Hlavní stránka Hardware Grafické karty Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
autor: Štěpánek Martin , publikováno 4.6.2003
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Jistě si vzpomenete, není to tak dlouho, co jsme Vám přinesli recenzi nové karty Hercules s čipem Radeon 9800Pro. Tato karta se v testech ukázala být jasně nejlepší. A dnes se k nám do redakce opět dostala další karta s tímto čipem. Rozhodl jsem se proto ji přímo porovnat s konkurenčním Herculesem. Karty jsou téměř stejné, ale každá má něco svého, čím si jistě získá svého kupce. {mospagebreak title=Trocha teorie nikoho nezabije}

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

Jelikož jsme před nedávném přinesli detailní recenzi a popis tohoto čipu, dnes jen lehce zrekapituluji co již známe. Ti co recenzi karty Hercules 9800 Pro četli, mohou ihned přeskočit úvod. 

  Radeon 9800 PRO Radeon 9700 PRO  GeForceFX
Čip 256-bit 256-bit 256-bit
Výrobní proces 0.15 Mikronů 0.15 Mikronů 0.13 Mikronů
Transistorů 107 Milionů 107 Milionů 125 Milionů
Šířka paměťové sběrnice 256-bit DDR/DDR2 256-bit DDR 128-bit DDR2
Paměťová propustnost 21.8 GB/s 19.8 GB/s 16 GB/s
Pixel Fillrate 3.04 Gigapixel/s 2.6 Gigapixel/s 4 Gigapixel/s
Max FSAA Mode 6x 6x 8x
Triangle Transform Rate 380 M Triangles/s 325 M Triangles/s 350 M Triangles/s
AGP Bus 1x/2x/4x/8x 1x/2x/4x/8x 1x/2x/4x/8x
Paměť 128/256MB 128/256MB 128/256MB
Frekvence GPU 380 MHz 325 MHz ~500 MHz
Frekvence paměti 350 MHz 310 MHz 500 MHz
Typ paměti BGA 2.8 ns BGA 2.9 ns BGA 2.0 ns
Vertex Shader 4 4 FP Array
Počet Pixel Pipelines 8 8 8 (4x2)
Tex. jednotek na pipeline 1 1 1
Počet tex. na jednotku 8 8 16
Verze Vertex Shaderu 2.0 2.0 2.0+
Verze Pixel Shaderu 2.0 2.0 2.0+
DirectX Generace 9 9 9.0 (+)
FSAA Mod MultiSampling MultiSampling MultiSampling
Optimalizace paměti Hyper Z III+ Hyper Z III LMA II
Optimalizace SmartShader 2.1
SmoothVision 2.1
SmartShader 2.0
SmoothVision 2.0
IntelliSample

Smart Shader 2.1

Největší změnou mezi SmartShaderem 2.0 a 2.1 je přidání takzvaného "F-Bufferu", to je zkratka pro "Fragment-Stream FIFO buffer". Tato technika umí teoreticky provést nekonečný kód, v praxi je však délka omezena výkonem VPU. Tím Radeon 9800 smazává náskok, který měla GeForce FX (umí vykonat až 1024 instrukcí) nad Radeonem 9700 (umí pouze 64 instrukcí).

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

Zde je schéma grafického procesoru Radeon 9800

Výhoda tohoto řešení je jasná. Pokud délka kódu přesáhne maximální délku specifikace Dx9, kód musí být rozdělen na několik kroků a průchodů (tzv multi-pass). Problémem je náročnost na přístupu do paměti (při každém průchodu se musí znovu zpracovat: vertex processing, backface culling, triangle setup, texture sampling, pixel shading, stencil testing, Z testing, anti-aliasing) a mohou se taký vyskytnout problémy při zpracovávání průhledných a průsvitných efektů, které multi-pass nezvládá. Koncept F-Bufferu byl postaven podle návrhu Williama R. Marka a Kekoa Proudfoota ze Stanfordské University.

V praxi zatím F-Buffer pravděpodobně nebude využit, protože ve hrách stále ještě nejsou aplikovány pixel shadery 2.0. Stejně jako u GeForce FX je to vyhlídka do budoucnosti.

SmoothVision 2.1

Při změně SmoothVision 2.0 na verzi 2.1 byl pod drobnohledem změněn a optimalizován paměťový řadič. Těžit z těchto změn by se mělo hlavně při vysokých rozlišení a zapnutém FSAA 4x a 6x. ATI dále propaguje její novou kompresi barev, která je použita po prvé v takové míře. Nyní kompresní poměr činí 6:1 a je tak mnohem vyšší než u GeForce FX, kde je 4:1.

HyperZ III+

Technologie HyperZ III+ byla vylepšena především změnami v Z-Cache, která je teď mnohem flexibilnější a byla optimalizovaná pro data ze stencil-bufferu. Jednou z funkcí stencil-bufferu je tvorba realistických stínů v budoucích hrách. Tohoto bude například využívat nový Doom 3. Ale již nyní jsou některé hry které stencil-buffer využívají, ale přeci jen ne v takové míře.

