Hlavní stránka Hardware Grafické karty 3D hitparáda - shrnutí
3D hitparáda - shrnutí
autor: Jahoda Miroslav , publikováno 15.12.2003
Konečně jsme se snad úspěšně porvali s obrovskou masou čísel a můžeme vám naservírovat nejrozsáhlejší porovnání grafických karet, které je v ČR k vidění. Celkem se podařilo zrecenzovat 60 grafických karet a celkem 48 různých čipů bylo podroběno bezkonkurenčním 9 herním a 7 teoretickým testům. Do poslední části, které mělo být původně jen souhrnem předchozích, přibyly minirecenze MSI GeForce FX 5700 Ultra a ASUS Radeon 9600 XT a hlavně zde najdete souhrnné srovnání kvality obrazu, hmotnosti a délky karet z 3D hitparády, databázi přetaktování i jakéhosi malého průvodce přetaktováním. Nakonec nechybí kompletní srovnání karet v poměru cenavýkon s aktuálními cenami. {mospagebreak title=3D hitparáda} 

Účelem 3D hitparády bylo udělat solidní průřez nabídkou grafických karet prodávaných v současnosti v České republice a vytvořit průvodce kupujícího, který tak bude mít možnost rychle a snadno srovnat různé možnosti svého nákupu. Tedy stejnou možnost, jakou mají anglicky vládnoucí čtenáři na serverech tomshardware.com (VGA-charts) nebo digit-life.com (3Digest). Samozřejmě s tou obměnou, že se jedná o karty skutečně zastoupené na našem trhu a navíc, dokonce narozdíl od nejrenomovanějších serverů, jsem sehnáním některých již neprodávaných karet, přidal možnost porovnat ty moderní s těmi pár měsíců či let již neprodávanými (TNT2, Radeon SDR (7200), KYRO II, GeForce 3 Ti500). Čtenář by tak měl mít možnost vidět, jakým upgradem pro něj koupě novějšího akcelerátoru skutečně je.

I množství testů vzhledem k množství otestovaných karet by mělo být v ČR zatím unikátní, karty byly podrobeny několika teoretickým (3Dmark2003, 3Dmark2001 SE, ChameleonMark, VillageMark, FableMark, TempleDemo, Codecreatures) i herním (Aquamark 3, Gun Metal, Max Payne, Comanche 4, Return to Castle Wolfenstein, Splinter Cell, Unreal Tournament 2003, Unreal 2, Serious Sam 2) benchmarkům. Zvlášť byl měřen dopad na výkon při zapnutí maximálního anisotropního filtru nebo 4x full scene anti-aliasingu (vyhlazování hran).

S výsledky testů a minirecenzemi karet jsem vás seznámil postupně ve 3 dvojčláncích, první tři budou rozdělily trh na tři segmenty:

  • levné karty (low-end) - do 3000,- Kč s DPH
  • středně drahé karty (mid-range) - do 8500,- Kč s DPH
  • špičkové karty (high-end) - nad 8500,- Kč s DPH

    Výsledky 47 grafických karet

    Celkem zde najdete v grafech srovnání těchto grafických karet:

    1. nVIDIA Riva TNT2 M64 32MB 125/125 MHz
    2. nVIDIA GeForce 2 MX-400 64MB 200/143 MHz
    3. nVIDIA GeForce 2 Pro 32MB 200/400 MHz
    4. nVIDIA GeForce 2 Ti 32MB 250/400 MHz
    5. nVIDIA GeForce 3 Ti 200 64MB 175/400 MHz
    6. nVIDIA GeForce 3 Ti 500 64 MB 240/500 MHz
    7. nVIDIA GeForce 4 MX-440 64MB 64-bit 275/400 MHz
    8. nVIDIA GeForce 4 MX-440 64MB 128-bit 275/333 MHz
    9. nVIDIA GeForce 4 MX-440 64MB SE 128-bit 250/333 MHz
    10. nVIDIA GeForce 4 Ti 4200 128 MB 250/500 MHz
    11. nVIDIA GeForce 4 Ti 4800 SE 128 MB 275/550 MHz
    12. nVIDIA GeForce FX 5200 64MB 64-bit 250/400 MHz
    13. nVIDIA GeForce FX 5200 128MB 64-bit 250/366 MHz
    14. nVIDIA GeForce FX 5200 128MB 128-bit 250/400 MHz
    15. nVIDIA GeForce FX 5200 Ultra 128 MB 300/650 MHz
    16. nVIDIA GeForce FX 5600 128 MB 325/600 MHz
    17. nVIDIA GeForce FX 5600 256 MB 270/400 MHz
    18. nVIDIA GeForce FX 5600 Ultra rev.2 128 MB 400/800 MHz
    19. nVIDIA GeForce FX 5700 128 MB 450/550 MHz
    20. nVIDIA GeForce FX 5700 Ultra 128 MB 475/900 MHz
    21. nVIDIA GeForce FX 5800 128 MB 400/800 MHz
    22. nVIDIA GeForce FX 5900 SE 128 MB 400/700 MHz
    23. nVIDIA GeForce FX 5900 128 MB 400/850 MHz
    24. nVIDIA GeForce FX 5900 Ultra 256 MB 450/850 MHz
    25. nVIDIA GeForce FX 5950 Ultra 256 MB 475/950 MHz
    26. ATi Radeon 7000 (VE) 64MB 144/144 MHz
    27. ATi Radeon 7200 (SDR) 32MB 160/160 MHz
    28. ATi Radeon 7500 64MB 64-bit 250/320 MHz
    29. ATi Radeon 8500 LE 64MB 250/500 MHz
    30. ATi Radeon 9000 Pro 64MB 275/550 MHz
    31. ATi Radeon 9000 Pro 128MB 275/500 MHz
    32. ATi Radeon 9100 128MB 250/400 MHz
    33. ATi Radeon 9200 64MB SE 64-bit 200/333 MHz
    34. ATi Radeon 9200 64MB 250/400 MHz
    35. ATi Radeon 9500 128 MB 256-bit 275/540 MHz
    36. ATi Radeon 9600 128MB 325/400 MHz
    37. ATi Radeon 9600 Pro 128 MB 400/600 MHz
    38. ATi Radeon 9800 SE 128bit 325/580 MHz
    39. ATi Radeon 9800 SE 128bit 325/580 MHz (všechny pipelines odemčené)
    40. ATi Radeon 9800 SE 256bit 380/680 MHz
    41. ATi Radeon 9700 128 MB 275/540 MHz
    42. ATi Radeon 9700 Pro 128 MB 325/620 MHz
    43. ATi Radeon 9800 128 MB 325/580 MHz
    44. ATi Radeon 9800 Pro 128 MB 325/680 MHz
    45. ATi Radeon 9800 XT 256 MB 412/730 MHz
    46. SiS Xabre 600 64MB 300/600 MHz
    47. PowerVR KYRO II 64 MB 175/175 MHz

    S tím, že kvůli neúspěšnému AGP 4x modu Hercules 3D Prophet 4500, jsou výsledky KYRO II na slabší sestavě a pouze v tabulce v porovnání s Radeonem 8500 LE.

    Minirecenze 60 grafických karet

    A ve všech částech jste si mohli přečíst minirecenze (často ne až tak mini) těchto karet:

    1. Inno3D Riva TNT2 M64 32MB 125/125 MHz
    2. Inno3D GeForce 2 MX-400 64MB 200/143 MHz 
    3. Hercules GeForce 2 Pro 32MB 200/333 MHz 
    4. ManLi GeForce 2 Ti 32MB 200/400 MHz
    5. Inno3D GeForce 3 Ti200 64MB 175/400 MHz
    6. Inno3D GeForce 3 Ti 500 64 MB 240/500 MHz
    7. MSI GeForce 4 MX-440 64MB 64-bit 250/400 MHz
    8. ASUS GeForce 4 MX-440 64MB 64-bit 275/400 MHz
    9. Inno3D GeForce 4 MX-440 64MB 128-bit 275/333 MHz
    10. ASUS GeForce 4 MX-440 SE 64MB 128-bit 250/333 MHz
    11. XFX GeForce 4 Ti 4200 128 MB 250/620 MHz
    12. ASUS GeForce 4 Ti 4800 SE 128 MB 275/550 MHz
    13. XFX GeForce 4 Ti 4800 SE 128 MB 275/550 MHz
    14. Inno3D GeForce FX 5200 64MB 64-bit 250/400 MHz
    15. AOpen GeForce FX 5200 64MB 64-bit 250/333 MHz
    16. AOpen GeForce FX 5200 128MB 64-bit 250/366 MHz
    17. Inno3D GeForce FX 5200 128MB 128-bit 250/400 MHz 
    18. MSI GeForce FX 5200 Ultra 128 MB 325/650 MHz
    19. Inno3D GeForce FX 5600 128 MB 325/550 MHz
    20. MSI GeForce FX 5600 256 MB 270/400 MHz
    21. ASUS GeForce FX 5600 128 MB 325/600 MHz
    22. ASUS GeForce FX 5600 Ultra rev.2 128 MB 400/800 MHz
    23. Leadtek GeForce FX 5700 128 MB 450/550 MHz
    24. MSI GeForce FX 5700 Ultra 128 MB 475/900 MHz
    25. Leadtek GeForce FX 5800 128 MB 400/800 MHz
    26. Creative GeForce FX 5900 SE 128 MB 400/700 MHz (převzato z beyond3d.com)
    27. ASUS GeForce FX 5900 128 MB 400/850 MHz
    28. MSI GeForce FX 5900 128 MB 400/850 MHz
    29. Albatron GeForce FX 5900 128 MB 400/850 MHz
    30. ABIT GeForce FX 5900 OTES 128 MB 400/850 MHz
    31. ASUS GeForce FX 5900 Ultra 256 MB 450/850 MHz
    32. MSI GeForce FX 5900 Ultra 256 MB 450/850 MHz
    33. Leadtek GeForce FX 5950 Ultra 256 MB 475/950 MHz
    34. HIS Radeon 7000 (VE) 64MB 144/144 MHz 
    35. (BBA) Radeon 7200 (SDR) 32MB 160/160 MHz 
    36. HIS Radeon 7500 64-bit 64MB 250/320 MHz 
    37. ManLi Radeon 8500 LE 64MB 250/500 MHz 
    38. Sapphire Radeon 9000 Pro 64MB 275/550 MHz 
    39. Hercules Radeon 9000 Pro 128MB 275/500 MHz 
    40. Sapphire Radeon 9100 128MB 250/400 MHz 
    41. HIS Radeon 9200 SE 64-bit 64MB 200/333 MHz 
    42. HIS Radeon 9200 64MB 250/400 MHz 
    43. Sapphire Radeon 9500 256-bit 128 MB 275/540 MHz
    44. ASUS Radeon 9600 SE 64-bit 128 MB 325/400 MHz
    45. HIS Radeon 9600 128 MB 325/400 MHz
    46. HIS Radeon 9600 Pro 128 MB 400/600 MHz
    47. Hercules Radeon 9600 Pro 128 MB 400/600 MHz
    48. Sapphire Radeon 9600 Pro Ultimate Edition 128 MB 400/600 MHz
    49. ASUS Radeon 9600 XT 128 MB 500/600 MHz
    50. Sapphire Radeon 9800 SE 128 MB 325/580 MHz
    51. Hercules All-In-Wonder Radeon 9800 SE 128 MB 380/680 MHz
    52. Hercules Radeon 9700 128 MB 275/540 MHz
    53. Gigabyte Radeon 9700 Pro 128 MB 325/620 MHz
    54. Hercules Radeon 9800 128 MB 325/580 MHz
    55. Hercules Radeon 9800 Pro 128 MB 380/680 MHz
    56. HIS Excalibur Radeon 9800 Pro 128 MB 380/680 MHz
    57. Sapphire Radeon 9800 XT 256 MB 412/730 MHz
    58. ASUS Radeon 9800 XT 256 MB 412/730 MHz
    59. Soltek Xabre 600 64MB 300/600 MHz 
    60. Hercules 3D Prophet 4500 (KYRO II) 64 MB 175/175 MHz

