Hlavní stránka Hardware Grafické karty GeForce FX a ForceWare na pět způsobů
GeForce FX a ForceWare na pět způsobů
autor: Souček Jiří , publikováno 9.11.2004
V recenzi ovladačů pro GeForce 6800 jsem slíbil připravit podobný test ForceWare pro GeForce FX. Jaké výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými verzemi jsou, se můžete dočíst v dnešním článku. {mospagebreak title=Použité verze vs. WHQL}

Trojici driverů z předchozího testu jsem obohatil o další dva novější. Je to jednak certifikovaná verze 66.81 a v druhém případě novější, ale necertifikované 70.40.

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

S WHQL certifikacemi je to trošku složitější. nVidia již nechává dělat testy pouze pro sérii GF6. Takže zkratka WHQL v názvu ovladačů, které chceme použít pro GeForce FX, má pro uživatele prakticky nulový význam. Certifikované pro tuto sérii totiž nejsou.

Pojďme se teď podívat na jednotlivé testované verze:

ForceWare 61.77 WHQL jsou stále k dispozici na webu společnosti nVidia, konkrétně zde.

nVidia prezentuje červencové 61.77 jako poslední oficiální ovladače. Bohužel nepodporují novější grafické adaptéry a jejich výkon při FSAA na GF6800 je velmi nízký. Stále však mají co nabídnout a uživatelé starších karet na ně nedávají dopustit.

ForceWare 65.73 WHQL a další najdete na webu Guru3D - přesně zde.

65.73 navyšují kompatibilitu s novějšími hrami (vlastně i výkon), ale to jsme zatím ověřili jen na GF6800. Ovladače řady 65.xx také již podporují GF6600.

ForceWare 66.81 můžete stahovat z nVidia ftp, nebo z webu Guru3D

Podivné chování této verze na GF6800 jsme již rozebírali v minulém testu. Pokud je pravdou, že s nimi GF6800 nejede v konfiguraci 16x1 (resp. 12x1), ale min. při některých aplikacích používá systém 8x2 (resp. 6x2), pak by vliv na starší FX neměl být patrný (ta systém dvou TMU na pipeline používá už standardně). Uvidíme.

ForceWare 66.81 WHQL můžete stahovat z nVidia ftp.

Nakonec došlo i na vydání certifikované varianty 66.81. Zda se od původní něčím liší poznáme z testů.

ForceWare 70.40 najdete zde.

Nejnovější ovladače 70.40 se od ostatních neliší jen sedmičkou na začátku názvu. Zatím se zdá, že půjde o revoluční řadu. Předem mohu prozradit, že tato varianta se i na "obstarožní" FXce od ostatních driverů poměrně lišila. Bohužel i v záporném slova smyslu - mnoho změn znamená i možné chyby a ty se projevily obzvláště v kvalitě obrazu.

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Testy byly provedeny na grafické kartě GeForce FX 5700 (425*250), při srovnání kvality asistoval Radeon 9800PRO.

 

Hardware

  Procesor   AMD Athlon 64 3200+ (2000MHz, 1MB cache)
  Chladič CPU   GigaByte 3D Cooler
  Paměť   2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6)
  Čipset, MotherBoard   VIA K8T800, Soltek SL-K8-AVR
 

Software

  Operační systém

Windows XP Professional SP2

  DirectX

Microsoft DX9.0c

  Ovladače grafické karty

nVidia ForceWare 61.77WHQL / 65.73WHQL / 66.81 / 66.81WHQL / 70.40
Catalyst 4.10

  Teoretické testy

3Dmark 2001SE built 330
3Dmark 2003 patch 340
3Dmark 2005 patch 1.10
Codecreatures Benchmark Pro
nVidia ChameleonMark
Aquamark 3
D3D VillageMark
TempleMark
FableMark
Matrox SharkMark
OGL VillageMark
OpenGL Stars

  Herní testy

Painkiller 1.31
FarCry 1.1
Unreal Tournament 2004
X2 The Threat
Return to Castle Wolfenstein - Enemy Teritory
Dungeon Siege
Doom III
Serious Sam SE (The Second Encounter)

Opět přidávám výsledky podrobných testů ze 3D Marku - je alespoň lépe vidět, zda bylo zapracováno na vylepšení výkonu při použití určitých technologií.Pořadí v grafech jsem opět neřadil sestupně, ale jednotlivým ovladačům jsem ponechal pevné pozice (nejnovější jsou první; nejstarší poslední).

{mospagebreak title=3DMarky}

3DMark 2001 SE

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Verze 3DMark 2001 SE, built 330
Rozhraní DirectX 8.1
Heslovitý popis Car Chase - realtime physics, dynamic shadows, multi-texturing (3 layers)
Dragothic - vertex shader, lightmaps
Lobby - vertex shader, dynamic shadows, reflections
Nature - pixel shader (vodní povrch), vertex shader (stromy, tráva, motýli), lightmaps
Nastavení Default - 1024x768x32bit, DXT komprese, FSAA a Aniso vypnuto
Stažení benchmarku http://www.futuremark.com/download/

 GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Rozdíl - nulový. Nelze ani čekat, že by dnešní ovladače byly jakkoli optimalizovány pro DX7 test (6 testů DX7 a jeden DX 8.0).

