Hlavní stránka Hardware Procesory, paměti Bleskovka : 2x 1GB Patriot DDR 433 s nejnižší latencí na trhu
Bleskovka : 2x 1GB Patriot DDR 433 s nejnižší latencí na trhu
autor: Z. Obermaier , publikováno 5.6.2006
Seznam kapitol
1. Úvod

Exklusivně jako první v ČR jsme dostali možnost otestovat high-end paměťové moduly společnosti PDP Patriot. Na test jsme obdrželi dva nejvýkonnější DDR duální kity z firemní nabídky a v této recenzi se podíváme na první z nich, který spadá do kategorie modulů DDR1 pro platformu AMD.


 

Bleskovka : 2x 1GB Patriot DDR 433 s nejnižší latencí na trhu

 

Americká společnost Patriot je velmi významným výrobcem pamětí, její produkty jsou na americkém trhu považovány za naprostou extra třídu a dají se plně srovnávat s moduly společností zvučnějších jmen jako Corsair či OCZ. U nás však uživatelé znají tuto značku pouze ze zahraničních testů a výjimečně bylo možno tyto paměti sehnat i u nás. Obecně se dá říci, že společnost slaví větší úspěchy spíše s moduly DDR2. My jsme na test dostali kompletní HIGH-END edici pamětí společnosti, dva duální kity DDR, 2x1GB 433 DDR a 2x1GB 500 DDR. I přes to, že už oba hlavní rivalové na poli procesorů nutí pomalu uživatele k používání pouze paměti DDR2, budeme se určitě ještě dlouhou dobu setkávat i s DDR moduly, doufajíce ve snížení cen, budou právě kvalitní DDR moduly s dobrým poměrem cena/výkon velmi žádaným zbožím pro mnoho příštích upgradů na vyšší kapacitu než 1GB RAM operační paměti.

 

2x 1GB 433Mhz, PDC 2G 3500LLK

Paměť Patriot PDC2G3500LLK jsou 1GB moduly s absolutně nejnižším základním časováním na trhu. Žádná jiná společnost nenabízí paměti v této kapacitě s nižším a ani stejným časováním. Nejblíže jsou pouze paměti Corsair 3500LL, které při certifikaci 433 DDR mají časování 6-2-3-2.

 

Bleskovka : 2x 1GB Patriot DDR 433 s nejnižší latencí na trhu

 

Paměti jsou prodávány v klasické plastové krabičce, která obsahuje kromě pamětí ještě příručku, kterak paměti namontovat a v případě vady  reklamovat.

 

Bleskovka : 2x 1GB Patriot DDR 433 s nejnižší latencí na trhu

 

Samotné moduly jsou opatřeny červenými "heatspreadery", které jsou svou konstrukcí poněkud jiné než používají ostatní výrobci. Jsou totiž uchyceny k paměťovým čipům pouze lepícím proužkem, a o přítlak se nestará ani spona, na kterou jsme většinou zvyklí. Proto jsem "heatspreader raději nesundával a v typu použitých čipů jsem důvěřoval výrobci.

 

Bleskovka : 2x 1GB Patriot DDR 433 s nejnižší latencí na trhu

 

Paměti jsou osazeny čipy Infineon CE-5, stejné používají i 1GB moduly společností OCZ, Corsair i G-Skill. Výsledky proto budou určitě podobné právě modulům používající tyto čipy. Patriot u těchto modulů ručí za ruční testování na platformě AMD64 a zaručuje na většině základních desek jím udávané časování při 1T a napětí 2.6V.

Specifikace :

Základní specifikace modulů je jejich pracovní frekvence, ta je v tomto případě 217 MHz, což je 433 DDR. dalším důležitým aspektem je použité časování, které je u těchto pamětí skutečně luxusní, a to 5-2-3-2 při již zmíněné rychlosti 433MHz a napětí 2.6V. Podle specifikace je tato paměť skutečně nejrychlejší paměť na poli 1GB DDR modulů.

 

NázevPatriot PDC2G3500LLK
TypDDR, 184-pin, Unbuffered
ČasováníDDR433 - 5-2-3-2
Napětí2.6V, max 2.8V
Cena8260Kč s DPH

 

Bleskovka : 2x 1GB Patriot DDR 433 s nejnižší latencí na trhu

 

Testovací sestava

Testovací sestava sestává ze základní desky DFI LP nF4 SLI-Expert. Pamětí Patriot PDC2G3500LLK s CL2, dále jsme použili k testování dvoujádrový procesor Athlon X2 4400+. Jako grafická karta posloužila Sapphire Radeon X1900XT. Ovladače jsou všechny v aktuálních verzích.
 

Pro testy nám posloužili programy : Everest 2.80 Ultimate.