    Nepodařilo se sehnat

    Bohužel se do testů nepodařilo pro úplnost sehnat tyto karty (i když třeba karty Matrox nejsou určeny jako herní 3D akcelerátory):

    1. PowerVR KYRO
    2. PowerVR KYRO II SE
    3. Matrox P650
    4. Matrox P750
    5. Matrox Parhelia-512
    6. nVIDIA Riva TNT2 Pro/Ultra
    7. nVIDIA GeForce 256
    8. nVIDIA GeForce 4 MX-420/MX-460
    9. ATi Radeon 7500 128-bit takt min. 270/460 MHz
    10. ATi Radeon 8500 takt 275/550 MHz
    11. ATi Radeon 9100 64-bit
    12. ATi Radeon 9100 takt min. 250/460 MHz
    13. ATi Radeon 9500 Pro
    14. SiS 315
    15. SiS Xabre 80/200/400

    A samozřejmě mnoho dalších jako S3 Savage 4 a 2000, série 3Dfx Voodoo (alespoň PCI, protože deska byla AGP 4x/8x), ATi Rage 128/Fury MAXX či Matrox G400/450/550, ale to by bylo časově nezvládnutelné, navíc hodně používaných testů by se na těchto kartách (ať už kvůli HW indispozicím nebo spíš neaktualizaci ovladačů) ani nerozběhlo.

  • {mospagebreak title=Doplnění - R9600 XT a GF FX5700 Ultra} 

    Nakonec jsem obdržel i karty s čipy GeForce FX 5700 Ultra a Radeon 9600 XT, které by cenově měly být zařazeny do mid-range segmentu, výsledky FX 5700 Ultra najdete tedy až v tomto shrnutí 3D hitparády a výsledky R9600 XT bohužel vůbec, protože opět nastal konflikt desky ASUS A7V600 (KT600) a ASUS Radeon 9600 XT (více níže).

    GeForce FX 5700 Ultra

    Zatímco čip NV38 (GeForce FX 5950 Ultra) byl pouze přetaktovanou verzí stávajícího topmodelu NV35 (GeForce FX 5900) bez jakýchkoli nových technologií, tak NV36 (GeForce FX 5700) je oproti svému předchůdci GeForce FX 5600 (NV31) čipem zcela novým. GeForce 5600 byla založena na "poloviční" NV30 (GeForce FX 5800), kdy disponovala stejnými technologiemi, ale oproti plné verzi přišla o polovinu pipelines, tedy místo 8x1 (resp. 4x2) zůstalo jen 4x1 (resp. 2x2). NV36 je založena vyšším čipu, na "poloviční" GeForce FX 5900 (NV35), kdy disponuje také jen polovinou pipelines a také poloviční šířkou paměťové sběrnice (128 místo 256 bitů). Čipy jsou vyráběny 130nm technologií u IBM a jejich vzhled se hodně liší od celé řady GeForce vyráběných u TSMC, jsou více podobny některým čipům ATi (nebo mi vyvstávají asociace s mobilním procesory Intelu). Pouzdro VPU je typu flipchip (FCPGA). FX 5700 Ultra má sice jen o 25 MHz vyšší takt čipu než FX 5700, za to je vybavena DDR-II pamětmi taktovanými na 900 MHz efektivně. Má být náhradou FX 5600 Ultra a důstojným konkurentem Radeonu 9600 XT.

    GeForce FX 5700 GeForce FX 5700 Ultra GeForce FX 5900
    Takt čipu 425 - 450 MHz 475 MHz 400 MHz
    Takt pamětí 275 (550) MHz DDR 450 (900) MHz DDR-II 425 (850) MHz DDR
    Kódové jméno NV36 NV36 NV35
    Maximální teoretický fill-rate 850 - 900 Mpixel/s 950 Mpixel/s 1800 Mpixel/s
    Maximální teoretický fill-rate (multi-texturing) 1700 - 1800 Mtexel/s 1800 Mtexel/s 3600 Mtexel/s
    Maximální teoretická propustnost pamětí 8.8 GB/s 14.4 GB/s 27.2 GB/s
    Výrobní technologie 0.13 ľm 0.13 ľm 0.13 ľm
    Paměťová sběrnice 128-bit DDR 128-bit DDR-II 256-bit DDR
    Počet texturovacích pipeline 2 (4) 2 (4) 4  (8)
    Počet text. jednotek na pipeline 2 (1) 2 (1) 2 (1)
    DirectX 9.0 9.0 9.0
    Podpora více monitorů Ano Ano Ano
    Integrované RAMDACy 2x 400 MHz 2x 400 MHz 2x 400 MHz

    MSI GeForce FX 5700 Ultra 128 MB (FX5700U-TD128)

    3D hitparáda - shrnutí

    3D hitparáda - shrnutí

    MSI ani u mid-rangové FX 5700 Ultra neslevilo z bohaté výbavy, kterou jsme si detailně prohlédli v recenzích MSI 5900 a 5900 Ultra. Hned po otevření krabice vidíme hned dva balíčky se čtyřmi a šesti CD, kartu, hutný manuál pro celou sérii GeForce FX (s každým novým čipem série je tlustší a tlustší) a potřebné kabely:

    3D hitparáda - shrnutí

    Bohužel hned vidíme, že karta narozdíl od FX 5700 potřebuje přídavné napájení a také rozměry nejsou tak kompaktní, PCB je stejně dlouhé jako u FX 5900 nebo Ti 4600. Od uvedení GeForce FX 5800 (a Ultra) se jedná o první kartu vybavovanou DDR-II pamětmi, zde Samsung 2.2 ns. Ty produkují celkem dost tepla, ale měděné pasívy svoji funkci plní dobře a tak se mi kartu podařilo přetaktovat až na 511/1024 MHz, hlavně overclock pamětí byl příjemným překvapením. Chladič jádra je také měděný a vyznačuje se krásně tichým chodem. A chladí také dobře - v desktopu kdy VPU pracuje na 300 MHz má čip teplotu okolo 30 stupňů (záleží na teplotě v case) a ani v zátěži a po přetaktování nepřekračuje 70 stupňů. Chladič se mi zdá opravdu hodně dobrý a jedinou vadou je jeho uchycení (pouze umělohmotnými držáčky pružinek) ve dvou bodech, což způsobuje, že když kartu vezmete za chladič ve špatném místě, tak se na VPU "houpe". U tak velkého chladiče by mělo být rozhodně uchycení tříbodové a raději by už všichni výrobci od umělé hmoty kolem pružinek měli přejít na šroubky. Karta disponuje také dalším čidlem pro změření teploty okoly, které bývá umístění blízko pamětí. Další pochvalu karta dostane ze výborný obraz ve 2D, je ostrý a má syté barvy, prostě nemám žádné výhrady. Jak už jsem zmínil, kartu doprovází bohaté vybavení:

    3D hitparáda - shrnutí

    Tradičně tu máme tři plné a kvalitní hry - Elder Scrolls: Morrowind, Ghost Recon a Duke Nukem: Manhattan Project, minimálně Duke Nukema by nebylo špatné obměnit hrou lépe využívající výkonový potenciál karty. Dále nechybí software od InterVideo, 3D Album SE, šikovné programy VirtualDrive a RestoreIT! či utility přímo od MSI, včetně integrovaného D.O.T. (Dynamic Overclocking Technology), které umí zvýšit frekvence o 2-10% v závislosti na teplotě, celkem v 6 stupních. Dynamické či automatické přetaktování zaznamenává rozmach a je dobrou pomůckou pro méně zkušené uživatele.

    MSI GeForce FX 5700 Ultra 128 MB (FX5700-TD128)
    Použitý čip NV36
    Použité paměti 2.2 ns Samsung
    Velikost paměti 128 MB DDR-II
    Výstupy/vstupy 15-pin VGA, DVI, TV-out
    Takt čipu 475 MHz
    Tak pamětí 450 (900) MHz
    Šířka paměťové sběrnice 128-bit
    Bundle TES: Morrowind
    Ghost Recon
    Duke Nukem: MP
    Farstone VirtualDrive 7
    Farstone RestoreIt! 3 Pro
    3D Album SE
    InterVideo WinDVD 5.1
    MSI utility
    Příslušenství DVI-VGA redukce
    S-video kabel
    Molex kabel
    Orientační cena s DPH 7 503 Kč

    Klady

                

    Zápory

    • dobrá kvalita obrazu 2D
    • kvalitní provedení, účinné a tiché chlazení
    • přibalené hry a programy
    • dobré přetaktování pamětí
                
    • rozměry
    • uchycení chladiče VPU

     

    Za zapůjčení karty děkujeme společnosti LEVI International.

    Radeon 9600 XT

    Radeon 9600 XT (RV360) není žádným novým čipem, svými možnostmi je shodný jako Radeon 9600 Pro (tedy až na možnost dynamického přetaktování OverDrive zavislého na teplotě čtené z čidla zabudovaného ve VPU), pouze díky novému 130 nm procesu LV (Beyond3D.com: první 130nm LV proces byl u TSMC použit na RV350 a užíval měděné spoje místo hliníkových, ty mají menší odpor a používal nový izolant - FSG - křemíkové sklo s příměsí fluoru, s nižším kapacitním odporem. U RV360 je LV proces vylepšen materiálem s ještě nižším kapacitním odporem než FSG - tzv. Black Diamond. To ústí také v nižší dielektrickou konstantu (k), proto přezdívka procesu 130 nm low-k) je možné dodávat čipy běžící již o 100 MHz výše, tedy na úctyhodných 500 MHz (s přetaktovatelností často okolo 600 MHz). Takt pamětí zůstal 300 (600) MHz. Nenechte se zmást výrazně vysokými frekvcencemi, třeba ve srovnání s Radeonem 9800 nonPro (325/580), sběrnice zůstala poloviční (128-bit) i počet pixel pipelines je stále stejný (4) a tyto ztráty rozdíl v taktu samozřejmě nesmaže a jedná se o kartu mířenou do segmentu středně drahých karet.

