Grafické čipy: AMD překonalo nVidii v podílu na trhu
autor: Mirek Kočí , publikováno 29.7.2010

Pro AMD je to milá zpráva, pro jejího konkurenta naopak situace, která by měla vést k zamyšlení.

Americká agentura Mercury Research, která se zabývá průzkumy trhu, dnes zveřejnila výsledky v oblasti vyexpedovaných grafických čipů (desktopových) za 2. čtvrtletí roku 2010. Firma Advanced Micro Devices (AMD) si za zmapované období výrazně polepšila. Nyní opanuje 51%, přičemž oproti minulému roku vzrostlo její zastoupení o 10%. Naopak ztratila nVidia, která zaznamenala propad na 49% (59% před rokem).

Grafické čipy: AMD překonalo nVidii v podílu na trhu

ilustrační obrázek

Celkovému zastoupení grafických čipů na trhu (GPU, IGP, IPG) vládl ve 2. kvartálu Intel s 54,3%. Následují ho AMD s 24,5% a na třetí pozici nVidia s 19,8%. Zveřejněné hodnoty jsou v ostrém kontrastu se situací o rok zpět. V té době měla nVidia 29,6% a AMD „pouhých“ 18,2%. Situaci společnosti ze Santa Clara v dalším období nepomůže ani rozhodnutí Apple, že v počítačích iMac/Mac Pro se do budoucna namísto s GeForce setkáme s grafikami Radeon.

