Hlavní stránka Hardware Grafické karty Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800
autor: Souček Jiří , publikováno 29.10.2004
V minulé recenzi zástupců GeForce ze šestkové řady, jsme výjimečně nepoužili oficiální ovladače (nepodporují GeForce 6600), ale poslední vydané - ForceWare 66.81. Tato verze měla přinést velký výkonnostní nárůst, speciálně v novém 3D Marku 2005. S tím nelze než souhlasit. Výkonnostní nerovnováha v ostatních aplikacích je však druhou stranou mince. Pokud čekáte rozdíly okolo 5, maximálně 10%, jak bývá mezi různými verzemi ovladačů zvykem, budete se opravdu divit! {mospagebreak title=Softwarový souboj}

V současné době se oba grafičtí giganti pustili do velmi tvrdého konkurenčního boje. nVidia, ačkoli si nikdy nepotrpěla na WHQL certifikace a podobné vymoženosti, se snažila vydávat drivery pro svůj hardware co nejčastěji a okamžitě reagovat na byť jen potenciální problémy v co nejkratším čase. ATi zavedla trochu jiný přístup - slíbila úplnou WHQL certifikaci pro každý vydaný driver, svoje Catalysty vydává s železnou přesností každý měsíc a zajímavý je i fakt, že každá verze je připravována cca dva měsíce dopředu.

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Nyní ale oba konkurenti hledají všemožné zbraně a tak se setkáváme s mnoha odbočkami od původních plánů: ATi přes všechny sliby vypustí necertifikovanou beta-verzi Catalystů, která by měla být vydána až o dva měsíce později a to jen proto, aby svým zákazníkům nabídla např. 5% nárůst výkonu v Doom III - hře, na jejíž výsledky je soustředěna veškerá dnešní pozornost.

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Naopak nVidia se maximálně soustředí na 3D Mark 2005, neboť její score v novém testu nebylo až doposud zcela ideální. A vše ostatní musí jít okamžitě stranou. Ani drastický pokles výkonu v ostatních aplikacích není tak důležitý, jako o pár desítek procent vyšší score v syntetickém testu.

Z určitého pohledu by se dokonce mohlo zdát, že tento souboj vede ke zhoršení situace zákazníka, namísto aby přinesl zlepšení. Předčasně vydané ovladače s velkým množstvím chyb a nedokončené bety leckdy spíše uškodí, než pomohou.

Tři vlny...

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Do dnešního testu jsme zařadili zástupce ovladačů ze tří skupin podporujících GeForce šestkové řady. První, nejstarší a zároveň poslední oficiální certifikované nesou značení 61.77. Pocházejí z července (letošního roku, samozřejmě :-) a jako první přinášely podporu pro DirectX 9.0c. Přestože jsou již staršího data, jsou velmi kompatibilní a stále široce oblíbené. Podobný charakter mají i pozdější 61.82, které již nebyly umístěny na oficiální stránku.

ForceWare 61.77 jsou v této době k dispozici na webu společnosti nVidia, konkrétně zde.

Druhou větší skupinou je řada značená 65.xx, zvláště pak 65.7x. Nejrozšířenější: 65.73, 65.75 a 65.76 se liší pouze v nuancích. Některé verze se dokonce vyskytují ve více mutacích - pro testy jsme použili FW 65.73, který disponuje WHQL certifikací pro některé novější karty. Existuje i beta verze (samozřejmě necertifikovaná). Celá série 65.7x řešila problémy s kompatibilitou v různých hrách a navyšovala výkon v některých novinkách.

ForceWare 65.73 a další najdete na webu Guru3D - přesně zde.

Poslední přichází na řadu samostatné ovladače 66.81. Ty jsou ze všech nejnovější a dokonce se hovořilo i o tom, že certifikovaná verze by měla nahradit stávající 61.77 (to se však zatím nestalo). Hlavní doménou této verze má být navýšení výkonu ve 3DMarku 2005 a to nejen na nejnovějších modelech šestkové řady. Některé zdroje uvádějí, že i 66.81 existuje ve více provedeních - to však nemohu potvrdit.

ForceWare 66.81 můžete stahovat z nVidia ftp, nebo z webu Guru3D

Podrobnosti ohledně skutečného výkonu zatím prozrazovat nebudu, uvidíte brzy.

{mospagebreak title=Testy - 3DMarky}

Testy byly provedeny na grafické kartě MSI NX6800 (GeForce 6800), kterou nám zapůjčila společnost LEVI. Podrobnější specifikace najdete v naší recenzi.

 

Hardware - sestava 1

  Procesor   AMD Athlon 64 3200+ (2000MHz, 1MB cache)
  Chladič CPU   GigaByte 3D Cooler
  Paměť   2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6)
  Čipset, MotherBoard   VIA K8T800, Soltek SL-K8-AVR
 

Software

  Operační systém

Windows XP Professional SP2

  DirectX

Microsoft DX9.0c

  Ovladače grafické karty

nVidia ForceWare 61.77 / 65.73 / 66.81

  Teoretické testy

3Dmark 2001SE built 330
3Dmark 2003 patch 340
3Dmark 2005 patch 1.10
Codecreatures Benchmark Pro
nVidia ChameleonMark
Aquamark 3
D3D VillageMark
TempleMark
FableMark
Matrox SharkMark
OGL VillageMark
OpenGL Stars

  Herní testy

Painkiller 1.31
FarCry 1.1
Unreal Tournament 2004
X2 The Threat
Return to Castle Wolfenstein - Enemy Territory
Dungeon Siege
Doom III
Serious Sam SE (The Second Encounter)

Protože jde o srovnání softwaru, nikoli jednotlivých karet, přidávám i podrobné výsledky všech tří 3D Marků, ze kterých je názorně vidět, kde mají ovladače rezervy.

