Hlavní stránka Hardware Grafické karty RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI
RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI
autor: Bury Adam , publikováno 12.5.2004
RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI
Znáte tu televizní reklamu: Dva pánové sedí na lavičce v parku. Jeden drží hlavu v dlaních a opakuje - "Jak jsi jenom mohl? Proč jsi odešel? Musíš mít s námi trpělivost!" Druhý jen pokrčí rameny a suše odpoví "Ne-mu-sím!". Tak nějak by mohl vypadat rozhovor mezi firmou nVidia a jedním z posledních věrných, s firmou MSI. I když to asi nebylo snadné, nastoupila i tato firma jednou nohou do vlaku ATI. Dnes jsme testovali grafickou kartu RX9800 Pro, která navíc rozhodně nevypadá jak konstrukce z dílny ATI. {mospagebreak title=MSI a ATI - přátelé nebo business?}

Říká se "business je business" - a přesně tak to chodí i v počítačových i komponentech. Kamarádství je dobrá věc ale hodně si za něj nekoupíš...

Firma nVidia byla známá tím, že si své věrné ovečky v minulosti pečlivě hlídala - občas je chválila, čas od času zase kárala (čipy bývaly na příděl a ti "zlobiví" často pak odešli s prázdnou). V době kdy se vyráběly grafické karty GeForce 3, 4... byli všichni zváni na vekolepé akce nVidie a mohutně se poklepávali po ramenech. Konference, setkání, CeBity, Comdexy... V té době firma ATI nejspíše přežívala hlavně díky tomu, že si své karty vyráběla sama.

Když se Radeony začaly dotahovat a zlepšovat, rodícího se trhu se chopily firmy jako PowerColor, Supergrace, ManLi (často popuzené arogancí nVidie) a později samozřejmě další důležitý hráč ve světě ATI, firma Sapphire. Z tábora nVidie se zatím stále ozýval smích. Pak se k ATI připojily značky Gigabyte a Hercules a ostatním začalo vadit, jak se původně malé firmy vezou s narůstajícím výkonem a prodejem řešení "Powered by ATi". nVidia navíc své ovečky v té době krmila špatně stravitelným knedlíkem GeForce FX 5800 - výrobci jako ASUS, ABIT, MSI a ostatní "věrní" byli sotva rádi, když se zbavili prvních sérií této karty. V tu dobu se nejspíše začaly ze strany nVidie ozývat žádosti "No tak to nevyšlo, musíte mít s námi trpělivost!" Pohár trpělivosti však začal přetékat. Nejdřív přetekl ABITu a velká louže se rozlila i firmě ASUStek...

RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI
krabice MSI s logem ATI? oupsss!

MSI - odejít nebo zůstat?

RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI

Když hlavní partner nVidie, firma ASUS, se rozhodla vyrábět i grafické karty s čipem ATI (zatím je poměr v nabídce téměř 1:1) tak to v řadách nVide určitě vyvolalo menší paniku. Samozřejmě že v tomto okamžiku stoupli na ceně ostatní věrní a na pozici prvního partnera se pomalu přesunula firma MSI. Na tomto místě bychom mohli dodat, že ASUS dokonce dosud neuvedl grafickou kartu s čipem GeForce 6800.

V tomto okamžiku se pouštíme na tenký led nepotvrzených informací (takové zákulisní "jedna paní povídala"). Zkusme si to představit takto: V okamžiku kdy si firma nVidia začala MSI vážit a hýčkat (někdy ke konci roku 2003) měla už firma MSI nejspíše nakoupenou první dávku čipů ATI. Údajně se jednalo o 300 000 čipů R300.

RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI

Díky těsné spolupráci s nVidii čipy R300 ležely nějakou dobu u ledu a firma MSI spekulovala jak to zkusit s ATI a nerozvést se přitom s nVidii. Východiskem byli Němci... přesněji řečeno největší německý výrobce počítačů Medion AG. Tato firma byla ochotna si nechat vyrobit grafické karty na zakázku - tak vznikla nejdříve řada Medion 9600TX která sjela z linek MSI v počtu 300 000. Karta byla sice exotem - čip byl příbuzný s Radeony 9500Pro (8 pipelines) paměti vsak byly v pouzdrech TSOP (a ne jak u 9500 Pro v pouzdrech BGA). Tak jako tak, karty byly levné a výkonné a tak celá akce byla zhodnocená jako úspěšná. S jídlem však roste chuť a tak se do výroby dostal Medion Radeon 9800XXL.

RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI

Radeony od MSI oficiálně

Pokud čekáte fanfáry a oslavné bubnování ze strany MSI při rozšíření výrobního portfolia o karty s čipy ATI, budete zklamání. Firma MSI totiž své již oficiální Radeony uvedla na začátku května pěkně potichu. Vypadá to téměř jako: "nemáme z toho radost, ale milá nVidie, musíme to udělat".

První vzorky jsme dokonce dostali přímo s obchodu. Oficiální dovozci neměli potřebu tuto kartu vůbec recenzovat. Ale jelikož se jedná o skutečně zajímavé karty pustili jsme se do práce. Hip, hip hurráá!

RX9800 PRO Plus - TD128: luxus v základu?

RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI

Přesto že MSI nemá z opuštění platformy "pouze nVidia" nijak velkou radost a oslavy se nekonají nebránilo to vybavit tuto kartu jak se na špičkový typ hodí. Tedy přesněji řečeno, dodávané programy, tzv. bundle je vskutku bohatý:

RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI

 Hry

  • 2CD: The Elder Scrolls III Morrowind - 3D RPG, pokračování Areny a Daggerfall,
  • Tom Clancy´s Ghost Recon - 3D špionážní akce z dílny Ubi Soft,
  • Duke Nukem Manhattan Project - legendární 2D plošinová arkáda,
  • 7 in 1 Games Collection: Oni, The Sum of All Fears, IL-2 Sturmovik, Serious Sam 2 lite
    Rally Trophy, Beam Breakers, Zax: The Alien Hunter

Multimedia

  • MSI Media Center Deluxe II - komplexní prohlížeč médií na Vašem PC,
  • InterVideo WinDVD 5.1 Channel + Supreme Foreign Language Learn Machine - softwarový přehrávač DVD se zvukem 5.1 a program na výuku cizích jazyků,

Software

  • SuperPack AdobePhotoshop AlbumSE + 3D Album - organizátor
    a prohlížeč fotografii a obrázků,

Utulity

  • FarStone VirtualDrive + FarStone RestoreIT! - emulace virtuální mechaniky
    a zálohovací program RestoreIT,
  • 3D DeskTop - 3D uživatelské rozhraní na Vašem PC.

Drivery

  • MSI Driver & Utilities - ovladače a nástroje pro Vaši kartu

Samozřejmostí jsou i technologie MSI jako "Live VGA BIOS" a "Live VGA Driver" umožňující on-line aktualizaci BIOSu i ovladačů.

{mospagebreak title=Radeon 9800XXL - vo co go?}

Jak už jsem předznamenal je testovaný Radeon tak trochu exot. Za prvé vůbec nevyužívá tzv. referenčního designu ATI. Dosud platilo že se firmy vyrábějící vyšší řady Radeonů (v levných třídách vládne chaos) poměrně striktně držely referenčního designu navrženého inženýry ATI. Občas si menší výstřelek, povětšinou jinou barvu plošného spoje nebo s jiný chladič, dovolila firma Hercules jinak se většina karet "Powered by ATI" od sebe zase tolik nelišila. I tak význačný výrobce jako ASUS provedl v zásadě jenom výměnu chladiče R9800 XT za svůj dvouvětráčkový. Karta MSI se od ostatních liší zcela zásadně (a to nejen zelenou barvou plošného spoje):

RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI

Stačí několik pohledů a zjistíte, že u MSI je velká část obvodů řešená jinak - a nejedná se nám teď o jiný chladič.

RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI
klikněte na horní obrázek pro větší náhled

Mnoho rozdílů nalezneme například v napájecích obvodech. Stačí se podívat na detaily:

RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI

Subtilní 8mi pinové MOSFET tranzistory s nalepenými malými hliníkovými chladiči nahradily u RX9800 robustní tranzistory podobné těm které nalezneme na základních deskách. Přesto že řešení MSI působí dojmem mixu různých součástek, evidentně svůj účel plní bez problému.

