Hlavní stránka Hardware Grafické karty Radeon 9800 - ATI srovnává v 3D na 1:1
Radeon 9800 - ATI srovnává v 3D na 1:1
autor: Dudek Jan , publikováno 5.5.2003
Radeon 9800 - ATI srovnává v 3D na 1:1
A opět jsme kousek dál ... ihned po prvních dodávkách GeForce FX se ATI rozhodla uvést svého lehce "vytuningovaného" Radeona 9800 Pro. Karta se příliš neliší od svého předchůdce, ale je rychlejší a některé nové karty (zejména Hercules) potěší oko každého moddaře. Do rukou se nám dostal Radeon 9800 od Herculesu, který má "svítící chladič" ... {mospagebreak title=Co je nového?}

Neuběhl ani měsíc od začátku prodeje karet GeForce FX a už se objevil nový Radeon 9800, který má být nVidii tvrdým konkurentem. Přesto nová karta nepřináší mnoho inovací a výkonu navíc od R9700 Pro. Jedná se spíše o dorovnání výkonu s GeForce FX.

Hned ze začátku bych chtěl zdůraznit, že nový Radeon 9800Pro (R350) je postaven na lehce vylepšeném jádru R300. Nečekejte žádné závratné novinky, ale pouze drobné změny a vylepšení.

Radeon 9800 - ATI srovnává v 3D na 1:1

Hlavní snahou bylo vylepšení technologie Hyper-Z III (nyní ve verzi III+).  Změnou také prošla jednotka SmartShader a SmoothVision, který je nyní ve verzi 2.1.

Jako odpovědí na označení GeForce FX5800 Ultra od firmy Nvidia, která značí kartu jako DirectX 9+, ATI nového Radeona 9800 označila jako kartu DirectX 9++. Na tomto místě bych chtěl podotknout, že architektura R300 a R350 je totožná, změny nastaly pouze v případě algorithmů a programové části.

  Radeon 9700 PRO Radeon 9800 PRO  GeForceFX
Čip 256-bit 256-bit 256-bit
Výrobní proces 0.15 Mikronů 0.15 Mikronů 0.13 Mikronů
Transistorů 107 Milionů 107 Milionů 125 Milionů
Šířka paměťové sběrnice 256-bit DDR 256-bit DDR/DDR2 128-bit DDR2
Paměťová propustnost 19.8 GB/s 21.8 GB/s 16 GB/s
Pixel Fillrate 2.6 Gigapixel/s 3.04 Gigapixel/s 4 Gigapixel/s
Max FSAA Mode 6x 6x 8x
Triangle Transform Rate 325 M Triangles/s 380 M Triangles/s 350 M Triangles/s
AGP Bus 1x/2x/4x/8x 1x/2x/4x/8x 1x/2x/4x/8x
Paměť 128/256MB 128/256MB 128/256MB
Frekvence GPU 325 MHz 380 MHz ~500 MHz
Frekvence paměti 310 MHz 350 MHz 500 MHz
Typ paměti BGA 2.9 ns BGA 2.8 ns BGA 2.0 ms
Vertex Shader 4 4 FP Array
Počet Pixel Pipelines 8 8 8 (4x2)
Tex. jednotek na pipeline 1 1 1
Počet tex. na jednotku 8 8 16
Verze Vertex Shaderu 2.0 2.0 2.0+
Verze Pixel Shaderu 2.0 2.0 2.0+
DirectX Generace 9 9 9.0 (+)
FSAA Mod MultiSampling MultiSampling MultiSampling
Optimalizace paměti Hyper Z III Hyper Z III+ LMA II
Optimalizace SmartShader 2.0
SmoothVision 2.0
SmartShader 2.1
SmoothVision 2.1
IntelliSample
Výstupů na monitory 2 2 2
RAMDAC 2 x 400 MHz 2 x 400 MHz 2 x 400 MHz
Bitů na barevný kanál 10 10 10

Smart Shader 2.1

Největší změnou mezi SmartShaderem 2.0 a 2.1 je přidání takzvaného "F-Bufferu", to je zkratka pro "Fragment-Stream FIFO buffer". Tato technika umí teoreticky provést nekonečný kód, v praxi je však délka omezena výkonem VPU. Tím Radeon 9800 smazává náskok, který měla GeForce FX (umí vykonat až 1024 instrukcí) nad Radeonem 9700 (umí pouze 64 instrukcí).

Radeon 9800 - ATI srovnává v 3D na 1:1

Výhoda tohoto řešení je jasná. Pokud délka kódu přesáhne maximální délku specifikace Dx9, kód musí být rozdělen na několik kroků a průchodů (tzv multi-pass). Problémem je náročnost na přístupu do paměti (při každém průchodu se musí znovu zpracovat: vertex processing, backface culling, triangle setup, texture sampling, pixel shading, stencil testing, Z testing, anti-aliasing) a mohou se taký vyskytnout problémy při zpracovávání průhledných a průsvitných efektů, které multi-pass nezvládá. Koncept F-Bufferu byl postaven podle návrhu Williama R. Marka a Kekoa Proudfoota ze Stanfordské University.

V praxi zatím F-Buffer pravděpodobně nebude využit, protože ve hrách stále ještě nejsou aplikovány pixel shadery 2.0. Stejně jako u GeForce FX je to vyhlídka do budoucnosti.

SmoothVision 2.1

Při změně SmoothVision 2.0 na verzi 2.1 byl pod drobnohledem změněn a optimalizován paměťový řadič. Těžit z těchto změn by se mělo hlavně při vysokých rozlišení a zapnutém FSAA 4x a 6x. ATI dále propaguje její novou kompresi barev, která je použita po prvé v takové míře. Nyní kompresní poměr činí 6:1 a je tak mnohem vyšší než u GeForce FX, kde je 4:1.

HyperZ III+

Technologie HyperZ III+ byla vylepšena především změnami v Z-Cache, která je teď mnohem flexibilnější a byla optimalizovaná pro data ze stencil-bufferu. Jednou z funkcí stencil-bufferu je tvorba realistických stínů v budoucích hrách. Tohoto bude například využívat nový Doom 3. Ale již nyní jsou některé hry které stencil-buffer využívají, ale přeci jen ne v takové míře.

Generation Now Technology

Technologie FULLSTREAM™ vyhlazuje video a odstraňuje blokové artefakty, které se objevují při přehrávání videa s nízkým rozlišení. Této technologie by se mělo využívat převážně při živém přehrávání z internetu. Další technologií je VIDEOSHADER™ , který integruje podporu pro digitální a HD (high definition) video.

{mospagebreak title=Hercules 3D Prophet Radeon 9800Pro}

Radeon 9800 - ATI srovnává v 3D na 1:1

Tradiční krabice firmy Hercules obsahuje:

  • Grafickou kartu Hercules 3DProphet Radeon 9800 Pro
  • Uživatelský manuál
  • CD-ROM s ovladači
  • redukci DVI-I/VGA
  • S-VHS/kompositní konvertor
  • kompositní video kabel
  • S-VHS
  • PowerDVD
  • Plnou hru Rainbow Six 3 (Raven Shield)

Radeon 9800 - ATI srovnává v 3D na 1:1

Pohled zepředu

Radeon 9800 - ATI srovnává v 3D na 1:1

Pohled zezaadu

Hercules 3D Prophet Radeon 9800 Pro vypadá s modrou barvou PCB a měděným heat-sinkem opravdu velmi dobře. Layout komponentů je identický s originální kartou od ATI. Rozdílem je tak jen barva PCB a přidané pasivní chladiče pamětí, které se u referenční karty nevyskytují. Radeon 9800Pro je založen na 8-vrstvém designu a je o málo delší než 9700 Pro. Měděné chladiče připevněné k pamětem vypadají lépe než kdy předtím, toho je dosaženo díky mostu, který vždy spojuje dvojici paměťových čipů.

