Hlavní stránka Hardware Grafické karty Šestková řada nVidie pro střední třídu
Šestková řada nVidie pro střední třídu
autor: Polívka Karel , publikováno 19.10.2004
Pokud některý z výrobců uvede novou řadu grafických karet, můžete vzít jed na to, že z nich během 6 měsíců odvodí levnější, cenově přístupné pod-typy. Zřídkakdy se vyplácí kupovat Hi-End a naprosté novinky, ti chytřejší si počkají, až cena původně exkluzivního zboží klesne na mnohem přijatelnější úroveň. A právě takový okamžik nastává u grafických karet řady GeForce 6800 - objevují se "lehké" typy s cenou pod 9500Kč (s DPH), naprostou novinkou je pak řada GeForce 6600 s rozhraním PCI express a cenou do 5000Kč. {mospagebreak title=Specifikace čipů NV40 a NV43}

Jak vidíte, zaměřili jsme se v dnešním testu na levnější segment série GeForce 6600 a 6800. Do tabulky jsem pro srovnání uvedl i drahé 6800 GT/Ultra. V poslední době je ale hi-endových grafických karet velký nedostatek (a to i hardwaru ze stájí ATi). I přestože jsou tyto karty téměř půl roku na trhu, se situace nijak nemění, a podle posledních informací nelze ani během následujících týdnů čekat zlepšení. Tento problém ovlivňují dva faktory:

  • velké množství "nepovedených" čipů, které nejsou schopny bezchybně běžet na plné frekvenci (>400MHz v případě GeForce 6800 Ultra a >525MHz v případě X800XT PE)

  • nedostatek rychlých paměťových modulů GDDR3, které v současné době vyrábí ve větším množství více-méně jen Samsung

Přejděme k parametrům testovaných karet: 

GeForce 6600 GeForce 6800 LE GeForce 6800 GeForce 6800 GT / GeForce 6800 Ultra
Jádro NV 43 NV 40 NV 40 NV 40
Výrobní proces 0.11 ľm TSMC 0.13 ľm IBM 0.13 ľm IBM 0.13 ľm IBM
Počet tranzistorů 146 milionů 220 milionů 220 milionů 220 milionů
Paměťová sběrnice 128-bit DDR 256-bit DDR 256-bit DDR 256-bit DDR
Kapacita paměti 128 - 256MB 128 - 256 MB 128 - 256 MB 256 MB
Takt čipu 300 MHz 300 MHz 325 MHz 350 / 400 MHz
Takt pamětí 275 MHz
(550 DDR)
350 MHz
(700 DDR)
350 MHz
(700 DDR)
500 / 550 MHz
(1000 / 1100 DDR)
Paměťová propustnost 8.80 GB/s 22.40 GB/s 22.40 GB/s 32.00 / 35.20 GB/s
Fill-rate (single-texturing) 2400 MPixel/s (?) 2400 MPixel/s 3900 MPixel/s 5600 / 6400 MPxl/s
Fill-rate (multi-texturing) 2400 MTexel/s 2400 MTexel/s 3900 MTexel/s 5600 / 6400 MTxl/s
Vertex Shader 3 4 (z 6ti) 5 (z 6ti) 6
Triangle-rate Troj./s 225 M 300 M 406 M 525 / 675 M
Počet Pixel Pipelines 8 (?) 8 (z 16ti) 12 (z 16ti) 16 (aktivní vše)
Text. jednotek na pipeline 1 (?) 1 1 1
Vertex Shader verze 3.0 3.0 3.0 3.0
Pixel Shader verze 3.0 3.0 3.0 3.0
DirectX 9.0c 9.0c 9.0c 9.0c
FSAA MultiSampling
SuperSampling
MultiSampling
SuperSampling
MultiSampling
SuperSampling
MultiSampling
SuperSampling
FSAA typy 2x / 4x RGMS
2x OGSS + hybridy
2x / 4x RGMS
2x OGSS + hybridy
2x / 4x RGMS
2x OGSS + hybridy
2x / 4x RGMS
2x OGSS + hybridy
Nativní rozhraní čipu PEG 16x  AGP 8x  AGP 8x  AGP 8x

První na sebe zřejmě upozorní "otazníčky" ve sloupci GF 6600 (jádro NV43). Před nedávnem se totiž objevily informace, podle kterých není jisté, zda má série GF 6600 skutečně 8 pixel pipelines, ale že nese stopy architektury GeForce FX, konkrétně těch známých 4x2 (4 pixel pipelines se dvěma texturovacími jednotkami na každé). Údaje v tabulce odpovídají specifikacím nVidie.

Pokud bychom vycházeli čistě jen ze specifikací, které udává nVidia, došli bychom k závěru, že NV43 (GeForce 6600) není nic jiného, než "přepůlená" NV40. Pamatujete na Parhelii a na její pozdější klony P650 a P750? Tak to je přesně ono. Polovic pixel pipelines, polovic vertex pipelines (můžeme říci vertex shaderů), poloviční šířka sběrnice.

U sběrnice bychom se mohli ještě na moment zdržet. Určitě víte, že u NV40 je 256-bitová, složená ze čtyř 64-bitových kanálů. 128-bitová sběrnice NV43 ale není uspořádána v podobném stylu 4x32-bit (známém již z GF4), ale skládá se ze dvou 64-bitových kanálů. To sice není tak výhodné, ale na druhou stranu se nezdá, že by to kartu nějak výrazně limitovalo.

Další výrazný rozdíl je nativní podpora sběrnice PCI Express (PEG) 16x. Z jedné strany plus, z druhé mínus. PCB sice nemusí být vybaveno můstkem, ale chceme-li provést upgrade grafické karty, budeme nuceni měnit i další komponenty. To ale částečně vykompenzuje solidní poměr cena/výkon této novinky. Máme ale stále možnost volby: V průběhu listopadu by měla vyjít i AGP verze (vybavená PEG/AGP můstkem), ale jak je zvykem, nelze očekávat, že by se do Vánoc dokázala dostatečně rychle rozšířit na pulty obchodů (pokud byste o nové grafické kartě uvažovali jako o dárku pod stromeček).

Další možností je vynechat PEG NV43 (GeForce 6600) a podívat se, co nabízí levnější varianty AGP NV40: GeForce 6800 LE a 6800. Ty se kupodivu neliší jen frekvencí. Ještě jednou připomenu hlavní rozdíly:

 

GeForce 6800 LE GeForce 6800 GeForce 6800 GT / GeForce 6800 Ultra
Takt čipu 300 MHz 325 MHz 350 / 400 MHz
Takt pamětí 350 MHz
(700 DDR)
350 MHz
(700 DDR)
500 / 550 MHz
(1000 / 1100 DDR)
Paměťová propustnost 22.40 GB/s 22.40 GB/s 32.00 / 35.20 GB/s
Fill-rate (single-texturing) 2400 MPixel/s 3900 MPixel/s 5600 / 6400 MPxl/s
Fill-rate (multi-texturing) 2400 MTexel/s 3900 MTexel/s 5600 / 6400 MTxl/s
Vertex Shader 4 (z 6ti) 5 (z 6ti) 6 (aktivní vše)
Triangle-rate Troj./s 300 M 406 M 525 / 675 M
Počet Pixel Pipelines 8 (z 16ti) 12 (z 16ti) 16 (aktivní vše)
Text. jednotek na pipeline 1 1 1

Mezi Ultra a nonUltra verzí je podobný rozdíl jako mezi ATi Radeon X800XT a X800PRO (o 4 pipelines méně), ale navíc je deaktivována jedna vertex pipeline. Verzi LE bychom mohli srovnat s konkurenční X800SE, neboť obě disponují osmi aktivními pixel pipelines ze šestnácti. Opět je ale rozdíl ve vertex pipelines, neboť GeForce 6800LE má dvě deaktivované (zbývají čtyři). 

Hodilo by se zmínit, jak je to s X800SE: podle dosavadních informací se už tato karta vyrábí, jádro obsahuje 8 aktivních pixel pipelines, počet vertex pipelines zatím upřesněn nebyl, ale zdá se, že jsou aktivní všechny (6). Takt pamětí byl stanoven na 400MHz a s jádrem je spojuje 256-bitová sběrnice. Karta je určena do slotu AGP. Podle těchto specifikací by mohla být vážným konkurentem pro GeForce 6800 LE, jenže její očekávaná cena pro Evropu je mírně řečeno nadhodnocená (400€, tedy cca 13000Kč) takže pokud velmi rychle neklesne, nebude mít nVidia v tomto cenovém segmentu přílišnou konkurenci.

