Hlavní stránka Hardware Grafické karty 3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr
3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr
autor: Jahoda Miroslav , publikováno 22.10.2003
Máte omezený rozpočet a zajímá vás jakou grafickou kartu si koupit? V prvním díle našeho seriálu porovnáme výkon 21 grafických karet (celkem v testu jich je 24), na každou z nich v článku najdete minirecenzi a podíváme se i na poměr cena/výkon za každou z nich. Článek je rozdělen na dvě části, část A obsahuje minirecenze karet a část B grafy výkonu a zhodnocení karet. Testováno bylo opět v nebývalém množství 7 teoretických a 10 herních testů. V příští části bychom měli porovnat karty do 8500 Kč a nakonec opravdový high-end. V poslední čtvrté části by se měl projekt ucelit a vytvořit tak průvodce výkonem grafických karet, jedinou českou konkurenci zahraničních 3Digest či VGA-charts. Na konci testu je vše bohatě shrnuto a i méně znalý uživatelé dostanou snad cenné rady. {mospagebreak title=Testovací konfigurace, použité testy}

 

Pokud jste ještě nečetli první část článku a zajímá vás víc než jen grafy a výsledky či závěrečné shrnutí, můžete si ji přečíst zde:

Část A - Co je 3D hitparáda a minirecenze všech 24 grafických karet v testu

Hardware
Procesor AMD Athlon XP (Barton)  @3000+  (200 x 10.5 = 2100MHz)
Základní deska ASUS A7V600, čipset VIA KT600
Paměť 512MB Samsung DDR333@400 CL2 (2-3-3-7 CMD2)
Pevný disk Seagate Barracuda ATA IV 60GB, 7200ot., 2MB cache, ATA100
Grafické karty
  • Inno3D nVIDIA Riva TNT2 M64 32MB
  • Inno3D nVIDIA GeForce 2 MX-400 64MB
  • nVIDIA GeForce 2 Pro 32MB
  • ManLi mVIDIA GeForce 2 Ti 32MB
  • Inno3D nVIDIA GeForce 3 Ti200 64MB
  • MSI, ASUS nVIDIA GeForce 4 MX-440 64MB 64-bit
  • Inno3D nVIDIA GeForce 4 MX-440 64MB 128-bit
  • ASUS nVIDIA GeForce 4 MX-440 SE 64MB 128-bit
  • AOpen, Inno3D nVIDIA GeForce FX 5200 64MB 64-bit
  • AOpen nVIDIA GeForce FX 5200 128MB 64-bit
  • Inno3D nVIDIA GeForce FX 5200 128MB 128-bit
  • HIS ATi Radeon 7000 (VE) 64MB
  • ATi (BBA) Radeon 7200 (SDR) 32MB
  • HIS ATi Radeon 7500 64-bit 64MB
  • ManLi ATi Radeon 8500 LE 64MB
  • Sapphire ATi Radeon 9000 Pro 64MB
  • Hercules ATi Radeon 9000 Pro 128MB
  • Sapphire ATi Radeon 9100 128MB
  • HIS ATi Radeon 9200 SE 64-bit 64MB
  • HIS ATi Radeon 9200 64MB
  • Soltek SiS Xabre 600 64MB
Ovladače, software
Operační systém Windows XP Professional SP1
DirectX, čipset driver 9.0b, VIA 4.49
Ovladače grafické karty nVIDIA Detonator FX 45.23
ATi Catalyst 3.7
SiS Xminator II 3.11.53
Teoretické testy 3Dmark 2003 patch 330
3Dmark 2001SE build 330
Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0
PowerVR VillageMark 1.20
PowerVR FableMark 1.0
PowerVR Temple Demo 1.0.6
nVIDIA ChameleonMark
Herní testy Aquamark 2.1
Aquamark 3
Splinter Cell 1.2b
Unreal II: The Awakening
Unreal Tournament 2003 v2199
Serious Sam Second Encounter 1.07
Return to Castle Wolfenstein Multi-player 1.4
Gun Metal Benchmark 2 v1.2S
Max Payne 1.05
Comanche 4 Benchmark Demo
{mospagebreak title=3DMark 2001 SE, 3DMark 2003, Codecreatures} 

3DMark 2001 SE

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Výhodu měly karty, co spustili všechny 4 herní testy, tedy DX8 a DX9 akcelerátory (R8500,9000,9100,9200, FX5200, GF3, Xabre). Ostatním kartám je za čtvrtou hru počítána 0. 

3DMark 2003

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Byl aplikován poslední opravný patch - 330. Nastavení ponecháno na implicitním. Ukaret této výkonnosti nemá tento test příliš cenu, uvedl jsem ho jen pro úplnost.

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Na kartě Riva TNT2 3Dmark03 vůbec nespustíte, je to s přivřenýma očima DX6 kompatibilní karta. Karty generace DX7 spustí první test, ty které zvládnou DX8 (mají HW pixel shader) spustí 3 testy a FX5200 potom vítězí díky tomu, že spustí i 4. test Mother Nature a díky bodům z něj předstihne i Radeony R200 a RV250.

CodeCreatures Benchmark Pro

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

V době vypuštění vyrazil tento benchmark všem dech - v minimálních požadavcích měl uvedeno 512MB RAM, 128MB grafické paměti (buď 128MB grafiku či alespoň v BIOSu nastaveno 128MB Aperture Size) a pixel shader 1.1. Dnes již tyto požadavky nejsou ničím neobvyklým, ale engine firmy CodeCult zůstává velice náročným především po geometrické stránce, jednotlivé snímky mají okolo 700.000 polygonů. Je zde intenzivně využit vertex shader 1.0 - 1.1 a k renderingu vodní hladiny pak pixel shader 1.1 - viz log soubor pořízený pomocí 3D-Analyze 2.16a - cc.shader.out.txt

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Jak jsem zmínil výše, karty vez pixel shaderu (tedy DirectX 8 karty a výše) test vůbec nespustí. Xabre ukázal, že jeho shadery jsou opravdu pomalé, naopak FX5200 poměrně překvapila.

{mospagebreak title=ChameleonMark, VillageMark, ...} 

Pixel Shader 1.1 - nVIDIA ChameleonMark

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Říkate si asi, že je nefér používat test jedné ze zainteresovaných firem, ale pokud si vzpomenete na výsledky z tohoto testu, když se objevil Radeon 9700 Pro, víte, že je zcela objektivní. Radeon 9700 tenkrát v tomto pixel shader 1.1 testu několikanásobně předčil vlajkovou loď nVIDIE - GeForce4 Ti 4600. Moje zkušenosti jsou takové, že i přes svou krátkost je to velice objektivní a dobže škálovatelný test.

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Je zde krásně vidět vylepšení pixel shaderu v Radeonech 9000 a 9200 oproti staršímu jádru R200 (R8500 a R9100). FX5200 demonstruje vyšší takt čipu oproti GeForce3 Ti a poraží ji, Xabre a jeho implementace pixel shaderu 1.1 je slabá dle očekávání.

Hidden Surface Removal test - PowerVR VillageMark 1.20

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Souboj efektivity ATi HyperZ a nVIDIA Lightspeed Memory Architecture. Také demonstrace rychlosti multi-texturingu (3 layer (vrstvy) multi-texture). Nazval jsem ho Hidden Surface Removal test (test odstranění skrytých povrchů, které není třeba renderovat), ale právě tak by mu seděl název Praktický fill rate (multi-texturing) test.

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Excelují karty, které mají 2 TMU (texturovací jednotky) a 4 pipelines, obzvláště pak Radeony, jejichž ATi HyperZ se ukazuje jako efektivnější. Solidní výkon ukazuje Xabre, kdybych nechal ovladače impl. nastaveny test by vyhrál (139 fps), jenže to by jako jediný použil pouze bilineární filtrování. Radeony 9000 a 9200 nemají šanci, díky pouze jediné TMU pro každou pipelines, naopak se ukazuje, že GeForce 4 MX opravdu těží z vyspělé technologi LMA II převzaté z GeForce 4 Ti a předčí dokonce GeForce 3 s dvojnásobkem pipelines.

Stencil test - PowerVR FableMark 1.0

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Test používá soft-edged shadows, z nichž velká část není vůbec viditelná, a tak přijde ke slovu především výkon hardwarového stencil bufferu. I přichazející DooM III by měl využívat Stencil shadows, takže by výkon v tomto testu měl být hodnotným ukazatelem.

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Zde naopak nVIDIA ukazuje, že v tomto je dále (HW Stencil Buffer už měla TNT2, naopak na R7200 a R7000 možná díky bugu v ovladačích test nespustíte) a FX5200 poráží zbytek pole. Test je velice náročný na propustnost paměti, podívejte se, jak odpadly karty s 64-bitovou paměťovou sběrnicí.

DirectX 6 - PowerVR TempleDemo 1.0.6

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

V testu je využito hned několik zajímavých technologií dodnes ne zcela běžně využívaných technologií: na zem je aplikováno 6 textur v jednom cyklu (což pro Radeony 8500, 9000, 9100 a 9200 či FX 5200 - tedy DX8.1+ karty - není problém, avšak třeba GeForce 3 nebo Xabre 600 to musí řešit dvěma průchody a GeForce 2/4 MX dokonce třemi!) , bump-mapping (sloupy, bazének), real-time lighting (patrný hned po spuštění dema) atd. Všechny textury, mimo textur použitých v plameni a těch transparentních použitých pro bazének, jsou ve formátu DXT1.

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Radeony excelují, naopak FX 5200 i přes svých 6 textur v jediném cyklu překvapivě jen 50 fps. Xabre 600 zaslouží také pochvalu, opět se ztratily karty s 64-bitovou sběrnicí, jejichž slabiny testy od PowerVR zcela obnažují.

{mospagebreak title=Aquamark 3, Aquamark 2} 

Aquamark 3

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Všemi žádaný Aquamark 3 konečně na našem serveru a hned máte k dispozici výsledky 21 růzbných karet. Test používá dokonce i DirectX 9, je-li k dispozici a je velice hezky zpracován, v každém okamžiku vidíte, co je právě předmětem testu (Occlusion Culling, High Particle Count, ...) a zvláště Large Scale (velké měřítko) testy jsou opravdu náročné.

