Hlavní stránka Hardware Grafické karty Co nás čeká a nemine na poli grafických karet...
Co nás čeká a nemine na poli grafických karet...
autor: Kovač Pavel , publikováno 5.1.2004
Co nás čeká a nemine na poli grafických karet...
Hned na začátku chci podotknout, že je tento článek mým prvním a proto bych ocenil, kdyby jste na tuto skutečnost brali ohled :-). Pak Vám chci také popřát hodně štěstí a dobrého hardwaru do nového roku 2004. Tak a teď začneme. Dnes bych vám chtěl nastínit jak bude vypadat tento rok (2004) na poli grafických karet. Nejdříve představím nového konkurenta v podobě XGI Volari a koukneme se na jeho šance obstát v dnešním boji. Určitě se také zmíním o nových čipech S3. Dále bych chtěl letmo představit nejnovější technologie, kterými dnešní grafické karty disponují. A to včetně programů, které vám mohou mnohé prozradit o fungování PixelShaderů. Článek by Vás měl především informovat a také nás zajímá, co si o nových konkurentech myslíte. Uspějí? {mospagebreak title=Úvod, XGI Volari} 

Firmy ATI a nVidia známe všichni. A to především jako výrobce grafických čipů, které dlouhou dobu neměly konkurenci a pokud tady nějaká byla (např. Xabre), velice brzy se těmto dvěma firmám podařilo pokusy o ovládnutí trhu s grafickými čipy potlačit. Není to tak dlouho, co se objevily výrobky firmy XGI, která se rozhodla zariskovat a vydala sérii grafických karet. Ty se mají stát konkurencí jak firmě ATI tak i nVidii. A aby toho nebylo málo, objevila se další firma, která bude bojovat o přízeň zákazníků, zajímajících se o novou grafickou kartu. Firma S3 Graphics. Očekává se, že firma nebude atakovat nejvyšší příčky, dá se však podle všech informací i ona považovat za nepřehlédnutelného rivala. Jak to nakonec vše dopadne, to ukáže až čas, je však jisté, že ceny by mohly bát přívětivější než doposud.

XGI Volari

Co nás čeká a nemine na poli grafických karet... Po dlouhá léta byli na trhu jen dvě firmy, které dodávali kvalitní herní grafické čipy (Matrox nelze považovat jako rovnocenného konkurenta pro ATI a nVidii na poli herních akcelerátorů). Tyto firmy se neustále předháněli, kdo vyrobí výkonnější grafickou kartu, až to vyústilo v to, že dnešní čipy jsou asi tak rok možná dva před CPU.

Krásným příkladem toho může být nedávná blesková zpráva. Teď se situace mění, XGI nastupuje a ekonomové z ATI i nVidie začínají mít strach co se bude dít a myslím si, že se mají čeho bát. No posuďte sami: nejvýkonnější grafická karta od XGI (Volari Duo V8 Ultra) dohání Radeona 9800PRO. Někdo by řekl, že to není nic moc, ale musíte brát v potaz to, že ovladače pro tyto karty jsou trošku dost „mladé“ a nejspíš obsahují spoustu bugů.

Pak je tu taky nemožnost optimalizace dnešních her (benchmarků) pro tyto karty. Na druhou stranu je možné, že to dopadne tak jako tomu bylo minule s kartami Xabre. Osobně těmhle kartám dávám daleko větší šance, už jen protože obsahují nejnovější technologie (to Xabre si o tom mohla jenom nechat zdát... vždyt neměla ani T&L).

No a jak tomu je s názvem firmy? Ten vznikl v době, kdy firma SIS přestala dodávat čipy Xabre. Takže XGI není nic jiného než SIS. Poté XGI získala na své portfolio firmu Trident´´´´s graphics. Jak jsou na tom grafické karty XGI papírově se podíváme v následující tabulce.

