update-ma-geforce-gtx-970-problem-s-dostupnou-pameti-zrejme-nema
Novinka (UPDATE) Má GeForce GTX 970 problém s dostupnou pamětí? - Zřejmě nemá!

(UPDATE) Má GeForce GTX 970 problém s dostupnou pamětí? - Zřejmě nemá!

Z. Obermaier

Z. Obermaier

24. 1. 2015 13:38 42

Už pár týdnů se na fórech řeší domnělý problém s kapacitou dostupné paměti, jak se ale zdá, žádný problém reálně neexistuje.

Reklama
(UPDATE) Má GeForce GTX 970 problém s dostupnou pamětí? - Zřejmě nemá!
i Zdroj: PCTuning.cz

Jádro GM204 s vypnutými třemi SMM bloky - GTX 970, řadič pamětí s ROPs je od SMM zcela nezávisle oddělen, není možné aby vypnutí SMM bloku ovlivnilo šířku paměťové sběrnice

Už několik týdnů se řeší na některých fórech problém, kdy údajně GeForce GTX 970 nedokáže využít celou kapacitu své paměti 4 GB (4096 MB) a končí někde kolem 3,5 GB. Také se šíří teorie, že pokud se tato paměť přeci jenom podaří zaplnit více (i když to přeci nejde), poklesne alespoň výkon. Rovnou vám říkáme, že je to pravděpodobně hloupost. A s velkou pravděpodobností se o žádný problém nejedná. Kdosi na Guru3D totiž naprogramoval (spíše amatérsky zbastlil) drobný tester paměti, který tuto teorii podpořil a zpráva se začala šířit webem, doplněná právě screeny z tohoto testu (Nai test). To, že test má zcela nekonzistentní výsledky na všech možných grafikách už nikdo neřešil, hlavně, že je senzace venku. Tento "test" podává zcela nesmyslné výsledky na velké většině zkoušených grafik. Nemá ho smysl řešit, co ale s tou pamětí ve hrách? - Uživatelé (někteří) tento problém reportují, je nutné to zkusit ..

(UPDATE) Má GeForce GTX 970 problém s dostupnou pamětí? - Zřejmě nemá!
i Zdroj: PCTuning.cz

Klikněte pro plný obrázek

Jako první prošla grafika GeForce GTX 970 testem ve Furmarku (OC Scanner), kde bylo zabráno 3894 MB paměti, a k poklesu fps nedošlo, po celý test byla hodnota na 22fps. Takže zde žádný problém není ... a co hry v reálu? - No podívejme se:

(UPDATE) Má GeForce GTX 970 problém s dostupnou pamětí? - Zřejmě nemá!
i Zdroj: PCTuning.cz

 

(UPDATE) Má GeForce GTX 970 problém s dostupnou pamětí? - Zřejmě nemá!
i Zdroj: PCTuning.cz

Klikněte pro plné obrázky

Hra Dragon Age, Inquisition: Hráč začíná hrát hru, fps je na hodnotě 15,9 a paměť je zabraná 3037 MB. Po nějaké chvíli už hra zabírá v paměti 3611 MB a fps kleslo jen minimálně, na 15,1 což je zcela adekvátní ne zcela stejné scéně a pohledu hráče. V této hře je tedy bez problémů využito víc než 3,5 GB. Nevidím zde žádný problém.

Klikněte pro plné rozlišení obrázků

Hra WatchDogs nemá také s využitím paměti žádný problém, obrázek ze 4K rozlišení (DSR) ukazuje využitých 4067 MB v paměti GeForce GTX 970. Také zpomalení se nekoná, fps je stabilních 21,5. Druhý obrázek ukazuje hru v rozlišení 1440p, fps je kolem hodnoty 32 a žádný pokles výkonu není znát, i když je paměť zaplněna na 3840 MB. Takže, také žádný problém. Stejné je to prý u posledního dílu Assassins Creed, kde není problém využít paměť až na 3,8 GB a bez poklesu výkonu. Děkujeme uživateli redditu, Eszii-mu, že to vyzkoušel a přispěl k boření těchto mýtů. Více čtěte zde.