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

DX7 testy jsou skutečně bez rozdílu, podívejme na DX8.0 nature:

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Necelá dvě procenta náskoku nejstarších 61.77 jsou těsně za hranicí chyby měření. Viditelný rozdíl to ale není :-)

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Na rozdíl od GF 6800 zde fillrate odpovídá. Opět beze změn.

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Náskok necelých dvaceti (cca 18) procent u ovladačů 66.81 znamená jeden z větších výkonnostních rozdílů zaznamenaných v dnešním testu (nové hry typu Doom3 ale EMBM nevyužívají; takže pro ně těchto 18% přínosem není)

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

2% "náskok" v Nature testu FW 61.77 pravděpodobně vychází z obdobně mizivého náskoku v ps1.1, kterým je modelována hladina jezera. Mnohem zajímavější je však:

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

+16% výkonu s novými 70.40 je slušný rozdíl, ovšem více her používá starší ps 1.1 (kvůli výkonu a kompatibilitě)

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

3DMark 2003

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů 

Verze 3DMark 2003, patch 340
Rozhraní DirectX 9
Heslovitý popis Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers)
Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles
Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy)
Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení)
Nastavení Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA
Stažení benchmarku http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml

 GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Přechod k novějším ovladačům znamená pomalý, ale jistý pokles výkonu. Alespoň tak prezentuje celkovou situaci 3D Mark 2003.

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Nulový rozdíl v DX7? Nic nového pod sluncem...

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Ve všech třech testech se nejlépe jeví nejstarší testované ovladače - oficiální FW61.77:

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

-8% výkonu s 70.40 nevypadá dobře. Podá i 3D Mark 2005 podobný výsledek?

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

 

3DMark 2005

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů 

Verze 3DMark 2005, patch 1.10
Rozhraní DirectX 9
Heslovitý popis Return to Proxycon - DX9, dynamic shahows (2048x2048 depth map), point lights (512x512x6 cube depth map), 8 light sources
Firefly Forest - DX9, diffuse / normal maps, specular maps, diffuse cube maps, procedural light scattering (obloha), masked point light (světluška)
Canyon Flight - DX9, pxl shader 2.0 (velmi výrazně, skály), water shader (reflection+refraction maps, per pxl Fresnel), depth fog (R32F depth map)
Nastavení Default
Stažení benchmarku http://www.futuremark.com/download

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

+3% pro trojici nových driverů

3DMark 2005 - Canyon Flight

 GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

3DMark 2005 - Return to Proxycon

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

3DMark 2005 - FireFly Forest

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

3DMark 2005 - Syntetické

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Oproti 2003 verzi je výsledek opačný. To my mohlo znamenat konec optimalizacím pro 2003. V průměru (2003+2005) podává nejvyšší výkon PS2.0 verze 66.81.

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

{mospagebreak title=Ostatní benchmarky a syntetické testy}

Pixel Shader 1.1 - nVIDIA ChameleonMark

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Verze ChameleonMark
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis pixel shader 1.1
Nastavení 1024x768x32bit, skin Real
Stažení benchmarku http://www.pctuning.cz//ilustrace2/jahoda/ChameleonMark.zip
Návod jak testovat V adresáři ChameleonMark\RUN\10x7x32 spusťte chameleon_bmark_Real.bat a výsledek najdete v ChameleonMark\binaries v souboru fps.txt

 GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Vertex Shader 1.1  - MATROX SharkMark

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Verze SharkMark
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis vertex shader 1.1
Nastavení -
Stažení benchmarku  
Návod jak testovat Spustit SharkMark.exe, výsledek v result.txt (ideálně několikrát + průměr)

 GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

"Nezávislé" 1.1 pixel a vertex shadery prezentují vyrovnané výsledky.

CodeCreatures Benchmark Pro

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Verze Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis pixel shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně vertex shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 polygonů na snímek)
Nastavení požaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo pamět grafické karty) a HW pixel shader
Stažení benchmarku http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1256

 GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Aquamark 3

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Verze Aquamark 3
Rozhraní DirectX 9
Heslovitý popis pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy
Nastavení 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off
Stažení benchmarku http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm

  GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

70.40 mají o pár bodů více, ale také používají o pár textur méně :-) (předposlední kapitola)

PowerVR D3D TempleMark

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Verze D3D TempleMark
Rozhraní DirectX 6
Heslovitý popis Environment Mapping, Bump Mapping, Refraction & Reflection maps MultiTexturing (max 6 layers)
Nastavení 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit
Stažení benchmarku  
Návod jak testovat D3DVillageMark.exe -benchmark

  GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

PowerVR D3D FableMark

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Verze D3D FableMark 1.0
Rozhraní DirectX
Heslovitý popis Soft Shadows (Stencil Buffer)
Nastavení 1024x768x32bit
Stažení benchmarku  http://www.pvrdev.com/pub/PC/fE/DX8/D3DFableMark.zip
Návod jak testovat FableMark.exe -benchmark

 GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Novější verze ovladačů výrazně zefektivňují použití stencill-bufferu