Specifikace karet firmy XGI

GeForce FX 5950 Ultra
Radeon 9800 XT
XGI Volari Duo V8 Ultra
XGI Volari V8 Ultra
Výrobní proces
0.13 ľm
0.15 ľm
0.13 ľm
0.13 ľm
Technologie čipu
256-bit
256-bit
256-bit
256-bit
Počet transistorů
135 milionů
107 milionů
90 milionů (2x)
90 milionů
Paměťová sběrnice
256-bit DDR/DDR-II
256-bit DDR/DDR-II
256-bit DDR/DDR-II
256-bit DDR/DDR-II
Takt čipu
475 MHz
412 MHz
350 MHz
350 MHz
Takt pamětí
475 MHz (850 DDR)
365 MHz (730 DDR)
375/500 MHz (750DDR1/1000 DDR2)
375/500 MHz (750DDR1/1000 DDR2)
Paměťová propustnost
30,4 GB/s
23,36 GB/s
32 GB/s
28,8 GB/s
Fill-rate (single-texturing)
1900 Mpixel/s
3296 Mpixel/s
5600 Mpixel/s
2800 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)
3800 Mtexel/s
3296 Mtexel/s
11200 Mtexel/s
5600 Mtexel/s
Vertex Shader
3 (FP Array)
4
4
4
Počet Pixel Pipelines
4 (8)
8
16
8
Počet text. jednotek na pipeline
2 (1)
1
2
2
Max. textur v 1 cyklu
16
16
32
16
Vertex Shader verze
2.0+
2.0
2.0
2.0
Pixel Shader verze
2.0+
2.0
2.0
2.0
DirectX
9.0+
9.0
9.0
9.0
FSAA
MultiSampling
SuperSampling
MultiSampling
SuperSampling
SuperSampling
Optimalizace propustnosti paměti
vylepšené LMA II
Color Compression
Hyper Z III+
-
-
Optimalizační enginy
IntelliSample HCT
SmartShader 2.1
SmoothVision 2.1
ColorAMP Engine
ColorAMP Engine
Z komprese
4:1
8:1
Max - 24:1 @ 6x FSAA
8:1
8:1
Barevná komprese
4:1
8:1
8:1
8:1
Integrované RAMDACy
2x 400MHz
2x 400MHz
2x 400MHz
2x 400MHz

Bitů na barevný kanál
10
10
24
24
OpenGL
1.4
1.3
1.4
1.4
Další technologie
TV encoder na čipu
UltraShadow
Programovatelnost
Adaptivní filtrování
TV encoder na čipu
Adaptivní filtrování
N-patches
Fullstream
F-buffer
High Definition TV-OUT (XV301)
High Definition TV-OUT (XV301)

Přehled modelů karet XGI

XGI Volari V8
XGI Volari V5 Ultra
XGI Volari V5
XGI Volari V3 Ultra
XGI Volari V3
Výrobní proces
0.13 ľm
0.13 ľm
0.13 ľm
0.13 ľm
0.13 ľm
Technologie čipu
256-bit
256-bit
256-bit
128-bit
64-bit
Paměťová sběrnice
256-bit DDR/DDR-II
256-bit DDR/DDR-II
256-bit DDR/DDR-II
256-bit DDR/DDR-II
256-bit DDR/DDR-II
Takt čipu
300 MHz
350 MHz
350 MHz
300 MHz
200 MHz
Takt pamětí
325/450 MHz 6750DDR1/900 DDR2)
375/500 MHz 750DDR1/1000 DDR2)
325/450 MHz 650DDR1/900 DDR2)
300 MHz 600DDR)
300 MHz 600DDR)
Počet Pixel Pipelines
8
4
4
2
2
Počet text. jednotek na pipeline
2
2
2
2
2
Max. textur v 1 cyklu
16
8
8
4
4
Vertex Shader verze
2.0
2.0
2.0
1.4
1.4
Pixel Shader verze
2.0
2.0
2.0
1.4
1.4
DirectX
9.0
9.0
9.0
8.1
8.1

Podle těchto specifikací je vidět, že firma XGI nechce nechat nic náhodě a vybavila karty i po stránce podpory nejnovějších technologií velice slušně. Jestli tedy dokáže vyvinout dobré ovladače, máme se na co těšit.

Poslední otázkou a tou nejdůležitější pro většinu z nás je cena. Ta by se měla pohybovat okolo 449USD za Volari Duo V8 Ultra, tato cena je zhruba o 50USD nižší než u konkurence. Cena je ale pouze orientační a oficiálně ještě není stanovena. Jistě každého zajímá jaké firmy budou dodávat tyto zázraky a vězte, že spolupráci s XGI má zajištěno například ABIT, CHAINTECH, CLUB 3D, POWER COLOR a ZUXXEZ (tahle u nás zatím asi nehrozí).

A jak vypadá? Máme tu hned tu nejvýkonnější ze všech…XGI Volari Duo V8 Ultra

Co nás čeká a nemine na poli grafických karet...
Hned na první pohled si všimnete dvou větráčků.

Co nás čeká a nemine na poli grafických karet...
Co to je? Ano vidíte dobře, dva napájecí konektory!

 

Co nás čeká a nemine na poli grafických karet...
Zadní chladič, teď už chybí jen HeatPipe a je to dokonalé

Co nás čeká a nemine na poli grafických karet...
Pohled bez chladiče, povšimněte si pamětí (pro každé GPU jedna sada)

Velikost karty je adekvátní osazením dvěma GPU. Jediné co mě opravdu děsí jsou ty dva napájecí konektory, čeká nás snad doba 800W zdrojů? Kdo má platit tu elektřinu? Potom si je třeba uvědomit množství tepla, které taková karta dokáže produkovat a uzpůsobit tomu proudění vzduch v case.