{mospagebreak title=Balení a provedení}

Leadtek WinFast PX6600 TD (GeForce 6600)

Grafická karta s čipem GeForce 6600 (jež je od nVidie prvním čipem s nativní podporou PCI Express) v podání značky Leadtek se stala naším prvním pokusným králíkem se sběrnicí PCI Express. S kartami s touto sběrnicí se však budeme odteď setkávat pravidelně, jelikož jde o nastupující gardu.

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Příslušenství tvoří manuál, instalační CD, dvě plné hry Prince of Persia The Sands of Time a Splinter Cell Pandora Tomorrow. Dále redukce DVI - D-SUB a kabel HDTV.

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Provedení karty je pro Leadtek typické - zelené PCB společně s aktivním chladičem jádra, který od konkurence rozeznáte na první pohled.

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Pokud se podíváme blíže na paměti, které nejsou nijak chlazené, zjistíme že se jedná o 3.6ns čipy Hynix, jejíž reálná rychlost odpovídá značení - 275 MHz (550 DDR).

Šestková řada nVidie pro střední třídu

MSI GeForce 6800 LE

Tuto kartu jsme obdrželi netypicky v bulk provedení, což je varianta určená převážně pro stavbu sestav než pro samostatný prodej, což vysvětluje nepřítomnost jinak vždypřítomných CD s hrami a softwarem. Namísto v rozměrné a všeříkající krabici se k nám tedy dostala jen v sáčku a s příslušenstvím, které je tvořeno manuálem, instalačním CD, redukcí DVI - D-SUB, rozdvojkou napájecího kabelu (molex) a video kabelem S-VHS.

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Určitě vás zaujme logo nVidia Quadro FX. Jedná se však opravdu o kartu s jádrem 6800LE. Červené PCB u produktů MSI je již zaběhnutou záležitostí, takže opět žádná změna.

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Pro nahlédnutí na paměti musíme nejdříve oddělat samotný chladič. Poté se nám naskytne pohled na 2.8ns čipy Hynix v provedení BGA běžící na reálné frekvenci 350 MHz (700 DDR).

Šestková řada nVidie pro střední třídu

MSI NX6800 (GeForce 6800)

Jak už je u těch "lepších" produktů MSI zvykem, nachází se grafická karta v opravdu rozměrné krabici, do níž byste dali s přehledem třeba i základní desku.

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Mezi příslušenství patří video-kabel S-VHS, redukce DVI - D-SUB, rozdvojka napájecího kabelu (molex) a samolepka "MSI".

Šestková řada nVidie pro střední třídu

V balení naleznete celkem 12 CD (z toho 3 plné hry):
Prince of Persia (The Sands of Time) 2CD, MSI Games Collection (dema),
URU - Age Beyond Myst, 3D Album, Virtual Drive PRO + RestoreIT! PRO, InterVideo WinDVD 5.1, MSI Media Center DeLuxe II, MSI Multimedia - Beyond 3D, UBISOFT Dargaud XIII 4CD

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Šestková řada nVidie pro střední třídu

U této karty jsme se k pamětem bohužel nedostali. Chladič i po povolení všech šroubků drží jako přilepený - vždyť on vlastně je přilepený. Paměti však běží na reálné frekvenci 350 MHz (700 DDR) jako v případě předešlé GeForce 6800 LE.

{mospagebreak title=Chlazení a kvalita výstupu}

Leadtek WinFast PX6600 TD (GeForce 6600)

Jak již bylo řečeno, tak chlazení jádra má na starosti aktivní chladič jež je pro karty od Leadteku svým zpracováním typický. U dřívějších modelů GeForce FX (5600, 5700) byl ještě z vrchu kryt protiprachovým filtrem. Styl žebrování ale zůstal shodný. Pokud jde o hlučnost ventilátoru, tak ta je samozřejmě ze všech tří testovaných karet na nejnižší úrovni. Chlazení není úplně tiché, nicméně nelze o něm říci, že by se jednalo o nějaký vysavač. Navíc nezabírá jako u výkonnějších modelů více jak jednu pozici. Pokud jde o kvalitu výstupu, tak GeForce 6600 je na tom stejně jako karty ze série 6800 - tedy velice dobře.

Šestková řada nVidie pro střední třídu

MSI GeForce 6800 LE

Možná je vám chladič karty povědomý. Je to ten, který jsme viděli na prvních obrázcích vzorků série GeForce 6800, a který byl později nahrazen za větší a (údajně) tišší "dvouslotový". Pokud bych měl subjektivně porovnat hlučnost tohoto a klasického dvouslotového z GeForce 6800 Ultra, řekl bych, že je podobná, možná spíš nižší (ve prospěch GeForce 6800 LE).

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Celé chlazení se skládá z několika částí. Předcházející obrázky znázorňují postupnou demontáž jednotlivých kusů až do finále - respektive do stavu, kdy není jádro s paměťovými čipy ničím kryto. Naštěstí nám nic v této činnosti nebránilo jako v případě karty MSI NX6800 u které je chladič pro jistotu na paměťové čipy i přilepen. V tomto případě však lepidlo na paměťových čipech nahradily jakési "vycpávky", které pro změnu vůbec nelepí.

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Při bootování běží turbínka na maximum a je velmi hlučná, ale poté, co najede ovladač, se otáčky i hluk sníží; jsou dokonce stejné jak ve 2D, tak ve 3D. Je pravděpodobné, že se zvyšují pouze při výrazném teplotním nárůstu. Hlučnost v tomto standardním režimu bych odhadoval cca na 35dB, možná trochu více.

Teplota v klidu:

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Teplota po proběhnutí herních testů 3DMark2003:

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Nenechte se mýlit hodnotou "teplota okolního", test proběhl v místnosti, kde bylo 20°C; tato hodnota spíš odpovídá vzduchu, který chladič vyfukuje.

Kvalita výstupu je na slušné úrovni; obraz není rozostřen. To samozřejmě neznamená, že by nemohla být ještě lepší. Pozornost se ale sluší obrátit k jedné zajímavosti z oblasti videa (a to platí pro obě karty, min. s ovladači 66.81). 

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Standardní hodnota saturace (sytosti barev) není na 100%, ale na 114% - zajímavé.

MSI NX6800 (GeForce 6800)

Testovaná karta je osazena chladičem typickým společnosti MSI. Pasivní část je celoměděná a skládá se z 2mm silného Cu plátu a zhruba 35 tenkých žeber. V místech, kde je chladič v kontaktu s jádrem a pamětmi, je plát zesílen tenčími (<1mm) heatspreadery. Celkově pak koncept chlazení velice připomíná řešení známé z některých Radeonů (9800XT, X800). Toto provedení je však mnohem větší, masivnější a vyšší (160mm). Průměr ventilátoru odpovídá 70mm, ale lopatky jsou poměrně velké.

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Perličkou je plynulá ruční regulace otáček. Ta je umístěn zboku chladiče. Nabízí rozmezí 2800-4000 RPM při hlučnosti 30-39dB. Po pečlivém prozkoumání je možné zjistit přítomnost jakési zarážky poblíž jezdce regulátoru. Pokud by chyběla, bylo by možné otáčky ještě výrazněji snížit (možná u jiných modelů grafických karet).

Podívejme se na reálné teploty: v klidu - otáčky LOW (2800RPM):

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Teplota po proběhnutí herních testů 3D Mark 2003 - otáčky LOW (2800RPM):

Šestková řada nVidie pro střední třídu

A při vysokých otáčkách: v klidu - otáčky HI (4000RPM):

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Teplota po proběhnutí herních testů 3D Mark 2003 - otáčky HI (4000RPM):

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Udaná hlučnost odpovídá skutečné (odhadem); při nízkých otáčkách je srovnatelná se starým známým chladičem TITAN D5TB, ale hluk je v tomto případě tvořen spíš prouděním vzduchu mezi hustá žebra pasivu. Pro přetaktování bych doporučoval otáčky mírně zvýšit, v případě teplých letních dnů v kombinaci s uzavřenou PC skříní by kartě nemuselo být nejlépe.

