Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
autor: Souček Jiří , publikováno 2.8.2005

V prvním díle našeho seriálu jste se mohli dočíst o historii 3Dfx včetně informací, které se dosud na českém webu neobjevily. Dnešní díl se bude skládat ze dvou základních částí - v první se pokusím navázat na první článek a proberu výrobce, kteří měli s 3Dfx něco společného. Druhá část článku bude z jiného soudku - bude určitým souhrnem méně známých firem, které navrhly různá nekonvenční řešení, ale dnes jsou již zapomenuty.


...byla založena roku 1993, ale první karta s 3D podporou přišla až téměř o 3 roky později. Byla jí známá a téměř legendární Verite 1000

Verite 1000

Verite 1000 se velice rychle proslavila hned z několika důvodů. Byla jednou z prvních karet, kvůli které stálo za to uvažovat od 3D akceleraci vážně. Posměšné označení "3D decelerátor", původně mířené proti pomalé S3 Virge, ATi Rage I a podobně nevýkonným kartám té doby, se stalo minulostí a konečně existovalo řešení, které bylo založené na slušném hardwarovém základu a slušné softwarové podpoře.

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
Canopus Total 3D - Rendition Verite 1000

Možná znáte Verite jako první kartu, která umožňovala hardwarovou akceleraci Quake I. Netrvalo dlouho a veškerá sláva byla zastíněna. Ke slovu se dostalo 3Dfx s Voodoo a prvenství-neprvenství - Voodoo byla minimálně 2-5x rychlejší a to pro mnohé znamenalo víc.

Éra Verite tím ale neskončila, byl to i nadále slušný 3D akcelerátor. Jednou z částí jeho receptu na výkon byl architektura čipu. Ten se skládal z 3D pipeline a RISCového procesoru, který mohl být využit jako triangle-setup engine, čímž se značně odlehčilo systémové sběrnici a také slabším procesorům. Druhé plus byla kompatibilita s projektem Talisman (tohle je ta druhá z karet, které jako jediné splňovaly požadavky potřebné pro nikdy nezrealizovaný projekt společnosti Microsoft).

Čip měli slabší stránky. VGA režim, který byl pomalý, až neuvěřitelně pomalý. Hraní některých neakcelerovaných her bylo prakticky nemožné a mnozí uživatelé za to Rendition dodnes upřímně nenávidí.

Verite 2000 series

Začátkem roku 1998 Rendition přitáhla pozornost podruhé. Novým kandidátem byla série Verite 2000 (konkrétně šlo o verze 2100 a 2200, které se lišily jen taktovací frekvencí a RAMDACem). Technologicky na tom byly tyto čipy velice dobře, ani výkonnostně nebyly špatné (60-110% výkonu první Voodoo), ale už na ně bylo trochu pozdě - na trhu byla nVidia RIVA 128, která měla vyšší výkon a poměrně slušnou cenu a i když nabízela Rendition lepší technologie a kvalitu obrazu, příliš se neprosadila. Snad jedině do starších sestav se slabými procesory, pro které byla z levnějších karet jedním z nejlepších možných kandidátů (opět kvalitní implementace triangle-setup enginu).

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
ManLi Verite 2200 4MB AGP

  • 55 MPxl/s (55MHz)
  • working 2 million triangles per second 
  • true per-pixel perspective correction 
  • sub-pixel/sub-texel positioning accuracy 
  • flat and gouraud shading 
  • z -buffering 
  • edge anti-aliasing 
  • texture mapping support 
  • mip-mapping 
  • bi -linear and tri-linear filtering 
  • texture animation 
  • morphing and other special effects 
  • complete set of blending functions (including alpha blending, fog, chroma-keying). 
  • support Vesa 2.0 
  • support API Redline or Speedy3D (its), OpenGL, Direct3D 

Sérii Verite 2000 zpestřily i dvě kuriozity - tou první byla karta Hercules Conspiracy, Verite 2200 doplněná geometry/lighting procesorem Fujitsu FGX-1. Karta měla být určena opět pro slabší sestavy, kde by ulehčila procesoru hlavně v OpenGL hrách, které by čipu (= předchůdce TnL) dokázaly využít okamžitě.

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
Hercules Conspiracy - Verite 2x00 s "TnL"

Druhá byla výtvorem firmy Jazz Multimedia a jmenovala se Outlaw 3D Bonnie and Clyde. Karta nesla dva konektory: AGP i PCI, z každé strany PCB jeden. Uživatel si mohl podle potřeby vybrat, případně koupit kartu do starší sestavy s tím, že po upgradu desky ji použije AGP slot.

