Hlavní stránka Hardware Grafické karty Přehled: Grafické karty v roce 2003
Přehled: Grafické karty v roce 2003
autor: Jahoda Miroslav , publikováno 6.1.2003
Přehled: Grafické karty v roce 2003
Kompletní verze pojednávající o více než 16(!) nových čipech: Co nám v příštím roce přichystají dva soupeřící titáni nVIDIA a ATI? Dokáže se SiS prosadit se svým druhým Xabre v mainstreamu? Podaří se PowerVR a Tridentu po delší odmlce vrátit na trh středně výkonných grafik pro PC? A co věční smolaři z Bitboys anebo dravá VIA, resp. S3, kterou koupila? Z různých útržkovitých zpráv, jak přímo od výrobců či renomovaných zahraničních serverů jsme pro vás připravili souhrnný článek o tom, na co se budete moci těšit v následujícím roce, který slibuje pestřejší konkurenci než ten letošní. {mospagebreak title=nVIDIA a ATI}

 

nVIDIA

Přehled: Grafické karty v roce 2003

nVIDIA je stále ještě nejúspěšnější firma na poli grafických akcelerátorů v současnosti, ale největší konkurent ATi jí už mocně dýchá na záda a technologicky (co se týče už vydaných karet) je dokonce dále. Radeon 9700 notně zamíchal kartami v grafickém průmyslu a nVIDIA musí hodně spěchat se svými novými kartami s kódovým označením NV30, NV31 a NV34.

NV30 - GeForce FX

O této kartě jste si již mohli přečíst v detailním preview na našem serveru. Na trhu by se měla objevit hned začátkem roku 2003. Podle neoficiálních informací z The Inquirer by měla nést označení GeForce FX 5800, kde číslo 5 značí generaci GeForce. Objevit by se snad měli dvě verze: 5800 Ultra a 5800. Dražší Ultra by měla stát něco pod 500 USD (asi 15.000 Kč) a levnější 5800 pak o něco méně než 400 USD (12.000 Kč).

Dostupnost: únor 2003

NV31 a NV34

Podobně jako třeba v případě GeForce2 a GeForce 2 MX by i k GeForce FX měla existovat osekaná a hlavně cenově přístupnější verze. Každopádně NV31 by měla nahradit GeForce 4 Titanium ve svém výkonnostním segmentu. Podobně jako třeba u Radeonu 9500 by mělo dojít ke snížení počtu rendering pipelines z osmi na čtyři a pravděpodobně i ke snížení frekvencí. Uvedení NV31 se očekává nejpozději začátkem jara. U NV34 by se mělo jednat také o odlehčenou verzi NV30, tentokrát určenou pro hlavní část trhu.

NV35

Zatímco NV34 by měla být cenově přístupná karta spadající do segmentu "mainstream", u NV35 má jít o "vytuningovanou" NV30 (lehce archtektonicky upravenou), posunující laťku výkonnosti a funkcí zase nahoru (a možná zase i cenovou). Narozdíl od NV30 by měla mít již 256-bitovou paměťovou sběrnici DDR-II. Čipy by se mohly objevit možná už koncem jara, ale spíše až na podzim roku 2003.

NV40

NV40 je zatím velice vzdálená budoucnost, stejně jako ATi R400. Detaily architektury nejsou známy, ale cílem by měly být minimálně tyto výkonnostní hodnoty: 600 milionů polygonů za sekundu a fill rate okolo 4 Gigapixelů za sekundu. Ale vzhledem k tomu, že i GeForce FX (NV30) má již vyšší takty než se očekávalo (500MHz jádro se předpokládalo až u NV35), tak mohou být i výrazně vyšší. Původně měl být čip hotov zhruba před koncem roku 2003, ale pravděpodobnější bude vydání v roce 2004.