Chlazení si ale určitě zaslouží uznání, je kvalitní, dostačující a propracované (a nezabírá sousední slot). Stále však čekám na řešení, které by zároveň bylo i tiché.

A ještě teploty v tabulce:

2D 3D
GeForce 6800 LE 51°C 56°C
GeForce 6800 (LOW) 49°C 54°C
GeForce 6800 (HI) 47°C 51°C
{mospagebreak title=Kvalita 3D - FullScene AntiAliasing}

GeForce 6600 nabízí naprosto tytéž režimy FSAA, jako GeForce 6800. Režimy 2x a 2x Quincunx navíc zůstávají totožné, jako u GeForce FX. Rozdíly jsou až u režimů 4x a vyšších. Protože pro mnohého uživatele může nastat dilema, zda jít do nové 6600, nebo si pořídit starší, ale odzkoušenou 5900 s PEG rozhraním, jsem připravil stručné srovnání kvality FSAA NV3x (GeForce FX) a NV4x (GeForce 6600/6800).

Výřezy pocházejí ze známého FSAA testeru od Tommti Systems, který jsem již v minulých recenzích zmiňoval. Pokud toho o FSAA mnoho nevíte, ničeho se nebojte, pokusím se stručně vysvětlit, "jak to má vypadat" :-)

Šestková řada nVidie pro střední třídu
FSAA tester - ilustrační obrázek

Tester zobrazí barevnou hvězdici s mnoha cípy, na jejichž hranách jsou viditelné zuby (jaggies). Po zapnutí FSAA můžeme pozorovat jeho účinnost na jednotlivých hranách (různé úhly). Protože je aliasing (zde míním zubaté hrany) nejvíce patrný na úhlech blízkých horizontále a vertikále, připravil jsem pár zvětšených (6x) výřezů...

Jaký by byl ideální výsledek?

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Čím více barevných přechodů od bílé po fialovou, tím lépe - všimněte si zeleně ohraničeného úseku, každý další odstín jsem označil zelenou šipkou. Zde jich máme osm (osm barevných skoků). 

Ideální situace by byla, kdyby měl každý pixel vlastní odstín (na to bychom potřebovali AA min. 36x :-). Také je důležité, aby tyto barevné přechody byly zhruba stejně dlouhé (tím myslím, aby jeden odstín nezabral šířku tří pixelů a druhý odstín třeba osmi). Doufám, že jsem byl pochopen, takže můžeme udělat další krok:

 

FSAA 2x

Šestková řada nVidie pro střední třídu
GeForce FX

Šestková řada nVidie pro střední třídu
GeForce 6

 Jak jsem říkal, režim 2x zůstal beze změn - Rotated Grid MultiSampling.

 

FSAA 2x Quincunx

Šestková řada nVidie pro střední třídu
GeForce FX

Šestková řada nVidie pro střední třídu
GeForce 6

(Nechvalně) známý Quincunx (kombinace Rotated Grid MultiSampling + Gaussian AA) je také beze změny, při úhlech kolem 45° (a jejich násobků) typicky rozostřuje obraz.

 

FSAA 4x

Šestková řada nVidie pro střední třídu
GeForce FX

Šestková řada nVidie pro střední třídu
GeForce 6

Přechod od Ordered Grid MultiSamplingu (NV3x) k Rotated Grid MultiSamplingu (NV4x) znamená konečně výraznější kvalitativní rozdíl mezi režimy 2x, Quincunx a 4x, jejichž výsledky byly na GF FX velice blízké. GeForce 6 nabízí oproti starším kartám společnosti nVidia až dvojnásobnou kvalitu režimu FSAA 4x - tj. dvojnásobek barevných odstínů při nízkých úhlech (podobně jako třeba Radeony 9500 a výš).

 

FSAA 8x

Protože pipeline GeForce FX, ostatně i GeForce 6 (a vlastně i DX9 Radeonů) zváldá vytvořit za cyklus pouze 2 vzorky pro MultiSampling, musí být při režimu 4x použity dva cykly. GeForce ale zároveň více než dva cykly nepovolují (Radeony mají v tomto směru stále drobnou výhodu v možnosti použití až tří cyklů a tedy výsledných 6ti vzorků), musí být režimu 8x dosaženo jinak.

Jde-li skutečně o režim 8x (8 vzorků na pixel), používá k tomu GeForce 6 následující metodu: Celou scénu vykreslí za použití režimu 4x, ale obraz je dvojnásobně vysoký (šířka zůstává). Po vykreslení je jednoduchou interpolací obraz zmenšen na požadovanou hodnotu, takže se do jednoho pixelu dostávají vzorky z původně dvou vyrenderovaných pixelů (4x vzroky krát dva je osm). Při tomto režimu ale stoupají požadavky na fillrate (dvojnásobně - vykreslujeme dvojnásobnou plochu). 

Zádrhel je v tom, že tímto OverSamplingem (jak můžeme tento způsob SuperSamplingu nazvat) nelze dosáhnou jiného rozložení vzorků, než uspořádaného - Ordered Grid - takže kvalita není oproti výchozímu režimu (4x ) dvojnásobná, ale "jen" 1,5x lepší (pro úplnost: při horizontálních úhlech dvojnásobná je, při vertikálních je stejná, průměrně je tedy 1,5x lepší).

Šestková řada nVidie pro střední třídu
GeForce FX

Šestková řada nVidie pro střední třídu
GeForce 6

Protože AA 8x vychází u obou karet z režimu 4x, odpovídají tomu i výsledky. GeForce 6 v tomto úhlu vykreslí sice plných 8 odstínů, ale při vertikálních úhlech je situace jiná:

Šestková řada nVidie pro střední třídu      Šestková řada nVidie pro střední třídu
GeForce FX   /   GeForce 6

Při tomto úhlu dochází na zmíněné nedostatky - výsledky jsou prakticky stejné. Každopádně ale režim GeForce 6, vycházející z efektivnějšího RGMS, podá v 50% případů dvojnásobnou kvalitu. Můžeme říct, že NV40 v určitých případech nabídne při režimu FSAA 8x dvojnásobnou kvalitu vyhlazení (stále oproti NV3x).

Možná jste již někdy viděli výsledky GF FX při režimu 8x, které ale vypadaly diametrálně odlišně. To už je záležitost ovladačů:

Šestková řada nVidie pro střední třídu
GeForce FX - WHQL drivery (56.72) - FSAA 8x

Šestková řada nVidie pro střední třídu
GeForce FX - ovladače bez WHQL (61.40) - FSAA 8x

 

Mám tu zkušenost, že WHQL certifikované ovladače pro sérii FX používají plných 8 MS vzorků, kdežto necertifikované používají jen 4 MS vzorky.

Proč to zmiňuju? Zdá se, že podobné "zrůdnosti" jsou již minulostí. Na GeForce 6 je totiž kvalita FSAA se všemi dosavadními ovladači stejná. Na certifikaci nezáleží; žádné "optimalizace", snižující kvalitu doposud nebyly!

{mospagebreak title=Benchmarky a syntetické testy}

Pojďme se podívat na testy. Tentokrát jsme použili dvě různé testovací sestavy - GF6600 je určena pro PCI express. Pro testování obou 6800 byla použity tradiční sestava s Athlonem 64 3200+ s 1MB cache. Navíc kvůli novince v podobě GeForce 6600 jsme nemohli použít poslední oficiální ovladače ForceWare 61.77 jelikož ještě neobsahují podporu pro tuto kartu. Místo nich jsme použili poslední neoficiální v podobě ForceWare 66.81.

Drobnou novinkou je patch 1.10 na 3D Mark 2005, který má za úkol urovnat scóre jinak výkonnostně srovnatelných grafických karet - především propast mezi Radeony a GeForce FX. Odkaz na patch najdete přímo u benchmarku.