Generation Now Technology

ATI se nesnažilo vylepšit pouze 3D kvalitu obrazu, ale také kvalitu ve 2D a při přehrávání filmů. Proto Radeon 9800 využívá dva 10 bitové, 400MHz RAMDAC převodníky a integrovaný 165MHz TMDS transmitter (DVI 1.0). Dále pak pomáhají moderní technologie.

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

FULLSTREAM™ vyhlazuje video a odstraňuje blokové artefakty, které se objevují při přehrávání videa s nízkým rozlišení. Této technologie by se mělo využívat převážně při živém přehrávání z internetu. Další technologií je VIDEOSHADER™ , který integruje podporu pro digitální a HD (high definition) video.

Kvalita obrazu

Kvalita 2D/3D obrazu
 
Testování bylo provedeno na 21" CRT monitoru STEP 21H07 a na 17" LCD monitoru Belinea
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire - dokonalá
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire - velmi dobrá
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire - dobrá
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire - slabá
do 1024x768
@ 100 Hz
do 1280x1024
@ 85 Hz
do 1600x1200
@ 85 Hz
do
2048
@ 75 Hz
Matrox Parhelia
Matrox G450
Matrox G550
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
PNY Quadro4 550 XGL
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
PNY GeForce FX 5800 Ultra
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
PixelView GeForce FX 5200
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire  Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire   
Gigabyte GV-R9700 Pro
Hercules Prophet 9700 Pro
Hercules Prophet 9800 Pro
Sappire Radeon 9800 Pro
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
ref. Radeon 9500
HIS Radeon 9500 Pro
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Power Color Radeon 9100
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

Metodiky použity se souhlasem: benchmark.pl

Pokud si můžete všimnout, tak Radeon 9700 a Radeon 9800 mají stejnou zobrazovací část. Kvalitou jsou tyto grafické karty jen o trošičku horší než u GeForce FX 5800.

{mospagebreak title=Sapphire R9800Pro vs. Hercules R9800Pro}

Společnost Sapphire si získala lepší jméno asi před 8 měsíci, kdy uvedla na trh model Radeon Atlantis 9700Pro. Její varianta s názvem Radeon 9700Pro Ultimate Edition se stala zajímavou alternativou ke klasické konstrukci grafických karet - kombinace pasivního chlazení na bázi heat-pipe (od firmy Zalmann) při zachování vysokého výkonu přesvědčila nejednoho počítačového hráče. Její cena sice byla vyšší, ale plně odpovídala výkonu a vybavení, které karta nabízela.

Když se posuneme časem do současnosti, Sapphire se už neodmyslitelně řadí ke špičce v nabídce grafických karet kanadské firmy ATI. Myslím, že Sapphire  můžeme zařadit i k širší celkové špičce, především od doby kdy vedení na poli grafických karet převzala ATI.

 Sapphire

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

Hercules

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

.

Krabice firmy Hercules obsahuje Krabice od firmy Sapphire obsahuje
Grafickou kartu Hercules R9800Pro Grafickou kartu Sapphire R9800Pro
Uživatelský manuál Uživatelský manuál
CD-ROM s ovladači CD-ROM s ovladači
Cyberlink Power DVD Cyberlink Power DVD
3D Tweaker Redline Tweak Utility
Color deep - kalibrační sw  
DVI / VGA Adapter DVI / VGA Adapter
S-Video / composite - konvertor S-Video / composite - konvertor
S-Video kabel, RCA kabel S-Video kabel, RCA kabel
Tom Clancy Rainbow Six 3 (Raven Shield) Tony Hawk Pro skating 3, Medieval Total War*
dodávaný bundle se může v praxi lišit

Hercules 3D Prophet Radeon 9800 Pro vypadá s modrou barvou PCB a měděným heat-sinkem opravdu mnohem lépe než konkurenční Sapphire. Layout komponentů je u obou karet stejný, identický s referenčním designem firmy ATI. Rozdílem je modrá barva PCB, měděný chladič čipu a měděné pasivní chladiče pamětí u Herculesu, které se u Sapphiru stejně jako u referenční karty od ATI nevyskytují. Radeon 9800Pro je založen na 8-vrstvém designu a je o málo delší než 9700 Pro.

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

Při posuzování vzhledu je o vítězi již předem jasné. Hercules patří svým zpracováním mezi nejlepší na trhu.

Co se týká chladiče grafického čipu, více na mě zapůsobil ten hliníkový (je mohutnější od originálu ATI). Model Sapphire zase ale nemá pasivy na pamětech (ale stejně jako Hercules má chladiče přilepené na 3 regulátorech paměťového napětí Intersil  ISL6522CB, které ovládají VDDQ). Pod pravým pasivem jsou schované 4 IC čipy, které u Radeona 9700Pro nebyly.

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

Obě karty využívají stejný Molex konektor pro připojení dodatečného napájení, bez kterého se karta ani nerozjede.

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

Na horním obrázku je již několikrát zmiňovaný tichý svítící větráček od Herculesu, který na první pohled na mě působí příliš drobným dojmem (Hercules však k jeho konstrukci jako jediný využívá mědi). Větši, avšak klasicky hliníkové, je těleso větráčku na kartě od Sapphire - při tom si však udržel rozumnou velikost (například ve srovnání s konkurenční GeForceFX 5800).

