Hlavní stránka Hardware Procesory, paměti AMD Applebred a Thorton: zakuklený výkon!
AMD Applebred a Thorton: zakuklený výkon!
autor: Redakce PCT , publikováno 12.11.2003
AMD Applebred a Thorton: zakuklený výkon!
Procesory řady AMD Duron patřily vždy mezi oblíbené typy - když vezmeme v potaz že se jedná o základní levnou řadu procesorů pro platformu Socket A, jsou jejich výkony nečekaně vysoké (AMD Duron výkonově cca odpovídá stejně taktovanému Pentiu III). Obliba Duronů byla tradičně nejvyšší ve východní Evropě, Jižní Americe a Asii - když se však začaly cenově blížit k Athlonům XP vypadalo to, že jejich věhlas a i samotná výroba skončí. Ve hře jsou však stále země, kde se cení každý ušetřený dolar - to, a fakt, že poptávka i po procesorech VIA C3 neslábne, vyneslo Durony zpět do hry. Po našich testech dokonce tušíme, že se rozhodně nebude jednat o druhořadé hráče. {mospagebreak title=Úvod}

Původně se měly nové Durony objevit jen na východ od nás, nakonec si trh vynutil prodej v naší republice i jinde (a tuším že zájem o ně po našem článku rozhodně nepoklesne). Nové jádro AMD Duronu nazvané Applebred má skvělé vyhlídky stát se opět králem low-endových procesorů, ať už z důvodu nízké ceny tak i teoretické vysoké přetaktovatelnosti. V neposlední řadě je zde taky možnost z nového Durona udělat plnohodnotné XP!

Do redakce se nám zatoulal jeden z těchto procesorů, dokonce i s jeho kolegou z vyšší řady, procesorem Athlon XP s novým jádrem Thorton. Proto jsme nelenili a pokusili se z těchto procesorů vytáhnout maximum.

32-bit procesory firmy AMD se v poslední době rozšířily o dvě další nová "odlehčená" jádra. K už známým AMD Athlonům XP s jádrem Barton a Thoroughbred přibyla dvě kódová jména: Applebred a Thorton. Podle principu známého ze světa grafických karet se jedná o výkonově omezené verze již známých, dříve uvedených, "dospělých" procesorů.

  • Z jádra "vyšší řady" Athlonů XP typu Barton (s 512kB pamětí cache L2 -druhé úrovně) byl odpojením poloviny cache vytvořen Thorton, který "zaskakuje" za některé nižší Athlony XP,
  • z jádra Thoroughbred (s 256kB L2) typického pro střední třídu Athlonů XP se odpojením 3/4 L2 cache stane již zmíněný Duron s jádrem Applebred.

Základem všech těchto procesorů je jádro které známe z procesorů jako je np. Athlon XP 3200+. Za vším stojí 0,13um polovodičová technologie a QuantiSpeed architektura (tedy lehce vylepšená K7 architektura: teplotní čidlo, přidané Lookaside buffery, memory prefetching). "Nové" procesory mají pochopitelně sadu instrukcí 3DNow! Professional, která se skládá z 3DNow! a SSE instrukcí, což v praxi znamená, že některé speciální "SSE" aplikace už nejsou pro procesory AMD problémem.

Co je příčinou blokace určité části cache L2

Důvody mohou být dva: technický a obchodní. Technický důvod je jasný - pokud některá část paměti cache vykazuje vadu (np. při velkém zatížení dochází k chybám) zatímco další část je zcela v pořádku, stačí vadnou část vypnout a... máte "nový" procesor s poněkud nižším výkonem. Jelikož se odpojení cache provádí laserem na již hotovém procesoru, je tento scénář možný.

Důvod obchodní: nejedná se o situaci kdy by firma AMD vyrobila veliká množství procesorů s jádrem Thoroughbred a... nevěděla co s nimi. Naopak, předpokládám že by se v tomto případě jednalo o náklady na výrobu jednoho kusu procesoru. Pokud jsou u AMD výrobní náklady na takto vyrobený "Duron" nižší od původní technologie (je to možné protože nová jádra se vyrábějí jinou polovodičovou technologii) je takováto výroba Duronů pravděpodobná. Zní to možná absurdně ale AMD potřebuje celou řadou procesorů, lepší i horší. Kdyby výrobci procesorů prodávali procesory striktně podle toho, na jakou frekvenci se dostanou, měli bychom zde obrovské množství hi-endů. Pokud by je zlevnili chybělo by potřebné cenové rozpětí. V praxi se bude nejspíše jednat o kombinaci obou důvodů.

Poznámka: Na internetu se záhy po uvedení těchto procesorů objevily způsoby, jak se pokusit otevřít odblokovanou cache L2, ale k tomu se dostaneme později. Pokud se Vám podaří odblokovat zablokovanou cache, máte šanci že dostanete plnokrevníka v podobě Athlonu XP. Podle našich informací je pravděpodobnost odblokování odstavené cache vysoká, ne však zaručená." 

Nejdříve si pojďme říci o největších rozdílech mezi jednotlivými procesory:

Athlon XP - jádro Thoroughbred

První z procesorů firmy AMD vyráběný 0,13um technologií. Objevil se ve dvou variantách, jako Thoroughbred A a Thoroughbred B. Hlavním technologickým rozdílem bylo zvětšení počtu vrstev jádra z osmi na devět. Thoroughbredy B byly jako první posunuty k vyššímu fsb, z 266MHz přešly na 333MHz. Díky vynikajícím taktovacím možnostem si řada "B" získala oblibu mezi overclockery. Úprava výrobní technologie se také odrazila ve vyšší výtěžnosti.