 

Hardware - sestava 1

  Procesor   AMD Athlon 64 3200+ (2000MHz, 1MB cache)
  Chladič CPU   GigaByte 3D Cooler
  Paměť   2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6)
  Čipset, MotherBoard   VIA K8T800, Soltek SL-K8-AVR
 

Hardware - sestava 2 (pro PCI express)

  Procesor   Intel Pentium 4 3400 (Prescott)
  Paměť   2*256MB DDR2 533MHz Corsair
  Čipset, MotherBoard i925X, MSI 925X Neo-54G
 

Software

  Operační systém

Windows XP Professional SP2

  DirectX

Microsoft DX9.0c

  Ovladače grafické karty

nVidia ForceWare 66.81 nonWHQL

  Teoretické testy

3Dmark 2001SE built 330
3Dmark 2003 patch 340
3Dmark 2005 patch 1.10
Codecreatures Benchmark Pro
nVidia ChameleonMark
Aquamark 3
D3D VillageMark
TempleMark
FableMark
Matrox SharkMark
OGL VillageMark
OpenGL Stars

  Herní testy

Painkiller 1.31
FarCry 1.1
Unreal Tournament 2004
X2 The Thread
GunMetal
Return to Castle Wolfenstein - Enemy Teritory
Dungeon Siege
Doom III
Serious Sam SE (The Second Encounter)

Jak jsem již jednou zmiňoval, nejsou v současné době dostupné hi-endové grafické karty od ATi (X800PRO/XT), X700 se k nám teprve blíží a X800SE se sice už vyrábí ve velkém, ale zdaleka ještě není na pultech obchodů.

Abyste měli alespoň nějaký opěrný bod, rozhodli jsme se použít několik výsledků ze starších testů Radeonu X800PRO + 9800PRO a nabídnout je v některých grafech jako opěrné body - pro snazší posouzení úrovně výkonu testovaných karet. Je nutné upozornit, že jde o výsledky z výrazně starších ovladačů + DX9.0b, takže jde opravdu jen o vyznačení určité výkonnostní úrovně těchto karet. Skutečné srovnání s nově testovanými Radeony nabídneme brzy v příštích testech.

Radeon X800PRO je vyznačen sytě červeně, Radeon 9800PRO světleji.

Benchmarky a syntetické testy

3DMark 2001 SE

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Verze 3DMark 2001 SE, built 330
Rozhraní DirectX 8.1
Heslovitý popis Car Chase - realtime physics, dynamic shadows, multi-texturing (3 layers)
Dragothic - vertex shader, lightmaps
Lobby - vertex shader, dynamic shadows, reflections
Nature - pixel shader (vodní povrch), vertex shader (stromy, tráva, motýli), lightmaps
Nastavení Default - 1024x768x32bit, DXT komprese, FSAA a Aniso vypnuto
Stažení benchmarku http://www.futuremark.com/download/

 Šestková řada nVidie pro střední třídu

3D Mark 2001 pro mne byl největším překvapením. Výkon všech tří karet byl velmi vyrovnaný a velmi nízký. I když vezmu v potaz, že nové ovladače 66.81 mají být optimalizovány pro nejnovější 3D Mark (2005), nejsou výsledky nijak oslňující. Spíše bych se ale přikláněl k chybce v ovladačích, která snad bude brzy odstraněna.

Šestková řada nVidie pro střední třídu

3DMark 2003

Šestková řada nVidie pro střední třídu 

Verze 3DMark 2003, patch 340
Rozhraní DirectX 9
Heslovitý popis Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers)
Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles
Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy)
Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení)
Nastavení Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA
Stažení benchmarku http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml

 Šestková řada nVidie pro střední třídu

Zde je již situace výrazně lepší a odpovídá reálnému výkonu testovaných karet. X800PRO sice nese 12 pixel pipelines, stejně jako GF6800, ale její taktovací frekvence jsou výrazně vyšší (475*450), takže zbytku pole poněkud uniká.

Šestková řada nVidie pro střední třídu

3DMark 2005

Šestková řada nVidie pro střední třídu 

Verze 3DMark 2005, patch 1.10
Rozhraní DirectX 9
Heslovitý popis Return to Proxycon - DX9, dynamic shahows (2048x2048 depth map), point lights (512x512x6 cube depth map), 8 light sources
Firefly Forest - DX9, diffuse / normal maps, specular maps, diffuse cube maps, procedural light scattering (obloha), masked point light (světluška)
Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy)
Mother Nature - DX9, pxl shader 2.0 (velmi výrazně, skály), water shader (reflection+refraction maps, per pxl Fresnel), depth fog (R32F depth map)
Nastavení Default
Stažení benchmarku http://www.futuremark.com/download

Šestková řada nVidie pro střední třídu

3DMark 2005 jako nejnovější a nejnáročnější syntetický test výborně škáluje grafické karty. Nižší frekvenci jádra a 4 chybějící pixel pipelines nechá na výkonu 6800 LE pěkně znát. Vliv nových ovladačů je ale zřejmý: GF6600 přidal téměř 600 bodů navíc!

3DMark 2005 - Canyon Flight

 Šestková řada nVidie pro střední třídu

Šestková řada nVidie pro střední třídu

3DMark 2005 - Return to Proxycon

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Šestková řada nVidie pro střední třídu

3DMark 2005 - FireFly Forest

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Šestková řada nVidie pro střední třídu

SHADERS:

Pixel Shader 1.1 - nVIDIA ChameleonMark

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Verze ChameleonMark
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis pixel shader 1.1
Nastavení 1024x768x32bit, skin Real
Stažení benchmarku http://www.pctuning.cz//ilustrace2/jahoda/ChameleonMark.zip
Návod jak testovat V adresáři ChameleonMark\RUN\10x7x32 spusťte chameleon_bmark_Real.bat a výsledek najdete v ChameleonMark\binaries v souboru fps.txt

 Šestková řada nVidie pro střední třídu

Nízké taktovací frekvence a snížený počet pixel pipelines, to se na výsledcích pixel shaderů citelně projeví. Možná zde určitou roli již hrají i optimalizace pro 2.0/3.0 SM.

Pixel Shader 1.1  - 3D Mark 2001

Šestková řada nVidie pro střední třídu 

Šestková řada nVidie pro střední třídu

PS 1.1 podruhé - opět tatáž situace.

Pixel Shader 1.4 - 3D Mark 2001

Šestková řada nVidie pro střední třídu 

Šestková řada nVidie pro střední třídu

PS 1.4 už opět odpovídá reálnému výkonu karet. Radeon 9800 PRO běží na podobných frekvencích, jako GF6800, ale počet pipelines odpovídá 6800 LE. A výkonnostně je přesně mezi nimi.

Pixel Shader 2.0 - 3DMark 2003

Šestková řada nVidie pro střední třídu 

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Moderní architektura NV4x se projevuje až u novějšího SM. Dva PS na pipeline umožní GF6600 (i přes 128-bit sběrnici a nižší frekvence) předehnat Radeon 9800PRO.

Vertex Shader 1.1  - MATROX SharkMark

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Verze SharkMark
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis vertex shader 1.1
Nastavení -
Stažení benchmarku  
Návod jak testovat Spustit SharkMark.exe, výsledek v result.txt (ideálně několikrát + průměr)

 Šestková řada nVidie pro střední třídu

Shark Mark ukazuje, že jedna chybějící vertex pipeline u 6800LE neznamená prakticky žádný rozdíl (alespoň u VS 1.1). Radeon X800 PRO profituje spíše z vyšších taktů.

Vertex Shader 1.1  - 3D Mark 2001

 Šestková řada nVidie pro střední třídu

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Vertex Shader - 3D Mark 2003

 Šestková řada nVidie pro střední třídu

Šestková řada nVidie pro střední třídu

CodeCreatures Benchmark Pro

Šestková řada nVidie pro střední třídu

 

Verze Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis pixel shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně vertex shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 polygonů na snímek)
Nastavení požaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo pamět grafické karty) a HW pixel shader
Stažení benchmarku http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1256

 Šestková řada nVidie pro střední třídu

Šestková řada nVidie pro střední třídu

CodeCreatures silně zatěžují pixel a obzvlášť vertex shadery. Výsledky jakoby kopírovaly hrubý výkon grafických karet.

Aquamark 3

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Verze Aquamark 3
Rozhraní DirectX 9
Heslovitý popis pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy
Nastavení 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off
Stažení benchmarku http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm

  Šestková řada nVidie pro střední třídu

Jako vždy uvádím i výsledky s anizotropním filtrem aktivovaným v ovladačích. Čím vyšší rozdíl, tím vyšší "optimalizace" AF.

PowerVR D3D TempleMark

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Verze D3D TempleMark
Rozhraní DirectX 6
Heslovitý popis Environment Mapping, Bump Mapping, Refraction & Reflection maps MultiTexturing (max 6 layers)
Nastavení 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit
Stažení benchmarku  
Návod jak testovat D3DVillageMark.exe -benchmark

  Šestková řada nVidie pro střední třídu

GeForce 6800 LE měla s dokončením testu potíže. Opět se ukazuje, že "starší prostředí" není pro testované karty ideální (minimálně s výbavou nových FW 66.81).