    Radeon 9600 SE Radeon 9600 Radeon 9600 Pro Radeon 9600 XT Radeon 9800 XT
    Takt čipu 325 MHz 325 MHz 400 MHz 500 MHz 412 MHz
    Takt pamětí 200 (400) MHz DDR 200 (400) MHz DDR 300 (600) MHz DDR 300 (600) MHz DDR 365 (730) MHz DDR
    Kódové jméno RV350 RV350 RV350 RV360 R360
    Maximální teoretický fill-rate 1300 Mpixel/s 1300 Mpixel/s 1600 Mpixel/s 2000 Mpixel/s 3296 Mpixel/s
    Maximální teoretický fill-rate (multi-texturing) 1300 Mtexel/s 1300 Mtexel/s 1600 Mtexel/s 2000 Mtexel/s 3296 Mtexel/s
    Maximální teoretická propustnost pamětí 3.2 GB/s 6.4 GB/s 9.6 GB/s 9.6 GB/s 23.36 GB/s
    Výrobní technologie 0.13 ľm 0.13 ľm 0.13 ľm 0.13 ľm low-k 0.15 ľm
    Paměťová sběrnice 64-bit DDR 128-bit DDR 128-bit DDR 128-bit DDR 256-bit DDR
    Počet texturovacích pipeline 4 4 4 4 8
    Počet text. jednotek na pipeline 1 1 1 1 1
    DirectX 9.0 9.0 9.0 9.0 9.0
    Podpora více monitorů Ano Ano Ano Ano Ano
    Integrované RAMDACy 2x 400 MHz 2x 400 MHz 2x 400 MHz 2x 400 MHz 2x 400 MHz

    ASUS Radeon 9600 XT 128 MB VIVO (A9600XT /TVD)

    3D hitparáda - shrnutí

    3D hitparáda - shrnutí

    Bohužel opakovala se historie s ASUS Radeonem 9600 SE a díky konfliktu s deskou ASUS A7V600 (možná přímo s KT600 čipsetem) jsem kartu korektně nerozběhl. Ale protože už to byla poslední testovaná karta, tak jsem se rozhodl obětovat nastavený a přesně nainstalovaný systém a vyzkoušel jsem problém vyřešit:

    Nejprve jsem zjistil, že karta padá hned po zapnutí 3D režimu, tak jsem zkusil znovu nainstalovat ovladače (normálně žádné neinstaluji, mám Catalyst i Force Ware zaráz a Windows XP sami nadetekují novou kartu a zvolí spraávný ovladač). To se podařilo ale s chybovou hláškou a po restartu Windows mě čekal rozpadlý obraz. Zjistil jsem, že když vypnu v BIOSu Fast Writes (nic jiného nepomáhá, ani snížení na AGP 1x, ani snížení frekvence, ani jakákaliv verze ovladačů), tak dokončím sice instalaci s chybou, ale karta normálně běží. Ale jen Direct3D, spouštění OpenGL aplikací končí chybou. Tento problém jsem nevyřešil, ani instalací Catalyst 3.9, ani upgradem VIA Hyperion 4-in-1 na 4.51 ani vyzkoušením dalšího kusu karty. Na fóru rage3d.com jsem se dočetl, že by měl zabrat postup s odinstalováním ovladačů a všech ATi utilit v nouzovém režimu, restartu a nainstalováním posledních Catalyst a znovu restartu, jenže ani to mi nepomohlo, jediné, co jsme nezkusil byl upgrade BIOSu z 1005 na 1006 a přeinstalování Windows, ale tipuji to stejně na obecný konflikt Radeon 9600 SE a XT versus VIA KT600. Jsem zvědav, jestli bude více uživatelů s podobným problémem.

    Ale raději k samotné kartě, která si zaslouží pozornost. Jedná se o skvěle vybavený výrobek ve své třídě, najdeme zde to nejlepší - VIVO čip Rage Theatre, paměti Samsung 2.86 ns místo Samsung 3.3 ns referenční karty, větráček s termoregulací, kvalitní výstupní filtry zajišťující dokonalý 2D obraz i bohatý přibalený software - poměrně nové a graficky vydařené střílečky Gun Metal a Battle Engine Aquila, kupón na Half-Life 2 (trošku s podivem si na něm čtu nápis, že hru obdržíte během několika týdnů, jak vyjde. Třeba u distributora HL2 v ČR - Cenega - je uvedeno datum červen 2004, takže to je asi 25 týdnů :-). Rozdávání CD s Half-Life 2 proti dokladům o koupi bude taky asi zajímavou akcí), software k VIVO (PowerDirector Pro), Ulead Photo Express a Cool3D, tradiční ASUS DVD XP a utility jako SmartDoctor, GameFace, VideoSecurity i program pro tvorbu prezentací od Cyberlinku - MediaShow SE.

    3D hitparáda - shrnutí

    Hezký je také hliníkový pasívní chladič s vyřezaným logem ASUS, kartě to dává jakýsi punc kvality:

    3D hitparáda - shrnutí

    To bylo u první karty (vzorek) s ostrými hranami a na druhé kartě (prodejní verze) již krásně zaoblené. Sample od ASUSu šel také hůře přetaktovat, dosáhl jsem z původních 500/600 frekvence 574/664 MHz, zato prodejní verze byla overclockerskou lahůdkou - 614/692 MHz! I podle jiných recenzí se dají všechny Radeony 9600 XT přetaktovat přes 550 MHz, frekvence okolo 600 MHz nejsou vzácností. Zato jsem si všiml, že 2.86 ns Samsung nejsou žádným velkým přínosem oproti 3.3 ns Samsung. Téměř u každého Radeon 9600 XT lze paměti přetaktovat zhruba na 330 (660) - 350 (700) MHz. Nejspíše jsou 2.86 ns Samsung napájeny nižším napájením než je doporučen pro frekvenci 350 (700) MHz. U ASUSu 9600 XT je možná škoda, že paměti nejsou pasívně chlazeny i z druhé strany karty a i na vrchní straně sdílí pasív s čipem. Ale to v případě VPU RV360, které nijak výrazně netopí, není žádná hrůza. Je to víceméně jedno ze dvou malých mínus karty, pokud nepočítáme oproti jiným Radeonům 9600 XT o zhruba tisíc korun vyšší cenu, která je však vyvážena přítomností Video vstupu (VIVO) a opravdu bohatým bundle. Druhé mínus je tradičně chudá kabeláž - kromě nutného VIVO kabelu a DVI-VGA redukce tu není nic, ani kompozitní ani S-video kabel.

    3D hitparáda - shrnutí

    ASUS Radeon 9600 XT 128 MB VIVO (A9600XT /TVD)
    Použitý čip RV360
    Použité paměti 2.86 ns Samsung
    Velikost paměti 128 MB DDR
    Výstupy/vstupy 15-pin VGA, VIVO, DVI
    Takt čipu 500 MHz
    Tak pamětí 300 (600) MHz
    Šířka paměťové sběrnice 128-bit
    Bundle Half-Life 2 (poukaz)
    Battle Engine Aquila
    Gun Metal
    ASUS DVD XP
    Ulead Cool 3D 2.0
    Ulead Photo Express 4.0 SE
    PowerDirector Pro
    Media Show SE
    ASUS utility
    Příslušenství DVI-VGA redukce
    VIVO splitter
    Orientační cena s DPH 7 803 

    Klady

                

    Zápory

    • přetaktování
    • kvalitní provedení
    • přibalené hry a programy
    • bezchybný 2D obraz
    • VIVO a příslušný software
                
    • pasívy na pamětech jen z jedné strany karty
    • jako vždy chybí kabely k TV výstupu
    • vyšší cena

    Za zapůjčení karty děkujeme společnosti LEVI International.

    {mospagebreak title=Přetaktování (overclocking)}

    Malý průvodce přetaktováním grafické karty

    Pro testování stability používám několik náročných aplikací. Pro každé GPU a typ karty se ukáže náročná často jiná aplikace, po přetaktování tolika grafických karet už zhruba vím, pro kterou kartu použít, které testy, abych rychle našel nejvyšší možné stabilní přetaktování. Ale o tom by se dal napsat celý samostaný článek. Pokusím se to shrnout ve zkratce:

    Rychlé nalezení frekvencí:

    • jádro: 3DMark 2001 SE - Dragothic Low s anisotropním filtrováním, přesnost zhruba 10 MHz
    • paměti: 3DMark2001 SE - Nature s FSAA minimálne 4x, přesnost zhruba 20 MHz až 50 MHz (při vysoké teplotě v case)

    3DMark 2001 má výhodu, že se rychle spouští, v jednom okně pak mám spuštěnu taktovací utilitu (Powerstrip, RivaTuner, ...) a v druhém 3DMark a každou frekvenci hned zkouším. Zvlášť taktuji jádro, zvlášť paměti. Dá se zhruba odhadnout nějaká očekáváná nejvyšší frekvence, tu nastavím, když je vše v pořádku, tak zvýším, uvidím-li chyby v obraze (v horším případě zatuhnutí systému při taktování GPU) - a stačí špatný pixel, okamžitě snižuji frekvenci metodou půlení intervalu (nastavím polovinu mezi tipnutou a původní frekvencí). Někdy nemusí být ani viditelné artefakty, ale často dojde ke zpomalování čipu, čahož si všimnete buď neočekávaným pocukáváním nebo nižším výsledkem (fps).

    Teď tedy máme přetaktované frekvence s určitou přesností, hlavně paměti je třeba testovat dlouhodoběji, artefakty se objeví často až po zahřátí. Proto v ovladačích nastavte maximální anisotropní filtrování a vyhlazování hran minimálně 4x. Opravdovou stabilitu testuji těmito aplikacemi:

    Jádro (GPU, VPU):

    • 3DMark 2003 (Troll´s Lair, případně snížení fps v Wings of Fury)
    • Gun Metal (hlavně nVIDIA GeForce)
    • ATi demo Car Paint (hlavně ATi Radeon, nutno s anisotropním filtrem)
    • Splinter Cell Caspian Oil Refinery
    • Serious Sam 2 demo Valley of the Yaguar

    Paměti (vysoké rozlišení a FSAA, delší dobu testovat):

    • Unreal 2 Acheron
    • Codecreatures Benchmark Pro
    • Colin McRae Rally 3
    • Serious Sam 2 demo Grand Cathedral

    Databáze přetaktování grafických karet z 3D hitparády

    Velkou část karet, které jsem testoval v 3D hitparádě jsem zkusil přetaktovat (ne všechny, především ne ty starší a pomalejší, otestovat stabilitu přetaktování zabere dost času) a sestavil srovnávací tabulku v jejímž prvním sloupci je typ karty, poté výrobce dané karty, dále základní takt (takt jádra/takt pamětí), takt po přetaktování (takt jádra/takt pamětí), o kolik MHz se podařilo přetaktovat (takt jádra/takt pamětí) a v posledním pak o kolik % původního taktu se podařilo přetaktovat (toto číslo je logicky vyšší u nízko taktovaných karet).

    Je zajímavé pozorovat, kdo z tabulky vychází nejlépe - z čipů to je Radeon 9800 nonPro (+127 MHz), Radeon 9600 (někdy je třeba použít Anti-Anti-Overclocking skript v RivaTuneru), Radeon 9600 XT a GeForce FX 5900, z pamětí pak 3.6 ns Samsung (BGA) na ASUS Ti 4800 SE a některé vlastně podtaktované paměti (například Hynix 4 ns BGA na HIS Radeon 9600 či Samsung 4 ns TSOP na ASUS GeForce 4 MX-440 SE).

