Hlavní stránka Hardware Grafické karty ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
autor: Souček Jiří , publikováno 2.7.2004
ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
Po představení karty společnosti nVidia, modelu 6800 Ultra postaveném na jádře NV40 je nevyhnutelné mrknout očkem také na konkurenční firmu ATI a její nové grafické karty řady X800. V redakci se nám na krátkou dobu díky firmě Levi objevila grafická karta MSI ATI Radeon X800 PRO, která sice není nejvyšším modelem současné řady, přesto je její bližší prozkoumání velice zajímavé. {mospagebreak title=ATI Radeon X800 Pro}

Odvěký boj dvou nejdůležitějších rivalů na 3D poli patří stále mezi nejsledovanější témata HW nebe. Není to tak dlouho, co si obě firmy "vjely" do vlasů svými novými modely, které v mnoha ohledech patří mezi revoluční. Kromě násobení pipeline (které je velice důležité pro výkon, jak jistě všichni víte) začaly tyto firmy používat paměti GDDRIII a byly také přidány další featurky, které ač nebudou mít takový dopad na celkový výkon těchto karet, dokáží zprostředkovat mnohem skutečnější 3D svět než tomu bylo v minulosti.

ATI Radeon X800 Pro v kostce

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
ATI a její logo pro Radeony řady X800 Pro.

Pojďme si tedy připomenout technologie, kterými se nová grafická karta honosí. Pro bližší popsání jednotlivých technologických možností můžete nahlédnout do starších článků, které jsme uvedli nedávno.

SmartShader HD
  • Hardwarová podpora DirectX 9.0
  • Vertex Shader 2.0
    • 65 280 instrukcí s řízením toku
    • Trigonometrické operace během 1 cyklu
  • Pixel Shader 2.0+
    • Až 1536 instrukcí a 16 textur (single-pass)
    • F-Bufferu Druhé generace
    • 32 dočasných a pevných registrů
    • Multiple Render Target (MRT)
SmoothVision HD
  • 2 - 6x Sparse / Rotated-Grid Multi-Sample Anti-Aliasing
  • Programovatelný MultiSampling s gamma korekcí afektovaných pixelů
  • Temporal Anti-Aliasing
  • Bezztrátová barevná komprese v poměru 6:1
  • 2 - 16x adaptivní anizotropní filtrování (~128-tap)
  • Adaptivní bilineární a trilineární filtrace
  • 3Dc komprese normálových map (4:1)
HyperZ HD
  • 3-úrovňový Hierarchal Z-buffer
  • Bezztrátová komprese Z-bufferu
  • Fast-Z-Clear

VideoShader HD
  • Integrace Pixel Shaderů pro akceleraci videa
  • FullStream pro PostProcessing (MPEG4 formáty podle podpory )
  • VideoSoap pro úpravu struktury obrazu videa (denoise, smoother...)
  • HW akcelerace všech MPEG formátů pro video (encoding, decoding)
  • Motion Compensation, iDCT, DCT
  • Adaptivní De-Interlacing (na úrovni pixelu) a úprava snímkové frekvence

V následující tabulce si můžete srovnat pozici X800 PRO s konkurenčním hi-endem od 3 nejsilnějších společností. (S8 Pole od S3 a PowerVR Series 5 se ještě bohužel nedostaly na trh, takže jsem je záměrně vynechal; v případě S3 Pole je to o to smutnější, že už se na trh vůbec nedostane).

Matrox Parhelia 512 GeForce 6800 Ultra XGI Volari V8 Duo Radeon X800 PRO
Výrobní proces 0.15 ľm UMC 0.13 ľm IBM 0.13 ľm UMC 0.13 ľm TSMC lowK
Technologie čipu 512-bit 256-bit 256-bit 256-bit
Počet transistorů 80 milionů 220 milionů 2 * 110 milionů 160 milionů
Paměťová sběrnice 256-bit DDR 256-bit DDR (I - III) 2 * 128-bit DDR/DDR-II 256-bit DDR (I - III)
Max. paměti 256 MB 512 MB 512 MB 512 MB
Takt čipu 220 MHz 400 MHz 350 MHz 475 MHz
Takt pamětí 275 MHz (550 DDR) 550 MHz
(1100 DDR)
450 MHz (900 DDR) 450 MHz
(900 DDR)
Paměťová propustnost 17.6 GB/s 32.8 GB/s 2 * 14.4 GB/s 28.8 GB/s
Fill-rate (single-texturing) 880 Mpixel/s 6400 Mpixel/s 5600 Mpixel/s 5700 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing) 3520 Mtexel/s 6400 Mtexel/s 5600 Mtexel/s 5700 Mtexel/s
Vertex Shader 4 6 4 6
Maximální počet transformací Troj./s 220M (?) 600M  350M (?) 715M
Počet Pixel Pipelines 4 16 16 (2 * 8) 12
Počet text. jednotek na pipeline 4 1 1 1
Vertex Shader verze 1.1 (2.0 HW) 3.0 2.0 2.0 (b)
Pixel Shader verze 1.3 3.0 2.0 2.0 (b)
Z-komprese - 8:1 - 8:1
HSR, Early Z - + + +
DirectX DX 8 (9.0 částečně) 9.0 c 9.0 9.0
AntiAliasing SuperSampling MultiSampling
SuperSampling
SuperSampling MultiSampling
AA typy OG, Fragment OG, SRG, RG RG RG, Sparse
Integrované RAMDACy 2x 400MHz 2x 400MHz 2x 400MHz 2x 400MHz
Další technologie Glypth AA, Surround Gaming UltraShadow 2 Cipher VP 3Dc Compression
Temporal AA


Radeon X800 PRO si ve srovnání se stávajícím konkurenčním hi-endem vede po teoretické stránce velice dobře. Až na absenci SM 3.0, který je nyní výsadou GeForce 6800, kartě žádný podstatný prvek nechybí.

V této tabulce můžete vypozorovat, jakou cestou vývoje se ATi ubírá...

Radeon DDR Radeon 8500 Radeon 9700 (PRO) Radeon X800 PRO
Uvedení / vydání duben 2000 září 2001 srpen 2002 květen 2004
Čip (mark. značení) R100 R200 R300 R420
Čip (pův. značení) R6C R7A R8C -
Výrobní proces 0.18 ľm 0.15 ľm TSMC 0.15 ľm TSMC 0.13 ľm TSMC lowK
Počet transistorů 30 milionů 60 milionů 107 milionů 160 milionů
Paměťová sběrnice 128-bit DDR (/ SDR) 128-bit DDR 256-bit DDR 256-bit DDR (I - III)
Max. paměti 128 MB 128 MB 256 MB 512 MB
Takt čipu 183 MHz 275 MHz 325 MHz 475 MHz
Takt pamětí 183 MHz (366 DDR) 275 MHz (550 DDR) 310 MHz (620 DDR) 450 MHz (900 DDR)
Paměťová propustnost 5.9 GB/s 8.8 GB/s  19.8 GB/s 28.8 GB/s
Fill-rate (single-texturing) 366 Mpixel/s 1100 Mpixel/s 2600 Mpixel/s 5700 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing) 1100 Mtexel/s 2200 Mtexel/s 2600 Mtexel/s 5700 Mtexel/s
Vertex Shader 0 (1 Vertex Pipeline) 2x 4x 6x
Maximální počet transformací Troj./s 30M 75M  325M 715M
Počet Pixel Pipelines 2 4 8 12
Počet text. jednotek na pipeline 3 2 1 1
Vertex Shader verze - (DX7 T&L) 1.1 2.0 2.0 (b)
Pixel Shader verze 1.0 1.4 2.0 2.0 (b)
Textur v cyklu 6 6 16 16
HSR + + + +
DirectX DX 7 (+) DX 8.1 DX 9.0 DX 9.0 (+)
AntiAliasing SuperSampling SuperSampling MultiSampling MultiSampling
AA typy ? Semi-Jittered RG RG, Sparse
Integrované RAMDACy 1x 360MHz 1x 400MHz 2x 400MHz 2x 400MHz
Další technologie Pixel Tapestry
Charisma Engine
Hyper Z
Video Immersion
Pixel Tapestry II
Charisma Engine II
Hyper Z II
Video Immersion II
SmartShader II
TruForm
SmoothVision
Hyper Z III
Video Immersion III
SmartShader III
TruForm II
SmoothVision II
VideoShader
FullStream
Hyper Z HD
Video Immersion HD
SmartShader HD
TruForm
SmoothVision HD
VideoShader HD
FullStream
F-Buffer

Raději se tentokrát nebudu pouštět do složitějších počtů, takže jen stručně: Nejrychlejší vývoj: Transformace: za čtyři roky vzrostla teoretická rychlost zpracování polygonů na 24 násobek. Naopak nejméně vzrostl celkový počet texturovacích jednotek v čipu (2 krát); počet texturovacích jednotek na pipeline klesl (poměr cena/výkon čipu, výrobní náklady).

