Hlavní stránka Hardware Grafické karty 3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr
3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr
autor: Jahoda Miroslav , publikováno 1.12.2003
Předposlední částí 3D hitparády je srovnání opravdu nadupaných karet, které však také herním nadšencům udělají pořádný vítr v peněžence. Jedná se o opravdový "high-end shootout", jak takové porovnání trefně nazývají na AnandTechu. V zahraničí tento segment označují také jako "enthusiast", tedy nadšenec. Mimo tradičních karet GeForce FX 5800, 5900, 5900 Ultra a 5950 Ultra nebo Radeon 9700, 9700 Pro, 9800, 9800 Pro a 9800XT zde najdete premiérově výsledky GeForce FX 5900 SE a stejně tak premiérou bude minirecenze ASUS Radeon 9800 XT, na který se podíváme podrobněji. Článek je opět rozdělen na dvě části, část A obsahuje minirecenze karet a část B grafy výkonu a zhodnocení karet. Testováno bylo opět v 7 teoretických a 9 herních testech. Minirecenze byly doplněny o fotky přibaleného software, protože i to může být rozhodující faktor koupě a v tomto segmentu se někteří výrobci opravdu předhánějí. {mospagebreak title=Testovací konfigurace, použité testy} 

První část článku - minirecenze všech karet

Toto je druhá část článku, první částí jsou minirecenze všech grafických karet z mid-range, které jsme zkusili: 3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), popis typů

Testovací konfigurace, použité testy, nastavení

Hardware
Procesor AMD Athlon XP (Barton)  @3000+  (200 x 10.5 = 2100MHz)
Základní deska ASUS A7V600, čipset VIA KT600
Paměť 512MB Samsung DDR333@400 CL2 (2-3-3-7 CMD2)
Pevný disk Seagate Barracuda ATA IV 60GB, 7200ot., 2MB cache, ATA100
Grafické karty
  • Leadtek GeForce FX 5800 128 MB 400/800 MHz
  • ABIT GeForce FX 5900 OTES 128 MB 400/850 MHz
  • ABIT GeForce FX 5900@5900SE OTES 128 MB 400/850 MHz @ 400/700 MHz
  • ASUS GeForce FX 5900 Ultra 256 MB 450/850 MHz
  • Leadtek GeForce FX 5950 Ultra 256 MB 475/950 MHz
  • Hercules Radeon 9700 128 MB 275/540 MHz
  • Gigabyte Radeon 9700 Pro 128 MB 325/620 MHz
  • Hercules Radeon 9800 128 MB 325/580 MHz
  • Hercules Radeon 9800 Pro 128 MB 380/680 MHz
  • Sapphire Radeon 9800 XT 256 MB 412/730 MHz
Ovladače, software
Operační systém Windows XP Professional SP1
DirectX, čipset driver 9.0b, VIA 4.49
Ovladače grafické karty nVIDIA ForceWare 52.16
ATi Catalyst 3.8
Teoretické testy 3Dmark 2003 patch 330
3Dmark 2001SE build 330
Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0
PowerVR VillageMark 1.20
PowerVR FableMark 1.0
PowerVR Temple Demo 1.0.6
nVIDIA ChameleonMark
Herní testy Aquamark 3
Splinter Cell 1.2b
Unreal II: The Awakening
Unreal Tournament 2003 v2199
Serious Sam Second Encounter 1.07
Return to Castle Wolfenstein Multi-player 1.4
Gun Metal Benchmark 2 v1.2S
Max Payne 1.05
Comanche 4 Benchmark Demo

V teoretických benchmarcích jsem testoval s implicitním nastavením, ve hrách potom většinou s maximálními detaily, trilineárním filtrování, S3 kompresi textur jsem nevypínal. V ovladačích byla vypnuta vertikální synchronizace a všechna nastavení ponechány na maximální kvalitu. Porovnával jsem anisotropní filtr 8:1 u nVIDIA karet proti 16:1 u ATi karet.

{mospagebreak title=3DMark 2001 SE, 3DMark 2003, Codecreatures} 

3DMark 2001 SE

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

 

Verze 3DMark 2001 SE, build 330
Rozhraní DirectX 8.1
Heslovitý popis Car Chase - realtime physics, dynamic shadows, multi-texturing (3 layers)
Dragothic - vertex shader, lightmaps
Lobby - vertex shader, dynamic shadows, reflections
Nature - pixel shader (vodní povrch), vertex shader (stromy, tráva, motýli), lightmaps
Nastavení Default - 1024x768x32bit, DXT komprese, FSAA a Aniso vypnuto
Stažení benchmarku http://www.futuremark.com/download/?3dmark2001.shtml

 

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

3DMark 2003

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

 

Verze 3DMark 2003, patch 330
Rozhraní DirectX 9
Heslovitý popis Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers)
Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles
Troll´´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy)
Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení)
Nastavení Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA
Stažení benchmarku http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml

 

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

CodeCreatures Benchmark Pro

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

 

Verze Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis pixel shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně vertex shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 poylgonů na snímek)
Nastavení požaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo paměť grafické karty) a HW pixel shader
Stažení benchmarku http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1256
3D Analyze log cc.shader.out.txt

 

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

{mospagebreak title=ChameleonMark, VillageMark, ...} 

Pixel Shader 1.1 - nVIDIA ChameleonMark

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

 

Verze ChameleonMark
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis pixel shader 1.1
Nastavení 1024x768x32bit, skin Real
Stažení benchmarku http://www.pctuning.cz//ilustrace/jahoda/ChameleonMark.zip
Návod jak testovat V adresáři ChameleonMark\RUN\10x7x32 spusťte chameleon_bmark_Real.bat a výsledek najdete v ChameleonMark\binaries v souboru fps.txt