Architektura

Co nás čeká a nemine na poli grafických karet...
Schéma s jedním GPU.

 

Co nás čeká a nemine na poli grafických karet...
Zde je už "plná" verze.

Zde však vzniká otázka jak zpřístupnit dvě GPU pro AGPčko, to totiž bylo navrženo jen pro jeden čip. Tento problém tu ale už byl a to v době ATI Rage Fury Maxx. Tehdy ATI přišlo s velmi jednoduchým řešením a to AGP-to-PCI bridge umístěný přímo na kartě, bohužel to přinášelo i nevýhody a to, že karta dokázala pracovat jen na AGP 2x, to je v dnešní době nemyslitelné a tak XGI hledalo jiné řešení.

A co se nestalo? Našli, a dokonce velice elegantní. Jedno GPU bude jako "master" a komunikuje přímo s CPU a druhé jádro jakožto "slave" je spojeno s prvním pomocí takzvané BitFluent sběrnice. Je to jednoduché a velice účinné.

Co nás čeká a nemine na poli grafických karet...

 

Co ze sebe dokáže vydat Volari Duo?

Jen Vás chci upozornit, že veškeré testy jsou převzaty z webu tom´s hardware guide, zde si také můžete přečíst další info co jste zde nenašli. Důvod je jednoduchý, karty se u nás ještě pořád nedají sehnat. Jsem si jistý, že až budou k mání, tak Vám přineseme recenze a podrobné testy prováděné přímo u nás.

Co nás čeká a nemine na poli grafických karet...

První z nich je vcelku povzbudivý

Zde jsou nejdůležitější testy stručně vypsány do tabulky.

  XGI Volari Duo V8 Ultra FX 5950 Ultra Radeon 9800 XT Radeon 9700 PRO
UT 2003 Antalus FlyBy (1600*1200/32bit) 90,2 106,6 91,4 75,0
UT 2003 Magma Demo (1600*1200/32bit) 30,9 62,3 68,7 57,7
RTCW ET (1600*1200/32bit) 41,1 151,1 126,5 104,4
Q3 Team Arena (1600*1200/32bit) 120,3 188,1 149,5 123,6

Nastává zde zvláštní případ nelogického výkonu karty. Oba testy (Quake 3 i Wolfenstein ET) využívají stejný engine a přesto jsou zde obrovské rozdíly ve výkonu. To nás utvrzuje v tom že ovladače jsou opravdu ještě v ranné fázi vývoje.Dále si povšimněte slabého výsledku při UT2003 botmatch, zřejmě drivery zatěžují procesor víc než je zdrávo.

Další problém se ukázal při mipmapách v UT2003 jak je vidět na tomto screenshotu (pozor je v nekomprimovaném PNG) a tady je screen z ATI Radeon. Jen čas ukáže co se z téhle grafiky jednou stane. Bude to grafika která se neuchytila? Nebo to bude legenda o které si budeme povídat ještě za dva roky? Nejspíš to nebude ani jedno ani druhé. Dle mého názoru nastane situace, kdy se začnou hromadně prodávat a společnost bude mít na vývoj ovladačů a vše bude nové, krásné. A od roku 2004 si nikdo nepřipustí, že by na trhu byli jen dvě společnosti produkující GPU. Stane se součástí našeho života a vzniknou další horlivé diskuze o tom co je lepší ATI, nVidia nebo XGI...?

{mospagebreak title=S3 Graphics a nastupující PCI Express} 

S3 Graphics

Aby toho nebylo málo tak na scénu nastupuje další. Sice se od něj neočekává takový převrat, ale je možné, že taky dokáže vzbudit respekt. Grafika od firmy S3 dostala jméno DeltaChrome a zatím jeho jediný čip s uveřejněnými specifikacemi nese přívlastek V8. Tato karta je určena pro střední část trhu a měla by se stát konkurentem ATI Radeon 9600PRO a nVidia GeForce 5600. DeltaChrome S8 by měla zaujmout hlavně příznivou cenou 155USD, která je o zhruba 40USD nižší než u konkurence. Společnost S3 bude samozřejmě dodávat i jiné karty. Jediné co je známe je pouze jejich označení: DeltaChrome F1, S8, S4, X9, M128, M84. Řada "F" je urřena pro nejnáročnější, řada "S" je pro střední část trhu a "M" jsou určeny pro notebooky. Jediná důležitá funkce odchylující se od konkurence je HDTV out, stejně jak je tomu u XGI.