Radeon X800 PRO ve vztahu k hi-endu ATi

Radeon 9800 XT Radeon X800 (SE) Radeon X800 XT PE Radeon X800 PRO
Čip (mark. značení) R360 R420 R420 R420
Výrobní proces 0.15 ľm TSMC 0.13 ľm TSMC lowK 0.13 ľm TSMC lowK 0.13 ľm TSMC lowK
Počet transistorů 115 milionů 160 milionů 160 milionů 160 milionů
Paměťová sběrnice 256-bit DDR 128-bit DDR I 256-bit DDR III 256-bit DDR III
Grafická paměť 256 MB 128 MB 512 MB 256 MB
Takt čipu 412 MHz 450 MHz 520 MHz 475 MHz
Takt pamětí 365 MHz (366 DDR) 400 MHz (800 DDR) 560 MHz
(1120 DDR)
450 MHz (900 DDR)
Paměťová propustnost 23.4 GB/s 12.8 GB/s  35.8 GB/s 28.8 GB/s
Fill-rate  3300 Mtexel/s 3600 Mtexel/s 8320 Mtexel/s 5700 Mtexel/s
Vertex Shader 4 6 6 6
Maximální počet transformací Troj./s 412M 675M  780M 715M
Počet Pixel Pipelines 8 8 16 12
Počet text. jednotek na pipeline 1 1 1 1
Z-komprese 8:1
Max - 24:1 @ 6x FSAA
8:1
Max - 48:1 @ 6x FSAA
8:1
Max - 48:1 @ 6x FSAA
8:1
Max - 48:1 @ 6x FSAA
Vertex Shader verze 2.0 2.0 (b) 2.0 (b) 2.0 (b)
Pixel Shader verze 2.0 2.0 (b) 2.0 (b) 2.0 (b)
DirectX DX 9.0 DX 9.0 DX 9.0 DX 9.0
AntiAliasing MultiSampling MultiSampling MultiSampling MultiSampling
AA typy RG RG, Sparse RG, Sparse RG, Sparse
Integrované RAMDACy 2x 400MHz 2x 400MHz 2x 400MHz 2x 400MHz

Fillrate i trianglerate Radeonu X800 PRO jsou o tři čtvrtiny vyšší, než v případě 9800XT. Paměťová propustnost již tak markantně nevzrostla. Uvidíme, jak se oněch 25% navíc projeví v reálu. Velice zajímavě se zatím jeví SE verze.

V souvislosti s ní bych chtěl upozornit, že uváděné parametry se mohou ještě změnit. Krom teoretické paměťové propustnosti však tato karta nechává dosavadní vlajkovou loď (9800XT) ve všech parametrech za sebou. Vylepšená datová komprese při MS FSAA by však mohla nevýhodu v podobě 128 bitové sběrnice setřít a v kombinaci s určitým OC potenciálem a možností aktivace pipelines takto postavit "es éčko" do zajímavého světla. Stávající (a prozatím jediná dostupná verze) X800 PRO má (při porovnání se starším hi-endem) taktéž velice zajímavý poměr cena / výkon.

A na závěr jsem připravil srovnání s přímou konkurencí:

  GeForce 6800 GT (NV40) Radeon X800 PRO (R420)
Výrobní proces 0.13 ľm IBM 0.13 ľm TSMC lowK
Technologie čipu 256-bit 256-bit
Počet transistorů 220 milionů 160 milionů
Paměťová sběrnice 256-bit DDR (I - III) 256-bit DDR (I - III)
Grafická paměť 256 MB 256 MB
Takt čipu 350 MHz 475 MHz
Takt pamětí 500 MHz (1000 DDR-III) 450 MHz (900 DDR-II)
Paměťová propustnost 32.0 GB/s 28.8 GB/s
Fill-rate (single-texturing) 4200 Mpixel/s 5700 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing) 4200 Mtexel/s 5700 Mtexel/s
Vertex Shader 6 6
Maximální počet transformací Troj./s 525M 715M
Počet Pixel Pipelines 16 12
Počet text. jednotek na pipeline 1 1
Vertex Shader verze 3.0 2.0 (b)
Pixel Shader verze 3.0 2.0 (b)
DirectX 9.0 c 9.0
FSAA MultiSampling
SuperSampling
MultiSampling
Optimalizace propustnosti paměti  LMA III Color Compression Hyper Z HD
Technologie FSAA a AF IntelliSample 3.0 SmoothVision HD
Integrované RAMDACy 2x 400MHz 2x 400MHz
Bitů na barevný kanál 10 10
Další technologie UltraShadow 2
VPE
3Dc Compression
Temporal AA
{mospagebreak title=MSI NX800: ATI Radeon X800 Pro}

MSI NX800: ATI Radeon X800 Pro

Krabice typická pro společnost MSI skrývá kromě výkonného adaptéru také bohatý bundle ve formě software, také nechybí nejnovější hry.

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

Hry

  • 14 in 1 game collection: Praetorians, Yager, Heaven & Hell, Divine Divinity, Etherlords 2, Il-2 Sturmovik, Splinter Cell, Black Hawk Down, J.O.T.R., Comanche 4, American Conquest, Commandos 3 Destination Berlin, Beach Life, Deus EX: Invisible War

  • URU: Ages beyond myst

  • Prince of Persia: The sands of time

  • XIII

Multimédia a software

  • InterVideo WinDVD 5.1

  • WinDVD Creator

  • MSI MUltimedia Center DeLuxe II

  • SuperPack Adobe Photoshop Album SE + 3D Album

  • Far Stone VirtualDrive & Restore IT

Nemůže chybět také CD s drivery a utilitami a technologie "Live VGA BIOS" a "Live VGA Driver", které Vám pomohou s aktualizací BIOSu a ovladačů přímo z internetu.
V balení najdete také redukci DVI-VGA a dvě redukce pro napájení.

Vybavení a balení karty je tedy spíše nadstandardní. 

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
Klikněte pro zvětšení...

Samotná karta se na první pohled neliší od referenční XT verze. Při bližším prozkoumání ale narazíme na paměti SAMSUNG (410 K4J55323QF - GC20), tedy 2ns čipy, což odpovídá frekvenci 500MHz (1GHz efektivně). Tohoto taktu samozřejmě karta nedosahuje. Můžeme říct, že čipy neběží ani na 90% taktu, pro jaký byly stavěny.

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

To teoreticky zajišťuje celkem solidní rezervu pro overclocking. Stejně jako na referenční kartě, ani zde nejsou paměti nijak chlazeny (nízká energetická náročnost a nižší množství odpadního tepla díky použití DDR III). I chladič s 80mm ventilátorem pochází z původního návrhu karty. Jen obrázek byl změněn - zda k lepšímu, posuďte sami.

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
Radeon X800 Pro.

Pokud porovnáte kartu novou a kartu Radeon 9800XT, poznáte, že samotný chladič byl zmenšen. Nepřekrývá paměti, ty nyní zůstávají volné.

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
A pro srovnání Sapphire Radeon 9800XT.

Karta je vybavena jedním konektorem pro přídavné napájení (molex). Nedaleko od něj je umístěna (zde prázdná) pozice pro jiný 4-pinový konektor.

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
Karta nevyžaduje tak výkonný zdroj napájení jako konkurenční nVidia GeForce 6800.