 

 

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

 

Hidden Surface Removal test - PowerVR VillageMark 1.20

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

 

 

Verze D3D VillageMark 1.20
Rozhraní DirectX 6
Heslovitý popis praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers)
Nastavení 1024x768x16bit, trilinear, DXT1 on
Stažení benchmarku http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm
Návod jak testovat D3DVillageMark.exe ScreenWidth=1024 ScreenHeight=768 VSyncOFF Benchmark=1

 

 

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

 

Stencil test - PowerVR FableMark 1.0

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

 

 

Verze D3D FableMark 1.0
Rozhraní DirectX 6
Heslovitý popis soft-edged shadows, z nichž velká část není vůbec viditelná (výkon hardwarového stencil bufferu)
Nastavení 1024x768x32bit
Stažení benchmarku http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/FableMark.htm
Návod jak testovat D3DFableMark.exe -Width=1024 -Height=768 -Benchmark -Bpp=32

 

 

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

 

DirectX 6 - PowerVR TempleDemo 1.0.6

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

 

 

Verze TempleDemo 1.0.6
Rozhraní DirectX 6
Heslovitý popis multi-texturing (6 layer na zem, 5 layer bazének), real-time lighting, bump mapping, environment mapping, particles
Nastavení 1024x768x32bit, trilinear, DXT on
Stažení benchmarku http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/Temple.htm
Návod jak testovat templedemov1-0-6.exe ScreenWidth=1024 ScreenHeight=768 VSyncOFF Benchmark=1

 

 

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

 

{mospagebreak title=Aquamark 3, Gun Metal, Max Payne, Comanche 4} 

Aquamark 3

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

 

 

Verze Aquamark 3
Rozhraní DirectX 9
Heslovitý popis pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy, různě aplikované přesnosti FP16-FP32, 3D volumetric fog, dynamic vertex based lighting+environment map (modely), particle effects+alpha blending, plant system (vertex shader)
Nastavení 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off
Stažení benchmarku http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm

 

 

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

 

Gun Metal

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

 

 

Verze Gun Metal Benchmark 2
Rozhraní DirectX 9
Heslovitý popis pixel shader 1.1, vertex shader 2.0, high polygon count, real-time lighting, weather effects, smoke effects, Cg, převod z Xbox
Nastavení Video - Screen Resolution: 1024x768, Screen Colors: 32bit, Anti-aliasing: 2x, Aspect Ratio: Normal
Advanced - Terrain Detail: High, Draw Distance: High, Cloud Shadows: On, Sun Glare: On, Lens Flare: On
Stažení benchmarku http://download.guru3d.com/gunmetal/

 

 

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

 

Max Payne

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

 

 

Verze Max Payne 1.05
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis vertex shader 1.1, bump mapping
Nastavení 1024x768x32bit, trilinear, FSAA off, 3Dconcept Final Scene No. 1 (VGA-demo)
Stažení dema http://www.3drealms.com/max/downloads.html
Návod jak testovat http://www.pctuning.cz/titulnistrana/default.aspx?ArtID=16835&CatID=75&LayID=2&ChapID=1814

 

 

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

 

Comanche 4 benchmark demo

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

 

Verze Comanche 4 benchmark demo
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis vertex shader 1.1, pixel shader 1.1 (voda), bump mapping
Nastavení 1024x768x32bit, Max. Aniso (driver), DXT on, FSAA 4x (driver), Disable Audio, HW shaders
Stažení dema http://files.novalogic.com/C4/c4_demo_122101_xx.exe
Návod jak testovat Spusťte příkazem "c4demo.exe /bench" a nastavte Disable Audio
Log z 3Danalyze c4.shader.out.txt

 

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr
{mospagebreak title=UT2003, Unreal 2, Splinter Cell} 

Unreal Tournament 2003

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

 

Verze UT2003 v2299
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis multi-texturing, bump mapping, particles
Nastavení 1024x768x32bit, Max Details, mapa Antalus
Návod jak testovat http://www.pctuning.cz/titulnistrana/default.aspx?ArtID=16835&CatID=75&LayID=2&ChapID=1813

 

 

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

 

Unreal II : The Awakening

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

 

Verze Unreal II
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis multi-texturing, bump mapping
Nastavení 1024x768x32bit, Max Details, mapa Acheron
Návod jak testovat Pomocí utility Bench´em all

 

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

Splinter Cell

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

 

Verze Splinter Cell 1.2b
Rozhraní DirectX 8
Heslovitý popis pixel shader, multi-texturing, bump mapping, dynamic shadows
Nastavení 1024x768x32bit, Very High Details
Návod jak testovat S updatem 1.2B získáte možnost benchmarkovat a pomocí utility Bench´em all vyberte přílušnou mapu. My používáme Caspian Oil Refinery z beyond3d.com.

 

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

S FSAA jsem netestoval, viz problémy zapínání FSAA v této hře vysvětlené v recenzi Hercules Prophet 9800 128MB.

