Hlavní stránka Hardware Procesory, paměti AMD Bulldozer – procesor FX-8150 v patnácti hrách (2/2)
AMD Bulldozer – procesor FX-8150 v patnácti hrách (2/2)
autor: Z. Obermaier , publikováno 13.10.2011
AMD Bulldozer – procesor FX-8150 v patnácti hrách (2/2)

Včera jsme si představili procesory AMD FX a jejich výkon v mnoha aplikacích a testovacích programech. Dnes doplníme mozaiku informací o zbytek testů, které se do první části nevešly. Hlavně se ale zaměříme na herní výkon. Podíváme se například, jak si poradí AMD FX s hrami v plném HD rozlišení. Po všech testech nás čeká finální verdikt.


Po včerejší první části s měřením čistě procesorového výkonu, nás dnes čeká pokračování s výkonem herním. Pokud měříme výkon procesoru, je nutné použít hry s nízkým rozlišením, jen tak omezíte vliv a limitaci grafickou kartou. Takhle se měří výkon CPU od pradávna a bude i nadále. O reálném herním výkonu nám tyto testy neřeknou většinou mnoho, to ale také není účel. Ten spočívá v měření počtu snímků za vteřinu, jež právě v těchto nízkých rozlišení nejvíce zaměstná CPU. Hned v úvodu tedy musím zopakovat několik důležitých pravidel a skutečností.

Pokud máme hru, v níž je procesor limitem, jsou výsledná fps téměř s jakoukoliv výkonnější grafikou podobná, ne li stejná. Ke zvýšení fps nepomůže ani přidání druhé nebo další karty. Procesor zde představuje limit, jež nelze překonat bez navýšení jeho výkonu. Jak takovou hru poznat? Přetaktujte grafickou kartu a pokud se fps znatelně nezvýší, je to tento případ. Nebo přetaktujte CPU a pokud naroste výsledné fps bez zásahu do taktů GPU, tak jste bez taktování limitováni procesorem. Aby se tato skutečnost co nejvíce eliminovala, používá se u testů grafických karet významně přetaktované CPU aby právě nelimitovalo výkon grafiky a nezkreslovalo výsledky. Ty špatné odhalíte také lehce, graf výkonu bude u různě výkonných grafik v testu vyrovnaný.

Druhý případ je omezení výkonem grafiky. Pokud máme tak náročné nastavení (nebo hru samotnou), že grafická karta zkrátka nestíhá a produkuje určitý počet fps na různých procesorech a sestavách, jde o limit GPU. U takové hry můžete taktovat CPU jak chcete a výsledná fps budou vždy stejná. Opět bude graf výkonu stejné karty na různých (současných) procesorech vyrovnaný. Těchto her se chceme při testu výkonu CPU vyvarovat, což ovšem nejde, každá hra je napsaná jinak a má své omezení CPU nebo GPU. Náročné střílečky bývají omezené GPU, naopak strategie MMORPG bývají více závislé na výkonu procesoru. Se zapnutým vyhlazováním a vysokými detaily se ale s tímto jevem setkáme v našich hrách hodně často.

AMD Bulldozer – procesor FX-8150 v patnácti hrách (2/2)

Dalším faktorem je rozlišení. Čím je vyšší, tím se více limity přesouvají z procesoru na grafickou kartu. Se stoupajícím rozlišením stoupá i zátěž grafiky renderovat scénu a u náročných her už může dojít k omezení. Problém je ten, že rozlišení si člověk v podstatě vybrat nemůže. U nás je nejrozšířenější 1680×1050 a 1920×1080. Pouze z těchto dvou lze vybírat nejběžnější a nejreálnější scénář pro naše čtenáře. Já nakonec vybral to vyšší, tedy plné HD. Předem říkám, že pokud bych se rozhodl pro 1680×1050, kde představuje procesor ještě značný limit, dopadl by Bulldozer mnohem hůře, viz test zde. U rozlišení 1920×1200 se totiž u některých her setkáme s omezením GPU, ale s tím nic neuděláme a já na to pak upozorním.

Nechtěli jsme hledat hry, jež by měly nebo neměly nějaká omezení, zkrátka jsme vzali běžné herní tituly, které se hrají a používají v testech. Kromě starších her najdete i nejnovější kousky. V námi vybraných hrách si každý snad najde ty své, časem možná uděláme větší srovnávací test. Pro základní pohled na herní „reálný“ výkon nám to ale postačí.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
79 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 32.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
TOPlist
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.