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
Jazz Multimedia - Outlaw 3D Bonnie and Clyde

Verite 3300 a 4400

Roku 1999 byla Rendition odkoupena společností Micron, která se ale dostala do zoufalé finanční situace, a tak nebyla schopna již hotovou Verite 3300 vydat. Ohledně specifikací toho není příliš známo, snad jen, že čip měl podporovat duální výstup. 3300 byla tedy vynechána a na rok 2000 se chystala Verite 4400, která měla obsahovat 12MB EDRAM paměť umístěnou přímo v jádře. Jak konkrétně měla být využívána a jakými dalšími technologiemi měl tento čip disponovat však není známo.

Na závěr bych se čtenářům chtěl omluvit za nižší kvalitu některých obrázků, ale protože se často jedná o karty, které nikdy nebyly vydány, případně se nijak nerozšířily, jde obvykle o jediné fotky, které lze vůbec najít.

Speciální poděkování bych chtěl věnovat následujícím osobám a webům, bez nichž by tento článek nevznikl, případně neměl stávající rozsah (bez určitého pořadí):

Vykupitel
Jindra Semenec
Gary Donovan (http://www.thedodgegarage.com/)
ghost
Swarm
-HoNY-
http://www.ixbt.com/
a mnoha asijským webům, jejichž názvy neumím ani přečíst



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
2.8.2005 03:54:19   213.194.242.xxx 1214
dalsi skvelej ale smutnej clanek.....fakt skvelej clanek a strasne ctivej!

to pak clovek zjistuje kolik spolecnosti melo tolik super napadu...a bohuzel krachly....to by to dnes asi byla o dost zajimavejsi situace...a to znamena vetsi konkurenci....a to znamena mozna i nizsi ceny.....skoda ze vecina z nich odesla do vecnych lovist hlavne 3dfxky:o((
2.8.2005 11:02:13   194.228.201.xxx 1314
Ale uz me to nebavi cist, ne ze by to nebylo zajmave nebo spatne napsane.....ale vraci se vzpominky na 3dfx a Voodoo a vubec na ty casy!
3dfx je strasna skoda a moc me mrzi ze tu dobu neustaly!!Budou mi chybet!!Voodoo 4ever!!
2.8.2005 12:00:29   62.209.200.xxx 1411
Bajecnej clanek. Clovek si uvedomi co vsechno bylo. Z dnesniho pohledu je vyvoj HW docela nuda. Si vzpominam na dobu, kdy jsem testoval doma S3 Savage 2000 s vyvojovou verzi driveru, potom presel na nVidiacky GeForce2 a byl zklamanej jak mi klesl vykon ve vetsine 3D aplikaci.
2.8.2005 12:08:41   193.179.148.xxx 1214
ale docela by mě zajímalo jestli bude příštích článcích zahrnuta firma Diamond,nebo S3
Děkuju.. super článek
2.8.2005 12:56:41   82.113.54.xxx 1412
S3 bude :-)
2.8.2005 21:15:11   83.208.149.xxx 1314
A nVIDIA a ATI? Docela by me zajimalo jak si vedl tyto firmy kdyz prezil do dnes!
4.8.2005 01:05:49   82.113.54.xxx 1313
budou, taky budou :-)
2.8.2005 12:19:29   84.242.95.xxx 1415
Jenom info: u obrazku karty gigapixel gp-1 ( ta s tim quakem ) se při zvetseni objevuje predchozi obrazek samotne karty - ja jen ze bych to chtel videt zvetseny. Ale jinak dobrej clanek, hned sem dal premii :-)
2.8.2005 13:00:07   82.113.54.xxx 1213
Tady je, alespoň než se to vyřeší ;-) http://www.3dfx.cz/images/gigapixel_gp-1_b.jpg