Vzhled karty

RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI
klikněte na horní obrázek pro větší náhled

Chlazení

Podobně jak je tomu u karet řady Radeon 9800XT má karta MSI RX9800 PRO Plus oboustranné chlazení. Chladič je konstruovaný tak, aby chladil jak grafické jádro tak i paměti. Horní část chladiče je, poměrně netypicky - neboť většinou se jedná o hliníkový profil nebo o měděnou konstrukci, hliníkovým odlitkem.

RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI

Spodní část je speciálně vylisovaným hliníkovým plechem:

RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI

Nemilým překvapením bylo, když jsem zjistil, že spodní plech na všechny čipy paměti zcela nedoléhá. I když byly použité tepelné podložky, přesto občas mezi čipem BGA a chladičem prosvítala malá škvírka. Tuto skutečnost jsem zjistil po testech a i když jsem potom mezi paměti a chladič nanesl teplovodivou pastu taktování se nijak rapidně nezlepšilo.

Poznámka: Na kartu jsme zkoušeli instalovat tichý chladič Arctic Cooling VGA Silencer (ver. 3) a vše proběhlo bez problému. Tedy až na malou úpravu konektoru větráčku - MSI totiž používá větší konektor.

RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI
chladič je fixován kovovou sponou a

Chlazení vypadá mohutně a zdá se, že by mohlo být tiché. Ve skutečnosti hlučí poněkud více než karty Radeon 9800XT s měděným chladičem. Úroveň hluku je prakticky totožná s klasickou řadou Radeon 9800 Pro. Chladič MSI není tedy hlasitý ani zvláště tichý - i přes svůj poměrně vysoký, trochu pískavý tón strčí do kapsy většinu řešení na bázi hi-end čipů nVidie.

{mospagebreak title=RX9800 - co je na palubě?}

Grafický čip - R360

Karta nese několik označení, od Radeonu 9800XXL až po 9800 Pro:

RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI

RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI
9800Pro - TD128

Jak tomu ve skutečnosti je? Přestože se jedná o kartu 9800 Pro (MSI ji někdy označuje jako 9800 PRO Plus) využívá karta čipu R360 vlastního pro karty Radeon 9800 XT.

RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI

Jedná se o poměrně netypickou kombinaci jádra, které spíše patří k řadě 9800 XT (R360), a frekvenčních hodnot, které jsou na úrovni 9800 Pro - jádro je tedy taktováno frekvenci 380MHz.

Poznámka: Ve skutečnosti nejsou rozdíly mezi čipy R350 a R360 velké (oba čipy mají stejné jednotky, 8 pipelines, 256bit bus, stejné pixel shadery, stejný počet tranzistorů...) - spíše bychom R350 a R360 měli považovat za jiný "stepping" stejného čipu... MSI navíc nevyužívá funkci interního monitorování teploty a tak odpadá i dynamický overclocking ve stylu 9800 XT.

Paměti

RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI

MSI Radeon RX 9800 je osazen osmi BGA (Ball Grid Array) DDR moduly Hynix HY5DU283222A (2.8ns). Velikost paměti je 128 MB (VT128), šířka paměťové sběrnice je plných nešizených 256 bitů. Paměti pracují na frekvenci 680MHz, což zase odpovídá úrovni Radeonu 9800 Pro - k taktování Radeonu 9800 XT mají tyto čísla ještě daleko, tam paměti pracují na 730 MHz.

Rozdíly obou čipů jsou popsané v tomto článku Mirka Jahody.

TV enkoder

RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI

Použití čipu VIA VT1623M je takovou malou záhadou. Vše by vysvětlovaly případné funkce TV-in, karta má však pouze TV-out, takže by mohl stačit enkoder integrovaný v čipu R360.

Na druhou stranu čip VT1623M patří mezi nejlepší dnešní TV enkodery. Umí například progressive scan výstup, SDTV (525p or 625p), podporován je i RGB výstup (vyžaduje spec. konvertor na SCART). TV obraz by měl tedy být na úrovni kvalitních DVD přehrávačů. Bohužel, neměl jsem možnost otestovat ani SDTV ani Progressive scan.