{mospagebreak title=Serious Sam 2, Wolfenstein} 

Serious Sam: The Second Encounter

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

 

 

Verze Serious Sam 2 1.07
Rozhraní OpenGL (DirectX 8)
Heslovitý popis multi-texturing (max 5-layer), environment bump mapping, particles, lens flare, animated lights, procedural textures
Nastavení 1024x768x32bit, Max Details
Návod jak testovat http://www.pctuning.cz/titulnistrana/default.aspx?ArtID=16835&CatID=75&LayID=2&ChapID=1821

 

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

Return to Castle Wolfenstein

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

 

Verze RtCW MP 1.4
Rozhraní OpenGL (DirectX 8)
Heslovitý popis Quake III engine, multi-texturing
Nastavení 1024x768x32bit, Max Details, timedemo 1, demo checkpoint
Návod jak testovat http://www.pctuning.cz/titulnistrana/default.aspx?ArtID=16835&CatID=75&LayID=2&ChapID=1820

 

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

{mospagebreak title=Vyhodnocení výsledků, tipy PCtuningu} 

Vyhodnocení výsledků

Nejprve jako obyčejně součet a zprůměrování snímků za sekundu bez anisotropního filtru (tedy mimo aplikací, kde je anisotropní filtrování implicitně zapnuto jako Gun Metal) a anti-aliasingu z Aquamark 3 (1024x768x32), Unreal Tournament 2003 (Antalus Botmatch, 1600x1200x32), Unreal II : The Awakening (Acheron, 1600x1200x32), Splinter Cell (Caspian Oil Refinery, 1600x1200x32), Max Payne (VGA-demo, 1024x768x32), Gun Metal (benchmark1, 1024x768x32, FSAA 2x) a Serious Sam 2 (Grand Cathedral, 1024x768x32 a 1600x1200x32):

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

Bez přetaktování si v v hraní bez FSAA a anisotropního filtru vedou nejlépe nejrychlejší Radeony, těsně před brutálně taktovanými FX 5900 a 5950 Ultra. Potvrdila se vyrovnanost Radeonu 9800 a 9700 Pro a všimněte si vynikajícího výkonu Radeonu 9700, který s taktem 275/270 (540) má nejlepší poměr výkon/takt.

Dalším indexem je tzv. "heavy duty mode" - náročný režim se zapnutým maximálním anisotropním filtrem a FSAA 4x. Zprůměroval jsem fps z Aquamark 3 (1024x768x32), Unreal Tournament 2003 (Antalus Botmatch, 1600x1200x32), Unreal II : The Awakening (Acheron, 1600x1200x32), Comanche 4 (1600x1200x32), Serious Sam 2 (Grand Cathedral, 1024x768x32 a 1600x1200x32) a Return to Castle Wolfenstein (demo checkpoint, 1600x1200x32).

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

Po zapnutí FSAA a anisotropního filtru uzme čelo pelotonu pro sebe FX 5950 Ultra - přece jen vysoký takt pamětí a navíc dvě započítané OpenGL pomohou k výbornému výsledku. Radeon 9800 XT je prakticky na stejné úrovni a 128 megabajtové karty mají logicky menší odstup. Opět si všimněte efektivity Radeonu 9700, který sice samozřejmě na karty jako FX 5900 nebo Radeon 9800 už ztrácí, ale přesto si poradí s mnohem výše taktovanou GeForce FX 5900 SE. Naopak GeForce FX 5800 se 128 bitovou paměťovou sběrnicí a tím pádem i nízkou propustností (a nemluvě o vylepšení FSAA, které přišlo až u NV35) nemá šanci. 

Ceny

Hodně dlouho jsem přemýšlel, jak mám porovnávat ceny karet, nakonec jsem se rozhodl udělat vše na jednom modelovém obchodu, u kterého se mi zdají ceny rozumné (Czech Computer) a vybral typické zástupce od každé karty. Problémem pak zůstává různá vybavenost karet - tiché chlazení, VIVO u topmodelů, počet her (proto jsem třeba proti MSI FX 5950 vzal ASUS 9800XT apod.) a další příslušenství. Jsou tu i další problémy, například Leadtek A350 TD Ultra VIVO 256 MB (FX5900 Ultra) je v CC za neskutečnou cenu něco přes 13 000, tak jsem raději jako typického zástupce vzal MSI, protože cena nad 17 000 lépe odpovídá průřezu cen a navíc přece jen asi ušetříte, ale získáte u Leadteku hlučnější řešení. Největším problémem je Radeon 9700. Už jsme vás informovali o akci ATi, kdy se má prodávat jako OEM "Original ATi" za cenu okolo 7 200 Kč s DPH. To by neuvěřitelně zamíchalo kartami a prakticky by byl nesmysl koupit něco jiného, cena by byla v průměru mid-range a grafická karta s 8 pixel pipelines a 256-bitovou sběrnicí si nevede špatně ani ve srovnání s kartami nad 10 000 Kč. Bohužel R9700 v ceníku CC není a my ho máme z Abacusu, kde byla k dispozici již jen stará a hodně vysoká cena, tak nastal problém, nakonec jsem vzal jako modelovou cenu s DPH z ceníku SumaShop (ss.cz). Možná se někteří ozvou proti ceně FX5800, která jde sehnat řekněme za 8000 s DPH a často i s 2 ns pamětmi a pak přetaktovat na FX 5800 Ultra a rázem by se stala dobrou koupí, jenže vzít cenu OEM karty nebo řekněme "méně značkové" karty z jiného ceníku a asi s menším vybavením by bylo nefér.

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

Cena/výkon

Zprůměroval jsem výsledky z obou indexu z her (bez FSAA a Aniso + s FSAA a Aniso / 2) a jimi pak podělil cenu, abych dostal cenu za fps a byl přitom co nejspravedlivější. V highend je již potřeba brát v potaz výkon s FSAA a Aniso, kvůli tomu se za ty karty také platí.

