Hlavní stránka Hardware Grafické karty Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?
Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?
autor: Souček Jiří , publikováno 15.11.2004
Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?
V poslední době se objevuje stále více novinek ohledně bližších i vzdálenějších řešení, která nám nabídnou ATi a nVidia. Některé informace upadají v zapomnění, jiné se vyvracejí a tak určitě nebude na škodu si celou situaci pěkně shrnout. Specialitkou jsou dvě samostatné kapitoly s několika ukázkami grafického multiprocessingu v podání nVidie i ATi. {mospagebreak title=nVidia}

Návrat do výšin... GeForce 6800 Ultra (NV40)

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?

V poslední době se firmě nVidia povedlo znatelně vylepšit svoji situaci na trhu grafických karet kvalitními 3D procesory z řady NV40. Až do uvedení grafických čipů GeForce 6800 by jen málokdo čekal, že po nevydařené sérii GeForce FX vydá nVidia hardware, který nejenže bude velmi dobře konkurovat ATi po stránce výkonu, ale navíc nejnovější Radeony předčí i technologickou výbavou.

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?

Vývoj NV40 byl ale velmi komplikovaný a zabral více času, než se očekávalo. Původní koncept s osmi pixel pipeline (pipeline je základní výpočetní jednotkou grafického akcelerátoru) byl nakonec zrušen, jelikož by oproti hi-endu ATi nebyl dostatečně konkurenceschopný. Nahradila ho 16ti pip. architektura NV45 přejmenovaná na NV40. Podle tehdejších informací mělo být značení NV45 použito pro PEG (či chcete-li PCI Express) verzi NV40.

Po technologické stránce je NV40 vybavena velice dobře, ale horší je to s energetickými nároky. Komplexní čip díky své velké spotřebě vyzařuje velké množství odpadního tepla a nedovoluje příliš vysoké pracovní frekvence.

*Na tomto místě je nutné zmínit se o podpoře SLI (Scalable Link Interface), i když tomuto tématu je věnována prakticky celá další kapitola. SLI je metodou, jak mohou dvě grafické karty osazené v základní desce se sběrnicí PCI Express (vyžadovány jsou dva sloty PEG x16), propojené speciálním můstkem, pracovat v součinnosti. Grafický výkon takového řešení je pak násobkem výkonu řešení osazeného jednou kartou (výkon je 125-175%). 

Krok nejdůležitější: GeForce 6600 (NV43)

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?

Přestože výkon hi-endu určuje, který z výrobců je pomyslná jednička, tak právě mainstream zaručí ty nejvyšší finanční příjmy. Každá společnost, která nebyla schopna, byť jen na relativně krátkou dobu, nabídnout grafickou kartu s akceptovatelným poměrem cena/výkon ve středním cenovém segmentu, je nyní mimo ring.

GeForce 6600 pro sběrnici PCI Express Graphics (dále PEG) je velice zajímavá karta. Z jedné stránky je to hardware s excelentním poměrem cena/výkon a AGP varianta, která se brzy objeví, tento titul zřejmě potvrdí. Na straně druhé je tato karta obestřená tajemstvím. Již dlouhou dobu se mluví o tom, zda skutečně používá konfiguraci osmi grafických pipeline (8x1), nebo čtyři pipelines se dvěma TMU na každou (4x2). Objevily se i názory, že GeForce 6600 vychází z oné "původní" NV40.

V současné době nabízí nVidia verze 6600 a 6600 GT. Liší se jednak taktovací frekvencí a také podporou SLI u GT verze.

GeForce 6200 - maskovaná NV43

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?

nVidia si je velice dobře vědoma, jak důležité je pokrýt všechny cenové segmenty. Pokud se objeví jakákoli skulina, okamžitě po ní skočí konkurence. Jelikož nebyl k dispozici žádný čip, kterým by mohla být novinka osazena, došlo znovu na NV43. Deaktivací poloviny pixel-pipelines (zůstanou 4) a vypnutím některých "vychytávek" (konkrétně jde o deaktivovanou kompresi barev a Z při FSAA, nižší preciznost při filtraci textur) vznikla GeForce 6200. Jádro NV43 je výhrou pro zákazníky. Půjde dobře přetaktovat a s trochou štěstí bude možné aktivovat zbylé pipelines + vypnuté "vychytávky".

GeForce 6200 nebude nabízet režim SLI a časem přijdou na trh i levné 64-bit verze.

Low-end budoucnosti - NV44

Dnes už je jasné, že budoucnost patří sběrnici PCI express, jejíž datová propustnost (při režimu 16x) je 4GB/s. A to v obou směrech. Pokud vezmeme v úvahu nedávný low-end (R9000/9200, GeForce 4000/5200), zjistíme, že taktovací frekvence paměťové sběrnice těchto modelů se pohybuje okolo 200MHz. Sama sběrnice je v lepším případě 128-bitová (DDR). Jednoduchým výpočtem (2*200*128/8000) dojdeme k závěru, že jejich paměťová propustnost je zhruba 6,4GB/s. Limitující pro cenu zmíněných karet je grafická paměť. Pokud je ale její rychlost srovnatelná s propustností PEG 16x, tak proč nepoužívat rovnou paměť operační?!

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?
PCI Express - 4 GB/s

Tuto technologii nazvala nVidia "Turbo Cache" a první řešení bude osazeno právě čipem NV44. Karta bude disponovat pouze 16 MB vlastní paměti (akorát pro 2D) a ve 3D bude podle potřeby dále využita operační paměť. Turbo Cache samozřejmě poslouží pouze pro low-end, ale mohlo by skončit velkým úspěchem. Mluví se o ceně hluboko pod 2000Kč a výsledku okolo 2000 bodů ve 3DMark03 (to je s trochou dobré vůle srovnatelné s GF FX 5700LE nebo R9550). 

Čip NV44 bude disponovat 4 pixel pipelines, bude existovat (samozřejmě) jen PEG provedení, SLI podporováno nebude. Otázkou jsou taktovací frekvence a název karty (GF6000? GF 6100? Nebo něco úplně jiného... ;-))

Současné problémy

Po stránce technologické i výkonnostní si může nVidia gratulovat. Není prakticky co vytknout. Nabízí hardware s plnou podporou DX9.0c, nabízí nejvýkonnější řešení na trhu (6800Ultra SLI), ale stále jsou tu i slabší místa.

VPE vs. NV40

Před nedávnem se objevila zpráva (která k nám do Čech dorazila ve velmi "očesané podobě"). Podle pobočky nVidie v Anglii je videoprocesor (VPE) implementovaný v jádře NV40 chybně navržen a není možné ho aktivovat, tudíž celý seznam "vychytávek", který je ve specifikacích ohledně videa, nebude fungovat:

  • Inverse Telecine (3:2 Pulldown)
  • Motion Adaptive De-Interlacing
  • Color Space Conversion
  • Gamma correction
  • Processor Amplifier
  • WMV9/H.264 Motion Compensation
  • WMV9/H.264 In-Loop Deblocking
  • Noise Reduction
  • Frame Rate Conversion
  • MPEG 2 En- und Decoding
  • MPEG 4 En- und Decoding
  • WMV9 En- und Decoding (inkl. HDTV)
  • DivX En- und Decoding
  • High Quality Scaling

Netrvalo ani 24 hodin a jiné zdroje uvedly, že ve skutečnosti některé funkce VPE funkční jsou, takže základní podpora je (akcelerace DVD atp.). Podpora týkající se streamů ve vysokém rozlišení a Windows Media Video však nebude (o formátech podobného charakteru - MPEG4/DivX se zprávy nezmiňují). Jisté je, že VPE je "porouchaný" pouze na NV40 (GF6800), ale všechny novější čipy už mají chybu odstraněnou (6200, 6600 atp.)

