Hlavní stránka Hardware Procesory, paměti Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+
Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+
autor: Kwolek Jirka , publikováno 4.7.2005
Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+
Kompletní článek: Když před několika lety představitele AMD zmiňovali, že plánují uvedení dvou procesorů v jednom "čipu" brala to většina lidí jako marketingové řeči. Minulý rok však firma AMD šla ještě dále a ohlásila, že návrh takových procesorů byl dokončen a dokonce že se připravují do hromadné výroby. A dnes máme výsledek celého snažení v redakci pctuningu... {mospagebreak title=Vyplatí se dvoujádrový procesor?}
Když před několika lety představitele AMD zmiňovali, že plánují uvedení dvou procesorů ve společném pouzdře, brala to většina lidí jako marketingové řeči. Minulý rok v létě však AMD šlo ještě dále a ohlásilo, že návrh takových čipů byl dokončen a záhy na to se v plánech uvádění výrobků na trh (takzvaná "roadmapa") objevily procesory s přídomkem "Dual core*".

*Poznámka: procesory, které obsahují dvě procesorová jádra jsou označované pojmem "Dual core" (dvoujádrové). Ve své podstatě se jedná o dva interně propojené plnohodnotné procesory, které sdílejí společné pouzdro (vypadají jako jediný procesor) a instalují se do "klasické" procesorové patice (zde Socket 939), kde za jiných okolností můžete instalovat i běžný procesor. Přesto operační systém oba procesory "vidí" a může jim zadávat samostatné výpočetní úkoly. Z toho plyne první výhoda obdobných řešení - pouhou výměnou procesorů (pokud máte aktuální BIOS) přejdete z klasického systému na systém víceprocesorový.

Dva procesory = dvojnásobný výkon?

Mohli bychom konstatovat, že dva procesory v jednom počítači, ať se jedná o níže recenzovaný dvoujádrový procesor, nebo dva procesory na klasické multiprocesorové základní desce vybavené dvěmi paticemi, teoreticky zdvojnásobují hrubý výpočetní výkon. Toho se dříve hojně využívalo u serveru, které již často ze své podstaty zpracovávají souběžně více úkolů současně - typickým příkladem může být webový server na kterém běží tento magazín, na stejném počítači běží webový i databázový server. Je možné každému procesoru přidělit jiný program a o nic se nemusíte starat.

Věci se kompilují, když chceme, využít síly dvou a více procesorů v rámci jedné aplikace. Takový model se nejvíce podobá běžnému provozování PC v domácnosti.

Aby jednotlivá aplikace mohla využít oba procesory současně, musí aplikace se souběžným zpracováním (často nazývaným "vícevláknovým zpracováním", multi-threadingem) předem počítat. To však není zcela jednoduché. Dovolte mi malý příměr:

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+
ilustrační snímek

Dva procesory v jednom PC jsou něco jako dva programovatelní roboti na jedné výrobní lince (to je ta aplikace). Dnešní programy počítají s tím, že takový univerzální "robot" je v počítači jeden - a že vykonává veškeré činnosti jednu za druhou. Mohli bychom říci, že takový robot zpracovává činnosti v jednom sledu - jakoby postupoval podle jednoho výrobního vlákna (single-thread). Pokud takové roboty budeme mít k dispozici dva může se stát, že druhý stroj bude nevyužitý nebo, v horším případě, bude s prvním strojem kolidovat (pokusí se obrazně vložit čep do díry, kterou první robot ještě nevyvrtal). V případě, že výrobní postup není optimalizován pro vícevláknové zpracování, je výhodnější na druhého robota zapomenout.

Pokud si programátoři dají tu práci, a pro oba roboty sestaví postup činnosti tak, aby zpracovávaly oddělené záležitostí (jeden sestavuje podvozek zatímco druhý kompletuje motor) a nelezly si "do zelí" - pak je existence většího počtu robotů obrovským přínosem. Odděleným nekolidujícím postupům říkáme samostatné programové vlákna (multi-threaded).

Jsou situace, kdy se vícevláknové zpracování přímo nabízí (tam kde se zpracovávají části, které spolu na sobě nezávisí). Pokud budeme hledat klíč k neznámé šifře, prostě rozdělíme úkoly mezi procesory a počkáme, který procesor bude úspěšný jako první. Podobným případem je 3D rendering a animace, vědecké a inženýrské výpočty, šachové úlohy... Většinou se o paralelním vícevláknovém zpracování uvažuje tam, kde jsou výpočty monotónní a časově náročné.

Běžné aplikace dosud nemělo smysl předělávat - hlavním problémem byla pracnost vs. malý počet víceprocesorových strojů. To se v budoucnu může rychle změnit - zrychlování jednoho "robota" je cestou do slepé uličky. Nejrychlejší procesory jsou náročné na energii a hodně topí. Pokud ale půjdeme cestou šířky zpracování, můžeme spotřebu i teplo udržet v normě. Stejným směrem se vydal i vícejádrový procesor Cell použitý v Playstationu 3 a stejný proces čeká i procesory pro PC.

{mospagebreak title=Dvoujádrové procesory - Cesta AMD}

AMD vs Intel - to je klasika...

Celá záležitost s uvedením procesor Athlon 64 X2 byla o to napínavější, že se do závodů o to, kdo uvede první dvoujádrový procesor třídy x86 (kompatibilní s čipovou sadou x86, kterou dnes používají počítače třídy PC) vložila firma Intel. Té se to skutečně podařilo jako první a 18. dubna 2005 ohlásila nový dvoujádrový procesor třídy Pentium 4 Extreme Edition 840. Tři dny později následovala firma AMD a ohlásila dvoujádrový procesor pro servery a pracovní stanice a souběžně byl předběžně oznámen procesor Athlon 64 X2 určený pro náročná PC (proti nim zase stojí tzv. Pentia D).

V průběhu června (2005) se objevily první vzorky těchto dvoujádrových procesorů AMD, a díky tomu vám můžeme budoucnost procesorů (protože se vývoj tímto směrem evidentně vydává) prezentovat právě v tomto testu - testovali jsme konkrétně procesor AMD Athlon 64 X2 4800+.

*Poznámka: podobný (dvoujádrový) procesor od formy Intel - Pentium 4 série 800 čekáme každý den. Poté přineseme obdobný test...

AMD Athlon 64 X2, architektura

AMD pro svůj dvoujádrový procesor vybralo ověřený základ - tím bylo jádro K8 známé z procesorů AMD Athlon 64. Nový dvoujádrový procesor je vyráběn 90nm polovodičovým procesem a na ploše 200mm² je vtěsnáno 230 miliónů tranzistorů. Filozofie nových Athlonů X2 je přímočará - na čipu se vyskytují dva procesory kdy každý má k dispozici svou příruční zápisníkovou paměť cache L2.

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+
Athlon 64 X2 (Toledo) je prakticky 1+1 Athlon 64

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+

Obě jádra jsou tedy nezávislé a i když sdílejí externí zdroje (sběrnici HyperTransport a řadič paměti) mohou komunikovat společně bez závislosti na základní desce nebo čipové sadě. To je téměř dokonalé řešení a jedinou nevýhodou je, že oba procesory používají jeden (i když dvoukanálový) řadič paměti. Na druhou stranu se firmě AMD podařil hattrick - procesory Athlon 64 X2 jsou po aktualizaci BIOSu kompatibilní se všemi deskami vybavenými paticí Socket 939. To znamená, že každý počítač vybavený touto paticí může být kdykoliv proměněný na víceprocesorový stroj! To je pro uši dnešních PC nadšenců rajská hudba.

{mospagebreak title=AMD Athlon 64 X2 - technická data}
Zopakujme si základní typy a technická data nově uváděných procesorů:

typfrekvenceL2 cachejádra
Athlon 64 X2 4200+2.2GHz2x 512kB2x 3500+
Athlon 64 X2 4400+2.2GHz2x 1024kB2x 3700+
Athlon 64 X2 4600+2.4GHz2x 512kB2x 3800+
Athlon 64 X2 4800+2.4GHz2x 1024kB2x 4000+
Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+

jádroToledo (90nm, 2CPU)
Manchester (90nm, 2CPU)
Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+
socketSocket 939
HyperThreading-
úspora energieCool´n´Quiet
řadič paměti128-bitový dvoukanálový
frekvence jádra1.8 - 2.4GHz
takty200MHz
HyperTransport 800MHz /1000MHz
cacheL1: 128kB
L2: 2x 512kB (Manchester)
L2: 2x 1MB (Toledo)
rozšířené instrukční sadyMMX, SSE, SSE2+3, 3DNow!, EVP
instrukční sada x86-64ano, přímá podpora
napájecí napětí1.35V
Thermal Design Power95W - 110W
oblíbené čipsetynForce4, K8T890

Athlon 64 X2 - cena

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+

Tato kapitola bude spíše smutné čtení - nové dvoujádrové procesory AMD nejsou, a ani v blízké době nebudou, levnou záležitostí. Protože jsou vyráběné na jednom křemíkovém základu, musí být dražší, než dva samostatné procesory. Je pravděpodobné, že AMD v případě poruchy jednoho sub-procesoru, bude muset odepsat celý procesor jako vadný. Dalším důvodem je utlumení případného vysokého zájmu movitějších (v USA - každý pátý) PC fandů a samozřejmě snaha (eufemisticky řečeno) vylepšit svou obchodní bilanci.