Často se objevuje otázka, k čemu slouží. V případě, že je karta vybavena procesorem Rage Theater (na opačné straně PCB), slouží tento konektor pro připojení kabelu pro Video-in (náš model schopností VIVO nedisponuje). Celá situace s video-in je na nové sérii X800 přinejmenším podivná, neboť zhruba 5 let starý procesor Rage Theater (používaný od doby Rage 128 PRO) byl již před více než rokem nahrazen procesorem Theater 200. Vysvětlení celé situace je mnohem jednodušší, než by se mohlo zdát - ATi jednoduše vyrobila příliš mnoho čipů, kterých se nyní potřebuje zbavit (za informaci děkuji Mirkovi). 

Kovové čelíčko karty je vybaveno již standardní trojicí výstupů: analogový D-Sub, DVI-I (s možností redukce na sekundární D-Sub) a S-VHS jako mini-DIN s možností redukce na cinch (kompozitní signál) či YPrPb/HDTV.

Radeon X800 PRO disponuje konektorem "AGP 1,5/0,8V" (stejně jako R9600 a R9800XT). Do starších motherboardů (AGP 3.3V only) už kartu vložit nelze, což (vzhledem ke stáří a mizivému výkonu platforem postavených na těchto deskách ) nevadí.

{mospagebreak title=HIS Excalibur X800 PRO } 

Druhá karta, se vznosným názvem Excalibur X800 PRO, pochází od společnosti HIS.

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

V barevné krabici s prolisy najdeme kromě samotné karty také softwarovou výbavu v podobě 5 CD.

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

Hry

  • Aquanox 2 demo

  • Neibours Fr. Hell demo

  • Raiload pioneer demo

  • Tropico 2 demo

  • Vietcong

  • Arx Fatalis

Multimédia a software

  • CyberLink PowerDVD 5

  • MicroResearch 3D Album

Softwarová výbava tedy není tak bohatá, jak bývá u Hi-End karet běžné. Na druhou stranu nejde o žádnou katastrofu. Mírným rozčarováním pro mě bylo hlavní CD "HIS Power up, gamers", jež vůbec nešlo načíst (ozkoušeno ve 3 různých poměrně kvalitních mechanikách). Zajímavostí je software "3D album", který umožňuje vytváření různých prostorových a animovaných galerií pro digitální fotografie (software skutečně využívá HW 3D akcelerace, běhá pod OpenGL).

 

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

 

V balení samozřejmě nechybí ani kabely a redukce:

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

  • DVI-I -> D-Sub adaptér

  • SVHS -> HDTV (YPrPb) adaptér (specialitka ATi, nekompatibilní s jinými kartami!)

  • SVHS -> kompozit (cinch) adaptér

  • SVHS kabel propojovací

  • kompozitní (cinch-cinch) kabel propojovací

  • napájecí "Y" kabel 5/12V

To je již slušná multimediální výbava - přidat redukci na scart a bylo by možné ke kartě připojit prakticky jakýkoli zobrazovací adaptér. Pochvalu zaslouží HDTV adaptér, který býval považován za nadstandard a dodáván byl zvlášť.

A nakonec nejdůležitější součást balení, karta samotná:

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

Jak je na první pohled vidět, nevymyká se vůbec referenčnímu designu, od karty MSI se na první pohled liší jen obrázkem. I zadní strana karty přesně odpovídá referenčnímu návrhu společnosti Sapphire:

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

Karta nese 8 GDDR3 čipů společnosti Samsung, konkrétně 2ns (~500 / 1000MHz):

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

{mospagebreak title=2D, video a multimedia, kvalita zobrazení}

Kvalita výstupu X800 PRO je na velmi slušné úrovni, srovnatelná s výstupem značkových Radeonů 9600 / 9800. Tedy nic nečekaného. Na stejné úrovni leží i kvalita výstupu TV-out (z hlediska kvality analogového TV výstupu už také není moc co zlepšovat). Bohužel nemám možnost vyzkoušet HDTV (YPrPb), což mě trochu mrzí (tento systém by měl přinášet výrazně vyšší kvalitu obrazu především pro adaptéry o vyšších rozlišeních).

Podpora videa na úrovni grafického jádra se od uvedení R300 příliš nezměnila, rezervy jsou stále v softwarové podpoře. Podívejme se na následující schéma:

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

Barevně jsou vyznačeny jednotlivé úrovně HW podpory, v legendě najdete na jaké kartě byla která technologie uvedena. V době Rage 128 PRO udělala ATi po stránce implementací video-funkcí do grafického jádra velký skok, kterým se vyhranila od ostatních výrobců (k tomu dopomohla akvizice společnosti Chromatic, jednoho z největších průkopníků v oblasti multimediálních grafických čipů). Přestože již tehdy byla na grafickou kartu přesunuta inverze diskrétní kosinové transformace (tehdy kvůli DVD playbacku), nedočkali jsme se prakticky dodnes její implementace pro formáty MPEG4 a podobné. Od té doby ještě přibyla možnost HW postprocessingu v podobě technologie FullStream (primárně určené pro RealVideo) a dále pak VideoShader, který je možné s dostatečnou softwarovou podporou používat pro postprocessing jakéhokoli videa. Bohužel zůstalo jen na podpoře formátu DivX v kombinaci s DivX playerem. Toto je právě ta mizivá SW podpora, kterou jsem měl na mysli. Teď už leckoho možná napadne, proč to sem pletu... Nebudu napínat a trochu předběhnu: Mimo oficiálních ovladačů (Catalyst 4.6) jsem vyzkoušel i beta-verzi 4.7, která v ovládacím panelu nabízí tuto položku:

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

(verze 2.2 si nevšímejte, jde o úlet). Přibyla položka "Akcelerace WMV". Konkrétnější nápověda není zatím dostupná. Nezbylo, než zkusit, zda se při přehrávání dostaví rozdíl ve vytížení CPU. Zkusil jsem několik různých videí, několik přehrávačů i různá nastavení samotného přehrávače (vč. DirectShow video režimů), ale výsledek byl stále stejný, tj. následující:

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

fialová bez / zelená s (akcelerace WMV)

Rozdíl není prakticky žádný, více snad napoví oficiální verze ovladačů. Příčin nefunkčnosti může být více:

  • experimentální možnost beta driverů (ve finálních položka nebude)

  • podpora v beta verzi není dokončena, bude v plné verzi či v dalších driverech

  • bude zapotřebí další software (např. nový WMV kodek, nové DX, nové MMC...)

V každém případě tu máme první vlaštovku, která snad už konečně přinese univerzální HW podporu alespoň jednoho kodeku. Tolik k multimediím, pojďme se pomalu přesunout do třetí dimenze!

Kvalita zobrazení, AA a AF

ATi protentokrát zůstala u osvědčených konceptů použitých na R3xx, takže se stále setkáváme s MultiSamplingem vycházejícím z Rotated Grid. Systém Sparse Sample Location je použit pouze pro režim 6x, při režimu 4x je stále (navzdory mnohým prezentacím) použito osvědčené rozložení Rotated Grid. Rozložení vzorků jsem testoval jak pod Catalyst 4.6, tak 4.7 beta a k žádným změnám nedošlo (lze tedy říct, že kvalita FSAA je pro všechna DX9.0 Radeony identická):

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
FSAA 2x

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
FSAA 4x

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
FSAA 6x

 Ani kvalita anizotropního filtru se nijak nezměnila. Po posledním skandálu ATi přislíbila standardní použití trilineárního filtru. To se ale na teoretických AF testech nijak neprojeví, neboť při jejich použití byl trilineární filtr používán vždy. Samotná anizotropní filtrace se taktéž nijak nezměnila, stále je přítomna silná optimalizace v některých úhlech (X800 poskytuje naprosto identické výsledky s např. R9600 a to na obou verzích ovladačů):

  NV35 (61.40) R420 (4.6) R100
2x ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
4x ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
8x ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
8x performance ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS  
16x   ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

Protože se mi ještě nedostala NV40 do ruky, nabízím srovnání se starší NV35. NV40 přistupuje k AF podobně, jako R420, rozdíly závisí spíše na konkrétních ovladačích. Srovnání kvality AF NV40 vs. R420 se dočkáte v některém z následujících článků (nechci přebírat obrázky z jiných zdrojů, nemuselo by to dobře dopadnout). Zpět k AF: Ovladače umožňují tradiční dvě volby: performance a quality, přičemž při první je jako základ použita bilineární filtrace, při druhé pak trilineární (viz rozdíl mezi 8x a 8x performance). nVidia naopak pro performance mód používá brilineární filtr (trilineární na rozhraní mipmap + bilineární na zbytku plochy). Samozřejmě záleží na konkrétních ovladačích, existují i verze s ultra-performance módem, který využívá jako základ pouze bilineární filtr (podobně jako ATi při performance módu).