Zdroje: guru3d.com, xbitlabs.com

ATi

Přehled: Grafické karty v roce 2003

Radeon 9100

Díky úspěšnému tažení Radeonů 9000 /9000 Pro (RV250) v nejprodávanějším segmentu se ATi rozhodla ještě jednou oživit poněkud potlačený Radeon 8500 LE, kterého nově "přemarkuje" na Radeona 9100 tak, aby celá řada 9xxx byla seřazena podle výkonu (ATi tím potvrdí fakt, který nebyl dosud všem znám, že Radeon 8500 (vč. LE) je výkonnější než Radeon 9000). Další možnou motivací může být i velký počet vyrobených čipů R200 ležících na skladech. U 9100 by se tedy mělo jednat o nezměněný čip R200, tedy hlavně s oběma Vertex Shadery, HW Truform a dvěmi texturovacími jednotkami na každou pipeline.

Dostupnost: leden 2003

RV280

ATi připravuje Radeona 9000 s AGP 8x. Žádné zázraky ale nečekejte - možná jen trošku vyšší takt jádra a pamětí, vzpomeňte na GeForce 4 MX 440 AGP 8x. Jedná se spíše o marketingový tah, i když ATi nebude dělat takové "hype" jako nVIDIA. Důvodem je příliš nízký segment trhu, pro kterou je grafická karta určena.

Dostupnost: 1. čtvrtletí 2003

R350

Půjde o mírně vylepšený čip R300 (na jehož bázi dnes stojí např. Radeon 9700) přpravený tak, aby výkonnostně předčil GeForce FX. Dojde tedy ke zvýšení pracovních frekvencí (stále ale má být, alespoň zpočátku, použita technologie 0.15ľm), optimalizacím a hlavně má být zdvojnásoben počet texturovacích jednotek pro každou z osmi pipeline, což tedy umožní nanést 16 textur v jednom průchodu. Pro výkon v budoucích hrách se jedná o velice důležitou vlastnost. Paměťová sběrnice by měla zůstat 256-bit, ale již s použitím DDR-II pamětí. ATi si dlouho rozmýšlela vydání této karty, protože nejde o zásadní krok dopředu oproti Radeonu 9700 Pro. Vydání bylo nedávno potvrzeno, stane se tak asi nejpozději koncem jara 2003.

Dotupnost: 2.čtvrtletí 2003

RV350

Prvním čipem postaveným pomocí 0.13ľm polovodičové technologie má být tedy až RV350, který cenově míří do mainstreamu, ale ATi slibuje výkonnostní i funkční zlepšení oproti nynějším R300. Mělo by tedy jít o velice výkonnou kartu s plnou podporou DirectX 9 za přijatelnou cenu. Firma předpokládá, že se stane nejprodávanější DirectX 9 kartou ve svém segmentu. Výroba snad začne ještě na jaře 2003.

Dostupnost: 2. čtvrtletí 2003

M10

Opět ještě na jaře 2003 by měla ATi představit čip M10 určený do sféry mobilních počítačů. Slibována je plná podpora DirectX 9.0. Pro VPU by měl být vzorem Radeon 9500.

Dostupnost: 2. čtvrtletí 2003

R400

R400 je podobně jako NV35 či NV40 od největšího rivala poměrně vzdálená budoucnost. Nejdříve se očekává na podzim či koncem roku 2003. Čip bude částečně podporovat DirectX 10. Kromě funkcí bude grafická karta vybavena velmi rychlými GDDR3 pamětmi, což jsou vylepšené DDRII paměti, aby zvládaly ještě velmi vysoké takty.

Dostupnost: 4. čtvrtletí 2003

Zdroje: rage3d.com, xbitlabs.com

{mospagebreak title=PowerVR a SiS}

 

PowerVR

Přehled: Grafické karty v roce 2003

Protože u hodně lidí převládá názor, že PowerVR se pouze náhle zjevila s čipy KYRO a stejně náhle zase zmizela, dovolím si pár vět i o historii této firmy. PowerVR (součást Imagination Technologies) se proslavila především díky první opravdu dotažené úplné implementaci Tile Based Renderingu (Deferred Rendering), kterou většina z nás zná z čipů KYRO a KYRO II. To se však jednalo o čipy PowerVR Series 3, tedy již třetí generace grafických čipů této firmy. První série byla představována jedním z prvních skutečných grafických akcelerátorů uvedeném v době VooDoo 1 - VideoLogic PCX1/PCX2 (resp. v té době to byly jediné dva akcelerátory, počítat by se snad mohli ještě vůbec první 3D čip nVIDIA NV1 a také Rendition V1000). PCX2 použila firma Matrox ve svém přídavném akcelerátoru M3D, který doplňoval tehdejší modely Mystique a Millenium. V letech 1997 a 1998 následoval vývoj čipů pro konzole Sega Dreamcast (Series 2).