Abychom byli upřímní, testy dokázaly, že problém je spíše na fórech (uživatelé by si měli vše nejprve zkusit než bláboly vypouštět ven) než v reálných hrách, ze třech měření je vidět, že kapacita paměti se využívá výrazně nad onu hranici 3,5 GB. I tak ale připouštíme, že tento problém může u některých karet nastat a může být reálný. Nvidia se k němu oficiálně vyjádří příští týden, do té doby budou spekulace bobtnat. Připouštím totiž, že některých karet se problém může týkat. Nikdo totiž neví, jaké SMM bloky jsou v jádru vypnuté (jsou vadné?). Může jít o tři rozmístěné po všech clusterech jako na obrázku v úvodu a nebo tři vedle sebe v jednom clusteru. Zdali pak komunikace v čipu není ovlivněna, nebo něco poškozeno vypínáním SMM nevíme. Problém může být také na straně výrobců karet, všimněte si totiž jak mnoho PCB a možných konfigurací pamětí na PCB je na trhu. Jak se vše vyvine si počkáme do příštího týdne, do té doby s finální verdiktem počkáme. Myslíme si ale, že jde o bouři ve sklenici vody ...

UPDATE 25.1: Nvidia se prý údajně vyjádřila k problému, i když někteří toto prohlášení zpochybňují a přímo tvrdí, že na přímý dotaz na Nvidii, odpověděli, že o tomto textu nemá tušení odkud přišel a oficiální prohlášení vyjde až příští týden. Přesto jej přinášíme ...

The GeForce GTX 970 is equipped with 4GB of dedicated graphics memory.  However the 970 has a different configuration of SMs than the 980, and fewer crossbar resources to the memory system. To optimally manage memory traffic in this configuration, we segment graphics memory into a 3.5GB section and a 0.5GB section.  The GPU has higher priority access to the 3.5GB section.  When a game needs less than 3.5GB of video memory per draw command then it will only access the first partition, and 3rd party applications that measure memory usage will report 3.5GB of memory in use on GTX 970, but may report more for GTX 980 if there is more memory used by other commands.  When a game requires more than 3.5GB of memory then we use both segments. We understand there have been some questions about how the GTX 970 will perform when it accesses the 0.5GB memory segment.  The best way to test that is to look at game performance.  Compare a GTX 980 to a 970 on a game that uses less than 3.5GB.  Then turn up the settings so the game needs more than 3.5GB and compare 980 and 970 performance again. Here’s an example of some performance data:

Volně přeloženo: GTX 970 je vybavená 4GB paměti. GTX 970 má ale jinou konfiguraci SMM než GTX 980 a méně spojení řadiče pamětí s paměťmi. K optimalizaci využití paměti byla paměť rozdělena na dva segmenty 3,5GB a 0,5GB. Větší segment má vyšší prioritu, pokud hra nepotřebuje více než 3,5GB je využíván jen tento segment a aplikace třetích stran mohou ukazovat využitou kapacitu paměti jen 3,5GB. Pokud hra potřebuje více paměti, jsou využívány oba segmenty. Chápeme, že se uživatel ptá, jak se podepíše na výkonu využití 0,5GB segmentu. Nejlépe je to změřit, podívejte se na výsledek:

Nejprve bylo měřeno s využitím pouze prioritního segmentu (do 3,5 GB), druhé měření ukazuje dopad na výkon u GTX 980 a GTX 970 při použití i druhého segmentu. U první hry je dopad na výkon rozdílný o 1 procento, v druhém případě je rozdíl 3 procenta a u poslední hry pak 3 procenta. Rozdíl je tedy velmi malý a tvůrce tabulky a textu nám říká, že nestojí za řeč. Zde je ale otázka, jestli se u jiných her neprojeví penalizace výkonu více, pravděpodobně ale asi o moc ne.

V této chvíli je závěr tento: GeForce GTX 970 umí využít celou paměť 4GB, což dokládají i testy na této stránce a mnoho jiných. Přístup do druhého segmentu je pro GPU pomalejší a jistý dopad na výkon má, ten je ovšem zcela malý a zanedbatelný. Uvidíme, zdali Nvidia pošle oficiální vyjádření veřejně příští týden a pak se uvidí.

Zdroj: Reddit

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama