Vistalizace 3: optimalizace systému - první část
autor: Jiří Vašek , publikováno 18.10.2007
Vistalizace 3: optimalizace systému - první část

Ti, kteří protestují proti nástupu operačního systému Windows Vista stojí obrazně na pozici někoho, kdo by na konci srpna protestoval proti příchodu... podzimu a zimy. I když to s Windows XP nevypadá nijak zle, dny tohoto operačního systému jsou už sečteny. Nemusíme být ani velkými příznivci novinky Microsoftu abychom viděli, že i ti velmi zatvrzelí odpůrci Vist, budou muset jednou složit zbraně - ostatní už v tuto dobu budou mít Visty zvládnuté a navíc přizpůsobené k obrazu svému...


Vypnutí DEP

DEP neboli NoExecute Prevention (zkráceně také NX bit) je rutina, která funguje podobně jako antivirus - neustále skenuje běžící procesy a jejich činnost. Bohužel v praxi znamená časté padání exploreru (nemyslím tím Internet Explorer ale proces starající se o zobrazování oken), a znamená mírné zpomalení systému. Je proto záhodno jej vypnout, ovšem nejde to tak jednoduše jako ve Windows XP, kde stačilo upravit záznam v souboru boot.ini.

Vistalizace 3: optimalizace systému - první část

Ve Windows Vista jednak není možné přímo upravovat přepínač při bootování (není v textovém ale binárním souboru), proto je třeba použít buď vestavěnou utilitu bcdedit.exe, nebo utilitu třetí strany, například EasyBCD nebo VistaBootPro.

Vistalizace 3: optimalizace systému - první část

Druhá překážka je nutnost administrátorského přístupu, což pokud chcete využít bcdedit.exe znamená spuštění příkazového řádku s administrátorskými právy. Toto lze vyřešit více způsoby, tedy například nalezením příkazové řádky v nabídce Start, pravým tlačítkem na ni kliknout, a vybrat Spustit jako administrátor. Vlastní vypnutí DEP už provede jen příkaz

bcdedit.exe /set {current} nx AlwaysOff

Deaktivace vzdálených přístupů

Vistalizace 3: optimalizace systému - první část

Za užitečné nastavení v otázce bezpečnosti považuji vypnutí vzdálených přístupů, jmenovitě Vzdálené pomoci, kterou můžete deaktivovat ve stejném ovládacím panelu jako Obnovení systému. Zde také můžete vypnout Vzdálenou plochu, pokud ji nepoužíváte (a nebo pokud využíváte produkt třetí strany, například některý VNC server).

Při psaní článku jsem především využíval Windows Vista nainstalované ve virtuálním stroji, proto jsou screenshoty bez Aero efektů a hardware vypadá poněkud divně, jedná se o VM Additions.

Vistalizace 3: optimalizace systému - první část

Zdroje: BlackViper.com, TweakHound, Microsoft, JSKYs, SpeedyVista.com, TweakVista.com, Google, Wikipedie a vlastní zkušenosti.



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
18.10.2007 10:38:10   83.240.46.xxx 182423
Osobně jsem jedním z těch, co jsou proti příchodu Vist. Zdá se mi trochu krátkozraké, když autor článku považuje Visty za jediný možný nástupce XP. S Vistou jsem měl tu čest a moje zkušenost je jasná - proč brát počítačovou zimu v podobě vista když člověk může mít léto v podobě XP nebo prozměnu léto v nějaké distribuci Linuxu?
18.10.2007 10:41:10   89.185.245.xxx 179131
už zase začínáte s linuxem? jestli tady začne flame, tak ho budu nucen smazat. jestli jsou Windows Vista vhodný systém nebo ne, o tom se můžeme hádat, já jsem nikde nenapsal že to je jediný možný nástupce, osobně je vidím taky hodně kriticky. ale nepochybuji o tom, že během pár let budou Visty nejrozšířenšější operační systém na desktopu. můžeme se o tom hádat, můžeme o tom vést spory, ale to je tak vše co s tím můžeme dělat.
přeji pěkný den
18.10.2007 23:03:30   83.208.2.xxx 51141
opravdu zacnete mazat flame?
Co kdybyste treba zacal svym vlastnim vyrokem ze zahlavi?
"Nemusíme být ani velkými příznivci novinky Microsoftu abychom viděli, že i ti velmi zatvrzelí odpůrci Vist, budou muset jednou složit zbraně..."
Mam si to vylozit tak, ze vsichni si vistu nainstaluji tak jako tak? Omyl...

Opravdu jste tak nevrazivy vuci unix systemum, ze nevidite v linuxu alternativu a timpadem si dovolujete takove vyroky?

*Ja jsem pred pulrokem byl stastnym uzivatelem XP.