2.8.2005 08:39:26   147.175.167.xxx 1414
voodoo malo 4 zlate mega, neskor 8MB ale karta to bola nadupana.
tak tnt 32MB sa vtedy na to nechytala.
keby 3Dfx neskoncilo s vyrobov grafik,
tak by sme dnes mali 32/64MB Voodoo XX a strcilo by do vacku aj 7800GT
2.8.2005 11:14:24   83.208.189.xxx 1314
v době, kdy voodoo mělo 4 MB rozhodně ŽÁDNÁ grafika neměla víc než 8 MB (krom některých profesionálních). V době 12MB Voodoo měly nejlepší grafiky 16MB. Jen v době 16 MB V3 měly ostatní 32 MB. A potom nastaly doby, kdy V5 měla 128 MB, zatímco všichni ostatní měli 64 nebo spíše 32 MB. Co se týká TNT, tak ta zadupala Voodoo 1 do země úplně ve všem(až na podporu glide pochopitelně) - aby ne, když to byla o generaci(možná i dvě) mladší karta. Takže s tím glorifikováním 3dfx se trochu klidni.
2.8.2005 11:49:35   193.179.25.xxx 1413
Riva TNT (myslím TNT1) Voodoo 1 trumfla úplně ve všem. Výkonově byla zhruba někde mezi Voodoo 2 a Voodoo 2 SLI! Nutnost ovšem byla bezchybná podpora AGP ze strany MB a dosti silný procesor.
Jinak snad ještě dodám, že to bylo první běžné jednočipové řešení s multi-texturingem (Voodoo 2 používala celkem 3 čipy + RAMDAC).
2.8.2005 14:28:16   195.27.138.xxx 1413
To byla prave (ne)vyhoda TNT - byla skalovatelna s vykonem procesoru. Pro cesky pomery se slabejma procesorama bylo lepsi volbou stare dobre Voodoo, protoze mu vykon procesoru byl celkem jedno :-)
2.8.2005 14:40:16   193.179.25.xxx 1414
No, nutno si také přiznat, že TNT mělo být původně o dost rychlejší. Plány byly někde kolem 125 MHz. Použitá výrobní technologie ovšem nakonec dovolila "pouze" stabilních 90 MHz (ofic.; já ji měl vyhnanou na 105;-))
No a za pár let se situace opakovala s čipem GeForce FX 5800. A teď vlastně v případě R520 taky...
3.8.2005 05:40:09   83.208.9.xxx 1515
To si tu ze mě děláte srandu, že TNT je ychlejší, jak Voodoo2, a jen o malinko pomalejší, jak V2 SLI. Zkus si s V2 SLI zahrát UT. 1024x768 ala 60fps. No? Nic! Nebo bez SLI 800x600 45fps. Ehm, taky nic. A nezapomeň, že TNT musela jet v 32bit, aby dohnala kvalitou obrazu Voodoo2 na 16bit. A glide neni výhodou, Nvidia měla udělat svoje api, ta ať nekritizuje. Jestli si to chceš dát na férovku tak si ten UT spust pod OpenGL a poznáš, která karta je lepší. A třeba Takovej Mohaa z prosince 2001 dáš s voodoo2 SLI v pohodě hratelně v 1024x768 medium detail. A TNT? No radši pomlčet. To samý Qake3A, Nhl2002, FIFA2002. Jediný, kde se TNT chytala byl podplacenej, nacheatovanej 3Dmark.
8.8.2005 11:35:12   82.114.193.xxx 1315
Děkuju za tvůj příspěvek. Opravdu krásně napsanej a pravdivej.
3.8.2005 16:29:10   84.242.95.xxx 1414
Já TNT1 a V2 v K6-2 550.
neŕekl bych že by riva byla nárocňá na procesor, pokud si s amozřejme nemyslel že se narozdil od V2 nedal použit na K6 233
2.8.2005 13:03:18   82.113.54.xxx 1314
Voodoo 5 měla 64MB (128MB V5-6000 nikdy nevyšla)
3.8.2005 06:54:42   82.114.204.xxx 1414
Mas stesti ze jsi dopsal to krom nekterych profesionalnich, protoze napr uz v roce 1996 prodaval integraph karty realizm a napriklad realizm 1.3 mel uz v te dobe 16MB SDRAM pameti pro Framebuffer a 2 sloty na texturovou sdram pamet az 64MB. Nasel sem hlasku od American McGee Alice jak si chvali ty nove intergraphy co jim prisly (jestli si vzpominam dobre tak delal na Quakovi 1). Takze v dobe kdy vrcholem hernich karet byla voodoo 1 s 4MB EDO pameti, meli profici karty s 64MB SDRAM.
2.8.2005 10:14:57   85.160.69.xxx 1314
pochvala za zajímavý článek, kolikrát člověk ani neví co tehdy bylo. ted jsou 2 velcí výrobci a další malí...a ceny jsou neúměrně vysoko. kdyby GF7800 stála cca 6 tisíc, tak bych o ní uvažoval.Jinak AAlchemy je super, údajně na tom rozjeli quaka s AA 32x to muselo být něco.
2.8.2005 11:14:24   82.99.154.xxx 1413
Poklona pro autora a potlesk... Pak se ti musíme složit na nějakýho wisoura, protože tohle byl fakt výkon
2.8.2005 11:20:28   195.28.76.xxx 1414
Tak ma pri citani tohto skveleho clanku napadlo: co sa stalo s tym finskym 3D akceleratorom, tusim sa mal volat Glaze a okolo roku 1997 to mal byt revolucny killer vsetkeho, co bolo na trhu? Bol to obycajny vaporware alebo to aj realne existovalo? Mali to tusim vyrabat nejaki Bitboys, ale ja si mena az tak presne nepamatam, len to, ze herne casopisy boli z toho akceleratoru par mesiacov unesene a potom zrazu ticho.
2.8.2005 12:20:32   83.208.29.xxx 1414
to si taky pamatuju, dokonce jsem to hledal na netu ale jen par kusych zminek (a hodne starych) - podobne si pamatuji i ohlasovani noveho typu ne x86 procesoru z ruska, a taky ticho po pesine
imho nastala jedna ze dvou variant: firmy nemely nic a jen si chtely udelat zdarma reklamu (otazka je proc, kdyz vetsinou jiny produkt neavizovaly) a nebo je skoupily molochy jako nvidia a intel, daly napady do supliku a po x letech je budou vytahovat jako vysledky sveho narocneho vyzkumu a vyvoje
2.8.2005 14:08:07   82.119.239.xxx 1413
myslim, ze ten Glaze mal byt okrem ineho zaujimavy aj tym, ze mal obsahovat nejaku embeded pamat priamo v cipe ... a o tom uz sa tusim zacina pomaly hovorit v dalsej generacii grafickych kariet ... takze asi to maju v tom supliku
2.8.2005 14:33:11   195.27.138.xxx 1414
Glaze3D od Bitboys Oy (http://www.bitboys.com/) udajne uz byl ve stadiu rozpracovanyho navrhu a videl jsem i par vyrenderovanych scen. Embedded pamet to melo mit tusim asi 9MB - ostatne pockejme si na dalsi dil serialu.
2.8.2005 13:06:48   82.113.54.xxx 1414
BitBoys existují, navrhují ale jen mobilní čipy a v některém z dalších dílů samozřejmě budou :-)
2.8.2005 11:30:31   84.42.240.xxx 1314
Uz jsem to psal do clanku o 3Dfx, ale opravdu je mi na bliti z toho, ze mnoho technologii ktere dneska nVidia a ATi vydavaji jako sve nove revolucni technologie meli tyhle firmicky uz pred 5-10 roky. Je to humus, co dneska neukradnes to nemas.
2.8.2005 11:48:19   213.226.211.xxx 1414
at zije kapitalismus :-B
2.8.2005 14:06:20   212.71.184.xxx 1312
Tak to dopada, kdyz jsou tam chytri obchodnici a mizerni vedatori udelat misto 16 32 pipeline pomoci 65nm taky asi nebude zadny problem, ale vymyslet neco noveho to chce hlavu a nebat se, bohuzel ty casy jsou jiz vice mene pryc a tak se misto boje na poli HW dockavame SW boje... HL2 vs DOOM3... achych ouvej kdyby alespon KYRO jeste nejake bylo.
2.8.2005 20:14:59   83.208.51.xxx 1414
No jak se to vezme z tech puvodnich technologii muze v podstate zustat napad a zbytek se musi kompletne prepracovat coz znamena udelat uplne novy navrhy log. obvodu a vubec vseho. Jak rikam z puvodnich paentu je pouzitelnej jenom ten napad nikoliv uz reseni toho napadu.
3.8.2005 16:36:00   194.7.156.xxx 1413
To mas jako s tim kolumbovskym vejcem - to by prece zvladnul kazdej!