Téměř bez povšimnutí zůstala karta PowerVR Neon 250 (také TBR), která v době uvedení (1999) byla ve většině benchmarků o něco pomalejší než konkurenční Riva TNT2 nebo VooDoo 3 (s výjimkou Quake III Arena). To bylo způsobeno pravděpodobně 64-bitovou paměťovou sběrnicí. Větší obliby karta nedosáhla kvůli poměrně vysoké ceně.

Dosud nejslavnějším počinem této firmy je třetí série - KYRO a KYRO II. I přes obrovskou snahu firmy nVIDIA (zastrašování případných výrobců karet s těmito čipy nebo pomluvné a lživé prezentace) se prodalo docela velké množství těchto karet, především díky dobrému poměru cena/výkon (KYRO bylo výkonnější než GeForce2 MX a KYRO II téměř na úrovni GeForce2 GTS) a vynikající kvalitě obrazu. Karty v té době nabízely více funkcí než konkurenční GeForce2, ale narozdíl od ní neměly hardwarovou T&L jednotku. Tu se PowerVR pokusilo přidat jako softwarovou do čipu KYRO II SE, vzniklo dokonce i několik karet s tímto čipem vyrobených firmou Hercules, ale asi právě kvůli problémům s tzv. EnTnL se na trh nedostaly.

PowerVR MBX

Vývoj PowerVR Series 4 karty (pravděpodobně KYRO III) byl už začátkem roku ukončen poté, co výrobní partner STMicroelectronics oznámil prodej své části zabývající se grafickými čipy. Mezitím byly vytvořeny čipy pro SEGA Naomi a hlavně prodána licence Intelu na čip PowerVR MBX, určený pro mobilní řešení. Ten vychází ze Series 3, obsahuje Vertex Geometry Processor (Vertex Shader upravený pro nízký příkon) a klasickou T&L jednotku. Nejzajímavější je asi tzv. FSAA4Free, tedy ve volném překladu něco jako vyhlazování hran zadarmo. To umožňuje Tile Based Rendering společně s pokročilým Hidden Surface Removal. Čip je vyráběn 0.13ľm technologií, standardně běží na 120MHz, dokáže však snížit spotřebu až na 60mW změnou pracovní frekvence na 50MHz. Zůstal zachován postup Internal True Color (tzn. že všechny operace jsou počítány 32-bitově a nedochází k zaokrouhlování, ke snížení počtu barev dojde teprve až před výstupem, pokud je méně než 32 bitů), což je u malých displejů velice důležité.

PowerVR Series 5

Veškeré úsilí je tedy nyní věnováno vývoji Series 5, který by měl být k dispozici během roku 2003, optimistické odhady mluví o druhém kvartále. Přesnější technické specifikace nejsou známy, každopádně bude čip vyráběn 0.13ľm technologií a bude plně programovatelný. Počítá se tedy s implementací Pixel a Vertex Shaderu a navíc se zachováním Tile Based Renderingu. Podle rozhovoru s Kristofem Beetsem (PowerVR SDK) na PowerVR Generations by naopak měl tento přístup výrazně urychlit práci pixel shaderů. Series 5 má plně podporovat minimálně DirectX 8, očekává se, že z velké části i DirectX 9. Důraz by měl být narozdíl od KYRO II kladen i na výkonný a kvalitní anisotropní filtr. Ze všech útržkovitých spekulací by se dala složit tato tabulka (berte opravdu s rezervou, jde jen o dohady):

PowerVR Series 5
Výrobní technologie 0.13 ľm
Takt jádra 250 - 350 MHz
Paměti okolo 300 (600) MHz DDR
Paměťová sběrnice 128 nebo 256-bit
Fill rate (s 300MHz a 8 pipeline) 2.4 GPixel/s
Paměťová propustnost (256-bit 300MHz DDR) 19.2 Gb/s
DirectX 9.0 (možná jen částečně)
Vertex Shader 2.0
Pixel Shader 2.0
Vyhlazování hran FSAA4Free
Přesnost dat 128-bit
Počet textur v jednom průchodu 16
Počet pipelines 8
Displacement mapping možná i obě metody HW