U obou výrobců byla použita stříbrná pasta pro styk mezi jádrem a tělem chladiče. Výkon a účinnost obou chladičů se potvrdí teprve při přetaktování, o kterém si budeme povídat dále.

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

Pohled zezadu již napoví, kdo má větší ambice při přetaktování. Jinak jsou karty zcela stejné, detailně jsem zkoumal všechny čipy a nenašel jsem jediný, který by se lišil.

{mospagebreak title=Paměti a přetaktování}

Paměti

Sapphire Hercules
Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire
Datesheety najdete: ZDE
Device Operation & timing diagram: ZDE

Jedná se o paměti se stejným časováním a stejnou frekvencí, tudíž i jejich maximální frekvence je teoreticky stejná (700MHz). Slovo teoreticky je použito z důvodu použití (Hercules), či nepoužití (Sapphire) pasivních chladičů pamětí. To může tvořit rozdíl při dalším taktování. Při výrobcem stanovené rychlosti se žádný rozdíl neprojeví.

Tabulka časování a latence použitých pamětí, platí pro oba výrobce:

Frekvence CAS Latency tRC tRFC tRAS tRCDRD tRCDWR tRP tRRD tDAL
350MHz (2,86ns) 415 17 10 5 3 5 4 8
300MHz (3,3ns)4 1315 9 4 2 4 3 7
275MHz (3,6ns)4 16 18 11 5 3 4 3 8

Přetaktování

Právě asi přetaktování může být jedním z faktorů, které budou rozhodovat při výběru mezi Radeonem 9800Pro od Herculesu a Sapphiru. K testu jsem přistupoval s docela jasnou představou, že karta bez chladičů musí zákonitě dosáhnout nižších frekvencí než krasavec s měděnými pasivy. To se částečně potvrdilo. U karty od firmy Sapphire bylo téměř nemožné zvýšit frekvenci pamětí, ale o to více šla zvýšit frekvence jádra. Frekvence kterých jsem dosáhl byly až neskutečné. Nárůst z původních 370MHz o 92MHz byl opravdu neuvěřitelný. To bylo překvapení, především, když si vzpomenu jak šly (nešly) taktovat starší Sapphire Radeony 9700.

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

U karty Hercules se frekvence jádra pohybovali trochu níže. Ale ani 430MHz není špatné skóre. Ale na rozdíl od Sapphiru šly přetaktovat i paměti, sice jen nepatrně, ale přeci. Rozdíl je 10MHz.

Obě karty jsem dodatečně chladil z boku přídavným ventilátorem Sunon 60x60mm.

{mospagebreak title=Testy - 3Dmark2001 a 03}

Testovací sestava
Hardware

  • Intel Pentium 4 2400MHz CPU, 533 MHz FSB
  • MSI 845PE Max2 (i845PE)
  • 2x OCZ PC3200 CL2
  • Maxtor DiamondMax 9

Konkurenční grafické karty

  • Leadtek GeForce FX 5800 Ultra
  • Leadtek GeForce FX 5800 (dosaženo podtaktováním)
  • Leadtek GeForce 4 Ti 4600
  • Gainward GeForce 4 Ti 4200 128 MB
  • Hercules Radeon 9800 Pro
  • Hercules Radeon 9700 Pro
  • Hercules Radeon 9700
  • Hercules Radeon 9500 Pro
  • Gigabyte Radeon 9500

Software

  • Microsoft Windows XP Professional
  • Microsoft DirectX 9.0a
  • Detonator 43.45 pro nVidie
  • Catalyst 3.2 pro ATI

Testy

3DMark 2001

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

Jedná se o velmi známý benchmark, který je postaven na bázi DirectX 8. Je sice již trochu starší, ale i tak je to zajisté kvalitní benchmark grafických karet.

 1024x768

  Hercules R9800Pro oc. Sapphire R9800Pro oc. Hercules R9800Pro Sapphire R9800Pro R9700Pro GFFX 5800U GFFX 5800 GF4Ti4600
Celkové skóre 14755 15512 14154 14198 13665 13732 13236 12232
Car Chase Low 187,9 196,2 178,7 178,8 175,2 183,7 183,0 173,0
Car Chase High 62,8 71,1 59,9 60 59,3 57,6 57,3 54,3
Dragothic Low 280,1 288,0 274,2 274,2 265,3 250,4 240,4 227,1
Dragothic High 151,3 159,8 147,9 147,9 142,7 138,6 134,9 123,0
Lobby Low 193,3 199,0 188,7 188,7 182,5 176,0 176,0 167,4
Lobby High 80,6 88,1 79,1 79,2 78,3 76,5 76,1 74,8
Nature 125 134 109,6 109,7 92,6 109,2 93,5 75,8

Dragothic Low Detail, Anti-Aliasing 4x, 1024x768x32

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

Nature, Anti-Aliasing 4x, 1024x768x32

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

3DMark 03

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

Zařazení testu 3DMark 03 je, vzhledem k testování karty s podporou DirectX 9, celkem logické. Zde se otestují především nové vlastnosti, které tuto kartu odlišují od svých předchůdců.