Pozor! Nepropaguju nic, a v zadnem pripade tu nechci rozvadet win-lin valky, ale chtelo by to odpoved' autora clanku na vyse polozenou otazku =)
19.10.2007 07:48:36   89.185.245.xxx 1819
aha už jsem si toho všiml článek, který jsem poslal do redakce, měl jiný úvodník. takže už je mi jasné co způsobilo tuhle diskusi za to se omlouvám a jedním dechem říkám že moje slova to nejsou. redakce koukám nedostatečně zdůraznila vlastní korekce.
19.10.2007 18:10:31   195.98.9.xxx 1815
Myslím, že J. Vašek zbytočne polarizuje ľudí v diskusii a stavia ich apriori oproti sebe (prípadne ľudí s inými názormi už vopred zaplaší).
Od profesionálneho novinára by som očakával skôr nadhľad nad vecou a odstup od tejto problematiky. A najmä objektivitu.
Vyjadrenia v perexe článku mi pripadajú príliš bombastické. Osobne by som sa na trh veľmi neodvolával - býva niekedy úplne odlišný od predstáv manažérov.
Tú prílišnú eufóriu by mohol autor radšej nasmerovať na krásy našej prírody alebo pekných žien... )
21.10.2007 13:36:32   85.70.199.xxx 1716
jak už jsem napsal nahoře, perex není z mé ruky, článek který jsem poslal do redakce začal úplně jinak. zde je můj původní perex:

Citace:
Většina lidí odmítá Windows Vista jednoduše proto, že na jejich sestavě nebudou fungovat dostatečně rychle. Ovšem, jako každý operační systém, i poslední Windows jsou ve výchozím nastavení poměrně líné a dají se také velmi solidně poladit. Řečeno jazykem chirurgů, dnes si ukážeme jak drobné opravy, tak zásadní řezy skalpelem. První část se bude týkat součástí plochy a zabezpečení.
22.10.2007 07:04:46   213.175.34.xxx 1739
Ja myslim/doufam ze Vista je mezityp jako byly Windows ME a velmi zahy mozna uz nekdy pristi rok je nahradi desktop verze Longhornu alias Windows 8.
28.10.2007 09:40:35   195.146.96.xxx 1716
Hlavně, že víte o čem mluvíte ;)
Longhorn je kódový název Windows 2008 Server, který má stejné jádro, jako Windows Vista (NT 6.0). Jenom se na něm po vydání Visty dále pracovalo, a toto jádro s pár úpravami bude ve Vistě updatováno v SP1.
Budoucí Windows (dříve Vienna) není Windows 8, ale Windows 7, podle verze jádra (NT 7.0).
1.11.2007 10:27:18   147.228.11.xxx 1813
Longhorn je (kromě W2008S) samozřejmě kódový název i samotné Visty.
18.10.2007 12:17:24   193.85.230.xxx 2118
Taky zatím Visty moc nemusím, přeci jen xp mám ošahané a vím kam sáhnout...
Také mi zatím připadá dost věcí ve Vistě krkolomné a divné a nekteré i otravné, ale zase spousta věcí se mi líbí.
Až bude Vista víc odladěná a dotažená do konce asi to bude taky dobrý OS jako xp. Začátek xp také nebyl bez problémů.
Ale zatím jedu furt na xp, i když mám licenci na vistu...
18.10.2007 14:41:58   89.29.11.xxx 1920
Musim souhlasit s prohlasenim ze vista bude dobry os jakmile bude odladena . Mel jsem cest cekat na reset notebooku s 512MB ram a vistama (nejaky acer) a 15 minut jsem nemel co delat. Tohle je jedna z vlastnosti pro kterou bych tento system zatim zatratil.
21.10.2007 13:10:44   84.42.138.xxx 1815
Mam presne opacnou zkusenost, zahadne kamaradce beha vista s 512MB ram na Aceru lepe nez na mem C2D s 1GB - je jiste, ze prispiva i styl pouzivani. Nicmene i tak ji to nabiha vcelku dost rychle a svizne.

Jinak pro ostatni spekulanty o zravosti Visty, pokud vynechame nadstandard Aera, tak po souctu "velikosti" vsech systemovych procesu v pameti sem se dostal na CCA 170 - 180 MB. Svete div se, je to stejne jako u XP. Pokud vam vista bude tvrdit neco o 50% uzite pameti, neverte ji..jde jen o alokovanou pamet pro ovladace graficke karty, kterou system uvolni kdyz je ji treba jinde. To lze lehce odzkouset tim zakazanym "deframentatorem pameti", ktery zacne tak moc hrabat do pameti a ubirat ji systemu, az donuti vistu vratit pamet grafiky. Najednou Vista ukaze 27% zabrane pameti (muj system ma 1GB) ;-)
18.10.2007 10:43:20   194.213.54.xxx 2037
1. soudny clvoek SW firewall nepotrebuje
2. Jak v aerusu