Stále se hovoří o tom, jak je AF čím dále tím více optimalizován pro výkon (skoro by se mohlo zdát, že už to horší být nemůže). Aby bylo vidět, že na tom nejsme tak špatně, doplnil jsem tabulku o výsledky prvního Radeonu (R100, R6C) - jedné z prvních karet se skutečným AF. Takto silné optimalizace v úhlech kolem 45° v kombinaci s bilineární filtrem se již naštěstí dlouho nepoužívají :-).

{mospagebreak title=Přetaktování, OverDrive, teplota, odemknutí 4 pipelines}

Přestože už od oficiálního vydání X800 PRO uplynulo pár týdnů, není stále situace s OC softwarem ideální. Vyzkoušel jsem nejnovější verze programů PowerStrip, RadClocker, ATi Tool a ATi Tray Tools, ale jediný, který se choval 100% korektně byl ATi Tray Tools 1.0.0.338 (k dispozici na radeon2.ru).

Kartu bylo možné přetaktovat na stabilních 520*490MHz (980ef.). Slovem stabilní mám na mysli nulový počet bodů v artifact testeru, obraz bez jakýchkoli defektů a průběh všech teoretických i herních testů bez pádu aplikace či systému.

Overclocking: 472MHz / 445MHz -----> 520MHz / 490MHz

Na první pohled se to možná nezdá, ale jak jádro, tak i paměti šly přetaktovat přesně o 10%.

Nynější verze ovladačů Catalyst (4.6) přinesla několik změn a jednou z nich je aktivace technologie OverDrive, kterou velmi dobře známe z Radeonu 9800XT. Asi nemusím připomínat, že jde o automatické přetaktování podle aktuální teploty grafického jádra. Hraniční teploty jsou ale poněkud jiné. Pokud se pamatuji, jsou pro Radeon 9800XT stanoveny takto:

< 52°C ---> 432 MHz
< 65°C ---> 419 MHz
> 65°C ---> 412 MHz (původní hodnota)

130nm výrobní technologie ale nový Radeon poněkud "zchladila", takže hraniční teploty pro něj jsou nižší:

< 45°C ---> 506 MHz
< 60°C ---> 492 MHz
> 60°C ---> 472 MHz (původní hodnota)

Zde bych chtěl připomenout, že vycházím z hodnot, kterých dosahovala karta společnosti HIS. Hodnotu 60°C také nelze brát doslovně, jelikož pokud karta vychládala, naskočila vyšší frekvence až při 55°C. To mě přivádí k několikrát zmiňovanému tématu ohledně teploty jádra. Objevily se informace, že série X800 v praxi dosahuje i teplot přes 100°C (podle vyjádření ATi však ještě nejde o teplotu, která by kartu mohla jakkoli poškodit!!!). Osobně si nějak nedovedu představit situaci, při které by k tomuto úkazu mohlo dojít - snad leda v případě špatně větrané case + osazení pozice pod X800 PRO nějakou rozměrnou PCI kartou. Během průběhu testů se totiž teplota držela kolem 55°C, výjimečně se přehoupla přes 60°C. Teplota v klidu se držela na 42°C.

Odemknutí dalších 4 pipelines u X800 Pro

Nelze zapomenout na případy grafických karet s grafickým čipem Radeon 9500 u kterých šlo "odemknout" z výroby deaktivované 4 pipelines na čež jste tím padém v případě štěstí a úspěšného overclockingu dostali z takovýchto karet výkon o mnoho dražšího Radeonu 9700. Podobná situace se objevuje i nyní, kdy tu máme grafický čip X800 Pro u kterého se můžeme pokusit o totéž (výkonnější varianta X800 XT má totiž 16 pipelines). Zdvojnásobení počtu pipelines mělo tehdy velice znatelný dopad na výkon, což se teď bohužel v takové míře nekoná (deaktivovaná je "jen" čtvrtina), nicméně ke zvýšení výkonu i tak samozřejmě dojde :-)

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS
 

A teď jak na to? Od dob Radeonu 9500 uběhla již spousta času a odemykání pipelines tak nějak přešlo ve známý fakt a lidé se toho tolik nebojí, jako z počátků. Je potřeba vzít do hledáčku 4 výstupy, které se nacházejí v pravém horním rohu.

Poté je nutné zjistit u které dvojice výstupů je přerušený spoj. Jak ale zatím praxe ukazuje, tak se jedná o levý spoj (což ale nemusí být zákonitě pravda a tak si to nejdříve zkontrolujte, zda nejde právě o ten druhý). Na následujícím obrázku je patrné, že onen spoj je na středu úmyslně přerušen.

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

Takže lokaci bychom měli za sebou. Problém definován, teď ho už jen vyřešit. Celá plocha je ale pokryta vrstvou laku, takže ji je potřeba na konkrétním místě porušit, abychom se dostali na vodivé části. K tomu můžeme použít velmi ostrý nástroj (ale opravdu ostrý, jelikož vrstva není nikterak silná, tak abychom nezpůsobili více škody než užitku) a nebo nějaký speciální odlakovač, který by nepůsobil na povrch příliš agresivně. Pokud máme již ochrannou vrstvu na onom místě odstraněnu, nezbývá nám nic jiného, než tento uměle přerušený spoj opět zprovoznit. Jak praxe ukázala z dřívějších zážitků s Radeony 9500, tak kolikrát na zběžné vyzkoušení může postačit i obyčejná tužka :-). Každopádně z dlouhodobějšího hlediska je zapotřebí mít zaručené spojení, takže vodivý lak přijde vhod.

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

Takže aby se vám to povedlo, potřebujete 2 věci. Tou první je mít velké štěstí, aby se vám do rukou nedostala karta s čipem, který by měl ony 4 pipelines vadné (což je poměrně problém, jelikož tohle bohužel při nákupu moc neovlivníte) a tou druhou věci je, abyste byli manuálně zruční a při aktivaci si nepoškodili povrch čipu.

 

{mospagebreak title=Teoretické testy} 

Testovací konfigurace

 

Hardware

  Procesor   AMD Athlon 64 3200+
  Chladič CPU   Gigabyte 3D Cooler
  Čipset, MotherBoard   VIA K8T800, Soltek K-8AV-R
  Paměť   2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6)
  Pevný disk   Western Digital WD800JD
 

Software

  Operační systém

Windows XP Professional SP1

  DirectX

Microsoft DX9.0b

  Ovladače grafické karty

MSI Force Ware 53.03 (pro MSI 6800)
nVidia ForceWare 61.40
ATi Catalyst 4.6

ATi Catalyst 4.7 beta

  Teoretické testy

3Dmark03 patch 340
3Dmark 2001SE build 330
Codecreatures Benchmark Pro
nVidia ChameleonMark
Aquamark 3
D3D VillageMark
TempleMark
FableMark
Matrox SharkMark
OGL VillageMark
OpenGL Stars

  Herní testy

Painkiller 1.2
FarCry
Unreal Tournament 2003
Unreal Tournament 2004
X2 The Thread
GunMetal
Return to Castle Wolfenstein - Enemy Teritory
Quake III Arena
Dungeon Siege

Novou testovací sestavu už znáte, nyní bych si dovolil stručně okomentovat použité testy. Kromě standardních teoretických / syntetických testů jsem přidal nějaké další. Možná se budete pamatovat, že už byly na PCTuningu používány. Mám tím na mysli především VillageMark (jako praktický fillrate / multitexturing test), TempleMark (především multitexturing), FableMark (softshadows - stencil buffer) a přidal jsem i nepříliš používanou OpenGL variantu testu VillageMark. Syntetické benchmarky využívající OpenGL nejsou příliš rozšířeny a dosud často používaný Vulpine OGL už není schopen pracovat s novými ovladači společnosti nVidia (podpora benchmarku je prakticky nulová). Asi bude trvat nějakou dobu, než najdu náhradu (klidně sami navrhněte alternativu). Jako dočasný zástup jsem použil starý, ale funkční test OpenGL stars, který využívá jednoduchých efektů (lens flare, particles, sun glare...) a jeho výsledky odpovídají praktickému (nikoli teoretickému) fillrate grafické karty.