Chladič

Radeon 9800 - ATI srovnává v 3D na 1:1 Radeon 9800 - ATI srovnává v 3D na 1:1

Nejzajímavější částí karty je chladič. Ten je z čisté mědí a průhledného větráčku s modrými LED. Jako je u firmy Hercules již tradicí, mezi VPU a chladičem byla aplikovaná stříbrná pasta. Největší výhodou chladiče je podle mého názoru tichost, která se pohybuje někde kolem 25 dB. Uslyšíte ho jedině, když zastavíte větráček v chladiči.

A ještě jak vypadá karta se svítícím chladičem v chodu ...

Radeon 9800 - ATI srovnává v 3D na 1:1

Sviť měsíčku, sviť!

Paměti

Radeon 9800 - ATI srovnává v 3D na 1:1

Hercules používá paměti Samsung K4D26323RA-GC2A v BGA balení, které mají přístupovou dobu 2,86ns. Podle specifikace je maximální efektivní rychlost pamětí 700MHz. 

Datesheety najdete: ZDE
Device Operation & timing diagram: ZDE

Overclocking

Grafickou kartu Hercules 3DProphet 9800 Pro se nám povedlo přetaktovat na frekvenci 430 MHz jádro a 380 MHz paměti. Obojí stabilně bez jakékoliv grafické anomálie v nejnáročnějších testech (CodeCreatures, Mother of Nature - oboji testováno s AA). S jádrem se nám povedlo dostat ve 2D až na 460 MHz.

Největší výhodou této karty je overclocking, protože ani s tím nejlepším Radeon 9700 Pro nedosáhnete takových frekvencí.

Zde bych si dovolil malou vsuvku - je až neuvěřitelné, jak se povedla zdokonalit 0,15 mikron výrobní technologie. Jeden z prvních grafických čipů byla GeForce 3 na frekvenci 200 MHz. Dnes tady máme Radeon 9800 vyráběného stejnou metodou, schopného pracovat skoro až na 2,5 x vyšší frekvenci než původní GeForce 3.

{mospagebreak title=Testy - 3DMark 2001}

Hardware

  • Intel Pentium 4 2400MHz CPU, 533 MHz FSB
  • MSI 845PE Max2 (i845PE)
  • 2x OCZ PC3200 CL2
  • Maxtor DiamondMax 9

Grafické karty

  • Leadtek GeForce FX 5800 Ultra
  • Leadtek GeForce FX 5800 (dosaženo podtaktováním)
  • Leadtek GeForce 4 Ti 4600
  • Gainward GeForce 4 Ti 4200 128 MB
  • Hercules Radeon 9800 Pro
  • Hercules Radeon 9700 Pro
  • Hercules Radeon 9700
  • Hercules Radeon 9500 Pro
  • Gigabyte Radeon 9500

Software

  • Microsoft Windows XP Professional
  • Microsoft DirectX 9.0a
  • Detonator 43.45 pro nVidie
  • Catalyst 3.2 pro ATI

 1024x768

  R9800Pro oc. R9800Pro R9700Pro R9500Pro GFFX 5800U GFFX 5800 GF4Ti4600
Celkové skóre 1475514154 13665 11889 13732 13236 12232
Car Chase Low 187,9178,7 175,2 154,9 183,7 183,0 173,0
Car Chase High 62,859,9 59,3 57,6 57,6 57,3 54,3
Dragothic Low 280,1274,2 265,3 204,1 250,4 240,4 227,1
Dragothic High 151,3147,9 142,7 123,4 138,6 134,9 123,0
Lobby Low 193,3 188,7 182,5 173,7 176,0 176,0 167,4
Lobby High 80,6 79,1 78,3 77,5 76,5 76,1 74,8
Nature 125 109,6 92,6 62,6 109,2 93,5 75,8

 1280x1024

 R9800Pro oc.R9800Pro R9700Pro R9500Pro GFFX 5800U GFFX 5800 GF4Ti4600
Celkové skóre13521 13052 11708 9534 12215 11463 9981
Car Chase Low 177,5 178,7 153,7 128,3 174,1 177,1 156,6
Car Chase High 60,659,9 58,0 59,6 55,8 56,2 53,4
Dragothic Low 260,9 274,2 204,2 145,0 218,5 193,1 162,2
Dragothic High 151,3 147,9 124,2 96,1 128,6 116,3 99,1
Lobby Low 193,3188,7 169,1 141,5 168,4 162,7 142,3
Lobby High 80,679,1 76,4 72,6 74,7 74,4 68,5
Nature125109,6 63,3 41,1 71,2 59,8 47,5

1600x1200

 R9800Pro oc.R9800Pro R9700Pro R9500Pro GFFX 5800U GFFX 5800 GF4Ti4600
Celkové skóre14755 14154 9903 7538 10656 9546 8138
Car Chase Low 187,9 178,7 133,4 103,4 168,1 156,8 129,5
Car Chase High 62,8 59,9 57,8 56,3 55,4 54,7 51,8
Dragothic Low 280,1 274,2 157,3 106,8 171,9 145,4 121,2
Dragothic High 151,3 147,9 100,8 74,4 110,2 93,0 79,6
Lobby Low 193,3188,7 145,1 104,4 150,2 137,9 117,3
Lobby High 80,679,1 72,6 60,7 71,4 67,3 58,1
Nature125109,6 46,1 28,2 50,6 42,4 33,4

Dragothic Low Detail, Anti-Aliasing 4x, 1024x768x32

Radeon 9800 - ATI srovnává v 3D na 1:1

Nature, Anti-Aliasing 4x, 1024x768x32

Radeon 9800 - ATI srovnává v 3D na 1:1

{mospagebreak title=Testy - Unreal Tournament 2003}

 1024x768

Radeon 9800 - ATI srovnává v 3D na 1:1

1280x1024

Radeon 9800 - ATI srovnává v 3D na 1:1

1600x1200

Radeon 9800 - ATI srovnává v 3D na 1:1

UT2003 Botmatch Citadel, Anti-Aliasing 4x, 1024x768x32

Radeon 9800 - ATI srovnává v 3D na 1:1

UT2003 Flyby Citadel, Anti-Aliasing 4x, 1024x768x32

Radeon 9800 - ATI srovnává v 3D na 1:1

{mospagebreak title=Testy - Code Creatures}

 1024x768

Radeon 9800 - ATI srovnává v 3D na 1:1

1280x1024

Radeon 9800 - ATI srovnává v 3D na 1:1

1600x1200

Radeon 9800 - ATI srovnává v 3D na 1:1

Code Creatures, Anti-Aliasing 4x, 1024x768x32

Radeon 9800 - ATI srovnává v 3D na 1:1

{mospagebreak title=Závěr}

Radeon 9800 Pro není žádným velkým krokem kupředu, je to spíše "vytuningovaný" Radeon 9700, kterému bylo přidáno několik algorithmů navíc. Pokud se mě ptáte v čem je opravdu R9800 pro lepší než původní R9700, tak je to lepší jádro a paměti, které přetaktujete poměrně vysoko. O výkonnostním nárůstu dobře svědčí 3DMark03, kde je karta o 10 % rychlejší než původní 9700 a o 20 % při overclockingu. Není to špatné, ale otázkou zůstává jestli má cenu upgradovat, když máte původního R9700Pro.

Radeon 9800 Pro bych spíše doporučil těm, kteří uvažují o GeForce FX 5800 Ultra, kde je Radeon mnohem lepší koupí. Výkonově to sice vyjde víceméně nastejno, ale hlavně vás z dutin počítače "neotravuje" nehorázný "řev" grafické karty. Dalším kladem je overclocking, který si u GeForce FX "neužijete". Dovolil bych si říct, že přetaktovaný Radeon 9800 Pro nemá konkurenci, stačí se podívat na výsledky.