Pořadí v grafech jsem neřadil sestupně, jako obvykle, ale jednotlivým ovladačům jsem ponechal pevné pozice (nejnovější jsou první; nejstarší poslední). Proměnlivé pořadí by ubíralo na přehlednosti.

3DMark 2001 SE

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Verze 3DMark 2001 SE, built 330
Rozhraní DirectX 8.1
Heslovitý popis Car Chase - realtime physics, dynamic shadows, multi-texturing (3 layers)
Dragothic - vertex shader, lightmaps
Lobby - vertex shader, dynamic shadows, reflections
Nature - pixel shader (vodní povrch), vertex shader (stromy, tráva, motýli), lightmaps
Nastavení Default - 1024x768x32bit, DXT komprese, FSAA a Aniso vypnuto
Stažení benchmarku http://www.futuremark.com/download/

 Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

V minulé recenzi jsem se sám divil velmi nízkým výsledkům v 2001 3D marku. Je patrné, že problém byl na straně ovladačů.

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

66.81 se při vyšších detailech celkem drží, ale nízké jsou naopak velmi slabou stránkou.

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Typický DX8 test dopadá nejhůře. V čem by mohl být problém? Stačí se podívat o graf níže.

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

FillRate při aplikaci jednovrstvých textur. Tento výsledek opravdu není chyba a dokonce jsem jej několikrát přeměřil. To se ostatně ještě párkrát potvrdí :-)

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Multitexturing je v naprostém pořádku. Skoro se zdá, jakoby NV4x s novými ovladači používala v určitých případech (single-texturing) jen polovic pipelines. Může jít o chybu, ale nevylučoval bych i nějakou zásadní změnu v přístupu ke 3D jádru.

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Ve zpracování velkého množství polygonů jsou nejlepší 65.73. Modely postav založené na velmi vysokém množství polygonů používá PainKiller. Uvidíme, zda se tento náskok projeví.

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Pixel Shadery 1.x i Bump Mapping opět nejnovějším ovladačům nesvědčí.

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

3DMark 2003

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800 

Verze 3DMark 2003, patch 340
Rozhraní DirectX 9
Heslovitý popis Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers)
Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles
Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy)
Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení)
Nastavení Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA
Stažení benchmarku http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml

 Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Zde je již situace výrazně lepší a ve výkonu není tak extrémní rozdíl. Čím novější technologie, tím se situace více vyrovnává.

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Mother Nature - již jen cca 10% rozdíl. Opět ale tentýž propad hrubého výkonu v testu fillrate:

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Multitexturing opět v pořádku. Velmi zajímavé.

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

3DMark 2005

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800 

Verze 3DMark 2005, patch 1.10
Rozhraní DirectX 9
Heslovitý popis Return to Proxycon - DX9, dynamic shahows (2048x2048 depth map), point lights (512x512x6 cube depth map), 8 light sources
Firefly Forest - DX9, diffuse / normal maps, specular maps, diffuse cube maps, procedural light scattering (obloha), masked point light (světluška)
Canyon Flight - DX9, pxl shader 2.0 (velmi výrazně, skály), water shader (reflection+refraction maps, per pxl Fresnel), depth fog (R32F depth map)
Nastavení Default
Stažení benchmarku http://www.futuremark.com/download

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

A nyní ten největší rozdíl. Nárůst o 21% oproti 65.73, dokonce o 31% ve srovnání s 61.77

3DMark 2005 - Canyon Flight

 Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

3DMark 2005 - Return to Proxycon

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

3DMark 2005 - FireFly Forest

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Mohou být tyto rozdíly způsobeny pouhou drobnou změnou v ovladačích? Nárůst v herních testech přesahuje i 37%!!!

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Situace se opakuje potřetí. Upřímně řečeno, jediné co mě napadá, je, že na GF6 lze provozovat krom režimů 16x1 a 32x0 i režim 8x2, který nVidia v ovladačích 66.81 aktivovala. Zní to možná trochu divoce, ale právě hodnoty fillrate tomu přesně odpovídají. Novému 3D Marku, který používá skutečně mnoha-vrstvý multitexturing by toto mohlo pomoci. Bohužel to nemohu nijak potvrdit, je to moje domněnka. Pokud bychom připustili, že tomu tak je, nastává otázka, proč by 8x2 byl používán i pro aplikace, ve kterých je vysloveně nevýhodný (že by právě toto byla ona chybka?)...

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

{mospagebreak title=Ostatní syntetické testy}

Pixel Shader 1.1 - nVIDIA ChameleonMark

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Verze ChameleonMark
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis pixel shader 1.1
Nastavení 1024x768x32bit, skin Real
Stažení benchmarku http://www.pctuning.cz//ilustrace2/jahoda/ChameleonMark.zip
Návod jak testovat V adresáři ChameleonMark\RUN\10x7x32 spusťte chameleon_bmark_Real.bat a výsledek najdete v ChameleonMark\binaries v souboru fps.txt

 Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Vertex Shader 1.1  - MATROX SharkMark

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Verze SharkMark
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis vertex shader 1.1
Nastavení -
Stažení benchmarku  
Návod jak testovat Spustit SharkMark.exe, výsledek v result.txt (ideálně několikrát + průměr)

 Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Shark Mark ukazuje, určitý nárůst ve výkonu vertex shaderů.

CodeCreatures Benchmark Pro

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

 

Verze Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis pixel shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně vertex shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 polygonů na snímek)
Nastavení požaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo pamět grafické karty) a HW pixel shader
Stažení benchmarku http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1256

 Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

CodeCreatures podávají identické výsledky nezávissle na použitých ovladačích.

Aquamark 3

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Verze Aquamark 3
Rozhraní DirectX 9
Heslovitý popis pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy
Nastavení 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off
Stažení benchmarku http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm

  Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

U Aquamarku stojí za zmínku nízký rozdíl ve výkonu mezi defaultním a napevno nastaveným anizotropním filtrem.