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Test vždy vykreslí všech 5500 snímků, tak si spočítejte, jak dlouho trval na Radeonu 7000 (3 snímky/sec) nebo Riva TNT2 M64 (2,2 fps) :-) Ukazuje se, že Aquanox II zřejmě využívá multi-texturingu (vzhledem k úspěchu R7200 se 3 TMU na pipelines to bude hlavně ten multi-texturing) nebo vertex shaderu, protože Radeon 8500 a 9100 se vzdalují i 9000 Pro. Vůbec DX8 Radeony jsou na tom dobře, i R9200 porazí všechny karty nVIDIA, stejně jako Xabre 600, který však vykazuje velké chyby, různé chybějící textury, probleskující polygony apod. Opravdu skvěle si vedl Radeon 7200, jenž se dotáhl na proti němu krutě taktované GeForce 2.

Aquamark 2.1

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

I Aquamark 2 je moderní srovnávací test využívající engine ze hry Aquanox, ale prvního dílu. Využívá funkcí z DirectX 8 - především pixel shaderů pro různé efekty okolí jako třeba plankton. Nastavení bylo ponecháno: velikost textur 24MB, pixel shader zapnut (bez něj je výkon nižší), anti-aliasing vypnut.

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

FX 5200 zcela propadla, například na Radeon 9000 Pro ztrácí téměř čtvrtinu, stejně tak výkon řady GeForce 4 MX je velice slabý, naopak poměrně dobře si i přes nízký tak vede Ti200 a Radeon 8500 LE exceluje.

{mospagebreak title=UT2003, Unreal 2, Splinter Cell} 

Unreal Tournament 2003

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Použil jsem testování pomocí Benchmark.exe, takže byly automaticky nastaveny vysoké detaily. Bohužel toto demo průměruje mapu Antalus s nenáročnou mapou Asbestos a tak je třeba brát výsledky s rezervou. Některé mapy z UT2003 jsou výrazně náročnější, proto minimem pro hraní s plnými detaily by mělo být 50 fps v Benchmark.exe. Hra je častým předmětem cheatování v ovladačích (zvýšení fps na úkor kvalit, většinou to odnese filtrování textur) .

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Průlety Spectatora sice nikdo "nehraje", mají však výhodu, že karty nejsou tolik limitovaný procesorem. UT2003 je hodně odrazem multi-texturingu a tak mají navrch R200 a GeForce3, výkon Xabre 600 také není špatný.

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Ukazuje se, že reálné hraní (botmatch) je o něčem trochu jiném, Radeon 9000 Pro se i přes jedinou texturovací jednotku na každou pipeline dotáhne na R8500 LE a velice slušně si vedou i FX5200 a dokonce i GeForce4 MX. Xabre 600 se propadne a R9100 s nízkým taktem pamětí také. Všimněte si nenápadého Radeonu 9200, jenž se všude drží dobře.

Unreal II : The Awakening

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Naproti UT2003 je Unreal II hrou, ve které ani pomocí RivaTuner Anti-Detect nebyly odhaleny žádné "cheaty", a tak je možná spolehlivějším benchmarkem než jeho multi-playerový předchůdce. Na druhou stranu engine mi nepřijde tak dobrý jako v UT2003 je pomalý a ani tak pěkně podle mě nevypadá.

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Jako obvykle mají v Unreal 2 výrazně navrch Radeony, překvapením je lepší výsledek R9200 než 9000 Pro 128MB. Spíše by se dalo říct, že 128MB verze zaznamenala nějakou chybu, protože fps by měly být okolo 45. FX 5200 zůstává za letitou GeForce 3 Ti200. 

Splinter Cell

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Pro testování ve Splinter Cell jsem použil opět demo Caspian Oil Refinery z Beyond3D.com, díky intenzívnímu využití pixel shaderů hodně vytěžuje grafickou kartu a není tolik závislé na CPU jako k verzi 1.2b přiložená dema.

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Starší karty nedokázaly Splinter Cell s mapou Caspian Oil Ref. vůbec spustit, zklamalo mě, že to nedokázal ani Xabre 600. V testu si i přes nízký takt vedla velice dobře Ti 200, jinak jsou Radeony před GeForce, pouze FX 5200 předstihla stejně taktovaný Radeon 9100.

{mospagebreak title=Max Payne, Gun Metal, Comanche 4} 

Max Payne

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Max Payne je hra postavená na moderním enginu od Remedy (použit i v 3DMarku 2001). Hodně existujicích módů prodlužuje jeho hratelnost. Hra je sice generace DirectX8, ale využívá jen Vertex Shader. Z dalších technik pak například bump-mapping. K testování se nejčastěji používají 4 dema, tomshardware.com používal Shooting Alex demo, anandtech.com svůj Truck Exploding, pro srovnání procesorů se užívá Final Scene No. 2 (CPU-demo). Já jsem použil nejnáročnější z nich Final Scene No. 1 (VGA-demo), které dobře odráží výkon grafické karty.

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Dobrý výkon Radeonů a SiS Xabre i GeForce 3 Ti, všechny karty řady GeForce FX mají s výkonem ve hře potíže, FX 5200 byla přímo zoufalá. Velice solidně se ukázal Radeon 7200 a Radeon 9000 Pro vytěžil ze svých frekvencí.

Gun Metal

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Vůbec nejnáročnější herní benchmark v této recenzi, obzvlášť lens flare efekt a chvíle, kdy se obrovský robot přemění v letadlo a je nutno renderovat obrovskou plochu s lesy a mnoha desítkami různých bojových strojů mačká i z nejrychlejších sestav dneška opravdu vše. Nevím proč, ale u některých ATi karet je v testu nastaveno 2x FSAA a nejde vypnout, tak jsem pro objektivitu zapnul FSAA 2x u všech karet v testu.

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Pokud karta nepodporuje pixel shader, benchmark sice běží, ale výsledek je neplatný (a poměrně vysoký, třeba Radeon 7200 měl přes 10 fps), některé materiály nejsou vůbec renderovány. GeForce3 se ukazuje ve výborném světle, Radeonům dělá evidentně problémy efekt "Sun Glare" a proto tentokrát nevítězí.

Comanche 4 benchmark demo

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Jedna z prvních her, která přímo vyžadovala ke svému běhu HW TnL jednotku. Engine od Novalogic vypadá pěkně dodnes, intenzivně využívá vertex shaderu 1.1 a pro vodní hladinu pak pixel shader 1.1. Zde je log z 3D-Analyze: c4.shader.out.txt.

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Podobný obrázek jako jinde, tentokrát se poměrně slušně drží GeForce 4 MX a hlavně nízko taktovaný R9200 neztrácí na své kolegy.

{mospagebreak title=Serious Sam 2, Wolfenstein} 

Serious Sam: The Second Encounter

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Podle mě nejen jedna z dosud nejlépe vypajících OpenGL her dneška, ale také jeden z nejlepších herních benchmarků. Hra hodně využívá environmental bump mapping, mlhy, efektů jako lens flares, animovaná světla, procedurální textury a údajně až 5-layer multi-texturing. Použil jsem zase demo Grand Cathedral, které dobře reprezentuje nejnáročnější a přitom typické masívní souboje ve hře a je velice citlivé na vysoké přetaktování pamětí grafické karty. Demo je však hodně náročné na výkon procesoru. K testovaní jsem použil High Detail settings++ skripty z 3Dcenter.de a verzi hry 1.07.

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Xabre 600 doplatil na mnou vypnutý TurboTexturing a přišel o 5 fps (zato hra vypadala k světu), Radeon 9200 využil některých vylepšení oproti jádru R200 a porazil dokonce i Radeon 9100. Test opět naznačil, kam patří karty s 64-bitovou sběrnicí (maximálně do kanceláře).

Return to Castle Wolfenstein

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Testoval jsem verzí 1.4 této graficky velice zdařilé předělávky enginu Quake III. Použil jsem hodně diskutované demo z 3Dcenter.de - checkpoint (s Catalysty a zapnutým anti-aliasingem můžete při natahování dema pozorovat poblikávání obrazovky, které však ve vlastní hře přítomno již není). Novodobý Wolfenstein je jednou z mnoha her postavených na enginu Quake III. Je především testem multi-texturingu a také TnL jednotky, i když nutno říct, že je málo závislý na grafické kartě.

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Silnější karty jsou již trochu limitovány CPU, Xabre opět po vypnutí TexTurboMode přišel o 20 fps a přdní příčky, překvapil mě dobrý výkon karet GeForce 4 MX. Po pokusu hru spustit na TNT2 M64 došlo k restartu počítače.

{mospagebreak title=Anisotropní filtrovaní - UT2003, RtCW} 

Vybral jsem dvě již otestované hry - Unreal Tournament 2003 a Return to Castle Wolfenstein, abych změřil dopad na výkon po zapnutí maximálního anisotropního filtru, což bylo sice trošku nefér, protože u GeForce 2/4 MX je to max 2:1, u GeForce3 a FX5200 8:1 a u Radeonů 16:1. Kvalita je také různá, anisotropní filtrování Radeonů je hodně nekvalitní, ale zase Radeony dělají více filtrování. Nicméně u některých her je lepší ho nechat vypnuté, protože pruh nezpracovaných textur je spíš na škodu. Xabre 600 a Riva TNT2 anisotropní filtrování neumí.

Unreal Tournament 2003

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Anisotropní filtrování Radeonů je velice rychlé, to je známá věc. U řady GeForce se situace zlepšila až s příchodem FX a tak je FX 5200 jedinou kartou, kde si to ještě můžete dovolit.

Return to Castle Wolfenstein

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Naopak vr Wolfensteinovi si zahrajete s anisotropním filtrováním dokonce na GeForce 2 Pro a Radeony opět ze svého výkonu takřka neztrácejí.

{mospagebreak title=FSAA (anti-aliasing) - UT2003, RtCW} 

Podobně jako s anisotropním filtrem jsem to učinil s celoobrazovkovým vyhlazováním hran (Full Scene Anti-Aliasing). Radeony používají metodu Super-Sampling a to odsuzuje do role outsiderů při této činnosti.

FSAA 4x - Unreal Tournament 2003

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Riva TNT2 už nemá v Det. 45.23 možnost zapínat FSAA, R7200 umí 4x FSAA jen do rozlišení 800x600, u ostatních 64MB radeonů se buď FSAA nezapnulo a měřilose bez něj (proto uvádím jen 0) nebo se zapnulo jen FSAA 2x. Proč to nevím, je to fenomén pouze v UT2003 botmatch, ve flyby bylo vše v pořádku. Asi ochrana uživatelů před nízkým framerate. Každopádně FSAA si v UT2003 s plnými detaily žádná z karet nemůže dovolit, řeknu snad jen, že GF3 a FX 5200 (Multi-Sampling) má FSAA nejrychlejší a Xabre 600 obsadil další příčku, nicméně poté vykazoval blikající a zjednodušené stíny.