Celkově je nyní souboj ATI vs. nVidia vyrovnaný. Nejvýkonnější karty jsou výkonnostně velmi podobné, jen ATI má výhodu v tom, že její řešení je více user-friendly. V květnu se objeví GeForce FX 5900, která bude výkonnější než R9800 Pro. Přesto bych se nedivil, kdyby během léta ATI vydala R9900 Pro s podporou DDRII. Je to jen otázka marketingu. Síly obou firem jsou nyní velmi vyrovnané.

Nový Hercules 3DProphet 9800 Pro musím velmi pochválit. Skvěle řešená grafická karta! Chlazení je velmi tiché, modré LEDky efektní a měděné součástky jsou poctivě dělané. Kdybych si měl vybírat mezi Radeon 9800, tak volím v každém případě Hercules. Jedinou otázkou zůstává jestli konkurence nebude nabízet lepší poměr cena/výkon. Přeci jen všechny karty ATI (či nVidie) mají stejné čipy a paměti, jiná je jen "omáčka".

Radeon 9800 - ATI srovnává v 3D na 1:1

Květen 2003, Hercules 3DProphet 9800 Pro s čipem Radeon 9800 Pro
Nejlepší grafický čip současnosti (výkon + skvělé řešení)

Cena: 13813 Kč bez DPH

Klady:

  • Výkon

  • Kvalitní provedení

  • Tiché chlazení

  • Zářící chladič

Zápory:

  • Malý rozdíl oproti R9700

  • Cena

Grafické karty - hodnocení hodnocení (max. 5)
celkový výkon 3D: 5
obraz 2D: 5
vybavení: 5
kvalita provedení: 5
přetaktování: 4
cena: 3
CELKEM 4.5 (výtečný)

 

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
5.5.2003 04:30:09   0.0.0.xxx 1313
Fandiiim, a hned nech je tu FX2 a R400, aby som si mohol kupit R9500Pro za 2500 ;-)
5.5.2003 07:26:51   0.0.0.xxx 1313
V tabulce 1600x1200 mate chybne hodnoty u Radeonu 9800 Pro a oc. Jsou uplne shodne z jako v tabulce 1024x768, tak si to opravte!!!
5.5.2003 07:30:56   0.0.0.xxx 1313
Chlapi, poraďte jak jednoduše přetaktovat Hercules 9700 kterej je zamčenej. Dík.
5.5.2003 07:33:26   0.0.0.xxx 1112
Jednoduše nahrát BIOS umož%nující přetaktování. Pokud to tvá karta zvládne, tak nejlépe BIOS 8004 z Pro verze. Nebo si můžeš upravit svůj vlastní a nahrát ho z5.Více na overclocking.cz/4um
5.5.2003 07:36:14   0.0.0.xxx 1313
No, to přetaktování pamětí vypadá dobře ( na tom ten výkon stojí ), jen aby u Herkulesu zase nešetříli a do sériových karet nedali něco jiného než do referenčních či prvních kusů. ( viz Radeon 9500 PRO s pamětmi referenčními 3 ns, sériovými 3,3 či dokonce 3,6 ns - fakt shit ). A DDR-II paměti jsou zatím cesta do hrobu viz GF FX ( drahé a žhavé ).
5.5.2003 07:42:59   0.0.0.xxx 1211
no jó "modré LEDky efektní " tak jí dáme pctuning známku
5.5.2003 09:34:13   0.0.0.xxx 1211
vis jak hezky takova karta vypada v pruhlednym casu...
5.5.2003 09:49:24   0.0.0.xxx 1312
Zkusil jsem na svém pc test (Nature, Anti-Aliasing 4x, 1024x768x32) a vyšlo mi 26,2 fps. Mám AMD 1700+@2400+ a GF 4 Ti4200. Proč se výsledek tolik liší od pctuningu?
5.5.2003 10:14:17   0.0.0.xxx 1313
stejne pasivy na pametech pouziva i ASUS V9280 Super fast... jsou fakt dobry...
5.5.2003 10:18:45   0.0.0.xxx 1313
Nevim jestli je to tim, ale benchmarkovat se ma pri nastaveni na max. detaily (rozumej max. kvality obrazu) nevim jak v detonatorech, ale u ATI jsou to polozky (mipmap detail level a jeste texture preference) ty tam budes mit neco podobneho.
Jinak Nature je celkem nezavisly na vykonu procesoru.
5.5.2003 10:47:32   0.0.0.xxx 1313
si delas prdel? dyt ten vetrak ve vezatem casu neni videt, nejvys tak nejake svetlo odrazene od karty kera je pod grafarnou.. a nevim kolik lidi si dava kejs na stul, aby mu to hucelo primo u hlavy a aby se "kochal" na svetla v kejsu..
5.5.2003 10:49:43   0.0.0.xxx 1313
Nechci provokovat, ale potrebuji se zeptat. Kdyz si clovek chce dneska koupit levnou a dobrou kartu, tak se vsude rika R9100 a vyrobce Hercules. Jenze, ta karta je total SHIT, prakticky neni pouzitelna a v krame bez reci vraceji penize a ani nic nezjistuji. Kdyz clovek zajde do opravdu velkeho obchodu z hardwares, tak tam mu reknou, ze Radeony si prej nekupovat. Porad jsou prej s nema moc velke problemy. Tak jak to tedy je?
5.5.2003 11:09:32   0.0.0.xxx 1313
zas tak zhave to neni ja mam radeona 8500le uz pres rok a fakt moc problemu sem nevidel ze sem tam blbne nejaka hra to zas takova hruza neni pac se stejne na to hnedle vydava patch bud od ati nebo od vyrobce...
5.5.2003 11:15:14   0.0.0.xxx 1312
A prečo je Radeon 9100 SHIT? Podľa mňa je to veľmi dobrá karta, kupoval som ju zrovna minulý týždeň kamarátovi a všetko na nej behá nádherne rýchlo, má krány obraz, všetko funguje OK. Je neporovnateľne výkonnejšia ako NVIDIA Geforce 4 MX, pričom cena je výborných 2900 SK s DPH. Výstup na TV-OUT je výborný. Takže o čom si to písal?
Osobne mám teraz Radeon 9000PRO, ktorý je takisto výborný, ale o kúštik pomalší, ako 9100-ka.
Odkedy sú na trhu Radeony, NVIDIA sa môže schovať. Hovorím z vlastnej skúsenosti, predtým som robil počítače s NVIDIA čipmi, teraz len Radeony.
Keď Ti nejaký debil v nejakom veľkosklade povie, že s Radeonmi sú problémy, tak je to naozaj nejaký blbec, čo sa vôbec nerozumie problematike. Ati mala problémy s ovládačmi tak dva roky dozadu, ale podotýmkam, že už min. 2 roky je všetko v poriadku. Keď Ti niekto tvrdí, že s ATInami je problém, dokazuje tým len svoju neznalosť a neschpnosť. Tot vsjo.
5.5.2003 11:26:25   0.0.0.xxx 1212
a radsi si procitej diskusni fora, kazda druha hra ma s tim problemy, kazdy novy detonator vyresi nejakym strasnym zpusobem nekompatibilitu s nejakym patchem ale v te dobe uz je patch jiny a nebo jsou v nove verzi detonatoru zase dalsi problemy. precti si clanek na driverheaven, jak pomalu zacinaji resit problemy s Half-Life... to je hra z roku 1996 pro tvou predstavu. a tech je mraky.
5.5.2003 11:28:58   0.0.0.xxx 1313
catalyst samozrejme ne detonator
5.5.2003 11:30:09   0.0.0.xxx 1313
vis jak dlouho uz resej problem ze nefunguje PowerPlay button - presne ctyri releasy, doted nefunguje. za tu dobu zmenili dvakrat bitmapu v tom dialogu :-/.
5.5.2003 11:31:41   0.0.0.xxx 1313
jo pravda na problemy typu "game xxxx is crashing to bluescreen in 1024x768x32bpp" fakt nejsem zvedavej.
5.5.2003 11:34:29   0.0.0.xxx 1213
nahodou ta diodka dokaze pekne osvetlit celou skrin, coz je zvlaste ve tmavsim prostredi velmi pekne..
5.5.2003 11:37:07   0.0.0.xxx 1313
No keď máš na mysli Detonatory, tak tie robí predsa NVIDIA.