PowerVR D3D TempleMark

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Verze D3D TempleMark
Rozhraní DirectX 6
Heslovitý popis Environment Mapping, Bump Mapping, Refraction & Reflection maps MultiTexturing (max 6 layers)
Nastavení 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit
Stažení benchmarku  
Návod jak testovat D3DVillageMark.exe -benchmark

  Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

PowerVR D3D FableMark

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Verze D3D FableMark 1.0
Rozhraní DirectX
Heslovitý popis Soft Shadows (Stencil Buffer)
Nastavení 1024x768x32bit
Stažení benchmarku  http://www.pvrdev.com/pub/PC/fE/DX8/D3DFableMark.zip
Návod jak testovat FableMark.exe -benchmark

 Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Hidden Surface Removal test - PowerVR D3D VillageMark 1.22

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Verze D3D VillageMark 1.22
Rozhraní DirectX 6
Heslovitý popis praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers)
Nastavení 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on
Stažení benchmarku http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm
Návod jak testovat D3DVillageMark.exe, readme.txt

  Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Hidden Surface Removal test - PowerVR OGL VillageMark 1.22

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Verze OGL VillageMark 1.22
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers)
Nastavení 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on
Stažení benchmarku http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm
Návod jak testovat VillageMark.exe, readme.txt

   Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

OpenGL Stars

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Verze OpenGL Stars
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis praktický fill-rate test, propustnost pamětí, lens flare, particles
Nastavení 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear
Stažení benchmarku http://www.stars.benchmark.pl/
Návod jak testovat Nastavte rozlišení + barevnou hloubku, zaškrtnout položku benchmark, fullscreen

  Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

OpenGL Stars podal asi nejzajímavější výsledek. Nelze čekat, že by přímo pro tuto aplikaci byly ovladače jakkoli přizpůsobeny; výsledek pravděpodobně odráží zoptimalizovanou práci se sběrnicí, na kterou je test citlivý.

{mospagebreak title=Herní testy - Direct 3D}

Unreal Tournament 2004

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Verze UT2004
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis multi-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon
Nastavení 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit, Max Details
Návod jak testovat Bench Em All, mapy primeval a bench3

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800 

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

66.81 krom několika nešvarů přinášejí také citelný nárůst výkonu při FSAA, zvlášť ve vyšším rozlišení (nejen v UT)

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Ovladače 65.73 nedokázaly test dokončit.

Stencil test - X2: The Threat Rolling demo

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Verze X2 Rolling Demo
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis stencil shadows, bump mapping
Nastavení 1024x768x32bit
auto-quality off, fsaa off, bump mapping on, benchmark on
Stažení benchmarku http://www.egosoft.com
Návod jak testovat X2-demo.exe, další nastavení výše

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800 

Dungeon Siege

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Verze Dungeon Siege
Rozhraní DirectX 7
Heslovitý popis T&L, HSR
Nastavení 1024x768x32bit, Max Details, AA 4x, AF 8x
Návod jak testovat Parametry nastavit ve hře, případně použít příkazy z DS Benchmark Readme

  Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Painkiller

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Verze Painkiller 1.31
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis hi-polygon count, volumetric fog, specular gouraud...
Nastavení max. quality
Návod jak testovat konzole: "benchmark c5l1" -pozor na rozdíl mezi verzemi!!!

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

PainKiller potvrzuje lepší výsledky 66.81 při FSAA. Dokonce i při samotném rozlišení 1600*1200 dochází k jistému zlepšení.

Painkiller - test 2

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Verze Painkiller 1.31
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis hi-polygon count, volumetric fog, specular gouraud...
Nastavení max. quality
Návod jak testovat konzole: "benchmark c5l2" -pouze od verze 1.3

  Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Přes limitaci CPU jsou i v druhém testu výsledky obdobné. Staré 61.77 jsou pro použití AntiAliasingu velmi nevhodné.

FarCry

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Verze FarCry 1.1
Rozhraní DirectX 8/9
Heslovitý popis Pixel Shader 1.x / 2.0, Vertex Shader
Nastavení max. quality
Návod jak testovat Bench Em All

 Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Ve FarCry záleží na rozlišení. Projevují se slabiny 61.77.

{mospagebreak title=Herní testy - OpenGL, Závěr}

Return to Castle Wolfenstein : Enemy Territory

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Verze RtCW: ET
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis Quake III engine, multi-texturing
Nastavení 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit
Max Details (high), timedemo 1, demo pctradar
Návod jak testovat Nahrajte demo pctradar do etmain\demos, ve hře v konzoli „~“ zadejte timedemo 1 a demo pctradar a po skončení přečtěte hodnotu fps

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800 

Serious Sam - The Second Encounter

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Verze 1.07
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis multi-texturing (max 5-layer), environment bump mapping, particles, lens flare, animated lights, procedural textures
Nastavení 32bit_HQ++ script, 1280x1024x32bit / +AA 4x & AF 8x, Grand Cathedral
Návod jak testovat http://www.pctuning.cz ("Jak otestovat grafickou kartu ve hrách")

 Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Obě OpenGL hry (Wolf i Sam) se s jednotlivými verzemi chovají podobně. Patrný je jen mírný nárůst výkonu s novějšími ForceWare.

Doom III

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Verze  
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis Cube Maps, 
Nastavení 800*600 ~ low, 1024*768 ~ middle, 1280*1024 ~ high
Návod jak testovat [ctrl]+[alt]+[~]
com_preloadDemos 1[enter]
timedemo demo1.demo[enter]

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

Doom III nijak z nových ovladačů neprofituje, spíše naopak. Pro vyšší kvalitu jsou vhodné staré 61.77; pro vyšší výkon v nižších detailech se celkem hodí 65.73.