Hidden Surface Removal test - PowerVR D3D VillageMark 1.22

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Verze D3D VillageMark 1.22
Rozhraní DirectX 6
Heslovitý popis praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers)
Nastavení 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on
Stažení benchmarku http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm
Návod jak testovat D3DVillageMark.exe, readme.txt

  GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Hidden Surface Removal test - PowerVR OGL VillageMark 1.22

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Verze OGL VillageMark 1.22
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers)
Nastavení 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on
Stažení benchmarku http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm
Návod jak testovat VillageMark.exe, readme.txt

   GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

OpenGL Stars

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Verze OpenGL Stars
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis praktický fill-rate test, propustnost pamětí, lens flare, particles
Nastavení 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear
Stažení benchmarku http://www.stars.benchmark.pl/
Návod jak testovat Nastavte rozlišení + barevnou hloubku, zaškrtnout položku benchmark, fullscreen

  GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

OpenGL Stars podal asi nejzajímavější výsledek. Nelze čekat, že by přímo pro tuto aplikaci byly ovladače jakkoli přizpůsobeny; výsledek pravděpodobně odráží zoptimalizovanou práci se sběrnicí, na kterou je test citlivý.

{mospagebreak title=Herní testy - Direct 3D, OpenGL}

Unreal Tournament 2004

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Verze UT2004
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis multi-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon
Nastavení 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit, Max Details
Návod jak testovat Bench Em All, mapy primeval a bench3

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů 

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Barevně: bez FSAA / tmavě: s FSAA + AF. Ovladače 65.73 nedokázaly test dokončit.

Stencil test - X2: The Threat Rolling demo

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Verze X2 Rolling Demo
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis stencil shadows, bump mapping
Nastavení 1024x768x32bit
auto-quality off, fsaa off, bump mapping on, benchmark on
Stažení benchmarku http://www.egosoft.com
Návod jak testovat X2-demo.exe, další nastavení výše

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Vylepšená podpora pro stencil buffer je pozorovatelná i v praxi (+6-7%) 

Dungeon Siege

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Verze Dungeon Siege
Rozhraní DirectX 7
Heslovitý popis T&L, HSR
Nastavení 1024x768x32bit, Max Details, AA 4x, AF 8x
Návod jak testovat Parametry nastavit ve hře, případně použít příkazy z DS Benchmark Readme

  GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Painkiller

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Verze Painkiller 1.31
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis hi-polygon count, volumetric fog, specular gouraud...
Nastavení max. quality
Návod jak testovat konzole: "benchmark c5l1" -pozor na rozdíl mezi verzemi!!!

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Přestože na GF6 docházelo k nárůstu výkonu při FSAA s ovladači 66.81, je situace na GF-FX trošku odlišná.  70.40 a 65.73 poskytují o 7-8% lepší výsledek.

Painkiller - test 2

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Verze Painkiller 1.31
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis hi-polygon count, volumetric fog, specular gouraud...
Nastavení max. quality
Návod jak testovat konzole: "benchmark c5l2" -pouze od verze 1.3

  GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Přes limitaci CPU jsou i v druhém testu výsledky obdobné. Staré 61.77 jsou pro použití AntiAliasingu velmi nevhodné.

FarCry

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Verze FarCry 1.1
Rozhraní DirectX 8/9
Heslovitý popis Pixel Shader 1.x / 2.0, Vertex Shader
Nastavení max. quality
Návod jak testovat Bench Em All

 GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Vzkaz pro nejmenovaného čtenáře, který se stále v diskuzích ptá, proč nepoužíváme patch 1.3: Protože způsobuje více chyb, než jich řeší. Doporučuji přečíst oficiální specifikace ("Users with ATI Catalyst 4.9 drivers may experience some graphical anomalies when lighting quality is set to high.", "Non NV40 nVdia graphics cards display a water reflection bug when water details are set to Ultra High"), popř. reakce hráčů na diskusních fórech. Možná by neškodilo pár ukázek od různých uživatelů: GF6800GT, FW61.77, very high, nebo z GF5600, kteří s patchem 1.1 podobné problémy neměli. Rozhodně není dobré za každou cenu instalovat update, s kterým jsou problémy. Už bylo mnohokrát dokázáno, že novější neznamená lepší. Patch 1.3 přijde na řadu pouze pokud s ním nové ovladače budou počítat a vymizí artefakty, kterými 1.1 netrpěl.

Zajímaly by mě názory ostatních uživatelů ohledně p1.1 vs. p1.3...