PowerVR D3D FableMark

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Verze D3D FableMark 1.0
Rozhraní DirectX
Heslovitý popis Soft Shadows (Stencil Buffer)
Nastavení 1024x768x32bit
Stažení benchmarku  http://www.pvrdev.com/pub/PC/fE/DX8/D3DFableMark.zip
Návod jak testovat FableMark.exe -benchmark

 Šestková řada nVidie pro střední třídu

Hidden Surface Removal test - PowerVR D3D VillageMark 1.22

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Verze D3D VillageMark 1.22
Rozhraní DirectX 6
Heslovitý popis praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers)
Nastavení 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on
Stažení benchmarku http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm
Návod jak testovat D3DVillageMark.exe, readme.txt

  Šestková řada nVidie pro střední třídu

Hidden Surface Removal test - PowerVR OGL VillageMark 1.22

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Verze OGL VillageMark 1.22
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers)
Nastavení 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on
Stažení benchmarku http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm
Návod jak testovat VillageMark.exe, readme.txt

   Šestková řada nVidie pro střední třídu

OpenGL Stars

Šestková řada nVidie pro střední třídu

 

Verze OpenGL Stars
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis praktický fill-rate test, propustnost pamětí, lens flare, particles
Nastavení 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear
Stažení benchmarku http://www.stars.benchmark.pl/
Návod jak testovat Nastavte rozlišení + barevnou hloubku, zaškrtnout položku benchmark, fullscreen

  Šestková řada nVidie pro střední třídu

OpenGL Stars skóre odráží na prvním místě propustnost paměťové sběrnice a na druhém pak reálný fillrate. Propustnost paměťové sběrnice 6800 je 2,55x vyšší, než u 6600. Skóre je vyšší 2,6x.

Fill Rate

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Šestková řada nVidie pro střední třídu 

{mospagebreak title=Herní testy - Direct 3D, OpenGL}

Unreal Tournament 2004

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Verze UT2004
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis multi-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon
Nastavení 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit, Max Details
Návod jak testovat Bench Em All, mapy primeval a bench3

Šestková řada nVidie pro střední třídu 

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Test "bench3" probíhá v interiéru, kdežto při demu "primeval" jsou vykreslovány vnější prostory, náročnější efekty a větší množství objektů (hráčů) zároveň. 

Stencil test - X2: The Threat Rolling demo

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Verze X2 Rolling Demo
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis stencil shadows, bump mapping
Nastavení 1024x768x32bit
auto-quality off, fsaa off, bump mapping on, benchmark on
Stažení benchmarku http://www.egosoft.com
Návod jak testovat X2-demo.exe, další nastavení výše

Šestková řada nVidie pro střední třídu 

Dungeon Siege

Šestková řada nVidie pro střední třídu

 

Verze Dungeon Siege
Rozhraní DirectX 7
Heslovitý popis T&L, HSR
Nastavení 1024x768x32bit, Max Details, AA 4x, AF 8x
Návod jak testovat Parametry nastavit ve hře, případně použít příkazy z DS Benchmark Readme

  Šestková řada nVidie pro střední třídu

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Dungeon Siege podává obdobné výsledky, jako OpenGL stars. Opět je limitujícím faktorem paměťová sběrnice. Ovšem jen při vysokých rozlišeních a AA/AF.

Painkiller

Šestková řada nVidie pro střední třídu

 

Verze Painkiller 1.31
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis hi-polygon count, volumetric fog, specular gouraud...
Nastavení max. quality
Návod jak testovat konzole: "benchmark c5l1" -pozor na rozdíl mezi verzemi!!!

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Při kombinaci 1600*1200 + AA/AF došlo k velmi výraznému poklesu výkonu. Netroufám si ale tvrdit, zda jsme narazili na limity hardwaru, nebo softwaru :-). Napoví až novější verze ovladačů.

Painkiller - test 2

Šestková řada nVidie pro střední třídu
Verze Painkiller 1.31
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis hi-polygon count, volumetric fog, specular gouraud...
Nastavení max. quality
Návod jak testovat konzole: "benchmark c5l2" -pouze od verze 1.3

  Šestková řada nVidie pro střední třídu

Šestková řada nVidie pro střední třídu

FarCry

Šestková řada nVidie pro střední třídu
Verze FarCry 1.1
Rozhraní DirectX 8/9
Heslovitý popis Pixel Shader 1.x / 2.0, Vertex Shader
Nastavení max. quality
Návod jak testovat Bench Em All

 Šestková řada nVidie pro střední třídu

Šestková řada nVidie pro střední třídu

FarCry srovnává GeForce 6800LE s Radeonem 9800PRO. "Plná" 6800 však na X800PRO nestačí. GF 6800 bude spíše konkurentem pro X800SE.

Herní testy - OpenGL

Return to Castle Wolfenstein : Enemy Territory

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Verze RtCW: ET
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis Quake III engine, multi-texturing
Nastavení 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit
Max Details (high), timedemo 1, demo pctradar
Návod jak testovat Nahrajte demo pctradar do etmain\demos, ve hře v konzoli „~“ zadejte timedemo 1 a demo pctradar a po skončení přečtěte hodnotu fps

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Šestková řada nVidie pro střední třídu 

Serious Sam - The Second Encounter

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Verze 1.07
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis multi-texturing (max 5-layer), environment bump mapping, particles, lens flare, animated lights, procedural textures
Nastavení 32bit_HQ++ script, 1280x1024x32bit / +AA 4x & AF 8x, Grand Cathedral
Návod jak testovat http://www.pctuning.cz ("Jak otestovat grafickou kartu ve hrách")

 Šestková řada nVidie pro střední třídu

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Doom III

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Verze  
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis Cube Maps, 
Nastavení 800*600 ~ low, 1024*768 ~ middle, 1280*1024 ~ high
Návod jak testovat [ctrl]+[alt]+[~]
com_preloadDemos 1[enter]
timedemo demo1.demo[enter]

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Doom III mezi testovanými kartami nijak výrazně nerozlišuje; ve vyšším rozlišení s vyššími detaily se zdá být limitujícím faktorem spíše fillrate, než 128-bitová sběrnice.

{mospagebreak title=Otevírání Pixel/Vertex Pipelines}

S příchodem grafických karet Radeon 9500 se objevil vedle standardního přetaktování i nový způsob možnosti navyšování výkonu - a to pomocí aktivace (ať už hardwarové nebo později softwarové) z výroby vypnutých pipelines. Pravda je, že něco podobného se objevilo již dříve u některých, méně známých, grafických karet 3Dfx, nicméně až s Radeonem 9500 se to dostalo do všeobecného podvědomí. A jelikož má nyní ATi svou řadu Radeon X800 a nVidia řadu GeForce 6800, kde obě firmy nabízejí odlišné čipy lišící se mimo různými taktovacími frekvencemi taktéž počtem aktivovaných pipelines (přičemž je fyzicky vždy přítomný plný počet), tak se myšlenka odemykání těch vypnutých opět vrací v plné síle a nám nezbývá nic jiného, než se na tuto problematiku podívat trochu blíže.

Doba od prvních metod poněkud pokročila a dnes si s pipelines můžeme pohrát bez nutnosti jakéhokoliv hardwarového zásahu. O těchto možnostech u karet řady Radeon X800 jsme již psali, proto se nyní při příležitosti tohoto porovnání čipu 6800 LE s 6800 vrhněme právě na ně. K tomuto účelu budeme potřebovat RivaTuner v nejnovější verzi 2.0 Release Candidate 15.2.

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Po jeho spuštění se naše pozornost přesune na záložku "NVStrap driver", kde se dále zaměříme na oblast s popisem "Graphics processer configuration", kde je nutné změnit položku "Active pixel/vertex units configuration" na "Custom". Pro názornější ukázku následuje obrázek s inkriminovanou položkou.