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

  Sapphire Radeon 9800Pro Hercules Radeon 9800Pro
Výsledek bodů 5631 5623
Nárůst po přetaktování +527 (10%) +89 (2%)

{mospagebreak title=Testy - Unreal Tournament 2003}

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

Tvůrci naštěstí vytvořili velice user-friendly systém pro testování. Máme na výběr mezi jednoduchým spuštěním benchmark.exe a vybráním rozlišení, dále trošku namáhavějším vytvořením dávkového souboru pro otestování konkrétní mapy. Zvolil jsem první možnost, aby nevznikaly dohady o nastavení v ut2003.ini souboru a správném výběru mapy.

FlyBy

 1024x768

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

1280x1024

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

1600x1200

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

 v rozlišení 1600x1200 Sapphire Radeon 9800Pro Hercules Radeon 9800Pro
Výsledek snímků 141 141
Nárůst po přetaktování +8 (6%) +6 (4%)

BotMatch

1024x768

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

1280x1024

 Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

1600x1200

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

 v rozlišení 1600x1200 Sapphire Radeon 9800Pro Hercules Radeon 9800Pro
Výsledek snímků 142 141
Nárůst po přetaktování +8,2 (6%) +6 (4%)

UT2003 Botmatch Citadel, Anti-Aliasing 4x, 1024x768x32

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

  Sapphire Radeon 9800Pro Hercules Radeon 9800Pro
Výsledek snímků 53,8 53,5
Nárůst po přetaktování +4 (7%) +2,1 (3%

UT2003 Flyby Citadel, Anti-Aliasing 4x, 1024x768x32

 Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

  Sapphire Radeon 9800Pro Hercules Radeon 9800Pro
Výsledek snímků 90 89,8
Nárůst po přetaktování +5,1 (5,5%) +2,7 (3%)

{mospagebreak title=Testy - Serious Sam II a Code Creatures}

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

Jedná se o velmi kvalitní hru, která je postavena na OpenGL a využívá Extreme Quality skript. Vybral jsem test za použití mapy Valley.

1024x768; Valley

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

  Sapphire Radeon 9800Pro Hercules Radeon 9800Pro
Výsledek snímků 100,1 99,8
Nárůst po přetaktování +7,7 (8%) +4 (4%)

Code Creatures

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

Tvůrci naštěstí vytvořili velice user-friendly systém pro testování. Máme na výběr mezi jednoduchým spuštěním benchmark.exe a vybráním rozlišení, dále trošku namáhavějším vytvořením dávkového souboru pro otestování konkrétní mapy. Zvolil jsem první možnost, aby nevznikaly dohady o nastavení v ut2003.ini souboru a správném výběru mapy.

Velice náročný benchmark, který požaduje 128MB grafické paměti ke korektnímu běhu. Karty se 128MB paměti zde dosahují téměř dvojnásobné výsledky oproti svým 64MB verzím. Ještě podotknu, že benchmark je výborným testem stability přetaktovaných pamětí na grafické kartě.

1024x768

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

1280x1024

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

1600x1200 

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

v rozlišení 1600x1200 Sapphire Radeon 9800Pro Hercules Radeon 9800Pro
Výsledek snímků 28,3 28,1
Nárůst po přetaktování +5,9 (16%) +3,5 (12%)

Code Creatures, Anti-Aliasing 4x, 1024x768x32

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

  Sapphire Radeon 9800Pro Hercules Radeon 9800Pro
Výsledek snímků 31,3 31,1
Nárůst po přetaktování +5,1 (16%) +3,1 (9%)
{mospagebreak title=Testy - Return to Castle Wolfenstein}

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

V testu ze hry Return to the castle of Wolfenstein dominují především grafické karty ATI. Jedná se sice o starší hru, ale i tak ve vysokém rozlišení dokáže prověřit výkon grafické karty.

1024x768
 Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

1280x1024
 Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

1600x1200
 Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

 v rozlišení 1600x1200 Sapphire Radeon 9800Pro Hercules Radeon 9800Pro
Výsledek snímků 110,9 110,7
Nárůst po přetaktování +7 (6%) +3,9 (3,5%)

Wolfenstein, Anti-Aliasing 4x, 1024x768x32

 Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

  Sapphire Radeon 9800Pro Hercules Radeon 9800Pro
Výsledek snímků 113,3 113,3
Nárůst po přetaktování 122,1 (7%) 117,7 (4%)
{mospagebreak title=Závěr}

Shrnutí výkonu

Nárůst po přetaktování Sapphire R9800Pro Hercules Radeon 9800Pro
3DMark03 10% 3%
UT2003, FlyBy 6% 4%
UT2003, Botmatch 6% 4%
UT2003, Citadel, AA, Bot7% 3%
UT2003, Citadel, AA, FlyBy 5% 3%
Serious Sam 2 8% 4%
Code Creatures16% 12%
Code Creatures AA 16% 9%
Wolfenstein 6% 3,5%
Wolfenstein AA 7% 4%
overclockingem lze získat asi 8,75 % 4,95 %

Závěr

Jak jsme již několikrát psali, Radeon 9800 Pro není žádným velkým krokem kupředu, je to spíše "vytuningovaný" Radeon 9700, kterému bylo přidáno několik algorithmů navíc. Oba procesory jsou vyráběny stejnou, tedy .15 mikronovou technologií. Je proto až s podivem, jak se za tu dobu tento proces zlepšil, protože při taktování jsme dosáhli frekvencí, kterých jiné karty dosahují s 0.13 mikronovou technologií.