Zdroj: Fudzilla



Tagy: amd  ati  nvidia  intel  geforce  gpu  čip  diskrétní  výsledky  mercury research  
 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
29.7.2010 12:37:03   85.71.51.xxx 6219
výborně :-). Jen tak dál AMD!
29.7.2010 14:58:44   95.103.182.xxx 927
Rozbalit komentář
29.7.2010 16:14:22   62.24.78.xxx 122
jojo v mobilech je to samej radeon a fermi:-)
29.7.2010 15:44:10   78.128.169.xxx 213
Ja bych se moc nesmal. Dokud nVidia neprijde s nejakym killer produktem, tak si AMD s cenami jen tak nehne a budem i za pul roku kupovat HD5870 za stejnou cenu. Ona konkurence je zdrava vec.
29.7.2010 16:27:39   62.84.155.xxx 141
imho AMD si zaslouží po dlouhé době prodávat své produkty za odpovídající ceny... celou dobu se snaží soutěžit zejména cenou, viz HD4k grafiky a K10 procesory... teď když konečně předběhly nvidii technologicky, tak jim nikdo nemůže mít za zlé, že si za to nechají zaplatit... jen ať se v tom nvidie ještě chvilku plácá, meziročně jim klesla cena akcií o 44%, on moc dobře Jensen věděl proč je před rokem prodával ;)
29.7.2010 13:09:12   89.176.200.xxx 1312
Rudá začíná vládnout
29.7.2010 13:13:17   62.84.144.xxx 297
Strategie mainstreamových čipů rozumných velikostí i výkonu přeci jenom vítězí. Nvidia je momentálně silně pozadu. Navíc kompletně přijde o integrované grafiky. Díky APU od AMD navíc nebudou mít na růžích ustláno ani levné lowendové modely, které bude schopno GPU jádro v APU nahradit. Nvidie tak má prostor pouze v oblasti dedikovaných grafik a tam je tvrdě tlačena konkurencí. AMD má na trhu poměrně malá jádra s vysokým výkonem. RV870 poměrně překvapil výkonem a to se jedná o menší jádro jak nové GF104. Architektura Fermi se zkrátka moc nepovedla a především si moc nesedla s 40nm procesem TSMC, kdy 32nm proces byl navíc zrušen. Ten by přitom GF100 přivedl do velikosti GF104, umožnil vyšší frekvence i výkon. Takto Nvidie nemá co nabídnout pokud soupeří s čipy konkurence, které mají mnohem menší rozměry, spotřebu, vyšší výtěžnost a tím pádem i podstatně nižší cenu. Díky velkým a žravým čipům s nízkou efektivitou pak nemá co nabídnout ani v mobilním segmentu, což je obrovský trh. Pokud nová půlgenerace od AMD přijde během 3-4 měsíců, tak se situace pro Nvidii pouze zhorší.
29.7.2010 17:41:07   88.100.219.xxx 10
Nechci rejpat a nebo se chovat jak debil ale jen bych te rad trosku poopravil, protoze si myslim, ze na tom zalezi... rikat "GPU jádro v APU" je prinejmensim chybne. Uz totiz nelze rozlisovat jadra uvnitr APU. APU je APU, ne CPU a GPU v jednom (ikdyz zprvu tak figurovat bude, nez se projevi plny potencial). Jinak ve zbytku s tebou souhlasim. Uz HD4800 dali nVidii slousnou facku. NVidia pak cely podzim jen resila jak z toho vyvaznout. Myslim, ze to byl jeden z duvodu, proc HD4800 meli mizerne chladice... AMD chtelo cenu ztlacit co nejvic, protoze vedelo, co ma za moznost Nvidii provest v cenove valce.
29.7.2010 19:10:18   213.192.35.xxx 10
Tak s tím APU a GPU samozřejmě souhlasím. Já spíš nevěděl jak to ve zkratce formulovat, protože tak jako má dnes procesor ALU, FPU a další jednotky, tak prostě v něm bude zakomponovaná grafická část v případě APU. Samozřejmě, že to bude jedno samostatné jádro, ale bude tam část původem ze současných CPU, posléze nová architektura a bude tam grafická část na úrovni současného HD5500. Otázka je, jak to má člověk nazvat ve zkratkách typu GPU, CPU a podobně, pokud nechce psát zdlouhavě grafická část a tak podobně. Každopádně AMD má tady proti Intelu výhodu, protože zatímco Intel do svých procesorů zakomponoval něco, co se dá maximálně nazvat jako "zobrazovadlo" pro kancelář, tak v případě AMD se bude jednat o kus křemíku se zcela odlišným grafickým výkonem. AMD tak sice bude slabší po stránce té klasické procesorové části, ale bude mít výrazně navrch v oblasti grafiky.
30.7.2010 01:30:10   88.100.219.xxx 00