Závěr

Situaci shrnu opět pomocí kladů a záporů:

FW 66.81 - nejnovější ovladače

plusy:

• výkon ve 3D Marku 2005
• výkon při FSAA a AF ve vysokých rozlišeních
• určitý nárůst výkonu v Doom 3 ve vysokých detailech

mínusy:

• extrémně nízký výkon ve 3/4 syntetických testů (což se dá přežít, ale dobře to nevypadá :-)
• nižší stabilita v určitých hrách
• extrémně nízký výkon 1.x pixel shaderů
• prakticky poloviční fillrate při jednovrstvém texturingu (možná část podstaty všech problémů)
• nedořešená jednostranná optimalizace v syntetických testech (8x2???)

FW 65.73

plusy:

• nejvyšší hrubý výkon (bez AA/AF) ve většině her
• velice vyrovnaný výkon
• vhodné pro Doom III na slabších variantách GeForce 6 řady

mínusy:

• zřejmě nic výrazného

FW 61.77 - poslední oficiální

plusy:

• WHQL certifikace :-)
• vysoká kompatibilita s velkým množstvím her (=relativně málo problémů)
• celkem vyrovnaný výkon
• velmi vhodné pro Doom III, obzvlášť pro dražší karty, na kterých "běhají" i vyšší detaily

mínusy:

• zastaralé
• velmi nízký výkon při kombinaci vysokých rozlišeních a AA/AF

Pokud jste si nebyli jisti, které ovladače použít, doufám, že jste v dnešním článku našli dostatek informací, které vám v rozhodování pomohou. Opět se potvrdilo, že nejnovější nemusí znamenat i nejlepší.

Nezapomínejte, že testy proběhly na GeForce 6800, což zdaleka neznamená srovnatelné výsledky s GeForce FX. Prozatím mohu potvrdit, že jsou v určitých případech diametrálně odlišné. Máte-li doma akcelerátor z řady FX, nezoufejte; v nejbližší době připravím obdobný článek, který se bude soustředit právě na zmíněnou sérii.

Grafickou kartu MSI NX6800 zapůjčila společnost LEVI, které tímto děkujeme

Starší jsou... lepší? Tři verze ovladačů a GF 6800

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
29.10.2004 07:49:40   0.0.0.xxx 01
Zajímavý článek. Pouze jedna taková malá výtka. U verze 65.73 jste v mínusech uvedl "zřejmě nic výrazného", přitom ovladače nedokončily některé testy v UT2k4.
29.10.2004 08:18:38   0.0.0.xxx 01
uprimne nevim, ktery ovladace si mam vybrat...

mam GF6800 GT a zkousel jsem 66.81 - toho rozkolisanyho vykonu jsem si vsimnul, pridam jeste jeden postreh:
i kdyz jsou pro GF6800 (kupodivu) certifikovany jako WHQL, tak nezvladaji Suspend to RAM - pocitac se po zapnuti probere, ale zustane temna obrazovka (s jinou verzi je to v pohode)

verze 61.77 je uz strasne stara, ty beta verze po ni nebudi moc moji duveru...
sakra! zlata ATI, kazdej mesic novej cenrtifikovanej ovladac, takovy problemy tam nejsou (mel jsem predtim 9800pro, tak vim o cem mluvim)
nvidia ma co dohanet...
29.10.2004 08:35:30   0.0.0.xxx 01
opravte si ten heslovity popis pri 3DMark05, pokial viem test Troll´s Lair neobsahuje inak co sa tyka strategie "kazdy mesiac nove ovladace" tak to podla mna tiez moc velku doveru nevzbudzuje. v idealnom pripade, by mal byt na trh spolu s novou kartou uvedeny max. jeden ovladac a hotovo. preinstalovavat ovladace kazdy mesiac by ma teda skutocne nebavilo, nehovoriac o tom, ze sa to zrejme stale ani neoplati (narast o par % tam, pokles o par % niekde inde). tie posledne ovladace od nVidie je pekny zmatok. s tymto pristupom mozu ist dokelu, pretoze jedine na co sa sustredili bol vykon v 3DMark05 ale na ukor ostatnych vykonov.
29.10.2004 08:38:45   0.0.0.xxx 11
mate niekto skusenosti s neoficalnymi omega drivermi? mne bolo poradene ze na hry su najrychlejsie, ale namal som este cas si to overit..
29.10.2004 09:01:12   0.0.0.xxx 10
Díky! Byl to test UT04 - primeval. S tím mají grafické karty od nVidie podivuhodné problémy už dlouho (jsou to GF-FX a GF6; na starších jsem nic takového nepozoroval). Bohužel je to ale jeden z nejlepších benchmarků. Na sérii FX to byly extrémně poškozené textury při kombinaci FSAA a AF; novější ovladače to už odstranily. Pak to je neúměrný propad výkonu při FSAA a AF, tentokrát obzvlášť na GeForce6x00. A také občasná nestabilita s některými ovladači. Podle mě je to záležitost spíše softwarová; pomalu se totiž zlepšuje, takže to ještě není uzavřené téma :-)
29.10.2004 09:05:58   0.0.0.xxx 01
Popis brzy opravíme, díky za upozornění!
Máš pravdu, ale jen částečně. Tím, že jsou ovladače připraveny na nějakou konkrétní aplikaci (a často ještě dříve, než oficiálně vyjde), běhá rychleji a to min. o desítky procent. A optimalizovat drivery na 2 roky dopředu, to opravdu není možné ;-)
29.10.2004 09:11:43   0.0.0.xxx 01
61.77 přesto že je stará, není špatná. Teď také vyšla částečně certifikovaná verze 66.81 (na webu nVidie ale není) a ta by snad měla mít některé problémy. Bohužel už jsem ji nemohl otestovat, protože se objevila až několik dnů po vrácení grafické karty.
29.10.2004 09:40:09   0.0.0.xxx 10
jak - nemohl otestovat??
vzdyt o verzi 66.81 se v tom clanku pise skoro nejvic...