FSAA 4x - Return to Castle Wolfenstein

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

TNT2 nespustí RtCW ani bez FSAA, Radeon 7200 umí FSAA max. do 800x600. SiS Xabre 600 zůstal záhadou, v OpenGL FSAA nefungovalo, ani když jsem jej zapnul ručně v registru Windows. GeForce3 a FX 5200 se stávají kartami, na kterých si Wolfa v 1024x768 a plnými detaily zahrajete i s 4xFSAA.

{mospagebreak title=Zhodnocení, poměr cena/výkon} 

Průměrné fps

Abych se dozvěděl, jak si karty vedly celkově sečetl jsem snímky za sekundu z Aquamark 3, Max Payne, Comanche 4, Unreal Tournament 2003, Unreal 2, Return to Castle Wolfenstein a Serious Sam 2 a spočítal průměrné fps v těchto hrách (Aquamark 3 beru jako hru Aquanox 2). FSAA a anisotropní filtrování jsem do této výkonnostní kategorie nezapočítával, stejně tak jsem nebral v potaz 3DMark, jde nám o to, si na kartách zahrát. Výsledek by měl sloužit jako jasné a jednoduché porovnání:

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Jak vidíte Radeony 8500-9200 obsadily první místa, absolutním vítězem se stává Radeon 8500 LE 250/500 těsně před 9000 Pro 275/550. Velice slušně si vzhledem k ceně vedl Radeon 9200 a i přes nízký takt i staříčká GeForce3 Ti200. Naopak FX5200 je jen těsně před MX-440 a to původní MX-440 se prodávala na vyšším taktu. Karty s 64-bitovou sběrnici obsadilo dno tabulky.

Cena/výkon, resp. cena za 1 fps

Vzal jsem ceny karet (tedy jen těch, které se ještě prodávají, aby nedošlo ke spekulacím o cenách na inzerát) a podělil průměrným počtem snímků za sekundu. Dostal jsem tak hodnotu, kolik stojí jeden snímek za sekundu, karta nejvíce nahoře v grafu (nejmenší cena za jeden snímek) má tento poměr nejvýhodnější:

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

Radeon 9200 nikde neztratil příliš, a tak se vzhledem k ceně stal vítězem v kategorii cena/výkon. Velice slušný poměr mají i karty MX-440 (ale pozor, jsou jen DirectX 7) a Radeony 9000 Pro a 9100. Naopak zklamáním je FX 5200, která se z moderních karet se 128-bitobou sběrnicí umístila nejhůře. Jak vidíte z grafu, levné karty jako Radeon 7000 nebo GeForce 2 MX jsou vlastně vzhledem k výkonu drahé.

Tipy PCtuningu

Celkové ceny karet jsou vidět z následujícího grafu, pokusím se v každé z kategorií (do 2500, do 3000, ...) vybrat nejvýhodnější kartu. Nejprve tedy ceny ještě profávaných karet:

3D hitparáda - grafické karty do 3000Kč, testy a závěr

 

Tip do 2000 Kč s DPH: GeForce 4 MX-440 64MB 128-bit

Tip do 2500 Kč s DPH: Radeon 9200 64MB 128-bit

Tip do 3000 Kč s DPH: Radeon 9000 Pro 64MB

 

Doporučil bych Radeon 8500 LE nebo 9100 64MB (250/460), ale tyto karty již stěží seženete, problémy budou i se sehnáním  Radeonu 9000 Pro, ale v několika cenících jsem zrovna recenzovaný Sapphire ještě viděl, je-li skladem nevím.

 

64MB vs. 128MB

Z výsledků jasně plyne - v této výkonnostní kategorii je 128MB zbytečným příplatkem, naopak modely se 128MB jsou často níže taktované. Preferujte levnější 64MB verze. Jak ste mohli vidět na výkonu GeForce 2 Pro/Ti 32MB nebo Radeonu SDR 32MB, který předčil 7500 64-bit 64MB, jedná-li se o slabou kartu, stačí i 32MB.

AGP 4x vs. AGP8x

Opět platí to samé jako předtím, rychlost AGP 4x je dostačující (popravdě u těchto karet i ztráta s AGP 2x není velká). Pozor však na karty co nejsou AGP 4x, v deskách s novými čipsety (KT600, nForce2, i865, i875, ...) se bez úpravy nerozběhnou nebo nepůjdou ani zastrčit do slotu.

64-bit vs. 128-bit

64-bitová paměťová sběrnice je opravdovou brzdou karty (klidně má pak někdy o 1/3 nebo i 1/2 horší výkon), za ušetřenou stokorunu či dvě vám to nestojí. Osobně si myslím, že 64-bit sběrnice je v dnešní době spíše drzost výrobců a jejím vrcholem je maskování tohoto faktu. Proto si před koupí dávejte pozor, zda kupujete kartu se 128-bitovou paměťovou sběrnicí!

 

Dodatek:

Pro ty, kteří si myslí, že jsem naměřil neobjektivní výsledky jsem sečetl součet čtyř her Serious Sam 2, RtCW, UT2003 a Unreal 2 z 3Digest z renomovaného ruského serveru digit-life.com a spočetl průměrné fps. Testováno bylo na Pentium 4 3.2 GHz, takže také změna platformy:

1. Radeon 9000 Pro 128MB 275/550    75,5 fps

2. Radeon 9100 128MB 250/500  71,4 fps

3. Radeon 9200 128MB 250/400  64,6 fps

4. GeForce FX 5200 128MB 128bit 250/400  56,0 fps

5. GeForce 4 MX-440 64MB AGP8x 275/513  48,9 fps

6. Radeon 9200 SE 128MB 64bit 200/333  32,3 fps

7. GeForce FX 5200 128MB 64bit 250/333   29,8 fps

Podotýkám, že Radeon 9000 Pro předčil Radeon 9100 250/500 díky vyššímu skóre v OpenGL hrách, v Serious Sam 2 a RtCW má navrch. Jak vidíte, nejsem jediný, kdo zjistil, že FX 5200 je ve hrách prostě slabá.

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
23.10.2003 01:02:22   0.0.0.xxx 12
tak sem chtěl koupit, FX5200 kvůli pasivu (ano pro některé je pasiv plus...), ale ...

ovšem mám pocit, že na tomhle serveru vyšla tato karta nejhůř ze všech testů co jsem viděl ale? + i obyč 64bit FXu sem měl na duronu 1200 podobné výsledky s SDRAM, fakt ste tam něco nepozapomněli? btw. tu grafárnu sem taktnul paměti i na 450MHz naprosto v klidu a to měli certifikačku do 200MHz...

teď se mi to vyměňuje za 128bit...
23.10.2003 02:28:18   0.0.0.xxx 12
nevim, mrknete treba na digit-life 3Digest nebo i jinde, jakmile dojde na herni testy, jde FX 5200 do kytek, navic ty 64bitove AOpeny nemely ani 200 MHz pameti

pretaktovani z 200 (400) na 225 (450) taky neni zrovna moc, navic je to vzdy o kusech
23.10.2003 02:35:27   0.0.0.xxx 22
Omlouvam se, smazal jsem prispevek, ve kterem byl na toto dotaz zaroven s postem Bumble-Beeho, co tu byl dvakrat a to byla Re: na jeho post.
K veci: Zalezi v cem testujete,v 3dmarku dostane R9200 od 9100 na frak, ve hrach ne tolik, v Aquamarku3 sem ten rozdil nameril taky i v UT2003, jinak je to ale srovnane a vzhledem k prumerne cene (ne nejlepsi jaka existuje), pak vyjde R9200 lepsi pomer cena/vykon.
Taky zapinam vsechno na max. kvalitu, a tak se vam nektere vysledky mohou zdat nizsi, zadnou kartu sem se nesnazil poskodit.
23.10.2003 06:27:59   0.0.0.xxx 22
Dobrej, přehlednej, test bez zbytečných řečiček okolo. Díky právě se rozhoduju, co si pořídit. Když hraju hry tak spíše starší (GP4, Operation Flashpoin apod.) a tak se teď rozhoduju jestli koupit sestavu s levnější grafikou nebo si připlatit s tím, že mi to už nějakou dobu vydrží. Ještě si počkám na test rad 9600pro. Kdy asi tak bude?
díky,Standa
23.10.2003 06:50:27   0.0.0.xxx 22
Děkuji za moc hezky zpracovaný článek o GPU, kde si může i laik udělat představu, jakou by si měl pořídit. Muselo to dát velkou práci.
23.10.2003 07:09:05   0.0.0.xxx 22
Ano. Měl jsem v ruce pár těchto podobných karet, co tu testoval Mirek (ovšem ne v takové míře a ne ve všech testech) a testoval je na různých CPU (AthlonXP 1.0GHz, 1.4GHz, 1,8GHz a 2,2GHz) a Mirkovo výsledky opravdu souhlasi nebo jsou téměř shodné s AthlonXP 2,2GHz. Moc povedená recenze a věřim, že to není záležitost jednoho dne....spíš typuji tak celý víkend bez jídla a pití a s 5 hodinami spánku :-)... možná.
23.10.2003 07:37:17   0.0.0.xxx 22
Uz se tesim na pokracovani, z te oblasti si chci poridit novou kartu a nebudu se muset prehrabovat hromadami recenzi.
23.10.2003 07:39:46   0.0.0.xxx 22
Velice pěkně zpracovaná recenze (to muselo dát práce!), velmi dobrá vypovídací hodnota, zrovna se ohlížím po nějaké nové levnější kartě, ale když vidím, že nové levnější Radeony mají nižžší výkon než ty starší, tak radši počkám, až spadnou na ty 2000-3000,- ty R9600 (které jsou stejně pomalejší než R9500) :-(
23.10.2003 07:40:42   0.0.0.xxx 22
Dobry clanek, opravdu moc dobry. Diky! Tesim se na pokracovani.
23.10.2003 08:29:44   0.0.0.xxx 22
No konecne nekdo zaplac to vakuum ktery tady bylo... A to testy karet pro nas, lidi :o)))
23.10.2003 08:50:18   0.0.0.xxx 22
Tak v tomto testu se do výsledku nezapočítává 4 herní test jak chybně píšete, takže žádná karta není ve výhodě. Prověřte si to, případně opravte. Jinak celkově test je skvělý, protože jsou zastoupeny jak starší, tak nejnovější karty. Jen tak dál už se těším na střední třidu. Petr
23.10.2003 08:51:05   0.0.0.xxx 22
Fakt hodnotne porovnanie, toto vsade chybalo, poronvanie slabsych kariet ...
Klobuk dole
23.10.2003 08:52:04   0.0.0.xxx 22
Tak takto si představuji recenze na PCT. Dostatěčně široký výběr karet, jejich podrobný popis, otestování a vzájemné srovnání.
Tak by to mělo vypadat i s jinými produkty - chladiče, CPU, MB, HDD ...
Autorovi vyslovuji pochvalu a dík, bylo to určitě velice pracné a časově náročné.
23.10.2003 09:13:44   0.0.0.xxx 22
To jste se tedy pořádně vyřádili. Líbí se mi Váš článeček. nenechte se otrávit nespokojenci kteří si neuvědomují co to znamená něco takového dát k dispozici
23.10.2003 09:40:04   0.0.0.xxx 22
Jasně, že nešlo o pokus nějakou kartu poškodit, ale u slabších procesorů než je XP3000 jsou asi rozdíly větší.... Stejně nechápu tvůrce těchto benchmarků proč dělají něco co pak vůbec neodpovídá reálným hrám.........
23.10.2003 09:50:21   0.0.0.xxx 22
Diky.Super clanek,dobre zpracovano, pekne to shrnuje vse podstatne na jednom miste a clovek nemusi vyhledavat v tunach for a recenzi,atd. atd... Pomohlo mi to pri vyberu mezi FX5200 a R9200. Vitez je myslim jasny (coz papirove tak jednoznacne nebylo...)
23.10.2003 10:23:49   0.0.0.xxx 22
5200ka je o ničom. Kúpte radšej 128 bitového Radeona 9000 alebo 9200. Získate oveľa vyšší výkon, dobrý obraz za rovnakú cenu ako FX 5200 ale nižšiu. Mám to odskúšané a otestované.
23.10.2003 10:30:26   0.0.0.xxx 12
Už se těším na pokračování...
23.10.2003 11:46:17   0.0.0.xxx 22
Musím povedať že tento kúsok vlastním a aj používam hoci bol bios nastavený na 250/400 ja som ho preflashoval na orginal bios ATI na 250/500 a je úplne v pohode. Obraz je úplne super ale mal som aj kúsok ako vami testovaný a ten bol tiež veľmi dobrý. Musím povedať že ak kartu s týmito pameťami zoženiete tak ju kľudne berte mne šla pretaktiť až na 280/540 (ale tam by som už odporúčal pasívy na pamete, jadr určite pôjde viac, lebo som mal doma ten testovaný kus a ten šiel pretočiť až na 325 Mhz) Inak na mojom kompe Athlon Xp 1800 (taktnutý na 2100), ECS Sis 735, 386 DDR266 Cl2 to dalo v 3D marku 2001SE 9160 bodov.
23.10.2003 12:11:28   0.0.0.xxx 22
musim opravdu pochvalit, hlavne za starsi info, sam mam v kompu r9700 takze si akurat pockam na zaverecne zhodnoceni jak starik dopadne
23.10.2003 12:36:55   0.0.0.xxx 22
Po velmi dlouhe dobe opravdu bezchybny clanek (obsahove) ) Asi nejlepsi clanek co jsem za posledni mesice na ceskem internetu vubec cetl. Klobou dolu a vic takovych clanku.
23.10.2003 12:53:33   0.0.0.xxx 22
Test grafik od 3000-8500 s DPH bych chtel tak do 10-14 dni, ale nemuzu to zarucit, brzdou je vstricnost a spoluprace firem, co maji pujcovat karty.
23.10.2003 12:55:23   0.0.0.xxx 22
Ahoj Haski.

