Hlavní stránka Hardware Grafické karty Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než "Ultra"?
Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než "Ultra"?
autor: Štěpánek Martin , publikováno 5.7.2003
Seznam kapitol
1. Taktování
2. Serious Sam: The Second Encounter

Jak je z názvu celkem jasné, hlavní věcí, která u této karty zarazí je mimo její vzhled i možnost brutálního overclockingu. Budete jistě velmi překvapeni co jsem byl schopen z této karty dostat a jakých výsledků jsem dosáhl. Na první pohled se sice tento "drobeček" nezdá, ale i GeForceFX 5900 Ultra se již klepe v kolenou před jeho silou. {mospagebreak title=Úvod}

Asi jen málo lidí si pořídí špičkovou grafickou kartu za 16000 bez DPH. Obecně platí, že levnější modely se prodávají mnohem lépe. Toto bude jistě platit i pro GeForceFX 5900 bez přídomku "Ultra". Předpokládám, že právě tento model bude mnohem více vyhledávaný - především díky své nižší ceně. A to je faktor, na základě kterého se hodně lidí rozhoduje. Konečně také vzniká konkurence Radeonu 9800 Pro kterého GeForceFX 5900 Ultra (v části testů) překonává. Na druhé straně je zde ne-Ultra verze, která mnoho za Radeonem nezaostává a přitom si udržuje nižší cenu.

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \

Snažil jsem se porovnat jaký je rozdíl mezi Ultra a ne-Ultra verzí - bohužel, žádný jsem nenašel. Nebo spíš bohudík. Obě karty vypadají téměř stejně, i rozložení všech součástek je stejné. To znamená, že by po přetaktování neměl být mezi kartami žádný rozdíl.

Stejně jako GeForceFX 5900Ultra, přichází i GeForceFX 5900 s 256-bitovou paměťovou sběrnicí, která se tedy konečně svou šířkou vyrovnává čipům ATi R3xx. U GeForce FX 5800 Ultra se 128-bitovými paměťmi DDR-II na frekvenci 1GHz byla propustnost 16GB/s, což je v porovnání s výrazně pomalejšími, ale zato 256-bitovými DDR-I u Radeonu 9800 Pro, téměř o 6GB/s méně. Nyní má GeForce FX 5900 paměti DDR-I taktované na 850MHz, což ústí v teoretickou propustnost celých 27,2GB/s.

 

NVIDIA GeForce FX 5900 (NV35)

NVIDIA GeForce FX 5800 Ultra
(NV30)

NVIDIA GeForce FX 5900 Ultra
(NV35)

Výrobní technologie

0.13micron

0.13micron

0.13micron

Počet transistorů

135mln

125mln

135mln

Frekvence čipu

400MHz

500MHz

450MHz

Paměťový řadič

256bit
DDR SDRAM

128bit
DDR II SDRAM

256bit
DDR SDRAM

Frekvence pamětí

850MHz
(425MHz DDR)

1000MHz
(500MHz DDR)

850MHz
(425MHz DDR)

Memory bandwidth

27,2GB/s

16GB/s

27,2GB/s

Max velikost paměti

128MB

256MB

256MB

AGP

AGP 3.0 4x/8x

AGP 3.0 4x/8x

AGP 3.0 4x/8x

Pixel pipelines, pixel; shaders

Pixel pipelines

4, 8 [*1]

4, 8

4, 8 [*1]

Texturovacích jednotek na pipeline

2, 0 [*1]

2, 0

2, 0 [*1]

Max počet textur zpracovaných za cyklus

8

8

8

Typy Texture filteringu

bi-linear
anisotropic
tri-linear
tri-linear + anisotropic

bi-linear
anisotropic
tri-linear
tri-linear + anisotropic

bi-linear
anisotropic
tri-linear
tri-linear + anisotropic

Max anisotropický level

8

8

8

Pixel shaders

v.2.0+ [*2]

v.2.0+

v.2.0+ [*2]

Vertex pipelines, vertex shaders,

Vertex pipelines

3

3

3

Vertex shaders version

v.2.0+

v.2.0+

v.2.0+

Full Screen Anti-Aliasing

FSAA metody

Supersampling,
Odered grid multi-sampling
(OGSS, OGMS)

Supersampling,
Odered grid multi-sampling
(OGSS, OGMS)

Supersampling,
Odered grid multi-sampling
(OGSS, OGMS)