Napíš konkrétne, čo Ti nejde. Ja hrávam aj najnovšie hry a naozaj mi na mojom RAdeone 9000 všetko fičí ako má. Vyjadruj sa konkrétne, čo Ti naozaj nejde, lebo keď len tak púšťaš do vetra vety typu "prečítaj si web" tak to sa naozaj nedá k tomu vyjadriť. Tak aké máš konkrétne skúsenosti, čo Ti nejde?
Keď si naopak prečítaš diskusie na tomto webe k Radeonom prípadne na zive.cz, či iných českých či slovenských weboch, dočítaš sa, že RAdeony sú dobré, lepšie ako NVIDIA a ovládače sú rovnako spoľahlivé ako u NVIDIE.
5.5.2003 11:38:45   0.0.0.xxx 1313
Ja som prešiel celý Half-Life (všetky 3 diely) ešte na Radeone 7000 a na žiadny problém som nenarazil. Čo tam nejde?
5.5.2003 11:50:06   0.0.0.xxx 1213
Však a prečo aj NVIDIA tak často vydáva nové Detonatory - atuálne už 50.XX??? Lebo tiež stále rieši nejaké nekompatibility. To isté robí aj ATI pri Catalystoch.
Skrátka dnes je na trhu toľko programov, že nikto fyzicky nemôže otestovať ako niečo spolupracuje so všetkým ostatným. Lebo ten kokrétny programátor nemôže vedieť ako dobre preacoval iný programátor. Skrátka sa to nedá, preto sa občas na nejakú nekompatibilitu narazí. Stáva sa to pri ovládačoch kariet, samotných operačných systémoch (jedno či Microsoftu alebo Linuxu), či iných programoch.
Na to tu tá podpora zo strany výrobcu je, aby riešila problémy, ktoré sa objavia.
5.5.2003 11:55:22   0.0.0.xxx 1312
Proc je na tak silnou graf. kartu pouzita relativne slaba sestava? PIV 2,4 GHz na Radeona 9800pro? 14000 tis bodu v 3D marku? Dik to ma skoro kazdy druhy na GeForce4 ci Radeona 9500.
5.5.2003 11:58:30   0.0.0.xxx 1313
Ja jsem narazil jen na jeden problem s jednou hrou. Toca race driver. Cekam ze ten problem vyresi novy catalyst. Jinak uz na zadny jiný, a to jsem uz zkousel opravdu hafo her. Kamos ma Radeon 9000, a zatim nemel zadny problem ani s touhle hrou.
5.5.2003 13:03:03   0.0.0.xxx 1312
Proč tam máte "Starou"GF4 TI 4200 128Mb, proč nepoužijete výkonější GF4 TI 4200 128MB AGP 8x????
5.5.2003 13:17:37   0.0.0.xxx 1313
Na AMD1600+.256MB DDR266,GF4Ti42008X,mám Dragotic low detail 4xAA 63.8(u vás 49)FPS a Nature 4xAA 24.9(u vás 11) FPS, dost divný
5.5.2003 15:44:40   0.0.0.xxx 1313
Moc si teda nerozumime. Me nejde o nejaky souboj vyrobce vs. vyrobce. To co jsem napsal je proste fakt. Hercules vydal R9100, tyto karty byly natolik zoufale, ze v obchode je prakticky hned zpetne braly a vraceli penize. Rozpadavani pismenek, obrazu, totalne to rozhasilo system. Udajne na zakladni desce ASUS to slapalo bez chyb. Tohle zjistil nejaky borec, ktery si kvuli teto grafice kupoval 3x zakladni desku. Kdyz jsem me znamy ptal na grafiku, tak jsem mu rikal, ze vsude se mluvi jen o R9100, ze je asi nejlepsi koupe, kdyz nemas zbytecne moc penez.
A jen tak mezi nama, kdyz me osobne rekne clovek z reklamniho oddeleni (radove stovky karet, ktere mu projdou pod rukou), ze Radeony jsou porad spatne, porad nejaky problem, tak mu to budu spise verit, nez clovekovi, ktery mi rekne, ze on nema zadny problem. Proto se ptam, tak co tedy?
Je tedy lepsi koupit FX5200 ???
5.5.2003 16:01:40   0.0.0.xxx 1313
Ja mam R9100 a problem jsem nikdy nemel.
mam ji od daytony a nemuzu si stezovat - vlozil jsem naistaloval jsem chodi.

Je pravda, ze mi na ni nechodi Delta Force LandWarior ,ale to je holt riziko povolani, stara hra hold obcas nesedne(ma blbou implementaci DX), ale jinak jsem nemel problem.

PS: Daytona davala do prvnich 64 modelu 3,6ns ramky od hynixu (kdyz OC tak tuhle kartu)
5.5.2003 16:03:59   0.0.0.xxx 1313
Mam v NATURE AA 4x na 2800+ a G4Ti4200 po miernom pretaktovani 29,7 fps.Samozrejme 1024x768x32, AF off
5.5.2003 17:40:02   0.0.0.xxx 1213
Jestli je R9100 od Hercula stejná jako R8500LE tak je to dotaz pro mě. Jo Herculovi se "povedla" série karet u kterých odcházeli paměti. Já jsem měl ale štěstí a mam ji asi půl roku. Nahrál jsem do ní BIOS z Saphire 9100 64MB a šlape na 305/305 se zvýšenou voltáží by dala 330/315 :-P Co se týče strých her, tak běžím na Win XP a hry typu NFS5, MR3, Driver, GTA2 mají stejný problémy jako u Gf2Ti kterou jsem měl předtím. Jinak Můžu jen doporučit!!!
5.5.2003 18:10:49   0.0.0.xxx 1213
Řekl bych že stačí rivatuner 2.0 zkoušel jsem to na R9500Pro
Stačí nahrát skript v poweruser menu. - změní to jeden soubor .vxd
Download link je někde na těchto stránkách.
5.5.2003 18:16:11   0.0.0.xxx 1313
Mam tady předsebou R9500Pro od Club 3D má paměti Infineon 3ns a vpohodě běží na 660MHz efektivně.
5.5.2003 18:24:38   0.0.0.xxx 1212
Pouzival jsem jak NVIDIA (GF2,4)tak ATI (9000 Pro)karty. Pokud pouzivate CRT monitor, tak vyreznejsi rozdil nepoznate. Horsi je to pri pouzivani LCD monitoru. Mam monitor LCD DELL 20" a pri pouziti karty od fy. NVIDIA se obraz mirne rozostruje (vyzaduje obcas pouzit "auto adjust"). S kartou ATI 9000 Pro tento problem odpada. Kdyz chcete levnou grafickou kartu tak je jedno jakou znacku si z tech dvou vyberete (pokud nebazirujete na super ostrem obraze - na CRT vetsinou stejne rozdil nepoznate). Jen si nekupujte ATI 9100. Uz jeji predchudce stal za ....... . Ty stare jadra od ATI opravdu staly za prd. Co se tyka novych karet od ATI ,tak jsem zatim prijemne prekvapen.

P.S. jsem zvedav jestli NVIDIA vylepsi kvalitu obrazu u FX karet. To je to jedine co mne prudi na me oblibene znacce.

