specifikací. Jinak je tomu u DVD-Video, rychlost je omezena zejména z důvodů ztišení mechaniky a ani přístupové doby nejsou žádný zázrak. Dokonce ani firmware na odemčení RIPování DVD si neporadil s DVD-Video DL.

Poškozené médium

Ještě se podíváme jak si NEC ND-3520A poradí s poškozenými DVD médii. Pro tyto testy je použito hodně poškrábané DVD. Předem musím říct, že výsledky byly velmi překvapivé. Opět si uděláme malé srovnání "Tak jde čas s NECem".

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
NEC ND-2500A

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
NEC ND-2510A

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
NEC ND-3500A

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
NEC ND-3520A

Jak je vidět z předchozích obrázků, NEC ND-3520A si velmi polepšil ve čtení poškozených DVD a to ho posunulo hodně vysoko.

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
Srovnáno od nejlepší po nejslabší mechaniku

Mechanika

Dobrý [%]Nečitelný [%]
LG GSA-4081B, fw A10199,910,09
MSI DR8-A, fw 130D95,574,43
NEC ND-2500A, fw 1.0650,0949,91
LITE-ON LDW-401S, fw ES0G1000
LITE-ON SOHW-812S, fw US0A1000
ASUS DRW-0804P, fw 1.0598,521,48
Plextor PX-708A, fw 1.0684,9615,04
NEC ND-2510A, fw 2.1562,8837,12
MSI DR12-A, fw 120D95,650,35
NEC ND-3500A, fw 2.1675,9124,09
ASUS DRW-1604P, fw 1.10964
MSI DR16-B, fw M1.486,0913,91
LG GSA-5160D, fw A3021000
NEC ND-3520A, fw 1.0499,300,70

 

{mospagebreak title=Kvalita zápisu}

Kvalita zápisu

Podrobněji viz: PI/PO error a C1/C2 error a také můžete využít článku "Vše o DVD"

Legenda ke grafům

Nastavení programu Ks CD/DVD Probe, viz. následující hodnoty:

  • PI/PIF Sum ECC - 8/1
  • Speed - 4x

Norma ECMA povoluje maximální hodnotu PI 280 v osmi po sobě jdoucích ECC blocích, pro PIF platí to samé, jenom maximum má hodnotu 4. Tato norma je stanovena s ohledem na stolní přehrávače, aby nebyly problémy s kompatibilitou DVD vypálených v PC.

Pokud nějaký disk má hodnoty, které uletí přes tyto hranice a není to souvislý blok, nic se neděje a takovýto disk je čitelný.

DVD+R DL Verbatim 2,4x páleno 4x

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
- pro detail klikni -

Z obrázku je jasně vidět přechod mezi vrstvami. Kvalita první vrstvy je bezkonkurenční, druhá vrstva kazí celkový dojem i když kvalita je i tak výborná.

DVD+R Verbatim páleno 16x

U následujícího obrázku je ručně nastavená osa y, reálné měřítko ukazuje odkaz po kliknutí na obrázek. Osu jsem nastavil ručně, aby vynikla kvalita tohoto disku.

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
- pro skutečné měřítko klikni -

S diskem Verbatim 16x Certified dosáhl NEC excelentní kvality, viz. hodnoty PItotal = 18227 a PIFtotal = 183. Ale ten zub na grafu není vůbec pěkný. Když kvalitu porovnáte s ostatními disky plyne z toho jediné, tyhle Verbatimy se opravdu povedly a jsou velmi kvalitní.

DVD+R Ricoh 8x@12x

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
- pro detail klikni -

Na disk Ricoh 8x povolil NEC zápis rychlostí 12x i při použití vyšší než certifikované rychlosti je kvalita vypáleného média výborná.

DVD+R Infodisc 4x

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
- pro detail klikni -

DVD-R Verbatim 8x@12x

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
- pro detail klikni -

Disk Verbatim 8x povolil NEC zapisovat 12x, ale jak je vidět bylo by lepší, kdyby tomu tak nebylo. Na Verbatim to NECovi tolik nejde, jiné vypalovačky umějí tento Verbatim 8x@12x v lepší kvalitě.

DVD-R Infodisc 8x

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
- pro detail klikni -

Jiná káva je to už při 8x zápisu na Infodisc, kvalita je vynikající, stejná ne-li lepší by byla kvalita disku Verbatim zapisovaného 8x a ne 12x.