K herním testům již není co dodat, snad jen, že (až seženu) přibude Serious Sam 2, (OpenGL)

Vzhledem k tomu, že je toto první článek, pro který používám vlastního testování (testovací sestavu mám relativně krátce), nemám zatím k dispozici dostatek výsledků z jiných karet (doufám, že budete protentokrát shovívaví ;-) Jediným stabilním "průvodcem" bude (jen) protentokrát FX 5900XT.

Využil jsem hlavně možnosti použít beta drivery 4.7 (které mnozí opěvují pro velký nárůst výkonu) a soustředil se na zjištění výkonnostního rozdílu, mezi jednotlivými verzemi ovladačů, s / bez použití OverDrive (u obou verzí). Také nechybí výsledky přetaktované karty (tentokrát pouze na oficiálních 4.6).

Catalyst 4.6: červeně
Catalyst 4.7b: oranžově

 

3DMark 2001 SE

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

   

Verze 3DMark 2001 SE, build 330
Rozhraní DirectX 8.1
Heslovitý popis Car Chase - realtime physics, dynamic shadows, multi-texturing (3 layers)
Dragothic - vertex shader, lightmaps
Lobby - vertex shader, dynamic shadows, reflections
Nature - pixel shader (vodní povrch), vertex shader (stromy, tráva, motýli), lightmaps
Nastavení Default - 1024x768x32bit, DXT komprese, FSAA a Aniso vypnuto
Stažení benchmarku http://www.futuremark.com/download/

 ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

Krom naší testovací sestavy jsem kartu krátce vyzkoušel na dvou dalších "strojích":

1) Intel P4 Northwood 3400, (i865)

2) AMD Athlon XP 2600+ (T-Bred, nForce2)

společně: WinXP SP1, DX 9.0b, Catalyst 4.6, bez OverDrive

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

A ještě podrobné výsledky:

  Athlon 2600+ Pentium 4 3400 Athlon 64 3200+
3D Mark 01 score: 16180 19697 22899
Car Chase (HD) 193,6 261,6 298,9
Car Chase (LD) 65,0 87,5 94,2
Draghotic (HD) 293,7 356,1 460,6
Draghotic (LD) 154,5 193,2 224,7
Lobby (HD) 173,1 220,7 270,1
Lobby (LD) 75,4 98,0 123,1
Nature 182,9 187,0 188,2
SingleText. 2717,9 2728,9 2722,9
MultiText. 5506,3 5506,3 5511,3
HP count (1 light) 132,9 132,6 132,8
HP count (8 light) 35,0 35,3 35,3
Environment BM 244,8 212,1 169,7
DOT3 BM 369,4 376,1 376,2
Vertex Shader 198,5 245,7 280,0
Pixel Shader 205,3 254,7 423,3
Adv. Pixel Shader 318,5 317,1 317,6
Point Sprites 62,2 62,3 62,3

Nejvyšší výsledky jsem podbarvil. Karta má ještě viditelné rezervy. Myslím, že strop pro X800 PRO bude CPU s PR vyšším, než 6GHz :-)

 

3DMark 2003

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

   

Verze 3DMark 2003, patch 340
Rozhraní DirectX 9
Heslovitý popis Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers)
Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles
Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy)
Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení)
Nastavení Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA
Stažení benchmarku http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

Celkové skóre s betami je téměř o 6% vyšší, než s oficiálními ovladači.

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

Výsledná kvalita pro porovnání zde ke stažení (frame 1000, PNG, 2,5MB)

 

CodeCreatures Benchmark Pro

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

   

Verze Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis pixel shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně vertex shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 polygonů na snímek)
Nastavení požaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo paměť grafické karty) a HW pixel shader
Stažení benchmarku http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1256

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

 

Pixel Shader 1.1 - nVIDIA ChameleonMark

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

 

Verze ChameleonMark
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis pixel shader 1.1
Nastavení 1024x768x32bit, skin Real
Stažení benchmarku http://www.pctuning.cz/ilustrace/jahoda/ChameleonMark.zip
Návod jak testovat V adresáři ChameleonMark\RUN\10x7x32 spusťte chameleon_bmark_Real.bat a výsledek najdete v ChameleonMark\binaries v souboru fps.txt

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

 

Vertex Shader  - MATROX SharkMark

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

   

Verze SharkMark
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis vertex shader 1.1
Nastavení -
Stažení benchmarku  
Návod jak testovat Spustit SharkMark.exe, výsledek v result.txt (ideálně několikrát + průměr)

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

 

Aquamark 3

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

 

Verze Aquamark 3
Rozhraní DirectX 9
Heslovitý popis pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy
Nastavení 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off
Stažení benchmarku http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

Aquamark standardně běží s AF 4x a některé verze ovladačů toho řádně zneužívají (použití méně kvalitního filtrování). Přistoupil jsem ke dvojímu měření, defaultní výsledky jsou barevně, s force AF 4x (quality) tmavě. Zajímavá je situace s FX 5900 (měření jsem opakoval, stále však s tímtéž výsledkem) - že by chyba driverů 61.40?

Aquamark je jedna z mála aplikací, kde jsem pozoroval nárůst výkonu (zhruba 5%).

 

PowerVR D3D TempleMark

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

Verze D3D TempleMark
Rozhraní DirectX 6
Heslovitý popis Envitonment Mapping, Bump Mapping, Refraction & Reflection maps MultiTexturing (max 6 layers)
Nastavení 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit
Stažení benchmarku  
Návod jak testovat D3DVillageMark.exe -benchmark

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

  

PowerVR D3D FableMark

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

Verze D3D FableMark 1.0
Rozhraní DirectX
Heslovitý popis Soft Shadows (Stencil Buffer)
Nastavení 1024x768x32bit
Stažení benchmarku  http://www.pvrdev.com/pub/PC/fE/DX8/D3DFableMark.zip
Návod jak testovat FableMark.exe -benchmark

 ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

 

Hidden Surface Removal test - PowerVR D3D VillageMark 1.22

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

Verze D3D VillageMark 1.22
Rozhraní DirectX 6
Heslovitý popis praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers)
Nastavení 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on
Stažení benchmarku http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm
Návod jak testovat D3DVillageMark.exe, readme.txt

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

 

Hidden Surface Removal test - PowerVR OGL VillageMark 1.22

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

Verze OGL VillageMark 1.22
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers)
Nastavení 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear, DXT1 on
Stažení benchmarku http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm
Návod jak testovat D3DVillageMark.exe, readme.txt

  ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

Zatímco při nižších rozlišeních podává X800 PRO výkon mnohem vyšší pod D3D, při 1600x1200 už se všechny rozdíly stírají.

 

OpenGL Stars

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

Verze OpenGL Stars
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis praktický fill-rate test, lens flare, particles
Nastavení 1024x768x32bit, 1280*1024x32bit, 1600*1200x32bit, trilinear
Stažení benchmarku http://www.stars.benchmark.pl/
Návod jak testovat Nastavte rozlišení + barevnou hloubku, zaškrtnout položku benchmark, fullscreen

  ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

Přestože jde o nejstarší benchmark použitý v tomto testu (4 roky), podává výsledky, které velmi věrohodně odráží praktický fillrate grafické karty. Ještě jedno plus: žádné "optimalizace" ala 3DMark03 a Aquamark se vzhledem k nízké rozšířenosti a stáří benchmarku nemohou konat -> zaručeně věrohodné výsledky.