AMD Duron - jádro Applebred

Původní kódový název zněl Apalbred (názvy čerpá AMD u amerických plemen koní - v tomto případě mělo být základem plemeno Apalosa), světu se však více líbilo označení Applebred a tak se u něj nakonec i zůstalo. Jka jsme již psali výše - není to žádná převratná novinka, Applebred je mírně upraveným Thoroughbredem. Nejdůležitější změny se týkají redukce L2 cache z 256KB na 64KB (hlavní důvod je prodej přebytečných Thoroughbredů). Pracuje na sběrnici 133MHz (266MHz DDR) oproti 100MHz u starších Duronů. Výrobní proces je 0,13um (Durony s jádrem Morgan byly vyráběny 0,18um technologií).

Athlon XP - jádro Barton

Modifikovaný Thoroughbred B se kterým se setkáme u procesorů od ratingu 2500+ výše. Firma AMD u tohoto procesoru zvýšila množství paměti cache L2 na dvojnásobek, tedy na 512KB. Další podstatnou změnou je úprava frekvence fsb na 333MHz u modelů do Athlonu 2600+ a 400MHz u modelů nad 2800+. Díky tomuto zvýšení upravila AMD rating těchto procesorů. Přidáním cache L2 se zvýšila plocha jádra a také počet tranzistorů. Jde o poslední řadu 32-bit procesorů firmy AMD

Athlon XP - jádro Thorton

Jedná se o "downgradovaný" procesor vycházející z jádra Barton. Jeho jediným rozdílem oproti Bartonu je redukce paměti cache druhé úrovně na množství obvyklé u Thoroughbredu (na 256kB L2). Pokud dnes koupíte procesor AthlonXP 2400+ může se jednat o Thoroughbred nebo o již zmíněný Thorton.

Procesor Duron Duron Athlon
XP
Athlon
XP
Athlon
XP
Athlon
XP
Jádro Morgan Applebred Thoroughbred "A" Thoroughbred "B" Barton Thorton
Fsb 100MHz 133MHz 133MHz 133MHz
166MHz
166MHz
200MHz
133MHz
Socket A A A A A A
Technologie
(počet vrstev)
0,18um
7 vrstev
0,13um
9 vrstev
0,13um
8 vrstev
0,13um
9 vrstev
0,13um
9 vrstev
0,13
9 vrstev
Mil. tranzistorů
plocha
20 mil.
128 mm2
20 mil.
80 mm2
37 mil.
80 mm2
37 mil.
84 mm2
54 mil.
101 mm2
54 mil.
101 mm2
Napětí 1,75V 1,5V-1,65V 1,5V-1,65V 1,65V 1,65V 1,65V
Tepelný výkon 43W 57W 63W 68W 70W 68W
Termodioda ne ano ano ano ano ano
Paměť L1 128KB 128KB 128KB 128KB 128KB 128KB
Takt L1 Plný Plný Plný Plný Plný Plný
Paměť L2 64KB 64KB 256KB 256KB 512KB 256KB
Takt L2 Plný Plný Plný Plný Plný Plný
Instrukce MMX
SSE
3DNow!
3DNow! +
MMX
SSE
Enhanced
3DNow!
3DNow! Professional
MMX
SSE
Enhanced
3DNow!
3DNow! Professional
MMX
SSE
Enhanced
3DNow!
3DNow! Professional
MMX
SSE
Enhanced
3DNow!
3DNow! Professional
MMX
SSE
Enhanced
3DNow!
3DNow! Professional

 

{mospagebreak title=Ano/ne: modifikace Applebreda a Thortona} 

Na internetu se s uvedením nových Duronů a Athlonů XP objevily postupy, jak z Applebreda nebo Thortona udělat plnohodnotný Athlon XP (respektive z Thortna výkonnější Barton) "zapnutím" zablokované části cache. Přes jistou lukrativnost jde o mimořádně obtížný úkol vedoucí prakticky ke ztrátě záruky (viz. dále) - myslíme si, že tento postup dnes nemá větší opodstatnění. Pokud chcete, můžete přejít na další kapitolu z testy, ostatní "hardcore" ladiči si mohou přečíst o tom "coby/kdyby" :-)

Určitě si z minulosti vybavujete postup odemykání násobičů Palomina. Jedná se vlastně o podobný postup jako v tomto případě. I u procesoru Applebred nebo Thorton jsou totiž přerušeny můstky - nám se bude jednat o L2 jejichž spojením byste měli dosáhnout odblokování cache.

Dnes je to však operace, která je velice pracná - na povrchu procesoru se (ve srovnání s minulostí) jedná o mimořádně malé malinké body, které je nutno spojit. Běžně se v minulosti používalo tužky, v tomto případě tento postup není možný. Proto je nutné použít vodivý lak nebo pájení vlasového drátku, je však nutné si dát veliký pozor na ostatní můstky, aby nedošlo k jejich zkratování a tím pádem i ke zničení procesoru. Je to operace, díky níž přijdete bez debat o záruku. Dalším z rizik je možnost zakoupení opravdu špatného kusu s vadnou cache.