 

Hardware

Procesor  AMD Athlon64 X2 4400+ (2200MHz, 1024kB cache)
Paměť  2*1024MB Patriot PDC2G3500LLK
Základní deskaDFI nF4 SLI-Expert
Grafická kartaSapphire Radeon X1900XT 1.2ns
ZdrojEnermax Liberty 620W
OvladačeCatalyst 6.5 WHQL
 

Software

Operační systém

Windows XP Professional SP2

Verze DirectX

Microsoft DX9.0c

Teoretické testy

 Everest Ultimate 2.80

 

Paměť v sytému a přetaktování

SPD čip fungoval skvěle a poznal časování a frekvenci správně. Deska automaticky nastavila časování na 5-2-3-2. Ihned po osazení počítač bez potíží naběhl, nebylo nutno ani "clearovat" BIOS a ani přeflashovat na jiný.

Bleskovka : 2x 1GB Patriot DDR 433 s nejnižší latencí na trhu

 

Na obrázku z programu CPUz je vidět, že i tento rozpoznal nastavení pamětí dobře. Časování 5-2-3-2 při frekvenci 217MHz je certifikováno výrobcem.

Přetaktování :

Zprvu jsem měl vcelku obavy, aby bylo paměti možné vůbec nějak přetaktovat, protože jsem na diskusních fórech nalezl několik negativních hlasů, které tvrdili, že jim paměti nejedou při frekvenci vyšší než 220Mhz. Musím ale hned v úvodu říci, že jsem byl mile překvapen a testované moduly mohu s klidem označit za jedny z nejlepších pamětí, které jsem kdy testoval. Hodnota přetaktování těchto modulů je neuvěřitelná, maximální frekvence 275MHz ještě není nic tak neobvyklého, ale při jakém časování! 6-2-3-3 při frekvenci 275MHz je na 1GB modul téměř zázračný výsledek při normální hodnotě napájení. Každý další MHz navíc sice už vedl k nestabilitě ve 3D režimu, ale i tak je 275MHz při takovémto časování výkon hodný uznání. Pokusil jsem se při frekvenci 200MHz najít ještě nižší možné nastavení časování, ale to se nepodařilo, nejnižší možné časování i při této frekvenci bylo 5-2-3-2. Kompletní tabulku přetaktování nejdete níže.

 

Časování

Napětí

Frekvence

CPC

5-2-3-22.6V200MHz - 220MHz1T
5-2-3-2.52.80V225MHz - 250MHz1T
6-2-3-32.80V260MHz - 270MHz1T
6-2-3-32.84V275MHz1T

 

 

Bleskovka : 2x 1GB Patriot DDR 433 s nejnižší latencí na trhu

 

Toto je výsledek v programu Everest při frekvenci 275MHz - 550DDR, všimněte si časování pamětí které je 6-2-3-3. Při tomto časování a frekvenci má systém v Everestu stejný výsledek při čtení jako nejvýkonnější Intel Extreme Edition 3.7GHz a paměti DDR2 -667 při časování 9-3-3-3 a dokonce překoná i paměti DDR2-1000 na 15-5-5-5 a to je úctyhodný výsledek.

Testy

Paměti jsem otestoval pouze v nejnovější verzi programu Everest, jelikož tato verze dává zcela jiné výsledky než předchozí verze není možno je porovnávat, jako standard nyní budu používat právě tuto verzi 2.80, abychom mohli do budoucna výsledky lépe porovnávat.

 

Bleskovka : 2x 1GB Patriot DDR 433 s nejnižší latencí na trhu
Patriot DDR 433

 

Bleskovka : 2x 1GB Patriot DDR 433 s nejnižší latencí na trhu
A-DATA DDR500

 

Všechny hodnoty jsem se snažil naměřit s co nejmenším vlivem rychlosti procesoru na konečné skóre. Abych tomuto zamezil měnil jsem při změnách frekvence i násobič procesoru, podle tohoto klíče :

Paměť 200MHz - Procesor x11 = 2200MHz, Paměť 220MHz - Procesor x10 = 2200MHz, Paměť 250MHz - Procesor x9 = 2250MHz, Paměť 275MHz - Procesor x8 = 2200MHz.

Propustnost modulů od jejich nominální frekvence 217MHz každým navýšením frekvence rapidně stoupá, za zmínku stojí frekvence 250MHz - DDR500 při časování CL2.5, to je opravdu velmi dobré časování při této frekvenci. Maximální možná frekvence 275MHz při použitém časování byla zcela stabilní, mnohdy se uvádí fakt, že při takových frekvencích je už 3D režim nestabilní. Testoval jsem toto nastavení mnohonásobnou smyčkou programu 3dmark06 a několika hodinami hraní Half Life 2 - Episode One, systém byl zcela stabilní a nevykazoval žádné problémy s pamětí. Ovšem už i několik MHz navíc nad tuto frekvenci jsem nestabilitu ve 3D opravdu zaznamenal.