Na to abys neco zpracoval (log. obvody, atd.), musis akorat najit nekoho, kdo se v tom vyzna. Takovejch lidi je dost. Ale NAPADY se na zadne skole nevyucujou.
2.8.2005 20:24:08   84.42.134.xxx 1414
no, třeba pixel/vertex shadery tyhle staré karty nemají a jsou z toho teď moc hezký efekty... až tak bych nVidi a ATI nezavrhoval, pořád lepší mít dva majoritní výrobce než jednoho..
3.8.2005 05:23:35   83.208.9.xxx 1314
Tak to pozor. Vertex shadery se daj v pohodě softwaerově emulovat a dodnes je moc her nepoužívá. Pixel shader. Na ty opravdu nádherné efekty většinou karty nemaj výkon a spoustu z nich lze nahradit dobrym bumpmappingem(viz DOOM3). A třeba takové motion blur, soft shadows, depth of field měla už voodoo5 a to i bez pixel shaderů. A Dělat tyhle efekty bez shaderů je minimálně o 300% rychlejší. Podle mě byl začátek pixel shaderů 2.0 asi největším omylem a brzdou pro vývoj herní 3D grafiky. Ono se vždy hezky vystavuje ta lepší ztránka věci, což Nvidia a ATI dovedou fakt skvěle. Měli jsme se spíš ubírat cestou geometricky reálnějších modelů, a Ultra hi-res textur. Taková vodní hladina vypadá furt líp, když má miliony polygonů a dobrou texturu v kombinaci se starym efektem zrcadlení a dobrym nasvětlenim, než s jakkoliv dobrym shaderem, položenym na rovnou plochu. Ale naše grafiky na to prostě nemaj, ale největší problém je v CPU, ty na to tak 10x nemaj. Já jsem osobně moc zvědavej na UT2006. Kde se má skloubit podmínka milionů polygonů na jedinou postavu a zároveň s pixel shader 3.0 efekty. Co jsem ty postavy viděl, tak nádhera, ale druhá věc je, že podle vývojářů ani Xbox360 nemá dost sil, aby to dal na max detaily.
3.8.2005 22:10:03   83.240.11.xxx 1414
Cestou Ultra-High Res textur? To ses zblaznil ne? Nejspis ne, jen neumis ani trosicku uvazovat ekonomicky.
K tomu abys dosahl kvalitniho efektu s PS potrebujes grafickou kartu za x tisic kc.
Ted pocitej se mnou, k tomu aby dosahl stejnyho efektu s miliony polygonu a ultra-high res textrami potrebujes:
- vykonou grafickou kartu (ty trojuhelniky musi neco zpracovat)
- nasobky soucasne pameti RAM jak systemove tak na graficke karte (asi tak 10-100 nasobky)
- nasobky rychlosti sbernic (ATA - pomaly, SATA (II) - pomaly, PCI - pomaly, PCI-E - pomaly ...)
- nasobky kapacit HDD a medii (preci jen 16x vetsi textura zabere 16x vic mista, ze?)