Počet vzorků

2 (OGSS, OGMS),
Quincunx,
4 (OGSS, OGMS, OGSS+OGMS – pouze v Direct3D ),
6 (OGSS+OGMS, pouze v Direct3D),
8 (OGSS+OGMS)

2 (OGSS, OGMS),
Quincunx,
4 (OGSS, OGMS, OGSS+OGMS – pouze v Direct3D ),
6 (OGSS+OGMS, pouze v Direct3D),
8 (OGSS+OGMS)

2 (OGSS, OGMS),
Quincunx,
4 (OGSS, OGMS, OGSS+OGMS – pouze v Direct3D ),
6 (OGSS+OGMS, pouze v Direct3D),
8 (OGSS+OGMS)

Technologie použité k dosažení vyšší paměťové propustnosti

Hidden Surfaces Removal (HSR)

Ano

Ano

Ano

Frame-buffer compression

Ano [*3]

Ano

Ano [*3]

Z-buffer compression

Ano [*3]

Ano

Ano [*3]

Jak je z tabulky z cela jasně vidět, jediný rozdíl mezi verzí Ultra a ne-Ultra je ve frekvenci jádra. Jinak všechno ostatní je u obou karet stejné.

Vysvětlivky:

  • [*1]: Ultra Shadow Technology: Tato technologie obsahuje jedno velmi zajímavé vylepšení. Tím je možnost stanovit okrajovou hodnotu, po kterou se budou stíny počítat. Tak za udanou hodnotou již nebude potřeba žádných výpočtů, tím se ušetří čas a zlepší se tak výkon.
    Na následujícím schématu je vše jasně znázorněno. Mezi hodnotami ZMIN a ZMAX nebudou probíhat žádné výpočty stínu, všude jinde ano.
    Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \
    Bohužel současné hry a benchmarky tuto technologii nevyužívají (nepodporují ji), protože na současných kartách by zpomalovala z důvodů nutnosti přepočítávání hodnot zmin a zmax.

  • [*2] Z funkčního pohledu na pixel shadery je vše při starém. Ale pokud se podíváme na výkon, měl by být značně vyšší. Především Pixel shadery 2.0 byly u GeForceFX 5800Ultra velmi pomalé, proto byla vylepšena architektura CineFX, která by měla zrychlovat GeForceFX 5900Ultra. Proto je také nyní nazývána CineFX 2.0. Zde byla také zlepšena přesnost výpočtů na 128 bitů.

  • [*3] Změnou prošel i framebuffer, Z-buffer a compression buffer. 

Změny paměťového řadiče:

1) První věci, jak jsem již psal, je nový 256 bitový paměťový řadič. Ten je použit v kombinaci s levnějšími paměťmi DDR namísto DDRII jak je tomu u GeForceFX 5800Ultra. Díky tomu vzrostla paměťová propustnost "pouze" o 70%. Důvodem je nedostupnost paměťových modulů DDR, které by byly schopné pracovat na frekvenci 1000MHz jak je tomu u DDRII u modelu 5800Ultra.
2) Výraznější změnou by však měla být nižší cena než je tomu u DDRII.
3) Další změnou k lepšímu bude menší vyzařované teplo a tím měla odpadnout nutnost mohutného chladiče. Například Radeon 9800Pro nemá žádné chladiče pamětí a přesto bez problémů funguje.
4) Změněny byly také algoritmy, které jsou u paměťového řadiče používány. Těmi jsou texture compression, frame buffer a Z-buffer. Ty byly značně upraveny a doladěny, tudíž by měly poskytovat znatelný nárůst výkonu. Změněn byl i algoritmus Intellisample HCT (High Resolution Compression Technology), který by měl poskytovat až 50% nárůst výkonu při používání full-screen anti-aliasing a anisotropického filteringu.
{mospagebreak title=Kvalita zobrazení}

Kvalita obrazu je v poslední době velmi důležitým faktorem. Zatím co ještě před rokem či dvěma se u herních karet hledělo pouze na výkon, nyní se začínají pohledy hráčů ubírat i na kvalitu. Zde již delší dobu vládne firma Matrox. Její karty jsou pro svou kvalitu zobrazení pověstné. Za firmou Matrox následuje ATI. Na ní však pomalu ale jistě začíná dotahovat i nVidia.