Poznámka: Nebudeme chodit kolem horké kaše - zaváděcí ceny procesorů Athlon 64 X2 4200+ až 4800+ se budou pohybovat v rozmezí 14 - 30 000Kč za nejvýkonnější model.

Athlon 64 X2 - vyzářené teplo

Co se týče vyzářeného tepla, nové procesory AMD by v nejhorším případě (obě jádra vytížené na 100%) měly vyzářit maximálně 110W tepla. To není špatný výsledek - podobné množství tepla vyzářil i předešlý "klasický" (tedy jednojádrový) hi-end procesor Athlon FX-55 (polovodičový proces 130nm). Druhé jádro zvedá tedy spotřebu o 20 až 30W - na systém to neklade takové nároky, aby bylo nutné zásadně přepracovávat napájení ani chlazení.

Poznámka: Od AMD jsme obdrželi procesor Athlon 64 X2 v obálce. V průběhu testu jsme použili bez problémů starší celohliníkový chladič Athlonu 3200+ (tzv. boxovaný model). Chladič zvládl celý průběh testu včetně zkoušky overclockingu bez nejmenších problémů.

Athlon 64 X2 - shrnutí

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+
zvětšený obrázek testovaného procesoru Athlon 64 X2 4800+
(rozměrem se od běžného Athlonu 64 nijak neliší)

Athlon X2 reprezentuje ve vývoji procesorů AMD nový směr. Obsahuje dva identická jádra (totožné s Athlony 64) které jsou spolu propojené interní sběrnicí "Crossbar Switch". Díky této sběrnici je komunikace mezi jádry rychlá a efektivní - i když se oba procesory musí dělit o jeden přístup k paměti.

Nevýhodou celé koncepce je, že přednosti víceprocesorových systémů se projeví pouze ve specifických případech, kdy buďto programová vlákna aplikace (multi-treading) nebo programy běží paralelně. Na druhou stranu je to jeden ze směrů, kterým se bude ubírat vývoj budoucích procesorů - cesta zvyšováním frekvence se ukázala jako nepříliš vhodná (vede k vysoké spotřebě a nadměrnému zahřívání procesoru).

Je myslím evidentní, že Athlony X2 obsahují identické technologie (a instrukční sady) jako Athlony 64.

Charakteristika, poznámky

  • dvoujádrový, 64-bitový procesor AMD,
  • Athlon X2 odpovídá procesorům řady "E", procesory podporují instrukce SSE 3,
  • cílen na platformu Socket 939 s podporou režimu "dual channel",
  • podporují ho desky Socket 939, vyžadována je však aktualizace BIOSu.

Klady

  • některé aplikace vykazují nárůst výkonu až o +80%
    (ve srovnání se stejně taktovanými klasickými single-core Athlony 64),
  • dobrá kompatibilita se stávajícím hardwarem (Socket 939),
    jednoduchou výměnou procesoru lze počítač přeměnit na multiprocesorový,
  • stále přijatelný odběr - srovnatelný s procesory Athlon FX,
V další části vás seznámíme s praktickým nasazením SMP a výsledky testů a měření...

{mospagebreak title=AMD Athlon 64 X2 v praxi}
K testování dorazil špičkový model Athlon 64 X2 4800+. Tento procesor není žádné ořezávátko - obsahuje totiž dva plnohodnotné Athlony 64 4000+ s podporou 64-bit instrukcí, SSE3. I kdyby byl v chodu jen jeden procesor, jednalo by se o výkonné řešení...

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+
Hlavní hrdina: Athlon 64 X2 série ADA4800DAA6CD

Podle pouzdra (rozměru, provedení ani hmotnosti) není možné zjistit, jedná-li se o klasický Athlon 64 nebo o dvoujádrový X2.

Základní deska

I když jsme pro test použili špičkovou základní desku Gigabyte GA-K8NXP-SLI, mohli jsme procesor osadit i do jiné základní desky vybavené paticí Socket 939.

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+

Stačí jen aktualizace BIOSu?

Deska byla původně vybavená BIOSem "F5" který ještě nepodporuje procesory řady X2. Měl jsem obavy, jestli se základní deska s novým procesorem vůbec rozběhne, aby bylo možné provést potřebnou aktualizaci BIOSu (jiný procesor jsem tehdy neměl k dispozici). Vše se rozběhlo bez větších problémů - procesor byl detekován jako neznámý (unknown), ale systém viděl pouze jedno jádro. Z Internetu jsem proto stáhl nový BIOS (F7) a provedl klasickou aktualizaci (firemní utilitou Gigabyte). Po restartu systém procesor detekoval a v operačním systému se objevily dva procesory.

Zde je screenshot z programu CPU-Z:

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+

První zkušenosti

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+
O dodatečné "cool" osvětlení se stará karta ASUS X800 a modul DPS základní desky GA-K8NXP-SLI,
procesor Athlon 64 X2 4800+, ač hlavní hrdina testu, se skrývá pod zcela standardním chladičem.

Nejprve jsem byli mile překvapení teplem generovaným testovaným procesorem. Podívejte se na teplotu základny běžného (BOX) chladiče naměřené po 20 minutách zátěže:

  • Athlon 64 3200+ (130nm, 1MB L2 cache, Clawhammer): 54C,
  • Athlon 64 3700+ (90nm, 1MB L2 cache, Dan Diego): 52C,
  • Athlon 64 3700+ přetaktovaný na 2.6GHz (90nm, 1MB L2): 55C,
  • Athlon 64 X2 4800+ (90nm, 1MB L2 cache, jádro Toledo): 56C,
Energie generovaná procesory X2 je srovnatelná s vysoce taktovanými procesory minulé generace (výrobní proces 130nm, například Athlon FX-53 nebo 55), případně s přetaktovanými procesory současné generace (pokud zvednete napájecí napětí jádra).

{mospagebreak title=Jak se chová systém vybavený 2x CPU?}
Prvním testem byl oblíbený CPU Mark 99. pravděpodobnost, že by tak starý test byl optimalizovaný pro víceprocesorové systémy je minimální:

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+

Výsledek 308 bodů odpovídá jednomu procesoru s jádrem Athlon 64 4000+. Všimněte si grafu využití CPU - každý procesor dostal od scheduleru (plánovače) operačního systému jistý čas - obě jádra však pracovaly "na přeskáčku": zatímco jedno běželo, druhé stálo. Tento jev je typický pro neoptimalizované aplikace (jednovláknové, single threaded).

Další situaci je souběžné provozování dvou aplikaci. Důležité je, že tyto aplikace nemusí být optimalizované - můžeme tedy použít dvě instance CPU Marku 99:

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+

Oooopsss! Oba procesory jsou nyní využité na 100% - procesory pracují samostatně a jejich schopnosti jsou plně využité. Obě aplikace (ale může jich být ještě více) nemusí být pochopitelně identické - lze provozovat hru a na pozadí může běžet komprese videa.

Tento model (tedy souběžně běžící aplikace) je typický pro operační systémy Unixového (Linuxového) typu. Využívají ho často aplikační servery - i my plánujeme nasazení dvou-jádrového procesoru na webový (a zároveň databázový) server PCtuningu.

Optimalizované a vícevláknové aplikace

Poněkud jiný přístup spočívá v optimalizaci aplikace tak, aby sama dokázala využít více procesorů. Potom je nutné aplikace rozdělit na menší, spolu nekolidující, výpočetní vlákna.

Typickým příkladem snadno realizovatelných vícevláknových aplikací je rendering 3D prostředí. Jako příklad jsme použili aplikaci Cinema 2003, která si úlohu dokáže rozdělit na několik nezávislých částí...

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+
rozdíl 1.73x je rozdíl výkonu mezi přetaktovaným procesorem a dvoujádrovým modelem...

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+

Efektivita využití druhého jádra se téměř blíží hodnotě 90%! U vícevláknových aplikací prakticky platí, že výkon dual-core řešení se prakticky rovná dvojnásobku výkonu jednoho procesoru. Jelikož každý jeden procesor pracuje na frekvenci 2,4GHz - poskytuje dualcore řešení, v případě optimalizovaných aplikací, výkon odpovídající taktování 4.8GHz! Je to sice nepřesný příměr (efektivita spolupráce není vždy stoprocentní), ale pro povzbuzení představivosti to jistě stačí...

{mospagebreak title=2x CPU a chování operačního systému}
V tomto okamžiku musím zmínit jak dva procesory pomáhají v situacích, kdy odezva jednoprocesorového stroje není dostatečně hbitá. Určitě se Vám stalo, kdy vinou spuštěného (nebo zacykleného) programu byl celý operační systém nepříjemně pomalý. Občas se mi to stává na mém notebooku a v těchto okamžicích mohu vyskočit z kůže - cenné sekundy čekám na překreslení okna nebo přepnutí aplikace.

To se u víceprocesorových systémů prakticky nestává - vždy je k dispozici výkon druhého procesoru (zatímco první "počítá" zacyklený program) a odezva systému je prakticky blesková.