Také se již potvrdilo, že Radeon 9800 Pro je mnohem lepší koupě než GeForce FX 5800 Ultra. Výkonově to sice vyjde víceméně nastejno, ale v otázce hluku jednoznačně vede ATI. Dovolil bych si říct, že přetaktovaný Radeon 9800 Pro nemá konkurenci, stačí se podívat na výsledky.

A nyní se dostáváme k vlastnímu porovnání Hercules vs. Sapphire. Zde je nutné zvážit několik faktorů. Když začneme vzhledem, věc u grafických karet podřadná, jasně vede na plné čáře Hercules. Při porovnávání výkonu jsou karty téměř stejné, rozdíly jsou minimální, až bych řekl nulové. Ale toto se mění, když obě karty přetaktujeme na jejich maximální frekvence, tedy 472/370 u Sapphiru a 430/380 u Herculesu. Zde jasně vede Sapphire, především díky vysokému nárůstu taktu jádra. Pak se mezi kartami pohybuje rozdíl mezi 3-7%, podle typu aplikace.

Pohled z jiné strany (joro): Musím podotknout, že přetaktovatelnost karty je poměrně individuální záležitostí a liší se kus od kusu. Usuzovat z dvou kousků HW jak si povedou jejich "spolubojovníci" nepovažuji za příliš spolehlivý ukazatel kvality celé "armády". Co se týče chladiče - zde se můžete rozhodnout, čemu dáte přednost: tichému chodu Herculese nebo větší ploše žeber Sapphiru. I když závěr vyznívá "opticky" lépe pro Sapphire (díky vyššímu přetaktování jádra), zdá se mi, že poměr cena / "fičůrky" je prakticky zcela vyrovnaný.

Posledním porovnávacím faktorem je faktor asi nejdůležitější, cena. Zde je vítězem Sapphire, za který zákazník zaplatí 12243kč bez DPH, což je asi o tisíc korun méně než za Hercules.

Sapphire R9800Pro Hercules R9800Pro
Klady: velká plocha chladiče lepší vzhled, provedení
přetaktování jádra velmi tichý chladič
vysoký výkon vysoký výkon
Zápory: malé přetaktování pamětí mírně vyšší cena

Duel 2x Radeon 9800Pro: Hercules vs. Sapphire

Červen 2003, Sapphire Atlantis ATI Radeon 9800 Pro s čipem Radeon 9800 Pro
Nejlepší grafický čip současnosti (výkon + přataktování)

Cena: 12243 Kč bez DPH

Zapůjčila firma: Sapphire

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
3.6.2003 23:40:49   0.0.0.xxx 00
ja jsem 1st
3.6.2003 23:52:03   0.0.0.xxx 00
uz jsem si rikal, ze tu mam prvni vyjadreni k recenzi, ale asi ne :/
4.6.2003 00:03:58   0.0.0.xxx 00
myslim, ze ten narast po pretaktovani by bol vyssi, keby sa tie karty testovali na silnejsich procesoroch. Co sledujem fora a aj na mojej karte je narast o minimalne 10% po oc.
4.6.2003 00:07:50   0.0.0.xxx 00
Si cakal kedy sa ozvu prve hyjeny a zacnu ta kritizovat ?
podla mna je to schopna recenzia ale zarazilo ma to ze ten sapphire vyhral cakal som skor herkula. Na sapphire mozes dat chladice na pamete kdezto u herkula je ten vetrak dan za krasu. Uzi si kym ta nezotru )
4.6.2003 00:14:07   0.0.0.xxx 00
Ja jsem puvodne cekal uplne jine vysledky. A kazdpadne jsem cekal ze bude lepsi Hercules, ale nebyl. S tim chladicem na Herculovi mas absolutni pravdu, meli tam dat poradnej kus medi a ne takovy nejaky svitici cosi, pak by to jiste dopadlo lip pro Hercula, ale takto je Sapphire v taktovani jasne lepsi. Pameti sice pretaktovat nejdou, ale i tak jsou ty vysledky hodne dobre.
4.6.2003 02:08:45   0.0.0.xxx 00
Me by spis zajimalo srovnani lidovejsich karet 9500Pro od ruznych vyrobcu. tedy jestli se podle memo drivejsiho mineni "NoName" saphire vyplati v pomeru vykon/cena protoze jestli je na tom stejne nebo lepe nez hercules tak neni co resit...
4.6.2003 02:29:37   0.0.0.xxx 00
musim uznat, ze to je dobre napsane :-)x
4.6.2003 06:14:00   0.0.0.xxx 00
Zdravim,

Zaujimalo by ma, ako autor zistil casovanie pamati grafickej karty.