Herní testy - OpenGL

Return to Castle Wolfenstein : Enemy Territory

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Verze RtCW: ET
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis Quake III engine, multi-texturing
Nastavení 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit
Max Details (high), timedemo 1, demo pctradar
Návod jak testovat Nahrajte demo pctradar do etmain\demos, ve hře v konzoli „~“ zadejte timedemo 1 a demo pctradar a po skončení přečtěte hodnotu fps

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Propad necelých 10% zaznamenaly nejstarší testované ovladače. Při vyšším rozlišení jsou už výsledky srovnatelné:

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

 

Serious Sam - The Second Encounter

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Verze 1.07
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis multi-texturing (max 5-layer), environment bump mapping, particles, lens flare, animated lights, procedural textures
Nastavení 32bit_HQ++ script, 1280x1024x32bit / +AA 4x & AF 8x, Grand Cathedral
Návod jak testovat http://www.pctuning.cz ("Jak otestovat grafickou kartu ve hrách")

 GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Doom III

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Verze  
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis Cube Maps, 
Nastavení 800*600 ~ low, 1024*768 ~ middle, 1280*1024 ~ high
Návod jak testovat [ctrl]+[alt]+[~]
com_preloadDemos 1[enter]
timedemo demo1.demo[enter]

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Doom III nijak z nových ovladačů neprofituje, alespoň při nižším rozlišení a kvalitě.

{mospagebreak title=Kvalita obrazu, Závěr}

Přestože se na sérii GeForce 6 stále drží kvalita obrazu na dobré úrovni (nezávisle na ovladačích), GeForce FX je na tom stále podstatně hůř. Kapitolku rozdělím na dvě části, které se budou týkat rozdílů mezi verzemi a rozdílů oproti konkurenci.

ForceWare 70.40 - chyby, nikoli "optimalizace"

Krom nejnovější dostupné verze nejsou mezi testovanými zástupci prakticky žádné rozdíly v kvalitě obrazu. Ale 70.40 se liší a dost. Jak je zřejmé z nadpisu, půjde o chyby nepovedené verze ovladačů - ne o nějakou výkonnostní optimalizaci na úkor kvality. Oproti ostatním driverům totiž není rozdíl ve výkonu v aplikacích s poškozeným obrazem.

Rozdílů (a značných) jsem si všiml ve 3D Mark 2003 a testu Aquamark 3. Nedivil bych se, pokud se objeví problém i v některých D3D hrách používajících pixel shadery.

Podívejme na frame 1585 z Mother Nature. Pro náhled bohatě stačí zmenšený obrázek, který jsem šikmo rozdělil:

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Modře orámovaná část pochází z certifikované verze 66.81, červená část z novějších 70.40. Zazipované obrázky v původním rozlišení a formátu .png (frame 1585 a navíc ještě 1659) si můžete stáhnout zde (5,3MB).

Největší rozdíl je viditelný na povrchu vodní hladiny - nižší transparentnost a silné odlesky. Rozdílné jsou i mnohé stíny.

Podobně tak v Aquamarku, kde na několika objektech chybí textura a viditelná je např. jen lesklá mapa prostředí (environment map):

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Předpokládám, že obrázek v původním rozlišení nebude nikomu scházet :-) Pojďmě na srovnání s konkurencí.

GeForce FX vs. 3DMark05:

Pro porovnání posloužil Radeon 9800 podpořený ovladači Catalyst 4.10 (teoreticky by byla vhodnější R9600, ale RV350 a R350 se liší jen šířkou sběrnice, počtem pipeline a 130nm výrobním procesem; technologická výbava a kvalita výstupu jsou stejné).

Srovnával jsem dva framy z různých testů. Canyon Flight (1820) a Return to Proxycon (1618). Pokud si chcete vytvořit vlastní snímky, je důležité vyrenderovat sekvenci a vybrat až jeden konkrétní, neboť vykreslení jediného snímku není objektivní (obvykle v něm bude něco chybět - např. kouř z raketového pohonu v Canyon Flight v druhé půlce testu). Tzn. vykreslit cca 50 snímků předem (ve většině scén stačí méně, ale jistota je jistota ;-)

Všechny obrázky byly získány při výchozím nastavení v 3DMarku a max. kvalitě v ovladačích. Všechny testované drivery zobrazovaly zmíněné scény shodně; pro prezentované obrázky jsem vybral nejnovější certifikované (66.81WHQL)

Preview scény:

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

Důstojník stojící u kormidla - na první pohled nic zvláštního. Přejděme k detailům:

GeForce FX a ForceWare na pět způsobůGeForce FX a ForceWare na pět způsobů
GeForce FX  /  Radeon 9800

FX (vlevo) zobrazuje levou část tváře s poškozenými stíny a stín od kšiltu (na čele) také není v pořádku 

GeForce FX a ForceWare na pět způsobůGeForce FX a ForceWare na pět způsobů
GeForce FX  /  Radeon 9800

Druhým bodem jsou textury. Při porovnání s R9800 se zdá, že vůbec nebyla použita anizotropní filtrace. To je ostatně lépe viditelné na druhém screenshotu...

Preview scény:

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů

 

GeForce FX a ForceWare na pět způsobů
GeForce FX
GeForce FX a ForceWare na pět způsobů
Radeon 9800

Opět jsou textury v podání GeForce FX méně ostré - i zde bych tipoval absenci anizotropního filtru (dobře patrné na linii vlevo od "boty").

Pokud se vám nezdály tyto ukázky dostatečně názorné, můžete zkusit speciální stránku s názornějšími ukázkami (stačí mít v prohlížeči povoleny scripty).

Celé obrázky v původním rozlišení a bezztrátové png kompresi jsou k dispozici zde (3,35MB).