3D hitparáda - grafické karty nad 8500 Kč s DPH (high-end), testy a závěr

text

Tipy PCtuningu

Tip do 11 000 Kč s DPH: Radeon 9800 128 MB 325/580 MHz

Tip do 15 000 Kč s DPH:  Radeon 9800 Pro 128 MB 380/680 MHz

Tip neomezený finančním limitem: GeForce FX 5950 Ultra 256 MB 475/950 MHz nebo Radeon 9800 XT 256 MB 412/730 MHz

 

 

Poznámky:

- výbornou koupí nejspíš bude  OEM "Original ATi" Radeon 9700 128 MB 275/540,  za cenu okolo 7 200 s DPH, ale v době testu ještě nebyly v obchodech k dispozici a uvidíme, zda opravdu

- do 11000 Kč je hned několik kandidátu, Radeon 9700 Pro a Radeon 9800 jsou vyrovnané karty, bude záležet na jednotlivých výrobcích (taktovatelnost, tichost, kvalita provedení, hodnota bundle). Ale F-buffer u R9800 a lepší kompresní poměr frame bufferu je u R9800 lepším příslibem do budoucna a jádro R350 jde z původních 325 MHz taktovat skvěle a propustnost pamětí je i přes nižší takt díky 256 bitové sběrnici dostačující

- do 15000 Kč není o čem přemýšlet - Radeon 9800 Pro, případně až spadnou ceny některé FX 5900 Ultra s tichým chlazením, můžete se rozhodovat

- bez omezení: Zde záleží na použití karty. Radeon 9800 XT je super silný v pixel shaderech a je to kompaktnější karta a se silným procesorem je to nejrychlejší současný herní akcelerátor. FX 5950 Ultra má díky brutálnímu taktu navrch v OpenGL a také se ukázala jako mírně lepší na slabším procesoru Barton 3000+.

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
1.12.2003 04:37:03   0.0.0.xxx 31
každopádně perfektní článek (resp. celá serie článků)... jen kdybych nemusel řešit finanční stánku věci, přesto díky

Zeditovano, Mirek: fakt tu manii s tim 1st apodobne excesy pod clanky nesnasim. Lidi ani nevite kolik casu a nervu to obcas vezme a vy to pak takto znevazujete. Poucite se uz nekdy?
1.12.2003 05:58:54   0.0.0.xxx 22
Tyhle "první" mám ve všech diskuzích "nejraději". Měl jsem tuhle stránku otevřenou už v 5hod. (tedy dřív, než se objevil "1st") a všechny její části jsem si nejdříve pečlivě pročetl, abych byl v obraze, než bych začal psát nějaké ptákoviny do diskuze...
Pro PC tuning: Proč jste netestovali gk. Prolink? Její FX5900/128MB je výtečná karta, ale aspoň by se čtenáři dozvěděli, že hlučností nijak nezaostává za prvními modely FX5800 ;-) a že se docela dost zahřívají její paměti (a to tolik, že se na monitoru objevují různé artefakty - při základní frekvenci 850MHz - takže o nějakém "Tuningu" nemůže být moc řeč :-(. "Bohužel" jsem jejím majitelem, vyvalil jsem za tu kartu skoro 11,5k Kč a sotva jsem nedočkavě zapnul počítač, tak přiběhla moje žena a ptala se, proč si fénuju vlasy, když jsem se ještě nekoupal...
No smůla. Karta půjde do světa a já si koupím raději Radeona..............
1.12.2003 06:53:11   0.0.0.xxx 22
V popisu a srovnání jde o názor autora článku, nelze výsledek brát jednoznačně ve smyslu "přes to nejede vlak".
ATI má efektivnější technologii, nVidia spoléhá na hrubou sílu. Jako AMD vs Intel.
Dle mne velké množství testů dělá již vše nepřehledné, navíc různé parametry nastavení /rozlišení, FSAA, Aniso/
Běžný uživatel používá "default".
Když tak samostatný článek pro "default" uživatele se základními parametry a samostatně pro "pařany nebo náročnější uživatele"
Neznalí človíček musí mít v hlavě guláš a bude nakupovat dle ceny nebo co mu prodavač jako nejlepší v cenové hladině doporučí /obvykle neprodejný šmejd, kterého se chce zbavit/.
Stačilo by 3-5 testů nebo her, které by vyjadřovaly současnou náročnost her na trhu.
Jinak Mirku, je to paráda, jěště celkový graf výkony/cena karet od nejlevnějších po nejdražší.
1.12.2003 08:26:27   0.0.0.xxx 12
Trochu me prekvapuje, ze na hercules radeonu a P4 v defaultu na 2,4 delam ve vetsine testu lepsi vysledky nez vysly tady na Athlonu @3000+ -- nechce se mi verit, ze by to 3000+ko bylo tak líný, takže kde je chyba ??? :-)
1.12.2003 09:04:57   0.0.0.xxx 22
...dobry test, jen bych podotkl ze se mi libi kdyz je i v testu high-end karet nejaky kontrolni kousek typu gf2 gf3, 9100 ci tak, aby clovek videl nejake rozdily a to co muze ziskat kdyz tuto svou kartu (tyhle ma dost lidi) upgradne za nejaky ten high end..
1.12.2003 10:46:09   0.0.0.xxx 22
Mám trochu jiný názor: testů, kde jsou výsledky ze 2 her a 2 benchmarků na "default" je všude spousta. PC-tuning je pro ty, kteří tomu už trochu rozumí; zkrátka má úroveň. Takových lidí, o kterých mluvíte znám dost a ještě se mi nestalo, aby se rozhodovali podle benchmarků na netu, protože vědí, že tomu moc nerozumějí a přijdou se radši poradit nebo zeptat na zkušenosti.