 

{mospagebreak title=Vypalovačka v podání testovacích programů}

Alcohol 120%

Alcohol 120% tuhle vypalovačku ještě dobře nezná, nedokáže určit technologii optimalizace rychlosti zápisu, ani technologii podtečení bufferu.

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka

Systémové info Alcoholu120% nám toho o mechanice řekne mnohem více:

################## Detailed Information of Device(s) ##############################

///////////////////////////////////////////////////////////////////////
(F:) _NEC DVD_RW ND-3520A(1:0) detail information.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////
Vendor Identification: _NEC
Product Identification: DVD_RW ND-3520A
Production Revision Level: 1.04
Location: atapi, Port 1, Bus 0, Target 0, Lun 0
Support recording method: DAO, RAW SAO, RAW SAO+SUB, RAW DAO(96), DVD DAO
BURN-Free Technology: Unknown
Auto-Select best write speed: Not Supported
*** NOT listed in Alcohol´´´´s database. Please report to development team
-* Note: This information below is provided by the unit, it might be inaccurate. *-
-* This software does not use this information! *-
Removable media: Yes
Version: ATAPI (INF-8090i/INF-8020i/INF-8028i)
Response Data Format: 02h
CD-R Read/Write: Yes/Yes
CD-RW Read/Write: Yes/Yes
Read CD-R Fixed Packet: Yes
Test Write: Yes
DVD-ROM Read: Yes
DVD-R Read/Write: Yes/Yes
DVD-RAM Read/Write: No/No
Audio Play: Yes
Composite Audio and Video Data Stream: No
Digital output (IEC958) on port 1 Supported: No
Digital output (IEC958) on port 2 Supported: No
Mode 1 Form 2: Yes
Mode 2 Form 2: Yes
Multi-Session: Yes
BUF: Yes
CD-DA Commands supported: Yes
CD-DA Stream is Accurate: Yes
R-W Supported: Yes
R-W De-interleaved and Corrected: No
C2 Pointers Support: Yes
ISRC Supported: Yes
UPC Supported: Yes
Read Bar Code: No
Lock media into the drive: Yes
Currently drive Lock state: Unlocked
Prevent Jumper: No
Eject Command: Yes
Separate volume levels: Yes
Separate channel mute: Yes
Changer Supports Disc Present: No
Software slot selection: No
Side change capable: No
P through W in Lead-In: Yes
Maximum Read Speed Supported (with current disc): 48X (7200 KB/s)
Maximum Write Speed Supported (with current Disc): 48X (7200 KB/s)
Current Read Speed Supported (with current Disc): 48X (7200 KB/s)
Current Write Speed Supported (with current Disc): 48X (7200 KB/s)

###########################################################################

Nero a Nero InfoTool

Jak je vidět Book Type nastavujete přímo ve vlastnostech vypalovačky, bohužel funguje pouze s disky DVD+R DL.

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
- pro větší rozlišení klikni -

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka

Pokud vložíte disk DVD+R nabídka Book Type se vůbec neukáže:

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka

Nero CD/DVD Speed

V Neru CD/DVD Speed máte přehledně znázorněno vše důležité o Book Type, vidíte, že je povolen pouze pro DVD+R DL a máte k dispozici 500 změn. Na téhle vypalovačce už jich zbývá jen 497. Pokud nejste nějaký pirát tak to na DVD+R DL, navíc při jejich ceně, snad ani nejde spotřebovat.

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka

DVDInfoPro


NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
- pro větší rozlišení klikni -

 

{mospagebreak title=Závěr}

Hodnocení

Co říci závěrem, NEC ND-3520A je více než důstojným nástupcem svého předchůdce, nese si s sebou jeho přednosti i chybky, na kterých bylo zapracováno, zejména čtení poškozených DVD.

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka

Při koupi téhle vypalovačky neuděláte chybu a za přibližně 1 700 Kč bez DPH je to opravdu dobrá koupě. A nakonec musím vyzdvihnout excelentní kvalitu vypálených DVDąR a DVD+R DL, vzhledem k jejich rychlostní certifikaci. Na některé disky se prostě nevyplatí používat vyšší než certifikovanou rychlost.