 {mospagebreak title=Herní testy a závěr}

Unreal Tournament 2003

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

 

Verze UT2003 v2299
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis multi-texturing, bump mapping
Nastavení 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit, Max Details
Návod jak testovat zde (Bench Em All, bm inferno)

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

 

Unreal Tournament 2004

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

 

Verze UT2004
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis multi-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon
Nastavení 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit, Max Details
Návod jak testovat Bench Em All, mapy primeval a bench3

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

 

Gun Metal

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

 

Verze Gun Metal Benchmark 2
Rozhraní DirectX 9
Heslovitý popis pixel shader 1.1, vertex shader 2.0, high polygon count, Cg, převod z Xbox
Nastavení Video - Screen Resolution: 1024x768, Screen Colors: 32bit, Anti-aliasing: 2x, Aspect Ratio: Normal
Advanced - Terrain Detail: High, Draw Distance: High, Cloud Shadows: On, Sun Glare: On, Lens Flare: On
Stažení benchmarku http://download.guru3d.com/gunmetal/

Při spuštění benchmarku docházelo s X800 PRO k zámrzům systému a to i s novými betami.

 

Stencil test - X2: The Threat Rolling demo

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

Verze X2 Rolling Demo
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis stencil shadows, bump mapping
Nastavení 1024x768x32bit
auto-quality off, fsaa off, bump mapping on, benchmark on
Stažení benchmarku http://www.egosoft.com
Návod jak testovat X2-demo.exe, další nastavení výše

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

 

Dungeon Siege

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

Verze Dungeon Siege
Rozhraní DirectX 7
Heslovitý popis T&L, HSR
Nastavení 1024x768x32bit, Max Details, AA 4x, AF 8x
Návod jak testovat Parametry nastavit ve hře, případně použít příkazy z DS Benchmark Readme

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

Výsledek spíše pro zajímavost. Hra je poměrně limitována výkonem CPU (i když Kyro II tuto hypotézu mírně vyvrací) a standardně neumožňuje použití vyššího rozlišení, než 1024*768

 

Painkiller - 1.2

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

Verze Painkiller 1.2
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis hi-polygon count, volumetric fog, specular gouraud...
Nastavení max. quality
Návod jak testovat konzole: "benchmark c5l1" -pozor na rozdíl mezi verzemi!!!

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

Sice jen o pár procent, ale zato ve všech rozlišeních Painkiller dokazuje, že pro něj nejsou nové ovladače vhodné. Je také vidět, že průběh testu je poměrně závislý na procesoru (při 1024*768 vyloženě limitující faktor). Ještě upozorním, že od verze 1.2 jsou na mapě rozmístěna monstra, tudíž nelze porovnávat s výsledky z 1.15. 

 

FarCry 1.1

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

Verze FarCry 1.1
Rozhraní DirectX 8/9
Heslovitý popis Pixel Shader 1.x / 2.0, Vertex Shader
Nastavení max. quality
Návod jak testovat Bench Em All

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

 

Quake III Arena

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

Verze Quake III Arena
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis Quake III engine :-), multi-texturing
Nastavení 1600x1200x32bit
Max Details, timedemo 1, TC on
Návod jak testovat Pomocí Quake III bench - nastavení výše

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

 

Return to Castle Wolfenstein : Enemy Territory

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

Verze RtCW: ET
Rozhraní OpenGL
Heslovitý popis Quake III engine, multi-texturing
Nastavení 1024x768x32bit, 1280x1024x32bit, 1600x1200x32bit
Max Details, timedemo 1, demo pctradar
Návod jak testovat Nahrajte demo pctradar do etmain\demos, ve hře v konzoli „~“ zadejte timedemo 1 a demo pctradar a po skončení přečtěte hodnotu fps

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

Závěr

Jak je z výsledků patrné, karta je poměrně limitována výkonem procesoru a až při vyšších rozlišeních v kombinaci s antialiasingem a anizotropní filtrací předvede plný výkon. Testované ovladače (4.7b) nepřinesly takový nárůst výkonu, jaký jsem očekával; maximálně cca 5% a to především v benchmarcích (3D Mark 03, Aquamark). V některých hrách se spíše projevil drobný propad. Zdá se, že ve vysokých rozlišeních je ale procentuální dopad při FSAA a AF nižší, než s oficiálními 4.6.

Obě z testovaných karet jsou opravdu kvalitním kouskem HW. Pokud bychom měli doporučit jednu z nich, byla by to karta firmy MSI. Ceny jsou přibližně stejné a tak záleží opravdu jen na Vás zda si vyberete HIS nebo MSI.

Grafické karty nám do tohoto testu zapůjčila firma Levi, které tímto děkujeme.

ATI Radeon X800 Pro od MSI a HIS

 

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
2.7.2004 06:56:50   0.0.0.xxx 11
Mam Sapphire X800 a nejde mi pretaktovat, jakmile s tim pohnu i jen o 10 tak se to vetsinou kousne.
2.7.2004 07:00:55   0.0.0.xxx 11
Ja jen ze tam mate chybiscku v grafech a to tu ze verze catalistu co tam uvadite zacinaji 3jkou misto 4kou ;-)
2.7.2004 08:01:40   0.0.0.xxx 01
Článok bol vcelku dobrý, ale nevšimol som si nikde cenu testovaných kariet.
2.7.2004 08:14:26   0.0.0.xxx 11
Díky za upozornění, je to překlep v tabulce - bohužel dnes odjíždím, ale jakmile se opět dostanu k počítači, opravím to, ještě jednou se omlouvám :-).
2.7.2004 08:29:35   0.0.0.xxx 01
Peter: co si ju xces nebodaj kupit?! :-)))))
2.7.2004 08:30:17   0.0.0.xxx 10
Nejak mi neni jasne co to znamena. Co je to za program? Jak funguje? Jak by mel vypadat idealni vysledek?
2.7.2004 09:06:18   0.0.0.xxx 10
Teď nemám moc času, za chvíli odjíždím, ale kdyžtak to zahrnu do článku o FSAA. teď tedy jen stručně. Můžeš si představit, že každá barva symbolizuje jednu mipmapu, přičemž šachovnicová plocha je textura o původním rozlišení. Ber to tak, jako když se díváš do dálky - čím jsou mipmapy "dál", tím větší plochu zabírá původní textura (šachovnice) - tedy nejakvalitnější textura. Ideální případ by tvarově byl barevný kruh (a co "nejmenší"). Pokud jsou mimpapy (tj,. verze textury o nižším rozlišení) protaženy do oněch cípů, znamená to nižší kvalitu (v určitých případech je použita horší mipmapa i pro bližší objekty). Jednotlivé barvy se pozvolna prolínají, je-li použito trilineární filtorvání, v případě, že jsou ostře ohraničeny (viz R100), je použito jen bilineární a v případě, že se prolínají jen rozhraní barev, je použito brilineárí (viz nV35 performance). Píšu to narychlo, neni to moc ucelený, ale základy to jsou.
2.7.2004 09:48:00   0.0.0.xxx 10
(Omlouvam ze za kriceni v nadpisu) Mel bych mensi dotaz pro ctenare: Studuje nekdo z vas vysledky z tzv. synthetickych benchmarku? Ja osobne vzdy pre-scrolluju az na relevantni DX9 hry, se zapnutym AF a AA (nikde jinde se takovy vykon neuzije, kdyz uz tu kartu budu mit tak to urcite chci mit zapnuty)
Proc se vlastne tyhle benchmarky uzivaji? Zajima to nekoho?
2.7.2004 10:05:34   0.0.0.xxx 01
A mas dobre chlazeni v case?Ja ji mam taky a v pohode chodi bez jedine chybky GPU na 540 a pameti na 560.
Cim taktujes? Ja pouzivam ATI Tool kterej se chova naprosto korektne a nechapu kde autori vzali hlasku ze s nechoval korektne.