Cely vikend ... to asi ne, to musis pridat, jen Aquamark3 na slabych kartach trva treba pul hodiny. Je to zalezitost 14 dni mereni a shaneni karet. Samotne foceni, uprava fotek, vyroba grafu, psani a upload clanku tak 4 dny prace.
23.10.2003 12:59:07   0.0.0.xxx 22
http://service.futuremark.com/servlet/Index;jsessionid=PDHAMGPACCFH?pageid=/support/search&categoryid=2&category=TESTING%3B%20TIPS&search=1
You need a fully DirectX 8 compliant 3D accelerator in order to run Game Test 4. It will affect your 3DMark2001 SE score as much as one of the high-detail game tests. Please note that Game Test 4 is not the same as the nature scene in the demo, which also runs with older 3D accelerators.
23.10.2003 12:59:11   0.0.0.xxx 22
peknej test jen co pravda jen tak dal drzim palce
23.10.2003 13:18:15   0.0.0.xxx 22
Dík za obrovský kus práce. Pochvala autorům za zahrnutí i starších karet, konečně je vidět, o kolik to je teda vlastně dnes rychlejší než před několika lety!

Moc mě taky potěšilo, že jsem se tímto testem mohl ubezpečit, že jsem si opravdu koupil tu nejlepší kartu z daného segmentu: Saphire R9000Pro 64MB :-)

Můžu potvrdit, že je výborná.

Možná by neškodilo výslovně napsat do zhodnocení, že s danými kartami - nejlepšími z tohoto segmentu se dají slušně hrát hry, které vyšly do roku 2003 (výjimky, které nepojedou), možná i některé z roku příštího, že na tom pojede/nepojede hratelně i Half2 nebo Doom3. To bych moc ocenil.

Ať si spousta rodičů ušetří trápení s dětmi (8-15 let), které si vynucují zbytečně drahé karty, protože podléhají reklamě. Vím to z vlastní zkušenosti, jsem "poradcem" mnoha domácností ;-) Dnes skutečně mnoho lidí nemá na drahé karty, ale protože si myslí, že je to nutné, tak zbytečně utrácejí.

Prosím ty, kteří si myslí, že když hra jede pod 30-40fps, že je nehratelná, ať své názory vyjádří až v následující cenové hladině (pod další recenzí), sem to nepatří.

Díky za pozornost.
23.10.2003 14:01:35   0.0.0.xxx 22
Clanek je vinikajici (dik autorovi za trpelivost), presto mam jednu vyhradu: Proc jste netestovali levne karty na slabsi sestave, zhruba tak 1.0 - 1.3 GHz?
23.10.2003 14:04:49   0.0.0.xxx 22
Nevie niekto ake parametre ma karta TNT2 Vanta?
Lebo ked som videl kolko hier neslo na M64, a mne idu dobre (aspon tie co som hral) a bez vecsieho sekania.
23.10.2003 14:29:50   0.0.0.xxx 22
chel bych se optat jestli by nešlo dát do testu dodatečně ATI od Saphire (levi) se 128MB pamětí měl by mít 128 bit sběrnici... tak by mě zajímal jestli ten nárůst výkonu stojí zato děkuji alespon za odpověd.. :-)
23.10.2003 14:33:10   0.0.0.xxx 22
Ja sem mel dve fxka na vyzkouseni.Obe 64 bitu sbernici,Jeden asus s pasivem cena okolo 2700 frekvence byly 250/166DDR a vykon kolem tech 5500 v 3dm2k1 na XP 2100+ nF2.Druha byla prolink cena oklo 2300 ale frekvence byly 250/500! misto 250/200DDR ta uzx jela neco pres 6000 ale na mou mx400Se ktera mi jede na 300/400 to nemelo ani nahodou.S ni sem dal pres 7000 bodu.
23.10.2003 15:07:02   0.0.0.xxx 22
Pekny clanek,ale mel vyjit tak o 14 dni driv - rozhodoval sem se co si koupim,nakonec to byl Radeon 9000Pro 128MB.Dybych to vedel taxi koupim 64MB.No musim ty pameti nataktovat :-)
23.10.2003 15:13:09   0.0.0.xxx 22
to sem se pokochal, pred par dny jsem si koupil bazarovou Manli Radeona 8500Le a vysledky testu (co autor u nekterych testu nameril, ktere jsem delal i ja UT2003,3Dmarky,atd.)odpovidaji ... chrochtam blahem.
23.10.2003 15:58:14   0.0.0.xxx 22
moc pekny, hlavne se mi libi srovnani prumerne fps na konci clanku
Az budou testy vsech karet( i stredni a vyssi tridy) tak by mozna stalo za uvahu udelat PctVGAchart...
23.10.2003 20:18:49   0.0.0.xxx 22
Sapphire se jiz ozvali a mozna neco dodaji, sezenu mozna i KYRO karty a bude re-vydani (za mesic treba), uvidime zda to vyjde.
23.10.2003 20:29:45   0.0.0.xxx 22
Test se me libil, byl pekne podrobnej, hlavne zamereni jednotlivych testu me zaujalo. Sam mam 8500 ne LE, ale build by ATI a na tu si nemuzu stezovat, vsechny hry me jedou v pohode 1024*768 bez trhani a vetsinou na max detaily a to mam XP1800+, takze na co kupovat drahy karty, sehnal sem ho pred rokem na inzerat za 3100.
23.10.2003 21:38:23   0.0.0.xxx 22
Gratuluji! Získal jste nikdy neudělenou cenu PCT za obsahově výborně zvládlý článek.