5.5.2003 19:47:23   0.0.0.xxx 1213
Proč u těch benchmarků používáte ovladače, u kterých je dokázáno, že urychlujou grafiku né zrovna čistým způsobem?? To si snad děláte srandu?!
5.5.2003 23:22:41   0.0.0.xxx 1313
asi proto ze si tady porad lidi stezujou ze jim to jede o dost rychleji nez v tech testech a vedsinu priznivcu Nvidia karet nestve ze to neni vykonem ale podvadenim ))
5.5.2003 23:27:45   0.0.0.xxx 1313
no hned po docitani clanku som si aj ja hodil 420mhz na svojom r9800pro, nemozem zatial povedat ze ci to je stabilne, ale 3dmark 2001se (16 299) a 2003 (5750) presli v pohode. athlon 2700@2221mhz, nforce2. BTW, pamete nie su defaultne na 700mhz ako pisete v clanku, ale na 680mhz(tie som neskusal taktovat zatial).
5.5.2003 23:32:33   0.0.0.xxx 1313
Problemy ma, vidim to tady vedle porad, neporovnatelne vykonnejsia neni (viz treba http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/radeon-9100.html ), nekde je i o dost pomalejsi nez GF4 MX (treba Medal of Honor). 9000Pro uz vubec neni vyborny, ten byl znatelne pomalejsi nez GF3 (oboji z vlastni zkusenosti)
5.5.2003 23:35:43   0.0.0.xxx 1313
Z novych her jede spatne treba Enclave - je zmrsena voda, ze se na to divat neda. Zadny patch samozrejme neni...
6.5.2003 06:48:55   0.0.0.xxx 1313
Ja som mal v rukách Radeony 9100 od Power Color, ManLi a Sapphire a všetky karty slapali bez problémov vo všetkých hrách. Ak Herkules vydal nejakú zlú kartu, tak je to problém Herculesu a nie čipov ATI, pretože na kartách od iných výrobcov idú bez problémov.
Ja Ti vravím ako skladač počítačov - spravil som ich s Radeonmi už desiatky, že s tými kartami nie je žiadny problém. Ak Tvoj predajca nakúpil nejaké Shity je to jeho problém, ale jeho hlúposť ho neoprávňuje nadávať na celé ATI. Musel to byť asi naozaj nejaký blbec, pretože, ako som už napísal, mám skúsenosti aj s videokartami výrobcu MAnli, čo je naozaj ten najlacnejší výrobca a aj tie idú OK.
Ak nejkú výrobca použije na kartu nekvalitné pamäte, vtedy sa rozpadá obraz, ale to nie je chyba ATI.
6.5.2003 06:53:03   0.0.0.xxx 1313
Tak to teda riadne zavádzaš, RAdeon 9100 je vo všetkých testoch rýchlejší ako Geforce 4 MX. Má plnú podporu Direct X 8.1, GF 4 MX len 7.0, má viac textúrovacích jednotiek, väčšiu priepustnosť RAM, atď.
Radeon 9000Pro je postavený ako konkurencia MX kartám od NVIDIE. Od neho môže byť rýchlejšia iba Geforce 3 Ti, ale tá je rýchlejšia aj od NVIDIA Geforce 4 MX. Tak porovnávaj porovnateľné a nie jablká z hruškami. Ja tiež neporovnávam Radeon 9500 či 9700 s Geforce 4 MX, kde by Geforce 4 MX prehrala na plnej čiare. Musíme sa baviť v rovnakých kategóriách kariet.
6.5.2003 06:56:54   0.0.0.xxx 1213
Presne si to trafil. Problém nie je ani tak v ovládačoch a kartách ATI či NVIDIA, ale v Direct X. Skrátka niektoré hry, čo sú stavané na Direct X 7.0 čo 8.1 nebudú poriadne fungovať aj už máš nainštalovaný najnovší Direct X 9.1. Skrátka niečo tam nie je kompatibilné.

Ja som na tento problém narazil napr. pri Hre MAfia, a to tak u ATI ako aj NVIDIE. Hra behá pod Win XP pri Directoch 8.1. Ako náhle tam dáš Direct X 9.1 tak to robí problémy niekedy problémy.
6.5.2003 07:00:55   0.0.0.xxx 1212
Je pravda, že nové jadrá ATI - RAdeon 9000, 9500, 9700 sú v niečo lepšie, ako staršie jadro, ktoré má RAdeon 91000. V jednom maine mi Radeon 9000 išiel OK, ale keď som tam dal Radeon 9100, obraz trpel občaznými poruchami. V inom maine ale tá 9100ka išla OK, tak to možno bol aj problém mainu.
Dnes by som už asi kupoval nočie čipy Radeon 9200....
6.5.2003 09:12:18   0.0.0.xxx 1213
so vsetkymi detonatormi 2x.xx, 3x.xx,4x.xx mam v teste NATURE AA 4x, 1024x768x32 viac ako 25 FPS, nie 11 ako lamky v teste...na rovnakych ovladacoch ako boli v teste,v D3D best image kvality,performance-quality mam uz spominanych 29,7...tie testy su nepresne robene a urcite nie len u G4Ti4200 ale aj inych kariet,cize si ich mozu strcit...
6.5.2003 09:31:44   0.0.0.xxx 1212
takze mi to nedalo a urobil som test NATURE s AA 4x, AF 8x, a na 2800+,G4Ti4200@300/580 128MB, 512MB DDR,nForce2...to dalo 25,7 FPS na rovnakych ovladacoch...dalsia vec..vsimnite si uplne prvu tabulku a v nej vysledky v teste NATURE pre 1024x768 bez AA a bez AF...potom uplne poslednu na tej istej strane a u kazdej karty je ohromny prepad FPS, a to len kvoli 4x AA???? napr.G4Ti4600 75,8->17,4!! Radeon9800pro 109,6->41,8!!! atd a to len po zapnuti AA 4x, ani po zapnuti AA4x a AF 8x to tak nemoze klesnut v tomto rozliseni...jedine ze to bolo v rozliseni 1600x1200 + AF 8x ...ale to uz nech opravia autori clanku
6.5.2003 12:27:14   0.0.0.xxx 1313
www.realdoll.com
6.5.2003 13:15:07   0.0.0.xxx 1313
Zdravim. Vim, ze tato otazke zde nepatri, ale nevim kde jinde se zeptat ... .

Lze se nejakym zpusobem podivat na starsi novinky? Dekuji
6.5.2003 15:38:40   0.0.0.xxx 1313
Protože mě chtějí recenzenti naštvat. Nedávno jsem se na "svethardware" rozčiloval, že FX 5200 testují na 3,06GHz procesoru, tak teď je přesně opačná blbina na pctuningu.. :-)
6.5.2003 19:19:17   0.0.0.xxx 1313
takto si mne fagt pobavil sem sice vlastnik ati radeon 9700 ale nebudeme si nic namlouvat at si to ati pojmenuje jak chce jejich drivery sou porad shit a na nvidiu v tomhle jeste dlouho mit nebude.
7.5.2003 07:08:12   0.0.0.xxx 1312
Tak ja čítam naozaj veľa diskusií o ATI kartách a tam obecne prevláda názor, že ATI sa za posledný rok-dva výrazne zlepšilo a ich Catalysty sú už rovnako dobré, ako Detonatory od NVIDIE. Takže sa bav akurát sám na sebe.