Dualcore a Windows XP

Standardní instalace Windows XP umožňuje přejít na víceprocesorový systém poměrně snadno - je to možné dokonce bez kompletní reinstalace operačního systému. Po výměně procesoru za dvoujádrový si systém vyžádá několik souborů, následuje jeden restart a voilá - máme SMP (Symmetrical Multi-Processing) systém.

Pro ověření existence dvou procesorů stačí vyvolat (například stiskem kláves Shift + Control + Escape) tzv. Task Manager (česky: Správce úloh) kde musí být vidět dvě procesorová jádra.

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+

Poznámka: už dříve přišla firma Intel s nápadem na tzv. Hyperthreading (HT) - zpracování více programových vláken jediným procesorovým jádrem. Nápad byl vynikající a Windows viděly dva virtuální procesory - problém byl s tím, že zpracování dvou vláken souběžně často vylučovala vzájemné sdílení některých programových jednotek procesoru. Zjednodušeně můžeme říci, že Hyperthreading je něco jako 1.25 procesoru. Nové dvoujádrové procesory Intelu - Pentia D řady 800 - jsou již vybavené dvěmi samostatnými procesory bez Hyper threadingu.

Lze jedno jádro vypnout? Nikoliv...

Je možné jeden interní procesor vypnout? Nikoliv - v BIOSu žádnou takovou položku nenajdete. Je však možné operační systém přinutit (jak Linux, tak i Windows), k tomu, aby danou aplikaci zapracovávalo pouze jedno procesorové jádro...

U daného procesoru jen nastavíte spřažení (ve Správci úloh):

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+

Tímto způsobem jsme mohli rychle simulovat různé situace - včetně virtuálního vypnutí jednoho procesorového jádra.

V praxi se o tyto záležitostí nemusíme starat a můžeme ponechat automatické spřažení procesorů. O optimální využití se pak stará tzv. plánovač (tzv. scheduler) operačního systému.

A Linux?

Linux už dávno s více procesory (včetně 64bitových) nemá žádný problém. Upravená Linuxová jádra dokonce dovolují tzv. masivní SMP (Massive Symmetrical Multiprocessing) - kdy jsou provozované výpočetní clustery obsahující dokonce stovky procesorů.

{mospagebreak title=Přetaktování a testy}

Přetaktování

K vícejádrovým procesorům se přetaktování příliš nehodí - přece jenom cesta k vysokému výkonu je postavená na jiných základech než na vysokém taktování. Dvě jádra navíc generují více energie než jedno - navíc se negativně vzájemně tepelně ovlivňují. Na druhou stranu, kdybychom taktování nezkusili, čtenáři by nám to neodpustili :-)

Poznámka: obě jádra používají stejný generátor kmitočtu - proto přetaktování ovlivňuje obě jádra současně.

Přetaktování bylo pro nás příjemným překvapením. I když je počáteční frekvence velmi solidních 2.4GHz (nezapomeňte, že pouzdro obsahuje dvě jádra), testovaný procesor bylo možné bez změny napětí přetaktovat na 2.55GHz. Po zvýšení napětí z 1.35V na 1.45V jsme se dostali na maximum 2.6GHz. Stále jsme používali běžný boxovaný chladič AMD. Vzhledem k ceně procesoru jsme nechtěli napětí ani frekvenci dále "hrotit".

Poznámka: limitem obdobného jednojádrového procesoru Athlon 64 4000+ s jádrem San Diego je frekvence kolem 2.8GHz. V tomto světle je dosažená frekvence 2.6GHz vynikajícím výsledkem (nemluvě u tom, že bychom mohli u optimalizovaných aplikací hovořit o virtuální frekvenci blížící se 5GHz).

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+
k taktování jsme použili oblíbenou utilitu ClockGen

ClockGen je utilita která dokáže měnit frekvenci procesoru přímo z prostředí Windows. Pro čipové sady nForce3 a nForce4 jsou k dispozicí univerzální verze CG-NVNF3 (nForce 3) a CG-NVNF4 (pro nForce4), ostatní si budou muset stáhnout verzi odpovídající jejích základní desce.

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+

S přetaktovaným procesorem jsme provedli test CPU mark 99:

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+

{mospagebreak title=Testovací sestava a syntetické testy}
Testovací sestava:

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+
Deska Gigabyte GA-K8NXP-SLI je vybavena předřadným stabilizátorem napětí DPS (na horní hraně desky)
- systém však funguje i bez něho (tranzistory na pulzním zdroji se však zahřívají poněkud více).

Procesory:

  • AMD Athlon 64 X2 4800+ (2.4GHz, 2x 1MB L2 cache, revize E6 - Toledo),
  • AMD Athlon 64 4000+ (2.4GHz, 1MB L2 cache, San Diego),
  • AMD Athlon FX-55 (2.6GHz, 1MB L2 cache, San Diego),
  • Intel Pentium 4 Extreme Edition 3.7GHz ( 3.73GHz, 2MB L2, Prescott 2M);
Základní desky:

Paměti:

  • 1GB, 2x DDR400 GEIL Dual Channel Kit, CL 2.5 3-3-8,
  • 1GB, 2x DDR2 667MHz (PC5300), Corsair Value Select, CL4,
Grafická karta:

Operační systém a ovladače:

  • Microsoft Windows XP SP2,
  • ATi Catalyst 5.6

Testy - PCMark 2004

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+

Test PC Mark 04 byl od začátku optimalizovaný pro vícevláknové zpracování. To hrálo do karet procesorům Pentium 4 (s technologii Hyper Threading) které v tomto benchmarku snadno porážely jinak ekvivalentní nebo výkonnější Athlony. To byl jeden z důvodů, proč jsme tento test příliš často nepoužívali. Situace se však obrátila příchodem vícejádrových procesorů. Drtivé vítězství Athlona 64 X2 mluví samo za sebe.

Poznámka 1: druhé jádro Athlona X2 přináší cca 42% výkonu navíc.

Poznámka 2: Mimochodem PC Mark 04 byl až do vypuštění nástupce, PC Marku 05, jediným testem, který uvažoval s vícevláknovým a souběžným zpracováním aplikací.

3D Marky

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+

V tomto starším testu se uplatní jenom jedno jádro Dual-core procesoru (výkon Athlonu X2 4800+ se shoduje s Athlonem 64 4000+).

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+

3D mark 05 není příliš závislý na výkonu procesoru - zátěž leží na grafické kartě. Přesto existují testy, kde se vícevláknové zpracování uplatní. CPU test spočívá v softwarovém počítání Vertex shaderů (to může počítat druhé jádro místo grafické karty).

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+

Tento test ukazuje, že v budoucnu bude cesta vícevláknového zpracování otevřená i pro hry. Dosud se uplatňuje dělba práce: procesor - programovatelná grafická karta (vertex a pixel shadery).

{mospagebreak title=Hry, vědecké aplikace a závěr}

Ostatní hry

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+

Dnešní hry nejsou na dvě procesorové jádra připravené - snad příští generace tento přístup změní...

Vědecké aplikace

Science Mark, Primodia

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+

Tento test provádí některé části výpočtů vícevláknově (viz. graf). Dvoujádrový procesor ukončil výpočty o téměř 30% času dříve... Efektivnější byl už dříve zmiňovaný Cinebench 2003 - tam nasazení druhého jádra přineslo téměř +85% výkonu navíc!

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+

Shrnutí a závěr

Firmy AMD a Intel uvedly své vícejádrové procesory téměř současně. Celá koncepce však ukazuje na to, že řešení AMD bude mít výkonově "navrch" - propojení jednotlivých procesorů rychlou sběrnicí je efektivní a logické. Další výhodou je relativně nižší spotřeba energie (ve srovnání s Pentií D), díky tomu mohla firma AMD nabídnout nečekaně vysoce taktované procesory řady X2. Největší výhodou je kompatibilita se současnými základními deskami - často jen stačí desku vybavit předem jen novým BIOSem a můžete svůj klasický Athlon 64 nahradit Athlonem X2.

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+

Athlony X2 jsou jistě zajímavou volbou, otázkou však zůstává, kteří uživatelé ocení výhody víceprocesorového systému. Ve většině dnešních aplikací se totiž druhé jádro bude doslova "flákat" a zabere jen tehdy, vyskytnou-li se souběžné požadavky na výpočetní výkon. Jásat mohou uživatele pracovních stanic, 3D animátoři, inženýři pracující s CAD/CAM, architekti... a nakonec i zvlášť nároční uživatelé, kteří na svém počítači zpracovávají často souběžně několik náročných úloh.

Zajímá vás kdy se dočkáme her optimalizovaných pro vícevláknové zpracování? Kdy nastane situace, že výkon dual-core řešení bude využít u každé aplikace? Tak nejbližší rok až dva budete čekat marně. Rozhodujícím okamžikem bude doba, kdy alespoň 30-40% nově prodávaných procesorů bude vícejádrových. Do té doby budou dvoujádrové procesory jen vhodným pomocníkem PC nadšenců.

Dvě hlavy víc ví: Athlon 64 X2 4800+
"Golden AWARD pro: AMD Athlon 64 X2"
červenec 2005
"špičkový výkon, nízká spotřeba, výborná kompatibilita..."