Všichni si jistě vzpomínají na rozruch, který vznikl při porovnávání Performance režimu u ATI a nVidie. Tehdy byla kvalita u karet nVidie značně horší. Avšak nyní se zdá, že se vše začíná měnit. Zřejmě i u nVidie poznali, že výkon není všechno.

Full Screen Anti-Aliasing

Proto zde následuje pár obrázků, které se snaží porovnat jednotlivé režimy FSAA mezi ATI a nVidii. Obrázky jsou ve formátu jpeg, s nastavením na maximální kvalitu, přeci jen asi málokdo by stahoval 2MB "bmp".

K testu jsem použil utilitku od Tommti-Systems, která umí zobrazit různé FSAA režimy. Později jsem na internetu našel ještě novější verzi, kterou si můžete stáhnout zde.

Žádné FSAA

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \

GeForceFX 5900 Radeon 9800Pro

Tyto obrázky bez zapnutého FSAA jsou zde především, aby zobrazily počáteční hodnoty.

2x FSAA

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \ Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \
GeForceFX 5900 Radeon 9800Pro

"Největších" rozdílů si můžete všimnout na 3, 7 a 9 hodinách. Slovo největší je v uvozovkách, protože rozdíly jsou opravdu příliš malé.

4x FSAA

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \ Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \
GeForceFX 5900 Radeon 9800Pro

Zatím co při 2xFSAA jsou rozdíly minimální, se vzrůstajícím FSAA se rozdíl mezi kartami zvětšuje. Opět si toho můžete všimnout v okolí středu plus na 3 a 9 hodinách.

6xFSAA

Zde byl problém, protože ATI podporuje 6- ti násobný FSAA v Direct3D i v OpenGL, zatím co nVidia podporuje 6x pouze v Direct3D. Proto jsem porovnal dvě různé, čili 6x u ATI a 8x u nVidie mezi sebou. Jsou to nastavení, které obě karty podporují i v Direct3D i v OpenGL.

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \ Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \
GeForceFX 5900 Radeon 9800Pro

I zde je 6x FSAA od ATI lepší než 8xFSAA od nVidie.

Nicméně, na závěr je nutné říct, že sice stále ATI má mírný náskok, firma nVidie míří správným směrem a můžeme doufat, že s příští generací karet se vše ještě zlepší.

Zde je ještě pro upřesnění, jak funguje FSAA u GeForceFX 5900Ultra:

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \

Jak je jasně vidět, nejlepší FSAA je u OpenGL 8x. Narozdíl od Direct3D se používá čtyřikrát 2x supersampling. Direct3D používá jen dvakrát 4x supersampling.

Anisotropické filtrování

Anisotropické filtrování je zde již od dob GeForce3. Bohužel má své výhody i nevýhody. Výhodou je pěkný obraz, nevýhodou pak velký propad výkonu.

AF2x

kvalita

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \ Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \
GeForceFX 5900 Radeon 9800Pro

výkon

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \ Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \
GeForceFX 5900 Radeon 9800Pro

AF4x

kvalita

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \ Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \
GeForceFX 5900 Radeon 9800Pro

výkon

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \ Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \
GeForceFX 5900 Radeon 9800Pro

Myslim, že obrázky nepotřebují komentář. V nastavení na kvalizu jsou karty vyrovnané, v nastavení na výkon je pak Radeon lepší. U nVidie ještě existuje možnost High performance, ale to je misto obrázku jen čtyřhran, tedy tam není již téměř žádné filtrování.

{mospagebreak title=Asus V9950}

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \

Pro zobrazení většího obrázku stačí kliknout.

 A takto vypadá testovaná karta. Uznejte... už na první pohled je to docela fešák.

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \

Na kartě jsou dva větráčky - ty jsou řízené a navíc velmi tiché. Jejich účinnost mohla být ještě vyšší, kdyby nebyly z vrchu přikryté nápisem Asus. Ale i tak podle dosažených výsledků při taktování je jasné, že chladič je dostačující.

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \

A toto je již krabice, ve které kartu dostanete. Je normálních rozměrů. Na zadní straně jsou detailně popsány nové technologie.

 

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \

A toto je již ten měděný "drobeček", který se stará o chlazení jádra i pamětí. A podle všeho je to nejen pohledné, ale i tiché a účelné řešení. Pokud si vzpomenu na první chladiče "fukary" karet GeForceFX 5800 musím se smát...