Za několik hodin přišla další zpráva, tentokrát přímo z ředitelství v USA. Ta z průšvihu velmi elegantně vybruslila. Podle ní je vše v naprostém pořádku a je zapotřebí pouze upřesnit, že NV40 obsahuje první generaci VPE, kdežto novější čipy už mají implementovánu druhou generaci - a až tato druhá generace podporuje WMV. Vzpomenete si ještě na původní specifikace GF6800? Pokud mě paměť neklame, WMV bylo její součástí...

Energetická stránka a chlazení

Známý dvouslotový koncept chlazení GF6800 GT/Ultra není třeba představovat. Přestože je již více-méně považován za standard, nese s sebou drobný problém: Při zapojení GF6800 do SLI přicházíme o čtyři pozice; zbývají 1-2 volné sloty. Chceme-li si připojit TV-kartu a výstupní brackety základní desky (audio, SPDIF, FireWire atp.), dojde nám rychle prostor. Možná to ale problém nebude - většina hard-core hráčů se multimédii nezabývá a dvě volné pozice budou dostačovat.

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?
GeForce 6800 SLI zabere celkem 4 sloty

Pak tu máme taktovací frekvenci jádra. Na 400 MHz nabízí Ultra vynikající výkon, nicméně to není hodnota příliš vysoká (minimálně oproti konkurenčnímu řešení). nVidia nevyužívá low-k technologií, což má právě za následek vyšší energetické nároky, větší produkci odpadního tepla, nižší dosažitelnou taktovací frekvenci a potřebu výkonnějšího chlazení. Podle jistých zpráv nVidia zvažovala použití low-k pro NV48; uvidíme.

Ovladače

Ovladače pro GeForce byly vždy pověstné svojí kvalitou. NV40 je kompletně novým čipem, takže bylo nutné s drivery začít od nuly. Počáteční situace nebyla právě růžová (dokonce i ve 2D), ale nyní se zdá, že problémy mizí a pozorovatelně narůstá kompatibilita i výkon.

Výhledy do budoucna

nVidia se zatím příliš nezmiňuje o nějakém nadcházejícím projektu, který by měl výkonnostně překonat GF 6800 Ultra. To vychází ze třech bodů: 

 • GF 6800 Ultra se díky novým ovladačům vyšplhala o malinko výš, než se nachází X800XT, takže není potřeba překonávat "samu sebe"

 • Tím, že byl projekt NV45 použit už pro GF 6800, byl "spotřebován" čip, jenž měl být nástupcem, kterého bychom nyní čekali

 • nVidia má... SLI!

A právě SLI věnuji jednu z dalších kapitol

Ve výběru méně výkonných karet je situace pestřejší. Starší (a neúspěšná) generace GeForce FX pro PEG už je vytlačována novinkami (6200, 6600) a v nejbližší době přijde na řadu GeForce 6600 (GT) AGP, která má velký potenciál stát se bestsellerem. Záleží, jak se bude vyvíjet její cena.

Možnosti a domněnky

Tato kapitola obsahuje "záblesky", které proletěly internetem, ale nVidia je většinou nevyvrátila, ani nepotvrdila. Berte to jako zajímavost, ale jelikož se tyto informace vzájemně příliš nevyvracejí, bude na nich něco pravdy.

NV41 - GeForce 6800 v druhém vydání, nebo "nová 6700"?

V blízké době bychom měli čekat čip, který je velice podobný NV40, ale má opraven VPE (či implementovám VPE druhé generace - jak chcete) a obsahuje fyzicky "jen" 12 pixel pipelines. Původní záměr byl zlevnit výrobu GeForce 6800 a snížit její tepelné vyzařování. Možné je i přejmenování na GF6700. Tím však končí možnosti odemykání pipelines...

NV45 přicházející

Uvedená, ale ještě nerozšířená. To je GeForce 6800 pro PCI express. Právě tato karta je základním kamenem SLI. Parametry se shodují s klasickou 6800, rozdílem je konektor a jádro podporující rozhraní PEG.

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?

NV45 je v podstatě NV40 doplněná o můstek z AGP na PEG (resp. opačně). To je ten tmavý obdélníček ve spodní části.

NV48 záhadná

Pravděpodobně nejbližší nástupce GeForce 6800. Potvrzené informace zatím nejsou, očekávané specifikace jsou v tomto duchu:

  • max. 500 MHz jádro, 110-120% výkonu GF 6800 Ultra
  • v případě použití low-k max. 550 MHz jádro, 115-125% výkonu GF 6800 Ultra
  • 650 MHz GDDR3 (1300 MHz efektivně)
  • DX 9.0c, 3.0 Shader Model
  • 16 pixel pipelines s jednou TMU na každé
  • očekávaný je 130nm výrobní proces
  • 222 milionů tranzistorů (jen rychlejší NV40?)
  • starší zprávy uváděly cca 270 milionů tranzistorů

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?

V tabulce najdete výsledky, které vypustila nVidia. Nárůst výkonu 6900 se pohybuje mezi 10-25% (25% v Halo). Pravděpodobná je i nativní podpora PCI Express. NV48 bude směřován jako konkurence pro ATi R480.

Nejisté je zatím uvedení karty na trh. Původně byl určen konec léta, později podzim...

NV50 neznámá

Nejdříve jsem nechtěl téma NV50 ani rozebírat, neví se totiž celkem nic. První zmínky řadily dobu vydání na konec roku 2005, ale podle mě si nVidia "přichvátne", protože by měla oproti R520 příliš velké zpoždění. Čip bude podporovat stále shader model 3.0, byť vylepšený a obohacený o nové prvky. Pravděpodobně bude výkon zvyšován především zvýšeným počtem pipelines.

{mospagebreak title=nVidia SLI - výstřelek, nebo budoucnost 3D grafiky?}

V předchozích týdnech se objevily první testy "novinky", kterou před několika měsíci ohlásila společnost nVidia. Co nám SLI může nabídnout? Vracíme se do časů 3Dfx? Pamětníci dobře vědí, že spojení dvou identických grafických karet za účelem navýšení 3D výkonu není nic nového pod sluncem. Co se od dob Voodoo 2 změnilo a co naopak zůstalo při starém najdete v této části článku.

3Dfx - První krůčky multiprocessingu

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?

Když byla v roce 1995 ohlášena Voodoo Graphics, byla považována za herní 3D akcelerátor. Rychlý a kvalitní, ale "jen" herní. Roku 1997 přišla novinka s názvem Voodoo 2, která měla oproti původní Voodoo zdvojnásobenou taktovací frekvencí, přidanou sekundární TexelFX procesor (dneska bychom řekli druhou texturovací jednotku) a přinášela režim SLI. Poté přestalo 3Dfx znamenat jen akceleraci počítačových her. Objevila se mladá společnost nazvaná Quantum 3D, která začala stavět na nové technologii SLI a budovat monstrózní profi-grafické stanice založené na 3Dfx čipsetech.

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?

Krom hi-end akcelerátorů pro luxusní herní sestavy to byly profi multi-čipsetové systémy v čele s top produktem Mercury, který nabízel 8 spolupracujících Voodoo 2 čipsetů (24 čipů) vybavených tehdy nepředstavitelnými 96 MB grafické paměti.

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?
Mercury system - 8x Voodoo 2 v SLI

 

Co ale SLI tehdy znamenalo? Byla to v podstatě zkratka vzniklá ze spojení Scan-Live Interleaving (někdy také používaná pro termín Scan-Line Interface) a označovala spolupráci několika grafických čipů. Ta byla realizována tím způsobem, že liché řádky obrazu počítal jeden čipset a sudé řádky pak druhý. Prakticky to znamenalo navýšení teoretického fillrate na dvojnásobek (v případě použití dvou čipsetů).