  S3 DeltaChrome S8 ATI Radeon 9600 PRO nVidia GeForce FX 5600 Ultra
Výrobní proces 0.13 ľm 0.13 ľm 0.13 ľm
Technologie čipu 128 bit 128 bit 128 bit
Počet transistorů 60-80 miliónů 110 miliónů 80 miliónů
Takt čipu 300 MHz 400 MHz 350 MHz
Takt pamětí 300 MHz (600 MHzDDR) 300 MHz (600 MHzDDR) 350 MHz (700 MHzDDR)
Paměťová propustnost 9.6GB/sec 9.6GB/sec 11.2GB/sec
Fill-rate (single-texturing) 2.4Gtexels/sec 1.6Gtexels/sec 0.7Gtexels/sec
Fill-rate (multi-texturing) 2.4Gtexels/sec 1.6Gtexels/sec 1.4Gtexels/sec
Počet Pixel Pipelines 8 4 2
Max. textur v 1 cyklu 8 4 4
Vertex Shader 4 2 2
DX9 Floating Point Precision FP16 or FP24 FP24 FP16 or FP32

Povšiměte si počtu transistorů u karty S3. Ten je stanoven v rozmezí 60-80 miliónů. Není to tím, že by se vyráběli dva druhy tohoto čipu, ale prostě firma S3 také sama ještě neví kolik jich bude v oficiální verzi. Testovaná verze měla 70 miliónů. Příznivá zpráva je schopnost počítat v 16bitové i 24bitové přesnosti (DX 9.0 specifikace), právě kvůli tomuhle podváděla například nVidia v 3dmark03. Jejich karty totiž neobsahují DX 9.0 specifikaci FP24 a tak se rozhodla prostě v 3dmark03 počítat v FP16.

A co říkají testy?

Co nás čeká a nemine na poli grafických karet...

Stručná tabulka:

  S3 DeltaChrome S8 ATI Radeon 9600 PRO nVidia GeForce FX 5600 Ultra
Unreal Tournament 2003 (1600*1200) 23.1 22.1 28.1
Comanche 4 (1600*1200) 26.4 27.7 36.6
Serious Sam SE (1600*1200) 27 34.2 28.5
Splinter Cell (1600*1200) 15 18.5 15.3

Karta si vede velice dobře. Pokud S3 zvládne ovladače, které jí činili vždy velké problémy viz. Savage 2000, tak se karta určitě ujme.

AGP končí....přichází PCI Express

Co nás čeká a nemine na poli grafických karet... Zatlačme slzu a poddejme se pokroku. AGP tu byla velkou řadu let a umožnila obrovský nárůst výkonu. Jenomže teď nastává nová éra. PCI se vrací na výsluní a přináší dvojnásobnou propustnost než nejrychlejší AGP dneška.

PCI Express se bude vyrábět ve více verzích. První a nejpomalejší je 1X PCI Express, pak je 4X, 8X a konečně 16X PCI Express.

Co nás čeká a nemine na poli grafických karet...

PCI Express je softwarově zpětně kompatibilní se starou PCI 2.2. Takže pokud máte operační systém podporující PCI 2.2 tak nemusíte dodávat nové ovladače a vše bude běhat i s PCI Express. Narozdíl od AGP pracuje PCI Express úplně jinak. Jestli víte jak tomu je v síti a víte co to je packet, tak přibližně víte jak pracuje toto nové PCI Express. Nevýhodou je nemožnost mít AGP i PCI Express na jedné desce současně. To, ale asi nebude žádný problém. Prostě místo AGP bude PCI Express. Jediná nevýhoda je, že si budeme muset pořídit dvě věci současně a to motherboard i grafiku.

Spolu s novou sběrnicí přichází i nový BTX formát základních desek (ne, že by to bylo nutné, ale prostě to většina výrobců spojila a vyvarovali se problémům), ale o tom až nekdy příště. Další nespornou výhodou je možnost poskytnout grafické kartě, dnes nemyslitelných, 75W příkonu (AGP může dodat maximálně 25W). To je určitě dobrá zpráva pro XGI a jeho Volari Duo karty, které s PCI Express nebudou potřebovat přídavné napájení.

Co nás čeká a nemine na poli grafických karet...
Pro představu jak asi sběrnice PCI Express vypadá

Tolika testů a spekulací... v další kapitole se podíváme na slibované programy ilustrující PixelShadery.