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \

Testovaná karta byla osazena 128MB pamětí Hyundai s časováním 2,2ns. Paměťové čipy byly osazeny pouze z horní strany, proto také stačilo jednostranné chlazení. Oproti 256MB GeForceFX 5900 Ultra je to polovina, ovšem na výkon v testech to nemělo téměř žádný vliv.

GameFace

Za zmínku také stojí aplikace přímo od firmy Asus, která se nazývá GameFace. Ta umožňuje zobrazení dodatečného okna ve hře. Tímto oknem může být například okno videokonference nebo třeba okno televizního tuneru. Sice nevím, který hráč bude sledovat obličej svého soupeře při hře, nebo třeba sledovat televizi, ale jistě se nějaké uplatnění této novinky najde (jediné co bych rád viděl je obličej soupeře při jeho debaklu).

Jen ještě poznámka, samozřejmostí pro zobrazení obrazu protihráče je dostatečně rychlý internet nebo LAN. Nepočítejte že se vám podaří hrát a používat GameFace na dial-up připojení.


Na internetu běhaly o této kartě velmi zajímavé informace, především co se týká přetaktovatelnosti. Ale výsledek mě značně překvapil. Používal jsem normální chlazení skříně, jen v bočnici mám 120mm větrák, který běží na 1350 otáčkách, tedy celkem tiché řešení.

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \

Ke kartě je dodávána utilita SmartDoctor, která je na.... ozdobu. Umožňuje jen minimální overclocking (420MHz jádro a 880MHz paměti). Proto je lepší využít možnosti přímo v ovladačích. Z původních frekvencí, jádro 400MHz a paměti 850MHz, jsem postupoval pozvolna zezačátku po 10MHz ke konci již pouze po 3MHz.

A takto to vypadalo na konci mého snažení:

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \

To je celkem brutální nárůst. Výše se bohužel již začaly objevovat fragmenty, proto jsem k testování použil o něco nižší frekvenci, abych měl zajištěnou stabilitu až do konce testů. Tedy jádro 462MHz a paměti 948MHz.

Co se týká teploty byl jsem potěšen. Buď je v čipu špatné teplotní čidlo (což je málo pravděpodobné) nebo se opravdu teplota v průběhu testování ani po přetaktování nepřehoupla přes 54°C. To je velmi zajímavá věc - když jsem testoval Ultra verzi, i na základní frekvenci jsem měl vyšší teplotu a ta se při hraní ještě zvyšovala.

{mospagebreak title=Testy - 3DMarky}

3DMark 2001

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \

Známý test grafických karet postavený na DirectX 8. Použití 3D Marku se zdálo lepší než jeho novějšího bratříčka, který ani firma Futuremark nedoporučuje pro straší karty. I když se jedná již o postarší benchmark, stále jej budeme řadit spolu s novým 3DMarkem 03 bok po boku.

Dragothic Low Detail, Anti-Aliasing 4x, 1024x768x32

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \

Asus GeForceFX 5900 je i bez overclockingu velmi silná karta. Ale při přetaktování se z ní stává absolutní tornádo, které je schopné převálcovat veškerou konkurenci. Dokonce i GeForceFX 5900 Ultra. Ale to je vcelku jasné, jelikož GeForceFX 5900 po přetaktování běží na vyšších frekvencích než Ultra verze.

GeForceFX 5900 GeForceFX 5800 Ultra Radeon 9800Pro GeForceFX 5900 Ultra GeForceFX 5900 oc.
Rozdíl 158,3 +2% +5,5% +6% +6,6%

 

Nature, Anti-Aliasing 4x, 1024x768x32

 Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \

Zde platí to stejné jako u předchozího grafu, po přetaktování karta překonává veškerou konkurenci.

GeForceFX 5900 GeForceFX 5800 Ultra Radeon 9800Pro GeForceFX 5900 Ultra GeForceFX 5900 oc.
Rozdíl 45,1 +9% +1,5% +18% +19%

Výkonový rozdíl mezi nepřetaktovanou a přetaktovanou kartou je obrovský, stejně jako rozdíl ve frekvencích.

3DMark 03 (verze 330)

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \

V poslední době si všímám vaší diskuze pod články a většina z vás je již otrávena celou situací kolem 3DMarku 03, ale stále si myslím, že je dobreé jej používat. Ale samozřejmě musí být recenze doplněna i ostatnímy testy.