A co to přineslo běžnému uživateli? Možnost propojení dvou Voodoo 2 pomocí speciálního plochého SLI-kabelu a dvě velké výhody: zdvojnásobení teoretického fillrate (výkon) a zdvojnásobená kapacita frame-bufferu (paměť pro textury zůstávala stejná; obě karty v ní totiž měly uloženy tytéž informace). Zmíněný větší frame-buffer (ze 4 na 8 MB) umožňoval použití vyššího 3D rozlišení, z původních 800*600 až na 1024*768.

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?
Voodoo 2 SLI - luxus roku 1998

Konektory včetně kabelu pak byly označovány jako Scan-Line Interface, zatímco celá technologie nesla název Scan-Line Interleaving. Na běžné trhy se SLI dostalo pouze v podobě Voodoo 2 PCI, zatímco výše zmíněná společnost - Quantum 3D - nabízela i SLI s Voodoo 1. Nemá smysl tajit, že krom Rush čipsetu a Banshee podporovaly multiprocesing všechny 3D čipy, které 3Dfx vydalo.

Výkon a vysoké rozlišení byly kompenzovány cenou. Přestože nebyl duel Voodoo 2 výkonnostně ještě velmi dlouhou dobu překonán, byla pro mnohé uživatele cena blížící se 20000 Kč nepřekonatelnou bariérou. Ti, co si tehdejší "luxus" mohli dovolit, byli odměněni plynulým obrazem o rozlišení, které ani konkurenční řešení nepodporovala. Případně při jeho použití byla schopna předvést jen trhanou slide-show.

SLI ale neznamenalo jen samé plusy. Byl sice násoben fillrate a frame buffer, ale triangle-rate (množství zpracovaných polygonů) zůstával na stejných hodnotách. Také analogové propojení s primárním VGA-adaptérem bylo velmi diskutovaným tématem. Pokud výrobce Voodoo 2 šetřil, odrazilo se to i na kvalitě obrazu 2D karty, jejíž analogový signál skrz Voodoo 2 procházel. Naopak ve výběru primárního adaptéru měl uživatel naprostou svobodu a záleželo pouze na jeho peněžence a preferencích.

Další hardware (Banshee a Voodoo 3) byl primárně určen pro sběrnici AGP. Ta je samozřejmě v systému přítomna pouze 1x, takže myšlenka přidání další karty byla eliminována již v zárodku. S následující implementací SLI jsme se setkali až na proslulé (a zpožděné) Voodoo 5. Na výstavě Comdex 99 byla ohlášena v několika verzích, z nichž klasická 5500 podporovala 2 čipy a šestitisícovka 4.

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?
Voodoo 5 6000 - čtyřcestné SLI (model)

Došlo i k přepracování propojovacího systému a původní SLI (známé především z Voodoo 2) bylo nahrazeno plně digitálním. Na Voodoo 5 ale SLI neznamenalo jen navýšení fillrate (oproti jednočipovému řešení), ale bylo podstatou efektů T-Bufferu a zvlášť pak legendárního Anti-Aliasingu (HW Rotated Grid SuperSampling). Ten si se svojí kvalitou nezadá s režimy, které nabízejí ATi a nVidia na poslední generaci grafických karet. 

Množství spolupracujících čipů bylo přímo úměrné kvalitě obrazu. Každý čip znamenal přesně 2 AA vzorky. (U cinema-efektů T-Bufferu byla již situace jiná; množství čipů neznamenalo nárůst kvality (vždy byly používány čtyři vzorky), ale přinášelo nárůst výkonu. Při cinema-efektech totiž nebyla vícenásobně překreslována celá scéna (jako při AA), ale pouze ty části, kde byly požadované efekty použity.)

Jednoduchost řetězení VSA-100 (až 64 procesorů v SLI) a nárůst kvality FSAA přímo úměrný počtu čipů vedly k vývoji dalších grafických systémů. Většina jich vycházela z osmicestného SLI, později se objevily i verze používající čtyřcestné, které 3Dfx koncem roku 2000 exkluzivně licencovala pro Q3D.

Stojí za zmínku, že SLI čipu VSA bylo flexibilnější, než na starších akcelerátorech. Krom klasického střídání sude/liché řádky přibyla možnost rozdělovat výpočty po skupinách řádků (např. po dvou, čtyřech až 128 řádcích).

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?
AAlchemy 8164 (8-cestné SLI)

3Dfx kvůli nakumulovaným problémům musela koncem roku 2000 ukončit činnost. A přestože se zdálo, že tato ztráta nejvíce poznamenala hráče, stala se zároveň i velkým problémem pro Quantum 3D, která vyráběla na 3Dfx čipsetech svoje hi-endové grafické stanice. Koncem roku 2000 neexistovala společnost, která by nabídla grafický čip s dostatečnou podporou pro multiprocesing propracovaný na takové úrovni, jako bylo 3Dfx SLI. To znamenalo jediné:  Procesory VSA-100 (nezbytné pro chod Q3D) nelze ničím jiným snadno a rychle nahradit.

nVidia, která po 3Dfx nepřevzala jen technologie a patenty, ale i závazky, souhlasila, že bude i nadále VSA-100 pro potřeby Q3D vyrábět... Nenechte se zmást tím, že zacházím takhle daleko od našich domácích a hráčských systémů až někam do profesionální grafické simulátory. Tam teprve vše začalo.

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?

Po vypršení smlouvy mezi nVidií a Quantum 3D ohledně dodávek VSA čipů nezbylo, než přejít k nějaké alternativě. A protože nVidia s Q3D už měla navázané dobré kontakty (a mnoho zaměstnanců z 3Dfx přešlo jak k nVidii, tak do Quantum 3D), nebyl zástupce VSA hledán nijak dlouho. Došlo na GPU NV2x, nám známé například z GeForce 3 a GeForce 4 Ti. Oba procesory však byly primárně určené pro hráčské počítače (podpora multiprocesingu nebyla ideální). Také nepodporovaly AntiAliasing, který Quantum 3D svým zákazníkům až doposud nabízela - zmíněný Rotated Grid AA.

Samozřejmě nebyl podporován ani T-Buffer, což byla jedna z podstatných technologií pro realizaci RGAA. A tak Quantum 3D musela tyto funkce nahradit vlastním kompozitorem, který zajišťoval spojení mezi čipy a hlavně se podílel na realizaci AntiAliasingu. To samozřejmě fungovalo, ale určitě nemusím připomínat, že toto řešení bylo komplikovanější, než spojení VSA čipů, které SLI nativně uměly.

Netrvalo dlouho a nVidia vyšla kolegům vstříc formou vylepšené podpory pro multiprocesing. Znovuzrozené SLI (nyní nazvané Scaleable Link Interface) GeForce 6  nezůstalo dlouho pod pokličkou. A jak to bylo dál, už známe všichni.

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?

SLI okem kritika

nVidia SLI uvedla na grafické kartě GeForce 6800 Ultra (PEG), ale jako první bylo reálně představeno na mainstreamové GF 6600 GT. Krom těchto dvou ještě můžeme čekat podporu na výkonnějších GF 6800 pro PEG (nyní např. 6800 GT).

Otázkou je, proč si pořizovat 6600 GT SLI, když jedna 6800 GT nabídne minimálně stejný výkon a nemusíme kvůli tomu kupovat novou základní desku... Mnoho čtenářů stále vzpomíná na doby 3Dfx a argumentuje peněženkou: Dnes mám na jednu šest tisíc šestistovku, až mi nebude výkonem stačit, dokoupím si za pár korun druhou - stejně jako s Voodoo 2. Jenže - ono to má jeden háček! 90% Voodoo 2 vycházelo jen ze dvou návrhů PCB, takž dát dohromady dvě stejné karty nebyl až takový problém. V2 byly pouze přídavné akcelerátory, čímž odpadly i možné komplikace s BIOSem.