Závěr

Situace s ovladači je poměrně vyrovnaná, ale určité rozdíly vypozorovat můžeme. Vše se pokusím shrnout do několika bodů:

  •  pokud nemáte se stávajícími ovladači problém, zůstaňte u nich

  •  pokud nějaké nepříjemnosti jsou, zkuste 66.81, případně starší 61.77

  •  nedoporučuji 70.40, jejich výkon je nevyvážený + přítomnost chyb v obraze

  •  mezi 66.81 a 66.81WHQL není rozdíl (výkonnostní, ani v kvalitě obrazu)

  •  všechny testované ovladače na FX5700 vykazovaly absenci plné AF v 3DMarku05

Nezapomínejte, že testy proběhly na GeForce FX 5700, takže výsledky testu leze aplikovat pouze pro sérii FX. Pokud hledáte srovnání ovladačů s novější generací grafických karet, najdete je ve článcích "Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800" nebo "Třikrát ForceWare  - nyní ve spojení s GF6600".

Doufáme, že jsme vám touto sérií článků pomohli ve výběru vhodných ovladačů pro vaši grafickou kartu.

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
9.11.2004 07:11:13   0.0.0.xxx 11
to tak brzy vstávám?
9.11.2004 07:34:07   0.0.0.xxx 11
Chtěl bych upozornit že ForceWare 61.77 nejsou WHQL certifikované! Už z toho názvu souboru a v popisu na jejich webu to vyplývá. Při instalaci Win nahlásí že drv. neprošly certifikací.
9.11.2004 09:13:33   0.0.0.xxx 00
WHQL od M$ je jenom o tahani penez z vyrobcu HW za logo WHQL
pac lidi se domnivaji ze to logo neco zarucuje LOL
test WHQL trva tak 5 min. a je zcela automaticky a M$ pri nem
absolutne nekontroluje kvalitu ovladace
9.11.2004 09:36:25   0.0.0.xxx 11
skoda prace na takovem starem 3d marku nemyslite?
9.11.2004 10:17:57   0.0.0.xxx 00
To je pravda, a navíc u 66.81 se na nVidia píše WHQL certifikace pouze pro řadu 6800...
9.11.2004 10:20:08   0.0.0.xxx 11
No, znám hodně lidí, co hrají hry, které jsou 2-3 roky staré (které používají technologie, jaké testuje 3DM2K1). A ten test by mohl odhalit třeba nějakou chybu v nových driverech. Nebo třeba nějaký "podvod": NVIDIA přijde na to jak "zoptimalizovat" ovladače, že udělají +2% lespší skóre v pixel-shaderech 3.0 (jejich hlavní tahák), ale daní za to bude třeba mizernej výkon p.s. 1.1 - ale co - důležitý je přece Mark05, koho zajímá, že starý UT2003 bude trhat v 640x480, že...?! Prostě starší testy maji svůj význam.
9.11.2004 10:29:51   0.0.0.xxx 01
Souhlasím s DavesManem. Navíc mj. otestuje pixel shadery 1.1, které používá vysoké procento i relativně nových her (kvůli kompatibilitě s GF4 a vlastně i 3 a výkonu na nižší kartách FX série, které 2.0 nezvládnou).

Obzvlášť pro testy ovladačů se výsledky 3DM01 výborně hodí. Je alespoň vidět, jestli výrobce vůbec starší technologie podporuje, nebo na ně kašle.
9.11.2004 11:00:22   0.0.0.xxx 00
presne...
a ted bych jeste autora prosil aby ty ovladace otestoval na kartach GF4, ty jeste pouziva dost lidi vcetne me
diky
9.11.2004 11:50:03   0.0.0.xxx 10
Jsou to sice beta ale jsou stech nejlepsich
9.11.2004 11:59:26   0.0.0.xxx 11
Cela serie clanku je dobra a diky za ni. Jen u FX serie mi hodne chybi srovnani i se starsi radou, kde se velmi casto doporucuje prave verze 56.72. To uz asi nebude, ze ?
9.11.2004 12:06:49   0.0.0.xxx 11
Taky bych rad vedel ,jake jsou nejvhodnejsi ovladace pro radu GF 4,nevi to nahodu nekdo?dekuji,hlavne na vykon ve hrach
9.11.2004 12:59:17   0.0.0.xxx 01
Přesně tak. Mám FX 5700 a jsem "nucen" používat tyto starší ovladače. Zkoušel jsem všechny novější ( jenom oficiální ) a právě u 3DMarku 2001 SE jsem si všiml, že něco není v pořádku. Když jsou ovladače čerstvě nainstalované a bez úprav coolbits, tak je vše OK. Běda ale, když budu chtít taktovat... V prvním testu je normálně něco kolem 130 až 180 fps. Když ale trochu "šáhnu" na kmitočet pamětí, tak mi to v tom samém testu ukazuje trvale 35 fps... Pak nepomůže už ani vrátit kmitočty zpět, jedině odinstalace a nová instalace... S ForceWare 56.72 mi to nedělá... Nevíte někdo čím to může být ???
9.11.2004 13:02:38   0.0.0.xxx 10
Přesně tak. Mám FX 5700 a jsem "nucen" používat tyto starší ovladače. Zkoušel jsem všechny novější ( jenom oficiální ) a právě u 3DMarku 2001 SE jsem si všiml, že něco není v pořádku. Když jsou ovladače čerstvě nainstalované a bez úprav coolbits, tak je vše OK. Běda ale, když budu chtít taktovat... V prvním testu je normálně něco kolem 130 až 180 fps. Když ale trochu "šáhnu" na kmitočet pamětí, tak mi to v tom samém testu ukazuje trvale 35 fps... Pak nepomůže už ani vrátit kmitočty zpět, jedině odinstalace a nová instalace... S ForceWare 56.72 mi to nedělá... Nevíte někdo čím to může být ???
9.11.2004 13:09:00   0.0.0.xxx 01
si vuuuuuuulllll testovat new drivery na stary karte uuuuchiiileeeee
9.11.2004 13:58:05   0.0.0.xxx 10
Předně chci upozornit, že tohle NENÍ TEST GF5700, ale test pěti nejnovějších ovladačů NA GF5700. Jde především o ukázku toho, jak nové ovladače fungují či nefungují na GeForce FX.