{mospagebreak title=Slibované technologie a závěr} 

Shader Works a Mad F/X

Zde bych chtěl říci jen to, že tento článek má informativní charakter. Nedozvíte se zde například jak vytvořit efekt ryatracingu pomocí PS 1.x/2.0. Jsem si ovšem jist, že když si začnete tímhle zabývat nebude to pro Vás problém vytvořit si svoje hezké obrázky.

Nemusím snad zdůrazňovat že oba programy vyžadují DirectX 9.0+ (download 35.1Mb)

Shader Works

Je velmi užitečný nástroj pro pochopení vzniku efektu v jádru GPU. Ukáže Vám, jak složitý výpočet musí karta zvládnout, aby vykreslila jeden bod na monitoru.

Jak vidíte na prvním screenu, program je dost rozsáhlý a rozlišení 1152*864 je mu dost málo, na oficiálních stránkách mají jako minimum udáno 1600*1200. A ono se není čemu divit, program v sobě skrývá programovací jazyk pro VS a PS, dále pak jednoduchý material editor a hlavě Pixel/Vertex Shader editor. Právě v tomto okně je patrný průběh jednoho pixelu až do konečné podoby.

Co nás čeká a nemine na poli grafických karet...

Všimněte si, že ať vstupuje libovolné množství proměnných (textura, poloha bodu, normála v daném bodě, atd.) vždy je výsledkem jeden pixel s určitou barvou. Z toho vyplývá, že celý proces se opakuje tolikrát než se vykreslí všechny body na objektu. To samozřejmě platí jen u PS, u VS může být výsledkem hned několik proměnných, které jsou poté předávány PS pro další výpočet.

Jen pro představu se tu pokusím popsat průběh (jen PS). Na tomto obrázku si budeme popisovat postup.

Na kroku číslo jedna je textura zvrásnění (bumpmapa), která se v kroku 2 nanese podle daných parametrů (takzvaných UVW souřadnic) na objekt. Současně s ním probíhá i předání parametrů z VS (krok 3, to je například údaj ze Z-buferu) do PS (krok 4), ten s nima provede patřičné operace (například změna barvy, smíchání dvou bodů, nebo v našem případě zjištění úhlu odrazu "paprsku" a nanesení výsledné bumpmapy na objekt dle UVW). Bod 5 představuje pouze vstupní informaci (textura), která je předána bodu 6, ten "smíchá" bumpmapu s okolní texturou (v tomto případě je proměnná úhel odrazu který vznikl v bodě 4). Výsledek je právě jeden bod s určitou barvou.

Doufám, že jsem to popsal dostatečně jasně. Nejjednodušší cesta jak pochopit princip, je stáhnout si ten program a chvilku do něho koukat. Dokáže to pochopit každý, jen to chce snahu a neztrácet hlavu při prvním spuštění.

Mad F/X

Je program zcela jiného charakteru, nejde o programování shaderů, ale o vizualizaci již hotových materiálů. Program obsahuje animační nástroje, nebo například particle systémy.

O tomto programu se tu nebudu nijak rozepisovat, protože si myslím že není nijak důležitý pro pochopení VS/PS. Jde pouze o takovou hračičku ukazující schopnosti dnešních karet.

Tady je alespoň pár screenshotů:

Co nás čeká a nemine na poli grafických karet...

Co nás čeká a nemine na poli grafických karet...

Co nás čeká a nemine na poli grafických karet...

Co nás čeká a nemine na poli grafických karet...

Závěr

Tak teď si nějaký čas počkáme a uvidíme jak to vše dopadne. Ať už to bude jakkoli, určitě to bude zajímavý rok. XGI se bude snažit co to dá, S3 také a my budeme pouze přihlížet a kochat se jak se všichni, tedy i ATI a nVidia v tom nejdůležitějším, v cenách. Každopádně se máme na co těšit. Určitě jim stejně jako já držíte palce i Vy, pro nás zákazníky to bude jen dobře. Nástup PCI Express je taky očekáván, zvláště proto, že grafické karty dostanou lepší sběrnici a díky tomu se dá očekávat další nárůst výkonu.  
Ufffffff a je to za mnou. Teď očekávám ostrou kritiku abych se mohl z čeho poučit :-)