Fill rate může vypadat ve srovnání třeba i s NV30 nepříliš oslnivě, ale pokud vezmeme v úvahu inteligentní vykreslování HSR+TBR, kde se renderuje to, co je skutečně vidět, tak například u scény s čtyřnásobným překreslením této viditelné části je pak fill rate ve srovnání s tradičním renderingem právě čtyřnásobný - tedy 9.6GPixel/s. Navíc se počítá s použitím PVR-TC místo DXTC, tedy kompresí textur vyvinutou přímo PowerVR a použitou například v konzoli Dreamcast. Tato komprese dosahuje až dvakrát lepší účinnosti než DXTC (u DXTC 1 je to například 4:1).

Dostupnost: 2. čtvrtletí 2003

Zdroje: eetimes.com, mitrax.de, kyroworld.de, pvrgenerations.co.uk, powervr.com

SiS

Přehled: Grafické karty v roce 2003

Silicon Integrated Systems byl donedávna znám především jako výrobce čipsetů, popřípadě těch nejlevnějších grafických karet, většinou v těchto čipsetech integrovaných. Před nějakou dobou se objevil první náznak konkurence MX řady firmy nVIDIA - SiS 315 s podporou DirectX 7 (následovník čipu 305). Ale teprve čip s poetickým názvem Xabre má šanci soupeřit s levnými GeForce 4 MX a Radeonem 9000. Objevil se nejprve ve třech výkonnostně odstupňovaných verzích - 80, 200 a 400 (kódové označení SiS 328, 332, 334). Nejvýkonnější z nich - Xabre 400 - byl taktován 250/250 MHz. Všechny se oproti svému největšímu konkurentovi (než karty zamíchal Radeon 9000) honosí hlavně HW podporou Pixel Shaderů verze 1.3, také jako první podporovaly sběrnici AGP 8x. Nedávno byl uveden také Xabre 600 (SiS 338), který už pracuje na frekvenci 300/300 Mhz a hlavně je to první GPU vůbec vyráběné technologií 0.13 ľm. V čipu došlo ještě k vylepšení Vertex Shaderu.

Xabre II

Už v únoru 2003 by měl být představen Xabre II, což při tempu vývoje nasazeném firmou SiS poslední dobou je snadné uvěřit. Čip bude pravděpodobně již plně podporovat API DirectX 9 (tedy především Pixel a Vertex Shadery verze 2.0). Přesnější technické specifikace mi nejsou známy (snad jen 8 pixel pipeline), ale podle SiS by měl stejně jako Xabre 400 a 600 patřit do třídy "Performance". Jak víme, SiS má toto značení trošku posunuté, takže se nejspíš bude jednat o mainstreamovou kartu (kam SiS pro změnu řadí Xabre 200 a částečně i Xabre 80).

Dostupnost: 2. čtvrtletí 2003

{mospagebreak title=S3 a Trident}

 

S3/VIA

Přehled: Grafické karty v roce 2003
 

Na firmu S3 jsem byli zvyklí již od pravěku grafických karet. Dodnes se v mnoha počítačích najdou řešení této firmy jako Trio, Virge apod. Někdo si ještě možná vzpomene i na S3 "Porsche sérii", s kartami označenými podle modelů této automobilky: třeba 911 nebo 924. Nikdy se nejednalo o žádné high-end grafiky, ale spíše karty s výborným poměrem cena/výkon. Snad jen Savage přinesl při svém uvedení několik zajímavých rysů (například S3 komprese textur nebo jednu z prvních kvalitních implementací trilineárního filtrování). Každopádně S3 byla spolknuta gigantickou VIA, která tak pro své čipsety získala možnost integrovaných grafických karet.