Napr. na Catalystoch už 2.5 išla dobre Mafia pod XP, kdežto na Detonatoroch od NVIDIE v tej dobe nešlo úvodné demo, okno hry sa občas samé minimalizovalo a pod. Tak si tu nenahovárajme, že Detonatory sú špičkové, tiež majú svoje muchy, ktoré sa stále opravujú, však preto sú už vo verzii 50.XX.
7.5.2003 10:25:46   0.0.0.xxx 1313
Reklamním a nebo reklamačním oddělení. NA reklamním ti řeknou kde co..... )))
Každopádně poruchovost grafických karet. Nevím jak který,a el Sapphire, ASUS a i ty strašný Albatrony se teda moc nekazí. Nebo spíš vůbec. Nevím jak jiné značky,ale poruchovost těchhle je dost malá. S jinýma se nesetkávám. U ASUSu jsou akorát pěkně z p.....e větráčky. ((
7.5.2003 12:08:08   0.0.0.xxx 1212
je v testech mnohem uspesnejsi v syntetickych benchmarcich nez v hernich... Vypada to tak, ze ATI designuje svoje karty vice pro synteticke benchmarky nez pro realne hry... :-)
7.5.2003 14:41:24   0.0.0.xxx 1212
Nuž ja by som povedal, že je to práve NVIDIA, čo tweakuje svoje karty, aby boli úspešnejšie v testoch. Však jej už ani nič iné nezostáva, keď má momentálne v ponuke len taký zastaralý hardvér, aký má.
Len si spomeňme na nedávne odhalenie podvodu NVIDIE v teste 3DMark, kedy sa v teste karta prepínala do 16bitového rozlíšenia a nezobrazovala niektoré detaily, vďaka čomu získala čosi na výkone. Ale aj tak nemala na ATI ktorá v teste takto nepodvádza a beži naplno. Myslím, že sa o tomto písalo aj na tomto webe.

Takže je to presne opačne, ako píšeš.
7.5.2003 16:26:15   0.0.0.xxx 1213
3DMark je synteticky test, ve kterem je ATI lepsi, ano, je to presne to, co jsem napsal.
3DMark 2003 je designovan na PS 1.4 a VS 2.0, coz napr. GF4 neumi, protoze je starsi nez tyto specifikace, proto je ATI o tolik lepsi, a proto nVidia tento SYNTETICKY nic nerikajici test hani a pro me nepochopitelne upravuje sve ovladace, misto toho, aby spravne uvedla, ZE PRI VYBERU GR. KARTY SE RIDI PODLE VYSLEDKU NICNERIKAJICIHO SYNTETICKEHO TESTU 3DMARK JENOM MAGOR, KTERY TOMU ABSOLUTNE NEROZUMI NEBO PAKO, KTERY NEHRAJE HRY A JEN SE DIVA NA TESTY. Muzes mi ukazat jedinou hru, ktera je takto stavena? ZADNA, PROTOZE ZADNY VYVOJAR SI NEDOVOLI UDELAT HRU, KTERA JEDE JEN NA 20% GR. KARET NA TRHU, MUSI JI UDELAT TAK, ABY BEZELA NA VSEM!
Takze se vracim zpet k tomu, co jsem napsal, nez zase ze sebe neco vyplodis, tak se podivej na srovnani V REALNYCH HERNICH BENCHMARCICH, KDE JE TO JASNE VIDET, JAKA JE LEPSI VOLBA PRO REALNY SVET...
8.5.2003 00:22:44   0.0.0.xxx 1313
Mám Radeon 9100 (Daytona) a jsem s ním víc než spokojený. Myslím si, že za ty prachy (2400,- s DPH) nic lepšího není. Ve standartním nastavení 250/250 jsem měl na sestavě Athlon 2100+, 256 MB DDR333,MSI K7N2L v 3D Marku 2001 SE 8600 bodů. Teď mi běží karta na 275/275 a procesor na 1900 MHz tj. asi 2300+ a mám v 3D Marku 2001SE 9500 bodů, což si myslím, že je na kartu za 2400,- víc než slušný. Určitě půjde taktovat ještě víc, ale zatím to nepotřebuju, protože jsem se nesetkal s hrou, která by se mi v 1024/768 trhala.
8.5.2003 13:25:08   0.0.0.xxx 1213
...koukám plno lidí (hlavně Robo) ti už odpovědělo.
Já přídám že taky stavím už celkem dlouho PC a RADEONů mi prošlo rukama taky několik desítek včetně R9100. Hlavně teda Manli a Hercules. Zkušenosti s nimi by vydali na dlouhý přízpěvek,tak jen kráce.

Sám mám R8500LE s BIOSEM na 9100.Jenže Hercules pravděpodobně u některých sérií snížil napětí jádra aby karta nešla taktovat a karta bohužel nezvládá ani na standartním taktu jádra 250MHz. Kamoš má tu samou (kupovali jsme dohromady) a stejný problém. Je to i na některých fórech. Pomohlo snížení taktu jádra na 220MHz a je to 100% stabilní. Ale tyhle chyby jsou chyby výrobce a ne ATI a jsou výjmečné. Žádné jiné problémy (až na rozmazaný obraz některých MANLI) jsem neměl a doporučuji jedině RADEONy. Jediná karta od nV která má nějaký smysl je levná GF4TI4200.

Co se týče chyb ovladačů a her, tak mají problémy jak nV,tak ATI, akorát že nV při vydání nových ovladačů nepíše, co bylo a nebylo opraveno (co oči nevidí, to srdce nebolí) a stejně převážná většina chyb není fatálních a je jen v určité kombinaci okolních prvků (např. verze DX s verzí Cat, rozlišením a úrovní AA)

A taky si chce ovědomit, že plno lidí ve skladu to má jen jako práci, za kterou bere peníze a víc je nezajímá. Uvidí na reklamaci větší počet nějakých karet a hned řekonou, že za nic nestojí a je jim jedno proč. Prostě Hercules podělal některý série, zrovna ten sklad jich měl plno a hned se z toho soudí, že ATI je problémová a není to jen u GK, ale u všech komponent PC.
8.5.2003 13:30:24   0.0.0.xxx 1313
Mě třeba jede NFS5 bezproblémů, jen v menu je sice čitelné, ale divné menu. Ve Win98SE nebyl problém.

Ale chci se zeptat jinou věc. Popravdě nemám moc čas prolézat weby a hledat BIOSy karet.Potřeboval bych poradit nějaký povedený BIOS případně poradit jak zvednout SW napětí jádra a pamětí (jestli to jde jinak než BIOSem). Mám R8500LE od Herculesu pravděpodobně se sníženým napětím jádra a jede stabilně jen na 220MHz :-/:-(. jinak teď tam mám BIOS na 9100 asi ze Sapphire, ale problém mi to nevyřešilo :-(.
8.5.2003 13:36:21   0.0.0.xxx 1313
... prošlo mi jich rukama dost, abych věděl, že 9100 i 8500 jsou dobrý karty.

Třeba nedávno jsem tu měl MANLi 9000 a 9100. Ta 9000 totálně rozostřenej obraz, ale ta 9100 ostrá jak víno. Záleží taky na výrobci a sérii!
8.5.2003 13:50:39   0.0.0.xxx 1313
Souhlasím. Stačí projít benchmarky REÁLNÝCH her a je to jasné. ATI!!!! a pokud se k tomu přidá cena a další poměrné věci, je to 2xATI! ;-)

Zkuste nahodit nějaký ten link s podle Vás "reálnými" testy. Myslím, že už jsem jich prošel dost a jen čeříte vodu.
8.5.2003 13:52:28   0.0.0.xxx 1313
GFFX má opravdu 2ms paměti?? :-) To by pak vytáhli max 500Hz kmitočet :-)

"Uslyšíte ho jedině, když zastavíte větráček v chladiči." :-))

2,5 x vyšší je 700MHz :-). Málo kdo si totiž tento obrat uvědomuje, ale pokud je základ 200, tak:
protože 1x vyšší je 400, => 2x vyšší je 600 => 2.5x vyšší je 700 ;-)
2.5 násobek je 500 ;-)

Nechci aby to bylo chápáno jako "útok". Jen upozorňuji. Jinak celkem hezký článek.
8.5.2003 14:24:56   0.0.0.xxx 1312
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/radeon9500-9700.html

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/geforce-fx.html

H lavně ten druhý. Jinak je dobře, že neuznáváte syntetická testy.Já také moc ne.