uplne nejnovejsi (beta) verze je 70.40
stahnout se da treba tady:
http://www.station-drivers.com/telechargement/nvidia/nvidia%2070.40%20beta%202k-xp.exe
29.10.2004 10:17:09   0.0.0.xxx 11
66.81 ano, ale používal jsem první vydanou (necertifikovanou) verzi. Nyní už existuje i certifikovaná -tu jsem ale ještě k dispozici neměl :-)
29.10.2004 10:18:07   0.0.0.xxx 11
Zajimavý článek - mám FX 5800 non ultra a měl jsem nějaké problémy a nakonec to bylo ovladačema.Jaký ovladač by jsi mi doporučil pro tuto kartu?????
29.10.2004 10:56:04   0.0.0.xxx 01
Podle toho co tady čtu, tak autorovi i a některým jedincům tak děsně vadí, že 61.77 jsou už děsně starý. Proč? Je přece blbost přeinstalovávat ovladače, když daná věc chodí v pořádku a stabilně, jenom proto, abych mohl někde machrovat, že mam nejnovější ovladače, jsou sice neoficiální, dělal je nějakej neumětel, nejsou kompatabilní s polovinou her, ale mají 4% nárůst výkonu a jsou nejnovější. Ososbně používam pořád 61.77 a mohu je jenom doporučit, neměl jsem s nimi doposud žádné problémy, zkoušet jiné se zdráhám, protože jsou více či méně neoficiální, takže těch pár procent výkonu navíc za daleko menší stabilita mi za to nestojí. Jinak tady někdo tvrdil, že se má nVidia v ovladačích od ATI co učit, já si myslím, že je to právě naopak, ve své době měla ATI neuvěřitelné problémy s kompatabilitou her (Call Of Duty byl například bez 20 MB patche s ATI kartou nehrátelný), dnes je tato situace o trochu lepší, ale v tomto ohledu stále preferuji nVidii.
29.10.2004 11:02:33   0.0.0.xxx 01
Díky ;-). Článek o driverech pro sérii FX bude koncem příštího týdne :-)
29.10.2004 11:25:10   0.0.0.xxx 00
Moc dobrý článek, doufám že brzy uvedete ten nový na řadu FX, mám doma 5 900, tak sem zvědavej, mě osobně je to jedno, ale jestli mi to trochu píchne, tak tím líp :-)
29.10.2004 11:41:55   0.0.0.xxx 11
Diky. Za odpověď. Situace s ovladači je skutečně zajímavá. Doufám, že se NVidia zlepší a opraví to všechno. Přece jenom počítač by měl být optimalizován na reálný výkon. Je mi k ničemu, když dosáhnu vysokého skóre v 3D Marku, když si téměř nezahraji hru.
29.10.2004 13:24:59   0.0.0.xxx 11
ach tak...
ja prave zkousel tu certifikovanou verzi a musim rict, ze pro ni plati vsechno stejne jak pro tu necertifikovanou (asi to je stejnej ovladac bez jediny upravy krom toho digitalniho podpisu)
29.10.2004 13:35:52   0.0.0.xxx 10
Reaper: zijes v mylnym domneni, ze na tech ovladacich neni co zlepsovat a ze se vubec da udelat ovladac, ktery bude dokonaly... ale tak to neni!

ty ovladace reflektuji momentalni situaci, soucasnej hardware a software, soucasnou verzi directx atd.
v prubehu casu se musi vyvijet - krome optimalizace (a ze je kam optimalizovat je jasny z narustu desitek procent v 3DM05), novy funkce, novy karty (GF6600, 6200)...

ten mesicni interval vydavani nove ostre verze ovladace by mi urcite vyhovoval i u nvidie, v tomhle je ATI urcite o dost dal...
btw ten soucasnej tym, co dela ovladace u ATI byl puvodne u nvidie, ATI si ho pred rokem a neco pretahla k sobe a na vysledcich se to projevilo
29.10.2004 13:58:03   0.0.0.xxx 10
Já jsem vždy žil v dojmu, že ovladač je program umožňující ovládání daného zařízení (v našem případě grafické karty). Proč by se měl ovladač optimalizovat pro program (hru)?
Neměl by se spíš optimalizovat ovladač pro zařízení případně pro systém, na kterým ovadače beží?

To ovladač rozpoznává jaký program po něm chce práci a podle toho vybírá algoritmy dle, který bude pracovat?