Columbia

Velice očekávaným počinem této firmy je čip s kódovým označením Columbia, jehož samply měly být k dispozici už koncem tohoto roku. Zajímavé bylo také pozorovat, jak VIA měnila své roadmapy, což vyvolává pochybnosti o tom, co můžeme od Columbia vlastně čekat. Na Hard Tecs 4U byly kdysi zveřejněny tyto předpoklady (pro zajímavost jsem uvedl také další projekty, sami si pak můžete udělat úsudek, co se firmě podařilo zatím uskutečnit):

Paramount Zoetrope Columbia
Výrobní technologie 0.18 ľm 0.15 ľm 0.13 ľm
Počet pipeline 1 2 4
Texturovacích jednotek na pipeline 2 2 2
Takt čipu 150 166 300
Fill rate 150 Mpixel/s 333 Mpixel/s 1200 Mpixel/s
Určeno pro čipsety PN266T, P4N266, KN266 P4N333, KN333 ?
Datum uvedení 1Q/2002 2Q/2002 ?

DeltaChrome

V létě tohoto roku se například na IXBT nebo opět Hard Tecs 4U objevily nové informace o VIA Columbia a dokonce spekulace o Columbia 2, která je slibována jako 3x výkonnější než její předchůdce. Ta má však přijít až v roce 2004.

V polovině prosince si pozornější z vás mohli na stránce S3 všimnout nového loga DeltaChrome. Nejedná se o nic jiného, než o grafickou kartu vyvíjenou dosud pod kódovým označením Columbia. Na chvíli se na stejném serveru objevily i "white papers" s popisem některých rysů DeltaChrome, která by měla být specifikována zhruba takto:

DeltaChrome
Výrobní technologie 0.13 ľm
Počet pipeline 8
Texturovacích jednotek na pipeline 1
Počet textur v jednom průchodu 16
Takt čipu 300-400 MHz
Fill rate 1200-1600 Mpixel/s
Takt pamětí 300-350 MHz DDR I
DirectX 9.0+
Pixel Shader 2.0+
Vertex Shader 4x 2.0+
Anti-Aliasing max. 16x MultiSampling
Anisotropní filtr max. 16x
Interní přesnost dat 96-bit
Výroba 1. polovina 2003

VIA hovoří o výkonu v 3DMarku 2001 okolo 11000-15000 bodů (Columbia-DeltaChrome), což by na integrované řešení bylo opravdu hodně (v tom případě bude zajímavé i dodržení předsevzetí o 3x vyšší výkonnosti Columbia 2).

Zajímavou technologií má být tzv. "Advanced Deferred Rendering". Jedná se o optimalizace práce Z-bufferu pomocí volitelně zapínatelného deferred renderingu, aby se eliminovalo počítaní redundantních (resp. překrytých) částí scény. Sice se tak ušetří počítání pixelů, jež nebudou vidět, ale za cenu dalšího průchodu, takže efektivity známé u PowerVR řešení dosaženo nebude.

Z DeltaChrome má být odvozen ještě čip určený pro mobilní počítače - Columbia SMA. Hlavním rozdílem asi bude především poloviční počet renderovacích pipeline.

Dostupnost: 2. čtvrtletí 2003

Zdroje: 3dcenter.de, hardtecs4u.com, ixbt.com

Trident

Přehled: Grafické karty v roce 2003

Kalifornská firma Trident Microsystems se v poslední době soustředila především na grafické karty pro přenosné počítače (řada Blade). Na trhu grafik pro desktopy již delší dobu neuvedla nic víc než low-endové karty. Ale v létě tohoto roku přinesl anandtech.com preview a první benchmarky nové karty s názvem XP4.

XP4

Trident slibuje řešení o výkonu 80% GeForce4 Ti4600 (někde uvádí dokonce 70% výkonu Radeonu 9700 Pro) za cenu pod 100 USD, tedy asi 3000 Kč. Tato cena (99 USD) se týká nejdražší a nejvýkonnější varianty T3, vyráběny budou ještě verze T2 za 79 USD (2400 Kč) a možná i T1 za 69 USD (2100 Kč). Podle benchmarků na AnandTech, kde byl testován vzorek XP4 T2 s nehotovými ovladači v UT2003, byl výkon této varianty karty těsně za Radeonem 9000 Pro.