AMD Applebred a Thorton: zakuklený výkon!
Vlevo vidíte Thortona, vpravo pak Applebreda

Applebred (Můstky L2 před a po spojení)

U Applebredu je přerušen krajní z můstků L2. Opatrným nanesením vodivého laku lze dosáhnout spojení těchto můstků a pokud budete mít štěstí, vyloupne se Vám z procesoru plnohodnotný Ahtlon XP ;-)

AMD Applebred a Thorton: zakuklený výkon!
Přerušené můstky Applebredu

AMD Applebred a Thorton: zakuklený výkon!
Přerušený můstek L2 Applebredu

AMD Applebred a Thorton: zakuklený výkon!
Tak by to mělo vypadat po spojení...

Thorton (Můstky L2 před a po spojení)

U jádra Thorton je přerušen druhý můstek zleva. Pravděpodobnost bezproblémového odblokování je rozhodně menší než u Applebredu. Podle posledních informací je totiž možné odblokovat pouze Thortony Model 10. Bližší informace naleznete zde.

AMD Applebred a Thorton: zakuklený výkon!
Thortonovy přerušené můstky - jak sami tušíte jejich spojení nebude zase tak jednoduché.

AMD Applebred a Thorton: zakuklený výkon!
Přerušený můstek L2 Thortonu

AMD Applebred a Thorton: zakuklený výkon!
Ideální stav po spojení

Jak už jsem zmínil jedná s o operaci, která je poměrně nebezpečná pokud si nedáte velký pozor. Začátečníci by se do ní měli raději pustit za asistence zkušenějšího kolegy - hodináře :-)

V redakci jsme se nakonec rozhodli podobný postup tentokrát vynechat (průměr bodů je stěží 0.3mm a jejich vzdálenost je 3mm) a raději jsme se zaměřili na výkony a možnosti přetaktování těchto procesorů.

{mospagebreak title=Duron 1600 vs. Athlon XP 1700+} 

Jelikož se jedná o dva v současné době nejprodávaněji procesory AMD, zkusili jsme otestovat jak si povede nový Duron s taktem 1600MHz (zapůjčila firma LEVI) v porovnání s Athlonem XP 1700+ (1470MHz). Porovnávány byly oba procesory na nominálním taku, pak jsme přetaktovali Athlona XP na stejný takt jako má Applebred, tedy 1.6GHz (tím jsme získali Athlona XP 1900+) - kvůli přímému porovnání dopadu menší cache L2.

OC Applebredu

Ve finále jsme se pokusili Applebred přetaktovat na co největší možný takt. U prvního přetaktování jsme zvedli napětí na decentních 1.6V (defaultní napětí bylo 1.5V) a fsb na 166MHz, při pokusu o maximální přetaktování jsme zvedli napětí až na razantní mez 1.8V a fsb na 200MHz. Více jsem raději ani nezkoušel, nerad bych si vystavil spálený procesor do vitrínky ;-) Už předem mohu říci, že se nám z nového Durona za těchto podmínek podařilo vymáčknout 38% navíc.

OC Thortonu

Ani Thortona jsme nemohli nechat bez povšimnutí a zkusili jsme z něj dostat maximum. Standardní napětí modelu Athlonu XP 2400+ s jádrem Thorton, který jsme měli k dispozici bylo 1,65V. Po mírném zvýšení o 0,1V na 1,75V se nám jej podařilo přetaktovat k hranici 2167MHz (166Mhz x 13). Při dalším zvednutí napětí až na 1,8V se Thorton rozběhl s 200MHz fsb a násobičem 11x na stejný takt jako jeho přímý bratranec Barton 3200+.
Poslední hodnotou na kterou jsem si při zvyšování napětí troufl bylo 1,95V. Jedná se však o velice extrémní hodnotu, kterou nedoporučuji žádnému z Vás. Procesor v těchto podmínkách (s velice vysokým tepelným vyzařováním) zvládl frekvenci 2300MHz.

Jak se testovalo

Deska do které byly osazovány procesory byla ABIT NF7-S rev 1.2 (Bios 2.1), 2x256MB/400MHz OCZ (časování 6-3-3-2), ovladače (záměrně méně výkonné) grafické karty Gainward 4MX440 byly ForceWare 52.16, ovladače čipsetu byly 3.13.

V případě maximálního přetaktování procesorů bylo upuštěno od Dual-channelu (použit byl modul 256MB/400MHz OCZ s časováním 8-4-4-2,5) aby se vyloučil případný vliv nestability čipsetu.

Herní benchmarky

Nebudeme si nalhávat, že tento procesor nebude směrován i do velmi levných herních sestav. Podíváme se tedy i na tento aspekt, i když musíme si být vědomi vlivu (nepříliš výkonné) grafické karty.

Zde jsme kromě obou 3D Marků jsme vybrali ještě Unreal Tournament 2003, mapky Anubis bothmatch a Asbestos flyby a také Return to the Castle Wolfensterin.

AMD Applebred a Thorton: zakuklený výkon!
Zde je patrná chybějící cache v porovnání s XP 1700+ i s XP na stejném taktu jako Applebred

Pokud porovnáme Durona se stejně taktovaným Athlonem XP, je rozdíl ve výkonech díky čtyřnásobné  cache (64KB vs. 256KB) až 12%.