Co, nebo kdo dnes zaručí, že se za půl roku bude prodávat GF 6600 GT od téže značky, která bude vycházet ze stejného PCB a její BIOS bude totožný? BIOS můžeme flashnout, ale odlišné revize PCB už jsou tvrdší oříšek. Pokud chce mít uživatel jistotu, tak je jediným 100% řešením koupit karty zároveň. A opět se vracíme zpět: Proč kupovat dvě GF 6600 GT, když jedna GF 6800 GT zabere méně místa a je rychlejší?

Celá situace s kompatibilitou však může dopadnout zcela jinak. Minulý týden zveřejnila společnost nVidia první podrobnosti ohledně SLI certifikátu, který by měl zajišťovat vzájemnou kompatibilitu mezi jednotlivými HW komponenty. 

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?

V případě certifikací jednotlivých kusů HW se setkáme s logem "NVIDIA SLI Ready"; celé sestavy pak ponesou štítek s logem "NVIDIA SLI". Zájem o SLI certifikát projevilo již kolem 40 společností, které se zabývají výrobou / prodejem grafických karet, základních desek a PC sestav.

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?
Referenční SLI propojka pro GeForce 6

Druhým bodem je vlastní systém propojení. Za dob Voodoo 2 se ke každé kartě přidával SLI kablík. Tzn. počet karet = počet kabelů. Pokud se ztratil, nebyl problém ho vyrobit z nepotřebného datového kabelu k FDD. Dnes je propojka starostí výrobce základní desky. Při troše nadsázky to znamená jednu propojku na každé dvě karty. A to není mnoho. SLI propojky také budou dvojího typu: lepší, kde propojení obstará malé PCB a obyčejné kabelové. O možném kvalitativním rozdílu zatím můžeme jen polemizovat, ale už nyní je jisté, že propojky typu "PCB" budou žádanější a bude jich nedostatek (nepůjdou jen tak "zbastlit").

Již jsem nakousl, že provedení nVidie se od provedení 3Dfx poměrně liší. Nejznámějším rozdílem je rozdělení výpočtů mezi oba čipy (čipsety). nVidia SLI rozděluje obraz na dvě horizontální části, přičemž predikční mechanismus zajišťuje polohu dělící linie tak, aby obě části scény byly výpočetně srovnatelně náročné. Např. obloha pokrývající 2/3 scény může být ke zpracování jednodušší, než tráva (polygony, vertex shadery) + vodní hladina (pixel shadery). Pokud by byl obraz rozdělen pouze na poloviny, byla by jedna z karet méně vytížená a "čekala" by na druhou.

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?
Ukázka práce balančního softwaru

Mnoho uživatelů se ptá, proč nerozdělit obraz svisle. Jeden z problémů je v tom, že VPU vykresluje obraz po řádcích, nikoli po sloupcích, a proto je horizontální dělení jednodušší. Celkový výkon SLI bude hodně záviset na propracovanosti balančního softwaru; můžeme čekat, že účinnost ještě mírně poroste.

O co se pak zdá jednodušší původní řešení 3Dfx, kde byly liché řádky obrazu přiděleny jednomu čipsetu a sudé počítal čipset druhý. Znamenalo to ideální rozdělení výpočtů mezi obě karty, protože je prakticky nemožné, aby sudé řádky od lichých lišily svoji náročností na zpracování. Přichází otázka, proč nVidia nezvolila tuto jednodušší a osvědčenou cestu. Jedním z důvodů může být marketing (nV nechce, aby si uživatelé mysleli, že bez vlastní invence jen převzala bývalé konkurenční řešení) a druhým důvodem pak použitelnost. V případě, že nezapneme vertikální synchronizaci totiž může dojít k tomu, že sudé řádky jsou oproti lichým zobrazovány nepatrně dříve nebo později a výsledek pak připomíná prokládané video.

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?
ilustrační obrázek

Žádná katastrofa to není, protože většina uživatelů vertikální synchronizaci používá. Ale stále existuje skupina lidí, která v-sync nezapíná kvůli navýšení snímkové frekvence. Pro tu by znamenal prokládaný obraz nehratelnost.

nVidia SLI je velice flexibilní a způsob rozdělení výpočtů určuje software. Tzn. že při troše dobré vůle (ze strany výrobce čipu) by bylo možné používat i původní systém se střídáním řádků nebo skupin řádků.

Další výhody... a nevýhody?

Zatím se neobjevila jediná zpráva, která by zmiňovala jiné výhody, než nárůst výkonu. Nemám teď na mysli vyšší rozlišení (tento problém je již dnes pasé), ale mluvím o FSAA. Při použití metody SuperSampling totiž stále GeForce 6 používá nepříliš efektivní Ordered-Grid pozice. V případě dvou nezávislých akcelerátorů by neměl být problém ve využití efektivnějšího Rotated-Grid. To zřejmě budou umět jen profi systémy - uvidíme.

Drobnou nepříjemností je samotné PCI Express rozhraní, jak je řešené na základních deskách. Systémy pro P4 nepodporují dva symetrické PEG sloty, tzn. že sekundární nabízí nižší přenosovou rychlost. "Brzda" se může projevit na procentuálním nárůstu výkonu oproti jedné kartě řádově v jednotkách procent. Lepší řešení je systém s čipsetem nForce4 - sloty jsou symetrické (v případě použití SLI je to PEG 8x pro každý).

SLI a nárůst výkonu

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?
kliknutím zvětšíte

Velice zajímavá tabulka (od nVidie) ukazuje výkony karet podporujících SLI, ale zároveň naťukává téma "6900". Z čeho můžeme vyjít... 3DMark 2005 není závislý na výkonu procesoru, takže by měl z SLI ždímat maximum a Doom 3 je na tom v tomto testu velice podobně. Nárůst mezi 60-85% u her a aplikací s moderními enginy není vůbec špatná hodnota. Pro zajímavost jsem na naší testovací sestavě provedl benchmark na 3Dfx kartách, které SLI využívaly: Voodoo 2 a Voodoo 5 5500 ve hře Quake III:

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?

Pro zajímavost přidávám i výsledky z www.voodoo.zarovka.com (Doom3 + Voodoo2 patch):

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?

Nechtěl bych dělat předčasné závěry, ale vzhledem k tomu, že ani v testech nVidie, ani v testech našich nebyla sestava bržděna výkonem CPU, můžu říct, že původní systém se střídavými výpočty po řádku byl efektivnější. Tohle ale rozhodne jen čas a ladění balančního softwaru.

{mospagebreak title=ATi}

Sázka na jistotu - R420 / X800

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?

Není žádným tajemstvím, že R420 (Radeon X800) vychází z předchozí úspěšné řady R3x0. Obsahuje i mnohá vylepšení, ale plnou podporu SM 3.0 nenese (128bit datová preciznost, HW Displacement Mapping). ATi při návrhu R420 zvolila jednodušší cestu - vzít jako výchozí bod starší jádro - aby většina týmu mohla pracovat na další generaci (R520).

R420 díky povedenému rozvržení jádra a použití low-k dielektrika umožňuje běžet na nejvyšších taktovacích frekvencích, s jakými jsme se na poli herních akcelerátorů mohli setkat. Tím více-méně nVidii dohání, i když se zdá, že s novějšími ovladači má konkurenční 6800 určitý náskok.