Klady

Zápory
+ Podpora 4x zápisu DVDąR DL- Čtení poškozených CD
+ Podpora 16x zápisu na DVDąR- Bulk balení
+ Podpora 8x přepisu na DVD+RW- Overburning
+ Podpora 8x přepisu na DVD-RW- Pomalé čtení DVD-Video
+ Kvalitní extrakce CD-DA- Book Type pouze u DVD+R DL
+ Výborná kvalita zápisu na DVD+R DL 
+ Excelentní kvalita zápisu na DVD+R 16x 
+ Výborná kvalita zápisu na DVDąR 
+ Tichý chod 
+ Čtení poškozených DVD 
+ Cena 

NEC málem dosáhl na nejvyšší ocenění, chybělo opravdu velmi málo, stačilo zapracovat na čtení poškozených CD, povolit Book Type pro všechna "plusová" média a vyladit zápis na DVD+R DL, aby nebyl takový skok v kvalitě mezi vrstvami a možná i přibalit nějaké to Nero.

Pokud se v novém firmware zapracuje na vylepšení těchto nedostatků, je tento NEC prvním kandidátem na ocenění "Golden Award".

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka
Únor 2005, NEC ND-3520A

"Silver Award za vyvážený výkon a excelentní kvalitu vypálených DVD"

Za poskytnutí mechaniky k testu děkujeme firmě Abacus

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka

 

 

{mospagebreak title=Příloha}

Protože nebyl k dispozici disk DVD-R 16x, a to nemluvím o DVD-RW 6x a DVD+RW 8x, ukážeme si jak takový zápis vypadá. Následující obrázky jsou převzaté ze zahraničních serverů.

DVD-R 16x

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka

DVD-RW 6x

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka

DVD+RW 8x

NEC ND-3520A, první DVD+-R DL vypalovačka

 

 

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
10.2.2005 07:35:02   0.0.0.xxx 1217
A zase chyby podpora DVD-RAM......
10.2.2005 07:38:47   0.0.0.xxx 1718
Fajn recenze, diky
10.2.2005 08:24:26   0.0.0.xxx 1920
Tobě možná, ale mě zase ale vůbec ne...jsou lidé kteří si radši hrají a nenahrávají :-)
10.2.2005 08:45:26   0.0.0.xxx 1819
S firmwarem 1.04 dokaze v pohode palit na - i + DL DVD disky.
10.2.2005 08:59:15   0.0.0.xxx 1620
Ze chybi DVD-RAM, melo byt uvedeno v recenzi jako minus. Protoze, kdo si jednou vyzkousi DVD-RAM, tak si mysli o technologii +-RW svoje...
10.2.2005 09:12:58   0.0.0.xxx 1820
Tahle palírna rozhodně není PRVNÍ DVDąR DL vypalovačka. Plextor to opravdu uměl dřív.
10.2.2005 09:13:39   0.0.0.xxx 1820
Neni to nahoda ze na svethardware byla tato recenze uz 8. unora? Jedinej rozdil vidim v tom ze mate bilou vypaldu a tam meli cernou. Kam to speje kdyz se na 2 webech objevi recenze na uplne stejne veci...
10.2.2005 09:46:38   0.0.0.xxx 1917
...měli článek na stejné téma o dva dny dříve... a co má být? V té době byl náš článek již rozpracovaný, to jsme jej měli jen kvůli tomu zrušit? Některé reakce opravdu dokážou pobavit :-) My nevíme co má konkurence v přípravě a naopak.
10.2.2005 09:51:13   0.0.0.xxx 1721
NEC ND-3520A je opravdu první, už to uměl v listopadu 2004, kdežto Plextor PX-716 až v prosinci 2004.
10.2.2005 09:53:54   0.0.0.xxx 2020
Jak říka Charles, a navíc už je to třetí recenze na CDR.cz už byla v prosinci.
10.2.2005 09:56:09   0.0.0.xxx 1819
Navíc ještě neexistuje specifikace DVD-R DL, takže ani jedna z nich na ně neumí pálit, obsahují zatím pouze podporu pro tyto disky.
10.2.2005 10:09:42   0.0.0.xxx 1816
Jo, má pravdu, ale je to pech se takhle stefit na stejnou mechaniku .
Zajímalo by mě, co v grafu u KProbe znamená PI a PIF? Můžete mi to někdo prosím vysvětlit? Díky ;)
10.2.2005 11:04:52   0.0.0.xxx 1819
Proč se ve většině diskuzí chová Charles tak arogantně jako by snědl všechnu moudrost? Každý se může mýlit. Chtělo by to vidět si an špičku nosu a trochu pokory. Jinak PCtuning jede slušně.
10.2.2005 11:17:53   0.0.0.xxx 1918