Nikde jinde sem na našem netu nic podobného už léta neviděl. S chutí sem si to všechno přečetl a zazpomínal na TNT2

Jen tak dál! dávám 100% ... a nejsem asi sám ;)
23.10.2003 21:46:58   0.0.0.xxx 22
Diky tomuto clanku se nestidim za grafiku v mem nabusenem kancelarskem stroji :-)
23.10.2003 22:46:55   0.0.0.xxx 22
No já právě už měsíc prolejzal všechny možný testy a vždycky vyšlo FXo o něco pomalejší než 9100ka, ale vždycky rychlejší než 9000/9200ka, zvlášť po nataktování, ale to měli zase kousky se samsungama certifikovanýma na 250Mhz a to dělalo hodně - cca 9500 a někde skoro 10k v 3DMarku2001

osobně mi je taky sympatičtější Radeon, ale v současný době mám bordel s tím, že mi jde o pasivní chlazení a tam bohužel 9100ka odpadá.

další karta s pasivem je radek 9600ka, ale to je zase skok navrch a nevim esli se to vyplatí si připlatit..:-/
mám v současný době otevřenou bednu a 2 větráky + ten křikloun na grafárně
23.10.2003 22:48:56   0.0.0.xxx 22
no to že je 64bit o ničem, o tom žádná, sám sem se nechal napálit a koupil MSI T128 5200 ... teď si mám vybrat jinou..

taky sem s ňou udělal v 3Dmarku jen 4700 bodů + 3Dmark2000 byl eště pomalejší než moje stará GeForce256...

bavim se o 128bitové verzi se slušnýma paměťma (na těch 250MHz +/-)
23.10.2003 22:59:29   0.0.0.xxx 22
jo tak, vlastně max. kvality jsou max. kvality...

beztak mám ale slabší procesor (Duron 1,2GHz), takže v testech pro slabší procesory to bylo o něčem jiném.. ale i tak si počkám až vyjde otestování Radka 9600 do kterýho bych šel radši, ale bohužel za příplatek..
24.10.2003 01:13:12   0.0.0.xxx 22
Pridal jsem tam jeste vysledky z digit-life, tak mi uz snad budes verit, ze FX 5200 je proste tak pomala, jak jsem nameril ...
24.10.2003 01:15:27   0.0.0.xxx 22
1. jde o to udelat pak grafy vsech segmentu dohromady na jednom cpu
2. slabym grafikam uz lepsi cpu casto nepomuze, tak je to jedno
3. aspon se to dobre rozskaluje, s cpu 1.3 by se r9200, 8500, ti200 i 9000pro srovnaly na stejnych vysledcich
24.10.2003 01:22:36   0.0.0.xxx 22
TNT2 Vanta: 100/125MHz, 64 nebo 128bit to nevim jiste, fill-rate: 200MPixel/s, bandwith: 1 nebo 2GB/s
TNT2 Vanta LT: 80/100MHz, 64bit to nevim jiste, fill-rate: 200MPixel/s, bandwith: 0.8GB/s


24.10.2003 01:23:58   0.0.0.xxx 22
Diky za pochvalu, ale mozna by nebylo spatne precist i uvod, presne to mam totiz v umyslu ;-)
24.10.2003 01:26:00   0.0.0.xxx 22
Diky za pochvalu, akorat musim rict, ze i kdyz 100% davaji skoro vsichni, tak to Internet Explorer zobrazuje jako neco okolo 80% (Mozilla spravne), je to videt jen ve zdrojaku, kolik to presne je.
24.10.2003 01:29:33   0.0.0.xxx 22
Primo ze zastoupeni Sapphire v CR se mi snazi vysvetlit, ze oni delaji proste jen siroke spektrum, ze je to spis problem prodejcu, jak maskovane nabizi treba karty s 64-bitovou sbernici. Uvidime, mozna spolecne udelame clanek o nesolidnich prodejcich ;-)
24.10.2003 01:36:07   0.0.0.xxx 22
Jak jedou dnesni hry je videt z posledniho shrnujiciho grafu a jak mam vedet, jestli na te ktere karte pojede DooM III ci Half-life 2?
Zatim jsou to jen spekulace a pre-realease benchmarky prominanentnich serveru, v DooM III to zatim vypada na vedeni FX5900, zahrajete se slusne asi s cimkoli od 9500Pro navrch, v Half-life 2 kraluji Radeony, po zapnuti pouze DX8 ani nVIDIE nejsou spatne, viz tomshardware.com treba, to se neda proste tak napsat ...
24.10.2003 01:41:46   0.0.0.xxx 22
Vazne by to chtelo nejakou registraci aby se tu nejaci dementi nevydavali za nekoho jineho! " Autor: Lix
Datum: 23. října 2003,22:38:23 " povazuju za provokaci a doufam ze se to nebude opakovat (mimochodem ja jsem v 99% pripadu pod stejnou adresou takze by se to dalo v pohode overit kdo je kdo) a pokud dotycny nevi ze tu je nekdo se stejnym nickem tak to jsem byl mozna trosku hruby a v tom pripade beru za samozrejme ze "kdo driv prijde, ten driv mele".
Mimochodem dik ze si mi alespon pripomel ze bych si mel nick registrovat do fora ktere sice nepouzivam ale..... jeste stesti ze jsi se nesnazil imitovat me lip;-)
24.10.2003 06:20:13   0.0.0.xxx 22
TNT2 M64 125/125 64bit fill-rate: 250 / 500 MPixels/s
24.10.2003 06:21:35   0.0.0.xxx 22
To je dobre ze tady bude i KYRO jestli bude
24.10.2003 06:34:51   0.0.0.xxx 22
30-40fpsje tak optimalni na strilecky Normalne se da vydrzet i tech 15-20fps docela v pohode kdyz neni moc rychla akce
24.10.2003 07:48:58   0.0.0.xxx 22
Vanta je 64-bitova
24.10.2003 09:54:53   0.0.0.xxx 22
Recenze je opravdu moc pěkná a je taky dobře, že už konečně někdo pořádně upozornil na 64bit sběrnice. Jedna věc mi ale nesedí a to poznámky k Radeonu SDR. Já mám Radeon 7200 built by ATi (standardně 155MHz), je to opravdu tak, 7200 je nepatrně pomalejší než Radeon SDR). Další věc je, že podporuje antialiasing 4x až do 1024*768 (i na kvalitu), takže ne jen do 800*600.

To Kyro(I/II nebo IISE) by se do testu opravdu hodilo, stejně jako nějaké "novější" VooDoo (pro srovnání). Nechystáte do budoucna test nějakých starších grafických karet? Třeby by se s odstupem času ukázalo, jestli je skutečně TNT2 lepší, než VooDoo3, nebo která grafická karta bez T&L jednotky je nejvýkonnější (TNT2/Radeon7000/KyroII/VooDoo...). Takový test jsem dosud nikde neviděl a mohl by mít zajímavé výsledky.

Už se těším na pokračování článku, jen tak dál!
24.10.2003 11:31:30   0.0.0.xxx 22
Podle mne ale ve hre by nemelo momentalni fps moc klesat pri max. zatezi pod tech cca 30fps, potom to opravdu nestoji za nic. Kdo chce opravdu hrat, mel by jsi v aktualnim prodeji novych karet vybirat nekde od serii x6xx. Niz bude ubirat rozliseni a detaily. Ja tedy mastim (1024*768*jak kde, XP2500, 512/333, R9800 - drive Ti4200)
24.10.2003 12:38:52   0.0.0.xxx 22
Vim ze to bude vypadat zaujate, ale proste nevim. Nejak mi v poslednich dvou tabulkach chyby hodnoceni G3Ti200. A taky volba firmy u teto grafiky neni zrovna nejlepsi. Vemte si od nejake jine firmy a zaradi se hned za Radeon 8500LE.
jinak souhlasim s hruznym vykonem FX5200.
PS: Nejsem ani ANTI RADEONAK ani PRO N-Vidia. Proslo mi rukou velke mnozství karet od TNT2-64, KyroI KyroII, G2 TI,G2MX, G3TI200, Radeon 8500,Radeon 8500Le a dalsi. Proto bych se klonil k lepsimu hodnoceni G3Ti200
24.10.2003 12:46:46   0.0.0.xxx 22
Chtěl bych upozornit a poprosit autora článku, aby neudělal stejnou chybu, jako byla v PC tuningáckém megatestu grafik někdy z listopadu 2002, a to, aby v dalším článku popisujícím střední kagegorii umístil do grafů minimálně jednu nebo dvě nejlepší karty z kategorie do 3000Kč.

Opravdu to považuji za velice důležité pro zvýšení přehlednosti, aby bylo vidět jak navazuje střední kategorie na tu nejnižší. V tom listopadovém testu mi to tehdy hodně chybělo, když jsem se rozhodoval zda mám jít do Radeona 8500 či GeForce3 (které spadly do nižší kategorie) nebo zda nárust výkonu u tehdejších favoritů GeForce4 4200 stojí za několika tisícový příplatek.

To stejné samozřejmě pak udělat mezi 3000Kč-8500Kč a 8500Kč a výš ..

Fakt moc dík
24.10.2003 13:32:19   0.0.0.xxx 22
letos jsem jej koupil ve vyprodeji za 1700 Kc od Herculesa a byl to nejlepsi kup za cely muj zivot.
24.10.2003 13:35:27   0.0.0.xxx 22
nakonec jsem koupil 8500 a dobre jsem udelal.
24.10.2003 15:20:05   0.0.0.xxx 22
mno cim vic tim lip ani 200 fps neni na skodu...
24.10.2003 16:25:03   0.0.0.xxx 22
tak v tom případě ať se máš od čeho třeba odrazit :o) To jak tady mluvím o FXku tak sem to fakt prolízal a našel třeba tohle:

http://www.vts.cz/DetailPage.asp?DPG=47665

že by přesně ta karta co sem kupoval jako 64bitovou a dávala v 3Dmarku2001čce 4700? Schválně se podívejte na uvedenou šířku sběrnice...