AMD Applebred a Thorton: zakuklený výkon!
Stejný dopad chybějící cache jako u 3D Marku 2001.

Jak je známo zvýšené fsb pomůže zvýšení výkonu velice rapidně, v případě Duronu je to až 25 % nárůst.

AMD Applebred a Thorton: zakuklený výkon!
U herních benchmarků je cache velice důležitou...

AMD Applebred a Thorton: zakuklený výkon!
Rozdíly ve výsledném skóre ukazují, že jde o benchmark závislý spíše na grafické kartě

AMD Applebred a Thorton: zakuklený výkon!
 

3D benchmarky jen potvrdily drtivý rozdíl výkonu v případě použití větší cache. Pokud ale využijete možnosti přetaktování obou procesorů, výsledky se mohou posunout řádově o desítky procent.

{mospagebreak title=Další benchmarky} 

Část s herními bencharky byla určená především pro gamery, v následující části se zaměříme na výkony v testech jako jsou: komprese ACE, Super PI, Sandru 2004 a její Multimedia a Arithmetic benchmarky. Tyto benche budou více zajímat lidi, kteří nepotřebují výkon ve 3D, ale na různé zpracování audia či videa a jiné výpočty či kompresi.

AMD Applebred a Thorton: zakuklený výkon!
Kompresi ACE pomáhá hlavně takt procesoru

AMD Applebred a Thorton: zakuklený výkon!
Již nějaký ten rok je mezi námi CPU Mark, který ukazuje hrubý výpočetní výkon

AMD Applebred a Thorton: zakuklený výkon!
Výpočet Ludolfova čísla staví Applebreda na konec pelotonu...
 

AMD Applebred a Thorton: zakuklený výkon!

Benchmark Arithmetic je velice závislý na taktu procesoru a rozdíly mezi Duronem a Athlonem na stejné frekvenci je řádově pár bodíků. Menší hodnota je výkon ve FPU.

AMD Applebred a Thorton: zakuklený výkon!

V multimedia benchmarku Sandry 2004 je rozdíl mezi Duronem na defaultní frekvenci a stejně taktovaným Athlonem XP (1900+) opravdu minimální. Větší hodnoty udávají výkon v SSE, menší v MMX/SSE.

AMD Applebred a Thorton: zakuklený výkon!
Větší číslo je čtení, menší zápis

Se stoupajícím fsb je krásně vidět dopad na nárůst paměťové propustnosti, méně již záleží na velikosti cache.

AMD Applebred a Thorton: zakuklený výkon!
Větší číslo je CPU, menší pak výkon pamětí...

Závěr

Výkon nového Durona nás příjemně překvapil a ještě více pak jeho mimořádné přetaktovávací schopnosti. Tím jde přesně ve šlépějích svých předchůdců a jen potvrzuje, že jeho silnou stránkou je dobrý potenciál a výborný poměr cena/výkon.

Pokud jej nebudete přetaktovávat, vyhoví jako kancelářský procesor, po případném přetaktování se zlepší i v oblasti 3D her a multimédií (vysoké fsb částečně sníží nedostatečné množství paměti cache). Tyto procesory bych však doporučil pouze lidem, kteří mají hlouběji do kapsy a musí šetřit každou stokorunu. Podívejte se na cenové rozložení v low-endu:

Cenová osa

  • Duron 1400MHz stojí cca. 1400,- Kč
  • Duron 1600MHz stojí cca. 1530,- Kč
  • Athlon XP 1800+ stojí cca. 2050,- Kč
  • Athlon XP 1900+ stojí cca. 2200,- Kč

Co se týká odemykání paměti cache L2, zůstává toto pouze ve sféře hypotetické, samotné provedení je značně ztíženo, navíc hrozí ztráta záruky (u dřívějších úprav stačilo vygumovat tužkou udělaný můstek, dnes tento postup není možný).

Pokud uvažujete o upgrade svého starého počítače, nezapomeňte na fakt, že Vaše základní deska nemusí nová jádra procesorů podporovat (ověřte si to na webu nebo v dokumentaci, či diskuzích). Dobrým vodítkem by mohla být podpora procesorů - pokud deska podporuje například procesor Athlon 2000+ a vyšší, neměl by být problém. Předpokládám, že bez problému budou čipsety obsluhující paměti DDR.

Za zapůjčení procesorů děkujeme firmě Levi
 AMD Applebred a Thorton: zakuklený výkon!

Pokud jste majiteli stejného procesoru a podařilo se Vám úspěšně odblokovat cache, ozvěte se v diskuzi pod článkem.