Nastává otázka, jestli je oněch 525 MHz X800XTPE v kombinaci s relativně nízkým tepelným vyzařováním jen věcí low-k dielektrika, nebo zda již ATi zapojila nějaké prvky technologie Intrinsity Fast14. Tu získala začátkem roku právě od společnosti Intrinsity. Samotná technologie spočívá ve využití sofistikované metody nazývané "dynamic logic", umožňující vytvořit design procesoru až 5x rychleji, než bylo se současnými metodami možné. Přičemž tento procesor bude moci běhat na taktovací frekvenci až 4-5x vyšší, než současná výrobní technologie umožňuje. (Vezmeme-li v úvahu 180nm výrobní proces, jehož hranice je někde okolo 250MHz, pak Intrinsity pomocí technologie Fast14 dokázala vytvořit funkční čip na 2200MHz).

Radeon X300 (RV370): první low-end pro PEG

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?

Architektura převzatá z RV350 řadí ve srovnání X800XT a GF 6800U tuto kartu do low-end segmentu. Nemá příliš cenu její vlastnosti rozebírat, je to vlastně Radeon 9600 (bez PRO) s nativní PEG podporou. 325 MHz jádro, 200 (400 efektivně) MHz paměti. Dodává se i SE verze (obrázek) s 64bit sběrnicí. Proslavila se tím, že ji někteří výrobci balí k základním deskám s PEG rozhraním a hlavně prvenstvím - její jádro (RV370) je totiž první vyráběné 110nm technologií.

Radeon X600 (RV380), neboli R9600XT pro PCI Express

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?

Stejně jako RV370, tak i RV380 (X600) vychází z úspěšného Radeonu 9600. Tentokrát ale z PRO verze (odpovídají i takty: 400 MHz jádro, 300 (600 efektivně) MHz paměti) a rychlejšího XTéčka (500 MHz jádro, 370 (740 efektivně) MHz paměti - ty jsou tedy rychlejší). Ani tyto karty si nezískaly výraznou oblibu (i přes slušný poměr cena/výkon). A stejně jako X300 jsou bundlovány k luxusnějším základním deskám.

RV410 - nový mainstream

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?

RV410 už obsahuje jádro postavené na návrhu R420. Nabízena bude (a z části již je) ve třech verzích. X700, X700PRO a X700XT, přičemž všechny jsou frekvenčně pomalejší, než konkurenční GF6600GT, ale zároveň jsou také rychlejší, než GF6600.

Současné problémy

Největším problémem stávajících Radeonů je závislost výkonu na frekvenci. Aby ATi dosáhla výkonu srovnatelného s konkurenčním řešením, potřebuje zhruba o 1/4 vyšší frekvenci jádra. To je nový problém, který se týká až poslední generace. Z historického hlediska byla situace spíš opačná. Jistou přítrž tomuto trendu má učinit jádro R520. Uvidíme. Na druhou stranu se nezdá, že by vysoké frekvence činily ATi potíže. Jisté zaškobrtnutí (ale finančně velmi citelné) se projevilo u RX700XT, ale ostatní karty příliš potíže nemají.

Větší potíží je pro Kanaďany kalifornské SLI. Pokud bude držet výkonnostní rekordy (3D Mark, Doom III, HalfLife2 atp.) nVidia, bude to mít neblahý dopad na velkou část potenciálních zákazníků. To se ale již řeší.

Také můžeme pozorovat určitý trend v ovladačích nVidie, který vede k jistému nárůstu výkonu při FSAA a v některých hrách, čímž odstrkuje ATi na druhé místo.

Výhledy

R480 - první Radeon s...

...dvouslotovým chladičem! Alespoň tuto informaci podává většina zdrojů. Je ale s podivem, proč by ATi měla používat chladič přes dva sloty, když i X800XTPE stačil menší, než jakým disponovala stará 9800XT. R480 bude zřejmě poslední hi-endový procesor vycházející z architektury R420 (respektive ze základů R300). Téměř jistá je i absence podpory 3.0 shaderů, ale připouští se, že nějaké to vylepšení oproti X800 přece jen bude.

Když už jsem nakousl téma ohledně chlazení, přichází na řadu frekvence jádra. O R480 zatím příliš mnoho nevíme. Původní předpoklad byl jádro taktované na 600 MHz - což je ale považováno za typickou hranici 130nm výrobního procesu (a zároveň jde o původní takt, na kterém měla X-osmistovka tikat). Koncem minulého týdne se objevily poměrně rozporuplné informace ohledně taktovacích frekvencí

 R480 PROR480 XTR480 XT PE
Paměťová sběrnice256-bit DDR265-bit DDR256-bit DDR
Kapacita paměti256 MB (<512)256 MB (<512)256 MB (<512)
Takt čipu520 MHz520 MHz540 MHz
Takt pamětí540 MHz (1080 DDR)540 MHz (1080 DDR)590 MHz (1180 DDR)
Paměťová propustnost34.56 GB/s34.56 GB/s37.78 GB/s
Počet Pixel Pipelines12 (z 16ti)1616
Text. jednotek na pipeline1 (?)1 (?)1 (?)
Fillrate6,24 GTxl/s (?)8,32 GTxl/s (?)8,64 GTxl/s (?)
Výrobní technologie110 nm TSMC 110 nm TSMC110 nm TSMC

Pro názornější srovnání jsem připravil tabulku udávající přibližný procentuální nárůst frekvencí oproti stávající generaci X800 (R420)

 Takt. frekvence jádraTakt. frekvence pamětíPrůměrný nárůst
R420 PRO /  R480 PRO+10%+20%+15%
R420 XT / R480 XT+4%+8%+6%
R420 XT PE / R480 XT PE+4%+5%+5%

Frekvenční rozdíly (obzvlášť u jádra) nejsou nikterak výrazné, možná až zanedbatelné. Proč ATi nezůstala u osvědčeného 130nm výrobního procesu (s nímž by těchto frekvencí také dosáhla), je zatím záhadou. Ze zveřejněných údajů však něco odhadnout vyčíst můžeme. Následuje několik možných vysvětlení:

  • ATi chce mít u XT verzí vyšší frekvenční rezervy pro Overdrive, který byl u X800XTPE "komicky" nízký (jen 5MHz)
  • Původním záměrem byly vyšší frekvence (kvůli kterým byl zvolen i 110nm proces), ale výrobní technologie ještě není zcela zvládnutá, takže nebylo možné tak vysokých hodnot dosáhnout
  • ATi si je vědoma možného blízkého nástupu R520 a nechce mu vytvářet konkurenci "z vlastní stáje"
  • Architektura R480 se liší od R420 více, než čekáme a bude schopna na obdobné taktovací frekvenci přinést vyšší výkon

Ať už přijde v úvahu jakákoli z možností, je prakticky jisté, že původně udávaný 15% nárůst výkonu oproti R420, nebude jednoduché (či možné?) dodržet. Také ve srovnání s očekávaným výkonem NV48 nevypadá R480 nijak oslnivě. Nakonec nám ale nezbude nic jiného, než trocha trpělivosti - počkat na čísla z prvních testů.

Název karty taktéž není jistý. Původně se váhalo mezi X880 a X900; dnes je častěji uváděno X850 nebo X900...

R430

Po vydání R480 bychom se měli dočkat i varianty nasměrované do oblasti mainstream / low-end. Půjde o další variaci na stávající R420, jen vyráběnou na 110nm technologii a frekvenčně nepřevyšující hranici 400 MHz. Množství pipeline bude obdobné, jako u řady X800 (8 na SE, 12 na PRO a 16 na XT). V souvislosti s XT modelem se zmiňuje spíše značení XL (Inquirer), ovšem může jít o chybu. Výsledné řešení bude konkurencí pro GeForce 6600 GT, 6800 LE a podobně.