Tady se můžete podívat na minulý test pamětí 2x1GB Adata DDR500+ , ty se také podařilo přetaktovat na frekvenci 275MHz ale s o mnoho horším časováním, přesto jsou výsledky na této frekvenci velmi podobné a rozdíl je minimální.

Zkušenosti a závěr ...

 

Bleskovka : 2x 1GB Patriot DDR 433 s nejnižší latencí na trhu

 

Kvalitou a možnostmi přetaktování pamětí Patriot jsem byl velice mile překvapen. Už počáteční specifikace s nejnižším časováním na trhu zakládala na jistá očekávání, ale výsledek je plně překonal. Paměti podávají skvělý výkon už na nominálních hodnotách a po přetaktování jsou to dle výsledků jedny z nejvýkonnějším modulů na trhu. Škoda jen vyšší ceny, protože pokud je porovnáme s o několik tisíc levnějšími pamětmi A-DATA z minulého testu a konečných výsledků obou pamětí, tak se připlácet za několik desítek bodů v Everestu, které se stejně jinde výrazně neprojeví, zřejmě nevyplatí. Ovšem pokud chcete to nejlepší na trhu a nezáleží vám na ceně, je tato paměť skutečnou lahůdkou právě pro vás. Pokud vás tedy ještě nezlákala platforma AM2 nebo Intel s paměťmi DDR2 a chcete jedny z nejrychlejších 1GB DDR1 modulů, jsou moduly Patriot PDC2G3500LLK tou pravou volbou.

Příští týden se můžete těšit na test podstatně levnějších modulů Patriot 2x 1GB DDR500.

Za zapůjčení kompletní řady pamětí Patriot děkujeme společnosti TESPO s.r.o Praha.



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
5.6.2006 10:06:18   88.100.219.xxx 487488
tak to docela čumim. o tyhle firmě sem teda jeste skoro nic neslyšel ale podle toho testu je to hodně hustej výkon. no a mít ty prachy tak je okamžitě kupuju. to by byla pro můj procák lahůdka.
6.6.2006 09:50:30   212.71.186.xxx 1651271
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
5.6.2006 17:12:28   83.208.143.xxx 15038
za cele 3 DNY ste schopni tu dat jen jednu Bleskovku? !
kluci zamyslete se nad sebou...
5.6.2006 17:33:24   88.100.133.xxx 461911447
Koukám že když čtenáři PCTuningu nemaj co číst, tak zuřivě klikají na "souhlas/blábol" co?
(btw kolik je rekord souhlas/blábolu?)
5.6.2006 19:24:21   62.4.97.xxx 9637
No ja myslim ze rekord je nademnou....
5.6.2006 20:15:44   194.212.30.xxx 3836
Souhlas,rekord je nad tebou :-D
5.6.2006 20:52:31   83.208.143.xxx 4237
muzu ti rict ze ja sem na to neklikl ani jednou...