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
4.7.2005 08:49:11   0.0.0.xxx 1816
No jo, teoreticky to vypada dobre.
Nejsem si jisty, ze X2 pujde provozovat v kazde s939 desce. Kterou desku pouzivate?

Pentium D jsem mel a docela se mi libilo. Nechtel jsem Prescott, ale pri dvou jadrech je tepelna spotreba vzhledem k vykonu omluvitelna. Jenze u nas ke koupy nejde sehnat.
X2 uz sehnat jde, ale je zatracene draha. Stejne do 4400+ asi pujdu...
4.7.2005 08:50:10   0.0.0.xxx 1921
pockam na Vianoce a uvidim aka bude cena.. Resp. zaciatkom noveho roka.
4.7.2005 09:04:10   0.0.0.xxx 2020
Pěkný článek.
4.7.2005 09:05:27   0.0.0.xxx 2021
No já si počkám na sM2 so s939 se dualcore ani nijak moc nehodí .... počkám si na novej socket M2 a vezmu to rovnou s DDR2 nebo možná až s DDR3 ....
4.7.2005 09:31:33   0.0.0.xxx 2032
Čeka věčně nelze, ale při omezených financích je to asi rozumná názor.

Podle mého je zase Athlon X2 první AMD, co konkuruje INtelu, zatímco Athlon 64 v praxi při spuštěných více aplikacích hrubě nestíhá na Intel P4 HT (třeba spustit rip do DivX a přitom normálně pracovat s jinou aplikací s AMD prostě nejde, s Intelem jo, protože má mnohem rychlejší implementaci SSE, SSE2 a také podporu HT), tak s X2 to už konečně jde, a dokonce o 30% lépe než na jednojádrovém Intelu. Naopak bych příznivcům AMD doporučil kupovat jen X2, protože obyčejné A64 se hodí jen na provozování jedné aplikace realtime, třeba jedné hry, ale běda, jak člověk chce přitom dělat v pozadí něco jiného..
17.8.2005 19:37:00   194.228.161.xxx 2221
Ale jde, jenže to bys musel bejt tak inteligentní, aby tě napadlo nastavit prioritu ripování na on idle.
4.7.2005 09:43:35   0.0.0.xxx 2123
nejde ani tak o to že jsou omezené finance ... já bych sualcore využil už teď ale ... !

1,Dualcore jsou teď předražená až se jich bude dělat více (což v době sM2 bude) budou i levnější a možná i propiplanější ...

2,využít jejich výkon je vcelku obtížné ale lze to ... bohužel jejich cena tohle podkopává... ale to i u intelu i u tohoto AMD

3,koupit teď předražené dualcore d s939 a za rok kupovat levněji výkonější dualcore do M2 je prostě kravina ...


BTW: intel dualcore jsou sice hezká věc ale bohužel jejich energetické nároky nezvládají desky co je moc je moc ale tohle intel přehnal a bude s tím muset něco udělat ....

AMD dualcore jsou i výkonější a méně topí mě se nejvíce líbí model s dvěma 3700+ ale ta cena

jinak AMD má i nejvýkonější jednocorový CPU ... novej A64FX57 je 100% výkonější než P4 EE ;) s nižší spotřebou ... ale topivost si nemaj co vyčítat ...

Každopádně do s939 kupovat dualcore je opravdu vyhazování peněz a je to opravdu jen pro lidi co chtěj mít něco extra ...praktické výhody to nemá ...
4.7.2005 10:13:15   0.0.0.xxx 2420
no v tom že AMD nezvláda více ůloh najednou teda nesouhlasim, na AMD XP to ještě nebylo 100%, ale já osobně těd mam Sempron Palermo a nemohu si stežovat, když třeba vypaluju DVD, přitom se počíta SETI a pustim si hudbu nebo třeba čtu tento web ,tak se mi nic neseká, nečekam...neodsuzuju intel, ale když k někomu jdu, že potřebuje přeinstalovat widle a má intel P4, tak po
nové instalaci nabíhá do win obecně pomalaji než AMD, až mě to překvapuje...Intel není špatný, ale má značku a na tu lidé slyší
4.7.2005 10:44:38   0.0.0.xxx 2022
1. Estli si myslim, ze M2 jako novinka bude levna, tak k tomu dej nejaky argument. Moc si za poslednich 17 let s PC nepamatuji, ze by novinky byly levne.
2. Vyuziti je samosebou podle toho, co na masine delas. Uznavam, ze to neni pro kazdeho. Ale je dost lidi, kteri to vyuziji. A procesor vyuziji, i kdyby mel 4 jadra.
3. a muzes prosim dat ceny, kolik bude za rok stat X2 a kolik M2?

btw, Penitum D ma pri plnem vytizeni dvou jader nizsi spotrebu nez Pentium 4 670 (na 3.8 GHz). Alespon mne to tak vyslo. Takze s tim neco delaji. Vypocetni vykon dvou jader nejpomalejsiho Pentia D predci vykon nejrychleji takotovaneho Pentia 4 670 pri vyuziti HT. Alespon tak mi to vyslo pri mereni

AMD DC jsou vykonejsi nez co?

A64FX57 je na nektere veci vykonejsi nez P4 EE, na nektere ne.

Kupovani DC do s939 je trebas dobre pro ty, kterei nechteji topne teleso jmenem P4 EE a nechcou cekat, az Intel realne do nasich kraju uvede Pentium D.
A trebas pro ty, kteri nechteji menit desku, pameti a pripadne i grafiku AGP za PCI-E. a znovu vsechno instalovat.
Kdyz mluvis o praktickych vyhodach - jake mas osobni zkusenosti s provozovanim dual-core procesoru?
4.7.2005 10:45:00   0.0.0.xxx 1918
Radku, Radku, ty náš puberťáku..
Spustit DivX a pracovat s jinou aplikací na intelu taky nejde, ledaže tou druhou aplikací myslíš opekání topinek na chladiči:-))))
A prosím, nikomu nic nedoporučuj... lidé mají vlastní názory a třeba i jiné než ty..