AA a AF je právě to, co je "in", o co výrobci bojují. Od příchodu R9700 ani o nic jiného nejde. Hrubý výkon všech karet je dostatečný, nyní jde o algoritmy, které zvyšují kvalitu obrazu.

Celá série testů byla moc pěkná, vypadá i objektivně. Včera mi přišly "News" od bývalýho Mironetu (nyní O&G Solutions) a na první stránce "hodnocení" grafických karet :-). Graf, nebylo udáno, jaký benchmark byl použit, na jaké sestavě, ani s jakými ovladači, natož nastavení; u grafu čísla zhruba do 120 (čeho?) a nejlepší GeForce FX 5950 a dlouho dlouho nic a někde hluboho za tím Radeon 9800XT. Takhle graf pokračoval vždy: nVidia ... ATi.

Tak jsem rád, když vidím nějakou kompenzaci, která se zdá být i objektivní. Těším se na další články.
1.12.2003 12:29:44   0.0.0.xxx 22
za to nemůže ani tak Athlon, jako spíš KT600, já mám na nforce2 taky lepší výsledky, taky záleží jak agresivně je nastavené časování pamětí, ono ani nejde o to, že máš víc, ale tady jde v testu hlavně o srovnání karet na stejné sestavě
1.12.2003 13:01:41   0.0.0.xxx 22
25.11 byla 1.část článku a já čekám na část druhou. Kdy bude?
1.12.2003 13:08:54   0.0.0.xxx 22
Co takhle udelat nakou soutez kdo ma nejstarsi HI-END kartu jako byla Geforce 1, Voodoo 2 12mb atd ;) popripade nakej porovnavaci testik ;)
1.12.2003 13:11:26   0.0.0.xxx 22
Jo jeste by byl dobrej test jak ktera karta dlouho vydrzi ... jako kolik her se na ni da parit na max detaily atp... :-)
1.12.2003 14:47:37   0.0.0.xxx 32
Bezvadný článek! Škoda, že tahle serie skončila ( Už není co testovat...snad jen karty kosmického věku co používa James Bond ;)

V minulym clanku sem se rozhodoval jakou kartu koupit. A nakonec vyhrala ATI AIW 9800se od Herculesu. (256bit a taktovana supr) Hned sem ji odemkl na 8pipelines a vyměnil chlazení za Silencer (musel sem trochu pilovat, ale nakonec sedla) Je sqělý mít kartu za 7 000,- která v tomhle článku poráží karty za 15 000,-!!

Co budete srovnávat nebo recenzovat dál?? Máte už nějaký téma?

PCTUNING jen tak dál! Povedlo se Vám získat jednoho skalního čtenáře! (na úkor živě.cz...tam to stojí za ... banner

PCT ruleezzz ;)

BTW: jenom by jste mohli konecne udelat vkladani clanku i pod operou (
1.12.2003 17:29:53   0.0.0.xxx 22
Protoze nam ho nidko do testu nedodal ;-) Ne vazne, tusim ze Prolink maj treba v Mironetu a kdyz nereaguji na maily, tak at jejich zbozi neni videt ...

Ta 3D hitparada probiha dlouhodobe, vsichni meli moznost se z kartami ozvat a nabidnout.
1.12.2003 17:31:46   0.0.0.xxx 22
A co je na posledni strane? myslim, ze kdyz vse je tam shrnuto ve 4 grafech a tak si prijde na sve i uzivatel co cte uvod a zaver. Pro ostatni co to zajima je tech plno grafu uvnitr.
1.12.2003 17:33:31   0.0.0.xxx 22
Bude shrnuti vsech segmentu dohromady ...
1.12.2003 17:41:34   0.0.0.xxx 22
Ne, jeste prijde to nejzajimavejsi - celkove srovnani, vsecky karty dohromady :-) A budou tam i dalsi bonusy.

A je co srovnavat - zajimave duely midrange R9600XT vs FX5700Ultra a v lowend FX5600XT vs R9600SE.

S tim ukladanim ja nic bohuzel neudelam, problem je ten system v .NET.
1.12.2003 19:01:06   0.0.0.xxx 22
Jasne, je mi jasny ze hlavni prinos mel byt srovnani karet na stejny sestave... ale neni to poprve co vysledky na KT600 nevypadaj nic moc. nejak cely kolem kt600 smrdí... proste se mi ta VIA nezdá.
1.12.2003 19:02:30   0.0.0.xxx 22
problem bych hledal jinde nez v .Netu )
1.12.2003 19:04:28   0.0.0.xxx 22
je to trend a hold nekdo se ho drzi nekdo ne ;)
1.12.2003 19:05:31   0.0.0.xxx 22
cece pres mozzilu to jde uplne v klidu takze kdyz nemas rad mrkosoft zkus ji
1.12.2003 20:24:52   0.0.0.xxx 22
Na me sestave AMD barton 3000+ 200 FSB a karte Prolink FX5800 , 2x256 MB ram PC400 v DUALDDR mi bezi testy takto: 3D MArk 2001 -- 15684 bodu, 3D mark 2003 5463 bodu a ostatni take takto. Zduraznuji, ze tomam nastavene na standartni frekvenci GPU 800 MHz / MEM 400 Mhz .
1.12.2003 20:44:33   0.0.0.xxx 23
3Dmark2001: Dual DDR oproti KT600, to je snad jasne
3Dmark2003: s patchem 330? neverim, poslete link na result v dtabazi futuremarku jako dukaz

Na te sestave jsou zmereny vsechny grafiky, takze je to SROVNANI NA JEDNE SESTAVE, nic vic.