Celkové skóre; 1024x768x32bit

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \

V 3DMarku 03 je stále králem Radeon 9800Pro. Nepřekonala jej ani GeForceFX 5900Ultra. Nicméně přetaktovaná GeForceFX 5900 se začíná velmi přibližovat. 

Mother Nature 1024x768x32bit

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \

Test Mother Nature z balíku 3DMark je jeden z nejtěžších testů. Zde se karty bez podpory DirectX 9 neobejdou. To je také jasně vidět z grafu.

Celá špička pelotonu je celkem vyrovnaná. Ale do čela se i tak dostala taktnutá GeForceFX 5900. 

{mospagebreak title=Testy - Unreal Tournamnet 2003}

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \

Unreal Tournament 2003 patří mezi stálice testovacích programů. Velmi tomu napomáhá jeho grafický engine a benchmarkovací utilita. Pro benchmarkování tvůrci vytvořili velice user-friendly systém. Máme na výběr mezi jednoduchým spuštěním benchmark.exe a vybráním rozlišení, dále trošku namáhavějším vytvořením dávkového souboru pro otestování konkrétní mapy.

Flyby

1024x768

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \ 

1280x1024

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \ 

1600x1200

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \

V nižším rozlišení jako třeba 1024x768 nebo 1280x1024 je téměř jedno jakou kartu zvolíte, rozdíly se projevují až při dalším zvětšování rozlišení.

Botmatch

1024x768
Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \ 
1280x1024
Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \ 
1600x1200

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \

I zde se do čela jasně dostala GeForceFX 5900. Avšak její výkon je velmi solidní i bez přetaktování. Bez problémů překonává Radeona 9700Pro i GeForceFX 5800, částečně i GeForceFX 5800Ultra.

FlyBy Citadel; AA+AF 1024x768

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \

V testu se zapnutým AA a AF je odstup nepřetaktované karty od její silnější sestry malý, jen 4fps. A tento náskok taky karta velmi rychle smazává pokud začneme taktovat.

Botmatch Citadel; AA+AF 1024x768

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \

Čelo peletonu je velmi vyrovnané - rozdíl 0,1 fps mezi ASUSem a ATI je opravdu minimální.

{mospagebreak title=Testy - CodeCreatures a RTCW}

Code Creatures

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \

Velice náročný benchmark, který požaduje 128MB grafické paměti ke korektnímu běhu. Karty se 128MB paměti zde dosahují téměř dvojnásobné výsledky oproti svým 64MB verzím. Ještě podotknu, že benchmark je výborným testem stability přetaktovaných pamětí na grafické kartě.

1024x768

 Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \ 

1280x1024

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \ 

1600x1200

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \

I zde se ukazuje to co jsem již jednou říkal, zatímco v nižším rozlišení karta může plně konkurovat konkurenci, s vyšším rozlišením se odstup od nejlepších začíná mírně zvětšovat (vše znovu řeší přetaktování).

Code Creatures, Anti-Aliasing 4x, 1024x768x32

 Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \

GeForceFX 5900 GeForceFX 5800 Ultra Radeon 9800Pro GeForceFX 5900 Ultra GeForceFX 5900 oc.
Rozdíl 30,3 -2,3% +2,6% +13% +15,5%

 Ani zde není kartě co vytknout.

Return to Castle Wolfenstein

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \

V testu ze hry Return to the castle of Wolfenstein bývalo pravidlem, že dominovaly především grafické karty od kanadského výrobce ATI, ale časy se mění. Brutální taktovací frekvence karet nVidia začínají ATI překonávat. Jedná se sice o starší hru, ale i tak ve vysokém rozlišení dokáže prověřit výkon grafické karty.

1024x768

 Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \ 

1280x1024

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \ 

1600x1200

 Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \

I zde je celá výkonová špička seřazena do jednoho šiku. Rozdíl mezi všemi kartami je téměř nulový, protože je již téměř jedno jestli hrajete se 110fps nebo 115fps. Ale pokud chcete slyšet vítěze, jasně jím je přetaktovaný Asus V9950.

Wolfenstein, Anti-Aliasing 4x, 1024x768x32

Asus V9950: GeForceFX 5900 lepší než \ 

GeForceFX 5900 GeForceFX 5800 Ultra Radeon 9800Pro GeForceFX 5900 Ultra GeForceFX 5900 oc.
Rozdíl 108,4 -1,5% +4% +4% +4%
{mospagebreak title=Testy - pokračování}

 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.