P.S. Váš nenáviděný 3DM03 je snad jediný test, ve kterém FX5800U rozumě předčí R9700PRO.
9.5.2003 10:28:09   0.0.0.xxx 1212
1. Nikde jsem nepsal, ze 3dMark 2003 nenavidim, jen jsem psal, ze byla nVidia v nevyhode a ze jen MAGOR si kupuje kartu podle vysledku v syntetickem testu, ktery je k nicemu.

2. Ano, nova ATI dohnala starsi FX 5800 (v clanku a v testech je to jasne videt), ale tomu tak bylo vzdycky, ze ATI dohanela... :-)
Souhlasim, pouze v jednom jedinem pripade to tak nebylo a tim byl R9700 (proto to priznivci ATI oslavuji dodnes, kdy uz jsou na trhu dalsi vykonnjesi karty :-)), nicmene ted uz to tak neni, protoze...

3. ...je tady FX5900 a ta bude zase vykonnejsi nez R9800Pro...
Podivejte se na benchmarky, i na ten 3dMark 2003, jestli si podle nej vybirate kartu... :-))
9.5.2003 11:03:33   0.0.0.xxx 1212
add1:
s tím nenáviděným to bylo myšleno jako obrat na větu, co jste pronesl o 3DM03. V nevýhodě?? 3DM03 je na porovnání DX9 karet. GF4 je DX8.1 a proto ten slabý výkon. Ovšem v porovnání s R8500 výsledky sedí. Porovnávat např GF4 a R9500 v tomto testu nelze.

add2:
Ano, nová FX5800 dohnala ATI9700, ale poslední dobou je to tak pořád, že nV dohání. ;-) Strana pohledu je opravdu úžasná ;-). Zkuste si to uvědomit. Osobně se na to nedívám ani z jedné strany. Byla to jen "věta", aby jste to pochopil. Poslední dobou se totiž dohání navzájem a střídají se v pomyslném výkonostním trůně.

add3:
nv35 bude uvedena v pondělí a jediný zveřejněný neoficiální výsledek je 3DM03, podle kterého se neřídíte a ve kterém teda karta moc neexcelovala. A vybírám si podle zkušeností a sám si nevidíte do pusy, protože jste uznal, že R9700 je lepší jak FX5800 (pokud jsem to dobře pochopil) a o přízpěvek výše píšete, ž ATI je jen na benchmarky. A nebo jsem neporozuměl.

Celé Vaše přízpěvky jsou jen slova a mletí prázdné slámy. Jediné s čím souhlasím je, že jen blázen kupuje pouze podle syntetických benchmarků.
12.5.2003 05:59:37   0.0.0.xxx 1212
Hustý ne?!
12.5.2003 08:40:25   0.0.0.xxx 1312
add add1: Test DX8.1 (neni tam jen test pro DX9) v 3DM03 je pro specifikaci PS 1.4, kdezto GF4 je designovana pro PS 1.3, proto to znevyhodneni. Opakuji, ze se divim nVidii a jeji reakci, protoze ja bych to nechal byt, jsou to nic nerikajici hodnoty. Stale se jedna o synteticky test, s tim nic nenadelame.

add add2: FX5800 neni nova, je starsi nez R9700, nicmene se kvuli pruserum ve vyrobe a nevyzralym vyrobnim procesum dostala k prodeji az po uvedeni R9700. Ale to je fuk, protoze lidi, kteri kupuji tyto karty neni ani 5%. Co je dulezite, je trzni podil, a ten ma stale nVidia znatelne vyssi.

add add3: Nevim, kde jste v mem textu nasel, kde jsem uznal, ze R9700 je vykonnejsi nez GF5800, protoze tomu tak neni. Ja jsem jenom napsal, ze uvedenim R9700 se stalo poprve, kdy nemela nVidia ve stejny okamzik vykonnejsi kartu na trhu... tot vse.
12.5.2003 22:46:57   0.0.0.xxx 1313
add add add1: - ježiš to už je šílený :-) zkrácená verze
add1: Tyto věci jsou mi známé ale asi jste nečetl můj přízpěvek. 3DM03 je na testování DX9 karet!!! Obsahuje test 1xDX7, 2xDX8 a 1xDX9 (jestli se nepletu). Nemůžou se porovnávat výsledky karet, které jsou designovány pro jiné verze DX. Když se vezmou karty "stejných úrovní", pak výsledky cca sedí. Doporučuji přečíst třebas
http://www.pctuning.cz/titulnistrana/hardware/grafickekarty/Default.aspx?CatID=201&SetID=2&ArtID=17122
a zaměřit se na výsledky např R8500 a GF4 a porovnat je s výsledky 3DM2001SE. Zjistíte, že výseldky cca odpovídají (myslím cca procentuelní rozdíl mezi R8500 a GF4).

add2: Ehm já myslel, že jste spotřebitel a jde Vám o to, co můžete mít a za kolik. To, že nebyla v prodeji je věcí nV. A tržní podíl nic nemění na kvalitě karet. Kdyby byly dnešní karty naprosto stejné, ale nV začala nedávno, kdežto ATI by tu byla daleko déle, pak by byly podíly cca stejně, ale obráceně.

add3: tak jsem pochopil tu vaši větu, ale budiž, pochopil jsem asi špatně. Nicméně R9700 je výkonější jak FX jak ve kterém testu. Všeobecně se dá říct, že je ale spíše o kousek výkonější FX, ale není to markantní a rozhodně to není vždy (add testy, které jsem poukázal). Jsou si cca vyrovnány. Cenový rozdíl je ale markantnější, než výkonový a to je to hlavní.
12.5.2003 22:49:07   0.0.0.xxx 1313
Všeobecně se dá říct, že je ale spíše o kousek výkonější FX, ale není to markantní a rozhodně to není vždy (add testy, které jsem poukázal). Jsou si cca vyrovnány. Cenový rozdíl je ale markantnější, než výkonový a to je to hlavní.
13.5.2003 09:04:15   0.0.0.xxx 1313
Ale to neva...

bod 1. O.K.

bod 2. Nesouhlas, ATI byla zalozena v r.1985, a venuje se gr. cipum od jejich pocatku. V dobe, kdy nVidia mela Rivu 128, bylo jeste Voodoo 1 a samozrejme ATI Rage Pro, ktery jsem mel i ja (uzasna vec s 8MB pameti, lepsi kartu jsem od te doby nemel). :-) Takze se vubec neda rici, ze by nVidia byla na trhu s gr. kartami dele, jen se lepe prosadila, hlavne diky rade TNT, ta odstartovala jejich nastup...

bod 3. Souhlas, nicmene mi urcite date za pravdu, ze pro nas vsechny je lepe, kdyz jsou srvonani alepson dva, nechtel bych videt ty ceny, kdyby jeden z nich ziskal podstatnejsi naskok nad druhymi. A vzhledem k tomu ze SIS ani Trident na to jeste dlouho mit nebudou je jen dobre, ze tu je boj mezi ATI x NVidia.
13.5.2003 10:02:18   0.0.0.xxx 1313
Tisíc lidí, tisíc názorů. Hlavní je, aby jsme respektovali jeden druhého ;-).

add2: Máte pravdu, ATI je tu dlouho, ale první slušný akcelerátor byl až první RADEON. Počítám to od doby tak Rivy TNT a VOODOO2, kdy se začínaly teprve pořádně rozjíždět 3D akcelerované GK. A právě v této době ATI ujel vlak a soustředila se spíše na Value a integrovaná řešení co se desktopů týče. Její pokusy jako Rage 128 atd. nedopadly nikdy moc dobře (možná 3D FURRY MAXX byla taková vlaštovka, která mohla být pro někoho dobrá). Až s RADEONy (s prvními byly problémy, sám jsem jednoho měl) se začala opět dotahovat a tak byl můj bod2 myšlen. Myslel jsem trh výkonných desktopových akcelerátorů. Asi jsem to špatně podal. Jinak souhlasím. TNT byla karta, která sice neměla na V2 v SLI, ale taky SLI byl cca dvojnásobek ceny (dvě Voodoo2). Pokud byla karta sama, tak byla TNT výkonější. TNT2 podlomila 3DFX kolena, s V4 a V5 3DFX neprorazila a to byl poslední hřebík do rakve.