Dakujem.
4.6.2003 06:27:40   0.0.0.xxx 00
se mi zdá že ta recenze je trošku psána s nadržováním sapphiru . možná je to subjektivní pocit ale nemůžu se ho zbavit i po druhém přečtení. přetaktování je myslim od kusu . prošel mi rukama jak sapphire tak herkules ale skorem vždy šel líp taktnout herkáč. jinak nelze vytknout skoro nic až pár drobností. recenze tak 3,7 z 5 bodů :-)
4.6.2003 06:29:02   0.0.0.xxx 00
to je lepší nápad :-) . kdy by si kupoval mohykány trhu že :-)
4.6.2003 07:00:59   0.0.0.xxx 00
Docela by me zajimalo, kam by se dalo s OC dostat po pripojeni GPU a pameti na karte do obehu vodniho chlazeni. Je trosku na draka ze ze vyroba by byla trosku slozitejsi (pameti daleko od sebe, a na obou stranach... Ale udelat by to slo Jinak ten "chladic" na Herkulovi.. vypada hezky, ale porad je to jen kousek plechu s nekolika "tyckama", to nemuze (a potvrdilo se to) uchladit vubec nic... tedy po pretaktu
4.6.2003 07:14:01   0.0.0.xxx 00
Preco su tam grafy nezacinajuce v nule( konkretne v RTCW ) ? Vsade to kritizuju!!! Takyto detail uplne pokazil moj dobry dojem z celkoveho testu :-(.
4.6.2003 07:31:12   0.0.0.xxx 00

Tak tento test potvrdil vse co jsem si dodnes myslel, byl jsem snad jediny na tomto svete co rikal kupuj SAPPHIRE :-) o to vic me to potesilo:-)


Na druhou stranu musime ale uznat ze vykon obou karet je srovnatelny (bez pretaktovani), jenze inzenyri v HERKULU proste setrili na chladici a to se jim vymstilo..drazsi kartu, ktera se neda pretaktovat, a stejne nema nic navic, bych si nekoupil. Na druhou stranu skoda ze SAPPHIRE tam nema pasivy i kdyz je to drobnost (prace na pul hodiny), tak si zbytecne odlakaly "lajky" kteri tomu nerozumi....ale my co se ve svete IT pohybujeme uz vime sve ze - SAPPHIRE :-)


ted trochu jiny dotaz: "Pohled zezadu již napoví, kdo bude vítězem přetaktování" chtel bych vedet podle ceho tak autor soudi??? dik za odpoved........

4.6.2003 08:00:31   0.0.0.xxx 00

Peknej clanek, ale mel bych dve pripominky:


1, Proc nektere grafy zacinaji od nuly a nektere ne? Uz na to nekdo upozornil. Myslim si, ze zvlaste v jednom testu pro ruzna rozliseni to pusobi hodne zkreslujicim dojmem.


2. V UT se mi zda podezrely rozdil mezi R9800-kama a zbytkem sveta. V tom zbytku sveta je i R9700, a proto si myslim, ze je tam neco divneho. Skoro to vypada jako by karty v tomo testu byly testovany na ruznych sestavach.


4.6.2003 08:07:29   0.0.0.xxx 00
Protože jádro chladili i z druhe strany. Ale jak se ukazalo, tak to tam bylo spíše proto, aby se to uchladilo aspoň bez OC. Holt ten měděnej chladič to sám asi nestíhal. Jinak Sapphire už dlouho taky všem doporučuju. Jeden i vlastnim. Článek dobrej, opravit nejake chybky a trošinku pravopis. A na závěr... ATI RULEZ!!!
4.6.2003 08:37:04   0.0.0.xxx 00
To bylo překvapení,především, když si vzpomenu jak šli (nešli) (u obou ma byt y) taktovat starší Sapphire Radeony 9700.
U karty Hercules se (ty) frekvence jádra pohybovali (patří y) trochu níže.
Ach ach ach, copak jste delali asi ve skole....
4.6.2003 08:38:12   0.0.0.xxx 00
Je to velmi podařený článek, ale zaráží mě jedna věc. Ty výsledky v UT2003 Botmatch se mi zdají trochu "ujetý". Sám jsem kartu Hercules R9800Pro testoval a pod 1024x768 jsem dosáhl jen 77 FPS. Něco u těch výsledků nehraje....
4.6.2003 08:50:57   0.0.0.xxx 00
na neshody podmetu s prisudkem jsem si na pct uz bohuzel musel zvyknout, ale "známí benchmark" me opravdu dostal. ta recenze je jinak pekna, ale tim pravopisem to dost kazite
riksa
4.6.2003 09:04:01   0.0.0.xxx 00
Casovani jsem vykoukal z datasheetu, ktery je na strankach vyrobce bezne k nahlednuti a stahnuti. Mate na nej odkaz pod obrazkem pameti.
4.6.2003 09:08:46   0.0.0.xxx 00
No to jsem si myslel, kdyz jsem to psal, ze lepe s taktovanim na tom bude ten Hercules, teda taktovani pameti, proroze tam vsude byly takovy pekny pasivy, ale narust o 10MHz na pametech uz neni tak velky, jak jsem si puvodne pred testem myslel. Ja to tam opravim
4.6.2003 09:24:00   0.0.0.xxx 00
dobre srovnani, pekne napsane (neuvazuju gramaticke chyby).
opravte si ale odstavec textu pod testem Codecreatures - je tam zatoulany z testu UT2003. A opravte si ty chyby, je to ostuda ;-)
PS: jak si nekdo stezoval na pocatek grafu (od nuly/ne od nuly), tak se mi zda, ze ten graf vypada "lip" - jdou vice videt drobne rozdily ve vykonu - kdyby vsechno zacinalo od nuly, tak dostanete graf v jedne primce (nadnesene)
4.6.2003 09:31:50   0.0.0.xxx 00
moc pekna recenze ale srazi ji zbytecne nekolik chybek