1.12.2003 20:54:47   0.0.0.xxx 22
Supr článek.... heh všechny články poslední dobou se mi tady hodně líbí..... jen tak dál... ani nechci vědět kolik to zabralo času a bezesnejch nocí ))

A helavně sem štastnej že i bez tohodle článku sem si dokázal zdravym rozumem vybrat 9700 (nonpro) vod herkula a todle mi jenom potrvdilo že sem vůbec neprohloupil )
1.12.2003 22:13:15   0.0.0.xxx 21
Vsem potencionalnim zajemcum o koupi nadupany grafiky doporucuju poseckat do jara...karty budou levnejsi a ma vyjit HL2 a Doom3 - ty karty mi prijdou zbytecne luxusni na dnesni hry a za ty prachy. Pokud teda nekdo nechce hrat v 1600x1200x32bit+AA (verim, ze par takovejch se urcite najde...)
1.12.2003 22:52:24   0.0.0.xxx 22
Vidis, me zase smrdi nForce2, nebot ma stejny vykon a rozhodne neni tak kompaktibilni jako VIA chipsety .... :-))

Ale to je porad donekonecna, ze ? Nestaci p4 vs Athlon, pridame KT600 vs nForce2.....

proc, ne ....
1.12.2003 22:54:43   0.0.0.xxx 22
Jisteze mas ma svem nForci lepsi vysledek !!!!

Nemas ve SprinterCell 50 FPS jako ja, ale 52 FPS ! Vau ! Gratuluji !!!!!!!!
1.12.2003 22:59:15   0.0.0.xxx 22
Jiste, ze tvoje P4 je lepsi nez XP 3000+, vzdyt mas Intel !!!! :-)))

A urcite mas VSE stejne a PRESNE nastaveny jako Mirek.... :-))) O, ty se mas ....
1.12.2003 23:00:00   0.0.0.xxx 22
Mam toho Herkulesa 9800 pro tu novejsi kterase uz dodava s Vietkongem a taktovat de taky dobre jako ta starsi v 425 cip pameti na 760, vic jsem to nehnal ale asi by to kousek jeste slo, pri 4 hodinach hrani Halo ani naznak nejakych erroru. Serie clanku je opravdu vycerpavajici.Super !!
1.12.2003 23:53:53   0.0.0.xxx 22
A tou je instalace systemu a driveru. Celkem by me zajimalo, jak cela anabaze probihala. Predpokladam, vzhledem k casove narocnosti, ze byly prohazovany karty a preinstalovavany pouze ovladace. Aby to bylo opravdu pintlivh, melo by se jet od zformatovani disku, nahrani systemu pres ghosta a dohrani ovladacu. Mam vyzkouseno, ze casty meneni ovladacu v jednou nainstalovanem systemu dovede pekny brikule s vysledky. BTW - ja jsem na karte za 5800 dal 18587 3DMark2001 a 5932 v 03. Na minimalni detail, ale to se tak pri lamani rekordu dela )
2.12.2003 04:38:19   0.0.0.xxx 22
Mireček se mám zlobí, vyrostl nám v kramflecích, nikdo se ho nesmí dotknout kritikou. No "Hvězda padá vzhůru"
Na poslední straně je srovnání poze nejdražších karet.
Celou dobu hitparády je nám slibováno zveřejnění celkového grafu výkon/cena od nejlevnější karty po nejdražší.
Jestli to bude za týden, už to bude mimo mísu.
Tam konečně bude vidět, zda se někomu vyplatilo dát větší peníz za výsledných několik procent výkonu navíc.
2.12.2003 05:03:06   0.0.0.xxx 22
Pokud je system zaplácaný vším možným ze softu, výsledek testů neodpovídá skutečnosti - klesá.
To jsou třeba ty rozdíly výkonu karet - stejný HW, system, grafika, ale lepší nebo horší výsledek.
A na každou kartu čistý disk /format/, system s jedním ovladačem - to nejde, to by byla práce na rok.
Berme výsledky jako orientační, jestli jsou dvě, tři karty v rozdílu pár procent, může to být i pořadím testování.
Navíc z vlastní zkušenosti:
Pro danou graficko kartu nemusí být nejnovější ovladač vždy nejvýkonější v určitém testu nebo hře.
2.12.2003 06:18:07   0.0.0.xxx 23
Co to znamena, ze nForce2 "neni tak kompatibilni" jako VIA chipsety?
To je strasny blabol. Mozna by to chtelo slovnik a najit si, co je kompatibilni. Co jste tim chtel rict?
2.12.2003 08:22:38   0.0.0.xxx 22
Chtel jsem tim rict, ze s nForcem2 je vice prace, nez uzitku, a to nemluvim o skvelich ovladacich .... :-)))

Ale ve skutecnosti mi spis vadi blaboly typu:

1. Mam Intel a mam lepsi vysledky ...
2. mam nForce2 a o 5 snimku mam vic

atd, atd ...

VIA KT600 + proceror 3000+ na 200 FSB je velmi vykonna sestava a 90 % cechu ma doma horsi pocitac .....

Porovnani grafickeho vykonu akceleratoru dneska je k nicemu.
Ma to pouze tonto vyznam:

1. Prodejce (jako treba ja) si udela prehled o tom, ktera s dosavadnich karet je na tom nejlepe. Karty nad 10000 me prakticky nezajimaji, nebot jsem za 3 roky prodal asi 2.