btw v opere je pridavani komentere fakt lohado, vubec nevim co pisu
18.10.2007 12:20:30   81.90.170.xxx 1725
jelikož po cestě do netu v naší wifi síti žádný fw neni tak sw firewall na svém počítači vidím jako nutnost. zvláště když mám veřejnou ip. naopak jsem ochoten se obejít bez antiviru.
18.10.2007 12:44:08   89.185.245.xxx 3320
ano, soudný člověk SW firewall nepotřebuje a spoléhá na to, že ho ochrání duch svatý...
18.10.2007 16:18:21   80.83.74.xxx 1816
To souhlas, nastesti aspon odpovidani je bez problemu.
Nemyslim ze to je takovy problem pro tu Operu odladit...
18.10.2007 10:44:15   194.213.54.xxx 1839
2. Jak v aeru vypnu efekty zmizeni a objeveni okna? Ty me neskutecne serou, ale aero samo o sobe je vpohode.
18.10.2007 11:32:26   89.185.245.xxx 1917
myslím že stačí vypnout efekt minimalizace a maximalizace, bude to v druhé části článku cca za týden.
18.10.2007 15:27:32   194.213.54.xxx 1817
Hmm me se to bohuzel tvari jakoby to bylo asi jen pro neaero aplikace - proste v aeru zadny efekt. Mam 64, tak to mozna bude bug v nich?!?!?!
18.10.2007 18:54:39   85.207.247.xxx 1717
http://www.speedyvista.com/tweaks/Speed_up_Aero_by_Disabling_Minimize_Maximize_Animations.html ze by?
18.10.2007 18:54:02   85.207.247.xxx 1717
Hmm tak jeslti myslis v system>vykon, tak taky bez sance
19.10.2007 16:49:49   85.207.247.xxx 1816
Pravda, ale jak vypnu treba i animace nabidek, tak se to cele rozvrkoci do klasickeho vzhledu.
18.10.2007 12:51:09   193.179.187.xxx 1816
zatim to tu vypada na rozumnou diskusi, takze se zkusim zeptat na zkusenosti s Vista 64bit - jsou pro ni drivery? mam ocekavat nejake netradicni problemy? (potrebuji minimalne 4 GB RAM, spis vic...)
18.10.2007 12:52:39   89.185.245.xxx 1916
zatím to není ideální, ale ani žádná tragédie, doporučil bych před upgradem zkontrolovat, zda existují ovladače pro váš hardware, do budoucna bych strach rozhodně neměl.
19.10.2007 05:11:34   62.84.155.xxx 1917
Jak pise pan Vasek ovladace uz sou temer bez problemu na vse ale jistota je jistota.Radsi to skoukni u vyrobce.(prace na par minut)
Ja pouzivam Vistu x64 neakej ten patek a zatim veci co potrebuju jedou stejne nebo casto i o dost lip nez v XP64 ktere sem pouzival driv...
18.10.2007 12:52:57   193.86.3.xxx 1816
ja jsem se jeste neodhodlal to nasadit ve firme a kdyz neco funguje proc to menit kdyz novy system z pohledu pracovniho neprinasi nic uzitecneho. jak se ale vista chova se staryma GPO v domene? ma nekdo takove zkusenosti?
20.10.2007 15:21:59   147.229.194.xxx 1816
No pro spravnou funkci je potreba mit Windows Server 2003 R2 + pripadne SP2.
R2 prinasi nove moznosti pro spravu Windows Vista. Prakticky jen vim ze bez R2 jiste problemy s G
18.10.2007 13:23:19   83.208.108.xxx 3419
Ahoj,
tak myty :-) obavam se, ze tyto myty spis produkuje autor clanku.
Napr. by mne zajimalo, jak DEP zpomaluje system? DEP je bit, ktery je nastaven v strankovaci tabulce a je hardwarove (bez ztraty vykonu) kontrolovan (pri nacteni dane stranky pro ucely vykonani kodu). Zpomale to tedy neni zadne je to pouze ochrana proti utokum na bazi buffer overflow.
Jestli diky tomuto bitu pada explorer, je neco spatneho ve state danskem (napr. je omlouvam se prasacky napsan, popr. spise bych cekal problem v nekterem pluginu ci vyuzivanem kodeku). Pak se vyplati NX vypnout pouze pro dany problemovy program, nebo jeste lepe dany program/plugin/kodek nepouzivat, nebot tim vytvari diru do systemu.
Rozhodne to ale neni zadna rutina na pozadi ci neco jako antivir.
http://en.wikipedia.org/wiki/NX_bit

2) Prefetch a windows XP. Vzhledem k tomu, ze winxp nemaji prioritni IO, tak pri startu ystemu sice nacitaji knihovny z adresare prefetch s nejnizsi prioritou, ale stejne tim znemoznuji pristup ostatnim programum na disk. Takze obcasne promazani slozky prefetch sice zpomali nacitani jendotlivych programu (v radu desetin sekund, coz uzivatel nepozna), ale zrychli start v radu sekund (coz stve). Takze nevim, proc by se nemela slozka cistit. (Jak to je ve Vistach nevim, ale princip se nemuze o tolik lisit).