    Karta Výrobce Původní takt (MHz) Přetaktování (MHz) Přírustek (+MHz/+MHz SDR) Nárůst v %
    GeForce 4 MX-440 SE 64 MB ASUS 250/333 305/500 +55/+83 22/50
    GeForce 3 Ti 200 64 MB Sparkle 175/400 250/550 +75/+75 43/38
    GeForce 4 Ti 4200 Turbo 128 MB XFX 250/620 310/680 +60/+30 24/10
    GeForce 4 Ti 4800 SE 128 MB XFX 275/550 310/640 +35/+45 13/16
    GeForce 4 Ti 4800 SE 128 MB ASUS 275/550 330/720 +55/+85 20/31
    GeForce FX 5200 128 MB Inno3D 250/400 275/405 +25/+3 10/1
    GeForce FX 5200 Ultra 128 MB MSI 325/650 300/706 -25/+28 -8/+9
    GeForce FX 5600 256 MB MSI 270/400 338/428 +68/+14 25/7
    GeForce FX 5600 128 MB ASUS 325/600 350/660 +25/+30 8/10
    GeForce FX 5700 128 MB Leadtek 450/550 494/654 +44/+52 10/19
    GeForce FX 5700 Ultra 128 MB MSI 475/900 511/1024 +36/+72 8/14
    GeForce FX 5800 128 MB Leadtek 400/800 477/954 +77/+77 19/19
    GeForce FX 5900 SE 128 MB Creative 400/700 480/800 +80/+50 20/14
    GeForce FX 5900 OTES 128 MB ABIT 400/850 470/962 +70/+56 18/13
    GeForce FX 5900 128 MB Albatron 400/850 429/920 +29/+35 7/8
    GeForce FX 5900 128 MB ASUS 400/850 463/957 +63/+54 16/13
    GeForce FX 5900 128 MB MSI 400/850 504/1000 +104/+75 26/18
    GeForce FX 5900 Ultra 256 MB ASUS 450/850 521/954 +71/+52 16/12
    GeForce FX 5900 Ultra 256 MB MSI 450/850 507/962 +57/+56 13/13
    Leadtek FX 5950 Ultra 256 MB MSI 475/950 555/1060 +80/+55 17/12
    Radeon SDR 32 MB ATi 160/160 195/165 +35/+5 22/3
    Radeon 8500 LE 64 MB ManLi 250/500 280/510 +30/+5 12/2
    Radeon 9000 Pro 64 MB Sapphire 275/550 290/580 +15/+15 5/5
    Radeon 9000 Pro 64 MB HIS 275/550 345/600 +70/+25 25/9
    Radeon 9000 Pro 128 MB Hercules 275/500 310/580 +35/+40 13/16
    Radeon 9100 128 MB Sapphire 250/400 285/490 +35/+45 14/23
    Radeon 9200 64 MB HIS 250/400 275/460 +25/+30 10/15
    Radeon 9500 128 MB Sapphire 275/540 365/600 +90/+30 33/11
    Radeon 9600 128 MB HIS 325/400 440/550 +115/+75 35/38
    Radeon 9600 Pro 128 MB HIS 400/600 495/690 +95/+45 24/15
    Radeon 9600 Pro 128 MB Hercules 400/600 504/684 +104/+42 26/14
    Radeon 9600 Pro UE 128 MB Sapphire 400/600 430/702 +30/+51 8/17
    Radeon 9600 XT 128 MB ASUS 500/600 614/692 +114/+46 23/15
    Radeon 9700 128 MB Hercules 275/540 385/630 +110/+45 40/17
    Radeon 9700 Pro 128 MB Gigabyte 325/620 410/710 +85/+45 26/15
    Radeon 9800 SE 128 MB Sapphire 325/580 390/638 +65/+29 20/10
    Radeon 9800 128 MB Hercules 325/580 452/680 +127/+50 39/17
    Radeon 9800 Pro 128 MB Hercules 380/680 439/742 +59/+9 16/9
    Radeon 9800 Pro 128 MB HIS 380/680 405/702 +25/+11 7/3
    Radeon 9800 XT 256 MB Sapphire 412/730 444/792 +32/+31 8/8
    Radeon 9800 XT 256 MB ASUS 412/730 437/756 +25/+13 6/4
    KYRO II Hercules 175/175 194/194 +19/+19 11/11
    Xabre 600 Soltek 300/600 320/610 +20/+5 7/2
    {mospagebreak title=Kvalita obrazu 2D} 

    Kvalita obrazu - 2D

    Kvalitu zobrazení jsem porovnával sice subjektivně, ale zato často v rychlém sledu s velkým množstvím karet a na kvalitním monitoru Mitsubishi Diamond Pro 930 SB (19", Super Bright Diamondtron obrazovka, 110 kHz).

    3D hitparáda - shrnutí

    Testoval jsem nastavením postupně rozlišení 1024x768 při 120 Hz, abych viděl, jestli kartám nedělá potíže vyšší obnovovací frekvence, dále 1280x960 na 100 Hz a nakonec vyokým rozlišením 1600x1200 při 85 Hz, ve kterém měly karty zpravidla největší potíže. Jako etalon k porovnání jsem vzal několik karet, u kterých mi přišlo, že už vzhledem k monitoru nebude lepší obraz (byly to například ASUS Radeon 9800 XT či 9600 XT, Sapphire Radeon 9500

    • 5/5 - výborný (perfektně ostrý, bezchybné barvy)
    • 4/5 - velmi dobrý (trošičku méně ostrý)
    • 3/5 - dobrý (patrná neostrost nebo zašedlé barvy či podobně, ale nijak výrazně)
    • 2/5 - špatný (špatná ostrost nebo podání barev)
    • 1/5 - mizerný (rozmazané neostré písmo, zašedlý obraz apod., hranice čitelnosti malých písem)
    • 0/5 - nepoužitelný
    Karta 1024x768x32 @120 Hz 1280x960x32 @100 Hz 1600x1200x32 @85 Hz
    XFX GeForce 4 Ti 4200 128 MB 250/620 MHz 3/5 3/5 2/5
    XFX GeForce 4 Ti 4800 SE 128 MB 275/550 MHz 4/5 4/5 4/5
    ASUS GeForce 4 Ti 4800 SE 128 MB 275/550 MHz 5/5 5/5 4/5
    MSI GeForce FX 5200 Ultra 128 MB 325/650 MHz 5/5 5/5 5/5
    MSI GeForce FX 5600 256 MB 270/400 MHz 5/5 5/5 5/5
    ASUS GeForce FX 5600 Ultra rev.2 128 MB 400/800 MHz 5/5 5/5 5/5
    Leadtek GeForce FX 5700 128 MB 450/550 MHz 5/5 5/5 4/5
    MSI GeForce FX 5700 Ultra 128 MB 475/900 MHz 5/5 5/5 5/5
    Leadtek GeForce FX 5800 128 MB 400/800 MHz 2/5 3/5 3/5
    ABIT GeForce FX 5900 OTES 128 MB 400/850 MHz 5/5 5/5 4/5
    Leadtek GeForce FX 5950 Ultra 256 MB 475/950 MHz 5/5 5/5 3/5
    ATi Radeon SDR (BBA) 32MB 160/160 MHz 4/5 4/5 3/5
    ASUS Radeon 9200 SE 64-bit 64 MB 200/333 MHz 5/5 5/5 5/5
    Sapphire Radeon 9500 256-bit 128 MB 275/540 MHz 5/5 5/5 5/5
    ASUS Radeon 9600 SE 64-bit 128 MB 325/400 MHz 5/5 5/5 5/5
    HIS Radeon 9600 128 MB 325/400 MHz 5/5 5/5 5/5
    HIS Radeon 9600 Pro 128 MB 400/600 MHz 5/5 5/5 5/5
    ASUS Radeon 9600 XT 128 MB 500/600 MHz 5/5 5/5 5/5
    Hercules Radeon 9700 128 MB 275/540 MHz 5/5 4/5 4/5
    Hercules All-In-Wonder Radeon 9800 SE 128 MB 380/680 MHz 5/5 5/5 5/5
    Gigabyte Radeon 9700 Pro 128 MB 325/620 MHz 5/5 5/5 5/5
    ASUS Radeon 9800 XT 256 MB 412/730 MHz 5/5 5/5 5/5

    Z počátku jsem bohužel neměl k dispozici tak kvalitní monitor. Porovnával jsem na obyčejném 17" CRT Samtron 76E (Samsung obrazovka, 70kHz). Mnozí budou ohrnovat nos, ale kdo monitor zná, ví, že má opravdu ostrý obraz se slušnou geometrií a až na konvergenci barev je dobrý. Nevýhodou bylo, že kvalitu obrazu jsem mohl srovnávat jen v 1024x768x32 při 85 Hz, ale i tam se karta se špatnými výstupními filtry snadno odhalila.

    3D hitparáda - shrnutí

    Hodnocení zůstává stejné, tedy na stupnici do pěti, kde 5/5 je nejlepší známka.

    Karta 1024x768x32 @85 Hz
    Inno3D Riva TNT2 M64 32MB 125/125 MHz 1/5
    Inno3D GeForce 2 MX-400 64MB 200/143 MHz 2/5
    Hercules GeForce 2 Pro 32MB 200/333 MHz 2/5
    ManLi GeForce 2 Ti 32MB 200/400 MHz 2/5
    Inno3D GeForce 3 Ti 500 64 MB 240/500 MHz 2/5
    MSI GeForce 4 MX-440 64MB 64-bit 250/400 MHz 3/5
    ASUS GeForce 4 MX-440 64MB 64-bit 275/400 MHz 4/5
    Inno3D GeForce 4 MX-440 64MB 128-bit 275/333 MHz 2/5
    ASUS GeForce 4 MX-440 SE 64MB 128-bit 250/333 MHz 4/5
    Inno3D GeForce FX 5200 64MB 64-bit 250/400 MHz 4/5
    AOpen GeForce FX 5200 64MB 64-bit 250/333 MHz 4/5
    AOpen GeForce FX 5200 128MB 64-bit 250/366 MHz 4/5
    Inno3D GeForce FX 5200 128MB 128-bit 250/400 MHz 4/5
    ASUS GeForce FX 5900 128 MB 400/850 MHz 5/5
    Albatron GeForce FX 5900 128 MB 400/850 MHz 4/5
    ASUS GeForce FX 5900 Ultra 256 MB 450/850 MHz 5/5
    HIS Radeon 7000 (VE) 64MB 144/144 MHz 5/5
    HIS Radeon 7500 64-bit 64MB 250/320 MHz 4/5
    ManLi Radeon 8500 LE 64MB 250/500 MHz 3/5
    Sapphire Radeon 9000 Pro 64MB 275/550 MHz 5/5
    Hercules Radeon 9000 Pro 128MB 275/500 MHz 5/5
    Sapphire Radeon 9100 128MB 250/400 MHz 4/5
    HIS Radeon 9200 SE 64-bit 64MB 200/333 MHz 5/5
    HIS Radeon 9200 64MB 250/400 MHz 5/5
    Sapphire Radeon 9600 Pro Ultimate Edition 128 MB 400/600 MHz 4/5
    Sapphire Radeon 9800 SE 128 MB 325/580 MHz 5/5
    Hercules Radeon 9800 128 MB 325/580 MHz 5/5
    Hercules Radeon 9800 Pro 128 MB 325/680 MHz 5/5
    HIS Excalibur Radeon 9800 Pro 128 MB 380/680 MHz 5/5
    Sapphire Radeon 9800 XT 256 MB 412/730 MHz 5/5
    Soltek Xabre 600 64MB 300/600 MHz 4/5
    Hercules 3D Prophet 4500 (KYRO II) 64 MB 175/175 MHz 5/5

    Poznámky k posouzení kvality obrazu 2D:

    • Jedná se o subjektivní posouzení autorem.
    • Záleží i na monitoru a kabelu mezi monitorem a grafickou kartou.
    • Někdy si konkrétní grafická karta nemusí "rozumět" s konkrétním monitorem.
    • Dokonce záleží i na jednotlivých kusech daného modelu karty.
    {mospagebreak title=Hmotnosti a rozměry karet, rozdělení karet} 

    Hmotnosti a rozměry karet

    Část karet - především ty nejtěžší a nejdelší - jsem zvážil a změřil a přidal i statistiky některých menších nebo starších karet. Lze sledovat zajímavý trend, protože zatímco vše v počítači se miniaturizuje (mimo chladičů CPU), tak grafické karty jsou čím dal těžší (také často daň zvýšené potřeby chlazení) a rozměrnější, i když od dob GeForce 4 Ti4600 se zatím délka PCB nezvyšuje (naštěstí).