2. Pak se da zjistit, jestli treba nejaky chip fatalne nepropada (treba v humus jmenem DX, nabo v OpenGl)

Hmm, to je asi tak vse....

Kdyz by se hry delaly poradne (Call of Duty), tak se takhle drahym kartam jen smejeme .... :-))))

Ale tak je to se vsim, ale rozhodne si myslim, ze to neni o debilnich bodech v 3Dmark, ale o prehledu ....

BTW, take si nedovedu predstavit, mixaz tech vsech karet na "bezproblemovem" nForce2 .... :-))) Nic, to bylo jen takove stouchnuti ....

2.12.2003 09:00:03   0.0.0.xxx 22
Je videt, ze si absolutnte nepochopil co jsem prispevkem chtel rict - nebylo to vubec mysleny flamove a ze si to tak vzal je JEN tvoje vec... Poukazoval jsem na to proste vysledky na VIA chipsetech posledni dobou ve vetsine recenzi tak nejak zaostavaj.. nic vic nic min.
Preber si to jak chces.
2.12.2003 10:20:08   0.0.0.xxx 22
nepochopil, kolego, zaostavat znamena, mit spatny vysledek a 5-10 % v Quake III a 1-5 % v Commanche4 je zaostavani ???? Bez dual-channelu ????
Tak to opravdu nechapu ....
2.12.2003 11:23:39   0.0.0.xxx 22
napr. Aquamark, 3dmark atd. atd. rozdily presne jak pises 5-10 procent na slabsim CPU pri pouziti nForce chipsetu... Hmm opravdu ta VIA nezaostává... Ja fakt nevim co vlastne chces :-)
2.12.2003 11:39:16   0.0.0.xxx 22
test grafickych karet ! Zda je radeon 9800vykonejsi nez Radeon 9700 poznam jak na nF2, tak na KT, ne ???? O to tady jde ! Ne jestli na mam doma na KT600 50 FPS a ty 55 FPS na nF2 a kolega 60 FPS s tim skvelim p4 .... :-)))

delam 10-15 pocitacu tydne a na prstech jedne ruky bych spocital zakazniky, co maji XP nad 2 GHz a nebo P4 nad 2.5 GHz ..... Chapes co chci rict ? Proto test na 3000+ a KT600 = velmi vykonna sestava, pro porovnani pro normalniho smrtelnika ....
2.12.2003 12:01:32   0.0.0.xxx 22
Deda je OSEL!
2.12.2003 12:48:43   0.0.0.xxx 22
Tak tyto karty jsou pro mě cenově úplně out. Nemůžu se ale ubránit dojmu, že závislost cena=f(výkon) je lineární oproti klasické dolu prohnuté křivce. To znamená, že zájemci o střední třídu platí neůměrně vysoké částky. Asi se skutečně vyplatí počkat do jara...
2.12.2003 13:12:49   0.0.0.xxx 22
Boha ty si lamzor Dnes som si kupil Radeonu 9800 non-pro a niekedy davam lepsie vysledky ako 9800XT!! mam takisto taktovaneho Bartona, EPoX 8RDA3+ s N-FORCE2 !!!!, FSB 210, CorsairXMS 2x 256MB 2-2-2-5 synchronne s FSB a Powercolor Radeon 9800 ... a to som este ani zdaleka nezacal poriadne taktovat grafiku!
3dMark2003: 5433, 2001: 16621 !
btw: testujte na najnovsiom 3dMarku2003, lebo to hadze trocha ine vysledky
btw2: za celu dobu som nemal najmensi problem s nForce2,
btw3: Pre teba mam len:
;)
2.12.2003 13:44:40   0.0.0.xxx 22
ja ti rozumim a vim co tim chces rict, ale pochop jednu vec - nepisu to tu z nejakyho flamovyho duvodu nebo ze je "Intel the best a ostatni fuck. " Jen me proste PREKVAPILO ze jsou ty vysledky na KT600 takovy jaky jsou. NIC vic NIC min. Tak uz me pochop :-)
2.12.2003 18:10:50   0.0.0.xxx 23
S tim nastavenim jsi to rekl za me, uz hodne lidi se pak divilo, kdyz terba poslu skript a ini z UT2k3 a zjisti, ze benchmark.exe dava vyssi resulty jak Antalus samotny, apod. ...



K tomu 3Dmarku, mrknete na vykon ASUS A7V600 v porovnani s jinymi KT600 deskami na www.vr-zone.com (KT600 roundup) na propustnost pameti) a bude vam jasne, proc ty vysledky jsou mirne horsi, ale dulezite je POROVNANI na stale stejnem (drivery, nastaveni, ...)
PS: nForce2 ma urcite vykonnostne mirne navrch, par procent tam kde se projevi propustnost pameti urcite.
2.12.2003 18:18:38   0.0.0.xxx 22
Delam to uplne jinak. Zadne ovladace neinstaluji. Mam nainstalovane od zacatku Catalyst i ForceWare a jen prehazuji karty a RefreshForcem vynutim rozliseni a obnovovaci frekvenci.