Matyas

PS: Opravte si pridavani komentaru ve firefoxu, formular je nahore, zobrazen i kdyz nema, a nefunguje
18.10.2007 14:03:06   88.102.5.xxx 1916
ad prefetch
v případě, kdy jde o počítač, který je pracovní, tak tuhle funkčnost chápu. každý den si pustím třebas outlook, word, účetní program, photoshop - prostě dělám každý den podobné věci. ale co domácí počítač, kde dělám každý den něco jiného? jednou koukám na filmy, jindy hraju jednu hru, jindy zas druhou, další den lozím po internetu - jak má prefetch poznat, co zrovna hodlám dělat? není v tomhle případě lepší tuhle funkčnost opravdu vypnout a počkat si na spuštění aplikací o chvíli déle? nevím, ptám se, tak mě poučte a nekamenujte :-)
18.10.2007 14:34:05   80.188.23.xxx 1817
Někde jsem četl, že ve Vistách by měl být Prefetch "inteligentní" a ukládat si informace o používání aplikací během delšího časového úseku, třeba týdne. Měl by tedy dle dne v týdnu odhadovat co budu ten den (možná i hodinu) používat. Taky si nejsem jist jestli není sledováno pořadí používání aplikací po loginu...
19.10.2007 16:07:18   62.77.86.xxx 1816
No urcite spomaleni nastat muze, neb aktivni DEP soucasne aktivuje PAE (coz ale clanek nezminuje), ktere je stejne potreba pro plnou adresovatelnost 4GB RAM. Takze teoreticky smysl to ma jen u systemu s mene RAM, ovsem vliv na vykon je maly.
21.10.2007 13:01:48   84.42.138.xxx 1818
No ackoliv mate hodne podpory v rade ctenaru jak je videt z hodnoceni vaseho prizpevku ... i tak si myslim, ze ste uzasne zmatlal cely princip veci. NX bit je jak jste uvedl hardwarove "udelatko", ktere umozni bezici proces oznacit za nezadouci a hardwarove ho sestrelit. ALE, kdopak nam ten bit nastavi, co? Ten se vezme jako sam od sebe? OS nebo treba antivir tenhle bit musi nastavit a nastavuji ho vetsinou na zaklade sveho sledovani systemu. Aneb, software najde, procesor zabije. .... Dava vam to takhle vetsi smysl? Ackoliv taky si nejsem jistej, ze by vypnuti DEP nejako zasadne urychlilo Vistu.
18.10.2007 13:41:38   83.208.108.xxx 1817
Nefunkcni pridani komentaru bylo na me strane (vypnuty JS) tak se omlouvam - a davam jinou pripominku: Formular na pridavani komentaru by mel byt bez JS vypnuty a okaz pridej komentar by mel o nutnosti JS alespon informovat.
Matyas
18.10.2007 14:43:51   147.32.122.xxx 1717
dobrý den, mohu vedet kam se ztratil druhy dil vistalizace?
18.10.2007 15:06:16   160.217.221.xxx 1816
za druhý díl považuji článek o virtuálních strojích, jen to tam nebylo nakonec explicitně napsáno. za mystifikaci se omlouvám
18.10.2007 14:56:41   194.145.181.xxx 1817
Nevíte, jak ve Vistách měnit velikosti složek postupně?
Kolečkem myši se mi velikost měnila po pixelech od velké po maličkou.
Najednou z ničeho nic už jen skokově, a když jsou malé, tak se to přepne na jiné zobrazení (detaily s popisy)...
Tohle nastavení mi chybí, nevím kde to zase zapnout.

Také si složky neustále nepamatují rozmístění.
Když si je "rozhážu" podle svého, tak se pak stejně zase seřadí podle abecedy.
Nastevení "Použít pro všechny složky" v tomhle nefunguje...

Prosím poraďte
21.10.2007 13:18:51   84.42.138.xxx 1716
Pokud tomu rozumim dobre, jste jen trosku zmateny co se tyka "poradi" s jakym je prepinano mezi styly zobrazeni v Exploreru.
nejdrive sou "dlazdice", pak "podrobnosti", pak "seznam" a pak je volne zobrazeni nahledu od malych ikon po nejvetsi ikony. Matouci je to v tom, ze treba dlazdice vypadaji vetsi nez seznam a podrobnosti, ale nejvetsi ikony jsou presne na opacnem konci pomyslneho posuvniku. Viz tlacitko "zobrazit" v exploreru.