    Hmotnost Délka Šířka
    Inno3D TNT2 M64 32 MB 83 g 13.6 cm 5.5 cm
    ATi Radeon SDR (BBA) 32 MB 140 g 16.6 cm 9.1 cm
    Hercules KYRO II 64 MB 140 g 18.7 cm 9.3 cm
    ASUS Radeon 9600 SE 64 MB 140 g 17.3 cm 9.9 cm
    Sapphire Radeon 9000 Pro 64 MB 175 g 17.3 cm 9.3 cm
    ASUS Radeon 9600 XT 128 MB 203 g 17.3 cm 9.9 cm
    HIS Radeon 9600 Pro 128 MB 205 g 17.3 cm 9.9 cm
    Sapphire Radeon 9800 SE 128 MB 210 g 17.8 cm 9.9 cm
    MSI GeForce FX 5600 256 MB 212 g 18.8 cm 9.3 cm
    MSI GeForce FX 5200 Ultra 128 MB 215 g 19.2 cm 9.9 cm
    Sapphire Radeon 9500 128 MB 225 g 17.8 cm 9.9 cm
    ASUS GeForce 4 Ti4800 SE 128 MB 230 g 21.8 cm 9.9 cm
    Leadtek GeForce FX 5700 128 MB 240 g 17.7 cm 9.9 cm
    HIS Radeon 9800 Pro 128 MB 245 g 18.8 cm 9.9 cm
    Sapphire Radeon 9600 Pro 128 MB Ultimate Edition 245 g 17.3 cm 9.9 cm
    HIS Radeon 9800 Pro 128 MB 245 g 18.8 cm 9.9 cm
    Hercules Radeon 9700 128 MB 265 g 17.7 cm 9.9 cm
    Gigabyte Radeon 9700 Pro 128 MB 278 g 17.7 cm 9.9 cm
    MSI GeForce FX 5700 Ultra 128 MB 286 g 21.8 cm 9.9 cm
    Hercules All-in-Wonder Radeon 9800 SE 128 MB 288 g 17.7 cm 9.9 cm
    Hercules Radeon 9800 128 MB 320 g 18.8 cm 9.9 cm
    Hercules Radeon 9800 Pro 128 MB 320 g 18.8 cm 9.9 cm
    ASUS GeForce FX 5900 128 MB 400 g 21.8 cm 9.9 cm
    XFX GeForce 4 Ti4800 SE 128 MB 345 g 21.8 cm 9.9 cm
    XFX GeForce 4 Ti4200 Turbo 128 MB 350 g 21.8 cm 9.9 cm
    Albatron GeForce FX 5900 128 MB 420 g 21.8 cm 9.9 cm
    ABIT GeForce FX 5900 128 MB OTES 445 g 21.8 cm 9.9 cm
    Sapphire Radeon 9800 XT 256 MB 450 g 18.9 cm 9.9 cm
    ASUS GeForce FX 5900 Ultra 256 MB 505 g 21.8 cm 9.9 cm
    Leadtek GeForce FX 5950 Ultra 256 MB 600 g 21.8 cm 9.9 cm
    Leadtek GeForce FX 5800 128 MB 650 g 21.1 cm 10.1 cm
    Leadtek GeForce FX 5800 Ultra 128 MB 660 g 21.1 cm 10.1 cm

    Rozdělení do segmentů (převzato z 3Dcenter.de)

    Pár lidí přišlo s kritikou mého rozdělení karet do segmentů, tak přináším tabulku jednoho z nejlepších serverů o grafických kartách - německého 3Dcenter. Ta je navíc velice pěkná, přehledná a je z ní dobře vidět jaké karty se prodávají dnes a jaké se budou vyrábět v příštích měsících.

    Segmety trhu ATi (končící čipy) nVidia (končící čipy)
    HighEnd Radeon 9800XT
    R360 (8x1, 256 Bit)
    412/365 MHz

    Radeon 9800 Pro
    R350 (8x1, 256 Bit)
    128MB: 380/340 MHz
    256MB: 380/350 MHz

    Radeon 9800
    R350 (8x1, 256 Bit)
    325/290 MHz
    Radeon 9700 Pro
    R300 (8x1, 256 Bit)
    325/310 MHz

    Radeon 9700
    R300 (8x1, 256 Bit)
    275/270 MHz
    GeForceFX 5950 Ultra
    NV38 (4x2, 256 Bit)
    475/475 MHz

    GeForceFX 5900XT
    NV35 (4x2, 256 Bit)
    390/350 MHz
    GeForceFX 5900 Ultra
    NV35 (4x2, 256 Bit)
    450/425 MHz

    GeForceFX 5900
    NV35 (4x2, 256 Bit)
    400/425 MHz

    GeForceFX 5900SE
    NV35 (4x2, 256 Bit)
    400/350 MHz

    GeForceFX 5800 Ultra
    NV30 (4x2, 128 Bit)
    500/500 MHz

    GeForceFX 5800
    NV30 (4x2, 128 Bit)
    400/400 MHz
    Mainstream Radeon 9800SE
    R350 (4x1, 128/256 Bit)
    380/340 MHz

    Radeon 9600XT
    RV360 (4x1, 128 Bit)
    500/300 MHz

    Radeon 9600 Pro
    RV350 (4x1, 128 Bit)
    400/300 MHz

    Radeon 9600
    RV350 (4x1, 128 Bit)
    325/200 MHz
    Radeon 9500 Pro
    R300 (8x1, 128 Bit)
    275/270 MHz

    Radeon 9500
    R300 (4x1, 128/256 Bit)
    275/270 MHz

    Radeon 9600 Pro LE
    RV350 (4x1, 128 Bit)
    400/200 MHz
    GeForceFX 5700 Ultra
    NV36 (2x2, 128 Bit)
    475/450 MHz

    GeForceFX 5700
    NV36 (2x2, 128 Bit)
    425/275 MHz

    GeForceFX 5600XT
    NV31 (2x2, 128 Bit)
    235/200 MHz

    GeForceFX 5200 Ultra
    NV34 (2x2, 128 Bit)
    325/325 MHz
    GeForceFX 5600 Ultra
    NV31 (2x2, 128 Bit)
    Rev.1: 350/350 MHz
    Rev.2: 400/400 MHz

    GeForceFX 5600
    NV31 (2x2, 128 Bit)
    325/275 MHz

    GeForce4 Ti4800
    NV28 (4x2, 128 Bit)
    300/325 MHz

    GeForce4 Ti4800SE
    NV28 (4x2, 128 Bit)
    275/275 MHz

    GeForce4 Ti4200 8X
    NV28 (4x2, 128 Bit)
    250/256 MHz

    GeForce4 Ti4600
    NV25 (4x2, 128 Bit)
    300/325 MHz

    GeForce4 Ti4400
    NV25 (4x2, 128 Bit)
    275/275 MHz

    GeForce4 Ti4200
    NV25 (4x2, 128 Bit)
    64MB: 250/250 MHz
    128MB: 250/222 MHz
    LowCost Radeon 9600SE
    RV350 (4x1, 64 Bit)
    325/200 MHz

    Radeon 9200
    RV280 (4x1, 64/128 Bit)
    250/200 MHz

    Radeon 9200SE
    RV280 (4x1, 64 Bit)
    235/200 MHz
    Radeon 9100
    R200 (4x2, 128 Bit)
    250/250 MHz

    Radeon 9000 Pro
    RV250 (4x1, 128 Bit)
    275/275 MHz

    Radeon 9000
    RV250 (4x1, 128 Bit)
    250/200 MHz
    GeForceFX 5200
    NV34 (2x2, 64/128 Bit)
    250/200 MHz
    GeForce4 MX440 8X
    NV18 (2x2, 128 Bit)
    270/256 MHz

    GeForce4 MX460
    NV17 (2x2, 128 Bit)
    300/275 MHz

    GeForce4 MX440
    NV17 (2x2, 128 Bit)
    270/200 MHz

    GeForce4 MX440SE
    NV17 (2x2, 128 Bit)
    250/166 MHz

    Je docela zajímavé (a nepříliš potěšující) vidět trend v lowendu - nástup 64-bitové sběrnice, Například u ATi už můžeme koupit pouze R9200 128-bit a stejně jakou u nVIDIA FX5200 si budeme muset dávat pozor, co nám prodávají, když se dělají obě verze.

    {mospagebreak title=Testovací konfigurace, použité testy} 

    Testovací konfigurace, použité testy, nastavení

    Během doby testování se objevily již nové verze ovladačů, a tak jsou levnější karty otestovány s Catalyst 3.7 a Detonator FX 45.23, novější, GeForce FX 5200 Ultra a Radeonem 9600 počínaje, pak již s Catalyst 3.8 a Force Ware 52.16. Myslím, že většině starých karet tyto nové verze výrazné zlepšení nepřinesou, snad s výjimkou výkonu pixel shaderu u GeForce FX 5200.