1. viz vyse
2. evidentne jsou v grafech UT botmatch u r9800 hodnoty z flyby!
prosim opravte to
4.6.2003 10:14:09   0.0.0.xxx 00
Jen k tem nulam. Ja prave naopak myslim, ze ty drobne rozdily prave byt videt v podstate nemaji, protoze pak to svadi k tomu aby jsme rikali "ta je rychlejsi, podivej ten rozdil" pritom rozdil 1-5fps ve skore 150 nic neznamena. Klidne bych to oznacil za chybu v mereni a tedy celkove, bych vykon s timto rozdilem oznacil jako naprosto shodny.
4.6.2003 10:23:13   0.0.0.xxx 00
Pane Štěpánek,
velmi se mě líbí, jak hodnotíte vzhled karty podle svítícího větráčku. Mě osobně se více líbí ten chladič na Sapphiru, ale to je vedlejší.
Mám pro Vás návrh.
Přilepím Vám na kartu Sapphiru "Broučka se svítící lucerničkou" a že mě změníte hodnocení vzhledu pro Sapphira?
Děkuji.
4.6.2003 10:49:10   0.0.0.xxx 00
to ano, to souhlasim (s tema chybama mereni apod.), ale to same vidim i kdyz je ten graf takovy jaky je - jen se proste musim podivat na osu grafu a na ty cisla...proste mne to zadny problem nedela - konecne zavery si z toho udelame podobne
4.6.2003 10:51:31   0.0.0.xxx 00
znam lidi, kteri plati za barevne ventilatory, svitici katody, diru do kejsu apod blbinky a pro ne je vzhled Herkulesu jednoznacne lepsi (i pro me a to zrovna mit svetlo vsude nepotrebuju) - pasiv na Sapphiru se mi vubec nelibi a stejne bych jej vymenil za poradny pasiv ;-)
4.6.2003 11:16:40   0.0.0.xxx 00
Také mám raději velký chladič na chipu než malý a chladit vysokootáčkovým větráčkem. A ten chladič na Sapphiru se mě zdá větší.
4.6.2003 11:19:45   0.0.0.xxx 00
Příspěvek odfrčel někam jinam dopředu, tedy znova.
Také mám raději velký chladič /pasiv/ na chipu než vysokootáčkový větráček a ten chladič na Sapphiru se zdá větší.
4.6.2003 11:33:44   0.0.0.xxx 00
To je vše....
4.6.2003 12:27:51   0.0.0.xxx 00
Je videt, ze jste ten zaver moc necetl, napsal jsem tam, ze vzhled je vec nepodstatna, ale na druhou stranu si myslim, ze kdyz uz za to nekdo ma zaplatit o 1000kc vice nez za Sapphira, je nutne to zminit. Zvlaste, kdyz jediny rozdil mezi temi kartami je ve vzhledu a taktovani (rozumnej pouzitem chladici).
PS: prosim, poslete mi toho Broucka se svitici lucernickou, urcite by se mi to libilo
4.6.2003 12:34:44   0.0.0.xxx 00
Doporučuji navštívit server www.vosanajazyku.com a zpracovat si "MAMLAS" test. Zcela určitě se tam v hodnocení 50+ bodů najdeš. :-)
4.6.2003 12:43:43   0.0.0.xxx 00
uz se vidim jak takovou kartu pretaktovavam, to uz musi byt clovek fakt uchylak ;-). Jsem take pro testy karet pro normalni smrtelniky.
4.6.2003 12:49:55   0.0.0.xxx 00
hmm
4.6.2003 13:22:48   0.0.0.xxx 00
mě do toho nic není ale trošku do něj rejpete neee? musel jsem se pousmát .Od diskusmena se to dá čekat ,ale od redaktora :-) ??? To jen tak aby řeč nestála ;-). zatim .....
4.6.2003 13:42:22   0.0.0.xxx 00
ja mam 9500nePRO, predelanej na 9700. nepretaktovanej. kdyz sem upgradnul na 512mb ram, tak ut2k3 v max detailech na max nastaveni karty jede uplne v pohode (a1800+) az se divim. na co 9800ky ?
4.6.2003 14:22:27   0.0.0.xxx 00
Jak ten Sapphire s takovým šitovým chladičem šel s GPU na 472Mhz,to by po pár minutách dělalo chyby jak prase ve hrách co používají pixel shader.Možná kdyby se na to dal vodník,tak snad potom by to mohlo jít.
4.6.2003 19:43:03   0.0.0.xxx 00
myslim ze dyz je to taka palka za tu kartu tak rozdil 1000kc neni podstatny protoze si to nekoupi nekdo kdo na to 3 roky setril ale nekdo kdo na to zrovna ma; pretaktovani hercula je celkem necekane protoze ten chladic je hlavne tichy a krasny ale ne brutalne ucinny to na saphirru mosi o moc vic hucet
4.6.2003 20:20:06   0.0.0.xxx 00
V oddíle Kvalita 2D/3D obrazu je tato věta:
"Pokud si můžete všimnout, tak Radeon 9700 a Radeon 9800 mají stejnou zobrazovací část. Kvalitou jsou tyto grafické karty jen o trošičku horší než u GeForce FX 5800."
Má to snad znamenat, že neplatí to tolikrát omílané, že ATI má o poznání lepší obraz než nVidia?????