...nuže dobrá. Jsem si mého postoje kolikrát vědom, nicméně... já osobně stejně jako mnozí další naši autoři věnujeme PCT enormní množství času a úsilí... a některé příspěvky čtenářů, kteří okamžitě shazují naši práci bez rozmyslu mě opravdu kolikrát nutí k tomu, takový postoj leckdy mít. Kupříkladu dnes... autor na tomto článku začal pracovat již minulý týden a jen díky tomu, že o dva dny dříve vyšel článek se stejným tématem u konkurence, jsme ihned nařčeni, že to je obšlehlé. A to je poslední dobou často. Takoví komentátoři nemají ani představu o tom, kolik úsilí je na takovéto články vynaloženo a okamžitě rýpou... a je mi jedno, pokud jde o mé vlastní články nebo o články některého z našich autorů... prostě na takovéto komentáře nelze jiným způsobem reagovat... nebo to jen mlčky přejít? Když jsme nařčeni, že článek, na kterém se třeba dělá značné množství času, jsme někde jen obšlehli a že vykrádáme ostatní weby? To opravdu nevím.

10.2.2005 11:22:43   0.0.0.xxx 1819
Kdyz uz vam de o recenze jinde tak na cdr.cz byla v pulce ledna kdy sem si tenhle kousek koupil, zatim plna spokojenost, snad jen hluk pri roztaceni...ale da se to
Mam jit do FW od Dangerous Brothers? Sou naky dalsi vyhody(i nevyhody) oproti originalu, nebo "jen" rychly cteni DVD video...
10.2.2005 11:26:03   0.0.0.xxx 1919
neda mi to taky se nepridat ka teto diskusi... snad u kazdeho clanku se objevi nejaky RYPAL kteremu se neco nelibi a okamzite zacne kritizovat autora a celou redakci... Je prece samozrejme ze dva clanky na stejne tema si MUSI BYT PODOBNE! to chcete snad aby autor kvuli tomu ze clanek uz vysel na jinem webu ho poupravil a zmenil nektera fakt jen proto aby se nemohl do nej nikdo navazet? Se trochu zamyslete - kam by to pak cele spelo a jaky by to melo smysl . A za dalsi - zadny slusny autor si nemuze dovolit obslehnout nejaky clanek - a pokud si myslite ze to tak delaji tak je to jen vase BLBOST a NEVEDOMOST...
10.2.2005 11:26:32   0.0.0.xxx 1919

viz. následující články, je to v tom druhém:


http://www.pctuning.cz/titulnistrana/default.aspx?ArtID=20263&;CatID=7 5&LayID=2">http://www.pctuning.cz/titulnistrana/default.aspx?ArtID=20263&CatID=75&LayID=2


http://www.pctuning.cz/titulnistrana/default.aspx?ArtID=20362&;CatID=7 5&LayID=2">http://www.pctuning.cz/titulnistrana/default.aspx?ArtID=20362&CatID=75&LayID=2


http://www.pctuning.cz/titulnistrana/default.aspx?ArtID=20434&;CatID=7 5&LayID=2">http://www.pctuning.cz/titulnistrana/default.aspx?ArtID=20434&CatID=75&LayID=2


http://www.pctuning.cz/titulnistrana/default.aspx?ArtID=20555&;CatID=7 5&LayID=2">http://www.pctuning.cz/titulnistrana/default.aspx?ArtID=20555&CatID=75&LayID=2