    Hardware
    Procesor AMD Athlon XP (Barton)  @3000+  (200 x 10.5 = 2100MHz)
    Základní deska ASUS A7V600, čipset VIA KT600
    Paměť 512MB Samsung DDR333@400 CL2 (2-3-3-7 CMD2)
    Pevný disk Seagate Barracuda ATA IV 60GB, 7200ot., 2MB cache, ATA100
    Grafické karty
    • Inno3D nVIDIA Riva TNT2 M64 32MB 125/125 MHz
    • Inno3D nVIDIA GeForce 2 MX-400 64MB 200/143 MHz 
    • Hercules nVIDIA GeForce 2 Pro 32MB 200/333 MHz 
    • ManLi nVIDIA GeForce 2 Ti 32MB 200/400 MHz
    • Inno3D nVIDIA GeForce 3 Ti200 64MB 175/400 MHz
    • ASUS nVIDIA GeForce 4 MX-440 64MB 64-bit 275/400 MHz
    • Inno3D nVIDIA GeForce 4 MX-440 64MB 128-bit 275/333 MHz
    • ASUS nVIDIA GeForce 4 MX-440 SE 64MB 128-bit 250/333 MHz
    • Inno3D nVIDIA GeForce FX 5200 64MB 64-bit 250/400 MHz
    • AOpen nVIDIA GeForce FX 5200 128MB 64-bit 250/366 MHz
    • Inno3D nVIDIA GeForce FX 5200 128MB 128-bit 250/400 MHz 
    • HIS ATi Radeon 7000 (VE) 64MB 144/144 MHz 
    • ATi (BBA) Radeon 7200 (SDR) 32MB 160/160 MHz 
    • HIS ATi Radeon 7500 64-bit 64MB 250/320 MHz 
    • ManLi ATi Radeon 8500 LE 64MB 250/500 MHz 
    • Sapphire ATi Radeon 9000 Pro 64MB 275/550 MHz 
    • Hercules ATi Radeon 9000 Pro 128MB 275/500 MHz 
    • Sapphire ATi Radeon 9100 128MB 250/400 MHz 
    • HIS ATi Radeon 9200 SE 64-bit 64MB 200/333 MHz 
    • HIS ATi Radeon 9200 64MB 250/400 MHz 
    • Soltek SiS Xabre 600 64MB 300/600 MHz 
    • Inno3D GeForce 3 Ti 500 64 MB 240/500 MHz
    • XFX GeForce 4 Ti 4800 SE 128 MB 275/550 MHz @ 250/500 MHz
    • ASUS GeForce 4 Ti 4800 SE 128 MB 275/550 MHz
    • MSI GeForce FX 5200 Ultra 128 MB 325/650 MHz  @ 300/650 MHz
    • MSI GeForce FX 5600 256 MB 270/400 MHz
    • ASUS GeForce FX 5600 128 MB 325/600 MHz
    • ASUS GeForce FX 5600 Ultra rev.2 128 MB 400/800 MHz
    • Leadtek GeForce FX 5700 128 MB 450/550 MHz
    • MSI GeForce FX 5700 Ultra 128 MB 475/900 MHz
    • Sapphire Radeon 9500 256-bit 128 MB 275/540 MHz
    • HIS Radeon 9600 128 MB 325/400 MHz
    • Sapphire Radeon 9600 Pro Ultimate Edition 128 MB 400/600 MHz
    • Sapphire Radeon 9800 SE 128 MB 325/580 MHz  (i s odemčenými pipelines)
    • Hercules All-In-Wonder Radeon 9800 SE 128 MB 380/680 MHz
    • Leadtek GeForce FX 5800 128 MB 400/800 MHz
    • ABIT GeForce FX 5900 OTES 128 MB 400/850 MHz
    • ABIT GeForce FX 5900@5900SE OTES 128 MB 400/850 MHz @ 400/700 MHz
    • ASUS GeForce FX 5900 Ultra 256 MB 450/850 MHz
    • Leadtek GeForce FX 5950 Ultra 256 MB 475/950 MHz
    • Hercules Radeon 9700 128 MB 275/540 MHz
    • Gigabyte Radeon 9700 Pro 128 MB 325/620 MHz
    • Hercules Radeon 9800 128 MB 325/580 MHz
    • Hercules Radeon 9800 Pro 128 MB 380/680 MHz
    • Sapphire Radeon 9800 XT 256 MB 412/730 MHz
    Ovladače, software
    Operační systém Windows XP Professional SP1
    DirectX, čipset driver 9.0b, VIA 4.49
    Ovladače grafické karty nVIDIA Detonator FX 45.23
    nVIDIA ForceWare 52.16
    ATi Catalyst 3.7
    ATi Catalyst 3.8
    SiS Xminator II 3.11.53
    Teoretické testy 3Dmark 2003 patch 330
    3Dmark 2001SE build 330
    Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0
    PowerVR VillageMark 1.20
    PowerVR FableMark 1.0
    PowerVR Temple Demo 1.0.6
    nVIDIA ChameleonMark
    Herní testy Aquamark 3
    Splinter Cell 1.2b
    Unreal II: The Awakening
    Unreal Tournament 2003 v2199
    Serious Sam Second Encounter 1.07
    Return to Castle Wolfenstein Multi-player 1.4
    Gun Metal Benchmark 2 v1.2S
    Max Payne 1.05
    Comanche 4 Benchmark Demo

    V teoretických benchmarcích jsem testoval s implicitním nastavením, ve hrách potom většinou s maximálními detaily, trilineárním filtrování, S3 kompresi textur jsem nevypínal. V ovladačích byla vypnuta vertikální synchronizace a všechna nastavení ponechány na maximální kvalitu. Porovnával jsem anisotropní filtr 8:1 u nVIDIA karet proti 16:1 u ATi karet. U starších karet pak maximálním (např. 2:1 u GeForce 2), který byl k dispozici.

    {mospagebreak title=3DMark 2001 SE, 3DMark 2003, Codecreatures} 

    3DMark 2001 SE

    3D hitparáda - shrnutí

     

    Verze 3DMark 2001 SE, build 330
    Rozhraní DirectX 8.1
    Heslovitý popis Car Chase - realtime physics (náročné na CPU), dynamic shadows, multi-texturing (3 layers)
    Dragothic - vertex shader, lightmaps
    Lobby - vertex shader, dynamic shadows, reflections
    Nature - pixel shader (vodní povrch), vertex shader (stromy, tráva, motýli), lightmaps
    Nastavení Default - 1024x768x32bit, DXT komprese, FSAA a Aniso vypnuto
    Stažení benchmarku http://www.futuremark.com/download/?3dmark2001.shtml

     

    3D hitparáda - shrnutí

    Mezi Radeonem 9200 a GeForce 4 MX-440 je propad způsobený absencí pixel shaderu u GF4 MX, a tím pádem neschopnosti spustit všechny testy. Radeony odvozené z R300 zde těží mimo jiné ze čtyř silných vertex shader procesorů. Radeony R200 jsou rychlejší než RV250/280 také díky dvojnásobku (byť zastaralejších) vs 1.1 procesorů a dvěma texturovacím jednotkám na pipeline.

    3DMark 2003

    3D hitparáda - shrnutí

     

    Verze 3DMark 2003, patch 330
    Rozhraní DirectX 9
    Heslovitý popis Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers)
    Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles
    Troll´´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy)
    Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení)
    Nastavení Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA
    Stažení benchmarku http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml

     

    3D hitparáda - shrnutí

    Patch 340 by jistě situaci ještě dost pozměnil, ale i takto vítězí jasně Radeon 9800 XT. Karty odvozené z NV30 a NV35 mají problém v podobě použité přesnosti 24 bit FP, musí použít buď 16 nebo 32 bit FP. Karty, které nepodporují pixel a vertex shader 2.0 (DX9) hodně ztrácí díky nespuštěnému 4. testu - Mother Nature.

    CodeCreatures Benchmark Pro

    3D hitparáda - shrnutí

     

    Verze Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0
    Rozhraní DirectX 8
    Heslovitý popis pixel shader 1.1 (vodní hladina), intenzivně vertex shader 1.0-1.1 (tráva, motýli), high polygon count (700.000 poylgonů na snímek)
    Nastavení požaduje 128MB grafické paměti (Aperture size nebo paměť grafické karty) a HW pixel shader
    Stažení benchmarku http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1256
    3D Analyze log cc.shader.out.txt

     

    3D hitparáda - shrnutí

    3D hitparáda - shrnutí

    Oproti 3DMarku, v CodeCreatures kraluje hrubý výkon (mohutný fill-rate multi-texturing a propustnost pamětí) GeForce FX 5900 a 5950, výsledku nahrává i použití staršího pixel shader 1.1 kódu (díky tomu si velice dobře vede i GeForce 4 Ti, která uplatní 4 pixel pipelines s 2 text. jednotkami).

    {mospagebreak title=ChameleonMark, VillageMark, ...} 

    Pixel Shader 1.1 - nVIDIA ChameleonMark

    3D hitparáda - shrnutí

     

    Verze ChameleonMark
    Rozhraní DirectX 8
    Heslovitý popis pixel shader 1.1
    Nastavení 1024x768x32bit, skin Real
    Stažení benchmarku http://www.pctuning.cz//ilustrace/jahoda/ChameleonMark.zip
    Návod jak testovat V adresáři ChameleonMark\RUN\10x7x32 spusťte chameleon_bmark_Real.bat a výsledek najdete v ChameleonMark\binaries v souboru fps.txt

     

    3D hitparáda - shrnutí

    GeForce FX prostě ve vykonávání pixel shader kódu není žádným rychlíkem ani s novými Force Ware, ani ve vlastním benchmarku vytvořeným pro GeForce 3. Naopak je vidět zastaralost PS procesorů Radeonu 8500 a 9100, oproti novějším 9000 Pro a 9200. Xabre má pixel shader podporu spíše papírově, v reálu je výkon s PS tragický.

    Hidden Surface Removal test - PowerVR VillageMark 1.20

    3D hitparáda - shrnutí

     

     

    Verze D3D VillageMark 1.20
    Rozhraní DirectX 6
    Heslovitý popis praktický fill-rate test (teoretický fill-rate karty + optimalizace jako hidden surface removal, z-testy apod.), multi-texturing (3 layers)
    Nastavení 1024x768x16bit, trilinear, DXT1 on
    Stažení benchmarku http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/VillageMark.htm
    Návod jak testovat D3DVillageMark.exe ScreenWidth=1024 ScreenHeight=768 VSyncOFF Benchmark=1

     

     

    3D hitparáda - shrnutí

     

    Radeony jsou výrazně efektivnější, vždyť o 63 MHz níže taktovaný Radeon 9800 XT má skoro stejný výsledek jako FX 5950 Ultra. Karty se čtyřmi či dokonce dvěma pipelines nemají v testu šanci, jejich fill-rate je poloviční, resp. čtvrtinový.

    Stencil test - PowerVR FableMark 1.0

    3D hitparáda - shrnutí

     

     

    Verze D3D FableMark 1.0
    Rozhraní DirectX 6
    Heslovitý popis soft-edged shadows, z nichž velká část není vůbec viditelná (výkon hardwarového stencil bufferu)
    Nastavení 1024x768x32bit
    Stažení benchmarku http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/FableMark.htm
    Návod jak testovat D3DFableMark.exe -Width=1024 -Height=768 -Benchmark -Bpp=32

     

    3D hitparáda - shrnutí

    Práce se stencily opět lepší u Radeonu. Test bude v budoucích článcích asi nahrazen demem X2: The Threat, které také využívá stencil stínů a je přece jen asi realističtější.

    DirectX 6 - PowerVR TempleDemo 1.0.6

    3D hitparáda - shrnutí

     

     

    Verze TempleDemo 1.0.6
    Rozhraní DirectX 6
    Heslovitý popis multi-texturing (6 layer na zem, 5 layer bazének), real-time lighting, bump mapping, environment mapping, particles
    Nastavení 1024x768x32bit, trilinear, DXT on
    Stažení benchmarku http://www.pvrdev.com/pub/PC/extra/h/Temple.htm
    Návod jak testovat templedemov1-0-6.exe ScreenWidth=1024 ScreenHeight=768 VSyncOFF Benchmark=1

     

    3D hitparáda - shrnutí

    Temple Demo je testem hodně závislým na procesoru a díky pro dnešní karty již jen jednoduchým operacím se zde prosadí řešení s vysokým taktem.