4.7.2005 10:57:41   0.0.0.xxx 2320
vzdy tomu bolo tak a tak to aj bude. Proste znacka je znacka. Priklad je Microsoft, BMW, Mercedes, ADIDAS atd. Od windowsu by som rad odstupil, ale linux nepoznam a kedze tam vsetko neide, tak ho ani poznat nechcem. Dufam, ze raz vznikne nejaky system priatelskejsi ako je windows a nebude mi zrat nervy so svojimi stupidnymi hlaskami a debilnymi nedostatkami.
4.7.2005 11:21:14   0.0.0.xxx 2121
A jak se na to tvarej Wokna, kdyz jim zamenis CPU takhle "za pochodu" ???
4.7.2005 11:23:24   0.0.0.xxx 2020
S timhle problem nemam ani jsem nikdy nemel ... a to jak na klasickym Athlonu XP 1700+ tak i tedka na AMD64 3000+ neni problem grabovat a v realnym case komprimovat do mpegu a k tomu jeste kompilovat linuxovy jadro a browsit na netu. Mozna ze to nesouvisi ani tak s AMD, jako spis s windows a jejich "podpore" AMD
4.7.2005 11:25:07   0.0.0.xxx 2120
Pentium 4 Extreme Edition 840- to už nejsou P4!! píše se to bez te 4"!
4.7.2005 11:41:54   0.0.0.xxx 2018
Dám ti příklad. Máš 2 auta. Na obyčejný benzín jezdí 1 rychleji. Na speciální palivo které se však špatně shání jezdí o dost rychleji to druhé. Ale toho speciálního paliva je fakt málo, leda by sis ho vyrobil sám. Všechny ostatní paliva co nejsou optimalizovaný pro hyperthreadující motor jsou lepší pro motor AMD který se navíc tolik nepřehřívá a je tišší.
Já bych tedy volil AMD, ale pokud vám jde JENOM o kódování videa, klidně berte Intel...
4.7.2005 11:42:39   0.0.0.xxx 2021
mne je jedno, ci bude nieco intel alebo amd, pokial to bude mat dobry vypoctovy vykon. mercedes by som si v tejto dobe rozhodne nekupil (hovorim za seba, nedavam nikomu rady), zvlast ked sa sami priznavaju, ze ich kvalitativny standard siel v poslednej dobe akosi.. do haja.. k tym windows: mne nervy nezerie vobec, neviem, cim to je no a stupidne hlasky: tie budu v os vzdy a bude ich coraz viac, pokial predpokladame, ze to ma byt blbuvzdorne a pre coraz sirsiu skupinu pouzivatelov - programatorska hlaska by beznym pouzivatelom nepovedala vobec nic. ps: medzi tymi znackami, pred bmw a mercedesom mi chyba audi.. ale to naozaj len na okraj a so sirokym dobre mienenym usmevom na perach, kazdy mame svoje preferencie )
4.7.2005 11:45:22   0.0.0.xxx 2221
Tak o tom že HT je o tolik rychlejší by se dalo úspěšně pochybovat.Opravdu super článek o tomto byl uveden na Svět Hardvare.Kde bylo uvedeno že tato technologie ignoruje nastavené priority aplikací.Což v praxi znamená že program s malou prioritou jede rychleji ale na úkor programu s prioritou vyšší.OS totiž vidí 2 jádra ale ve skutečnosti je to jádro jen jedno a začnou se tahat o výpočetní jednotky.O tom jak je to s SSE a SSE2 se vede pře ale sám Intel tvrdí že problém s chodem těhto instrukcí na CPU AMD byl již odstraněn.Tak že je jasné že to nebyla chyba na příjímači CPU AMD :-) ale někde jinde.Ale o tom se už tady psalo.
4.7.2005 12:09:23   0.0.0.xxx 2018
nad tím, že když pustim kompresi DivX a chci ještě něco dalšího dělat na PC, je dobrý DivX snížit prioritu procesu na Idle?
Občas mám pocit, že Intelí HT není nic jinýho než tohle. Takže na svým AMD normálně dělám DivX, komprimuju ACEm a ještě při tom bez nijak větších odezv pracuju v čemkoliv 2D.
4.7.2005 12:14:39   0.0.0.xxx 2119
Kdyz si ale koupim pentium D a novej board, tak porad usetrim oproti X2, sice budu mit mene vykonny procesor, ale o to lepsi zakladni desku a co mam zkusenost, tak jen malo kterej board pro libovolnou platformu vydrzi 4 roky, takze ho vubec neskodi obmenit(vyjimkou budis PI/II/II). Prikladem budis dve MSI KT4 ultra jedna 14 dni a druha mesic po zaruce smrt...miluji MSI... MSI K8N neo FSR... FSB 290 a vic ani rana na DFI 345 s jednim a tim samym procesorem (sempron 2800+). MSI je pro me ECS s hezci krabici a mnohdy ani to ne. tesim se na DC uz jen proto,ze casto prevadim filmy ci komprimuju zalohovane disky a tak brzy budu moct vymenit svuj dvouprocesorovy system mnohem levneji, nez driv a neprijdu o zadne vyhody, ba jich par pribyde... min vetraku..
4.7.2005 12:48:04   0.0.0.xxx 1920
Za prve tohle je debata o CPU ne MB.
A dalsi clovek dela rozumy ze jedna znacka desek je shit a druha super. Mohl bych se zeptat z ceho vychazi tva uzasna statistika ze MSI nestoji za nic a ze ma velkou poruchovost(2 desky se nedaj pokladat za repr. vzorek). Jen tak prozajimavost MSI v poruchovosti cca na urovni ASUSU(zalezi na konkretni desce, nektere jsou lepsi jine horsi), DFI bohuzel nemuzu posoudit.
4.7.2005 13:21:09   0.0.0.xxx 2122
Nevim jak ostatni, ale podle me neni problem komprimovat WinRARem cokoliv (i na nejvyssi kvalitu) a u toho parit treba CS Source nebo neco jineho.
Staci snizit prioritu WinRARu a ten pak bude vyuzivat jen to "co na nej zbyde". Takze nevim co furt mate.
4.7.2005 13:41:41   0.0.0.xxx 2421
mám AMD Athlon 64 3000+... spustím na něm eMuli, NetLimiter, OpenOffice, Miranda IM, Winamp, Thunderbird, PSPad, NOD32 a načítám/vypaluji DVD a při tom hraju Far Cry na max detajly s rozlišením 1280*1024... to mi vysvětlíš jak Huláne ?
4.7.2005 13:43:28   0.0.0.xxx 2020
nejde jen o kódování videa, to myslím víš sám. Ano AMD je rychlejší na hry ale jeho výkon není o tolik vyšší, aby to vyvážilo chybějící hyperthreading. Já si bez toho nedokážu práci na PC představit, ale chápu že ten který tohle nikdy v provozu neviděl resp nepoužil nepochopí. docela obstojně to funguje i na jednojádrovém Intelu a na rozdíl od 64 bit je to použitelné už dnes. měl jsem možnost otestovat totéž na AMD i intelu a tak padla volba pro druhý comp do rodiny znovu na intel, jen s tím, že deska je připravená již pro dvoujádrový procesor. Škoda, že výrobci základních desek vsadili na dvě grafické karty a ne na použití dvou samostatných procesorů. vzhledem k ceně by to bylo přijatelnější než dva procesory v jednom pouzdře a smysluplnější než sli technologie - v tom případě bych dal přednost asi Athlonu
4.7.2005 14:13:20   0.0.0.xxx 2120
No já si počkám na sM2 so s939 se dualcore ani nijak moc nehodí... ty woe co je tohle za zcestnej plk? ;) Narust radove i pres 80%, o tom, kdyz to fici na 300HT ani nemluve. Pokud ne ted, tak az lehce klesne cena, nevidim v X2 nejmensi problem. A hlavne na stavajici platformu, pochybuju ze k M2 bude realny duvod...
4.7.2005 14:14:04   0.0.0.xxx 2018
Podle me to bylo k tematu... jako nazorna ukazka toho, ze obcas vymenit board se hodi, jednak nove sloty, vetsi moznosti OC, vetsi pocet SATA... to patrilo k tomu jak je velmi vyhodne, ze se k X2 nemusi menit board (ano je to plus ale ne az tak velke), a dale jsem napsal mou zkusenost s MSI, protoze jsem nyni rozcarovan, na to ze se prezentuji jako dobra firma.... pridam dalsi vycet na KT4 ultra... delaji bo*del novejsi biosy... nelze osadit ani jedna PCI karta(je nesmyslne pomala - treba LAN 100MB max 1%, TV tuner k nepouziti, dva obrazky za hodinu), USB delalo chybi pri prenosu z fotaku(fotky byly posunute a menila se i brava, stabilni porucha, neodstranitelna cimkoli, krom PCI USB), na desce byly sra*kovite kondenzatory(po roce kolisalo napeti jako houpacka (prepajoval jsem je)... Takhle si dobre boardy nepredstavuju (tot k dvema obstaroznim KT4ultra a nova zkusenost s K8N neo, taky nic moc.. To prvni jsem psal, proto aby bylo jasne, ze board je dobre obcas (1x za 2roky vymenit) A to ze je na DFI mozno dosahnout mnohem vyssi FSB vi kazdy, krom cloveka co ty dve desky nemel vedle sebe a k tomu jedno dobre pretaktovatelne CPU...
Jeste jednou podotykam, ze to bylo k moznosti ponechat si u noveho CPU starej board (navic 110W neni sranda a proto bych volil novej board, kondenzatory nejsou vecne...)
4.7.2005 14:18:59   0.0.0.xxx 2120
kdo v zivote doma nemel dvouprocesorovy pocitac to nepochopi, ono nejde o to, ze bych nemohl hrat a zaroven komprimovat, ale ono to komprimovani, ikdyby vyuzivalo 10% procesoroveho casu, tak je porad 10x pomalejsi nez na dual CPU... a krom toho kdyz komprimuju ci prevadim filmy, nenachazim zadne lagovani kompu a treba spousteni programu, ktere potrebuji spoustu knihoven je mnohem rychlejsi, prikladem budis AUTOCAD ci PHOTOSHOP. Casem bude kazdy z vas mluvit o dualcore jako o spravnem kroku, staci jen ochutnat a nemit PC jen na zapnuti a spusteni hry a nasledne vypnuti.
4.7.2005 14:21:37   0.0.0.xxx 2018
1. nebude, ale s 65nm zarucene bude pozdeji
2. presne, X2 neni problem plne vyuzit i ted! Naopak, ale ta cena...
3. novinka bude draha, ale viz 1.

AMD DC jsou vykonnejsi vpodstate na vsechno, co se nejvykonnejsiho EE modelu tyce. Samorejme otazka je, zda treba test, kde jsou 4 100% cpu hungry aplikace fer, nicmene v sume je. FX57 je na na par aplikaci O HODNE vykonejsi, na majoritu jen vykonnejsi a na ten zbytecek lehce ztraci. Jedine vcem je vyrazne mene vykonna je spotreba elektricke energie... ;)

939 je standard PCI-E, nicmene prechod z SC na DC je naprosto opodstatneny a realny, paklize jsou provozovany odpovidajici aplikace.
4.7.2005 14:23:19   0.0.0.xxx 1923
je to porad v podstate Presshot, ;) takze nevidim duvod, proc ne.
4.7.2005 14:26:28   0.0.0.xxx 2120
...čili nic;-)
4.7.2005 16:11:42   0.0.0.xxx 2021
DualCPU stroje jsem měl už v éře PentiumPro, někdy v roce 1999 nebo kdy to bylo, v roce 2002 jsem pak měl DualCPU P4 2.0GHz s RIMM paměťmi, což bylo brutálně drahé, ale na tu dobu také naprosto brutálně výkonné (AMD mělo výkon tak 10% této kombinace), potom alespoň P4 HT, což sice není dualcore ani dualcpu, ale v několika aplikacích skoro jo, a konečně nastal čas na AMD X2, první použitelné AMD.

Co tím chci ale říci - dualcpu / dualcore používám na desktopu už 6 let, a je to moc znát. SingleCPU mi prostě nestačí, a kdo to zkusil, chápe proč :-)
4.7.2005 16:20:37   0.0.0.xxx 2019
Docela by me zajimalo, jak pudou pretaktovat, jestli vubec nejak pudou........