5.6.2003 01:02:53   0.0.0.xxx 00
no je to sice poradny pasiv, ale tento jsem rozhodne na mysli nemel ) Myslel jsem nejaky Home edition za par korun a ne hracku za 1500,-
5.6.2003 06:49:41   0.0.0.xxx 00
mam preoblem s pretaktovanim tejto karty. Zostava je Asus P800 P4 3Ghz no a 9500Pro. poverstrip vobec nedava moznost taktovat kartu. riva Tuner ide v pohode ukaze dobre hodnoty a dovoli pretaktovanie ale nic sa nedeje vykon zostava rovnaky a porestarte su hodnoty na normale i ked som dal ze ich ma udrzat. Skusal som aj ine utilitky ale nic to nepretaktovalo. Slapem na XP pro CZ + SP1. Prosim poradte ako to mam odomknut
5.6.2003 10:05:29   0.0.0.xxx 00
Fleshni bios karty, nebo v rivatuneru musis nahrat skript pro soft radeon 9700 - to upravi tvoje .vxd soubory ve win, pak staci restart a vsechno jede
5.6.2003 10:29:27   0.0.0.xxx 00
Broučka posílám, vysvětlil jsem mu cestu, prý si Vás najde.
5.6.2003 19:18:38   0.0.0.xxx 00
jo a vopravte si tu diskuzi, sem chtel poslat prispevek a misto odeslani to vyblilo error takovoudle sracku (holt M$ a jeho APS) :

[HttpException (0x80004005): The viewstate is invalid for this page and might be corrupted.]
System.Web.UI.Page.LoadPageStateFromPersistenceMedium() +150
System.Web.UI.Page.LoadPageViewState() +18
System.Web.UI.Page.ProcessRequestMain() +423
5.6.2003 19:24:14   0.0.0.xxx 00
nuz vidiet na testoch, ze procak je slaby na tieto graficke karty. inac dobre.
6.6.2003 06:50:39   0.0.0.xxx 00
nahraj si omega ovladace jinak si v píče . nebo jsi li flashovač tak si nahraj novej bios do karty:-)
6.6.2003 06:53:26   0.0.0.xxx 00
mno, ted jsem si přečetl dvě recenze a porovnání karet s čipem 9800pro a vždy zvítězila v konečném pořadí hercules před saphire . Sakra my češi musíme být vždy vijímka , že pane redaktore . co vy na to? nebylo to o moc ale v celkovým hodnocení byla lapší.já sem od začatku říkal že tahle recenze smrdí nadržováním . ale možná se pletu ... ale co když ne.
12.6.2003 11:01:34   0.0.0.xxx 00
Ahoj, nevim co autor myslel spatnou pretaktovatelnosti Saphiru 9700 Pro. Powerstripem jsem ho bezproblemu pretaktovat na 380/350 z 325/310. To bych rekl ze neni tak spatne skore a bezi dokonale bez fragmentu. Kuprikladu v 3DMark03 mi to zvedlo body z 4960 na 5780 coz je hodne slusny narust... takze si myslim, ze to s tim pretatkem neni tak zly...
1.8.2003 20:27:21   0.0.0.xxx 00
Mám Sapphire Radeon 9800 PRO a jádro mi běží na 378 a paměti na 337,5 ! Po přetaktování (i mírném) to v lepším případě hází graf.chyby, v tom horším to celé spadne. Co s tím ?
31.3.2004 14:04:49   0.0.0.xxx 00
Na první pohled je to dokonale jeden a ten samej model (totálně stejný počet tranzistorů, odporů a jinejch takovejch blbostí na dokonale stejnim místě), akorád že Hercules má mdré PCB, ale stejně bych víc věřil Herculesovi. No nic. Já si je stejně nikdy nekoupim. A navíc to co tu máte za Sapphire je úplně obyčejná ATI. Sapphire vypadá úplně jinak, nebo spíš stejně, ale má úplně jinej chladič. Taky proto chápu Herculese, že končí s vírobou grafik asi jen z toho důvodu, že ATI výslovně nařizuje každý značce výrobu totálně stejných modelů a nebo prodává různejm značkám stejný modely a nedovolujou jim jiné úpravy atd. A nebo jinak ATI procesor ani na kartu zpracovat snad nejde, nebo to vůbec nechápu. To je asi tak vše.
29.6.2004 11:55:19   0.0.0.xxx 00
No ted sem si koupil Sapphira,a kupodivu běží na 440/368. Bez problémů. Paměti šli pres 370, ale půl hodky Far Cry a vyleze drobne zrnění na tmavých texturách. Jinak v téhle chvíly za 7k i s daní, no nekupte to.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.