    {mospagebreak title=Aquamark 3} 

     

    3D hitparáda - shrnutí

     

     

    Verze Aquamark 3
    Rozhraní DirectX 9
    Heslovitý popis pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy, různě aplikované přesnosti FP16-FP32, 3D volumetric fog, dynamic vertex based lighting+environment map (modely), particle effects+alpha blending, plant system (vertex shader), závislost na fill-rate (multi-texturing)
    Nastavení 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off
    Stažení benchmarku http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm

     

     

    3D hitparáda - shrnutí

    3D hitparáda - shrnutí

    3D hitparáda - shrnutí

    Poprvé zveřejňuji také výsledky části TRISCORE - GFX, které má být více vypovídající o grafické kartě. Protože bylo testováno na stejné sestavě je závislost mezi GFX a TRISCORE samozřejmě téměř lineární. ÚDajně, abyste mohli hrát Aquanox II s plnými detaily, musíte mít v benchmarku 25000 (25 fps), to splňuje minimálně FX 5700 a s FSAA a Aniso pak FX 5900 a Radeon 9800.

    {mospagebreak title=Gun Metal, Max Payne, Comanche 4} 

    Gun Metal

    3D hitparáda - shrnutí

     

     

    Verze Gun Metal Benchmark 2
    Rozhraní DirectX 9
    Heslovitý popis pixel shader 1.1, vertex shader 2.0, high polygon count, real-time lighting, weather effects, smoke effects, Cg, převod z Xbox
    Nastavení Video - Screen Resolution: 1024x768, Screen Colors: 32bit, Anti-aliasing: 2x, Aspect Ratio: Normal
    Advanced - Terrain Detail: High, Draw Distance: High, Cloud Shadows: On, Sun Glare: On, Lens Flare: On
    Stažení benchmarku http://download.guru3d.com/gunmetal/

    Gun Metal dá všem kartám opravdu zabrat a opravdu jen na těch nej- kartách si můžete dovolit plné detaily. Všimněte si dobrého výkonu FX 5700 Ultra, která se vklínila mezi karty s osmi pixel pipelines a 256-bit sběrnicí.

     

    3D hitparáda - shrnutí

     

    Max Payne

    3D hitparáda - shrnutí

     

     

    Verze Max Payne 1.05
    Rozhraní DirectX 8
    Heslovitý popis vertex shader 1.1, bump mapping
    Nastavení 1024x768x32bit, trilinear, FSAA off, 3Dconcept Final Scene No. 1 (VGA-demo)
    Stažení dema http://www.3drealms.com/max/downloads.html
    Návod jak testovat http://www.pctuning.cz/titulnistrana/default.aspx?ArtID=16835&CatID=75&LayID=2&ChapID=1814
    3D hitparáda - shrnutí

    Nevím, jak vysvětlit slabé výkony karet NV35/38 v tomto testu. Od hry už vyšel druhý díl, a vzhledem k poměrně nízké náročnosti dobře napsaného engine, by i tyto výsledky z dílu prvního, mohly být použitelné.

    Comanche 4 benchmark demo

    3D hitparáda - shrnutí

     

    Verze Comanche 4 benchmark demo
    Rozhraní DirectX 8
    Heslovitý popis vertex shader 1.1, pixel shader 1.1 (voda), bump mapping
    Nastavení 1024x768x32bit, Max. Aniso (driver), DXT on, FSAA 4x (driver), Disable Audio, HW shaders
    Stažení dema http://files.novalogic.com/C4/c4_demo_122101_xx.exe
    Návod jak testovat Spusťte příkazem "c4demo.exe /bench" a nastavte Disable Audio
    Log z 3Danalyze c4.shader.out.txt

     

    3D hitparáda - shrnutí

    3D hitparáda - shrnutí

    Comanche 4 je typickým benchmarkem procesoru, na Bartonu 3000+ v 1024x768 s bídou rozškáluje lowendové grafické karty. Pro ty nejrychlejší je třeba použít náročný režim, kde překvapivě odpadnou Radeony.

    {mospagebreak title=UT2003, Unreal 2, Splinter Cell} 

    Unreal Tournament 2003

    3D hitparáda - shrnutí

     

    Verze UT2003 v2299
    Rozhraní DirectX 8
    Heslovitý popis multi-texturing, bump mapping, particles
    Nastavení 1024x768x32bit, Max Details, mapa Antalus
    Návod jak testovat http://www.pctuning.cz/titulnistrana/default.aspx?ArtID=16835&CatID=75&LayID=2&ChapID=1813

     

    3D hitparáda - shrnutí

    3D hitparáda - shrnutí

    Nejprve jsem testoval pomocí čténařům asi nejvíce známého Benchmark.exe. Ten bohužel průměruje mapu Asbestos (malá graficky nenáročná mapa, hustší interakce, proto více závislá na CPU) a Antalus. Jak vidíte v botmatch jsou karty od Radeonu 9600 a FX 5600 nahoru limitovány procesorem.

    3D hitparáda - shrnutí

    3D hitparáda - shrnutí

    3D hitparáda - shrnutí

    I v samotném Antalusu je třeba zapnout FSAA a Aniso, aby se ukázaly skutečně silné nebo slabé grafické karty. Bylo zajímavé, že FSAA se nezapnulo na Radeonech s 64 MB paměti (Catalyst 3.7).

    Unreal II : The Awakening

    3D hitparáda - shrnutí

     

    Verze Unreal II
    Rozhraní DirectX 8
    Heslovitý popis multi-texturing, bump mapping
    Nastavení 1024x768x32bit, Max Details, mapa Acheron
    Návod jak testovat Pomocí utility Bench´em all

     

    3D hitparáda - shrnutí

    3D hitparáda - shrnutí

    3D hitparáda - shrnutí

    Unreal II je tradiční baštou karet Radeon, ve vyšším rozlišení je vítězství drtivé.

    Splinter Cell

    3D hitparáda - shrnutí

     

    Verze Splinter Cell 1.2b
    Rozhraní DirectX 8
    Heslovitý popis pixel shader, multi-texturing, bump mapping, dynamic shadows
    Nastavení 1024x768x32bit, Very High Details
    Návod jak testovat S updatem 1.2B získáte možnost benchmarkovat a pomocí utility Bench´em all vyberte příslušnou mapu (bin v Splinter Cell\System) nebo můžete testovat pomocí dávky "Splinter Cell\System\timedemo.bat". My používáme Caspian Oil Refinery z beyond3d.com. Toto timedemo si můžete stáhnout zde z 3Dcenter.de.

     

    3D hitparáda - shrnutí

    3D hitparáda - shrnutí

    3D hitparáda - shrnutí

    S FSAA jsem netestoval, viz problémy zapínání FSAA v této hře vysvětlené v recenzi Hercules Prophet 9800 128MB. Po zapnutí nejvyšších detailů se GeForce 4 Ti docela propadá, naopak třeba Radeon 9700 zůstane téměř na stejných fps.

    {mospagebreak title=Serious Sam 2, Wolfenstein} 

    Serious Sam: The Second Encounter

    3D hitparáda - shrnutí

     

     

    Verze Serious Sam 2 1.07
    Rozhraní OpenGL (DirectX 8)
    Heslovitý popis multi-texturing (max 5-layer), environment bump mapping, particles, lens flare, animated lights, procedural textures
    Nastavení 1024x768x32bit, Max Details
    Návod jak testovat http://www.pctuning.cz/titulnistrana/default.aspx?ArtID=16835&CatID=75&LayID=2&ChapID=1821

     

    3D hitparáda - shrnutí

    3D hitparáda - shrnutí

    3D hitparáda - shrnutí

    3D hitparáda - shrnutí

    V SSAM2:SE dochází tradičně ke zvláštní situaci, kdy v rozlišení 1024x768 jsou lepší GeForce a v 1600x1200 si téměř s Radeony prohazují místo.

    Return to Castle Wolfenstein

    3D hitparáda - shrnutí

    Verze RtCW MP 1.4
    Rozhraní OpenGL (DirectX 8)
    Heslovitý popis Quake III engine, multi-texturing
    Nastavení 1024x768x32bit, Max Details, timedemo 1, demo checkpoint
    Návod jak testovat http://www.pctuning.cz/titulnistrana/default.aspx?ArtID=16835&CatID=75&LayID=2&ChapID=1820

     

    3D hitparáda - shrnutí

    3D hitparáda - shrnutí

    RtCW je dalším perfektním benchmarkem procesoru. Alespoň tedy demo checkpoint s příliš hustou interakcí vojáků. Díky limitovanosti procesorem je první graf použitelný pouze pro karty do 3000, dále je test spíše ukázkou toho, která karta dokáže nejlépe běžet s nestíhajícím CPU+RAM+chipset. Teprve v módech s FSAA a Aniso je situace zajímavá. RtCW bychom brzy měly vyměnit za RtCW: Enemy Territory, modernější a více graficky náročný engine, který je navíc freeware (ne engine, ale ET samozřejmě). Navíc se nám podařilo udělat timedemo, které velice dobře škáluje grafické karty a je málo závislé na CPU.

    {mospagebreak title=Anisotropní filtrování a FSAA} 

    Unreal Tournament 2003 - max. anisotropní filtrování

    3D hitparáda - shrnutí

     

    Verze UT2003 v2299
    Rozhraní DirectX 8
    Heslovitý popis multi-texturing, bump mapping, particles
    Nastavení 1024x768x32bit, Max Details, mapa Asbestos+Antalus (průměr), max. Aniso
    Návod jak testovat Pomocí Benchmark.exe, http://www.pctuning.cz/titulnistrana/default.aspx?ArtID=16835&CatID=75&LayID=2&ChapID=1813

     

    3D hitparáda - shrnutí

     

    Return to Castle Wolfenstein - max. anisotropní filtrování

    3D hitparáda - shrnutí

     

    Verze RtCW MP 1.4
    Rozhraní OpenGL (DirectX 8)
    Heslovitý popis Quake III engine, multi-texturing
    Nastavení 1024x768x32bit, Max Details, timedemo 1, demo checkpoint
    Návod jak testovat http://www.pctuning.cz/titulnistrana/default.aspx?ArtID=16835&CatID=75&LayID=2&ChapID=1820

     

    3D hitparáda - shrnutí

    Výsledky v obou grafech jsou bohužel opět limitovány procesorem, nicméně alespoň pro levnější garfické karty jsou dobrým ukazatelem ztráty při zapínání anisotropního filtrování. Všimněte si tragického výsledku Radeonu 9800 SE 128-bit, který svědčí, že po zapnutí anisotropního filtrování v RtCW (možná nejen tam) nastal nějaký problém, tipuji to na chybu ovladačů. Bohužel tím utrpěl celkový výsledek této karty, která v módech 4x FSAA + 16x Aniso končí často až za Radeonem 9600.