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
12.11.2003 13:24:04   0.0.0.xxx 910
Tento článek jsem přečetl celý a musím konstatovat, že nic podobného jsem ještě neviděl. Nedá se to popsat, je to absolutně fantastická záležitost. Lepší než sex. Je to vzrušující, orgastické, extatické až explicitní. Děkuji, můj drahý sladký a úžasný Pavle Válku za nevšední zážitek, buh ti žehnej, že jsi něco takového strvořil :o) PCtuning RuleZ. Váš Evžen lovec Žen
12.11.2003 13:25:42   0.0.0.xxx 911
mne sa podarilo pretaktovat z 1400 na 2021 na 1.75 V (15x144). mam durona z Tbreda A0? lebo niektorym to ide aj na 2200mhz, fnuk.
12.11.2003 13:59:08   0.0.0.xxx 1212
Clovece a neni to jedno? Vzdyt bys ten rozdil ani nepoznal ;) Jinak moc diky za dobrej clanek!
12.11.2003 14:03:03   0.0.0.xxx 1112
Ja mam AMD Barton 2500+ na 650MHz a nevim co s vykonem. Kam se vsichni zenete?
12.11.2003 14:53:26   0.0.0.xxx 1213
To je v tech testech samej Applebred ale kde je Thorton???????
12.11.2003 15:23:21   0.0.0.xxx 1411
Vcera sem ho koupil za 1405kc a sem spokojeny.V Cpu-z ukazuje jadro B0. Stabilne jede na 2050MHz (205x10)a napeti 1,675V. Default je 1,60V.Na 2100 uz se windowds resetuje nebo dela bordel. Mozna kdybych snizil fsb a zvysil nasobic ze by jel na vic ale to ja nechci. Jeste zkusim aktivovat zbylou cache ale nevim,nevim. Ty piny jsou dost daleko od sebe.
12.11.2003 15:57:57   0.0.0.xxx 1113
Ten článek je opravdu velmi dobrý. Jen mi chybí taková maličkost - když už byl nový Duron zahnán na 200MHz FSB, proč se totéž neudělalo i s XP1700+? Bylo by to hodně zajímavé srovnání.
12.11.2003 17:00:17   0.0.0.xxx 1211
Zásadní chyba - v tabulce v první části uvádíte u thortona frekvenci FSB 166. To ale není pravda - thortony 2000+,2200+,2400+ mají 133FSB , takže se 166 by se dalo počítat snad jen u modelu 2600+, který jem v provedení thorton ještě neviděl.

Další chyba je ještě závažnější, protože jí mažete med kolem huby lidem kteří nic netuší - Na Těhle nově balených procesorech je spojení můstků tak jak to popisujete nemožné. Proč? Vemte si multimetr a lupu a zjistíte, že ony "kontakty" na povrchu procu ve zkutečnosti s můstky nemají nic společného - NEJSOU S NIMI SPOJENY - je to jen past od AMD. Odpor mez spodním kontaktem L2 a odpovídajícím vývodem na odporu, se kterým by měl být spojen, je nekonečno. Objevilla se možnost kápnout tedy trochu stříbrného laku přímo do spáry od laseru - nemam to ale odskoušené, mohlo by se tím spojit výc věcí než je třeba.
12.11.2003 17:08:00   0.0.0.xxx 1113
ty si takový debil a ten Válek taky. Co to tady píšete zas za nesmysly??? Jste úplně mimo z takových shitu jako novy duron nebo co? asi jo ...
12.11.2003 17:22:13   0.0.0.xxx 1213
Hlavne ze na pretaktovani.cz to tak spojili ty l2 mustky a cachce zapli.Ty si asi nejaky odbornik hnupe.
12.11.2003 17:27:49   0.0.0.xxx 1211
Máš pravdu, Thortny pracují na 266 aka 133MHz FSB - nic jiného jsme však netvrdili. Petr slíbil že potrápí i kousek který tady máme tedy 2GHz / 266 / 256kB L2 a článek doplní.
Jinak co se týče spojování můstku - pravdou je že námi zobrazená verzi nelze odemknout (ale jen tzv. Model 10) viz zde: http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20030930171549.html">How to Enable Additional 256KB of L2 Cache on AMD Athlon XP Processors Model 10
12.11.2003 18:21:32   0.0.0.xxx 1212
jo s původním balením je to brnkačka, vezmi multimetr a přesvěč se sám.
12.11.2003 18:40:18   0.0.0.xxx 1112
Ano na té fotce na XbitLabs je thorton ještě v původním balení, kde jsou kontakty můstků vyvedeny na povrch pouzdra - tam je to bez problému. Jedny z prvních thortonů byli ještě v původním balení, ty současné už nejsou. Pozn.: všechny thortony jsou Model 10.
12.11.2003 20:55:46   0.0.0.xxx 1311
Sam ses a svadis to na druhe.......Tebe to mozna nezajima,ale nektery mozna jo. ;-)
12.11.2003 21:22:10   0.0.0.xxx 1211
Tak to sorry,nevedel sem ze byly i jinem pouzdre ze zacatku.Ja mam bohuzel toto pouzdro co je na fotce.Takze mam smulu.Asi to prodam a koupim Bartona.
12.11.2003 22:44:15   0.0.0.xxx 1111
U nového balení Duronu s viditelnýma drahama lze odemknout L2 cache jednoduše - stačí kapička do toho přepálenýho můstku L2. Není třeba se obávat zkratu se spodní vrstvou v tý díře po laseru, protože to je země a my ten můstek potřebujeme propojit právě se zemí. Takže stačí kápnout vodivej lak do tý dírky.
13.11.2003 09:15:55   0.0.0.xxx 1111
Zkoušels to? O týhle možnosti vim, jen se obávám jestli to pude odstranit když bude cache vadná.......
13.11.2003 09:58:25   0.0.0.xxx 1113
nj toho se taky bojim estli to pak pude dat pryc, nj ale pak uz nezbyva nic jineho nez seskrabat povrch a pak to snad de i tuzkou