{mospagebreak title=Testy a závěr}

V poslední kapitole se podíváme na to, jak si vede MSI RX9800 PRO Plus - VT128 ve srovnání s kartami Radeon 9800 Pro a Radeon 9800 XT.

RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI

Testovací sestava

 CPU Intel Pentium4 3.0, Northwood, 512kB L2
 Paměť ADATA PC3200 256MB *2
DDR400 @ 2.5-6-3-3
 Základní deska ASUS P4P800-E Deluxe (i865PE)
 Použité grafické karty TRIPLEX 9800 PRO, 128MB
MSI RX9800 PRO Plus - VT128
TRIPLEX 9800 XT, 256MB
 Harddisk Seagate Barracuda 7200.7 40GB
 Monitor ADI G910
 Operační systém WindowsXP Professional, SP1
 Verze Direct X DirectX 9.0b
 Ovladače základní desky Intel INF 5.1.1.1002
 Verze ovládačů grafické karty Catalyst 4.3

Overclocking karet

 TYP

frekvence jádra MHz

frekvence paměti MHz

 MSI RX 9800

380

340 (680)
 MSI RX 9800 overclocked  405 365 (730)
 Triplex 9800 PRO 380 340 (680)
 Triplex 9800 PRO overclocked 412 367 (734)
 TRIPLEX 9800 XT  412 365 (730)

Vzhledem k tomu, že jak karty 9800 Pro tak i 9800 XT jsou již od výroby nastavené velmi blízko svého frekvenčního maxima, nemůžeme očekávat taktování ve stylu +30%. Testovaná karta MSI RX9800 po přetaktování dosáhla na takt pamětí 9800 XT, čip však zůstal, zřejmě díky hliníkovému chladiči, poněkud pozadu.

Testy

Asi si říkáte že chlazení karty ani TV enkoder, ba ani dokonce dosažené takty nejsou důležité, a máte pravdu. Podívejme se raději na to "co se počítá", na výkon našeho MSI nováčka, a to v těchto disciplinách: 3D Mark 2001 SE, novějším 3D Marku 03, Aquamarku 03 a Codecreatures.

Prvním testem byl obligátní...

3D Mark 2001 SE

RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI

RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI

Tento test je díky malým nárokům na grafický procesor karty spíše tréninkem procesoru a paměti počítače kdy čip grafické karty často čeká na data ke zpracování.

Mírně navrch zde měl samozřejmě Radeon 9800 XT, tady je znát trochu vyšší takt jádra i paměti. Rozdíly jsou však vyrovnané - rozdíly jsou pod 2%.

3D Mark 03

RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI

Tento test již využívá pokročilých funkcí grafického rozhraní DirectX jako jsou Pixel a Vertex Shadery (v jednotlivých testech se využívají funkce DX7, 8 i DX9).

RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI

V 3D Marku 03 se už více projevily rozdíly v taktování grafického jádra a ve velikosti paměti (XT má 256MB). Radeon 9800 XT v tomto testu vítězí s velmi malým náskokem, na druhém místě byla testovaná MSI RX9800.

Aquamark 3

RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI

Tento test dává dnešním systémům vskutku kapky. Je navržen s jistým výhledem k budoucím kartám i procesorům. Výsledky jsou v průměrných hodnotách fps. Při 1600x1200 jsme testovali se zapnutým antialiasingem a s anisotropním filtrováním textur.

RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI

Podle očekávání jsou i v tomto testu rozdíly mezi konkurenty nepatrné...

Codecreatures

Tento test se honosí vysokým počtem polygonů (v jedné scéně je jich průměrně 270 000). Ve své době byl nejlepší vizuální lahůdkou, dnes už vlnící se tráva nikoho nepřekvapí.

RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI

RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI

I zde se nekoná žádné překvapení. MSI RX9800 se pohybuje na úrovni 9800 Pro a 9800 XT vede peloton s náskokem pouhých cca 4%.