NazogaR: Tak nevim, jestli má cenu ti vůbec odpvídat :-/
Proč bych měl používat starý drivery, když testujeme novou sérii? Řadu 52 i 56 už jsme testovali (na GF3/4 i FX), jenže to by někdo musel zalistovat trochu zpět, že? A nový drivery na starý kartě? Myslím, že lama je tady někdo jinej :-) Časový rozdíl mezi GeForceFX 5700 a FW61.77 je 8 měsíců a pokud drivery již po osmi měsících od vydání karty nejsou použitelmé (podle tebe), tak to není vina moje, ale jejich výrobce. Radši se příště dvakrát rozmysli, než podobnou blbost napíšeš (a zkus k tomu použít i mozek ;-). Příjemný den!

---
9.11.2004 14:27:54   0.0.0.xxx 01
Zajimalo by mne jestli drivery upranene od omegy jsou lepsi nez original Nvidia.Ted nejnovejsi verze vychazi z typu 61.77?
9.11.2004 15:11:24   0.0.0.xxx 10
Fajn test, i když možná trochu moc rozsáhlý, ale co - každý si vybere co potřebuje.

Jen se mi nezdá jedna věc - proč autor porovnává "chybné" snímky se snímky z jiné karty. Jedinné skutečné vypovídající porovnání by mělo být vůče referenčnímu renedru DX9c, nemyslíte?
P.S. Tím nenarážím na ATi nebo nVidiu, jen porovnávat něco, co není na první pohled 100%-ní s něčím, o čem vím, že nemusí být precizní kazí dojem celého testu.
9.11.2004 15:32:33   0.0.0.xxx 01
Používám ovladače řady 6x.xx. Když změním frekvenci pamětí třeba jen o j1 MHz, tak se rychlost několikanásobně zmenší. Když vrátím frekvenci zpět, tak se to nezlepší, dokud nerestartuji PC.
9.11.2004 16:03:21   0.0.0.xxx 10
Ne ze bych neveril, ze by MS nebyl podobnych praktik schopen, nicmene jsi nejak schopen toto tvrzeni dolozit? Ty jsi ty ovladace testoval, ze vis, jak to probiha? Nebo nam muzes poskytnout odkaz na nejaky seriozni zdroj, ktery by podporil ten blaf, ktery tady prezentujes?
9.11.2004 16:08:02   0.0.0.xxx 01
Dobry clanek, testovani ruznych ovladacu rozhodne povazuji za prinosne pro mnoho lidi. Jenom mala poznamka: u jednoho testu, kde jsou vysledky u vsech ovladacu 19, je tento popisek: "Mohou být tyto rozdíly způsobeny pouhou drobnou změnou v ovladačích? Nárůst v herních testech přesahuje i 37%!!!" To vám tam asi zůstalo z jiného clánku, který byl pouzit jako kostra pro tento clanek, ne? Opravte si to ;)
9.11.2004 16:32:16   0.0.0.xxx 10
Vždyť ano. Proto jsem to sem psal. Stará řada ovladačů byla v tomto případě v pořádku a nová řada 6x.xx jaksi dělá něco jinak...
9.11.2004 16:57:21   0.0.0.xxx 11
Můj předešlý příspěvek není v žádném případě kritikou Vašeho článku... Je proveden dokonale a vypovídací hodnotu má také velkou !!!
Spíš jsem jen chtěl upozornit ( a případně od někoho poradit...) čtenáře na možné "chybky" těchto nových ovladačů... Mimochodem, nVIDIA má už ode dneška nové ofic. drivery 66.93... ;-) Dali to tam dnes odpoledne... ;-)
9.11.2004 20:08:07   0.0.0.xxx 10
ANO, a právě proto by většinu čtenářů logicky zajímalo, v čem se nová řada ovladačů liší od té staré, hlavně v oblasti výkonu a kvality obrazu.... nezlobte se na mně, ale fakt nechápu, co je na tom k nepochopení Porovnání novější driverů se válí všude na netu, ale chybí právě srovnávací test "nejlepších starých a nových" driverů.
9.11.2004 20:23:44   0.0.0.xxx 10
Díky. Já to ani jako kritiku nechápal :-) Můj příspěvek byl určený hlavně Nazogarovi.