btw.: kua proc tam cpou jen 1.8V???? prurazne napeti je prece az 1.85V tak jaky strach??? nebo snad bylo real trochu vyssi???? muj 8k5a2+ pridava +0.04V k tomu co je v Biosu, kua by me fakt zajimalo kdo ho provozuje dlouhodobe nad 1.85V???
1.9V nebo vic???
13.11.2003 11:35:49   0.0.0.xxx 1212
Odstranit to jde ... udelal jsem spoj obou pinu a cache byla spatna - hazelo to samej Segmentation fault, takze jsem umyl spoj a musel jsem jeste spendlikem rozvrtat tu diru po laseru, tak zhruba na 3x, ale nakonec to klaplo
13.11.2003 16:43:45   0.0.0.xxx 1212
A v kterem programu ti to psalo ten fault?V nejakem testaku?
13.11.2003 17:57:23   0.0.0.xxx 1213
V linuxu........
13.11.2003 18:45:17   0.0.0.xxx 1212
zbytecnost.Zatim sem z nej dostal 2050 stabilne,na 2100 se sem tam resetuje mozna dat vic estavy ale to pak hreje jak prase.
13.11.2003 23:42:26   0.0.0.xxx 1311
Nezda sa Vam ze trochu zavadzate?
Ja mam thorton 2200+ @2600bartona

L2 mostik som zatuzkoval jak na starom durone napatie a hura mam plnu cache a atd aj to pretaktovanie mate nejake divne a male,pomaly pustate viacej voltov ako napatia
13.11.2003 23:42:58   0.0.0.xxx 1212
viacej voltov ako herzov
14.11.2003 14:09:16   0.0.0.xxx 1213
obavam se ze pouzita grafarna coby bottleneck velmi zkresluje vysledky testu...jinak zajimavy clanek
14.11.2003 14:40:41   0.0.0.xxx 1211
no mate tam par chybek defaultni Vcore u modelu Thorton 2000+ 2200+ je 1,6 u 2400+ je 1,65 (a podobne je to i s max teplotou...viz AMD white paper)a pak na nekterejch Thortonech je rozpojenej ne 3,ale ctvrtej mustek L2 ,ale jinak to prej funguje stejne...pokud to teda funguje
14.11.2003 18:52:26   0.0.0.xxx 1113
Jelikoz delam v obchode s PC, tak jsme hned jednoho z prvnich dodanych CPU Duron 1.6 hodily na test. Byl to jeste v baleni jako ma XP. kapka vodivyho laku a L2 Cache jela OK. stabilne nekolik 3D marku za sebou. No Problem. Tak jsme to taktli. FSB 166MHz. A stale stabilne.Max kolik jsme skusili, bylo 170MHz. Se standard napetim. Jelo to OK. Vic uz jsme neudelali, spatna deska-vic neumela. Procak jsem si koupil a mam ho doma. Vse OK. Dalsi kousky, ktere se nam dostaly do ruky uz jsou s nejvetsi pravdepodobnosti vsechny spatne, nejdou pretaktovat a Cache je taky KO. Takze pokud do toho nekdo chce jit, tak musi najit co mozna nejstarsi Duron 1.6. pak to ale stoji zato...
14.11.2003 19:16:58   0.0.0.xxx 1311
Ja mam ten samy co je vyfoceny(novejsi) a L2 cache sem zapnul uplne v pohode.Mustek L2 stacilo trosku oskrabat necim ostrym a spojit piny pentelkou.A bylo to napoprve.Zatim jede stabilne na 2,0 realne(10x200)
15.11.2003 18:50:04   0.0.0.xxx 1112
presne tak, taky mam spojenej ctvrte a jede to v poho 3000+ na 1,6V. testovano 2*12hod. v Prime95 :-) ale ted uz je nekupujte, jsou zamceny
17.11.2003 18:01:56   0.0.0.xxx 1311
může autor laskavě používat místo "downgradovaný" degradovaný?? Ta blbost co napsal zní příšerně.A nemluvte mi o "internetovém" nebo "IT" jazyce.Čeština je přece tak krásný jazyk tak jí nekažte!!!
17.11.2003 20:02:56   0.0.0.xxx 1212
Nevíte někdo, zda čipset VIA KT 133a (motherboard ASUS A7V 133) podporuje tento procesor (Duron Applebred). Na ofic. stránkách mají psaný, že ne, ale moc se mě tomu nechce věřit, když podporuje Athlon XP. Nemáte s tím někdo zkušenost??? Dík
18.11.2003 13:28:27   0.0.0.xxx 1112
Podle toho co tu vidim jsou obě tyto jádra stejná. Ale proč by zase AMD davali dvě jmena na jedno jádro. Který z nich je teda víkonější??
18.11.2003 15:26:43   0.0.0.xxx 1212
Pise se vykonnejsi ty lopato.Si nechdil do skoly nebo ti je 10 roku?Rozdil je v tom ze Thorton ma 512Kb cache ale ma povolenou jen polovinu a Tbred ma fyzicky jen 256Kb takze si nic nepridas precmrkanim zadneho mustku.
That's all.
19.11.2003 19:24:14   0.0.0.xxx 1211
Skoro ses trefiv je mi 12 a čedina mi nikdy nešla(já radši matiku). Takže radši koupit Thorton kryž jsou za stejnou cenu a mam šanci že si udělam 512Kb cache.
21.11.2003 18:10:16   0.0.0.xxx 1213
Koupil jsem si s kamosem kazdej Durona 1.6. Kazdej mame asi jinou serii. Ja mam procesor hnedej (podle seriovyho cisla na procesoru je starsi nez ma on). On ma ten zelenej, co je tu vyfocenej.