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Pokud budete chtít aktivovat vypnuté pipelines, tak musíte mít zaškrtnutou pložku "Allow enabling hardware masked units". Dále stačí jen kliknout na "Customize" a zobrazí se výčet a konfigurace všech pipelines. V horním řádku je hned zleva uvedeno o jaký čip (respektive o jakou konfiguraci pixel/vertex pipelines) se za standardních podmínek jedná. V tomto případě GF 6800 je zde tedy uvedeno 12x1 (pixel) a 5 (vertex) pipelines. Zprava je naopak uvedeno v jaké konfiguraci momentálně čip pracuje (v tomto případě tedy 16x1 (pixel) a 6 (vertex) pipelines.

V samotném rozpisu pipelines je také uvedeno, která pipeline je přesně vypnutá a která je aktivní (state - enabled/disabled). Pokud budete nějakou chtít zapnout, není nic snazšího, než onu vypnutou označit (vlevo se objeví "zaškrtávací" znak) a potvrdit. Poté je nutný restart počítače, aby se mohly provedené změny projevit. Váš úspěch/neúspěch poznáte až při spuštění nějakého grafického benchmarku, či hry (ve Windows samozřejmě nic nepoznáte). V našem případě jsme se tedy dostali odemknutím všech pipelines na úroveň shodné konfigurace jako 6800 GT (samozřejmě taktovací frekvence jsou nadále rozdílné) bez výskytu jakýchkoliv artefaktů v obraze.

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Jelikož jsme uspěli v případě 6800, jali jsme se opět práce a přešli jsme na levnější variantu 6800LE. Jak zobrazuje následující obrázek, tak její standardní konfigurace je 8x1 (pixel) a 4 (vertex) pipelines. Postup je naprosto stejný jako v předešlém případě s tím rozdílem, že nyní tu máme na výběr několik možností. Je vypnutých 8 pixel pipelines (tedy 2 bloky s kterými je možné zkusit štěstí) a 2 vertex pipelines (taktéž 2 varianty pro nastavení).

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Po pár pokusech jsme dospěli k finální a bezchybné konfiguraci 12x1 (pixel) a 5 (vertex) pipelines. Získali jsme tedy polovinu potencionálního navýšení výkonu, jež čip teoreticky umožňuje. Jen pro zajímavost jsme ale projeli jeden test s onou vadnou šestou vertex pipeline - následuje screenshot z 3DMarku05 na němž jsou viditelné projevy vadné jednotky.

Šestková řada nVidie pro střední třídu
- pro zvětšení klikněte myší -

I zde jsme tedy uspěli, ale mohlo to být ještě lepší (kdyby se nám podařilo bezchybně otevřít všechny jednotky - bylo by to hned o něčem jiném). Dostali jsme se tedy s čipem GeForce 6800 LE konfigurací pipelines na úroveň čipu 6800 - a to v plném rozsahu, jelikož standardní taktovací frekvence jsou pro jádro i paměť shodné.

Pro znázornění možného navýšení výkonu jsem projel 3DMark03, 3DMark05 a Aquamark3. Toto testování bylo prováděno za jiných podmínek, než ostatní výkonnostní testy. Byla použita sestava s procesorem Pentium 4 3GHz (Northwood), základní deskou Asus P4P800 a operační pamětí sestávající se z 2*256 MB DDR400 Kingston CL2.5. Navíc, a to hlavně, byly použity poslední oficiální ovladače od nVidie - ForceWare 61.77. Proto tedy nelze přímo srovnávat, nicméně závěr lze vyvodit stejný. Přece jen jde o to, o kolik se zvýší výkon se, pokud se aktivují uzamčené pipelines. Jde tedy o výkonnostní poměr (nárůst), který lze vyvodit z následujících tabulek:

3DMark03

 

GeForce 6800

GeForce 6800 LE

12x1 / 5

16x1 / 6 8x1 / 4 12x1 / 5

+% výkonu

9 % 23 %

Score

8708 9495 6697 8264

Wings of Fury

227,6 230,8 206,7 224
Battle of Prox. 67,5 74,3 49,5 63,3
Troll´´s Lair 57,8 64,2 41,8 54,7
Mother Nature 47,3 52,6 35,9 44,2
FillRate Single 2363 2368 2152 2310
Fillrate Multi 3765 4978 2359 3507
Vertex Shader 24,1 26,8 19,7 22,8
Pixel Shader 112,4 132,7 76,5 104,3
RagTroll 37,7 40,1 30,9 35,8

3DMark05

 

GeForce 6800

GeForce 6800 LE

12x1 / 5

16x1 / 6 8x1 / 4 12x1 / 5

+% výkonu

11 % 19 %

Score

2442 2709 1908 2280

Return to Proxycon

8,9 9,7 7,3 8,4
Firefly Forest 7,5 8,6 5,4 6,7
Canyon Flight 14,1 15,4 11,2 13,5
FillRate - Single Texturing 2580 2624 2347 2480
FillRate - Multi Texturing 3800 5038 2365 3528
Pixel Shader 82 101,6 54,1 77,1
Vertex Shader - Simple 38 38,1 30,8 36
Vertex Shader - Comples 26,4 29,4 21,5 24,7

Aquamark3

 

GeForce 6800

GeForce 6800 LE

12x1 / 5

16x1 / 6 8x1 / 4 12x1 / 5

+% výkonu

3 % 12 %

Score

54265 56064 47175 52721

GFX

7758 8094 6381 7440

Jak je tedy vidět, otevření dalších pipelines se u 6800 LE výkonnostně projeví mnohem více, než v případě 6800. To ale není žádným překvapením.

{mospagebreak title=Přetaktování a závěr}

K přetaktování byl použit PowerStrip 3.53. V tabulce můžete pozorovat výkonnostní nárůst u jednotlivých testů benchmarku 3DMark 2003.

 

GeForce 6600 PEG

GeForce 6800 LE GeForce 6800

300 / 275

oc 570 / 350 300 / 350 oc 360 / 398 325 / 350

oc 385 / 460

+% MHz

90% / 27% 20% / 14% 18% / 31%

3D Mark 2003

4929 7409 6082 6932 7311 8840

Wings of Fury

164,6 219,5 163,5 193,9 173,6 205,8
Battle of Prox. 34,5 52,7 48,9 52,7 57,6 70,5
Troll´´s Lair 30,0 45,6 37,5 44,2 48,9 58,9
Mother Nature 26,8 44,3 34,0 40,3 41,6 50,6
FillRate Single 927,2 1242,6 1236,4 1414,7 1287,7 1660,8
Fillrate Multi 2323,7 4043,4 2347,9 2815,2 3756,0 4463,1
Vertex Shader 15,7 24,1 18,7 21,8 23,2 27,2
Pixel Shader 59,8 102,2 69,3 83,6 96,3 117,8
RagTroll 20,2 28,6 29,2 34,4 36,4 44,2

Za pozornost stojí jádro NV43. 110nm technologie má ještě slušné rezervy, jak dokazuje testovaná GF6600. Možnost přetaktovat jádro o 90% je velice unikátní jev; za celou historii PCT jsme se ještě s něčím podobným nesetkali. Hrubým výkonem se tak dostáváme na úroveň GF6800. 

Šestková řada nVidie pro střední třídu

Možnosti OC u GeForce 6800 LE jsou poměrně průměrné, u 6800 mírně nadprůměrné (zvlášť paměti).

Závěr

Celkovou situaci bych si dovolil shrnout trochu atypicky, pomocí plusů a mínusů:

Leadtek WinFast PX6600 TD (GeForce 6600)

plusy:

• moderní architektura, 2 pixel shadery na pipeline za nízkou cenu
• výkon při operacích se složitými a komplexními shadery
• overclocking
• slušný poměr cena / výkon
• "levná" karta pro Doom III

mínusy:

• 128bit sběrnice, dvoukanálový řadič
• z toho vyplývající pokles výkonu při FSAA
• pouze 3 vertex pipelines (vertex shadery) - ty se však nezdají být limitujícím faktorem
• zatím jen PEG rozhraní
• výkon (testované "non-GT" verze) není až tak převratný

cena: 4288 bez DPH

MSI GeForce 6800 LE

plusy:

• moderní architektura, 2 pixel shadery na pipeline
• výkon při operacích se složitými a komplexními shadery
• 256 bitová sběrnice
• AGP 8x (dostupnost)
• zajímavá cena

mínusy:

• hlučný chladič
• "jen" 4 vertex pipeline
• větší rozměry (délka 216mm)

cena: 7550 bez DPH

MSI NX6800 (GeForce 6800)

plusy:

• moderní architektura, 2 pixel shadery na pipeline
• výkon při operacích se složitými a komplexními shadery
• 256 bitová sběrnice
• AGP 8x (dostupnost)
• velmi kvalitní chlazení s regulací, mohlo by však být ještě tišší

mínusy:

• cena se blíží levnějším modelům X800PRO, která je celkově výkonnější (avšak nedostupná)
• větší rozměry (délka 216mm)
• chlazení by mohlo být ještě tišší

cena: 9500 bez DPH

Pokud stále nemáte jasno, nebo na koupi nového hardwaru tolik nechvátáte, můžete počkat na několik dalších novinek, které se v nejbližších měsících objeví. Již v této době by se měla začít rozšiřovat i výkonnější GF6600GT, kterou bude následovat konkurenční X700PRO. Později (zřejmě konec roku) lze čekat další trojku: X800SE, X700XT a AGP verzi GF6600.