Nové ovladače... jojo, už bylo na čase. Podle specifikací vypadají nadějně, takže jsem zvědavý, jak na tom oproti předchozím budou!

---
9.11.2004 20:26:29   0.0.0.xxx 10
Já sice nevím, jak dlouho probíhá WHQL certifikace ovladačů, ale WHQL certifikace PC sestavy trvá až několik desítek hodin :-)
9.11.2004 20:29:03   0.0.0.xxx 01
Testy na GF4 bohužel asi nebudou, tuhle kartu k dispozici nemám.
9.11.2004 20:35:07   0.0.0.xxx 10
Díky za upozornění, chyba už je odstraněna :-)
9.11.2004 20:47:15   0.0.0.xxx 01
Srovnání s ref. rast. má mizivou vypovídací hodnotu; běžnému uživateli nic neřekne. Máme možnost si koupit hardware ATi nebo nVidie, takže je sice pěkné, že obraz r.r. může vypadat líp, nicméně praktický význam je nulový. Pokud tu máme ATi a nVidii, tak budu srovnávat ATi a nVidii - vždy jde jen o výběr menšího "zla". Nechápu však, proč by to mělo být neobjektivní. S certifikovanými ovladači vypadají stíny i textury na R9800 a GF6800 prakticky stejně. Tohle není problém 16FP/24FP/32FP ale ovladačů, které záměrně vynechávají filtrace, aby byl výkon karty v benchmarku vůbec akceptovatelný.
9.11.2004 21:56:52   0.0.0.xxx 10
- v hracske komunite je Ti4200 velmi hojne zastoupena, my vsichni co tuhle generaci mame ted vetsinou cekame na adekvatni nahradu, ted to vypad na rozumnou ( AGP 6600 ) no uvidime kdy bude a zakolik. Srovnani ovladacu pro Ti4* by se dost siklo , kdyby se ti nekde povedlo vystrachat takove karty bylo by fajn.
10.11.2004 00:34:52   0.0.0.xxx 10
Problém právě v těch nových ovladačích.Já jsem to vyřešil předěláním biosu.Mám Leadtek 5700 a jede mi 425@450 čip a 550@680 paměti.Stačí si ve starších ovladačích odzkoušet maximální stabilní frekvence a pak předělat bios a je klid.
10.11.2004 08:31:50   0.0.0.xxx 01
Mna by fakt zaujimalo ako to testujete? Totiz keby som si pustil 3DMark na ATIne a potom na GeForcke tak nezbadam jediny rozdiel! Jedine 2 monitory vedla seba a porovnavat, ale aj tak.. A nehovoriac o tom, ze ci autori 3DMarku nahodou nechceli, aby ta bola bola s takym odleskom. S vasimi zavermi sa neda nesuhlasit, no nechcel by som robit vasu robotu >:-}
BTW> daky test na porovnanie vykonu medzi Athlon XP-M, Bartonom a slabsimi Sempronmi, pripadne Celeronom D neplanujete? Low end procikov sa mi zda dost nepreskumany..
10.11.2004 09:01:07   0.0.0.xxx 10
na com si ich ides vyocit ved to porovnanie sa robi cez renderovanie jednotlivych snimkov a tie ti to uklada kde chces ako *.bmp takze s porovnamim potom nieje ziaden problem... ale na demoverzii benchmarku take nieco nemas.. to bude asi tym
10.11.2004 09:29:56   0.0.0.xxx 01
není náhodou zde zminovaná 66.81 WHQL 66.93?Protože na Nvidi.com cerifikovaná 66.81 není a ani není v archívu
10.11.2004 09:30:32   0.0.0.xxx 10
Skoda, ze v prehledu chybi nejnovejsi oficialni drivery 66.93. Celkem by me zajimalo, jak si obstoji.
10.11.2004 11:41:50   0.0.0.xxx 01
Ten ctenar, o kterem u Far Cry pisete budu asi ja. Vase namitky beru, ale bylo by tedy krasne, udelat test jak s patchem 1,1 tak s 1,3.
Aspon bychom videli, jak je to s udajnym 15% narustem vykonu a s kterymi drivery ma verze 1.3 problemi. Myslim ze by to lidi zajimalo nez test v TempleMark a Matrox SharkMark
a podobnych.

10.11.2004 12:20:14   0.0.0.xxx 10
To je pro JS výzva :-)
Vždycky to potěší když takový maraton skončí a pak přijde zásadní změna a taková poznámka.
10.11.2004 12:41:38   0.0.0.xxx 11
...z moji stale dostacujici ale_nekdy_uz_prece_jen_dychavicne GF3 na GP6600 AGP. Pred tim mi jako jedina rozumna nahrada, prinasejici uspokojive navyseni vykonu, prisel jen Radeon 9800 (ktery je ale dost predrazeny a navic mam desku ASUS V7600, takze smula...).