10.2.2005 11:28:25   0.0.0.xxx 1918
Chápu, ale bez té příchutí arogantnosti a nadřazenosti by to nešlo? Vím, trošku rýpu i já a přitom vím nepomáhám. Jen vás chci upozornit, že některe vaše příspěvky nemají určitý profesionální odstup a jsou příliš emoční až arogantní. Lze podle mého názoru diskutovat i bez těchto emočních výlevů.
10.2.2005 11:29:08   0.0.0.xxx 1920
tak ted jste me opravdu pobavil - je videt ze asi mate ponekud zkreslene predstavy o fungovani internetoveho magazinu... zkuste si sam vymyslet neustale nove recenze a to tak aby nikdy nebyly zverejneny i na jinych serverech - to si jako myslite ze PCTuning bude jediny server na svete ktery ma k recenzi tuhle palirnu:-) VASE REAKCE JE OPRAVDU K POPUKANI !!!!
10.2.2005 11:36:17   0.0.0.xxx 2019

Ano... to máte zcela jistě pravdu. Jak jsem již řekl, jsem si toho vědom. Ale též moc dobře vím, kolik práce který článek kterému autorovi dal a prostě někdy onen profesionální odstup překročím a musím onomu přispěvovateli odpovědět v podobném duchu, jako on sám (ale emočních výlevů jsem se snad nikdy nedopustil... ono je nutné to brát s jistou dávkou nadsázky... nového autora takové příspěvky kolikrát dokáží opravdu značně otrávit, přestože nejsou opodstatněné).

10.2.2005 11:36:59   0.0.0.xxx 1819
Chápu vaše úsilý, ale dovětky - ASE REAKCE JE OPRAVDU K POPUKANI. Jsou právě o tom o čem mluvím - příliš emotivní a někdy mohou působit až urážlivě. Vím, že se jedná o vaši práci, ale chce to nadhled prosím.
10.2.2005 11:40:11   0.0.0.xxx 1819

Tenhle firmware odstraňuje opravdu jen RIPlock, v balíku od DB je ještě jeden který odstarňuje RIPlock a zámek regionu, ale to je vše. Jinak také můžete narazit na FW 1.24, upravený fw z 3500 pro 3520, který umí to samé a navíc mění strategie zápisu pro některé disky.


Nejlepší řešení je počkat si na nový fw přímo od NECa a jakmile DB otevřou RIPlock tak použít ten od nich. Chtěj jsem tím říct, abyste v klidu zůstali u originálního fw1.04, protože ostatní fw nemají pro normální lidi zatím žádný velký přínos.

10.2.2005 11:52:20   0.0.0.xxx 1919
Me osobne vubec nevadi,ze recenzi na tuto palirnu ctu jiz po treti na jinem serveru (cdr,svethardware a ted tady). Spise sem rad, ze vsude dopadla na relativne na vybornou a tudiz jsem se rozhodl si ji koupit. Nevim jak nekteri, ale ja si rad precti nekolik ruznych pohledu na recenzovany hardware. Diky redakci...
10.2.2005 12:15:55   0.0.0.xxx 2019
plně souhlasím s PeMaSem...
když si chcu koupit nějakej kus hardware, tak si přečtu minimálně 2 recenze od různých zdrojů. Když sou obě rezenze v češtině tím líp....
Dobrá práce.
10.2.2005 12:24:54   0.0.0.xxx 1819
no keby NEC vydal upraveny firmware s odomknutou rychlostou na ripovanie DVD videa, moznost bitsetingu pri vsetky DVD+ formatoch a neskor doplnil este podporu zapisu pre DVD-R DL tak by to bolo super za tie peniaze. a vyrovnat sa citaniu poskodenych medii ako je napr. u LiteOnke... ale niekto by mozno este chcel podporu pre DVD-RAM ))
10.2.2005 12:32:55   0.0.0.xxx 1819
No podle mě už specifikace (papírová) existovat musí ne?
Jinak, jestli teda neexistuje, tak v podtstatě žádná mechanika pro ně nemůže mít "podporu", protože se v podstatě neví, jak ty disky budou "vypadat". Hodně se dá samozřejmě naučit mechaniku pomocí fw., ale to byste potom mohli říct, že třeba i ND-3500A obsahuje tzv. "podporu".