No jak to nazvat ve zkratkach... no prece APU coz se brzy obecne stane synonymem pro procesor s grafickym akceleratorem, takze neni treba nadale rikat "graficka cast bude mit vykon na urovni...". Ono mluvit o graficke casti a procesorove casti uz proste nejde... proto tomu AMD rika Fusion, muzes mozna tak mluvit o "grafickych schopnostech", nikoliv o castech. O castech muzes mluvit treba u Sandy Bridge http://www.brightsideofnews.com/Data/2009_7_5/Intels-Anti-AMD-Fusion-Sandy-Bridge-CPU-tapes-out/Intel_SandyBridge_CanardPC_.jpg kde je jasne, co ktera cast tranzistoru v tom kusu kremiku vlastne reprezentuje a dela. Proto jsi spravne rekl "vykon na urovni HD5500" a ne "je to HD5500" ... Fusion je nova architektura, nikoliv zkombinovany Phenom a Radeon HD5500, ackoliv vykonem se jim muzou podobat a i jinymi vlastnostmi.
29.7.2010 13:22:23   62.168.72.xxx 198
je to zaslúžené. Thermi prehrala na celej čiare a obávam sa, že ani GF104 to nezachráni. A to tu máme za dverami HD 6000
29.7.2010 13:30:10   194.108.135.xxx 154
D3VL3R napsal:
Rudá začíná vládnout
A taky to jde vidět na cenách, kdy všem kteří koukají přes skla různých barev konečně dojde, že jedině vyrovnaná konkurence přináší užitek obyčejným lidem. Samozřejmě beru svou připomínku zpět pokud vlastníte nějaké akcie firmy AMD a máte z toho zisk.
29.7.2010 13:46:33   90.177.211.xxx 111
ja mam taky radeji kdyz je situace vice vyrovnanejsi protoze sou pak flamewars mnohem peprnejsi (fun)
29.7.2010 13:51:52   62.168.37.xxx 1510
a to si mam jako koupit ten zeleny primotop aby se situace na trhu vyrovnala?
29.7.2010 13:57:15   85.207.42.xxx 1110
GF104 už není přímotop.
29.7.2010 14:03:11   194.108.135.xxx 103
Není to o tom si za každou cenu koupit špatný produkt, jen se pozastavuji nad "inteligencí" některých lidí, nejen že kupují předražený produkt, ale ještě z toho mají radost.
29.7.2010 14:10:43   80.251.248.xxx 181
A 51:49 je snad nevyrovnané? Vždyť je to podstatně vyrovnanější než před rokem
29.7.2010 17:45:17   88.100.219.xxx 01
Trzni podil "se vyrovnal" (to je ale pouze soucastny stav, do budoucna muze byt jiny) konkurence vsak v soucastnosti vyrovnana neni. 6mesicni spozdeni a nenazrane karty s nijak strhujicim vykonem, spatna vyteznost i prodejnost... to je pro Nvidii problem a ve vysledku i pro zakazniky.
29.7.2010 13:58:18   84.244.86.xxx 95
Jirka76 napsal:
a to si mam jako koupit ten zeleny primotop aby se situace na trhu vyrovnala?
Presne tak, vzdy je potreba fandit slabsimu Ted to pro zmenu bude nVidia
29.7.2010 14:03:26   90.178.104.xxx 114
Jirka76 napsal:
a to si mam jako koupit ten zeleny primotop aby se situace na trhu vyrovnala?
to jsi vážně trefil! je ale pravda ze ted by se jim fakt vyplatilo delat jen plně odemceny G104 aby aspon neco. Nechci aby NVIDIA padla, to by to dopadlo, ale stve me jejich obchodni politika. Ted si hold hošánci natloukli nos.
29.7.2010 14:20:35   194.108.135.xxx 02
Shit napsal:
GF104 už není přímotop.
A vy si snad myslíte, že 51:49 je to u kategorie která nás zajímá?
29.7.2010 14:42:51   88.146.68.xxx 145
Není se co divit, Radeony jsou kvalitní, výkonné, úsporné a levnější, Fermi je žravý a drahý propadák. Nedivím se, že se prodává více GPU ATI, když jsou mnohem lepší a ekonomicky výhodnější.
29.7.2010 15:05:48   95.103.182.xxx 819
NVIDIA má vždy generáciu grafík ktorá inovuje technologicky a potom príde generácia ktorá z tej technológie vymačká výkon a generuje NVidii zisky. Platilo to pre Geforce 256 => Geforce 2 GTS, Geforce 3 Ti = > Geforce 4 Ti atď.
29.7.2010 14:54:34   90.180.176.xxx 203
a to bylo od nvidie keců, že touhle architekturou rozdupou ATI...nějak se to pozdvižení holt nekonalo, a ted brečej nad vejdělkem...
29.7.2010 15:42:17   88.100.122.xxx 75
Nejsem si sice jistý ale NV je myslím bez dluhů. A tak všechno krásné ale nakonec... žádné převratné zisky AMD se stále nedostávají.
29.7.2010 15:09:05   90.178.187.xxx 314
29.7.2010 18:21:12   89.176.54.xxx 817
Jste nvidioti nebo fanatici? nvidioti thumb up, fanatici thumb down...
29.7.2010 21:38:30   193.179.26.xxx 60
A kdo by se divil po tom co nvidia předvedla v posledním půl roce

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky.

39 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 18.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.


TOPlist