Nevite, jestli je mezi temito seriemi nejaky rozdil treba v moznosti taktovani?
21.11.2003 20:00:17   0.0.0.xxx 1113
Zkuste zkusit,ten hnedy asi bude lepsi si myslim.
Na tom svem uz sem tu zaplou cache vypnul,delalo to resety sem tam.
24.11.2003 22:22:38   0.0.0.xxx 1211
Pretaktoval som Durona 1400 na 2200 nasobic 12.5 fsb 176 bez zvysenia napatia a ide v pohode
5.12.2003 11:54:52   0.0.0.xxx 1111
jaky by mela byt pracovni teplota techto duronu?
7.12.2003 17:05:23   0.0.0.xxx 1312
Potreboval by som poradit. Chel by som si kupit AMD Duron 1400 a vyssie. Mam zakladnu dosku QDI KinetiZ 7T s procesorom Duron 800MHz. Vie mi niekto poradit aky procesor mozem kupin na tu zakladnu dosku. Dakujem za pomoc.
9.12.2003 08:48:39   0.0.0.xxx 1213
každej kdo koukne do ceníku chce vědět rozdíl výkonu mezi thortnem a thoroughbredem! o tom sem se tady dozvěděl...

myslim, že by jste jméno thortna měli z titulku vypustit!!!
22.12.2003 09:26:07   0.0.0.xxx 1213
Zdravim Vas,
dlouho jsem se rozmyslel cim mam nahradit muj stary DURON 700@927MHz v desce ABIT KT7 Raid. Mam tam upraveny BIOS.
Testoval jsem tam od kamose v kvetnu2003 AthlonXP 1800+. Jelikoz to je stara deska (unor2001), tak CPU slo pouze na 12x100= 1200Mhz@12x103Mh=1236MHz.
Ted pred vanocemi jsme si chtel udelat radost a kamos ze stavi PC s DURON 1800 a tak ze CPU zkusim v moji desce.
A ono ejhle. CPU se hlasi jako AthlonXP2000MHz(20x100MHz).
Neverim, zejram, stahuji z NETu idetifikacni a analyzacni nastroje na CPU. Jak kde to pise bud AthlonXP nebo to hlasi ze je to DURON, ale stale 20x100MHz=2000MHz. L2 je ale jen 64kb.
Zkousim v BIOS nastavit na ruzne hodnoty, ale funguje pouze pro nastaveni "above12x". Hejbat lze pouze s FSB a to max na 105MHz s potizemi ve WinXP(asi pameti nebo PCI ci AGP nejde nastavit deleni FSB).

Ted po zacmarani pentilkou posledniho mustku L2 stabilne funguje DURON1800(hnede barvy) jako plnohodnotny AthlonXP2060MHz(20x103MHz;L2=256kb). Tak jsme si CPU nechal.
Nechapu to. Na desce kde ma jet jen stary Athlon1400Mhz je to dost slusny!!!

Jestli ma nekdo vysvetleni proc to tak funguje nebo ma podobnou zkusenost tak se prosim ozvete.Pokud budete mit nekdo zajem, poslu Vam screen z nejakeho SW.
21.1.2004 08:04:23   0.0.0.xxx 1112
to je celkem jednoduchý, prostě máš bios kterej nezná Durona 1800
12.2.2004 17:09:10   0.0.0.xxx 1213
Co to tady pkácáte, že to nejde?
http://www.czechcomputer.cz/art.jsp?doc=6267D40582F0D0B6C1256E270080E66C
13.2.2004 15:17:56   0.0.0.xxx 1211
V4era jsem si koupil durona 1600 a pri nabehnuti na default si sam nastavil fsb na 166 takze jede na 2g bey zmeny cehokoli.Za 1440,-to stoji za to.
15.2.2004 09:30:33   0.0.0.xxx 1212
A máš ty můstky přerušené laserem vypálenou dírou nebo nějak jinak?
15.2.2004 09:34:39   0.0.0.xxx 1213
Jo a místo upgradovaný budeme asi psát "gradovaný" nebo co?!
Čeština je krásná, ale někdy se v IT vůbec nehodí. Zkrátka všeho s mírou!
15.2.2004 09:36:02   0.0.0.xxx 1212
Jo nechodil do školy, ale spíš proto, že neumí česky! Tohleto mě dokáže vytočit! Copak to nevidíte? VÍKONNĚJŠÍ!! Blééé
15.2.2004 09:39:44   0.0.0.xxx 1212
Já mám hnědý. V Sandře to píše stepping B0, takže to bude asi ta řada B. Na 2000 to ale nebylo stabilní, taxem musel zvednout voltáž na 1,55. Mám desku Soltek NV400. Co ty? S odemykáním cache nevím, protože mám přerušené dva můstky - ten první i ten poslední 4. a ve všech návodech se píše, že stačí spojit ten poslední přičemž 1. už je spojený tak nevím...
25.2.2004 12:33:46   0.0.0.xxx 1113
a od kdy je slovo gradace čeky???
5.3.2004 12:05:23   0.0.0.xxx 1212
To máš pravdu. Ten Athlon XP by jim natrhnul prdel jako sviň.
21.3.2004 11:39:47   0.0.0.xxx 1213
Nic proti, ale chybí mi tu nějak benchmark toho Thortona?!
Mimo jiné můj Thorton 2400@2000 jde bez zvednutí napětí až na 2300MHz což strčí do kapsy i Bartona 3200+ :-)
25.3.2004 14:35:09   0.0.0.xxx 1113
Co to má znamenat? Tvůj 2400@2000? Tos ho jako z 2400 podtaktoval na 2000? A že jede na 2300? Tak co je an tom za machrovinu? 2400@2000 maj bejt MHz? Asi sis spletl pořadí čísel. To větší je vždycky za zavináčem, pokud se jedná o overclocking a ne underclocking ;-)
27.3.2004 19:05:19   0.0.0.xxx 1112
zdarec , mam zelenyho durona 1600 mhz , ale narazil jsem na zasadni problem , totiz ze L2 mustky jsou prepaleny 2 !!!!
ten uplne v pravo i v levo !!! http://www.sweb.cz/Illuminator/amdap/ap002.jpg
to jsem asi v prdeli , co ?
podle cpuz je to revize B0 , a pameti ma 64 kilo
27.3.2004 19:09:47   0.0.0.xxx 1213
jinak je nataktenej na 1800 mhz (150x12) , vic nezvlada deska
detekuje se mi ve vsech programech i pri startu jako unknown procesor 2200+ a v testech je na hrubej vykon tak na pul mezi xp2000+ a xp2200+
4.4.2004 10:13:50   0.0.0.xxx 1312
Plati to spojeni L2 doufam i na Applebred 1.8
23.4.2004 10:21:50   0.0.0.xxx 1113
Thortona 2400 sem přetaktil při 1,85V na 2400Mh na epoxu s nforce2 a jetem7 a v pohode mi teď šlape na 2300Mh při 1,7V ste největší šašci
2.5.2004 18:20:38   0.0.0.xxx 1111
Nemate lidicky někdo skušenosti s taktováním tohodle procíku ?