(p.s. opravdu nejsem nvidiamaniak, jen sem prolízal horu testů a navíc mi jde o pasivní chlazení)
24.10.2003 16:38:04   0.0.0.xxx 22
Super clanek.... fakt se mi hodi, ale zajimalo by me, jak by to dopaldlo, kdyby se k tomu pridal Radeon 9600 (bez PRO)... ten se totiz vejde do 4000 i s dani a zajimalo by me, jestli bude jeho vykonnostni rozdil velky...????
24.10.2003 17:03:51   0.0.0.xxx 22
200 FPS je ti kničemu páč to nezaregistruješ kdyš máš refreš Moňase 75Hz tak ti stačí 75 fps a víc je zbytečnost... proto se zapíná v-synch samo že ne na testech ale kdyš hraješ.. takže teorie čim ví tim líp platí jenom do určitý chvíle..... mimo to já sem hrával i starý UT na 200MMX s Voodoo1 průměrně 21 fps a nestěžoval sem si...
24.10.2003 18:46:07   0.0.0.xxx 32
Ve své mladičké nerozvážnosti jsem si kdysi koupil Gk Vantu a kupodivu jsem zjistil že mám výrobek, který není ani na stránkách výrobce. Mám totiž 128bit Vantu s 32MB pamnětí. Hodně jsem četl, že je 32 mega zbytečné na tuto kartu, a proto se tam nedává, ale do nedávna se na ni dalo hrát bez problému cokoli při rozlišení 800x600 a někdy i pri 1024x768 ale pravda pouze při 16bit barevné hloubce. Bohužel ovladače od nVidie jdou nejak k čertu a čím dál víc se zacaly ve hrách objevovat chybjející textury nebo chyby v obraze. A taky chybjejí nové technologie které je třeba pro zpuštění posledních titulů her volali po výmněně Gk. Tak že nezbylo nic jiného než dát kartu do šuplíku a nechat si ji jen jako záchraný kruh (v nouzi se hodí všechno).
Po srovnání výsledků s jinými Gk typu TNT2 M64 nebo G2 jsem někde o 300 bodů před M64 v 3DM2001 a to v netaktovanem stavu. Vím že to je mic moc karta, ale slouzila přes 4 roky a za ty peníze udělala dost práce (stála téhdy nějaké 2800.- bez DPH)
24.10.2003 19:34:12   0.0.0.xxx 22
Musim se opravit, opravdu je šířka zbjernice jen 64bit
dále jsem zjistil Vlastnosti grafického procesoru
Kódové jméno GPU je NV5, výrobní technologie 0.25u,
velikost paměti 32 MB, GPU Takt 100 MHz (jde až na 150), RAMDAC Takt 250 MHz, Pixel Pipelines 2, TMU Per Pipeline 1,
Vertex Shaders ani Pixel Shaders nejsou podporovány, Hardvérová podpora jen DirectX v6.0, Pixel Fillrate 200 MPixel/s, Texel Fillrate 200 MTexel/s,
Paměťová sběrnice typ SDR, Šířka sběrnice jak jsem se již opravil jen 64 bit, Takt pamnětí je jen 125 MHz (špatně taktovatelný) a nakonec Šířka pásma ta je 1000 MB/s
24.10.2003 19:57:47   0.0.0.xxx 22
Existuje způsob, jak softwarově vypnout monitor pod Windows XP? Když jdu v noci spát a chci nechat zapnutej počítač (třeba když přes noc stahuju z netu), tak chci softwarově vypnout monitor. Nechci to vypínat síťovým vypínačem na monitoru, takovým častým vypínáním se ničí. Jde to udělat softwarově (přes DPMS)? Abych kliknul třeba na ikonku a monitor se vypnul??? Dík.
24.10.2003 23:31:47   0.0.0.xxx 22
Nesmysl, vykon na taktu 175/400 je u vsech Ti200 stejny, navic toto byla jen nize taktla Ti500 a verte ze to byla dost draha karta od Inna a i vybava ci provedeni tomu odpovidalo. Btw, mohl sem mit Sparkle, ale je to proste Ti200 175/400. nevim o co jde. Hodnoceni chyby, protoze jsem hodnotil jen ceny grafik pujcenych primo ze skladu, ne ty co jsem sehnal po lidech.
24.10.2003 23:33:30   0.0.0.xxx 22
Vsecko nakonec budu ve spolecnych dlouhych grafech a uvidime jak se to prolne, proste posledni clanek vsecko do kupy prave styl ala 3Digest nebo VGAcharts.
24.10.2003 23:42:17   0.0.0.xxx 22
Tohle jsou grafiky do 3000 s DPH a kategorie 3000-8500 s DPH se uz dela ...
Nakonec bude vse dano dohromady, slabe, silne, vsecko ..
24.10.2003 23:44:32   0.0.0.xxx 22
Ovladaci panely -> Zobrazeni -> Vlastnosti (nebo prave tlacitko na plose a Vlastnosti) -> Sporic obrazovky -> Napajeni -> Vypnout monitor -> Nastavit treba za 5 minut a je to ne?
A jinak: Jak to souvisi s tematem diskuse a clanku ??? ;-)
25.10.2003 05:09:44   0.0.0.xxx 22
Nevím, kde se bere v článku /panu redaktorovi/ tolik nenávisti k firmě NVidia, z jinak výborné recenze přímo srší odpor k NVidii, zejména závěrečné srovnání.
Je to pro to podvádění s ovladači? Vždyť podvádí více-méně všichni. Jde jenom a vždy o prachy a zisky, nic jiného.
Ani tento článek, i když jinak bezvadný, není fér.
Nelze srovnávat nejhorší výrobky na trhu s čipy NVidie s tím nejlepším s čipy Radeon. I karty ASUS a MSI jsou zde deklasovány na totální šmejd.
Bohužel, výrobci karet se potřebují zbavit levně nakoupených pamětí, které s bídou šlapou na hodnotách, uvedených na štítku a cpou je, kde se dá /proto ty hodnoty 166,183/. Ale za to přece nemůže výrobce čipu a solidní prodejce by vůbec tyto zmršené karty neměl odebírat.
Postavme proti sobě dvě na parametry stejné grafiky s čipy NVidia a Radeon a uvidíme, že výsledky budou velmi podobné. Někde povede Radeon, někde NVidia - záleží, jak je naprogramována hra nebo test.
A 99% lidem je naprosto jedno, zda jim hra jede na fps 53 nebo 59.
Mějte se. Xaver
25.10.2003 08:05:04   0.0.0.xxx 22
Tak tenhle článek musel pěkně rozvířit atmosféru v nVidia marketing department...:o) (pokud to někdo četl). Ještě včera jsem byl rozhodnutej pro FX5200 no po dnešku to vidím na nějakýho Radeona.. :o)

Výbornej článek a nemůžu v hodnocení jinak než za 100 .))
25.10.2003 12:20:33   0.0.0.xxx 22
Radeon 7200 je taktovan stejne jako SDR, protoze i ty byly 160/160, jen oficialne uvadene 166/166. A FSAA 4x vam v 1024x768 jede i na kvality, protoze mate asi 64MB verzi.

KYRO jsem moc chtel a myslim, ze bude. VooDoocka bych musel sehnat asi PCI (ne AGP 2x), kdokoli by chtel zapujcit do testu, rad otestuji a pridam.
25.10.2003 12:25:15   0.0.0.xxx 22
Zadna nenavist tam neni, naopak prece jsem rad zavzpominal na GF2 GTS nebo GF3 Ti ...
Ze ted nVIDIA proste v lowendu nema tak dobre grafiky, za to nemuzu. Zkuste si precist treba recenzi ASUS FX5900 Ultra ode me a pak hodnotte mou "nenavist" k nVIDIA. Jak jste si mohl precist v uvodu, postupne otestuju cely trh a vse bude dohromady, takze bez podezreni o neobjektivnosti (proto jsem pripojil i vysledky z digit-life)!!
nVIDIA je firma, ktere vdecime za mnoho pokrokovych oddeleni, cheatuji opravdu vsichni, jedine jejich marketing se mi nelibi (pomlouvani ostatnich), tot vse, nemam nic proti nVIDIA.
25.10.2003 14:09:07   0.0.0.xxx 22
Nechcete eště dodatečně udělat stále více oblíbené srovnávání kvality obrazu? viz nedávný test FX5700 na tomshardwaru... když sem měl tu mrchu 64bitovou, tak sem si všímal, že je třeba v Quake3 všechno nějak podivně rozmazané, často horší než u G256...

nejlíp přes javascript prolínat obrázky po najetí myší..
26.10.2003 08:16:53   0.0.0.xxx 22
Já jsem pouze vyjádřil svůj dojem z celého článku, celkově jej chválím, ale nesouhlasím s výběrem některých karet pro tento test.
Vždyť si to zpětně proberte /FX 5200 vs. R9xxx/:
NVidia - 3 karty 64-bit, 250/166, 250/183, 250/200
1 karta 128-bit 250/200
Radeon - 1 karta 64-bit, 200/166
5 karet 128-bit, 275/275, 275/250, 250/250 atd.
Vždyť existují i lepší karty s čipy NVidie 5200, některé Prolinky Ultimate jsou taktované 250/250, u ASUSU a MSI by se také něco lepšího našlo. Možná cenový limit měl být trochu vyšší.
Neznalý človíček po přečtení čláku si řekne:"Ten ASUS a MSI, to musí bejt póvl firmy, to takový Sapphire a Herkules, to jsou špica firmy".
Přitom Sapphire se velmi pohoršil a plácá na grafiky cokoliv, aby se zbavil zmetků pamětí na skladě. Tomu, že chce sortiment pro všechny uvěří opravdu jen naprostý laik.
Ale uznávám, musíte brát, co Vám kdo půjčí. Firma LEVI si také moc velkou reklamu neudělala s tím 64-bitovým sortimentem.
Už jen na závěr:
Sám vlastním grafiku Prolink FX 5200 /128-bit,4ns/ za 2520,-Kč s DPH, koupená běžně v maloobchodě.
Defaul 250/200(400), po úpravě 325/263(525). Naprostá spokojenost, nemám hru /2002-2003/, která by nejela nebo trhala na plné detaily. Navíc vyšší technologie DX 9 a cenově za pusu.
Mějte se. Xaver
26.10.2003 08:38:15   0.0.0.xxx 22
Ale vzdyt jsem prece pokryl vsechno - FX 5200 64 i 128 bit, to same u Radeonu 9200 i MX-440. Treba popravde od Inna FX5200 jsem si sliboval dobre pretaktovatelnou kartu (dle zvesti) a neurodilo se. Vsak uvidime v midrange a highend, muye se situace s vyberem kusu obratit ...