Ale jinak zvetsovani a zmensovani by melo fungovat vsude (i na plose) klasicky, CTRL + Skrolovaci tlacitko. .. pokud sem nepochopil spravne, nebo vam ani tento postup nefunguje, tak se omlouvam
18.10.2007 16:20:13   84.47.84.xxx 1817
Mam Vistu X64 Home Premium a mam problem s DHCP.Mam internet od telecomu ADSL s modemom Glitel ktory automaticky generuje IPadresy takze staticky dana adresu funguje do vypnutia pc.Glitel modem ma 100mbit Sietovy kabel ktory mam zapojeny do switchu(niaky smejd switch ale funguje) a odtial ide internet do dvoch pocitacov.Jeden ma Vistu X64 a druhy XP Home.Ja ked zapnem PC tak Vista automaticky nerozpozna pripojenie internetovej ip adresy ktoru pridelil modem.Mam nastavene vo Viste DHCP ale nic nepomaha.Zakazdym musim dat Opravenie sietoveho pripojenia a to niekedy dva krat.Prvy krat ked nenajde a druhy krat uz s restartom ADSL modemu, vtedy uz najde.Ale len ked dam opravit pripojenie.Automaticky my to nikdy nenajde.Win XP Home funguje normalne internet hned ako zapnem PC.Poradte prosim co mam spravit.Uz my to lezie na nervy.Vsetky service packy uz mam stiahnute a nic.Dakujem
18.10.2007 21:02:55   89.185.245.xxx 1815
nastavil bych v tom routeru static IP adresy a je klid. implementace sítě ve Windows Vista je na můj vkus hodně rozbitá, osobně mám na jednom PC taky ADSL které rádo padá, a pokud jde DNS požadavek v momentě kdy se ADSL rozpadá, tak jednoduše přestane daná adresa fungovat, a to i po náběhu ADSL, je nutno ručně flushnout DNS cache, nemilé.
20.10.2007 11:44:49   90.176.40.xxx 1716
Tohle není chyba Vist, ale obecná vlastnost DNS protokolu. Řešení pro XP je zde: http://www.updatexp.com/dns-windows-xp.html ve Vistách bude třeba obdobné.
19.10.2007 00:09:27   195.47.84.xxx 1917
KB928233

Divím se, že tuhle parodii na OS ještě nekdo bere vážně ;-)

Pro autora: proč rezignovat na DHCP? To jste nikdy nespravoval větší síť? S DHCP mám všechno xkrát přehlednější...
19.10.2007 07:50:08   89.185.245.xxx 1717
ale ano, spravoval, ve firmě nám to funguje takhle perfektně, i s Windows Vista. ale pokud někdo má router a dva počítače se stálou konfigurací, nevidím důvod proč to řešit přes DHCP.
18.10.2007 18:02:07   213.155.227.xxx 2119
Pracuji na pocitaci Intel Core Duo s 2GB RAM.

A neskutecne me stve swapovani ve Windows XP.
Staci spustit nekolik programu (naalokovana pamet zhruba 700MB), zajit si na pul hodky na obed a pri navratu se nestacite divit, napr. kliknete na okno aplikace, ktera byla na pozadi ci delsi dobu nepouzivana => neskutecne swapovani a hrabani na disk (ano DMA mam zapnute) nemluve o rannim prichodu, kdyz pocitac bezel pres noc.

Naprosto trisni je kopirovani vetsiho mnozstvi dat => reakce systemu jsou mizerne i kdyz aplikace ma nahrane v pameti.

Doresili uz toto ve Windows Vista?
18.10.2007 22:52:58   83.208.2.xxx 1818
todle mi spis prijde jako problem s radicem disku (at uz hardwarovy, nebo s ovladacema, ci s obrovskym prostorem pro disk cache)...
Nehlede na to, ze produkty od Microsoftu nemusim - toto je vylozena blbost.
19.10.2007 00:16:50   62.245.120.xxx 2524
Omyl. Tohle chovani je uplne normalni a je to jedna z vlastnosti WinXP - swapovat, swapovat a swapovat co se da. Nejlepsi je poridit si alespon 2GB pameti a swapovani vypnout uplne. Mne to vzdycky pomohlo, akorat je lepsi si mnozstvi zabrane pameti hlidat, idealne nejakym programem, co vcas varuje.
1.11.2007 10:36:50   147.228.11.xxx 1414
Souhlasím, byť se často uvádí, že vypnutí swapu může způsobovat problémy, s dostatkem RAM to XP skutečně pomohlo.

Ve Vistě, zdá se, je tento problém již vyřešen. Vista si ale pro změnu bere dost paměti třeba na diskovou cache, nebo, je-li aktivováno Aero, tak pro grafickou kartu ;-)
19.10.2007 17:30:35   217.117.219.xxx 1816
ano, pamet 4 gb a vypnute swapovani
21.10.2007 13:28:24   84.42.138.xxx 1616
Ackoliv mam vistu docela dlouho a neco sem o ni i publikoval, na tohle nemam presne technickou odpoved... ale odpovim z vlastni zkusenosti, swapovani je na tom tady daleko lepe, nemivam problemy s tim, ze by si Vista vzpomnela se swapovanim vzdy ve chvili kdy zrovna potrebuju zacit neco delat tak jak to delaji XP. Spise se mi parkrat objevil trosku jiny "fenomen" - treba po dvouhodinove praci, asi jiz nebylo kam odkladat a system si potreboval zahrabat na disku, coz me dokazalo na chvilku zbavit kontroly - nicmene vypnul sem docasne indexovani disku a tohle chovani prestalo, cili si nejsem jisty co presne se na disku delo, ale obvinuju spise index. Muj system je po osmi mesicich, ale taky znacne rozvrtan a upraven (mnozstvim mych nastaveni a osmi mesici updatu)
18.10.2007 18:41:14   15.195.185.xxx 1915
pre tych, ktorym tento clanok nic nepriniesol, doporucujem nasledovne stranky:

http://blogs.technet.com/technetczsk/pages/Windows-Vista-internals-c z.aspx

http://blogs.technet.com/technetczsk/pages/Windows-Vista-interna ls-cast-2.aspx
21.10.2007 15:19:34   84.42.138.xxx 2017
Myslim, ze v clanku doslo k mystifikaci co se obnovy systemu tyka...ale nelze se tomu divit, protoze tuto funkci 80% uzivatelu visty nikdy nevidela. Pokud se vam opravdu vzprici nejaky ovladac a pri startu PC opravdu dochazi k nejakym nekalostem jako jsou restarty a podobne, samozrejme je moznost udelat "obnoveni systemu", ktere zname ze systemu XP. Ale existuje i schopnost visty prejit do opravneho modu - toto neni "stav nouze" - jde o diagnosticky mod, ve kterem se vista snazi rozkodovat co se tedy pri bootovani nacita a kde se co zasekne, diagnoza trva par minut a system je pak schopny rict proc bootovani selhalo, ktera fuj vec za to muze a dalsi podrobnosti technickeho razu.... a samozrejme nabidne moznost dany ovladac vyradit ze zavadeni.

TEDY uz nezijeme v dobe XP, kdy se delaly jen tupe zalohy a kdyz neco neslo zalohy se vyvolaly zpet... ale protoze se tato funkce opravdu u visty objevuje jen kdyz sou vzane problemy se spoustenim, neni divu, ze se o ni nevi ...tim predestiram, ze takovych problemu je opravdu malo ...

jo a btw, spatne ovladace uz nam vicemene system za behu nesestreli. bezi uz nize nez jadro (pokud neni opravdu vazny duvod aby to bylo jinak).. Vista je po vzoru unixu umi sestrelit a jet dal
21.10.2007 22:31:33   89.185.245.xxx 1817
díky za upřesnění, chystám podrobnější článek o zálohování ve Windows Vista.

co se týče ovladače, bohužel se mi povedlo při instalaci jednoho notebooku "aktualizovat" ovladač grafické karty (přes windowsupdate), a pak každý náběh GUI skončil v BSODu, proto tanhle příklad, obnovení systému to zachránilo.
22.10.2007 14:57:42   84.42.138.xxx 1715
Presne si nepamatuju za jakych podminek se dany mod nabidne, na svem pocitaci sem od doby vydani visty takovy problem nemel .. ale urcite to neni problem zjistit.