XP4 T1 XP4 T2 XP4 T3
Výrobní technologie 0.13 ľm 0.13 ľm 0.13 ľm
Počet pipeline 4 4 4
Texturovacích jednotek na pipeline 2 2 2
Takt čipu 250 MHz 250 MHz 300 MHz
Takt pamětí 250 MHz 250 MHz 250-300 MHz
Propustnost pamětí 4 GB/s 8 GB/s 8-9.6 GB/s
Paměťová sběrnice 64-bit DDR 128-bit DDR 128-bit DDR
Velikost paměti 64MB 64MB 128-256MB
Cena 2100 Kč 2400 Kč 3000 Kč

XP4 je technologicky nesmírně zajímavá karta. Původně se předpokládalo, že se bude jednat o tzv. deferred renderer s plným tile based renderingem, tak jak jej známe například z karet KYRO. Nakonec se jedná pouze o tile based immediate renderer, tedy tradiční způsob zpracování jako třeba u GeForce4 nebo Radeonu 9700, jen obraz v paměti je uchováván ne po řádcích, ale po "dlaždicích" (tiles, tile based rasterization engine). Jedná se tedy o podobný způsob práce jako v grafickém akcelerátoru integrovaném v Intel 845G čipsetu. Pro XP4 je taková optimalizace propustnosti paměti životně důležitá, protože není implementován žádný algoritmus Occlusion Culling (odstřelování ploch za neprůhlednými objekty). Další zajímavostí je, že tak moderní čip bude obsahovat pouze 30 milionů transistorů, což samozřejmě zlevní výrobu i výslednou cenu. Toto je umožněno díky tzv. shared pipelines (sdílené pipeline), tedy pouze první z nich je plnou DX8.1 pipeline (tedy stejně jako u konkurence okolo 15 milionů transistorů) a každá další je o nějaké logické prvky okrácena a využívá něco z předchozí pipeline. Podrobný článek (v angličtině) najdete na anandtech.com pod nadpisem "Trident XP4 Preview - A Cheap GeForce4?".

Přehled: Grafické karty v roce 2003

Další rysy jsou již poměrně tradiční: dvě DX8.1 Vertex Shader jednoty, DX8.1 Pixel Shader, podpora Displacement mapping (není známo, zda obě metody a zda softwarově či hardwarově), Full Scene Anti-Aliasing (údajně jak pomocí SuperSampling, tak MultiSampling) a tradičně bilineární, trilineární i anisotropní filtrování. XP4 obsahuje pouze jeden 420MHz RAMDAC, ale má implementovánu podporu více monitorů, je-li další zařízení připojeno přes DVI nebo TV-out.

Čipy XP4 jsou vyráběny v 0.13 mikronové továrně UMC a celé karty budou produkovat zatím čtyři výrobci: Chaintech, HIS (Hightech Information Systems), Inno3D a Jetway. Podle posledních informací bychom se prvních kusů měli dočkat ještě v zimě, probíhá dolaďování ovladačů. Pro uživatele je velice příjemné, že zejména oproti GeForce4 Ti4600 je karta o hodně menší, osazena minimem kondenzátorů a hlavně čipům by mělo stačit pasivní chlazení! Ztrátový výkon má činit jen asi 4W, tudíž se dají očekávat i odlehčené varianty pro notebooky (fotky samplů najdete opět na anadtech.com, mluví se o taktu jádra 200MHz a 32-bitové sběrnici). Ještě na jaře tohoto roku by se na trhu měla objevit varianta XP4e s TV-outem a podporou AGP 8x.

Dostupnost: 1. čtvrtletí 2003

XP8

V červenci roku 2003 by měl být představen XP8, čip již plně podporující rozhraní DirectX 9 s taktem 350MHz. Použity by měly být DDR paměti 500MHz. Karta bude určena pro sběrnice AGP8x a PCI Express a vyráběna možná již 0.10ľm technologií. Masové produkce se čip snad dočká v říjnu 2003.