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
5.1.2004 00:50:10   0.0.0.xxx 00
Na prvni pokus to neni nejhorsi, presto uz tohle vsecko vim.
5.1.2004 01:56:37   0.0.0.xxx 00
Myslim, ze na to, ze je to tvoj 1. prispevok si to zvladol velmi dobre. Aj ked cely clanok bol pojaty ako mierna spekulacia a vela informacii bolo z druhej ruky. Ale to asi v "PC stuff"(obzvlast v CZ a SK) tak chodi. Ked uz budu karty aj u nas, a budete ich moct "prevetrat" tak to bude urcite troska zaujimavejsie. Apropo ta 3-tia kapitola sa mi zda troska od temy, ale niekoho urcite zaujme tiez.
5.1.2004 04:40:36   0.0.0.xxx 00
Paráda Pavle, nenechat se odradit závistivci, kteří by nesesmolili ani nadpis, jinak možná chce opravit chybičku u karet S3, někde zezačátku je typ V8 - asi má být S8.
5.1.2004 05:53:46   0.0.0.xxx 00
Bezva jen tak dal. :-)
5.1.2004 06:54:12   0.0.0.xxx 00
Diky, dobrej clanek. Jen tak dal. (jo jen maly preklep hned na zacatku "ceny by mohly bát přívětivější")
5.1.2004 08:32:58   0.0.0.xxx 00
INFORMACNI hodnota ok. Hezke shrnuti usetri cas. obrazky ok. mozna cestinarka by rekla ze misto "velkou řadu let a umožnila ... " je lepsi "dlouhou řadu let a umožnila ...".
budou na PCT nejake clanky o aktivnich prvcich a sitovkach nebo je to prilis mimo misu?
5.1.2004 08:36:56   0.0.0.xxx 00
No, podle těch specifikací Volari DUA je tam 8 PS pipelines každá po 2 texturovacích jednotkách... Tak to čumim teda!!! Je to pro jeden čip nebo pro oba sečtený??? Jinak mohli přidat nějaký technologie pro optimalizaci s pamětí...takhle tu bude úzký hrdlo a ta katra se udusí...teda podle mě...
Jinak je to dobrej článek, ale fakt se mi moc nechce do BTX a PCI Express...sice to bude super a nový a hezký, ale prachy se mi za to vyplazovat moc nechce :///
5.1.2004 09:26:16   0.0.0.xxx 00
Dobrý článek.... jen s BTX bude potřeba i nový case....jak donutit lidi víc vypláznout peníze - změníme specifikace, z levé strany na pravou a opačně....
5.1.2004 10:02:19   0.0.0.xxx 00
neni zbytečně roztahanej a skutečně dobře shrnuje danou tematiku, všechno už vím, ale pro někoho kdo se o to moc nezajímá je to určitě přínos.
5.1.2004 10:34:37   0.0.0.xxx 00
sikula jen tak dal, napsal si to pekne az na par detailu... jen neusni na vavrinech, stale je co zlepsovat... good luck
5.1.2004 11:59:46   0.0.0.xxx 00
Je to dobry, ve stylu pctuning.cz. Jen me nejak zarazilo od ATI a nVIDIA se niceho noveho nedockame nebo si hrajou na jinym poli? Kdyz to ma takovejhle nazev, cekal jsem "tabulku" co-kdy-od koho. Dneska neni. Zejtra treba bude. Rozbodne cteni nebylo zabijenim casu.
5.1.2004 12:27:48   0.0.0.xxx 00
A co trebas nastupci KYRO? Vim, ze 3 zkoncila na papire, ale taky jsem nekde (tady na PCT) cetl, jak moc se na ni pracuje... Kdybys o ni neco zjistil, muzes udelat doplnujici informace, aby tam byla jak ati, tak nvidia a udelat souhrnnou casovou tabulku, to by bylo uplne super...
5.1.2004 12:28:14   0.0.0.xxx 00
Vsem Vam moc dekuju za vesmes pozitivni reakce.
O tech budoucich kartach nVidia a ATI. Urcite neco muzu doplnit, mel jsem i s timhle na poprvi dost starosti a chtel jsem aby to vyslo co nejdriv, takze jsem to nejak opomenul. Domluvim se s vedenim a popripade doplnim clanek...
5.1.2004 12:50:44   0.0.0.xxx 00
Jo jo je to secteno...
a s tou technologii pro optimalizaci pameti jsem udelal chybku ja: obsahuje "BroadBahn™ Memory Architecture", ale jeji blizsi specifikace bohuzel nejsou znamy.
5.1.2004 12:53:45   0.0.0.xxx 00
Kazde GPU opsahuje 8pip po dvou textur. jednotkach, ve vysledku to je tedy 16.
5.1.2004 14:44:59   0.0.0.xxx 00
na stránkách XGI:
...BroadBahn™ architecture effectively doubles the amount of data flowing to and from the DRAM...
Podle čehož by se dalo usuzovat, že je použit nějaký kompresní algoritmus s efektivitou 2:1. Nebo tím myslí jenom teoretickou efektivitu DDR? Časem se vše objasní :-)
5.1.2004 14:54:08   0.0.0.xxx 00
V tom mas pravdu, teoreticky to muze dosahovat komprese 2:1. Uvidime casem jestli to bude i v praxi.
5.1.2004 15:29:13   0.0.0.xxx 00
75W pro gk ??
se nekdo pomatl !!!!!!!!
neprodejne !!!!!!!!!!!!!!!
5.1.2004 15:41:09   0.0.0.xxx 00
Xabre už opravdu nemá T&L, stejně jako je nemá GF3+, Rageon8500+ a ostatní DX8+ karty. Ani to vlastně nepotřebují, jeho funkci plně nahradily předprogramované rutiny shaderů, co přišly s DX8. V článku to ale vyznělo tak, že výrobci Xabre o kradli o něco hrozně důležitého, bez čeho to bude jedině žrát proud a nenamaluje to ani tečku.