Závěr

RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI

Co zajímá dnešní uživatele je cena, hlučnost a možnosti přetaktování. Ač chlazení na MSI působí vskutku robustně není nijak zvláště účinné ani tiché. Na druhou stranu je relativně velký větráček příslibem delší životnosti. O firemních chladičích ATI je totiž známo, že v prašném prostředí "odejdou" do 1-2let.

Pokud jste fandou ticha bude muset v případě jak RX9800 tak i klasického Radeonu 9800 Pro sáhnout po chladiči Arctic Cooling VGA Silencer ver. 3, případně investovat do tichých karet 9800XT s měděným chladičem a regulovanými otáčkami větráku.

Dále jsem zmínil přetaktovavací možnosti.

RX9800 PRO Plus - Radeon na způsob... MSI
karta samozřejmě potřebuje dodatečné napájení a min. 300W zdroj

Ty jsou, jak jsem se již výše zmínil, nevelké: u obou karet se strop jádra pohybuje někde kolem 405-410MHz a u pamětí je to cca 355-360 MHz, což vskutku není omračující hodnota, ale odpovídá to možnostem pamětí s časováním 2,8 ns. Nějaký ten bodík navrch v 3D Marku to samozřejmě dá - navýšení výkonu se pohybuje v řádu 5-6 procent.

Doporučené koncové ceny vypadají takto:

  • MSI RX9800 PRO Plus - VT128: 7530Kč bez DPH,
  • Excalibur 9800 Pro 128MB: 7450Kč bez DPH,
  • Excalibur 9800 XT 256MB: 12 700Kč bez DPH,
  • ASUS A9800 Pro, 256MB: 10 900Kč bez DPH.

Jaké tedy bude kritérium při výběru "té správné" ATI 9800? Při velmi vyrovnaném výkonu i možnostech to bude samozřejmě cena. Zde má MSI mírný náskok, pokud vezmete v potaz poměrně zajímavý bundle (12CD). Je možné, že seženete levnějšího Radeona 9800 Pro, nejspíše to ale bude méně známá značka.

Jinak počin MSI lze hodnotit jen kladně - konkurence není nikdy dost a ta bude způsobovat že za stejné peníze dnes dostaneme více než v minulosti (ať již nVidie nebo ATI). Vítám i to, že se MSI nespoléhala na vyšlapanou cestičku referenčního designu ATi a vymysleli svůj specifický design.

P.S. Líbilo by se mi, kdyby místo tak bohatého "bundle" byla cena RX9800 ještě o trochu nižší - pak by se tato karta mohla stát ve své kategorii prodejním hitem.

A nakonec popěvek pro nVidii: "Jednou si dole, jednou nahoře..."