2.7.2004 10:40:43   0.0.0.xxx 10
protoze je to proste synteticky souhrn vykonu.. je to koeficient na zaklade kteryho muzes rovnou porovnavat... u her musis koukat na kazdou zvlast... coz samo taky delam
2.7.2004 11:13:00   0.0.0.xxx 20
Nazdar prase. Tak treba ja je ctu taky. Jako navyseni vykonu po OC jsou pro mne celkem smerodatny Tak zatim
2.7.2004 11:36:22   0.0.0.xxx 10
Chtel bych upozornit, ze na odkaz u benchmarku Stars odkazuje na stranky s benchmarkem VillageMark.
2.7.2004 12:00:57   0.0.0.xxx 11
Nevite nekdo kdy u nas bude k zakoupeni GF6800GT ? NVIDIA hlasala v pulce cervna.Je zacatek cervence a kde nic tu nic Prodavat sem ji videl zatim snad jenom v Japonsku (ostatne,jako vsechny horky novinky .
2.7.2004 13:31:43   0.0.0.xxx 10
Myslim ze chlazeni je v pohode. Pouzivam Ati Tool 0.0.20.
2.7.2004 15:55:40   0.0.0.xxx 11
Pekny ale radsi bych v tech grafech videl proti X800 nasazenou GF6800 doufam ze v budoucnu prijde nejaka karta na testy aby se dalo srovnat srovnatelne
2.7.2004 16:14:39   0.0.0.xxx 00
Technologie Overdrive dle ATi funguje zatim pouze a jedine s ATi R9800XT,o X800 neni na webu ATi slovo.A ostatne mam Sapphire ATI X800PRO,posledni ovladace a Overdrive zalozku tam skutecne nemam,nehlede na to ze overdrive lze zapnout/vypnout.Takze jak to je ve skutecnosti?
2.7.2004 16:36:27   0.0.0.xxx 11
Nepridali bystze do testu taky Excalibour X800 Pro IceQ II? Bylo by zajimavy srovnani, jestli se vic vyplati koupit MSI s bohatym a hopdnotnym bundlem nebo lepe chlazenou a tudiz "perspektivnejsi" verzi od HIS.
2.7.2004 19:53:03   0.0.0.xxx 10
Ten benchmark mi pripomína VoodooLights...
2.7.2004 22:38:01   0.0.0.xxx 11
Zkontroluj si verzi driverů, je to do 4.6; je i ve 4.7 betách. Screenshot teď neudělám, nejsem doma, ale když si projdeš zahraniční recenze, uvidíš, že už i jinde se objevují testy s overdrive.
2.7.2004 22:41:06   0.0.0.xxx 10
Teď to sice neopravím, ale soft je ke stažení na http://www.stars.benchmark.pl/
3.7.2004 09:55:12   0.0.0.xxx 10
Mam ovladce 4.6. samozrejme a neni to tam.Nicmene na ATi je jasne napsano toto:Q3: What products support ATI OVERDRIVE™?

A3: Currently ATI OVERDRIVE™ is supported on the ATI RADEON™ 9800 XT and ATI RADEON™ 9600 XT retail products. On the Graphics By ATI products supplied by ATI's Add In Board Partners the availability of OVERDRIVE is at the discretion of the partner. Please refer to the website of your graphic card manufacturer for details.
Je tedy jasne ze jine karty nez R9800XT a 9600XT Overdive zcela jasne nepodporuji.A da se pridat jdine kdyz si to zaridi vyrobce.Sapphire ho zkratka nema.eCoz mi ale nevadi neb aspon mi nebude shazovat kartu kdyzs e ohreje:-))
3.7.2004 16:14:09   0.0.0.xxx 10
Taky tam tu záložku nemám ale podle mě to nějakou fintou tam jít musí protože teplotní čidlo na gpu je. Možná v těch betách 3.7 už by se to objevilo ale zkoušet se mi je nechce
4.7.2004 09:50:40   0.0.0.xxx 01
Jak jí tam kdo přidá, když se ta karta ani neprodává (a zřejmě ještě nějakou dobu nebude), mohl sis při té příležitosti taky říct třeba o MSI Toxic

btw: sapphire x800 pro mi jde oc na 575/1180 a 3dm03 je kolem 12,5k - bez xt modu
4.7.2004 21:13:52   0.0.0.xxx 11
Karty serie ATI X800 (a ATI 9600) v testech kvality podvádějí. V tomto šachovnicovém tunelu vám to ukáže krásný trilineárně filtrovaný obrázek (i když s těmi cípy), ale ve hrách to používá filtrování brilineární. Stejně tak se začne chovat, když si v některé hře zapnete test kvality. Podle mě je tento podvod přímo v hardware, proto se na něj přišlo relativně pozdě.
Už je to asi dva tři týdny, co tato informace byla na všech důležitých světových serverech, ale u nás v kocourkově jsem ji ani na jednom serveru nezahlédl (je fakt, že jsem tu pár dní nebyl a mohl jsem ji minout, ale pochybuji...).
4.7.2004 23:41:35   0.0.0.xxx 10
1. Minuls.

2. Rozdíl kvality zobrazení mezi trilineárním a brilineárním je velice malý. Nicméně je pravda, že o tomto kroku měla ATI informovat případně poskytnout uživateli možnost nastavit natvrdo trilineární filtrování.

3. Pokud se nepletu, tak něco obdobného jako brilineární filtrování tuším používá nV už dlouho, ale teď si nejsem jistej.

4. V HW to na 99% nebude. Tohle je věcí ovladačů.
5.7.2004 07:49:29   0.0.0.xxx 10
Výsledky prezentované v článku jsou sice velmi zajímavé, ovšem co je to člověku platné, když takovou kartu nerozjede pod Linuxem. DRI projekt podporuje Radeony jen do 9200, dál už se člověk musí spolehnout na binární drivery přímo od ATI. Používal jsem Debian Sarge s XFree 4.3.0 a nebyl jsem schopen rozjet binární drivery od ATI s jádrem 2.6.7. Karta byla Radeon 9600. Někdo udělal debianí balíčky s opravou těchto chyb, ale i tak mi tam polovina věcí nefungovala a polovina fungovala špatně. Navíc na jiných platformách než x86 si s binárními drivery od ATI ani neškrtnete. Nechci tady zakládat flame, ale mám pocit, že nVidia má tyto věci ošetřeny mnohem lépe, sice dodává také jenom binární drivery, které ovšem narozdíl od těch od ATI chodí naprosto dle očekáváni...
5.7.2004 08:37:15   0.0.0.xxx 01
Omlouvám se za dotaz mimo mísu, ale chtěl bych se zeptat zdali nevíte jak rozšířit plochu na sekundární monitor pod KDE (případně bych překousl i GNOME - zatím nemám vyhraněný názor). Karta je R9500pro. Zatím jsem zkoušel MANDRAKE 10.0, ale možná přejdu na Slackware. V Mandrake už ovladač byl, tudíž počítám, že to budou asi z jmenovaného DRI projektu (9200 je myslím mldaší karta než 9500pro).
Vždy jsem pro konfiguraci routerů/serverů používal příkazové řádky - tam jsem jak ryba ve vodě, ale teď jsem chtěl přejít z Win na Lin i na mé pracovní stanici.
Stačil by mi i link na howto/faq či program apod.