Na svého oblíbence močit nenechám!!! :-)
5.1.2004 16:18:24   0.0.0.xxx 00
kdo rikal ze XGI spolkne 75W? tam je napsano ze PCI-X dokaze dodat az 75W, bylo to uz nezbytne protoze AGP se svejma 25W nestaci na dnesni grafiky a resi se to pridavnym napjenim z 12V vetve primo ze zdroje... viz R9500/9700/9800, nebo i u nVidia GrForce FX 5700Ultra. PCI-X tyhle neduhy odstrani.
5.1.2004 17:17:56   0.0.0.xxx 00
není 24 bitů na barevný kanál trochu moc? to se mi nějak nezdá...
5.1.2004 17:55:31   0.0.0.xxx 00
Tento článek mě velice potěšil. Pěkný přehled do budoucnosti. Pěkně uspořádané. Mně se to velice líbilo. Nechci přehánět, ale kvalita článku jakoby nepatřila na tyto stránky. Hodně zdaru a doufám, že brzy popíšeš BTX! Už se těším.
5.1.2004 19:18:23   0.0.0.xxx 00
Ja jsem hlavne jako recenzent gafickych karet, testy a tak. Vlastne nahrada za Mirka Jahodu. Ale tohle tema me taky dost bavi takze bych urcite neco spachal pokud zbyde cas prez zkousky.
5.1.2004 20:29:34   0.0.0.xxx 00
Grafiky S3 F1 a F1 Pole nejspis nebudou :-( Coz je skoda, S3 je vyrabet nebude, protoze nejvic vydelaj na levnejch grafikach
5.1.2004 21:32:56   0.0.0.xxx 00
Zatim je fakt, ze se to oddaluje a oddaluje.
Na druhou stranu na strankach www.pvrdev.com si uz muzete stahnout prvni tri dema demonstrujici pixel shadery 3.0 (spustite pres ref. rasterizaci s DX SDK), vyvojari z PowerVr se podileli na knizce ShadersX2, tak treba bude prekvapeni a v r.2004 se dockame high-endove Series 5 karty - mozna prvni karty s PS 3.0. Imagination Technologies meli v oficialni prezentaci letos - "high-end graphic card for PC", tak uvidime ....
6.1.2004 02:17:51   0.0.0.xxx 00
Ty prográmky na konci jsou opravdu fajn :-). Ale jako pohled do roku 2004 tady asi dost chybí zmínka právě o novinkách u Ati a n´Vidii ne? O R420 a NV40 už toho je ne webu taky dost... a právě tyto novinky, které se mají objevit snad už v Q1, posunují také XGI do uplně jiného světla. Vždyť i když XGI urychleně opraví vyložené chyby v ovladačích způsobující špatnou komunikaci obou procesorů (respektive někdy pracuje jen master - a proto tak dramatický pokles výkonu třeba u velmi podobného testu), tedy i v testech kde vše jede naplno, je celkový výkon neslavný - někdy až pod úrovní více než rok starého R9700PRO. A tady mi také vadí neustálé klišé poznámky o "mladých" ovladačích - co vlastně v budoucnu čekáte u testů kde se chyby neprojevují? Další nárůst o 50 - 100% nebo spíš o 5 - 10%. Můj názor prostě je, že i kdyby se Duo V8 Ultra v budoucnu nakrásno vyrovnalo R9800XT, bude to pozdě, a pouze cenou takto složitá a vybavená karta moc bojovat nemůže.
Jiná, mnohem nenápadnější, ale možná zcela zásadnější poznámka je známé určení AGP pro jedno GPU - a jak je to u PCI EXPRESS? Pokud je na více GPU stavěná, pak by to mohlo nejen výrazně zjednodušit řešení od XGI ale třeba přinést i karty se dvěma R420 resp. NV40 :-)
6.1.2004 07:17:28   0.0.0.xxx 00
Na trhu se vzdy objevi "2GPU" karta ve chvili, kdy vyrobce nema dostatecne vykonne reseni postavene na 1GPU, resp. jeho GPU neni dostatecne vykonne - viz. 3Dfx a ATI v dobach nastesti minulych. Vzdy to dopadne stejne, reseni je prilis komplikovane a narocne na zdroje, vysledek pochybny. A souhlasim take s tim, ze ovladace zvednou vykon tak o 10%, maximalne, spis mene.