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
12.5.2004 04:24:35   0.0.0.xxx 54
Konečně nějaký článek o grafických kartách, už sem si myslel, že budete psát jenom o moddingu. Doufám, že se brzy dočkáme testu nových X800 !!!
ATI RULEZ ;)
12.5.2004 06:37:17   0.0.0.xxx 33
No to snad ne, tady hodnotite jadro R360 jako kladnou vec (mi teda tak vyslo z psani jen o vyhodach) ale ze je to ve skutecnosti zmetek , jenz nezvlada frekvence R9800XT a ze se totalne nehodi na OC, ani s AC Silencerem tomu nijak nepomuzete mi prijde dost divny, ikdyz koupit jeste v dnesni dobe kartu s R350 je zazrak a to i u jinych vyrobcu.
12.5.2004 07:21:55   0.0.0.xxx 44
Nie kazdy chce OC vsetko co do masiny nahodi. Len jedna otazka je lepsie kupit tuto MSI 9800Pro alebo skusit MSI 5900XT a pretaktovat ju?
12.5.2004 07:34:55   0.0.0.xxx 44
Já jsem koupil Saphire Radeon 9800 Pro, čip R360, s biosem z R9800XT a vodníkem nataktován na 460 čip a 800 paměti a to za bratru 6.200,- Kč bez DPH.
12.5.2004 07:48:12   0.0.0.xxx 46
nedekujem vypadnete)
12.5.2004 07:51:24   0.0.0.xxx 54
se tu najde nejaky Dement s opravdu vecnym prispevkem. :-)
12.5.2004 08:12:19   0.0.0.xxx 44
No ten úvod tak trochu ulétnutý, osobní názor je, že krok MSI je úplně logický a řídí se tržními podmínkami. Bohužel nesleduji karty ATI co se týče jejich hlučnosti, ale pokud vím, tak právě MSI osazuje karty vyšší třídy s nVidia GPU (5900, 5950) výbornými tichými chladiči. Dále mě překvapuje, proč stále uvádíte jen chladič Arctic Cooling VGA Silencer 3 jako tiché řešení, když na trhu je mnoho dalších (a troufám si říci i lepších) špičkových výrobků (např. chladiče VGA od firmy Zalman nebo Thermaltake). Ale jinak byl článek rozhodně přínosem, rád jsem si jej přečetl a rohodně stojí za informaci, takže díky za něj.
12.5.2004 08:51:13   0.0.0.xxx 44
Běžte s tím někam (nejen autor) s tou zaujatostí vůči některé z firem. Všem firmám jde jen o jedno: vzdělat many a nic víc !!! Kdo bojuje za tu nebo onu firmu je hlupák a jeho vysněná firma se mu akorát chichotá a je ráda že jí někdo dělá reklamu. To že tahle firma vydělává s jednou lží a druhá s jinou je jen potřeba na někoho zapůsobit a obrazně řečeno nahnat do krámu co nejvíc kupujících. Takže vyprázdněte peněženky a kupte si grafiku za 20tisíc korun, která bude za rok stát 8tis a výrobní cena i s reklamou a novou károu pro šéfa je s bídou 1500,-Kč :-)))

12.5.2004 09:13:10   0.0.0.xxx 44
Konecne normální názor.
12.5.2004 10:44:18   0.0.0.xxx 44
V podstatě máš pravdu - výrobní cena je opravdu jen zlomek té prodejní, ale nesmíš zapomínat na vývoj - ten stojí těžký prachy - někdo ty lidi, technologii (+ případné první neúspěchy) musí zaplatit - a kdo jiný než my, že...
12.5.2004 11:01:15   0.0.0.xxx 381
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
12.5.2004 11:09:43   0.0.0.xxx 45
Tak máte tam hned jeden omyl, kterej mě dost zarazil. Píšete, že ASUS ještě neuvedl model grafiku s čipem GeForce6800, ale to neni již dávno pravda. ASUS byl jeden z prvních, kterej tuto grafiku uváděl. Je krásně modře podsvícená a má robustní chladič jako ostatní. Viděl jsem jí va vlastní oči :-))
12.5.2004 11:33:13   0.0.0.xxx 44
Ano jsou tady jiná řešení, jsou však poměrem cena výkon úplně jinde než zmiňovaný silencer. Navíc by se měly objevit v nejbližší době silencery na nVidia karty. Nechci se hádat, každý běžný uživatel raději sáhne právě na VGA sil.
12.5.2004 12:52:02   0.0.0.xxx 44
Naznačil jsem to v článku a tak to jen upřesním - že u MSI mají R360 neznamená že to je zásadní výhoda - ale také to neznamená, že je to nevýhoda. Potenciál používaných R350 i R360 je stejný... A že se nejlepší čipy třídí pro R9800XT? To je částečně pravděpodobné - taky za to "masně" kdo si koupí XT zaplatí... Takže: ani rapidní výhoda, ale ani zmetek...
12.5.2004 13:05:08   0.0.0.xxx 54
...to je spíše z nouze ctnost. Tiché chladiče GPU 5900 a 5950 jsou spíše zásluhou firem vyrábějících grafiky než nVidie (s původním řešením by daleko nedošli). Jinak i já tvrdím, že krok MSI je logický a řídí se touhou urvat s trhu maximum... nebo spíše neztrácet body.
12.5.2004 13:08:34   0.0.0.xxx 44
Na hlavním webu ASUSteku o ní není ani slovo (12.5.): http://www.asus.com/products/vga/vgaindex.htm Žeby to tajili před ATI? :-))
12.5.2004 14:35:43   0.0.0.xxx 44
ja som si kupil poriadnu Powercoloru 9800 non-pro a fachcim si to na 465/680 s referencym hlinikacom... a co vam mam na to povedat...
12.5.2004 15:28:59   0.0.0.xxx 45
Jenomze nesmis zapominat jak se to dela v realu, neco vyvoj stoji ale pak se z toho zije nekolik generaci cipu a prodava se deset derivatu, do firmware se priprogramuje par radku a uz muze marketig mavat s novou featurou ktera sice uz existovala dvacet let predtim ale ted je prejmenovana a je NOVA , kupujte !!! ;-)
12.5.2004 16:11:22   0.0.0.xxx 44
U toho bundle me dost pobavila tahle veticka:
Duke Nukem Manhattan Project - legendární 2D plošinová arkáda