Spíš by bylo lepší napsat, že NEC se u této mechaniky chystá udělat podporu pro DVD-R DL. (otázka je, jak by dostáli slibům, kdyby se specifikace nějak drasticky v průběhu vývoje změnila...?!?)
10.2.2005 13:42:44   0.0.0.xxx 1918
a někdo by chtěl taky vodotrysk implementovaný v mechanice..;)
10.2.2005 13:51:18   0.0.0.xxx 1918
Takže otázka do pranice. Co vybrat bez ohledu na cenu Plextor nebo NEC nebo snad jeste neco jineho jako treba LG 4163?
10.2.2005 13:55:07   0.0.0.xxx 1820
Ja mam problem s napalovani 8x. jednoducho mi to pali max asi 7x alebo 6x. NEC 3520 ale mal som problem aj s nec predtym. mam DMA povolene ale jednoducho nejde.pri overovani to ide parada az do 16x ale vypalovanie no strach. pouzivam nera,ale robi mi to aj clone dvd.a dosky som uz pomenilaj platfomy INTEl AMD je to uplne jedno.

mimochodom k tomu RAM aj som to pouzival na prvej LG ale bo som sklamani rychlostou,po formatovani dvd to islo dobre ale ako sa tam robili neake presuny suborou a fuj pomalee.

Ale co ma robit s tou potvorou 8x?
10.2.2005 14:16:18   0.0.0.xxx 2019
Zcela souhlasim s nnn, reakce CH. jsou dost casto za hranici slusnosti a hranici s pohrdanim ctenari PCT.

Ja ti Charlesi neberu pravo se nastvat, kdyz nejaky blb "reaguje" pitomou poznamkou. Nicmene, meli byste se prezentovat na urcite urovni a uvedomit si, ze ty recenze nedelate pro sebe, ale pro sve ctenare. A ti maji pravo na svuj pohled na vec.

Takze, pokud si myslis, ze nekdo placa do vetru, tak priste pocitej do 10 a teprve pote durazne, lec SLUSNE a bez jizlivosti usmerni prislusneho do patricnych mezi.
10.2.2005 14:22:15   0.0.0.xxx 1919
Plextor nic moc za ty prachy, co za to chteji - nema nic navic (Plextool me opravdu neberou, chci data palit a cist, ne je pitvat).

Nec je dobrej, LG taky + ma podporu DVD-RAM (coz je skutecne vyborna vec). Pokud ozelis DVD-RAM, jdi do Neca, jestli se nepletu, je i o par stovek levnejsi.

Ja jsem bral LG 4163B a jsem velmi spokojen.
10.2.2005 15:11:18   0.0.0.xxx 1818
No, toho, že by někdo někdy v brzké budoucnosti vyrobil dokonalou mechaniku se asi nedočkáme, takže nejlepší koupit mechaniky 2 a využívat jejich předností (a logicky je nepoužívat na to, na co se nehodí)...
10.2.2005 15:26:56   0.0.0.xxx 1919

...je pravda, že někdy reaguji v diskuzích zbytečně impulzivně... budu si na to dávat pozor... ale ve všech inkriminovaných případech se jednalo vždy z mé strany o reakce vůči konkrétnímu čtenáři, nikoli obecně vůči našim čtenářům, to mějte prosím na paměti, když už se o tom zmiňujete (nařčení o pohrdání čtenáři PCT odmítám)... ale chápu kde je zakopaný pes :-).