Dostupnost: 4. čtvrtletí 2003

Zdroje: anandtech.com, 3dcenter.de

{mospagebreak title=Bitboys}

 

Bitboys

Přehled: Grafické karty v roce 2003

Finská firma navrhující grafické čipy vznikla v roce 1991. Založili ji lidé, kteří vytvářeli různá dema a animace ve skupině zvané Future Crew. Nejprve psali software pro různé firmy a později, když Future Crew vydali demo Second Reality, byli tak nespokojeni s jeho renderováním tehdejšími grafickými čipy, že se rozhodli vyvíjet čipy vlastní. Ve spojení s jednou finskou továrnou vyvinuli několik čipů, které byli na svou dobu velice pokrokové (například již někdy v roce 1995 čip TR25201 s podporou bilineárního a trilineárního filtrování i bump mappingu atd., čip měl však až příliš mnoho chyb). Později přišli první návrhy čipů s tzv. XBA (Xtreme Bandwidth Architecture), která měla fungovat díky embedded RAM (paměť s mimořádně širokou sběrnicí integrována přímo v čipu). Prvním grafickým čipem, který měl obsahovat EDRAM, byl Glaze3D. Jeho vývoj trval tak dlouho (T&L přidána dodatečně do návrhu), až se prostě stal zastaralým ještě před úplným dokončením. U Bitboys přehodnotili pořádně situaci a čip výrazně vylepšili, přes jméno Avalanche dospěl až k finálnímu Axe. Oficiálně vydán byl v září tohoto roku spolu se smutnou zprávou, že díky uzavření francouzské továrny Infineonu, kde právě měly být čipy s EDRAM vyráběny, se karta na trh nikdy nedostane. Zůstalo tak jen u vzorků:

Přehled: Grafické karty v roce 2003

Více se o jednotlivých čipech a historii dočtete ve zpovědi jednoho zaměstnance Bitboys na firingsquad.com. Axe byl již dokončen, a tak Bitboys pomýšlejí i přes existenční problémy na další čip s kódovým označením Hammer:

Axe Hammer
Výrobní technologie 0.17 ľm ? ľm
DirectX 8.1 9.0
Pixel Shader 1.4 2.0
Vertex Shader 1.1 2.0
Takt čipu 175-200 MHz ?
Fill rate 600-800 Mpixel/s 1200+ Mpixel/s
Embedded RAM 12 MB 1024-bit 3 MB
Externí paměť až 128MB ?
Propustnost paměti 20+ GB/s (XBA) ?
Vyhlazování hran MatrixAA MatrixAA2

Už Axe obsahuje tedy plnou podporu DirectX 8.1 i OpenGL 1.3 a dokáže aplikovat až 4 textury v jednom průchodu (2 textury během cyklu). To jsou samozřejmě již standardní parametry dnešního mainstreamu, což už se nedá říct o mohutné propustnosti paměti (díky Xtreme Bandwidth Architecture), se kterou se dnes může měřit snad jen Radeon 9700 Pro. MatrixAA má být údajně "4 Free" formou FSAA, tedy s nulovým či minimálním dopadem na výkon. Na 3dcenter odhadují, že se jedná o výrazně optimalizovaný Super Sampling. Škoda, že se karet s těmito čipy nedočkáme, bylo by to zajímavé. Nezbývá doufat, že s Hammerem budou mít Bitboys víc štěstí.

Zdroje: 3dcenter.de, bitboys.fi, firingsquad.com

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
8.1.2003 08:02:45   0.0.0.xxx 01
Scelo by to viac informaqcii o planovanych kartach
Ako to je napriklad spracovane tu