6.1.2004 17:52:42   0.0.0.xxx 00
řešení se dvěma čipy může pro několik důvodů přinést lepší cenu/výkon, nové ovladače přinesly třeba v x2 nárůst o 60%, najdou se testy ve kterých v8duo překoná 9800 pro o 50 %, často pracuje jen jedno GPU - tady jsou opravdu velké rezervy, jednočipová V8 je skoro stejně výkonná, a spotřebě přes 70 W se stejně brzo nikdo nevyhne
7.1.2004 13:00:43   0.0.0.xxx 00
Karty od 3Dfx nepodporovaly multiprocesing proto, že by 3dfx nedokázalo vytvořit lepší čip, ale protože se používaly i pro profesionální účely. A tam je jedno, jestli je 16 čipů o filrate 666MTxl/s nebo 32 o 333MTxl/s, jde hlavně o kompatibilitu. SLI navíc bylo bezproblémový a žádný podobný problémy, jako s XGI Duo nebo ATi AFR nebyly. Kdyby 3Dfx vydržela o 5 měsíců dýl, tak jsme mohli mít v první půlce roku 2001 kartu o výkonu GeForce4, včetně plný podpory DX8, kterou by ještě přesahovala (výpočty s 52bit precizností, 25HW světel)...
V případě 3Dfx to nebylo tím, že by nezvládala, ale všechny karty, který vydala po Voodoo1 byly jenom "výplní" a zdrojem financí pro / než dokončí / projekt Rampage. A zkušební vzorek Rampage, bez T&L koprocesoru a taktovaný na nižších frekvencích měl výkon srovnatelný s dvoučipovou Voodoo5-5500. Finální karta (Specter 9600) měla obsahovat 2x Rampage na 300MHz, 1x geometrický koprocesor SAGE (75 milionů trojúhelníků/s v době, kdy GeForce 256 měla "mizernejch" 15MT/s; 25 HW světel, když GeForce měla a k tomu 300MHz paměti DDR.

Tak prosím netvrď, že 3Dfx neměla dostatečně výkonné řešení, nebo pochybné a komplikované karty. 3Dfx "pouze" udělala chybu, že se snažila a soustředila na VSA-100, namísto aby urychlila vydání Rampage a proto teď vypadá, jako technologicky zaostalá.
8.1.2004 19:06:28   0.0.0.xxx 00
Hmmm, na první pokus to není špatné, ale ta čeština: "...zvládne ovladače, které jí činili ...". Kam jste chodil na základku, proboha ?
9.1.2004 02:17:55   0.0.0.xxx 00
Základní škola Jablonně v Podj.
9.1.2004 12:54:40   0.0.0.xxx 00
Konečně jedna správná odpověď. Kdykoliv se tu čtenáři autorů ptaj, tak místo, aby odpověděli, se všemožně obhajují :-).
14.1.2004 18:05:59   0.0.0.xxx 00
Mně naopak sedla nejvíc ta třetí kapitola. K Mad FX jsem si jen čichl , ale s ShaderWorks XT by to mohlo být zajímavější.
Stále se mi nezdá , že by nVidia koupila Exluna Entropy render, ale dala ho k ledu nebo ho využila jen na programování svých demo.
Zaměřením je to možná trochu mimo PCtuning, ale uvítal bych info o HW rendrech, ktreré lze pouřít i jinak než jen ve hrách.
14.1.2004 20:51:17   0.0.0.xxx 00
porovnej prvni tri obrazky XGI Volari Duo V8 v tomto clanku s temi na
http://www20.tomshardware.com/graphic/20031107/xgi-volari-04.html

jako kdyby si z oka vypadli, pouze watermark "tom's hardware guide" nekam (temer) zmizel nahrazen novym "pctuning.cz"

to je jako kdyz zkopiruji tento clanek a prohlasim jej za svuj, fuj
27.1.2004 15:41:06   0.0.0.xxx 00
Obsahově OK, ale věta "dvě firmy, které dodávali" by mojí češtinářku přivedla do hrobu :-). "Firmy" jedině "dodávaly" ;-)
22.2.2004 22:45:30   0.0.0.xxx 00
je to sice off topic, ale chtel jsem se zeptat autora co to pouziva za skin v tech XPckach...

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.