P.S: to se budou taktovat obe jadra najednou????????Nebo nejdriv 1 a pak druhe? ;)
4.7.2005 16:49:46   0.0.0.xxx 2020
Moje X2 4400+ (2.2GHz) jde taktovat při standardním Vcore na 2.55GHz, při VCore 1.45V na 2.7GHz, a na 1.550V jsem to zatím nedával, on ten procák pak dost nechutně topí (mnohem víc než standardní P4 HT 3.2@3... Ale s jiným chlazením by to šlo na 2.8-3.0 :-)
4.7.2005 17:28:33   0.0.0.xxx 2120
No nevim...my mame na testy X2 4800+ a po pretaktovani byla teplota minimalni. Prirovnani k teplote pretaktovaneho Prescottu bych se neodvazil ani moc brzo po ranu...
4.7.2005 17:44:20   0.0.0.xxx 2019
Radek tvoje chvalenkarstvo taha az do rytnych vysin sa uvedom.Nie kazdy ma bohateho tatka a maminku a machruj sa dalej aj tak vies o tom velke lobogo.Vies su tu aj iny a dosiahnu ovela lepsie vysledky ako typek ktora ma vsetko te tvoje reci kto to ma pocuvat to nam teraz budes vykladat vzdy ako v porade co ty tatka alebo maminka koupili alebo co?!Sa uvedom!Ale rovno k tomu DualCore na typka si najdem inakodey cas AMD alebo Intel kazdy sa tu hada co je lepsie uz je davno minulostou ze Intel je najlepsi na grab,strih a konvertovanie videa.AMD ho pretlacilo v hrach a pretlaci ho aj v grabingu tu niet co riesit.Ako pisalo mnoho citatelov DualCore je zatial prehnane drahy ci sa uz jedna u Intelu alebo AMD vsetko su to prve vzorky DC CPU a ja osobne si pockam na vypiplanejsie modely ktore urcite dostanem za nizsiu cenu.Zatial DC nema vyznam na hry urcite tam kraluje AMD Athlon64 FX-57 a nieje tam co riesit jedine kde sa da DC vyuzit su synteticke testy,strih a grab videa popr.graficke aplikacie.Ja osobne si pockam na AMD Athlon64 FX-61 zatial sa daju peniaze inde pouzit a az ked to bude realne vyuzitelne az potom si to kupim nie ako Radek ktory nevie co so sebou tot vse.
4.7.2005 17:52:57   0.0.0.xxx 2121
Ale ono je to naopak, tátovi s mámou jsem už koupil tři auta a 4 počítače :-) Je mi 32 let, a mám o hodně více peněz než oni :-))
4.7.2005 17:55:24   0.0.0.xxx 2120
Já mám teď vedle sebe Prescott 3.2@3.8 i Athlon X2 4400+@2.55GHz (standardní VCore), a Prescott má v zátěži 51C, a X2 53C, tedy o 2C víc. Při zvýšeném VCore na 1.5V topí X2 48C idle, což je prostě moc. Vždyť 110W standard spotřeba není málo ;)

Fakt je ale ten, že ve skříni s X2 jsou i dvě 6800GT karty v SLI zapojení (Artic NV5 Rev.2 větrák)..
4.7.2005 17:58:18   0.0.0.xxx 1919
" ja osobne si pockam na vypiplanejsie modely ktore urcite dostanem za nizsiu cenu" - ale jo, když si chudák počká, třeba se i dočká :-))

Nenavážel bych se do tebe, ale TY sis začal. Vole.
4.7.2005 18:05:34   0.0.0.xxx 2121
Jak jsem psal, s benzínem napsaným pro hyperthreading motor jede intelovo auto o hodně rychleji ale s většinou benzínů je rychlejší AMD...
4.7.2005 18:06:54   0.0.0.xxx 2221
ten článek docela dobře vysvětluje (hlavně pro lámy) jak takovej HT procesor funguje a proč je to na prd
4.7.2005 18:09:18   0.0.0.xxx 3020
Hlavně je to pořád v podstatě INTEL takže je to stejně jedno...
4.7.2005 18:19:05   0.0.0.xxx 2018
,Třeba byly KT4 Ultra prostě nepovedená série ale neřikej mi že MSI jsou špatný desky. Pro mě jsou to nejlepší desky - za dobrou cenu dobrá spolehlivost a přetaktovatelnost. Kdybych měl prachy šel bych samozřejmě do DFI nebo Epoxu ale protože prachy nejsou tak beru Microstar...
21.7.2005 12:48:34   80.188.23.xxx 2020
KT4 Ultra před revizí byly nepovedené, hlavně se na tom podílela HV úprava pro podporu DDR 400, která se VIA moc nepovedla.
4.7.2005 18:20:02   0.0.0.xxx 2120
ne ze bych mel nejak rad Hulana,nebo se ho zastaval, ale co bys delal ty kdybys mel prachy? porad bys cekal na toho FX61? :o)

btw nikde sem nenasel napsane kdy budou ty testy..to kouskujete tak, ze nez se toho dockam,tak zapomenu ze na to cekam...
4.7.2005 18:22:40   0.0.0.xxx 2220
Něco podobnýho jsem zkoušel taky. Spustil jsem si hru zatímco na pozadí jsem měl běžící pakovač UHA (je docela náročnej na cpu time). Výsledkem bylo že archivace se úplně zastavila - i když by na ní teoreticky občas měl zbejt procesorovej čas (mám P4 Northwood @2,9GHz)
4.7.2005 18:33:47   0.0.0.xxx 2319
Hele já kdybych měl prachy (i hodně prachů) tak si koupim A64 Venice 3000+, nějakou lepší desku, případně nějakej lepší chladič a přetaktuju si to. K tomu 1GB nějaký RAM tak možná DDR400 CL2,5 a grafárnu Radeon X800XL nebo GF6800GT. Myslim že na většinu her to docela stačí, když uvážím že Far Cry se dá hrát i na Radeonu 9600PRO (a ještě líp, na R9550 na taktech Pro). Výpočetní výkon by byl myslim dostačující i na nějaký kódování (stejně mě je to na prd, já mam pomalý harddisky - ten lepší je 40GB 5400RPM ATA100).
4.7.2005 18:54:46   0.0.0.xxx 1919
zajimalo by me co delaji s tema zmetkama ktere maji treba nefunkci jedno jadro..myslite ze to vypinaji a prodavaji treba jako obyc A64 4000+?
4.7.2005 19:33:44   0.0.0.xxx 2219
Nevím jak to oba myslíte, každopádně každý úplně jinak. Ale více méně ripovat do divxu a dělat přitom cokoli jiného jde velice dobře na každém procesoru. Stačí dát procesu který má na starost ripování minimální prioritu a vezme si jen to co si nevezme ten zbytek. A může te se při tom dívat třeba na DVD!!! Ale nečekejte, že se ripovaní pohne o moc z místa ))
4.7.2005 19:43:46   0.0.0.xxx 2220
prosim te a to mas se stejnym chladicem? ;D Teploty nejsou meziplaftorme porovnatelny ani nahodou, jakozto ze nejsou ani na stejny platforme, za beznejch podminek. Postav 2 zcela totozny sestavy, az na procesor a zmer odber u ZDROJE. Pak muzes neco porovnavat. Tohle je srovnani k nicemu. Pominuli samozrejme to, ze X2 bude neporovnatelne rychlejsi...
4.7.2005 20:07:50   0.0.0.xxx 2221
No dost husty, nevim zda-li budu behem pristich 3 let na takovy dual core preocesor mit, ale musim chvalit chvalit chvalit... akorat ta teplota by mi delala trochu starosti, ale kdyz uz investuji do Athlona 64 X2 tak už me naka ta tisicovka za vodnika nezabije
4.7.2005 21:30:36   0.0.0.xxx 2022
1)Prosimte na co ti sou dve 6800GT karty v SLI zapojeni, kdyz ty prece hry nehrajes, jenom konvertujes video a mas zapnuty tri prdele aplikaci. A navic, komu to cpes.

2)Tak to ses docela ubohej, kdyz si neumis predstavit praci na pocitaci, kterej ma jeden procesor. Ja mam staryho dobryho Durona, kterej bezi na 650 mhz, mam 196 Mb pameti a bohate mi to staci, pri vypalovani si bez problemu pustim muziku a jeste k tomu mam zapnutou Operu. Na svym pocitaci kompiluju Javovsky programy a taky to zvlada, uznavam, ze uz ne tak rychle.