http://www.3dcenter.de/artikel/2003/01-05_a.php

8.1.2003 08:40:35   0.0.0.xxx 11
hehe njn stale aktualni pctuning, jeste ze umim perfectly deutch) supa! dik za odkaz
8.1.2003 14:43:52   0.0.0.xxx 11
To bude rulez pre tento rok. Nikdo nevie o com hovorim ? Nevadi ... Ono si to najde cestu
8.1.2003 18:10:12   0.0.0.xxx 11
Ten clanek je daleko vetsi (teda s 3dcenter se s informacemi ohledne ATi a nVIDIA merit nemuzu), tahle "1. cast" vznikla (ne mym) nedopatrenim, kazdou chvili by mela byt zjednana naprava. Jinak jsem jej napsal uz okolo 20. prosince, takze to neni opis z 3dcenter (odkud jsem cerpal jen z drivejsich clanku o XP4 a pozdeji v update o DeltaChrome).
8.1.2003 20:12:54   0.0.0.xxx 10
Nevim jestli se da pajeni rezitoru na cipu graf. karty za 6000Kc nazivat RULEZZZ!!
8.1.2003 20:14:02   0.0.0.xxx 11
PROBOHA!! brzy jazyk nazyvati ryzyne!!!
8.1.2003 20:14:40   0.0.0.xxx 10
Ruzyne
8.1.2003 23:37:41   0.0.0.xxx 10
Je to obrovska smula ze se tyto karty nedostaly na trh,
myslim si ze by zpusobily rozruch ja tehdy KYRO nebo KYRO II
snad vyjde dalsi konkurent s directX 9,cim vice tim lepe, kvalitneji a levneji
8.1.2003 23:39:05   0.0.0.xxx 01
Ale jo, ja vim o cem hovoris :-) Koukni na OC 4um :-)
9.1.2003 07:43:44   0.0.0.xxx 11
... mi v tom přehledu chybí.... nebo snad nic nepřipravuje?
9.1.2003 09:22:19   0.0.0.xxx 10
cece matrox neni pro hrani moc dobry na praci je v poho ale na hrani bych si ho nekoupil a myslim zE ani nastupce nebude v hrach moc dobry mozna proto to tu neni uvedene
9.1.2003 13:07:53   0.0.0.xxx 50
Tak jsem na to zvedav...jen doufam,ze na ty karty budou kvalitni programy!!!! Jinak fandim taky ATI rouzeles:-))
9.1.2003 13:56:54   0.0.0.xxx 21
AT JDE CELE ATI DO DUPY S TEMA SROTAMA.
9.1.2003 15:31:23   0.0.0.xxx 11
Asi tak
9.1.2003 17:19:15   0.0.0.xxx 11
Kdyz jsem v pulce prosince ten clanek psal nikde nebylo o Matroxu nic, krome Parhelie s 256MB pameti. Pak vyslo neco malo, ale dost abstraktni a v dohadech na 3dcenter (link v prvnim postu). Jsou to vsak stale dohady o Parhelia 2, takze, ze to bude DX9, 0.13um a vyjde snad v 2Q/2003 za cenu okolo 500 euro si muzete precist klidne i bez znalosti nemciny. Jeste je tam zminka o Parhelii-512 s AGP 8x v 1Q/2003, ale to je asi tak vsechno.
10.1.2003 10:31:42   0.0.0.xxx 11
Rika uzivatel WinME s Celeronem 1.7GHz a Ti4600, ze jo?
10.1.2003 10:36:59   0.0.0.xxx 11
tvrdit o necom, ze je srot bez tho aby si si to sam otestoval moze len totalny ignorant a ..... , a vobec, nechcem byt vulgarny...

...ehm , ale ze ten srot celkom slusne natrhol nVidii prdel ... ;-)
10.1.2003 15:02:05   0.0.0.xxx 153
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
10.1.2003 22:07:50   0.0.0.xxx 01
To bych vubec neresil, specifikace nenajdes, jsou to proste speculace a ocekavani, ale existuji ruzna fora a stranky venovane vyvojarstvi pod DX (nebo spis DX SDK), OGL apod., a tam asi tusi, co se pod tim skryva, co se da cekat
11.1.2003 15:39:18   0.0.0.xxx 152
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
16.1.2003 13:44:51   0.0.0.xxx 11
Skoda ze sou KYRa uz mrtvy
16.1.2003 19:46:06   0.0.0.xxx 11
Zvlastni me porad jeste funguje ... ;-)

Tobe umrelo? To ses k nemu asi hodne spatne choval ...

R.I.P.
17.1.2003 06:21:19   0.0.0.xxx 11
Ja se chovam ke vsemu ohleduplne(skoro ted zrovna se snazim rozchodit pameti V-Data na 150 ale nak se mi to nedari:-)
22.1.2003 20:49:49   0.0.0.xxx 11
Co máš proti WinME, Celerovi 1,7 a GF Ti 4600, ty Durone650 s GF 2MX200 a W95?

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.