Jediny problem je, ze u lowendu jsem mel jeste 45.23 a 3.7, pak pred midrange jsem nainstaloval oboje nove a uz na nic nesahal.
2.12.2003 18:29:26   0.0.0.xxx 22
Mimo misu to zas tak nebude, nevim cos v 3D hitparade - cast nad 8500 cekal? Bude to az v tom poslednim a konkretne "grafu výkon/cena od nejlevnější karty po nejdražší" jsem nesliboval a kdyz se nad tim zamyslis neni jednoduche to udelat, bohuzel nemam zadne ceny oficialnich distributory vsech znacek karet u nas a asi neni cenik, kde by byly presne vsechny karty. Snazim se to nejak vyresit. Uvidime.
Jinak, dedo, uz moc nerostu, mam uz nejakej ten patek porad 180 a taky 3D hitparadou moje psani konci a bude pouze obcasne nebo jako pomoc s necim.
2.12.2003 19:42:24   0.0.0.xxx 22
Co nevidet .... cekalo se na Zalman CNPS7000A Cu, kdyz je po nem takova poptavka. Uz ho mam a v testu chybet nebude.
2.12.2003 21:23:49   0.0.0.xxx 22
mam XP2800+ (12,5*166), 512DDR333,NF2,Hercules Radeon 9800NP flashlej na PRO a třeba 3DM2001SE/16600 3DM2003/6200b(takt 400/700) to je víc než má tady ten hnusně předraženej 256 Megovej Radeon9800 XT (412/730) takže něco na těch těstech smrdí ta sestava má nějakej problém.

jo mam tam Omega drivery a ty by měli bejt ještě o chlup pomalejší než ATI (který jsou ale nahouby v colin3) ale zase jim krapet blbne kurzor ve windows člověk si nevybere...

VŠEM MAJITELUM R9800 DOPORUČUJU CHLAZENÍ ARCTIC COOLING VGA SILENT!!! Oproti tý svítivý žhavý nádheře co byla na Herculesu jsem daleko tižší a +10MHz core/+20MHz MEM!!!! (rozdíl LowSpeed oproti originálu)

2.12.2003 22:04:07   0.0.0.xxx 22
V tom 3Dmark2001 bych to jeste bral, ale tomu 3Dmarku2003 neverim, tam totiz prakticky nema vliv nejaka procento vykonu CPU+chipset+RAM ale hlaven grafika. A 6200 bodu je trochu dost, na default, patch 330 a quality nastaveni v driverech.
3.12.2003 08:48:59   0.0.0.xxx 22
Nevím jestli si uvědomujete, že příští rok se místo snížené sazby DPH (5%) bude platit všude 22%. Je jasné, že toto zdražení se týká pouze služeb, tudíž hardware by měl zůstat stejně drahý...
Chyba.
Uvědomte si prosím, že bude zdražena DOPRAVA ZE ZAHRANIČÍ I VNITROSTÁTNÍ DOPRAVA - a to jsou nemalé částky. Mluvil jsem o tom s několika známými prodejci hardwaru a potvrdili mi, že na jaře nás čeká PODSTATNÉ zdražení hardware.
Nevěříte? Bohužel je to tak.
3.12.2003 11:06:55   0.0.0.xxx 22
A ta je jesti má vůbec cenu updatovat na lepší model.Nějak se v tom nechytám.
Má vůbec cenu updatovat z r9kpro 300/285 (nf7 stara dobra 1700Xp na 200*10 ram 7-3.3.2,5 )sapphire když dá 8980 v 3dmarku 2001 ? nevím ale nějakeho pokroku jsem si nevšimnul Naco je mi grafika za 10000Kč když není ani 1,5krát lepší? -Od vás od Pc tuningu chci toto : co stojí za to koupit jednoznačně a bez zbytečných keců okolo. V tom vidím podstatu tohoto webu.
3.12.2003 12:35:20   0.0.0.xxx 22
Mirek je jedndím z nejlepších autorů, jaký kdy na pctuningu byl, tak nevím proč se do něj musíš navážet. Ukaž mi (nebo lépe: napiš) nějakou lepší a obsáhlejší recenzi a pak se tu předváděj. Nikdo tu na to není zvědavý.
3.12.2003 20:11:59   0.0.0.xxx 22
3Dmark2001 fakt neni zas tak dulezity.

R9000 Pro ani dnes neni spatna karta, to je jasne, ale ve hrach jsou uz grafiky treba 3x lepsi (zvlast kdyz si zvyknes na FSAA nebo hezke Aniso - R9000 Pro ma Aniso na zbliti). Treba ted 9600XT nebo FX5700 nejsou az tak spatnym upgradem, mzues si nekde zahrat s tim vyhlazovanim hran a s aniso vsude, ziskas DX9 a v novych hrach trebas i dvojnasobek fps. Zalezi co hrajes, co zadas, pri nenarocnosti R9000 Pro uplne staci.
4.12.2003 03:30:42   0.0.0.xxx 23
Prodejci a distributori HW jsou zpravidla platci DPH, tudiz nema na jejich naklady zvysena DPH zadny vliv... DPH proste neplati (zjednodusene receno).

DPH zaplati pouze koncovy uzivatel-neplatce DPH, takze pokud si neco objednate z nejakyho eshopu, bude vas stat postovny o 17% vic nez drive ;-)
4.12.2003 08:09:23   0.0.0.xxx 22
Jak jsem koupil tak prodávám...
9.12.2003 16:11:21   0.0.0.xxx 22
V tabulce "hardware" je uvedeno taktovani u Hercules Radeon 9800 Pro na frekvenci 325/680 MHz.
Nemelo by tam byt 380/680 MHz ???
15.3.2004 19:14:35   0.0.0.xxx 22
myslim taky, že by tam mělo bejt 380/680 MhZ. Nevim kdo to tady zase spletl (doufám že to nejsem já), ale Herkules Radeon 9800 PRO MÁ 380/680 MHZ!!!!!

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.