BSOD uz sem taky videl ackoliv vcelku dosti legalne, ve chvili kdy mi zakladni deska pusobila chyby v ram (proste urcitej nekonzistentni stav)...ale verim, ze se s ovladaci pro grafiku mohli objevit nejake problemy. Konkretne GeForce (generace 7 a , udajne se stavalo, ze se ovladace trosku "smichali", protoze pro nVidi jich existuje hned nekolik druhu - original MS, forceWare s nebo bez WHQL, nvidia WDM drivery...
22.10.2007 16:24:04   89.185.245.xxx 1618
přesně tohle myslím byl ten případ - ovladače měl notebook již předinstalované od výrobce (Acer) a WU mi nabídlo aktualizovaný ovladač zřejmě od MS - při jeho instalaci BSOD a pomohlo jen System Restore. jasně, je to výjimečný problém, ale může se stát, a pak se tohle hodí.
24.10.2007 09:08:52   217.112.165.xxx 2921
Zkusím popsat trochu amatérsky dvě zkušenosti s WVista. Nejsem žádný expert, pracuji ve firmě, kde se používá nějakých 300 PC k rendrování (jednotlivě na různých místech za účelem zpracovávání interiérů). Protože máme svůj spec. soft, je jasné, že jsem byl s kolegou nucen se zajímat, jak bude chodit ve WV .. Spousta lidí nám volala, že mají nový PC a tam že jsou automaticky WV. I když náš program naštěstí fungoval s jistýmy problémy, ostatní softíky takové štěstí neměly. Popíšu problémy s naším softem - některé podprográmky (pluginy) totálně WV nezvládala. Při renderování větší scény dokonce WV hlásily nedostatek systémových prostředků a následovala bílá obrazovka, která různě blikala a přepínala. Nakonec nás Visty požádaly o 1,5 Gb updatu z internetu .. Celé Visty se covají dost gumově a zpomaleně, některé programy nemají části menu, nebo ikony, zabezpečení je otravné tím, že se na všecko musí dotazovat a musí se odklikávat stále OK, místo aby tam bylo ono pověstné okýnko - "příště se nedotazovat" .. IE7 jede gumově až neskutečně. Naše sestava má 2.6 Core2Duo, 2Gb RAM a když jsem zjistil, že Visty si vezmou po spuštění 1 gb paměti, tak to je síla .. (XP po 4-letém provozu, zaneřáděné, si bere 350Mb) Takže náš verdikt zněl, aby všichni uživatelé instalovali takzvaný "downgrade" - XP Professional. Problém je ovšem v tom, že většina nových notebooků a PC komponent počítá výhradně s Vistami (nebo je to oblíbený trik prodejců s hardwarem) a tak uživatelé jsou nuceni k tomu, aby používali nevyladěný systém, který podle mého názoru měli zatím dostat tak akorát betatesteři .. Pokud jste obyčejní uživatelé, co si sem tam pustíte film, nebo music, dáte nějakou tu hru a napíšete něco v texťáku, pak se to dá zkousnout, ale pokud máte jistý software na 300 a více PC, včetně zahraničních uživatelů a kdy víte, že soft jede bez problémů v XP a ve Vistách má problémy, pak to znamená buď bojkotovat Visty, což je stejně na houby, nebo platit programátora, aby všechno předělával a to jsou nemalé peníze. Jak je možné, že vůbec o tomto pánové z Microsoftu neuvažují? Proč pouští něco, co nemá plnou kompatibilitu se starším systémem? Proč jsou nároky Vist tak vysoké? Visty degradují jakýkoliv nadupaný PC na úroveň toho nejposlednějšího chcípáka.. Popíšu druhý, docela pikantní případ - kvůli vysokým hardwarovým nárokům, které vyžaduje renderování dost velkých scén (celá studia, cca 3-4 miliony polygonů v základu) jsme s kolegou jeli odzkoušet jednu docela nadupanou sestavu. 4 Gb RAM, 2 x Xeon core2duo na 2,4 Mhz, 300 Gb HDD. Tato sestava vyžadovala buď XP 64 bitové, nebo WVista 64 bitové. Začali jsme XP. Jsou výhradně anglické, ale když si zvaknete na občasnou zkomolenou diakritiku, pak jiné chyby nenajdete. Veškeré 32 bitové programy běží jak hodinky, včetně našeho softu. Rendry jely na výbornou, pobavila mne vlastnost obou dvouprocesorů - pokud se renderovalo na jeden procesor, tak každý ze čtyř procesorů renderoval chvilku, jako by se softwarově chladil :o) Docela vychytané. Při renderování scény, s volbou podpory všech procesorů, byl nástup velmi dobrý, vše jelo jak hodinky, procesory a XP 64-ky pracovaly bez výhrad. Pak jsme nainstalovali WVista 64 bitové. Tam je čeština skvělá, ovšem má opět se projevila "nenažranost" této platformy. Sice už se nechovala tak gumově, ale některé aplikace nespustila, jiné spustila s chybama. Náš softík dopadl stejně jak na prvním PC s Core2duo - Malé scény ok, ale větší scény okamžitě rozhodily Visty, opět hlásily nedostatek systémových prostředků, což nás opravdu v případě této sestavy dost pobavilo. Jako koruny na závěr tomu dodala hláška WVista - že potřebuje stáhnout update cca 3Gb ... :o) Tím prozatím Visty u nás skončily, zkusíme to snad v létě, možná Microsoft vydá zatím dalších několik "opravených" verzí a třeba to pojede lépe. Nutno dodat, že v minulosti jsme něco podobného zažily s XP. Přešli jsme na ně až po roce a půl, co byly na trhu a byly jakž takž odladěné. Visty nemusí být špatné tak za rok. Nyní opravdu nevyhovují, jsou nedodělané a megalomansky nastavené na žraní hardwarových prostředků. Jistě se ptáte, proč teda nemáme Linux, nebo Mac systém, když nejsme spokojeni, jenže soft jede výhradně pod Woknama a navíc - když máte na povel několik set lidí, kteří, jsou na Wokna zvyklí, navíc takoví uživatelé, kterým změníte ikonu v programu a už řvou, že pořád vymýšlíme nové věci, pak je těžké udržet v chodu celou firemní "mašinerii" tak, aby jakž takž fungovala, ovšem pánové z Microsoftu nám to rozhodně neusnad...
24.10.2007 09:13:55   217.112.165.xxx 1715
Omlouvám se za pravopisné překlepy, bohužel příspěvek nejde zpětně opravit ..
24.10.2007 10:48:51   88.103.123.xxx 1715
preklepy neres.. pod to cos napsal se klidne podepisu, ale k tomu pridam jeste moji zkusenost - windows 2000 rulez
26.10.2007 10:24:11   85.71.155.xxx 1815
souhlas ve vsech bodech mam na starosti nekolik stovek PC v jedne velke firme a opravdu si nedokazu predstavit ze bych nekomu dal PC nebo Notebook s WV .. to by si mne musel asi na 14 dni pronajmout na skoleni a konfiguraci .. jo a jeste jedna vec nejen Microsoft s WV ale take pitomecci z HP s jejich notebooky Pavilion pro ktere nejsou a nebudou ovladace pro WinXP jsou pekni vychcanci oni vam totiz ani nereknou kdyz si ten book kupujete ze tam XP sice nainstalujete ale uz vam nepojede ctecka otisku, webkamera atd.. protoze nebudou publikovat ovladace, ktere maji! neco tu smrdi okolo Vist .)
1.11.2007 11:10:45   147.228.11.xxx 1814
Tak programátora jste si v první řadě měli řádně zaplatit, když psal Vaše aplikace pro XP. Korektně napsaná aplikace bude totiž fungovat i ve Vistě - pokud se ovšem nejedná o nízkoúrovňovou záležitost jako třeba ovladač, firewall apod. Na renderovacím software, ale rozhodně není nic nízkoúrovňového.