Podle dosavadních informací by měla být první v pořadí X800SE (aktivních 8 pipelines ze 16, všech 6 vertex pipelines, 256-bit sběrnice, AGP 8x, zřejmě i PEG 16x verze, jádro: 425MHz, paměti 400MHz, 256MB, 256-bit sběrnice). Bohužel je nástupní cena pro Evropu nepříjemně vysoká (400€), ale čeká se rychlý pokles. X800SE by měla výkonnostně konkurovat recenzované GF6800, takže se určitě máme na co těšit.

Grafické karty zapůjčila společnost LEVI, které tímto děkujeme.

Šestková řada nVidie pro střední třídu

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
19.10.2004 14:47:30   0.0.0.xxx 00
...to je masakr!!
19.10.2004 14:59:10   0.0.0.xxx 00
Nezlobte se, ale tento test mi prijde trochu "prapodivny". Samozrejme je pekne zpracovany, ale vysledky jsou prakticky neporovnatelne. Kdyz uz jste chteli srovnat AGP vs. PCIe, meli jste pouzit stejny system (myslim Intel nebo AMD). Ani nemluve o ruznych velikostech pameti a rozdilnych cipsetech (mel byt v obou pripadech Intel).

Aby me ostatni ctenari nechapali zle, nejsem zastance AMD nebo Intelu, ale dnesni testovani vyznelo spise jako testovani platformy a nikoliv graficke karty.
19.10.2004 14:59:26   0.0.0.xxx 00
Delší články už psát nejdou?
19.10.2004 18:52:18   0.0.0.xxx 00
a já jsem tušil že něco chystáte
19.10.2004 19:11:11   0.0.0.xxx 00
ATI X800 PRO = 11115 Kc vs. GF 6800 = 7246 Kc = rozdil 3869 KC, to mi moc blizka cena neprijde. Navic ATI X800 Pro je o dost pomalejsi nez GF 6800 GT ktera je cca o 600 Kc levnejsi.nVidia ma v soucasnosti lepsi pomer cena/vykon, ATI je podle me predrazena, meli by neco delat s cenama, podle me sou v tomto segmentu trhu neschopny konkurence.
pro zajimavost ostatni ceny
GF 6800 LE = 6766 KC
GF 6600 = 3796 KC
( vsechny ceny bez DPH )
19.10.2004 20:31:59   0.0.0.xxx 00
Ta "sytost barev" je i na FX5900 v default 112-114% - tedy nic nového.
19.10.2004 21:49:37   0.0.0.xxx 00
No konecne je na PCT po dlouhe dobe opravdu zajimavy clanek. Hlavne to odemykani pipelines je dobre
20.10.2004 06:24:03   0.0.0.xxx 00
co koupit jako update? r9800(nonPRO), nebo 6600(AGP) . LE je na mě moc drahá..
20.10.2004 08:06:35   0.0.0.xxx 00
Ati mela lepsi pomer cena/vykon naposled u radeonu 9500pro, od te doby uz vicemene nikdy
20.10.2004 08:14:29   0.0.0.xxx 00
Stejne nechapu proc kupovat GF6800 za tak draho, kdyz ma v 3D Marku 05 ve FireFly Forest 9.3fps. Ja mam FX5200 a mam tam 0fps za podstatne nizsi cenu. A 9fps neni tak moc rozdil ve vykonu
20.10.2004 08:25:42   0.0.0.xxx 00
LE by som ani nikomu nedoporucoval, staci kuknut po forach...maju vadne chipy alebo pamete alebo boh vie co, proste vadna seria, akonahle sa pusti openGL zmrzne pocitac, black screem a pomoze len tvrdy off....reset nereaguje....ja som sa tiez popalil
20.10.2004 09:14:11   0.0.0.xxx 00
Vážím si Vašeho názoru, ale vzhledem k tomu, že také testujete grafické karty, byste snad mohl vědět, že prakticky žádný z použitých benchmarků není ovlivněn rozdílem mezi 512MB a 1024MB operační paměti; krom dvou-tří testů totiž všem dostačuje 256MB.

Sestava s rychlejším P4 byla také vybrána záměrně, protože je známo, že Athlon 64 - a zvlášť tato verze s 1MB cache - je rychlejší, než P4 Prescott na stejném PR. A to především ve hrách. Sestavu jsme vybírali tak, aby byl rozdíl ve 3D minimální (proto "rychlejší" 3,4GHz P4).

Nechápu, podle čeho usuzujete, že jde o "testování platformy". Pokud byste se dobře podíval na výsledky testů, uvidíte, že jsou srovnatelné a odpovídají skutečnému výkonu karet. Také jste si mohl všimnout, že pro eliminaci potenciálních rozdílů jsme vynechali i "CPU-limited" testy, jako Quake III Arena atp.

V tomto článku vůbec nešlo o osrovnání PEG vs. AGP (jak bychom mohli srovnávat PEG a AGP, když AGP verze 6600 ještě nevyšla?), ale o představení tří zajímavých grafických karet s dobrým poměrem cena/výkon. Tolik na vysvětlenou.