Myslíte si že ma smysl kupovat 400 Mhz paměti ??
9.9.2004 15:38:46   0.0.0.xxx 1212
http://article.pchome.net/2003/09/26/thorton-qb.jpg

objevil jsem tenhle obrázek, kde je to dobře vidět - vlevo Thorton Originál (256kB L2) vpravo 512 kB L2 - hledejte můstek uplně vpravo od čipu...

Snad to funguje - má s tím někdo zkušeností ? Dneska akorát jdu koupit Athlona XP s Thortonovym jádrem a nahradím jím Durona s jádrem Morgan - takže s tim Athlonem nemám vůbec zkušenosti...
20.10.2004 14:10:25   0.0.0.xxx 1212
musi mejt vyrobenej do myslim 39 tydne, pak to de. spojil sem ten jeden krajni mustek vodivou gumou z hodinek (je prez ni pripojenej LCD disp.) a prelepil izolepou. ->> Duron (Applebred) 1800MHz @ Athlon (Thoroughbred B) XP 2200+MHz (FSB:133MHz) @ Athlon XP 2600+ (FSB:150MHz)
18.11.2004 22:47:08   0.0.0.xxx 1211
neveril som ale skutocne to funguje.najprv som tam kvapol vodivy lak ale nefungovalo to.myslel som ze to je blbost ale nedalo mi to a poriadne som ten mostik rozrypal ihlov.potom som znovu kvapol lak.huraaaaa funguje to. 256cash athlon 2200plus.
2.12.2004 14:49:10   0.0.0.xxx 1211
Zdarek.Mam duron 1400MHz, taktly ma 2GHz.Nasobitel 12 a fsb 170.Vsechno jde jeste zvysit, ale prvni bych chtel odemnknout l2 chache, tak mi zajímá jak si dopadl, kdyby si mi to mohl napsat.Dik
9.2.2005 22:25:45   0.0.0.xxx 1113
Nechcete se nahodou na ty AMD vysrat a koupit si poradny P4
18.2.2005 18:44:40   0.0.0.xxx 1113
No neviem ako to, ze vam to slo odomknut, my sme to skusali na dvoch zelenacoch 1,6 a nic! Aj sme zoskrabali lak a stale nic. Na spojenie sme pouzili vodive lepidlo. Poradte prosim niekto, kde sme mohli spravit chybu.
29.7.2005 10:14:18   193.179.70.xxx 1312
Vlastním procesor AMD duron 1.8 GHz ( zelená verze, jádro aplebread nebo tak nějak ). Zajímá mě možnost odemčení L2 chache. Je to u této varianty možné. Procesor mi připadá zapoudřen v nějaké vrstvě plastu. Taky bych rád odemknul násobič...mohu postupovat podle tohoto návodu ( http://www.ocinside.de/go_e.html?/html/workshop/pinmod/amd_pinmod.html ) zvolením athlonu XP ? A můžu ho pak provozat na FSB 200 (400 efekt. ) s nízkým násobičem? Děkuji za pomoc
Michal Matoušek

PROSIM KONTAKTUJTE ME NA E-MAIL
15.7.2010 08:51:33   92.245.194.xxx 00
skuska

skuska
15.7.2010 08:53:01   92.245.194.xxx 00
sda

daf

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

Jeden čtenář navrhl autorovi prémii: 0.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
TOPlist
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.