bod3: naprostý souhlas
13.5.2003 10:08:47   0.0.0.xxx 1313
add3: naprostý souhlas
13.5.2003 10:41:30   0.0.0.xxx 1212
Tak si myslim. Hlavne mne tesi to, ze argumentujete, a nesnizite se pouze na "vykriky" typu "X je lepsi", jako se to dost casto stava. Hlupaku je mezi nami az az, je dobre trefit na nekoho, kdo uvazuje a potom pise a ne naopak.
13.5.2003 20:51:44   0.0.0.xxx 1213
Já ze začátku myslel, že budete taky jeden z těch "toto je lepší a ty jsi magor když to neuznáváš".Těch je tu bohužel moc, ale naštěstí se s Vámi celkem dobře povídalo a nechováte se jako ti zaslepenci, co popisujete. Máte názor a ten si snažíte uhájit argumenty a ne jen slepými výkřiky.
14.5.2003 13:23:08   0.0.0.xxx 1212
Co rikate na vysledky testu FX5900 na Doom3 benchmarku? Docela dobre, ne? Vypada to, ze se i nVidii konecne blyska na lepsi casy a zacne ATI poradne prohanet... :-)
14.5.2003 13:26:04   0.0.0.xxx 1213
konecne poradne prohanet... :-)
16.5.2003 11:48:35   0.0.0.xxx 1313
Mno testy nV35 byli na ovladačích, které nemají VHQL a pravděpodobně tweakují výkon. Ovšem i tak byl výkon cca trojnásobný. Když nV tweakovala pro 3DM03,tak se výkon zvedl o několik desítek procent a né o stovky, takže je velice pravděpodobné, že nV35 nebude mít takový výkon, ale stejně bude o hodně výkonější jak R9800. Pokud to tak dopadne, tak se ATI bude muset opět hodně činit. Mohla také pomoct optimalizace. Jinak je tu tedy ještě jeden faktor a to je cena. Nynější cena karty s nV35 je závratná. Pokud ceny neklesnou, tak nV35 je pro většinu naprosto zbytečná a předražená karta, pro většinu nedostpná.

Každopádně se nV nechce ustoupit jen tak lehce z pozic (kdo by taky chtěl, že :-D) a dává to znát :-)
19.5.2003 07:27:08   0.0.0.xxx 1313
Asi to tak bude, ikdyz je fakt, ze nekolikanasobny rozdil ve vykonu se na ovladacich neudela... Na druhou stranu je taky fakt, ze nVidia uz zacala delat ovladace optimalizovane pro radu FX, dale ma asi vetsi zkusenost prave s touto hrou, protoze vyvoj byl delan na nVidii, takze ATI po optimalizaci ovladacu muze tento naskok rapidne snizit...
S prichodem FX5900 se opet ukazalo, ze nejdulezitejsi je propustnost pameti, na vykon karty stoji a pada...
Jeste k tomu tweakovani, v tomto neverim ani nVidii ani ATI, podle me to delaji obe firmy, jednou na to prijdou ATI (Quake3), podruhe zase nVidii (3DMark), tak to proste chodi a divim se takovym prispevovatelum jako je "Robo" (i v jinych diskuzich), kteri bezmyslenkovite obhajuji jednu ci onu firmu, to potom zavani tim, ze se snad osobne podili na vyvoji ovladacu... :-))
19.5.2003 07:29:26   0.0.0.xxx 1213
zaprisahle obvinuji jednu firmu a stejne tak obhajuji druhou, az to zavani pocitem, ze se podileji na vyvoji ovladacu osobne... :-))
19.5.2003 11:14:17   0.0.0.xxx 1313
jsou Detonatory 44.03 oficialni a WHQL certifikovane, ATI musi pridat. ;-)
24.5.2003 15:59:23   0.0.0.xxx 1312
taky mam 8500LE Hercula a slape jak hodinky. S tema pametma to byla takyafera jak prase o ktere jsem se dozvedel tyden po tom co jsem tu graiku koupil... Ale evidentne jsem mel stesti :-) RADEONY JSOU PROSTE DOBRY A MAJI I SUPER OBRAZ OPROTI GF4.

To ze 3D mark 2001 (2003) neni tak upne OK doklada i Parhelia; V marku ma jak Radeon 9100 ale hraje se na ni lip nez na 9700...

ICE
ICE
24.5.2003 16:05:07   0.0.0.xxx 1313
proti manli je vsechno dobry ze Kamile ))
11.7.2003 10:20:42   0.0.0.xxx 1313
Tak předně GF4 MX podporuje částečně DX8.0, má několik Vertex shaderů ze sady pro DX8.0, takže to není čistá 7.0, na druhé straně Pixel Shadery chybí úplně a to je citelné pohoršení kvality obrazu ve 3D oproti Radeonu 9000, který sice výkonem nezáří, Radeon 9100 je zase osekaná 8500 LE s přidanými funcičkami, ale slabším výkonem, takže originální 8500 prostě byla nejvýkonější, 9500 je slabší často než GF4 Ti 4200, pokud nevyhlazujete, tam pak trumfuje víc. No osobně si myslím, že je to dosti vyrovnané a nedá se říci, že by ATI byla lepší. Nvidia prostě nabízí svoje a ATI taky, třeba FX 5200 je nejlevnější čip s DX9.0, je však fakt, že její výkon je na úrovni GF4 MX 440 a je to bída, no ale kdo chce kvalitní obraz 2D a 3D a počká si, tak je to dobrá volba. Na druhé straně zase Radeon 9100 nabízí za svoji cenu asi nejvíc a od NVidie je na hry pořád nejvýhodnější 4Ti 4200, která však neumí DX9.0, ale v budoucnu ji stejně bude třeba vyměnit, Radeon 9500 je moc slabý a 9500 Pro a výše jsou drahé, no ale pokud se Vám povede sehnat levnější, tak je to dobrá volba!
11.7.2003 10:25:54   0.0.0.xxx 1313
Manli měla vždy na svých kartách shitové paměti, které snadno odcházely. Měl jsem jednu a odešla mi po necelém roce, naštěstí byla ještě v záruce. Byla to GF2 MX 400 s TV out a 32 MB SDRAM 7.0 ns neznačkové a teď mám MSI GF4 MX 440 s TV Out a 64 MB DDR SDRAM 5.0 ns Samsung a jsem s ní spokojený, obraz sice nemá na nové karty, ale na můj monitor je 2D a 3D dobré a hry nehraju skoro vůbec, takže asi dlouho měnit nebudu. Navíc má super monitoring. Bohužel však tehdá byla dost drahá 4200 Kč s DPH, to bych dneska za takovou obyč kartu už tedy nedal. Myslím si, že do 3000 Kč se dá koupit plno pro běžné účely dostačujících karet s čipy od ATI 9000/9100/9200 i s Pro a pak NVidia FX 5200 s DX9.0. Někdo ještě sežene dobrou GF3 Ti 200 nebo lepší a zatím dražší GF4 Ti 4200, případně dokonce Radeona 9500!
11.7.2003 10:29:56   0.0.0.xxx 1112
Obraz na FX5200 je srovnatelný nebo lepší než na ATI a je to prima karta, i když by mohla být ještě levnější a trošinku výkonnější, ale na kancelář a budoucí Longhorny se bude hodit, pokud neuvažujete o hraní her. Na hry si můžete koupit od Nvidie GF4 Ti 4200 a od ATI Radeon 9500 za cenu do 5000 Kč s DPH.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.