3)Docela by me zajimalo, jestli ty filmy komprimujes tak casto, ze musis mit nejlepsi procak, me by teda tech par usetrenejch minut za to nestalo.
4.7.2005 21:30:45   0.0.0.xxx 2120
a protoze nemam prachy, tak si koupim dobrou desku (lan party) a k tomu sempron 2800+@2,7GHz, klidne poslu screenshoty... na K8N neo 2,336GHz a to je docela rozdil, ale to ze MSI navaly na desku nejvetsi shity kondenzatory neni odpustitelne, byt by to bylo u jedineho modelu... ale zase jsem videl (postavil) par slusnych PC s MSI i865PE a zatim zadna reklamace, takze OK, ale dobry vyrobce, by mel mit nejhorsi modely alespon prumerne a to KT4ultra neni...
4.7.2005 21:48:38   0.0.0.xxx 2020
Na obou sestavách je stejný nejen chladič CPU (Freezer 4/64), ale i skříň (Thermaltake Soprano). A P4 je prostě chladnější než Athlon X2.. Dvě jádra prostě už docela dost topí..
4.7.2005 21:50:20   0.0.0.xxx 2120
Ahoj chudáku, dvě 6800GT karty v SLI mám proto, že na to mám, a protože Half Life 2 v 1280x1024, 16xAF, 8xS AA vypadá poněkud lépe než na tvé plečce.

Opět, nenapadal bych tě, ale TY sis začal..
4.7.2005 22:06:59   0.0.0.xxx 2320
Mamíííííííííííí ja ho chciiii !!!!! Prosííííííííím !!!!!
4.7.2005 22:15:24   0.0.0.xxx 1919
nemusí jít o benzín, ale o motor až na vyjímky můžeš použít jakékoliv dva programy a současně je spustit, aniž by došlo ke zpomalení jednoho z nich. testoval jsem přepočet videa + řadu her a obojí běželo naprosto bez problémů v plně rychlosti totéž bylo na AMD či P4 bez hyperthreadingu neproveditelné. jedinou brzdou toho všeho je HDD který prostě nestíhá. nenarazil jsem prozatím na nic, kde by mě tento systém zklamal a tak si myslím že tahle novinka má co do sebe i když asi dlouho potrvá, než se objeví programy které dokážou využít potencionál dvou procesorů. Nechci v žádném případě snižovat kvality AMD, ale tahle technologie jinak bezvadnýmu procesoru chybí a ani v celku prozatím nepoužitelný 64 bit tomu nepomůže
4.7.2005 22:17:14   0.0.0.xxx 2121
Jestli se hodlate bavit na teto urovni, tak to tu bude dukladne promazano.
4.7.2005 22:18:29   0.0.0.xxx 2021
64 bit systém na tom nic nezmění
4.7.2005 22:25:35   0.0.0.xxx 2221
sklidni a bez vynest smeti:-)
4.7.2005 23:33:28   0.0.0.xxx 2021
Konecne rozumna myslenka :-) Nemam rad jakoukoliv cenzuru, ale tenhle styl debaty nikomu neprospiva.
5.7.2005 00:18:37   0.0.0.xxx 2019
vidis...a rozum sis este nekoupil...komu neni shury dano v apatyce nekoupi...))
5.7.2005 00:49:43   0.0.0.xxx 2020
A jaky to byl chipset to DualCPU s RIMM memory?
5.7.2005 01:12:29   0.0.0.xxx 2220
neznamena, ze to tak ve skutecnosti je. Teploty nejsou meziplatforme porovnatelny.
5.7.2005 01:13:48   0.0.0.xxx 2021
Prosim, prosim, uz NE... ;)
5.7.2005 06:22:32   0.0.0.xxx 2021
No, Radku, tak si nějak říkám, jak dlouho tuhle tvojí argumentaci budu vídat. Tvé P3.8Ghz znají už i na Marsu, protože ho vychvaluješ i do nebe. A ted se budeš pyšnit i hanit s X2? A jak nám to teď budeš porovnávat a vnucovat, už se těším.
Tvůj věrný teenager......

5.7.2005 06:51:01   0.0.0.xxx 2219
To by mě taky zajímalo. Docela by to mohlo snížit výrobní náklady. Nevíte někdo tom něco víc?
Radku ty raději mlč....já vím že ty víš vše.:-)
5.7.2005 11:34:36   0.0.0.xxx 2019
Radek Hulan je /censored
5.7.2005 12:48:47   0.0.0.xxx 2019
2 DC: je to rozhodně krok správným směrem, naprosto souhlasím s autorem článku. uvažuju o upgrade na a64 z xp tbred ale ne kvůli výkonu ale kvůli teplu, ty venice athlony jsou krásně studené a ten jejich cool´n´quiet je něco pro mě, na co by mi měl proc topit když je stějně v 99% času nevyužitý, hry mě už omrzely, pc mám na dvd/divx/tv/mp3, tudíž jsem zastáncem názoru že jakákoliv dnešní platforma nabízí dostatek výkonu (na filmy a hudbu), takže naco vyhazovat peníz oknem. takhle si koupím za rozumnou cenu a64+939 a pak tam můžu dát třebas ten x2, jednou, až bude za lidovku, nebo taky ne, ale je to alternativa kterou intel nenabízí (takovou 939 desku koupím už dnes za cenu dost pod 3k)

2 hulan: taky jsem míval potřebu mít ten nej hardware, jenomže pak jsem dospěl, což ty evidentně ne. máš balíky peněz, tak si koupíš to nejlepší, to celkem chápu a díky bohu za takové "hájenďáky", protože jak je známo tak na novinkách, notně předražených si výrobci hw pěkně namastí kapsu a tak jsou peníze na vývoj procesorů a ty jsou pak levnější a jsou i dostupné pro normální lidi. jak pravil komenský: "každému co jeho jest" tak nám tady necpi jak máš super kompy, plno lidem stačí nějaký mainstream stroj a taky si zahrajou a jsou spokojení (třebas ne s aa xx aniso xyz atd, ale třeba ani neví co to je tak je to ne.... inu, nevědomost je sladká). holane, ty jsi unikum, to ty bys měl závidět těm lidem co se spokojí s obyč kompem, protože na mě působíš dojmem že tobě není nic dost dobré tak čekáš až vydá ta která firma nějakou novinku aby jsi si mohl dopřát další porci výkonu, po kterém tak prahneš. peace
5.7.2005 13:54:43   0.0.0.xxx 2020
1) "pc mám na dvd/divx/tv/mp3" - potom jednoznačně Intel P4 HT, na video prostě nic lepšího není, to nemůže popřít ani skladní AMD fanatik

2) možná jsem ve 32 letech nedospěl, ale nejsem závistivej maločech, a jsem tolerantní ;-) JE zajímavé, jak si hodně ubožáků myslí, že drahé věci si kupují jen hloupá a tupá hovada. Není to právě naopak? Nekupují si drahé věci lidé, co jsou velice schopnéa chytří, proto mají peníze, a rovněž mají vytříbený vkus, a tudíž i chápu rozdíl mezi MB E-klasou a MB S-klasou? Masám to nic neříká.. ;)
5.7.2005 16:54:32   0.0.0.xxx 4019
Já nevím, proč se všichni hádají o ničem. Kdo vystřídal více PCs, bude bezvýhradně souhlasit s Radkem Hulánem. Všechny jeho postřehy mohu potvrdit. Prostě má pravdu. Také budu měnit A XP64 3500+ za A XP64 X2, protože multitasking AXP64 není ve srovnání s P4HT nejlepší. Kdo dělá také s videem a grafikou, ví o čem píšu.
5.7.2005 17:15:04   0.0.0.xxx 2020
1) tím že mám pc na dvd/divx/mp3 jsem myslel přehrávání, nikoliv enkódování (taky jsem ripoval, ale v dnešní době mi přijde zbytečné se obtěžovat ripováním do divx při nízké ceně dvd médií, navíc divx bude vždy "jen" divx, dvd se co do kvality obrazu nedá s divxem srovnávat), kdy procesor není zdaleka využitý tak nevím k čemu by mi bylo "nadupané" pc. v čem mě ale jen tak někdo nepředčí je hluk, mám to chlazené vodou a všechno bez ventilátorů, pasivně, takže jsem maximálně spokojen, o spotřebě a odpadním teplu nemluvě. nejsem skalní amd fanda, amd mě vždy přesvědčí poměrem cena/výkon

2) machrování a povyšování se na ostatní mi moc dospělé nepřijde, nemluvě o nadávání lidem do ubožáků apod. rozdíl mezi s-klasou a e-klasou neznám, ale žiju a žíly mi to netrhá. ale vím že audi je víc než mercedes. peace
21.7.2005 13:08:09   80.188.23.xxx 2120
Poznámka, pokud by se originální filmy přímo komprimovaly do DivX, Xvid ve velikosti 4-5 GB (nebo prostě stejné jako je DVD), tak bys zjistil, že jejich kvalita je LEPŠÍ než než standard DVD. Prostě MPEG1 a MPEG2 jsou už moc starý .
5.7.2005 21:56:59   0.0.0.xxx 2019

To vis, ja uz sem z hrani na pocitaci vyrost, ty jeste ne? Podle me je to ztrata casu.


PS: Je mi 16 :-)


PSS: Je mi te fakt lito, ze si neuvedomujes, jak moc te lidi nenavidej, chtelo by to trosku skromnosti, co rikas?


PSSS: Nerikej mi chudaku, ja se mam dobre i s tou pleckou, to vis majetek neni vsechno.