FX5200 ma podle me v danem segmentu jedine vyhody - rychle FSAA a rychle (a oproti R100-RV280) i kvalitni anisotropni filtrovani.
26.10.2003 10:16:25   0.0.0.xxx 22
Já mam třeba na monitoru v 1024x768 120Hz a Quake III mi test hází cca 160fps jsem spokojenej protože ani v té největší síťové řežbě nejdu pod 60fps :-P
26.10.2003 13:05:00   0.0.0.xxx 22
chces kartu? naco su ti recenzie, ked chces lacnu kup r9100, ked drahsiu tak r9600pro (ak zozenies tak racej 9500pro) a ked drahu tak r9800pro... nieje o com
26.10.2003 19:55:43   0.0.0.xxx 22
Nenechte se odradit mojí jakoby kritikou, článek je opravdu perfektní, nic lepšího jsem dlouho nečetl.
Jenom mě nesedí odsouzení FX 5200 jako totální šmejd.
Kdo vlastní R9xxx bude zastáncem toho, co si koupil, přes to nejede vlak.
Já se zase biji za FX 5200, není to žádná sláva, ale není to vyložená nula. A kdo to umí, upraví si tuto kartu na perfektní výkon za nízkou cenu.
Přiznejme si, je to technologie o kousek dále /DX9/ proti levným Radeonům. Sice někde jsou to poskakující diapozitivy, ale levný Radeon to vůbec nespustí. A je úplně jedno, zda FX 5200 dá fps 5 a o několik tisíc dražší karta fps 8-12, stejně to hratelné nebude. A na špičku s fps nad 30 většina z nás nemá.
Nejsem programátor, možná budu plácat nesmysly, ale zatím se programuje pro DX7, DX8, DX8.1 - aby se co nejvíce programů nebo her prodalo pro nejpoužívanější grafiky.
S čím jsem se zatím setkal, tak pouze MS Flight simulátor 2004 automaticky instaluje DX9.
Berme to s rozumem, pro programy /hry/ pod DX 8.1 a níže je levný Radeon 9xxx lepší, je pro to navržený.
Pro programy /hry/ pod DX 9 /zatím prakticky nic není/ vychází lépe z levných karet FX 5200, viz 3D Mark 2003.
Já upřednostnuji nové technologie a oželím pár fps ve výkonu.
Jinak Mirku, jen tak dál v dalších částech, i když se obávám, že opět v dražších kartách do 8500,-Kč bude naprostá nula FX 5200 Ultra, která sem mimo ceny vůbec nepatří.
Mějte se. Xaver
26.10.2003 23:09:04   0.0.0.xxx 22
FX5200U nula nad 3000? nevim, myslim, ze se pobije s Ti500 a mozna i Ti4200, alespon v necem
Uz se programuje i pro DX9 (Tomb Raider:AOD a urcite jeste neco dalsiho), je fakt, ze nic DX9 NEVYZADUJE.
Me slo proste o to, ukazat, jak si na ktere grafice lidi za svoje penize zahraji, samozrejme jsou i takovy, kteri chteji DX9 (at treba sami zkouset programovat nebo jen obdivovat dema) a nebo chteji i starsi hry s FSAA, pak je snad nenavadim, aby se FX5200 vyhnuli.
27.10.2003 04:14:49   0.0.0.xxx 22
Já tím myslel, že FX 5200 Ultra nemá moc šancí proti výkonu R 9600/Pro/. Přece jenom je FX 5200 hodně očesaná a je tam i cenový rozdíl.
Zkuste pro zajímavost u FX 5200 Ultra snížit hodnoty na 275/275(550) a porovnat výkon s testovaným Sapphirem R9100 Pro 275/275(550).
Já už vše vypisuji podrobně a zřetelně, jelikož za pár hodin přijdou do práce a k netu odborníci-profici, většinou vlastníci Radeonů a ti se do mě patřičně pustí, co jsem si to dovolil, hájit výrobky NVidie.
A proto ještě jednou pro ně:
Mluvil jsem /psal/ o výkonu pod DX9 - čili asi zatím jediný program 3D Mark 2003, kde FX 5200 spustí všechny testy, je proto zde výkonější, má novější technologii. Samozřejmě pořádná 128-bitová grafika na plných frekvencích, žádný očesaný zmetek.
Jinak pod DX 8.1 a níže vychází lépe Radeon i když 99% lidem je úplně jedno, zda jim např. Mafia s FX 5200 jede fps 34 a s Radeonem fps 38 /to bude zase námitek, že to někomu jede přes 40 nebo více/.
No nic Mirku, budu končit, těšilo mě.
Mějte se. Xaver
27.10.2003 09:49:18   0.0.0.xxx 22
Anizotropní filtrování: "...Radeony dělají více filtrování."
Radeony =<9200 neumějí trilineární f. společně s anizotropním. Na to jste zapomněl?
Je jasné, že na nové hry tyhle grafiky nemají, ale na starších se dá použít i AA a AF při dobré hratelnosti, tak by se to mohlo objevit v hodnocení.
Ještě 16.9. jste používal hodnocení pomocí indexů, proč jste od něj upustil?
Paměť 128MB v tomhle segmentu jsou zbytečně vyhozené peníze, chybí mi tu grafika FX5200 64MB/128bit. Nebo to je celé jen reklama na špatně prodejné Radeony od firmy LEVI?
27.10.2003 11:14:12   0.0.0.xxx 22
Ja sem mel TNT2 Pro. Casem mi zacal hucet vetrak, tak sem ho vylepsil olejem LUKANOUVydrzelo to asi pul roku bez problemu,pak zase zacal hucet,az jednou nahle prestal.Nevenoval sem tomu pozornost,protoze kompik porad behal vpoho.Az jednou(zhruba za dalsi pul rok) sem se mrknul dovnitr a zjistil ze vetrak se ani nehne.Tak sem tam dal pro zmenu TECSO olej a vetracek se pekne roztocil a fungoval do te doby nez sem kartu prodal i s kompem.Ale to ze mi to jelo pul roku s pasivem to sem teda fakt cumel.A o necem takovem jako taktovani sem nemel ani paru,ted dostat se mi do ruky,tak z ni vymackam co se da.
27.10.2003 14:38:56   0.0.0.xxx 22
Gratuluju supr srovnani karet, tohle bodlo. A co se tyce AA a FSAA tak to je nanic. Hraju hry na ti4200 1024x768 bez AA alebo FSAA a je to v pohode, takze kuli temhle blbynam bych zrovna fx5200 nekupoval.
27.10.2003 14:42:27   0.0.0.xxx 22
si uvedl hodne stupidny priklad. Protoze praveze pri hodnotach 34 - 38fps je kriticky kazdy fps navic, takze jo tohle by jednoznacne rozhodlo ve prospech radeona. V hodnotach 112 - 116 je naozaj suma fuk nejakych 4fps, ale pri nizsich hodnotach to je presne naopak.
27.10.2003 14:45:32   0.0.0.xxx 22
ja proste miluju kdyz nekdo skalopevne tvrdi ze nejakym 99% lidem je to a to fuk. Proboha jesli opravdu 99% lidi s timhle souhlasy, pak to sou same kancelarske krysi, ktery nevedi ze pocitac se da pouzit i na vic nez jen word.
27.10.2003 16:05:23   0.0.0.xxx 22
musi vydelavat penize a ne parit hry.

A TY BYS MEL JIT DO SKOLY, UDELAT V JEDNE VETE DVE HRUBKY "I" a "Y", TO JE TEPRVE SILNY KAFE... :-)
27.10.2003 17:22:29   0.0.0.xxx 22
Radeony delaji vice filtrovani, nemluvim o kvalite ani o tom ze jako zaklad maji pouze bilinear (kdybyste cetl ode me vse,tak vite ze nezapomnel).Proste 16:1 filtr to vyostri laicky receno dale nez 8:1,nemluvim o kvalite ... Na prani poslu na mail screenshoty.
Hodnoceni pomoci indexu bylo asi zbytecne slozite,ty pridane hodnoty jako capabilities,fce,kval.ovladacu necham na subjektivnim posouzeni ci digit-life.com,navic v takovem mnozstvi bych se upocital k smrti ;-)
FX5200 64MB/128bit chybela, ale stejne jako nektere Radeony,slo o to,ukazat rozdil 64 a 128MB a 64 a 128bit a to tam snad je.Kdybyste videl jak sem shanel karty,vedel byste,ze to byla zbytecna poznamka.
27.10.2003 17:55:58   0.0.0.xxx 22
Pokud hraješ na Ti4200, tak nechápu proč tě vzrušuje nějaká FX 5200 nebo slabší Radeon.
Pařany také tyto karty vůbec nemusí zajímat, určitě mají nabušené miláčky.
A my, ten zbytek, který na počítači pracuje a občas si něco zahraje, musíme se někdy smířit i s fps pod 30.
Až trochu dorosteš, zjistíš, že počítač je také na něco jiné, než hraní her.
A na milování jsou ženy a dívky. Měj se.
27.10.2003 21:13:46   0.0.0.xxx 22
Taky nechapu proc te vzrusuje nejaka fx 5200 kdyz mas ti 4200 ja mam zatim Geforce 3 ti 500 64 mb ram.(270/590)
dale k tem fps......aby se nic netrhalo staci 24 fps.
a k tem kancelarskym krysam.......mas pravdu .aspon podle me.
Jo a co jsem videl na posledy me naprosto zarazilo...
Jedna sekretazka pouzivala jeden (vylozene herni stroj) jako psaci stroj. ....vubec nechapu proc kupujou pc.
V nekterych pripadech je to bezpochibi vyhazovani penez.
(urcite by stacil psaci stroj)-a este by usetrli na elektrine
28.10.2003 17:39:29   0.0.0.xxx 22
Blbost ja mam zrovna Inno Tornado GF3 Ti 200 a zdrejme sem chytl jednu z tech s 4ns pametma a provozuju ji s mensi upravou chlazeni (odesel vetrak a upadly chladice pameti) na 220/460 a fouka mi na ni jeden 80mm vetrak na boku case a je to jen vlazny kdyby slo v ovladacich dat vic kua...
28.10.2003 23:14:13   0.0.0.xxx 22
Ja mam Ge3 TI 200 od Palitu ...se 128MB... Provozuju ji na 175@255/400@544. (Pameti jdou i na 560...ale v nekterych testech se "cuka" obraz.. Jinak se neobjevujou zadne chyby v obraze)

KT400, AMD XP 1700@2Ghz (160*12,5), 512MB Kinstone. ...a 3Dmark2001 9500 bodu, 3Dmark03 1250 bodu. Jestli chcete nekdo kartu za 2k ..tak jedine GE3 ti 200) ..protoze ma asi ze vsech "low-end" karet nejlepsi pretaktovatelnost.

btw..kartu maj porad v ceniku jedny nejmenovany firmy za 2200 s DPH
29.10.2003 00:07:26   0.0.0.xxx 22
Opravdu pěknej test, jen tak dál, už se těšim na mainstream a hi-end.