Ježkovi voči to je hodně otázek, takže poslední: Není nikde už nějakej článek (pokud možno v češtině) jak pracují ovladače (obecně, ale i třeba jen pro grafiku nebo audio) pro laika? Pokud ne, možná by stálo za o tom napsat...
29.10.2004 15:42:02   0.0.0.xxx 10
No a este nech mi niekto este raz povie, ze ATI ma shitne drivery. To co v poslednej dobe predvadza nvidia je uz absolutne neakceptovatelne. Same shitus grafiky a k tomu shitus ovladace. ATI ma podla mna ovela vyrovnanejsie produkty co sa tyka vykonu aj stability a niesu s nimi minimalne posledne 2 roky skoro ziadne problemy, na rozdiel od nvidie. nvidiu nikdy viac... :-)
29.10.2004 16:25:26   0.0.0.xxx 01
Tak tomu co tvrdíš se můžu jenom smát je sice fakt ze FXka nebyli zrovna povedená řada, ale u nové řady je tomu v podstatě přesně naopak. Vždyť v polovině (minimálně v polovině) testů co sem vyděl tak GF6600GT překonala X800PRO tak si ty svoje keci strč někam. NVIDIA nemusí pořád vidávat nové ovladače asi pro to, že na ní velká většina programů jede minimálně bez větších problémů(spíš si žádných. Zatím co u ATI to tak asi nebude usuzuju podle toho jak na ně kamoš nadává (má R9600PRO).
29.10.2004 19:30:51   0.0.0.xxx 11
Bůh ví co si vYděl...podle tohohle článku nVidia vIdává samý shity tak co se tu navážíš do ATI, když ti nejeden majitel potvrdí bezproblémovost jejich ovladačů...a další, nedělej nad společností závěry jen z toho, že pepa z horní dolní má problémy s produktem XY...
29.10.2004 19:32:28   0.0.0.xxx 10
Výborný článok akurát že ja na ovládačoch 61.77 nemožem vobec rozbehať FarCry. Vidim len bledomodrú hmlu a obrys krajiny, kamoš ma rovnaký problém. Mám GF6800 GT. Nestretol sa s tym niekto.
29.10.2004 20:35:06   0.0.0.xxx 01
mám gf 5900xt a s 61.77 vidim taky jen mlhu...
29.10.2004 21:33:06   0.0.0.xxx 10
Jistě, najde se spousta majitelů karet ATi, kteří měli obrovské štěstí a na žádnou chybu nenarazili, ale dle mé zkušenosti začínají problémy s ovladači ATi už u jejich instalace (pochopitelně zdaleka ne vždy). Ale zpět k tématu. Nevím podle čeho jsi usoudil, že v tom článku je napsáno, že nVidia vydává shity. Nic takového tam není. A i když jsou tam ke všem ovladačům nějaké výhrady (všem třem asi z padesáti dalších), tak na nich až na jednu výjimku jede všechno (a ta jedna výjimka je necertifikovaný betaovladač).
29.10.2004 23:59:33   0.0.0.xxx 01
pouzivam FX5900XT a mam nainstalovane ovladace ForceWare 61.77, tie som instaloval prave koli urcitym problemom vo FarCry. Aj s patchom 1.1 boli urcite tiene, ktore mali byt ciernymi bledomodre, ale po instalovani patchu 1.2 som sa nestretol uz so ziadnym rusivym elementom v tejto hre a to som ju presiel uz 2x celu a obcas si zahram niektory vybrany level len tak. vo vasom pripade by som doporucoval skusit nainstalovat patch v1.2 (vobec netusim preco ho stiahli ked bol oficialne uvolneny, mne skutocne s tymto patchom sa vsetky problemy vyriesili, ale nesledujem stale informacie takze ak viete niekto tak to sem napiste). ak nepomoze tak odinstalovat kompletne ovladace a znovu nainstalovat FW 61.77 V kazdom pripade FarCry mi isiel bez patchu a aj s patchom v1.1 (v obidvoch pripadoch niektore staticke tiene boli spatne ale hra bola v pohode hratelna) a s patchom v1.2 ide uz bez viditelnych problemov. netusim ale preco bol patch 1.2 stiahnuty z oficialnych stranok.
30.10.2004 00:24:46   0.0.0.xxx 11
to je pravda, ale potom navrhujem aby tvorcovia softveru, v tomto pripade konkretne vyrobcovia hier vyrobili taky engine, ktory bude bezproblemovo spolupracovat s oficialnymi ovladacmi a ostatne firmy pouziju tieto 2-3 odskusane enginy na tvorbu svojich games... nebolo by to lepsie? problem je urcite aj v konkurencnom boji. uviest nejaku novinku, potazmo novu generaciu kariet co i len o par dni skor ako konkurencia, ma zrejme svoje prestizne vyhody, otazka je ci si spatnymi produktmi (ci uz karty alebo ovladace) firma v konecnom dosledku viac neuskodi ako pomoze...? nVidia (ATI tak nesledujem ale i tam sa urcite nieco najde) ma uz par neslavnych kauz ako nepopularna FX5800, alebo ako teraz nedavno vdaka novemu benchmarku 3DMark05 viaceri pouzivatelia FX5900 boli nemilo prekvapeni slabym vykonom svojich kariet (udajne odflaknuta implementacia shaderov). aj s vydanim GF6800 predbehli konkurenciu ale stale sa tusim pasuju so starymi problemami - aj pri 130nm vysoka spotreba a velke teplotne uniky. na buduci rok neplanuju prechod na 90nm kdezto ATI hej. ale oni maju predsa len vacsie uspechy co sa tyka navrhu GPU (ten vykon je mozno mensi ale tiez pri nizsich narokoch na chladenie a napajanie). ja som kupoval FX5900XT vo svojej dobe v presvedceni ze je to karta s vychytanymi muchami, pretoze nikto nemohol vediet co odhali 3DMark05 kedze konstrukcne plany s architekturou GPU vlastni len nVidia a ta nepovie kde pripadne setrila...
30.10.2004 09:27:15   0.0.0.xxx 11