Jen doufam, ze GF6600 bude za rozumne penize :-|
10.11.2004 12:45:35   0.0.0.xxx 10
GF4200Ti je standard. to mame napsat petici, abys ji otestoval? pujcit si ji muzes od kohokoli. opakuji od KOHOKOLI!
10.11.2004 14:27:48   0.0.0.xxx 10
Řeknu to takhle: O tom, jaké články na PCT budou nebo nebudou nerozhoduju já, takže pokud sepíšete petici, neposílejte jí mě ;-)
10.11.2004 14:32:44   0.0.0.xxx 01
ftp://download1.nvidia.com/Windows/66.81/66.81_win2kxp_international_whql.exe

Zkus tenhle link ;-)
10.11.2004 14:41:32   0.0.0.xxx 10
Karty, na kterých jsem testoval, už jsou vrácené... Možná se to některým čtenářům bude zdát podivné, ale rozhodně doma nemám žádnou "kartotéku" ;-) kam bych vždycky pro potřebnou kartu mohl sáhnout. Leda tak HW 3Dfx, ale to už je dnes out :-)
11.11.2004 07:57:10   0.0.0.xxx 10
Těch 5 minut není zrovna přesný údaj jak ewk uvedl. Asi má nějaký svůj test pro gamesníky na způsob 3Dpárku.

HC test pro VGA lze stáhnout z MS. Obsahuje 248 procedur a pokud se zatrhnou všechny tak uváděný čas je 104hodin a 17min. Pokud se nějaká vyhodí fail tak žádné logo WHQL.

http://www.microsoft.com/whdc/DevTools/dctkit.mspx
11.11.2004 09:08:29   0.0.0.xxx 11
Stahoval jsem včera poslední, co je na NVidia serveru k dispozici a je to ForceWare 66.93 a ty mi v článku chybí. Což je logické, protože ke stažení jsou snad od předvčerejška (9. 11.). Takže se chci zeptat, jaké má kdo zkušenosti s nimi, případně ponouknout autora, jestli by je eventuálně nepřidal. Díky :-)
11.11.2004 13:25:12   0.0.0.xxx 01
Včera jsem je zkoušel ale ihned jsem se vrátil k 61.77 protože u dema flat outu dojedu jen do první zatáčky a poté již následuje blue screen. Dělá mi to na FX 5900XT i na G3 Ti200.
11.11.2004 13:30:54   0.0.0.xxx 00
Mám kartu Geforce FX 5950 ultra a narazil jsem na problém s windows. Moje karta totiž dosahuje ve Win98se asi o 20% vyžší výkon s jakýmikoliv novějšími ovladači než ve WinXP, v driverech na chipset to není, testoval jsem to i s GF4Ti a tam je to OK. Tak bych chtěl navrhnout jeden test, ve kterém by se testoval také vliv OS na výkon grafiky.
12.11.2004 09:48:19   0.0.0.xxx 11
Rozhodne nechci obhajovat vzpadkz textur nebo snad nejakou znacku vyrobce... jen ohledne uvadene "chyby obrazu" na prvnim obrazku Mother nature se domnivam, ze je s vodou vse v poradku. Uz dlouho se vsichni predbihaji s pruhlednosti, avsak bezte se podivat kamkoli na potok nebo rybnik... skutecnost je takova ze skrze vodni hladinu je videt jen v urcitem zornem uhlu, dal se stava nepruhlednou a funguje jako zrcadlo... to ze se vsichni snazej udelat vsechno pruhledny je sice pekny, ale realita je jinde.
13.11.2004 15:43:34   0.0.0.xxx 01
Ja to nechapu jako test GF5700, ale prave a predevsim jako test nejnovejsich ovladacu a prave proto mi tam chybi "referencni" srovnani se starsi radou.
Pokud jde o to, jak nove ovladace funguji, ci nefunguji na GF FX, tak mi tam chybi test "funkcnosti" pri pretaktovani, jak by se na PCtuning sluselo. Evidentne nejsem sam, kdo ma s novou radou ovladacu pri pretaktovani problem (tedy zkousel jsem pouze dve verze ovladacu a pak to vzdal). Myslel jsem, ze prave to by mohlo ctenare PCtuningu zajimat ;-)
Zrovna tak je celkem zajimave, jak ruzne verze ovladacu odecitaji teplotu z teplotniho cidla. Mozna i to by se nekomu mohlo hodit.
Rozhodne vsak nechci kritizovat jiste velmi narocnou a celkove dobre odvedenou praci. K dokonalosti clanku mi chybi skutecne jen velmi malo. Ber to jen jako namet na zamysleni. Mirek

PS: na reakci NazogaRa snad ani nema smysl odpovidat :-)
13.11.2004 20:43:27   0.0.0.xxx 11
Mohli by jste podobný článek udělat i pro ovladače na ATI?
17.11.2004 16:04:41   0.0.0.xxx 11
výsledky vypadají dobře ale skuste ovladače 56.64 vnich mám v 3D marku 2003 3300 b na s. MSI KT880 Sempron 2200+ g.k. leadtek winfast FX5700
14.1.2005 13:57:09   0.0.0.xxx 01
Velmi slusna praca Jirka. (Prehladnost, detailnost, objektivnost)
Len tak dalej.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.