Díky těmto parametrům by mohlo jít o poměrně úspěšné řešení (odemykání pipelines, rezerva pro přetaktování, nižší cena).

ATi HyperMemory... Turbo Cache v červeném

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?

S technologií TurboCache má ATi zpoždění . Uvedla systém využívající operační paměti přes PCI Express jako první, ale v prvních specifikacích konečného řešení ji nVidia předběhla. S jistotou můžu říct pouze, že ATi HyperMemory... bude.

ATi měla v poslední době s vývojem HM určité obtíže, ale ty jsou již překonány. V nejbližších týdnech máme očekávat prezentaci funkčního řešení.

R520 - novoroční revoluce?

V dnešních dnech hotový R520 (alias Fudo) bude znamenat revoluci v současném hardwaru ATi. S řadou "X" už nebude mít příliš společného, půjde o zcela nový čip. Původně měl být R520 vydán už jako R400, jenže to by vyšel mnohem později než NV40. Proto ho ATi odložila a na jeho místo "plácla" R420, jak jí známe. Pět set dvacítka nabídne následující:

  • 16 pixel pipelines
  • 2 texturovací jednotky na pipeline
  • minimálně plná podpora DX9.0c (shadery 3.0)
  • takt jádra 700-800 MHz
  • podpora pamětí GDDR4 o taktu 1200 MHz / 2400 MHz efektivně
  • podpora GDDR3 v celém frekvenčním rozsahu
  • paměťová propustnost téměř 80GB/s
  • fillrate až 25,6 GTxl/s
  • očekávaný výkon 6x vyšší než u R9800XT a překonávající GF6800U SLI
  • výrobní technologie 90nm low-k u TSMC
  • 512 MB grafické paměti

nVidia zatím o projektu, který by mohl tomuto řešení konkurovat, nic neuvedla a je možné, že proti němu postaví GF6900Ultra SLI, popř. GF6950Ultra SLI, o které se také objevilo několik zmínek.

Důležitým bodem v architektuře R520 jsou dvě texturovací jednotky na pipelines. Ve většině případů je výhodnější kombinace dvojnásobku pipelines s jednou TMU na každé, ale to by velmi rostla plocha čipu a udržet podobné řešení (s dnešními prostředky) na frekvenci 700-800 MHz představuje velký problém. ATi také nevyvrací možné komplikace s výrobou čipu. Pokud by 90nm technologie nebyla schůdným řešením, bude použita vyzkoušená 130nm metoda. To by znamenalo výrazně nižší frekvenci i výkon.

Určitou nejistotu vnášejí starší zprávy. Ty hovořily o frame-bufferu integrovaném v jádře. Nové zprávy integrovaný frame-buffer nezmiňují. Je možné, že bude pouze ve verzi R500 určené pro XBox2. Např. jeden frame o rozlišení 1600*1200 zabere 7.3 MB a několik desítek MB EDRAM by citelně zvětšilo plochu jádra.

{mospagebreak title=ATi a multiprocessing}

ATi před několika dny ohlásila, že nabídne víceprocesorové řešení pro domácí systémy. Zlí jazykové tvrdí, že Kanaďané kopírují SLI od nVidie. Je pravda, že ATi potřebuje mít v záloze něco, čím by mohla snadno vyrovnat rekordy vytvořené za pomoci SLI, ale o kopírování technologií nemůže být řeč. Znovu si dovolím nabídnout krátkou historickou exkurzi :-)

První řešení - Alternate Frame Rendering

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?

Již před pěti lety jsme se setkali s prvním čipem od ATi, který multiprocessing podporoval. Tím byl R4G - spíš známý jako Rage 128 PRO. Uvedené řešení ale nebylo příliš úspěšné. Rage Fury MAXX, jak se nazývalo, na tom s výkonem nijak špatně nebyl - pohyboval se zhruba mezi GeForce 256 (SDR) a GeForce DDR. Horší ale byla situace s ovladači. Karta byla původně navržena tak, aby mohla fungovat i jako dva nezávislé akcelerátory na jedné desce. Každý čip měl vlastní BIOS, každý čip vlastní výstup na monitor. Jenže konkurence byla neúprosná a ATi musela kartu kvůli ceně osekat. A nejjednodušší bylo vynechat sekundární monitorový výstup.

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?
Rage Fury MAXX - vynechán druhý D-SUB

Vynecháním sekundárního výstupu karta hodně ztratila. Možnost pracovat na dvou monitorech nezávisle, 3D akcelerace pro dvě obrazovky, plný výkon jednoho čipu pro každý monitor... A tak se z MAXX stala jen "hráčská" karta. Celá architektura PCB byla naprosto promrhána. Design vyžadoval dvě IRQ pro AGP, což bylo jedním z důvodů, proč ATi nezavedla podporu na Win2k/XP. Po MAXX fiasku už nebyl vydán jediný vícečipový systém pro hráče. Konec vývoje se ale nekonal.

Prakticky na každém dalším čipu (Radeonu) postavila ATi minimálně prototyp běžící na dvou GPU.

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?
Radeon MAXX (R100)

Profesionální sféra

Při prezentaci R300 na Cebitu (2002) bylo zároveň uvedeno, že ATi stále pracuje na multi-procesorových řešení a orientuje se na profi trhy.

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?
Cae Tropos (4x R200, 256 MB)

Téhož roku předvedla společnost CAE na výstavě Siggraph grafickou kartu CAE Tropos osazenou čtyřmi R200 (Radeon 8500). Ta je určena pro vizuální simulace (na výstavě byla realtimově zobrazována scéna z Lord of the Rings - pod Linuxem). Karta je ale primárně určena pro simulátory (ukázkové video / 7.2MB, wmv)

 

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?
E&S SimFusion 6000q - 4x R300 - se skládá ze dvou desek
(kliknutím zvětšíte)

Roku 2003 uvedla společnost Evans & Sutherland akcelerátor SimFusion 6000. "Lepší" varianta 6000q byla založena na čtyřech VPU R300 (R9700) a kromě jiného nabízela FSAA až 24x. Zajímavostí je přes 2500 bodů v 3DMark03 při aktivovaném FSAA 24x (to je srovnatelný výkon s R9600 či GF FX 5700, ale bez aktivovaného FSAA)

I letošním rokem přinesla spolupráce ATi a E&S ovoce; SimFusion 6500 ve variantě "q" disponuje výkonem čtyř R360 (Radeon 9800XT). Bohužel nejsou dostupné obrázky.

Tolik na důkaz, že ATi nemá potřebu kopírovat cizí technologie. 

V současné době byl potvrzen název "ATi Multi Rendering", zkráceně AMR (MAXX je definitivně out). Se zkratkou AMR jsme se již setkali ve spojitosti s nepříliš úspěšným rozhraním Audio Modem Raiser přítomným na některých základních deskách. Vraťme se k novému AMR. To má být podle ATi univerzálnější, než konkurenční řešení, protože nabízí možnost propojení nestejných grafických karet (asymetrický multiprocesing). Nebude potřeba ani propojovacího kabelu; ke komunikaci mezi oběma kartami bude dostačovat sběrnice PCI Express. Nejasná je podpora na konkrétních grafických kartách + maximální možné vzájemné rozdíly. Jistá je ale kompatibilita s novými čipsety od ATi RS/RX480 (Xpress 200 pro AMD) a série RS400 (Intel).

AlienWare a ostatní

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?