Hodně zdaru
30.10.2003 08:08:33   0.0.0.xxx 22
moje inno GF4 MX, 8xAGP, 64MB, TVout, VIVO - necelých 1500,- i s DPH. Jinak 3DMARK2001 - 6544. Jinak opravdu velmi pěkné.
30.10.2003 08:33:12   0.0.0.xxx 22
V tomhle článku http://www.pctuning.cz/titul nistrana/hardware/grafickekarty/Default.aspx?CatID=201&LayId=2&ArtId=18276&ChapID=3684 jste napsal "...ATi má hluchá místa s méně filtrováním...". U starší architektury (ATI) je to ještě horší (jen čtyři úhly).
Ani 16:1 filtr nevylepší přechody mezi "mip-map levels", ty budou pořád patrné.
Tohle je spiš akademická diskuse, u grafik téhle kategorie se AF dá použít max. u her typu Q3.
K té FX5200 vs R9200: jste PCTuning, tak bych očekával i pohled z hlediska "ladění". U R9200 údajně nejde zvýšit frekvence - zkoušeli jste to? Je fakt, že u nás jsou ceny FX5200 vyšší než R9200, což je asi odraz prodejnosti (jinde ve světě jsou ceny více srovnatelné). Vzhledem k tomu, že tyto karty jsou určeny primárně jako kancelářské s možností příležitostně se odreagovat, bych viděl výhodnější FX, protože má DX9 - tedy plnou podporu příštího OS od "našeho milého" MS.
Začínající gambler (u nás), který nemá moc peněz, si většinou pořád ještě kupuje GF4MX(SE) od noname firem za nějakých 1200 Kč, pokud nemá grafiku integrovanou.
S pozdravem
Michal K.
30.10.2003 15:54:00   0.0.0.xxx 22
osbne vlastnim FX5200 128/128 zde testovanou...chtel sem taky zduraznit,ze ma Tv-out a moznost pripojeni dvou monitoru (nevim jak sou na tom ostatni karty),ale nekde byli o ot drazsi...a uz by teoreticky stoupa jista hodnota :o) (proste ji mam tak ji musim obhajovat :o)

dale sem chte co se taktovani tyka FX se da vcelku slusne taktovat(sem nekde cetl) kde stoupa taky jeji vykon...tohle bych rad nekde videl jak v cislech nebo pokud stim ma nekdo nakou zkusenost.

nejsem zadny odbornik,ale s kvalitou obrazu sem taky spokojenej driv sem mel gf2mx32mb (hodne dobra :o)
30.10.2003 17:56:22   0.0.0.xxx 22
ray: co terba Powerstrip?:-) -->> muzes si tam nastat "jakou chces" frekvenci..klidne jadro 350:-)
30.10.2003 19:53:05   0.0.0.xxx 22
Sehnal jsem Radeon 9100 od ST-labu se 64MB pameti a TV-OUTem za 1900 s DPH. a to jsou tak uz skoro tri mesice. ty ceny jsou fakt mimo.
31.10.2003 11:17:53   0.0.0.xxx 22
Podle mych zkusenosti by se take docela slusne promitnul do celkoveho vysledku.
Hadam nekam k GF2Ti a GF4-440. +/-
Mel jsem moznost testnout a porovnat Radeony 7500 128bit/128MB DDR vs. 8500LE 128bit/64MB DDR narust u 8500LE se pohyboval mezi 46 - 123% (3DMark2001SE, UT, UT2003)
Fakt, ze Radeon 7500 dostane na pr**l od GF2MX ci R7200 je mirne receno zavadejici, vezmu-li v potaz, ze jsem u teto karty dosahoval v zavislosti na taktu v defaultnim nastaveni 3DMarku2001SE hodnot 4526 - 5006 bodu.

Tedy az na tuto chybejici kartu sqvele poctenicko.
Gratuluji
1.11.2003 10:28:24   0.0.0.xxx 22
Diky za zajimavy prispevek.
Kde si protirecim? V clanku stale srovnavam 16:1 ATi a 8:1 nVidie, nic vic s tim neudelam, je fakt ze AF u R200 a odvozenych je hnus.
S tim vykonem nesouhlasim, u FX5200 ci Radeonu (pokud vam nevadi ta kvalita) si AF muzete klidne zapnout skoro vsude.

FX5200 vs R9200: Jsme PCtuning a pretaktovaval jsem vse. HIS 9200 mel BIOS, se kterym nebyl problem pretaktovat, psal jsem to az na 270/230. S FXky sem mel smulu, coz sem taky psal, zadna az Inno3D 64bit nesla moc taktit (5ns pameti, ani chlazeni nic moc). Jen abych nameril jeste vysledky vsech 21 karet v OC stavu po me nechtejte, navic by se to zneprehlednilo a at koupite cokoli, jistotu OClocku nemate.

S tim zacinajicim gamblerem souhlasim, koneckoncu do 2000 s DPH je GF4 MX-440 tipem PCt, neni co dodat.
1.11.2003 10:31:44   0.0.0.xxx 22
Nesehnal a myslim, ze u toho popisku HIS 7500 64bit je to videt, ze me to stvalo. Mate presne pravdu R7500 na frekvenci alespon 270/230 je minimalne na urovni GF2 Ti. Nabizel mi ho jeden ochotny clovek, ale znamenalo by to rozebrani jeho pocitace (a uz mi i tak pujcil 2 karty), tak treba nekdy v nejakem update.
1.11.2003 20:54:22   0.0.0.xxx 22
Uz je to dobry uz mi to jde dat vic to byla nejak chyba v detonatorech 41.09 uz mam 43.45 a uz je tam mnohem vetsi rozpeti...
2.11.2003 16:02:10   0.0.0.xxx 22
no...ja pouzivam 40.72 - jsou asi nejvykonejsi. Urcite vic nez 41.09-45.xx ty jsem zkousel.
8.11.2003 16:15:03   0.0.0.xxx 22
Kdy priblizne budou middle-range a hi-end testy???
29.11.2003 21:44:24   0.0.0.xxx 22
no reknu to takhle...na intru mam FX 5200 128bit 128DDR a NFS underground mi jede na 1024x768 full details nadherne a na radeonu 9100 naprosto priserne i na 640x480 low details - to sou moje zkusenosti.Ale je pravda ze sem musel dokoupit chladic pac pasiv proste nezvladal...(ale mam tam teda taky topeni v podobe Athlonu XP ) Kdybych si kupoval novej komp tak bych ale do FX 5200 nesel, nevim proc stracim k nVidii duveru...
29.11.2003 21:46:13   0.0.0.xxx 22
a mate s nim prakticke zkusenosti nebo jen vysledky testu?
29.11.2003 21:47:48   0.0.0.xxx 22
ehh pardon nak sem si nevsiml toho konce
17.12.2003 18:09:38   0.0.0.xxx 22
LIDI MAM DOTAZ JDE JESTE NEKDE KOUPIT RADEON OD HERCULESU 9000PRO 128MB???DIKY MOC
17.12.2003 20:08:07   0.0.0.xxx 22
Myslim, ze ho nabizi v http://shop.pctuning.cz ;-)
30.12.2003 12:52:55   0.0.0.xxx 22
Moc díky za článek, dva dny jsem strávil na i-netu, než jsem se dozvěděl, že se nemám trápit nad 64-bit/128-bit FX5200, ale že si mám rovnou koupit Radeona, prostě jsem si nebyl jistý výkonem. Teď to mám tady hezky v tabulce. Moc díky!
14.4.2004 09:16:37   0.0.0.xxx 22
Tak to bych chtel videt jak ti jede NFS-Underground plynule v 1024x768 na full details na FX 5200.
Měl jsem R9100-128MB 128bit(nevím co jsi měl za verzi 9100-ky) s taktem 250/400 a vím jak mi jel Underground.(velmi dobře,občas cca po 10-20 s škubnul,to ale na 2/3detailů(pokud vím jsou tam 3 zelené stupně nastavení)v 32bit.A bylo jedno jestli mám 800*600 nebo 1152x864).
Teď mám R9600XT(sakra rychlá karta s DX9) a na plné detaily(3zel.proužky) si nezahraju,protože to cuká jako kráva.A nejsem sám,kdo to nedá.A rozdíl mezi FX5200 a R9600XT je několikanásobný.Takže bych fakt chtěl vidět jak to ta 5200-ka zvládla.Jinak na 2/3 detailů mi to frčí "Live"(bez cukání) i za plné jízdy v 300km/h.

Emil
Moje konfigurace: ECS K7S5A-Sis 735 vč.LAN (AGP4x),(512)2x256 MB DDR266,Athlon XP2400+,HDD WDC 120GB,Gigabyte Radeon 9600-R96P-128D Ultra (čip XT),SB Live 1024 Player,TV/FM AverMedia TVPhone 98 w/VCR,FM Askey56K PCI,DVD-ROM Toshiba SD-M 1712,CDRW LiteON 52327S,OS Win98SE.
14.4.2004 09:41:57   0.0.0.xxx 22

Ahoj
Chtel bych si s tebou vyměnit pár informací ohledně dojmu z graf.karty. Měl jsem R9100(Sapphire 128bit,128MB DDR,takt 250/200(400)) a občas v některých hrách (DX9) lehce zacukal.Taktovat moc nešel (5-ky) paměti ale ve hrách DX8 excelentní karta překonávající konkurenci(kamarádi např.R9000Pro,GF-4MX460,...).Nadchla mě svou brutální akcelerací(po výměně RedBarona MSI GF2MX-32MB za R9100),kdy se mi cukající GTAIII s nižším rozlišením rozjelo v plných detailech úplně plynule ve vysokém rozlišení.
Nakonec jsem ji v domě NFS Undergroundu prodal a pořídil si R-9600XT.
Ale zajímalo by mě jaké s ní máš ty zkušenosti,resp.nakolik se podílí rychlejší takt pamětí této karty na plynulosti+rychlosti ve hrách(DX9).


Emil


Moje konfigurace: ECS K7S5A-Sis 735 vč.LAN (AGP4x),(512)2x256 MB DDR,Athlon XP2400+,HDD WDC 120GB,Gigabyte Radeon 9600-R96P-128D Ultra (čip XT),SB Live 1024 Player,TV/FM AverMedia TVPhone 98 w/VCR,FM Askey56K PCI,DVD-ROM Toshiba SD-M 1712,CDRW LiteON 52327S,OS Win98SE.

1.9.2004 13:48:47   0.0.0.xxx 22
Nevíte někdo kolik je maximální možná rychlost pro jádro a paměti pro taktování, údajně Jádro 275 MHz, Paměti 230 MHz, potvrdíte mi to někdo, používám nestandartně Omega ovladače a pro přetaktování Rad link. Dík.
10.9.2004 11:35:50   0.0.0.xxx 22
Prosím Vás Mirku,poraďte mi jaká je nejlepší grafická karta.Syn si koupil Richard Burns Rally a nejde mu spustit.Je tam dopúoručena karta s128MB a my máme jen 64MB.Máme si prý koupit silnější,ale potřebovala bych poradit.Prosím o radu.Děkuji
5.11.2004 13:52:51   0.0.0.xxx 22
nechapu jak se ti mohlo sekat underground na tomhle pc, mam SYNTAX K7S5A- VIA KT266A AGP4x,256 MB DDR 400, Athlon 2200+, seagate 40GB, st- lab Geforce 4MX- 440 64MB, 64 bit, WIN xp a neseka se mi vubec
26.1.2005 08:03:23   0.0.0.xxx 22
Mám Ati radeon 9600 256 MB, Athlona 1,8 GHz, 512 MB RAM, zvuk.karta Hercules Gmuse 5.1 dvd.OS WIN XP Pro.Např. NHL 2004 by mělo jet v pohodě na plné detaily 1024 x 768, ale mě to jede tak nějak cukaně při hodně stažených detailech.Dělá mi to i u jiných her.Neví někdo čím to může být?

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.