Hlavni problemy s ovladacema ATI je diky nekorektnimu odinstalovani predchozi verze ovladacu. sam jsem toho dukazem, kdyz jsem si pro sebe testoval radu 4.5 x 4.7 x 4.9 x 4.10 s CC a CAP. Az pote co jsem je odinstalovaval poradne, problemy s nasledujicimi novejsimi verzemi prestaly. Takze kdyz je nekdo prase a nekorektne odinstalovava starou verzi, kdyz pospicha..., tak mu nova verze bude obcas delat problemy!!!!
30.10.2004 10:05:24   0.0.0.xxx 01
Hned po dovezeni prvni dodavky k nam jsem si koupil R9500 pro a kupodivu ATInaci divte se, jsem ovladace instaloval 14 dni, nez karta byla schopna provozu v 32bitech a pusteni jakekoli 3d aplikace, takze tvrzeni, ze ATI ma vse vzdy bez problemu... Nasledne se R9500 pro k nam dalsich 5 tydnu nedostali a podle informaci z nasi dovozni firmy to bylo prave kvuli ovladacum, vysledek byl takovy, ze jsem mesic pouzival nejake bety, na kterych slo tak 40% her a po dvou mesicich se to konecne dalo do kupy.Rada 6x00 ma podle mych zkusenosti celkem fajn ovladace - certifikovane 61.77 a az budou dalsi certifikovane bez obav si je stahnu.A odinstalovat ATI ovladac bez specialni utility, co ATI samozrejme nedodava lze jen zridka kdy korektne. prikladem budiz Odinstalovani noveho ovladace a vraceni se ke staremu byva problem a podobny problem se obcas vyskytuje i u prechodu na vyssi verzi.Ale nutno podotknout, ze ted s radkem v kompu problem nemam... ale je to tak vsude, ze prvni ovladace stoji za malo, protoze se vsichni predhani kdo to uvede o dva dny driv.
30.10.2004 10:32:56   0.0.0.xxx 10
Já si naopak myslím, že slabší shadery na sérii FX byly známé v podstatě od začátku. Taky se to pojí s tím, že FX měly oproti konkurujícím Radeonům polovic pipelines (uspořádání VLIW SIMD FP procesoru), i když dvojnásobek texturovacích jednotek. Takže fillrate při single-texturingu a mnoha pxl. shader operacích byl u FX výrazně nižší. To potvrzovaly již tehdy leckeré syntetické benchmarky, kterým ale většina čtenářů nevěnuje dostatečnou pozornost nebo je nebere příliš vážně. Stačí se podívat do některé ze starších recenzí - (graf je z článku HIS Radeon 9800 PRO od Mirka Jahody)
http://www.pctuning.cz/ilustrace/jahoda/his9800pro/grafy/2chameleon.gif
-chameleon mark, pxl shader 1.1 test a Radeon už vykazoval značný náskok. Takže nelze říct, že o tom nikdo nevěděl...
30.10.2004 13:13:41   0.0.0.xxx 01
Steven: Ty jsi asi četl nějakej text, kterej jsem ale já nenapsal. Já napsal, že se nevyplatí instalovat neoficiální a vždy úplně nejnovější ovladače, protože já mam hlavní kritérium stabilitu, jestli ty máš výkon, tak je to tvoje věc. To, že drivery můžou bejt dokonalý si asi myslíš tak ty, rozhodně tomu tak neni a netrpí tim jenom grafický karty (jeden příklad za všechny - Creative a Audigy 2). Vývoj u ovladačů je samozřejmě důležitý - vychytání všech chyb, optimalizace a podpora nových chipů, to je jasný, ale točí se to vesměs vždy jenom kolem nejnovějších karet, na které já nemám prostě peníze, ty jo? A jsme opět u toho, že podle mého názoru se vyplatí nejstabilnější ovladače s rozumným a vyváženým výkonem.
30.10.2004 13:23:51   0.0.0.xxx 10
Ale mě to nepotvrdil jen jeden majitel, ale nebylo jich vůbec málo toto číslo se blíží minimálně 15 lidem a znich je většině kolem 18 a s počítačem dělaj asitak vod 12 let a zajímají se vo programování takže keci o nějakým maníkovi bůh ví odku nejsou na místě. Někteří si po dvou měsících používání radši koupili FXka a zbytek čeká (já sem mezi nima) nž trochu slevní 6800GT než aby museli pořád stahovat nějaký ovladače. Je teda fakt že dalších 5 lidí si na ATI téměř nestěžuje:-). Na GeForces sem neslišel skoro žádný stížnosti snad až na FarCry a ten test v UT2004.
30.10.2004 21:25:56   0.0.0.xxx 11
Myslim ,ze patch 1.3 bude lepsi. )
31.10.2004 00:16:31   0.0.0.xxx 01
Stačí si přečíst specifikace patche 1.3, celý sloupec toho, co s ním nefunguje, pak kouknout na pár diskusních fór a věřím, že vás přejde chuť si patch 1.3 instalovat ;-)
1.11.2004 08:13:44   0.0.0.xxx 11
no nevim, podle me to je s ovladacema uplne obracene nez v dobach minulich, nvidia vydavala kazdy mesic ovladace, a ati jednou za ctvrt roku, sotva si ati pretahla softwerare od nvidie je tomu presne naopak. Nemuzu srovnat konkurenci, kdysi jsem mel GF4Ti a ted mam R9800PRO a nikdy jsem zadny problem nemel, ale verim ze mit predtim R8500 a ted G6800 by nejaky problem nastat mohl. Stejnevetsina dnesnich problemu u ati je zpusobena neznalosti uzivatelu, proste staci kdyz maj jakoukoliv VIA KTX00 aby vypli FW a AGP8x a maj po problemech, tim nechci tvrdit ze jeden ci druhej vyrobce je lepsi, jak rikam sam nemuzu porovnat
1.11.2004 11:33:24   0.0.0.xxx 10
Chtel bych se zeptat jestli tento clanek lze aplikovat na serii FX nebo zda-li vydate pro serii FX novy clanek.
1.11.2004 14:16:40   0.0.0.xxx 10