Děkuji
5.7.2004 08:44:13   0.0.0.xxx 11
http://www.digit-life.com/articles2/gffx/nv40-3-p1.html
jinak ten Leadtek WinFast A400 TDH se da sehnat za 9523 Kc vcetne DPH
5.7.2004 21:50:31   0.0.0.xxx 10
V žádném případě nic proti této metodě filtrování nemám. Jde hlavně o to, že velká část serverů "díky" zásahům ATI tesovala u nVidie s plným trilineárním filtrováním (zatímco ATI měla zapnuté brilineární). Tím snížila výkon nVidie asi o 10-15% (což je OBROVSKÉ číslo, když jde o jinak vyrovnané produkty). Další věc, která sere, je právě to předvádění perfektního obrazu JEN v testech kvality obrazu (a toho se můj minulý příspěvek týkal).
Ano, nVidia brilineární filtrování používá už dlouho, ale nejenže dává možnost vypnout (což u ATI není - možná to už změnili v některých z posledních ovladačů), ale rozhodně netvrdila, že používá plnohodnotné trilineární filtrování.
7.7.2004 10:00:18   0.0.0.xxx 00
Ta aféra je tak známá, že již považuji za samozřejmost fakt, že na ní čtenář někde narazil. Bohužel není metoda, kterou lze skutečný stav ověřit, takže nezbývá než af-tester použít pro zhodocení samotného af, nikoli k objektivnímu určení, zda je použito tri- nebo bri- popř. bilineálrní fitrování. Z tohoto důvodu provádím jednak dvojí testování na aquamarku a přidávám screeshot a framereate z mother nature... Na druhou stranu ATi přislíbila, že dále bude používat jen trilineární filtraci (při quality modu). Jinak - musím říct, že nVidia nám teď dost "optimalizuje" na antialiasingu (těch vzorků při 8x ubývá, ubývá a ubývá :-), takže si rozhodně ti dva (ATi a nVidia) nemaj co vyčítat.
7.7.2004 10:45:28   0.0.0.xxx 01
vice clanku o tom je treba na theinquirer.net, byla to celkem aferka, ze nekteri vyrobci hlavne u 9600XT setri a nedavaji tam cip pro podporu cteni toho senzoru v gpu ...
7.7.2004 12:09:51   0.0.0.xxx 11
http://www.tweaktown.com/document.php?dType=article&dId=656&dPage=2

Tady je taktéž recenze s OD, funguje od 4.6 včetně... (podmínkou je samozřejmě neosekaná karta, jak již zmínil Mirek) - HIS X800 PRO s OD jel.
8.7.2004 18:02:08   0.0.0.xxx 10
Je opravdu moc pekne testovat graficke karty ale kdyz uz tak alespon se stejnymi ovladaci...boha jeho...
8.7.2004 18:30:14   0.0.0.xxx 01
takze kdyz chci hrat hru s co nejlepsim obrazem tak si mam nastavit anizotropni filtrovani jenom na 2x kdyz idealni vysledek toho testu je kruh?
Ja myslel ze aby byl obraz co nejlepsi tak mam nastavit 6x...proste cim vic tim lip
9.7.2004 10:31:33   0.0.0.xxx 00
Trochu nechápu, co tím myslíš, X800 byla testovaná na 4.6 i 4.7b, to je snad jasné. Pro GF byly použity (v době testu nejnovější) 61.40. Přidal jsem pár výsledků z 6800 z minulého testu - pokud sis všiml, MSI 6800 neběhala s referenčními drivery, takže musela být použita upravená verze forceware od MSI (dodaná na CD). Kdyby byly pro tu kartu použité tehdejší oficiální drivery, byly by všechny výsledky nulové, rozumíš? Prostě ty drivery neměly dotaženou podporu pro tuto kartu, takže s nimi nejela. Není problém použít jedny drivery pro obě GF a pak se s testováním neobtěžovat a napsat, že s kartou nefungují ;-) Přístup, který jsem zvolil se mi zdá vhodnější. Pokud máš jiný názor, rád si ho přečtu.
11.7.2004 11:32:07   0.0.0.xxx 11
Mam Sapphire X800PRO troufam si tedy tvrdit ze je to neocsana karta.ATi Tool teplotu jadra hlasi naprosto v poradku jak ma.Na zaklade tohoto a webu ATI tvrdim ze Overdrive ofiko podporuje pouze ATI R9800XT a R9600PRO.Jine karty pouze v pripade ze to tam vyrobce karty prida sam od sebe.Mam Catalist 4.7.
11.7.2004 23:27:27   0.0.0.xxx 11
Mam Asus X800PRO a taky mi to teplotu neukazuje, zalozku Overdrive nemam, v ATI Toolu moznost zobrazeni teploty na liste take nemam, a kdyz spustim Asus Smart Doctor tak mi to pise chybu a program se zavre, ne ze by mi to tolik vadilo, jinak karta funguje naprosto perfektne.
12.7.2004 11:37:01   0.0.0.xxx 10
Musis v ATITOOL zaskrtnout aby na liste teplotu jadra ukazoval.On pak kdyz ho das minimalizovat tak zmizi a misto loga atitool ukazuje aktualni teplotu jadra.Lze i nastavit v jakem intervalu ji ma odecitat.
13.7.2004 09:38:13   0.0.0.xxx 10
kruh, ale vždycky musíš brát v úvahu jeden konkrétní režim: tzn např. režim 4x: nVidia má kruh, ATi má cípy )úhlové optimalizace), takže lze očekávat, že podání nVidie bude kvalitnější. Samozřejmě závisí na mnoha jiných faktorech - třeba právě použití mipmap - čím "menší" se kruh bude jevit, tím jsou použity textury o vyšším rozlišení i pro vzdálenější objekty... To, že u režimu 2x nejsou používané optimalizace, poukazuje na to, že kdyby byly použity, byl by přínbos kvality oproti situaci bez AF velice malý a nevyplácelo by se tedy vůbec AF zapínat.
13.7.2004 11:28:42   0.0.0.xxx 01
Ale ty jsi mi asi spatne rozumel! Ja v ATI tool zadnou volbu se zobrazenim teploty proste nemam! VUBEC se tam NEZOBRAZI
16.7.2004 18:18:27   0.0.0.xxx 01
www.levi.cz ji normálně má , sám jednu vlastním dokonce je to ta limitovaná serie ke které je přibalen Counter Strike : Condition Zero , těchto karet bylo vyrobeno pouze 1000 pro celý svět. Jinak je k dostání i normální verze.
13.8.2004 12:33:13   0.0.0.xxx 11
zdravim, prave resim problem koupi X800 Pro a nemuzu se rozhodnout, mezi dostupnyma znackam MSI,ASUS,HIS,SAPPHIRE,GIGABITE. vsechny ty karty vychazi cenove zhruba stejne, snaz az na Asus a MSI. cetl sem zahranicni testy na Gigabite a mam dojem ze tato karta mela nejlepsi hodnoty v OC a taky vychazi cenove lip cca o 1200 jako Asus. chtel sem pozadat, pokud ma nekdo nejake zajimave postrehy a zkusenosti kterou koupit z vyse uvedenych znacek, aby je zde napsal..dik
28.8.2004 21:29:10   0.0.0.xxx 10
Poraďte mi někdo prosím. Mám novou kartu ati radeon 9600, pořád mi padá počítač. Mam: desku k7t266 pro, procesor athlon xp 1900+, ddr 512. Nainstalovaný catalyst ver.4.8. Restartuje se mi počítač po nějakej době, nebo když zkoušim pustit video a jiné aplikace.
3.9.2004 07:43:04   0.0.0.xxx 01
Ke graficke karte MSI jsem dostal program MSI Media Center Deluxe 2. Po nainstalovani tohoto programu se program spusti OK, ale pak nastanou potize. Tento program je nejspise psany v nejake kodove sade kterou WinXPProCZ nepodporuje, protoze misto jakehokoliv textu se zobrazuji pouze a jen ctverecky (na vsech tlacitkach). Docela bych rad vedel jestli je moznost ziskat nekde nejakou trosku jinou instalaci. S pozdravem
4.9.2004 06:27:10   0.0.0.xxx 01
Pěkný test, jen škoda, že tam není třeba srovnání taky s Radeonem 9800 či 9800XT a pak třeba s NVidia GeForce FX5950 Ultra, 5900XT je osekaná verze a výrazně slabší karta, tak s tou to není zcela regulérní, i když je fakt, že ji má dost lidí díky ceně, podobně je na tom trochu lepší 5900SP.
21.9.2004 15:42:43   0.0.0.xxx 11
Tech kosticek se da zbavit tak, ze nastavis v systemu jazyk aplikaci co ne/podporujou unicode na anglictinu. Pak se z kosticek stane Anglictina. Leze se tam v XP pres ovladaci panely (ted hned nejsem schopnej popsat presne detaily, jedu na 2K, XP mam doma). Ma to ale tu nevyhodu, ze v mnoha dalsich aplikacich se "zmrsi" ceska diakritika ...

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.