pokud se ti to nelibi dej navrh na kontrolu cookies a hned ubyde "klikacu"
5.6.2006 21:53:59   88.100.133.xxx 3739
Asi by to omezení na jeden klik (jako u anket apod.) bylo prospěšné.. Takhle je vypovídací hodnota naprosto nulová. Prosím redakci aby se nad tím zamyslela.
5.6.2006 19:28:47   193.165.104.xxx 3835
Nenechte se vysmat, tyhle aplikace sem tam nejakou tu chybku klidne prehlednou, pokud neni vyslovene fatalni. To co projde 12-24 hodin Prime, tomu teprve rikam stabilni casovani/frekvence.
5.6.2006 20:04:27   217.77.165.xxx 40436
Bohuzel se hluboce mylite, prave naopak pameti s cipy Infineon jsou po pretaktovani velmi nachylne na stabilitu prave ve 3D prostredi. Jejich stabilita byla samozrejme otestovana jak v SuperPI i v Prime95, ale prave u jiz zminenych Infineonu to neni prave meritko stability, ty je nutno proverit dukladne ve 3D..., pro zajimavost: v prime95 jsou tyto pameti stabilni i pri taktu 285Mhz ale ve 3D nikoli, tam je hranice o 10MHz nizsi ...
6.6.2006 08:49:16   85.207.13.xxx 3937
Je to uz docela dlouho, co moduly firmy Patriot testoval bratr. Dokonce uz vice nez rok mu v pocitaci pracuji naprosto spolehlive moduly XBL
PC3200+ 2x512MB. Takze tak ukrutna novinka, co se tyka testu to neni. Kdo chce se muze podivat zde OCGURU
6.6.2006 11:17:42   81.90.168.xxx 3437
Ano to ja vim, testoval je Jezevec ale bohuzel ty jeho pamti se s temito nemohou v nicem rovnat, 512moduly jsou bohuzel davnou minulosti ...
6.6.2006 09:44:32   212.71.186.xxx 3533
Mam sestavu LP Nf4 ultra D, paměti A-Data 2x256MB, DDR500. , rekodr mám přes DDR660, v testech naprosto nepřekonatelné EVEREST 280 R-W=10.060Stabilně mi běží jako DDR640
6.6.2006 10:15:19   85.71.157.xxx 3835
Výhradní dovozce pro ČR je firma ExtremePC.
Dají se objednat na jejich stránce www.extremepc.cz/
6.6.2006 11:18:31   81.90.168.xxx 3737
Kde koupit najdete v clanku, firma TESPO, vyhradni dovozce NENI ExtremePC!
6.6.2006 10:54:45   85.71.157.xxx 3636
To je sice hezký,ale 2x256MB RAM je pro dnešní hry a 3D aplikace strašně málo.Vždyť jen WinXP si po nainstalování všech ovladačů vezmou okolo 300MB paměti.Zkuste si zahrát F.E.A.R. nebo jinou novější hru s touto kapacitou RAMek.Bude vám to trhat i kdybyste měl Radeon1900XTX nebo GF7900GTX...V dnešní době je alespoň 1GB op.paměti nutností.A bude to čímdál horší,hlavně s příchodem WinVista.
6.6.2006 13:26:36   212.71.186.xxx 3738
Problem mam někde jinde, stavil jsem a taktoval mnoho PC s A-Data DDR500, všechny chodily stabilně tak DDR570, když jsem zjistil, že při ponechání frekvence pamětí 1:1(200MHz), jsem schopen se dostat až na (FSB)=330Mhz s OPTERON144 (2.970MHz), stabilně 315MHz či 320MHz, další dvě A-Data však odmítají již 450MHz, nové jsem zatím nesehnal. Předpokládám osazení 4x256MB a větší.

Chtěl jsem říci spíše, že DDR-I-500 je běžné, DDR-I-600 již začíná být taky, latence při AMD nehraje tak velkou roli, ale DDR-II-1.200, ještě není a cenově jistě bude ...
6.6.2006 13:30:34   212.71.186.xxx 3736
Mimo jiné propustnost pamětí mám již 2x větší, nežli DDR400 a tím mají se možnost chovat jako by byla 2 x větší jejich kapacita, výkon procesoru je pak ještě navíc, nejenom jeho taktem, ale datovým tokem přes paměti.
6.6.2006 16:50:11   213.215.86.xxx 3637
inak trepes tu same nezmysly, ty tu porovnas 256MB a 1GB...sa trocha zamysli...logicke ze kvalitna TCCD 256MB ide taktovat velmi vysoko...a to ze mas velku priepustnost si mozes strcit vies kde...je lepsie mat 2GB 400mhz ako tie tvoje
8.6.2006 15:31:31   212.71.186.xxx 3633
kdyby jsi lépe četl, tak používám 2x256B či 4x256B. tj. 512B či 1GB. 256MB má svůj důvodv adresování, nelze na 64-bit. sběrnici adresovat více jak právě 256MB, proto použitím 512MB v jednom slotu je nemohu přímo adresovat, vyjímečně při 2x512MB mohu číst 256MB při náběžné hraně a druhých 256MB při hraně doběžné, při použítí více x512MB to již nejde, stejně jako při použítí pamětí 1GB, pak nezbýá nežli čtení ve dvou czklech 2T, když předtím jsem měl 1T. Podívej se na využití pamětí, a pokud je pod 50%, je zbytečné používat větší a vše je již pouze o jejich rychlosti. Proč je asi test rychlosti čtení a zápisu do RAM tak důležitý?
6.6.2006 18:29:27   213.168.183.xxx 3634
Kdysi jsem testoval moduly Patriot 2 x 512, sice menší kapacita, ale vyšší řadu.

viz. pamětí
6.6.2006 22:14:17   85.71.157.xxx 3633
No dobře,tak třeba firma ExtremePC NYNÍ UŽ NENÍ výhradním dovozcem těchto pamětí,ale kupoval jsem u nich asi před půl rokem moduly Patriot 2x1GB DDR500-ty co budete testovat příště-protože jinde nebyly tyto velkokapacitní moduly k sehnání,jedině objednat přímo u výrobce v USA.S firmou jsem spokojen,do týdne jsem je měl doma na dobírku. www.extremepc.cz
7.6.2006 12:46:31   194.50.24.xxx 3537
V soucasne dobe se pameti Patriot daji koupit u obou firem www.tespo.com i www.extremepc.cz.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

152 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 69.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
TOPlist
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.