Mam sice jen 5900(moje 3.nVIDIA), a žádne velke problemy jsem nikdy neměl.Kámoši maj ATI a maj s driverama docela problemy(nektery drivery ani pořadne nejdou).A každej měsíc novej driver to je docela malo oproti NV.PS: nechci rejpat,s 6800 mas asi sve trable,ale že ATI drivery jsou best a NV shity jsou kecy!(osobne NV drv. povazuji za jednoduzsi ale lepsi)
1.11.2004 14:22:41   0.0.0.xxx 10
Chces říct že X800, ktera má jádro na 520 nehřeje?A taky jsem četl 6800U ma jen o 15W větší spotřebu než 5950U takže 350ka stačí.
1.11.2004 15:53:42   0.0.0.xxx 01
Výsledky GF6 jsou oproti FX diametrálně odlišné; test ovladačů pro FX bude k dispozici pravděpodobně koncem tohoto týdne (+-)
1.11.2004 16:05:09   0.0.0.xxx 11
Pokud jde o X800XTPE, tak i přes takt 520MHz skutečně hřeje výrazně méně, tež 400MHz GeForce 6800U (dokonce i méně než "stará" 9800XT). Tomu odpovídá i množství odpadního tepla a použitý menší chladič.
1.11.2004 16:31:12   0.0.0.xxx 10
zajímalo by mne, jestli bych naměřil nějaký rozdíl v rychlosti (třeba některých her) na mé "obstarožní" GeForce 3 200 při použití rozličných ovladačů, popsaných výše?
2.11.2004 09:38:24   0.0.0.xxx 01
V readme píšou u gf.6800 ,že nedoporučují 61.77,protože jsou nestabilní a doporučují 66.81,které jsou stabilní a umějí nějaké efekty,které 61.77 neumí.U gf. řady FX doporučují 56.72.Takhle to vypadá,že u FX nemá cenu dávat ovladače 6x.xx.
2.11.2004 10:35:30   0.0.0.xxx 10
GeForce 3 nemám možnost otestovat, ale je zřejmé, že by rozdíly mezi testovanou trojicí byly nízké až nulové. Spíše bych doporučil setrvat u nějakého osvědčeného ovladače (alespoň pokud nejsou problémy). Novější už jsou optimalizovány více-méně jen pro nové karty a na GF3 by oproti starším výkon spíše klesl.
2.11.2004 21:16:47   0.0.0.xxx 01
Me pomohl patch 1.2 na FarCry
3.11.2004 13:01:36   0.0.0.xxx 11
Moje osobni mereni udalo uplne jine vysledky porovnaval sem 65.73 a 66.81 a vysli mi uplne vsude lepsi 66.81, mam i podobnou konfiguraci amd athlon 3500+ (@2540 - 254*10) a Leadtek GF6800 @ 420/880), takze nevim jestli udelal autor nekde chybu a nebo mel jinou verzi 66,81 jak psal nazacatku kazdopadne tak jako tak nema toto srovnani smysl kdyz to kazdymu vyjde jinak(, na zaver naky porovnani 3d mark 2001 66.81 - 25405, 65.73 - 24750, s 4aa/8anizo 66.81 - 20002, 65.73 - 19105, 3d 05 66.81 - 4215, 65.73 - 3365 s 4aa/8anizo 66.81 - 2819 a 65.73 - 2254 a DooM3 66.81 - 99,2 65.73 - 87,5 s 4aa/8anizo 66.81 - 69,2 a 65.73 - 60,3, vse bylo testovano v 1024/768 s vypnutou vs, jinak sem napsal jen ty zajimavejsi testy, myslim ze by kazdej mel drivery otestovat sam a ne dat na nejaky test...
7.11.2004 12:08:11   0.0.0.xxx 10
Mam grafiku od MSI GEforce 6800LE 128MB,Athlon64 300+,MSI K8N neo fsr,HDD IBM 120GB SATA,350W zdroj Mercury.
Pri pusteni hry DOOM3 mi po nejakom case vyhodi,ze sa vyskytla chyba a hra musi byt ukoncena.Taktiez ked pustim THE SIMS 2 tiez po istom case mi vyhodi,ze hra sa zrutila a musi byt ukoncena.Pouzivam ovladac na grafiku Forceware 66.88..Skusal som skoro vsetky ovladace na graficku a robi to pri kazdom.Viem,ze tieto karty mali hardwarovu chybu,ale mam uz novsiu,kde by mala byt opravena.NHL 2005 mi ide vpohode.Neviete mi poradit prosim?
7.11.2004 12:15:45   0.0.0.xxx 01
Samozrejme,ze to je Athlon64 3000+ a ten ovladac 66.81
11.11.2004 12:30:07   0.0.0.xxx 10
Pro W2k/XP uz vysly 66.93 WHQL ke stazeni např. na www.nvidia.com a www.guru3d.com.
23.11.2004 22:10:58   0.0.0.xxx 01
mam podobnu zostavu ako ty,tiez mi nesiel doom3,a teraz ide.jedine dve veci ktore somn zmenil boli ze som 256ram vymenil za 512 kedze hra potrebuje aspon 384mB(vtedy som mal 512 na reklamacii)a druha vec je ta ze shortcut ktory spravi system pri instalacii je nejaky posahany,takze som spravil novy "manualne" a uz to ide...jedine co ma stve je ze ked kliknem aby mi hra optimalizovala najlepsie nastavenia na moj system,hodi mi rozlisenie 640x480 a low detaily a to mam a64 3000+,NX6800,ale iba 512ram ale aj tak dost bieda......divne...proste si pozri readme file a skusaj
24.11.2004 12:58:19   0.0.0.xxx 11
Mne sa to uz tiez podarilo opravit a to tak, ze som v biose znizil frekvenciu Ramky.Mam sice pc400vkovu,ktora bezi na 200Mhz,ale nadstavil som 166Mhz(pc333) a uz mi idu vsetky hry bez problemov. A to,ze ti to hodi na 640x480,s toho si nic nerob mne to robi to iste.A to dokonca som Geforce 6800LE vymenil za plnohodnotnu 6800vku. Ramku mam 512MB DDR pc400.
6.1.2005 09:55:04   0.0.0.xxx 11
zdarec
taky jsem mel problémy s Far Cry po nahrání patche 1.3 je vše ok.Hra je také na sérii GF6X00 o 15% rychlejší což se myslím de poznaproblém je v tom že ten patch ma 77MB takže poku máš modem jako já,taky je tam podpora pixel shade v3.0 vylepšený fyzický engine.zkus to.
8.3.2005 17:08:55   0.0.0.xxx 00
Předem se omlouvám za "inzerci", ale nechtěl by někdo z Vás koupit:
(Club 3D) GeForce 6800LE,128MB DDR,256bit,AGP8x,TV OUT,DVI, jádro 300Mhz, paměti 700Mhz. Nová, záruka 24 měsíců, možno s daň. dokladem. Cena 5290 Kč.

Tak kdyby náhodou 605288909

Dík Jura

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.