AlienWare (AW) patří mezi firmy, které nabízejí skutečně hi-endové herní sestavy, přičemž k tomu využívají hardwaru "na míru", který si sami navrhují (dříve tím byl proslavený především Falcon Northwest). Zhruba tři roky zpět se společnost pustila do vývoje systému AVA (Alienware Video Array). Krátce po uvedení PCI Express byla novinka představena a stala se tak prvním známým systémem, který umožňuje zvyšovat výkon použitím dvou grafických karet v PEG slotech.

Kam směřuje další generace 3D akcelerátorů?
PC s Alienware Video Array

Samotné technologické řešení má nejblíže k nVidia SLI - opět je obraz rozdělen na dvě balancované části. Řešení AW nese jednu výhodu a jednu nevýhodu: Oproti SLI používá speciální základní desku, kterou nelze samostatně koupit. Výhoda spočívá v použití grafických karet od jakéhokoli výrobce. Poslední rozdíl je samotná balanční technologie, kterou má AW implementovánu na hardwarové úrovni v základní desce - tzv. "Predictive Load Balancing".

Původním záměrem AW bylo co možná nejrychleji dostat na trh nejvýkonnější herní řešení, ale nVidia byla nakonec rychlejší. Na uvedení AVA se už tolik nechvátá, Alienware nabízí svým zákazníkům konkurenční SLI. V poslední době se zdá, že se AVA dostává znovu na světlo - na webu výrobce se začaly objevovat informace typu "proč je AVA lepší než SLI", takže bychom se přece jen mohli dočkat. Dočkat se nemůže obzvlášť ATi; mohla by to pro ni být první příležitost, jak si znovu přisvojit několik rekordů (tolik důležitých pro marketing).

V budoucnosti bude AVA podporovat i použití 4 grafických karet. Další informace najdete zde

S3 a XGI

Podle dosavadních prohlášení S3 a XGI nelze od žádné z těchto společností čekat řešení, které by spojovalo více grafických čipů. S3 se soustředí spíše na mainstream/low-end, není se čemu divit. U XGI je situace trochu jiná. Technologie DUO ve spojení čipů přes bit-fluent bridge přinášela jen velmi nízký nárůst výkonu (oproti jednočipové kartě; mohlo za to pomalé datové rozhraní spojující čipy), ale nějaký začátek to byl - škoda. S novou generací VPU (na které již pracují původní inženýři z Tridentu i SiSu zároveň) už DUO podporováno nebude.

Závěr

Co dodat. Stále další a nové specifikace budoucích karet přicházejí a mění se každým dnem. Průběžně vás budeme informovat v novinkách. Jedno už je nevyhnutelné: Jak ATi, tak nVidia budou nabízet grafické systémy s více procesory. Zatím pouze jen v nejvyšším hi-endu, ale kdy se MultiRendering či SLI dostanou do mainstreamu už je jen otázkou času.

Některé zdroje, z nichž byly čerpány obrázky a specifikace:

http://www.xbitlabs.com
http://www.endian.net/
http://www.anandtech.com/
http://forum.pcvsconsole.com/
http://www.cae.com
http://www.computerbase.de/
http://www.ati-news.de/
http://www.tomshardware.com/
http://www.es.com/
http://www.firingsquad.com/
http://www.hwupgrade.it/
http://www.alienware.com/
http://www.theinquirer.net/
http://www.ati.com
http://www.nvidia.com/

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
15.11.2004 08:07:47   0.0.0.xxx 00
NO TAK TOMU RIKAM CLANEK!! Presne tento tip clanku mam v oblibe... srovnani dnesnich technologii s predeslimi

G
15.11.2004 08:19:39   0.0.0.xxx 00
super clanek, jen tak dal
15.11.2004 08:20:45   0.0.0.xxx 00
dalsi super clanek, konecne tech "kvalitnejsich" na pct pribyva...
15.11.2004 08:24:33   0.0.0.xxx 00
tak tohle je fakt super ;-)
15.11.2004 08:25:25   0.0.0.xxx 00
Fakt dobrej článek!
A jestli se chcete dozvědět jak to s 3D akcelerací vlastně začalo, tak se mrkněte na vynikající stánky o firmě 3Dfx http://www.3dfx.cz

Jirka - Happy owner of VooDoo3 2000 :-)
15.11.2004 09:07:43   0.0.0.xxx 00
Tak tomuhle říkám článek

Co třeba něco takového o jiných komponentech PC.
15.11.2004 10:17:53   0.0.0.xxx 00
Jadro X800XT PE nebezi defaultne na 525MHz, ale na 520MHz a Overdrive nezvysuje takt jadra o smesnych 5MHz, ale o smesnych 6Mhz. :o)

Jinak u nVidie neni ani zmineno, ze GF6800Ultra nelze vubec sehnat uz nekolik mesicu a kdo vi, jestli nekdy normalne k sehnani bylo... :/
15.11.2004 10:42:52   0.0.0.xxx 00
Poslední X800XTPE, kterou jsem měl na testy zvyšovala při OD frekvenci o 5MHz... odtud tedy použitá hodnota.

Všem mockrát dík za kladné hodnocení článku! :-)

---
15.11.2004 11:01:09   0.0.0.xxx 00
Opravdu pekny clanek.Jen tak dal...
15.11.2004 11:12:28   0.0.0.xxx 00
Porad se da GF 6800 Ultra sehnat lip nez X800XT...
ATI ma s vyrobou momentalne vetsi problemy nez nvidia.
15.11.2004 11:43:30   0.0.0.xxx 00
Cool clanok ... jen tak dale ...
15.11.2004 11:50:38   0.0.0.xxx 00
mne sa (okrem ineho) velmi paci objektivnost a ziadne skryte narazky v textoch na jednu ci druhu platformu. nejak takto si predstavujem profesionalne clanky (take co nevyvolavaju zbytocny flame). dobra praca!
p.s.: prvy krat co takto citam specifikaciu pripravovanej R520. tak to je teda ozaj sila, nemam slov... :-O
15.11.2004 11:51:08   0.0.0.xxx 00
jen tak dal
15.11.2004 12:19:06   0.0.0.xxx 00
no keby zuzitkovali tu technologiu Fast14 tak sa mame na co tesit, vsak ked si predstavim vykon aj starej 9800vky pri 2000MHz alebo viac....
15.11.2004 12:55:22   0.0.0.xxx 00
no to bych řekl, asi taky ty informace o 3dfx jsou odtamať :-)
15.11.2004 13:54:44   0.0.0.xxx 00
Informace nejsou otamtaď :-) Ty stránky jsou totiž můj web ;-)
15.11.2004 15:05:31   0.0.0.xxx 00
Sorry, ale tvých stánkách jsem už dlouho nebyl a mail s tvým jménem jsem nějak nezaregistroval.
Jinak jak jsem už napsal dřív - parádní článek a vynikající stánky.