Zabezpečení UAC se dá samozřejmě vypnout, takže Vás Vista nebude již dále otravovat tím potvrzováním.

Dále mi připadne úplně zřejmé, že nový systém bude mít vyšší HW nároky než systém o pět let starší. Zkuste si pustit XP na 486ce, CPU bude zatížené na 80-90 % - odsuzovat kvůli tomuto XP by byl naprostý nesmyl. Kromě toho se ve Vistě dá povypínat spousta žroutů paměti (postranním panelem počínaje, Aerem konče, viz článek).

No a nakonec poznámka k občasně zkomolené diakritice v anglických XP x64 - zřejmě máte jako výchozí jazyk pro programy nepodporující Unicode nastavenu angličtinu. Toto se dá změnit v ovládacím panelu "Místní a jazykové nastavení" na záložce "Upřesnit" (v anglických XP to bude pojmenováno samozřejmě anglicky).
2.11.2007 11:01:22   217.112.165.xxx 1415
Tak v první řadě - programátor zaplacen byl a věci, co fungují pod XP, tak jedou i zpětně pod Win98, Win2000, jedou i pod XP64, ale představte si, že jak na potvoru nejedou pořádně pod Wistama .. Není to taky o tom, že Wisty by si spíš měly zamést před vlastním prahem? Zabezpečení UAC - asi jsme velcí amatéři a tak je možné, že přes usilovné hledání se nám nepodařilo tuto funkci najít, natož vypnout .. Ale jak říkám, jsme jen obyč. amatéři. HW nároky - chcete mi tvrdit, že na dvou dvoujádrových xenonech se 4GB paměti to bude hlásit nedostatek systémových prostředků, protože je to "starý hardware?" Cením si Vašeho názoru, ale pak mi teda popište "kvalitní hardware " pro Wisty tak, aby teda slušně jely .. Vypnutí funkcí je sice fajn, ale neřeší to problém v jádru věci. Ohledně poznámky XP x64 a podobně a rýpnutí ohledně klávesnice - upřímně - klávesnice je ok, jsem prostě jen takový analfabet, co opravdu píše XP x64 :o)) Spokojen?
4.11.2007 17:38:45   147.228.209.xxx 1612
Vypnutí UAC: Ovládací panely -> Uživatelské účty -> Zapnout nebo vypnout nástroj Řízení uživatelských účtů. Asi jste až tak usilovně nehledali.

Absolutní většina komerčních aplikací, které byly napsány pro XP, ve Vistě funguje. Váš programátor zaplacen byl, ale ve Vistě aplikace nefunguje. Tak kde se stala chyba? Možná jste zaplatili špatného programátora, ale to je Vaše věc a byly to Vaše peníze. Vždyť je tak snadné odfláknutou práci svést na nový OS ;-)

Vistu používám již několik měsíců a podle vlastních zkušeností stačí pro běžnou práci Core 2 Duo + 2 GB (nebo lépe 4 GB) RAM. Pokud máte takové nároky, že Vám to nestačí, kupte 8 GB RAM. Já ale pořád nevím, proč je pro Vás tak složité pochopit, že nový OS má větší HW nároky. Za rok dva bude zase o něco výkonnější HW.

Poznámku o klávesnici jsem nepochopil. Nepsal jsem nic o klávesnici ale o výchozím kódování pro aplikace, které nepodporují Unicode - jako výchozí kódování pro takové aplikace je totiž v XP x64 nastaveno cp1252 a vy potřebujete cp1250.

4.11.2007 17:48:08   147.228.209.xxx 1413
Add ta klávesnice - teď teprve jsem si všiml toho posledního příspěvku mimo vlákno. Takže to je už, koukám, jasné.
2.11.2007 11:37:38   217.112.165.xxx 1315
Omlouvám se Kawimu za poslední věc ohledně klávesnice - vychází to z nepochopení. Už je mi jasné, že se jedná o nastavení diakritiky v v XP64. Za ostatním si ale zatím stojím. Předpokládám však, že za půl roku budou Wisty vypadat mnohem lépe ... Doufám.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

412 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 182.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.