10.2.2005 16:24:47   0.0.0.xxx 1819
Muze mi pls nekdo vysvetlit, co BookType znamena? Mam to chapat, ze vice jak 500 DVD+R nevypalim?
10.2.2005 16:39:41   0.0.0.xxx 1718
Proc u testovani teto mechaniky je, stejne jako na serveru CDR, v hlavicce KProbe v2.4.2 - Model: 1-0-0-0 LITE-ON DVDRW SOHW-1633S BS0S. To spis vypada, ze se vubec nestovala kvalita NECa ale LITE-ONa..
Tak jak to bylo?
10.2.2005 17:26:11   0.0.0.xxx 1819
Pretoze len LITE-ON,resp.mechaniky vybavene cipsetmy MediaTek su schopne vracat chyby PI a PIF.Cize ide o kontrolu napaleneho media.Asi preto.
10.2.2005 19:09:22   0.0.0.xxx 1917
Ale je zajimave ze temer vzdycky je clanek posledni na PC tunigu...
10.2.2005 20:21:16   0.0.0.xxx 1919
Zmena BookType znamena, ze disk s touto zmenou se bude v DVD mechanikach hlasit jako DVD-ROM. Slouzi to k zajisteni vyssi kompatibility se starymi mechanikami. Disku si na teto vypalovacce muzes vypalit kolik chces, to omezeni na 500 se tyka jenom zmen tohoto nastaveni.
11.2.2005 00:25:19   0.0.0.xxx 1920
No co, my informovanejsi si musime pockat na novy LG :-)
11.2.2005 06:21:50   0.0.0.xxx 2019
neviete o tom, ci existuje firmvare pre LG GSA 4210B , kt. "prida" podporu zapisu +-DL ?
11.2.2005 07:08:07   0.0.0.xxx 1819
Je toto ta samá výpalovačko jako v recenzi? U označení chybý to "A".
http://www.alzasoft.cz/DetailPage.asp?DPG=50118
11.2.2005 08:27:28   0.0.0.xxx 1818
okrem toho vylepseneho citania a podpory DVD-RAM by isli tie ostatne poziadavky pomerne jednoducho vyriesit patricne upravenym firmware, takze vacsiu rychlost pre rip videa s podporou bitsettingu pre plusove formaty DVD a podporu pre DVD-R DL by nemuselo byt tak komplikovane pre spolocnost akou NEC je zabezpecit, obzvlast preto, pretoze v odbornych recenziach vsade po svete by ziskala este viac bodov v hodnoteni. podobne ako Plextor ziskal svoje meno vo svete vypalovania, tak aj NEC by mohol
11.2.2005 10:37:24   0.0.0.xxx 1919
..dodám jen že 500 PERMANENTNÍCH změn. BookType se dá na NECovi nastavit i dočasně a tam žádné omezení není. Toto nastavení se vrací k defaultu po restartu / vypnutí. Hodí se třeba pokud mášpermanentně nasteveno DVD-ROM a chceš si vypálit jeden disk s BookType DVD+R (osobně k tomu nevidim důvod a tak většina lidí si hned po zapojení mechaniky nastaví permanentně DVD-ROM, zbyde jim 499 možných změn a u toho také zůstanou)
11.2.2005 10:38:33   0.0.0.xxx 1918
NEC to vypálil, LiteON to četl (kontroloval) - proto je tam LITE-ON.
NEC totiž s K-Probe nefunguje.
11.2.2005 10:58:02   0.0.0.xxx 1819
To platí jen u tohoto NECa, byli jsme poslední :-( , ale jinak jsme vždy před SHW a někdy i před CDR :-)
11.2.2005 11:17:58   0.0.0.xxx 1819

Přesně jak říká DavesMan, testované vypalovačky disk vypálí a Lite-On ho zkontroluje. Pokud si četl některé moje recenze, pro testování kvality byla dřív používána vypalovačka Lite-On LDW-401S, v současnosti je to Lite-On SOHW-1633S, prostě Lite-Ony jsou bezkonkurenční v tomto směru.

11.2.2005 11:25:31   0.0.0.xxx 1919

je to ona

11.2.2005 12:25:01   0.0.0.xxx 2018
Mozna to bude tim ze na SHW vypalovacky skoro nerecenzujou :-D Pyrrhovo vitezstvi...
11.2.2005 22:53:50   0.0.0.xxx 1820

No nesdilim ani ulne presne nazor Pavla, rozhodne nepodeziram PCT z opisovani.

Na druhous stranu, myslim, ze kdyz na ceskem webu vyjde recenze na specializovanem serveru na tuto problematiku (na www.cdr.cz vysla jiz 24.12), urcite o tom autori na PCT vedi. No a vzhledem ke kvalite recenzi na mechaniky na CDR (alespon dle meho nazoru), minimalne ve velkemu rozsahu testu, velke srovnavaci bazi a jednotne metodice testu, tedy vzhledem k tomu se mi jevi realizace tehoz trosku plytvani silami, ktere by bylo mozne investovat jinak, treba v recenzi na jiny produkt, at uz dalsi vypalovacku, ci treba uplne neco jineho.

Jeden namet bych mel. Koupil jsem na zaklade napriklad teto recenze (http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/slk8tpro939/index. html) MB SOLTEK SL-K8T890PRO. Jen pro zajimavost dle recenze velmi zajimave vysledky overclockingu (jeste jsem nezkousel, ale treba jedna zajimavost, osazeni kondiky, linka 6,3 V ma souctem 23100mF a linka 16V ma 6000mF.) No a pri cene pod 3000,- nakup ve VO bez DPH je to moc zajimave.