Hahahahahah. Je to sice slusna gameska, ale co je na ni proboha legendarniho :-0 Legendy jsou Project-X, Lost Vikings a podobny pecky, ale tenhle derivat?
12.5.2004 16:14:43   0.0.0.xxx 44
hm musim ti dat za pravdu..gamesa slusna ale legendarni bych teda nerekl..legendarni sou kdyz uz tak dukenukem1 a 2
12.5.2004 17:40:03   0.0.0.xxx 33
ja bych rekl, ze je to maximalne legendarni konina.
12.5.2004 20:11:06   0.0.0.xxx 33
no, duke nukem legenda urcite je, pamatuju si probdele noci u dvojky a u 3D; kdyz sem delal o 1/2 seste rano popis toho cd, taxem si na to vzpomnel - omlouvam se, manhattan project legenda zatim neni, ale myslim, ze to v cele recenzi nebylo to nejpodstatnejsi ;)))
13.5.2004 07:55:39   0.0.0.xxx 34
udivuje ma ako vsetci rozpravate o tom kolko aku firmu stoji vyvoj a ake zlomkove nakalady maju na vyrobu nejakej grafiky...rozpravate ako keby ste vsetci robili v tych firmach uz 20 rokov a poznali kazdy detail vyroby...
Je pravda ze dat 20 litrov za novu kartu je chore...ale prosim Vas nebavte sa o tom vyvoji tak ako by ste videli do toho
13.5.2004 08:46:42   0.0.0.xxx 33
Joo článek mě zaujal.Je to pěknej testík a je vidět že se dají udělat i výkonné karty a nepředražené...pro hráče her cca. dostupné.Možná bych tam přihodil pár foto 9800ček od jiných výrobců. No a jinak je pravda že je to jen tvrdej obchod kde urve každej co může..
13.5.2004 11:43:38   0.0.0.xxx 54
třeba tady
http://www.tweakers.net/nieuws/31999
14.5.2004 19:05:18   0.0.0.xxx 44
podrobné specifikace (česky) MSI RX9800 PRO www.thecomputers.net/data/graphics/graphics.php?name=msi&id=ati_radeon_9xxx/rx9800pro-td128
31.5.2004 12:02:16   0.0.0.xxx 44
Tak a uz ju mam a bezi bez problemov na frekvenciach XT (412/730). Myslim ze pojde aj dalej, zavisi asi od kusu.
16.6.2004 09:58:05   0.0.0.xxx 44
Nevite nekdo jakym zpusobem lze tento cip vyuzit? Nejak tomu nerozumim k cemu tam je!

Diky za info!

ReyF
3.7.2004 15:15:04   0.0.0.xxx 54
Ahoj, prosimvas nenasel by se mezi vama nejakej hodnej clovek co bi mi ho poslal? Ja sem uz z toho fakt spatnej, neco sem podelal pri flashovani a ted to musim opravit, jenze nemam cim, ten puvodni bios nemuzu za boha nikde na netu najit (

Dekuji za jakoukoliv pomoc...
7.7.2004 23:11:35   0.0.0.xxx 43
Jestli mas z tim biosem jeste problem tak se ozvi pomuzu
2.12.2004 19:16:44   0.0.0.xxx 37
JAKOU SI MÁM POŘÍDIT GRAFICKOU KARTU DO 8000KČ...DÍK MOC

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

Jeden čtenář navrhl autorovi prémii: 0.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.