---
20.10.2004 09:38:41   0.0.0.xxx 00
a prvni verze NEBUDE podporovat 1GHz HyperTransport
20.10.2004 09:40:16   0.0.0.xxx 00
Řekl bych, že to vidíš moc černě. Recenze je dobrá...a o tom, že to vyznívá jako test platformy nemůže být reči.
20.10.2004 09:44:43   0.0.0.xxx 00
Nepochopil jsi, že ten X800Pro tam byl oznacen vzhledem k tomu, ze ma 12 pipelin stejne jako 6800...takze jen pro predstavu. R9800Pro je tam proto, ze jde o jednu z nejrozsirenejsich karet u nas:-). O cenach nema smysl polemizovat...vzdycky se daji najit levnejsi.Zdar
20.10.2004 10:12:05   0.0.0.xxx 00
Jo a navíc ani dnes karty nevyužijou propustnost AGP 8x , tak tak AGP 4x ,takže rozdíl bude nejspíš téměř nulový ( odhaduji max 2 procenta )
20.10.2004 10:44:38   0.0.0.xxx 00
Vzdyt ja mam 6800LE od MSI a take pozivam forceware 66.81 a na XP-M s 2.4Ghz mi to dela hooodne vic ... treba v 3D markoch... 2001SE ... 16634 a ze 16/6 18250....3D mark 03 ...na defaulte 6853 a s 16/6 ... 9250...atd...jedine ten doom 3 co sem si vsim mi pride realny...
20.10.2004 11:22:40   0.0.0.xxx 00
nVidia v současné době docela maká na ovladačích a každá betaverze dává jiné (většinou mnohem vyšší) výsledky. Vzhedem k tomu, že se nejedné o certifikované ovladače (a co je horší, že zkouší různé optimalizace) je otázkou, jestli tyto ovladače použít v testech. Pokud vím, zanedlouho budou nové oficiální ovladače a měření znovu zopakujeme...
20.10.2004 11:34:52   0.0.0.xxx 00
Ano, skutecne nechapu proc se srovnavaji karty podle poctu pipes a ne podle vykonu nebo ceny. To bych mohl stejne srovnavat treba Fabii 1.4 a Subaru STI (obe vyrobeny letos a obe STEJNY POCET VALCU, co na tom ze je tam rozdil cca 200 koni) BTW mam R9800PRO :-))
20.10.2004 14:51:35   0.0.0.xxx 00
Tos ale kapanek zaspal. Napr. v CzechComputeru maji 6800LE od Gainwardu za 5 961,-
20.10.2004 15:12:31   0.0.0.xxx 00
Otázkou tedy již jen zůstává, kdy se objeví možnost koupit odemknutelnou GF6800/LE ve vašem shopíku.
20.10.2004 15:36:18   0.0.0.xxx 00
tie zakladne testy pred taktovanim mi pridu ako uplna blbost. 7*** bodov v 3dmark 2003 je na 6800 MSI ktoru mam doma velmi malo. Na horsom procesore mi nepretaktovana davala vysledok asi 8500. Neviem skade berete taketo hodnoty. V kazdom clanku, sa na kazdom servri pise nieco ine omg. Mam to doma a viem aka je realita tak teraz comu verit???
20.10.2004 18:20:45   0.0.0.xxx 00
Dobry, beru ze rozdil mezi velikosti ram je pomerne nezajimavej, ale stejne mi rekni, ze by vysledky nebyly lepsi, kdyby jsi pouzil stejny CPU (Intel pro LGA lze pouzit i s AGP i s PEG, jen v pripade PEG to bude i865 a pro PEG i925 nebo i915). Takto ty vysledky jsou stale plus minus a nikoliv presne.
20.10.2004 19:06:22   0.0.0.xxx 00
ale vyrábět osekané karty pro PCI-E ????
Proč ?. Spíš to chce tyto nepovedené čipy dát na staré AGP karty - tyto PC s AGP má většina méně movitých z nás.
A kvůli 6200 kupovat novou desku, procesor a možná paměti je pěkná blbost.
20.10.2004 22:04:10   0.0.0.xxx 00
ked uz tak behas po forach, tak si si mohol vsimnut, ze si ju uz mozes dat vymenit, bo sa jednalo o vadnu seriu
20.10.2004 22:18:47   0.0.0.xxx 00
Ta i865 ma byt pro AGP.
21.10.2004 10:31:11   0.0.0.xxx 00
takže je výkonější GF6800 nebo R 9800 Pro? Nějak mi to není jasný. V něčem je lepší GF v něčem R. Z hlediska ceny je asi lepší R. Ale když mě zajímá pouze výkon bez ohledu na cenu, tak nevím.
21.10.2004 12:24:31   0.0.0.xxx 00
Co musim napsat do registru, aby se mi objevila v ovladacich stranka s teplotou??
(normalni coolbits uz tam mam)
21.10.2004 13:34:22   0.0.0.xxx 00
6800 a X800PRO si původně měly konkurovat, ale nVidia vydala jako protiváhu 6800GT. ATi momentálně nic jiného než X800PRO nemá (čím by tomuto segmentu mohla konkurovat), takže jinou kartu od ATi jsme ani pro srovnání zařadit nemohli. Obě jsou letošní, obě mají 12 pipeline, obě vycházejí z hi-endového modelu. A původně byly postaveny proti sobě. Takže žádný propastný rozdíl nevidím.
21.10.2004 13:46:19   0.0.0.xxx 00
Prakticky každý ovladače se vyskytují v několika verzích. problém je, že tyhle jsou drasticky překopaný kvůli výkonu v 3D Marku 05. A podle toho to vypadá. V nějakých testech dávají víc, v nějakých o hodně míň. Aby byly dobře vidět rozdíly, připravuju test několika oladačů pro GF6800. Bude v nejbližších dnech ;-).
21.10.2004 15:38:18   0.0.0.xxx 00
Nejako neviem pochopiť pri tejto karte to 12x1 (pixel) a 5 (vertex) pipelines. Nájde sa nejaká dobrá duša čo mi to vysvetlí???
21.10.2004 16:20:08   0.0.0.xxx 00
Zkoušel někdo odemknout zbylé pipelines u 6800LE i u jiné karty než od MSI?? Konkrétně by mě zajímala 6800LE od Gaiwardu, která je o talíř levnější.
21.10.2004 16:26:15   0.0.0.xxx 00
12x1 (pixel) a 5 (vertex) ...to je konfigurace po provedeném odemčení z výroby deaktivovabách pipelines... standardně se jedná o 8x1 (pixel) a 4 (vertex).
21.10.2004 17:19:49   0.0.0.xxx 00
No ale ja sem skousel 2 druhy a to dodane ovladace od MSi 61.77 a 66.81 a rozdil byl v 3D marku 03 jenom 100bodu ve prospech 66.81 beta ... 3D marku 2005 byl rozdil vetsi 2000bodu na 61.71 a 2400 na 66.81 ...
21.10.2004 19:59:55   0.0.0.xxx 00
Krome ceny...
24.10.2004 23:33:08   0.0.0.xxx 00
Cena X800PRO je samozřejmě vyšší, ale výkon také. Na to nelze zapomínat.
2.11.2004 08:48:50   0.0.0.xxx 00
Právě provádím upgrade počítače a numůžu se rozhodnout kterou grafiku pořídit s lepším poměrem cena/výkon, jestli ATI radeon 9800pro (cena: 5750 bez DPH) nebo MSI NX6800LE (Cena 6700 bez DPH) a v případě druhé uvedené si nejsem jistý jestli mi bude dostačovat zdroj (350W), zvlášť v případě, kdy odemknu piplines a trošku jí taknu...?
Pokud někdo víte o prodejně s lepšími cenami, prosím napište mi sránky. Děkuji.
8.11.2004 18:04:14   0.0.0.xxx 00
Ja by som si bud kupil Ati radeon 9800pro,alebo,co si myslim,ze je lepsie, Manli 6800 128MB,ktora je sice zhruba o 1000 bez DPH drahsia.Ale urcite si nekupuj MSI NX6800LE!!!Ja ju mam a uz som asi tretiu reklamoval.Teraz mam verziu,ktora by uz mala mat opravenu tu HARDWAROVU CHYBU.Sice mi isla asi tyzden vpohode a potom zacala robit to iste, co robili tie s hardware chybou.Pojdem uz reklamovat stvrtu TUTO KARTU A VYMENIM JU ZA NORMALNU PLNOHODNOTNU 6800vku.350W zdroj by ti mal urcite stacit.
12.11.2004 11:54:39   0.0.0.xxx 00
Děkuji za info, byl to více než pádný argument koupit si plnohodnoznou 6800GT. Tady už ten zdroj asi bude třeba ... :/
14.11.2004 08:25:25   0.0.0.xxx 00

Nemas za co.Ja uz konecne mam plnohodnotnu GEFORCE 6800vku a oproti 6800LE je to sto a jedno.Ale mam mensi problem.Vzdy, ked pustim hru, tak ma po chvili vyhodi do windowsu.Tak neviem,ci sa mi prehrieva HDD alebo mam slaby zdroj?Aky je odporucany zdroj na GEFORCE 6800??

14.11.2004 08:30:10   0.0.0.xxx 00
Nemas za co.Ja mam uz konecne plnohodnotnu Geforce 6800 a oproti tej sprostej LEcke je to sto a jedno.Ale mam mensi problem.Vzdy, ked pustim hru,tak ma to vyhodi po urcitom case do Windowsu.Tak neviem,ci sa mi prehrieva HDD alebo mam slaby zdroj?? Aky je odporucany zdroj na 6800vku??
14.11.2004 08:31:50   0.0.0.xxx 00
Nemas za co.Ja mam uz konecne plnohodnotnu Geforce 6800 a oproti tej sprostej LEcke je to sto a jedno.Ale mam mensi problem.Vzdy, ked pustim hru,tak ma to vyhodi po urcitom case do Windowsu.Tak neviem,ci sa mi prehrieva HDD alebo mam slaby zdroj?? Aky je odporucany zdroj na 6800vku??
25.12.2004 20:14:41   0.0.0.xxx 00
Mam takovej problem na 6800le sem v pohode rozchodil Half-life2 ale po chvilce mi to cely spadne, nekde sem se docet ze to je spatna rada karet.Mate nekdo stejnej problem?Jak to vyresit?
8.3.2005 17:12:51   0.0.0.xxx 00
Předem se omlouvám za "inzerci", ale nechtěl by někdo z Vás koupit:
(Club 3D) GeForce 6800LE,128MB DDR,256bit,AGP8x,TV OUT,DVI, jádro 300Mhz, paměti 700Mhz. Nová, záruka 24 měsíců, možno s daň. dokladem. Cena 5290 Kč.

Tak kdyby náhodou 605288909

Dík Jura

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.