Martin

13.2.2005 15:27:08   0.0.0.xxx 2020
Keď už bude ten nový firmware čo treba spraviť aby sa správne updatoval, nechcel by som si takú dobrú napalovačku pokaziť. Ďakujem
13.2.2005 17:16:27   0.0.0.xxx 1819
Pisal som tu nieco o tom ze mi nechodi napalovat 8x. nikto mi tu nevie poradit,alebo nikto nema taky problem. alebo mi poradte ci netreba nieco take ako u novych msi915-925 treba pustit patch aby sa dala naistalovat zvukovka,ci nahodou nema nieco podobne spravit aby som mohol veselo palit. take veci ako DMA,rychli HDD alebo ram u mna neroby proble.
ale co to moze byt????

HALOOOOOO !!!!!!!!!!!!!!!
14.2.2005 14:12:41   0.0.0.xxx 1818
jo, jo jsem s ni spokojen a recenze me v tom jen utvrzuji. Za 1873 s DPH dobra koupe.
14.2.2005 14:25:55   0.0.0.xxx 1919
Porad tady nekdo mekta ze nevi kde ma shanet nove firmwary,tak ja to sem teda dam http://www.micheldeboer.nl/firmware
je tam hodne FW na vypalovacky NEC zatim mam nejnovejsi upravenou verzi FW NEC ND-3520 Modified Firmware 1.U4 (Beta 4) a jsem s nim nadmiru spokojen.Tak lidi Flashujem a palime co víc jsi muzeme prat.Jenom zajid na http://www.micheldeboer.nl/firmware a taky na http://themike.wz.cz ...zdraví.
The_mike
15.2.2005 10:38:44   0.0.0.xxx 2019
Na nastaveni "Default Booktype" pro DVD+R a DVD+R DL media existuje utilitka (viz link nize), pripadne firmware (viz stejny link).
Pokud by nekdo potreboval resetovat ten counter 500 zmen "Default Booktype", ktery je zmineny v clanku, tak je to take mozne. Nemam ted u sebe ten bookmark, ale nasel jsem to na netu celkem rychle.
Odemknuti rychlosti rippovani DVD videa je mozne resit neoficialnim firmwarem. Prehled zde:
http://www.micheldeboer.nl/firmware/#3520_original
Osobne si radeji pockam az ten firmware nebude Beta.
Budouci podpora mechaniky pro media DVD-R DL je dana chipsetem, ktery je pouzity v NEC 3520. Ten to umi a firma NEC oficialne prohlasuje, ze zhruba v breznu vyda k NEC3520 novy firmware, ktery u mechaniky zprovozni DVD-R DL. Cekaji jen na oficialni zverejneni standardu.
DVD-RAM podpora se asi tezko da zaridit firmwarem, takze to je snad jedine minus teto mechaniky, ze tato media neumi. Ovsem, doma - pro domaci pouziti - mi chybejici podpora DVD-RAM vubec nevadi. Vadilo by mi to v praci, kde je potreba zalohovat projekty a zapis na DVD-RAM media je prece jen spolehlivejsi.
16.2.2005 13:49:51   0.0.0.xxx 1819
...ja osobne uz mam doma treti DVD vypalovacku a ani jedna nemela podporu DVD-RAM. A vubec mi tahle technologie nechybi...Muzete mi prosim rict, nebo aspon naznacit, proc je pro vas DVD-RAM tak strasne nepostradatelna? Ja si po pravde nedokazu predstavit, cim by mohl byt tenhle format pro domaciho uzivatele aspon trochu atraktivni, natoz aby byl nepostradatelny..ha,ani nahodou!
22.3.2005 17:47:40   0.0.0.xxx 1819
http://www.abclinuxu.cz/slovnik/netiquette_netiketa
vyberte si strucne / podrobne
10.5.2005 13:30:27   0.0.0.xxx 1918
Více recenzí od různých autorů na stejný výrobek je jenom ku prospěchu! Výsledky měření a názory recenzentů se mohou lišit! Pokud tomu tak není, jako v tomto případě, máte alespoň jistotu, že NEC ND-3520A je skutečně velmi kvalitní mechanika!

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

2 čtenáři navrhli autorovi prémii: 1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.