Zdarec Jirka
15.11.2004 15:39:28   0.0.0.xxx 00
Musim se pridat - vazne skvelej clanek
15.11.2004 15:39:52   0.0.0.xxx 00
coze??? jak je to mozny muzete to nejak rozvest vypada to skutecne jako mazec... jinak clanek je naprosto perfektni...
15.11.2004 16:47:48   0.0.0.xxx 00
U grafu je odkaz, doporučuju navštívit. Je zapotřebí speciální patch, který autor (link) nabízí na svých stránkách. V2 už sama o sobě nepodporuje některé technolgie (normálové mapy, stíny, velké textury), takže jejich vynechámím se kartě značně ulehčí (grafická paměť + fillrate). Další nárůst výkonu (zhruba dvojnásobný) a kompatibilita jsou věcí patche.
15.11.2004 16:56:11   0.0.0.xxx 00
fakt bezva clanek .)
15.11.2004 17:09:14   0.0.0.xxx 00
Fakt sem si supr početl! (a skryte čekám na ty ATInácké orgie
proti SLI 6800U ;)
Normik
15.11.2004 17:16:57   0.0.0.xxx 00
Přidávám se a chválím super článek, keep up good work! Houšť a větší kapky...
Mám dotaz, někde sem jednou už četl, že kdysi jedna firma vzniklá odštěpením lidi ze Silicon graphics vyvíjela čip pro jednu nejmenovanou konzoli (nemýlím-li se mělo to být pro Nintendo) a při finančních problémech této firmy ji údajně měla koupit ATI která to stihla dřív než nVIDIA a díky tomuto kroku, kde defakto byl už navržený čip a to s původem od inženýrů ze Silicon Graphics (takže multiprocesoring no problem) vznikl vlastně ATI čip R300, může se mi ktomu někdo vyjádřit jestli to není blud? Díky.
15.11.2004 17:39:48   0.0.0.xxx 00
Pěkný článek, taky stránky o 3dfx stojí za to
jsem zvědav jestli Ati najede na SLI
15.11.2004 17:42:59   0.0.0.xxx 00
A není to jedno? Navíc multiprocesing uměl už mnohem starší Rage 128.
15.11.2004 19:26:06   0.0.0.xxx 00
nemam slov, fakt jeden z nej clanku co sem kdy cet!!!!
15.11.2004 19:59:11   0.0.0.xxx 00
opravdu pekny, prijemny pocteni, ktere tu uz dlouho chybelo.
15.11.2004 20:49:25   0.0.0.xxx 00
Fakt super clanek! Jen vic takovych....
15.11.2004 20:49:54   0.0.0.xxx 00
dost huste namakany clanokkonecne nieco poriadneho
16.11.2004 02:23:20   0.0.0.xxx 00
nerek bych ze je problem to sehnat pokud vim tak povecine do 2-3 dnu se daj obe grafiky snad vzdy sehnat...
16.11.2004 02:28:42   0.0.0.xxx 00
za 1. fakt skvelej clanek....na technetu to dneska nema uz zadnou uroven SW se drzi a taky se tma objevuji fajn clanky..ale tenhle je fakt pod louhy dobe best:-)

jinak fakt cumim na voodoo2:-) fakt mazec:-) 30fps lol (to se vpylti si sehnat v bazaci 2 voodoo 2 a na domaa je to lesi nez naka FX 5200 nebo Radeon 9200:-)

ale z5 k soucasnosti moc by me zajimalo co chysta ATI pochybuju ze nic:-)
16.11.2004 08:24:46   0.0.0.xxx 00
Lzes. GF6800U neni k dostani uz radu mesicu a X800XT PE lze poridit do 2 dnu od objednavky. Sam jsem toho praktickym dukazem. Po marnem 2-mesicnim cekani na cokoliv s GF6800U, jsem poprve v zivote zradil NV (i kdyz je otazkou, kdo koho vlastne zradil a kdo uvadi sve vyrobky jen na papire) a poprve koupil kartu od ATI, kde jsem si navic mohl vybrat ze 2 znacek.
16.11.2004 10:26:00   0.0.0.xxx 00
přesně tak, čekal sem na GF6800U od září, nakonec sem objednal X800XTPE (Asus) a dostal ji druhý den, podle neof. informací sem ty ultry došli jen dvě - jedna putuje po testech a tu druhou má ředitel jedné významné distr. firmy
16.11.2004 10:50:36   0.0.0.xxx 00
DoomIII na Voodoo 2 SLI vypadá ako Quake v roku 1996...

nejako mi ale nejde do hlavy, prečo na darkcrow.co.kr otestovali SimFusion6000 iba v 3Dmark03@24xAA ???

no-X sa ale pochlapil, článok je super a má samé pozitívne ohlasy.
16.11.2004 16:41:53   0.0.0.xxx 00
Otazky, ako preco nezyuzit priepustnost PCI express, a moze sa vyuzivat hlavna pamat na grafiku ...
No nie je to celkom tak. 6200 bude low end karta na kancelarske aplikace, kde staci 2d a obcas nejake to 3d, a najviac sa da usetrit na pamatiach, no a nVidia iba zaplnila chybajucu dieru ... tj naco kupovat FX5200 do kancelarskeho pocitaca, na ktorej je minimalne 64MB RAM. IMHO je to rozumny krok, robit karty aj na kancelarske pouzitie. BTW priepustnost PCI express je naozaj dostacujuca, ale autor tu zabudol na velmi trivialnu vec, ze hlavna pamat je ovela pomalsia, ako sucasne pamate na grafickych kartach, no a prave tu je bottleneck a nebol nim AGP, ako naznacuje autor. Proste 400MHz RAM nenahradi 1GHz pamat na GK a a vobec tu neide o to ci AGP alebo PCIexpress.
16.11.2004 16:48:47   0.0.0.xxx 00
teraz som to precital este raz pozornejsie a je to v poriadku, ak na karte je pomala pamat, tak sa takymto sposobom moze nahradit, ale zas to nieje karta na hry s takouto pamatou.
16.11.2004 17:22:52   0.0.0.xxx 00
Tak ted sem z toho uplne zmatenej ! Kterej Jirka je kterej ? To si tady autor chvali vlastni clanek ?
16.11.2004 21:07:27   0.0.0.xxx 00
:-D Ne, vlastní článek si nechválím (i když mám rdadost, že se tolik líbí). Aby byla jasná identita, píšu ke svému jménu vždycky "autor" (pokud tam není "autor", nejsem to já ;-)
19.11.2004 16:31:52   0.0.0.xxx 00
Zdar lidi, potřeboval bych poradit co si mam koupit za gráfu.Chtěl bych něco co nejlevnějšího, ale v těch grafikách se nějak ztrácim. Ještě by mně zajímalo zda je důležitý mít 128bit sběrnici na levnějších kartách. Chtěl bych to hlavně na filmy a nějaký ty hry. Dík
19.11.2004 18:19:13   0.0.0.xxx 00
Nejrozumnější koupit 128-bitovou R9550 dle možnosti s paměťma 4ns. Skvěle jde taktovat na R9600 Pro a je "za pusu".
21.11.2004 15:13:17   0.0.0.xxx 00
Normalne nemam vo zvyku pisat komentare, ale tento clanok si to naozaj u mna zasluzil. Gratulujem k super clanku
21.11.2004 17:03:13   0.0.0.xxx 00
Takovýhle články mám rád!!! Víc takových! Fakt super. Jen, kdy že se asi tak přibližně chystá vydání R480 a R520 a jim podobný u nVidie?
21.11.2004 18:13:20   0.0.0.xxx 00
Podle me je SLI maximalni zhovadilost, jakou muze dnesni svet hardwaru vypustit. Copak existuje nejaka hra ktera by na X800 / 6800 nejela NAPROSTO plynule v JAKEMKOLIV dnesnim rozliseni? At se prumysl radsi vyda cestou tvorby kvalitnejsich grafickych karet nez cestou jejich dublovani... SLI od nvidie zabere 4 sloty, chlazeni urcite nebude to prave orechove a zdroj, ktery by to bez problemu utahl taky nebude zadarmo... a k cemu to? K tomu aby par nadsencu masturbovalo nad vysledky z nerealne narocneho 3DM05...
22.11.2004 12:12:13   0.0.0.xxx 00
no 3d kartu si do kanclu nikdo nekoupi... 90% kanclu jede na integrovane grafarny a to ze 70% intely... takze tak
25.11.2004 01:01:51   0.0.0.xxx 00
Fakt super článek, jen tak dál. Na voodoo 2 SLI v roce 1998 nic nemělo. (Riva TNT tomuto kombu nebyla žádným soupeřem)

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.