    Unreal Tournament 2003 - FSAA 4x

    3D hitparáda - shrnutí

     

    Verze UT2003 v2299
    Rozhraní DirectX 8
    Heslovitý popis multi-texturing, bump mapping, particles
    Nastavení 1024x768x32bit, Max Details, mapa Asbestos+Antalus (průměr), FSAA 4x
    Návod jak testovat Pomocí Benchmark.exe, http://www.pctuning.cz/titulnistrana/default.aspx?ArtID=16835&CatID=75&LayID=2&ChapID=1813

     

    3D hitparáda - shrnutí

     

    Return to Castle Wolfenstein - FSAA 4x

    3D hitparáda - shrnutí

     

    Verze RtCW MP 1.4
    Rozhraní OpenGL (DirectX 8)
    Heslovitý popis Quake III engine, multi-texturing
    Nastavení 1024x768x32bit, Max Details, timedemo 1, demo checkpoint, FSAA 4x
    Návod jak testovat http://www.pctuning.cz/titulnistrana/default.aspx?ArtID=16835&CatID=75&LayID=2&ChapID=1820

     

    3D hitparáda - shrnutí

    Z neznámých důvodů se FSAA v UT2003 na Radeonech s 64 MB paměti vůbec nezapnulo (Catalyst 3.7). Nejsilnější karty jsou opět limitovány procesorem. Všimněte, jak kartě FX 5200 Ultra schází komprese frame bufferu, po zapnutí FSAA je stále pomalejší než GF4 Ti.

     

    {mospagebreak title=Vyhodnocení výsledků, tipy PCtuningu} 

    Vyhodnocení výsledků

    Protože průměrné fps jsem v prvním díle 3D hitparády (lowend) počítal jinak (zbytečně započítány 3 UT enginy) a jinak v dalších dílech (vyšší detaily, vyšší rozlišení), vše jsem kompletně přepracoval a udělal jeden společný index, založený na zprůměrování fps z těchto her:

    1. Aquamark3 (Aquanox II engine) - 1024x768x32, default
    2. Gun Metal - 1024x768x32, max detail, FSAA 2x, benchmark 1
    3. Max Payne - 1024x768x32, max detail, Final Scene No.1
    4. Comanche 4 - 1024x768x32, sound off, benchmark demo
    5. Return to Castle Wolfenstein - 1024x768x32, max detail, demo checkpoint
    6. Splinter Cell - 1024x768x32, high detail, Caspian Oil Refinery
    7. Unreal Tournament 2003 - 1024x768x32, max detail, Asbestos+Antalus, botmatch
    8. Serious Sam 2 - 1024x768x32, high detail, Grand Cathedral

    Když karty hru nespustily nebo benchmark neproběhl korektně, byla jim započítána nula. Vzhledem k rozlišení je nasnadě, že v hlavně v Serious Sam 2, Reeturn to Castle Wolfenstein, UT2003 a Comanche 4 byly silnější karty limitovány procesorem.

    3D hitparáda - shrnutí

    U karet od midrange výše jsem pak počítal již většinou s výsledky, kde byly grafické karty více rozškálovány, tedy s testy méně závislými na procesoru něž v prvním případě a často i v rozlišení 1600x1200x32. Tento index jsem nepočítal (a ani neměřil výsledky) u lowendových karet, které nebyly limitovány procesorem ani v prvním případě a neočekává se od nich výkon s vysokými detaily nebo ve vyšším rozlišení. Zprůměroval jsem tedy fps z těchto her a s těmito nastaveními:

    1. Aquamark3 (Aquanox II engine) - 1024x768x32, default
    2. Gun Metal - 1024x768x32, max detail, FSAA 2x, benchmark 1
    3. Max Payne - 1024x768x32, max detail, Final Scene No.1
    4. Unreal 2 - 1600x1200x32, max detail, Acheron
    5. Splinter Cell - 1600x1200x32, very high detail, Caspian Oil Refinery
    6. Unreal Tournament 2003 - 1600x1200x32, max detail, Antalus, botmatch
    7. Serious Sam 2 - 1024x768x32 a 1600x1200x32, high detail, Grand Cathedral

    3D hitparáda - shrnutí

    Posledním indexem je tzv. "heavy duty mode" - náročný režim se zapnutým maximálním anisotropním filtrem a FSAA 4x. Zprůměroval jsem fps z:

    1. Aquamark3 (Aquanox II engine) - 1024x768x32, default, Max. Aniso, FSAA 4x
    2. Comanche 4 - 1024x768x32, sound off, benchmark demo, Max. Aniso, FSAA 4x
    3. Return to Castle Wolfenstein - 1024x768x32, max detail, demo checkpoint, Max. Aniso, FSAA 4x
    4. Unreal 2 - 1600x1200x32, max detail, Acheron, Max. Aniso, FSAA 4x
    5. Unreal Tournament 2003 - 1600x1200x32, max detail, Antalus, botmatch, Max. Aniso, FSAA 4x
    6. Serious Sam 2 - 1024x768x32 a 1600x1200x32, high detail, Grand Cathedral, Max. Aniso, FSAA 4x

    3D hitparáda - shrnutí

    Ceny

    Stejně jako v posledním díle 3D hitparády o highendových kartách jsem se rozhodl udělat vše na jednom modelovém obchodu, u kterého se mi zdají ceny rozumné (Czech Computer) a vybral typické zástupce od každé karty. Tentokrát jsem přihlédl i k internetovému obchodu PCtuningu a byla-li cena nižší, tak jsem použil pak tuto. Karty co se nevyskytovaly v žádném z ceníku jsem doplnil cenami karet z LEVI, Abacusu a Petra Computers.Problémem pak zůstává různá vybavenost karet - tiché chlazení, VIVO u topmodelů, počet her (proto jsem třeba proti MSI FX 5950 vzal ASUS 9800XT apod.) a další příslušenství. Vypadá to, že cena Leadtek A350 TD Ultra VIVO 256 MB (FX5900 Ultra) se stabilizovala za cenu něco přes 13 000, tak jsem kartu zařadil, i přesto, že je hlučnější než přímý konkurent Hercules 9800 Pro, ale zase je vybavena VIVO. Problém s cenou R9700 se vyřešil, nyní se nabízí za dobrou cenu, přibyl mi vrásek v podobě Leadtek FX 5800, která se objevila v ceníku LEVI (pravděpodobně doprodej) za výjimečně nízkou cenu (poměr cena/výkon je u ní nyní fantastický, horší to je s vlastnostmi jako emitované teplo, hlučnost, ostrost obrazu, ...). Použil jsem raději cenu ASUS FX 5800, která se dlouhodobě drží v cenících (s pomalu ale jistě klesající cenou). Karty, které se v žádném ze dvou ceníku nevyskytují mají buď dosazenu poslední cenu nebo rozumnou cenu dohledanou v jiných obchodech.

    3D hitparáda - shrnutí

    Cena/výkon

    Nejprve se podíváme na pro všechny karty společný poměr cena/(fps v 8 hrách, méně náročné nastavení):

    3D hitparáda - shrnutí

    Z grafu se tedy dozvíte pouze poměr cena/výkon u levných a méně výkonných karet, zjistíte, kterou kartu koupit na nenáročné hraní her. Také samozřejmě zjistíte, že když se omezíte na rozlišení, detailech a nebudete potřebovat FSAA nebo anisotropní filtrování, tak jsou drahé karty zbytečností. Každopádně jako outsideři dopadnou karty s 64-bitovou sběrnicí. Všimněte si výsledků karet s odemčenými pipelines, pokud budete mít štěstí, tak halvně u R95000 256-bit poměr cena/výkon značně stoupne.

    Zprůměroval jsem i výsledky z obou náročnějších indexů z her (bez FSAA a Aniso + s FSAA a Aniso / 2) a jimi pak podělil cenu, abych dostal cenu za fps a byl přitom co nejspravedlivější. V midrange a highend je již potřeba brát v potaz výkon s FSAA a Aniso, kvůli tomu se za ty karty také platí.

    3D hitparáda - shrnutí

    Do grafů jsem tentokrát zanesl i Sapphire 9800 SE 128-bit s odemknutými pipelines, je zajímavé pozorovat o kolik míst karta s jinak špatným poměrem cena/výkon po (někdy) úspěšném odemknutí poskočila.

     

    Tipy PCtuningu (aktualizováno)

     

    Tip do 2 000 Kč s DPH: GeForce 4 MX-440 64MB 128-bit

    Tip do 2 500 Kč s DPH: Radeon 9200 64MB 128-bit

    Tip do 4 000 Kč s DPH: GeForce 4 Ti 4200 64 MB 250/500(513) MHz

    Tip do 5 000 Kč s DPH: GeForce FX 5600 128 MB 325/600 MHz

    Tip do 6 000 Kč s DPH: GeForce FX 5700 128 MB 450/550 MHz

    Tip do 7 000 Kč s DPH: Radeon 9600 XT 128 MB 500/600 MHz

    Tip do 8 000 Kč s DPH: Radeon 9700 128 MB 275/540 MHz

    Tip do 11 000 Kč s DPH: Radeon 9800 128 MB 325/580 MHz

     

    Poznámky:

    - tip do 3 000 Kč jsem zrušil, protože Radeon 9000 (9200) Pro ani 8500LE/9100 se již příliš neobjevuje

    - do 5 000 Kč by se dalo uvažovat i o levnějším Radeonu 9600, záleží na možnostech přetaktování (pozor na R9600 s ozamčeným přetaktováním, pak je třeba hrát s například s RivaTunerem), vybavení apod.

    - do 6 000 je vyrovnaným soupeřem pro FX 5700 i Radeon 9600 Pro, je však mírně dražšía v našich testech dopadl mírně hůře. Možná půjde ale často lépe přetaktovat. Pak by byl lepší volbou.

    - tip do 8 000 (Radeon 9700) je zároveň i tipem do 10 000 Kč, protože karta má potenciál k přetaktování (někdy až po nahrání jiného BIOSu) a je podle mě vzhledem k ostatním hlediskům (nejn výkon) lepší než FX 5800. Je to koneckonců karta s nejlepším poměrem výkon/takt.

    - do 11 000 Kč je hned několik kandidátu, Radeon 9700 Pro a Radeon 9800 jsou vyrovnané karty, bude záležet na jednotlivých výrobcích (taktovatelnost, tichost, kvalita provedení, hodnota bundle). Ale F-buffer u R9800 a lepší kompresní poměr frame bufferu je u R9800 lepším příslibem do budoucna a jádro R350 jde z původních 325 MHz taktovat skvěle a propustnost pamětí je i přes nižší takt díky 256 bitové sběrnici dostačující

    - do 15 000 Kč přibyl Radeonu 9800 Pro konkurent v podobě zlevněné FX5900 Ultra. Záleží, kterými dalšími vlastnostmi vás ten který výrobek osloví.

    - bez omezení: Zde záleží na použití karty. Radeon 9800 XT je super silný v pixel shaderech a je to kompaktnější karta a se silným procesorem je to nejrychlejší současný herní akcelerátor. FX 5950 Ultra má díky brutálnímu taktu navrch v OpenGL a také se ukázala jako mírně lepší na slabším procesoru Barton 3000+.


     

    Diskuze k článku (poprvé přímo v našem diskuzním fóru)

     


    Poděkování:

    V prvé řadě děkuji své skvělé přítelkyni Monice za vydatnou pomoc s grafy (opravdu to byl boj s horou čísel).

    Děkuji P. Válkovi a J. Kwolkovi z naší redakce za pomoc se sháněním karet do testu.

     

    Něco málo úsměvného ze zákulisí vzniku 3D hitparády :-)

     
    Komentáře k článku
    RSS
    Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
    16.11.2006 18:32:50   84.42.129.xxx 23
    nVIDIA Riva TNT2 Pro/Ultra tu mám a eště funguje ale byla noname ale to už je stejně jedno...

    Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

    0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
    Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.