5.7.2005 22:36:11   0.0.0.xxx 2238
Huláne zkus se tady autora zeptat jestli by ti nezajistil nejakej flek na PCtuningu že bys jim jako kupoval komli za svoje prachy oni by ušetřili a pak bys jim to otestoval a hotovka spokojenost na oboooch stranách ne?
Připadáš mě jakobyses choval jako autor článku a člověk kterej zežral svět.Trochu klidu a méně vtíravosti by neuškodilo.
Jako jinak v poho.
Doufám že ted nepřijde takovýto jeho ''nechtěl sem se navážet ale ty sis začal'':-))
A jinak mám AMD ...bla...nebudu rači říkat co jinak bys mě mohl začít nadávat.A su Amdčkář a nesnáším intelovský Celerony.A X2 je šupec.Stejně jak výkon jednoho procesoru A64 4000+ byl při uvedení zbytečný a zbytečné vhazovíní peněz dnes je to skoro klasika.Tak nevím za jak dlooho ale X2 atd. budou taky a možná to nebude čekat na využití dvou jáder nějakou aplikací.Naopř 64bit procesory nebyla aplikace a lidí ho mělo doma nepočítaně a nečekali na nějaké piplání.A peníze sou každýho věc o tom se s kamarádama nemluví....Slušnost ne?

Zatímm zdareccc Fobos224.
Pěkně sem si početl v článku.Moooc pěknýý...Těším se na Intel a srovnání s AMD..Čííaaaoo:-)A Huláne nestrapni mě moc jo:-?
6.7.2005 12:12:26   0.0.0.xxx 1921
"Připadáš mě jakobyses choval jako autor článku" - no, na svém webzine http://hulan.cz/blog/ jsem autorem všech článků (kromě asi desítky), takže jako AUTOR vystupovat rozhodně mohu, na rozdíl od pokřikujících teenagerů co čtou a komentují tento web. A pozice mého webu (#4) také není právě "zanedbatelná" ;-)

Pokud je pro někoho Athlon 4000+ zbytečně výkonný, asi toho málo dělá, pro mě je to strašně pomalá věc a libovolný Athlon 64/FX je zcela nepoužitelný pro profíka, X2 už je podstatně lépe, protože konečně je výkonný a zvládá multitasking více aplikací. Dosud byla toto doména P4 s HT.

Zvládám totiž dělat více než jednu věc současně (respektive na pozadí).

Jak jsem již psal dříve, DualCPU stroje jsem měl už v éře PentiumPro, někdy v roce 1999 nebo kdy to bylo, v roce 2002 jsem pak měl DualCPU P4 2.0GHz s RIMM paměťmi, což bylo brutálně drahé, ale na tu dobu také naprosto brutálně výkonné (AMD mělo výkon tak 10% této kombinace), potom alespoň P4 HT, což sice není dualcore ani dualcpu, ale v několika aplikacích skoro jo, a konečně nastal čas na AMD X2, první použitelné AMD.
6.7.2005 13:10:43   0.0.0.xxx 2018
Nemyslím si, že nenávist pár primitivních pubertálních teenagerů o něčem svědčí... Podívej se sem:

http://www.toplist.cz/weblogy/odborne

První místo mého webu, to není nenávist, ale oblíbenost odborného časopisu u lidí, co už mají mozek. ;-) Je mi 32 let, a už mě skutečně nebere to, že pár nevzdělaných lam kolem mě nezbožňuje, to bere jen puberťáky.

Já vím, že je to pro tebe těžké pochopit, ale pro mě jsou puberťáci dokonale lhostejní. Až ti bude 32 let, třeba to také pochopíš..

Naopak mě velice těší, že moje odborné články psané anglicky mají top pozice na google.com, a přečtou si je DESÍTKY TISÍC lidí :-) Pokřik českých puberťáků, co závidí a nenávidí, ten na tom nemůže nic změnit.

PS: Half Life 2 hraju proto, že už jsem vyrostl z toho, abych na to neměl čas ;-) Mohu si to dovolit, a je to po intelektuální denní dřině a potom dvouch hodinkách sexu, bezva odreagování :-)
8.7.2005 17:30:48   81.95.106.xxx 2220
hovori ti nieco lammer.sk? teraz uz wherefindit.com. Ak nie tak len dodam ze ak budes mat priemerne 400tisic unikatnych IP denne a toplist.cz a spol ti nebudu ochotny to pocitat, tak potom sa ozvi oki ;)

PS. uz som sa zlakol ze nam nepripomenies ake mas drahe auto alebo nieco v tom zmysle
9.7.2005 12:39:07   81.31.26.xxx 2021
radek hulan> tak ty si dobrej typan, obcas nevim jestli si delas prdel nebo to myslis vazne ale rozhodne se hodne smeju ;)

a ted k tematu, nevite nekdo jaky jsou dalsi plany do budoucna ohledne vice jader /3 a vice/ - sorry ale sem linej hledat amd-intel roadmap
9.7.2005 21:59:37   195.47.61.xxx 2019
to se Ti 1 hodinu a 59 minut nechce postavit ? )))
6.7.2005 14:08:53   0.0.0.xxx 2318
Určite existuje skupina ľudí, ktorým ani procesor ani o 10rokov vydaný nebude postačovať. A potom existuje skupina ľudí, ktorý idú do určitého výkonu a pokiaľ im rozumne stačí a zrovna nemajú miliony na konte kľudne počkajú.
Ja mám 3200+Barton, 1GB RAM, a viac nepotrebujem. Tým nechcem hovoriť, že tomu alebo onomu to musí stačiť tiež. Kludne chodte za väčším výkonom. Radek kúp si aspoň 10 takých počítačov, a keď cena procesorov, práve vďaka týmto "bohatším" klesne dostatočne dole kúpime aj my ostatní. Apropo, Radek pripadáš mi tak, že tvoje ego je niekde riadne vysoko, alebo si výkonným PC kompenzuješ iné "nevýkonnosti". Napriek tomu, prajem ti všetko dobré.
6.7.2005 15:22:59   0.0.0.xxx 2219
Škoda, na diskuzi o tomto procesoru jsem se moc těšil. Bohužel, kromě vyřizování osobních blbostí je to o ničem (to Radek Hulán: divím se, že se necháš vyprovokovat). Administrator by to měl promáznout.

Teď právě na pozadí převádím video z kamery do MPEG2, poslochám MP3, prohlížím web. Můj A64 3500+ a 2GB RAM nestíhá. Musel jsem snížit prioritu procesu encoderu a celkem to jde (za cenu zpomalení kodování). A proto se těším na X64 X2.
6.7.2005 15:34:57   0.0.0.xxx 2021
Pytam sa ta ako skuseneho dualistu... je mozne s dualcore napriklad rendrovat a popri tom v inej aplikacii plnohodnotne robit?/napriklad v photoshope/
8.7.2005 17:28:36   81.95.106.xxx 2117
Radek, Radek ty mi vzdy dokazes vyludit usmev na perach - drzim palce!

ale k veci: Uz sa objavili informacie o tom ze AMD vydalo lacnejsiu verziu X2 s ratingom 3800+ a cenou 348$! Aj pri nahodeni si balika penazi predajcami tipujem ze cena bude okolo 11tisic, po pol roku mozno pod 10. Slusne nie? Tiez som ten typ ludi co radsej ide s dobou a nesetri, preto si myslim ze do pol roka "aspon" na tento X2 3800+ prejdem (otazka ci to moja nf3 doska da - aj ked BIOS s podporou DC uz maju).
11.7.2005 10:17:40   217.77.161.xxx 2018
Tak uz ho take mam, podarilo se ho na 1.55V bezproblemu rozchodit na 2800Mhz, takze super vykon za "super" cenu.
12.7.2005 20:02:28   85.135.140.xxx 1919
X2 rozhodne ano /tvrdenia ze sa teraz neoplati su hlupe - to sa da v kazdej chvili povedat o niecom (nemyslim cenu)/

Rozhodne potrebujem CPU, co si bude pocitat nejaky ten divx a pritom nebudem mat pocit, ze sedim za 286-kou, nie ze by som teraz taky mal ale rozhodne pri enkodingu mi moj stroj nedovoli hrat FarCry na "plne gule".

Co sa tyka Radka - Vysoke ego ma, ale myslim opodstatnene.Z ostatnych citit zavist a zlobu, pytam sa preco? Lebo je niekto sikovny a vie?To sa maju vsetci bohaty a uspesni skovavat a nic nevraviet?
27.7.2005 00:49:44   62.245.82.xxx 2120
Caues, a co takhle otestovat desku s 2x patice (s939), a soupnout do nich 2x X2 ?? :-D Docela by me zajimali synteticke testy, a predevsim vykon v mthreaded hrach (napr. pripravovana TES:Oblivion, podle slov T.Howarda bude obsahovat podporu pro dualcore procacky) ?? Nechystate neco podobne vychytanyho ?? :-D Peknej den.G.
27.7.2005 20:50:25   193.86.128.xxx 2023
Taky jsem si řikal že by to mohlo bejt zajmavý... Ale X2 je drahej už jeden natož dva :-)
12.9.2006 13:10:48   213.220.198.xxx 86
Tak po vydání nových Intel Core 2 Duo slezla cena na pouhých 7250 bez DPH (předtím 16 000) ...;

poslední šance, AM2 už tu je a 939 do chvíle úplně zmizí ...

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

238 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 112.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
TOPlist
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.