Opravdu ti to reseni pripada skutecne inteligentni?
2.8.2005 21:24:28   83.208.149.xxx 1313
Tenhle článek je fakt cool!Velice povedý!Ten článek jsem doslova hltal.Pěkně zpracováné. atd. hned jsem dal premii!!!Hodně zdaru PCt!
3.8.2005 01:35:20   195.12.144.xxx 1313
Prosim vas, synchronizujte si čas na vašom serveri lebo s tym asi niečo máte. Teraz je 19:42 ale predchádzajúci príspevok má čas 22:24 ... Prosim napravde chybu (mne idu hodiny dobre ...)
3.8.2005 03:43:57   62.168.10.xxx 1412
to je standardní posun času pro SR :-))
3.8.2005 05:13:23   82.119.110.xxx 1314
bude aj matrox???
inal SUPER clanky
3.8.2005 06:22:38   82.113.54.xxx 1414
bude, bude :-)
3.8.2005 09:08:58   82.119.110.xxx 1414
Jeden z najlepsich serialov ake kedy na PC tunningu vysli!!!!!!! Slava autorovi!
Jeden z najlepsich serialov vobec!
3.8.2005 11:50:16   213.29.16.xxx 1414
a co treba IMAGINE... (Number Nine - Imagine 128 Series 2)atd..
3.8.2005 12:00:58   82.113.54.xxx 1312
Number9 taky bude, ale trpělivost :-) Budou všichni výrobci, kteří vydali (nebo se pokusili vydat) něco pro PC s 3D akcelerací, které znám.
3.8.2005 16:24:51   83.208.239.xxx 6813
koukam nakonec jste nam noxe ukecali a clanek opravu vydal jeste ho ukecejte na FSAA , pak uvidite velmi velmi zajimavy clanek , na urovni tohoto da se rici i na vysi urovni , kdo se chce dozvedet vice necht navstivi jirkovi stranky www.3dfx.cz , velmi se vam zalibi. Jinak super clanek jak jinak kdyz ho delal nox
3.8.2005 18:23:42   83.240.1.xxx 1313
Až mi ukápla slza při vzpomínce na ty děla...
Ať je křemíkové nebo lehké 3Dfx... minutu ticha za něj...
3.8.2005 18:24:56   83.240.1.xxx 1414
sorry neee nebo, ale nebe
4.8.2005 16:00:47   81.0.253.xxx 1474
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
5.8.2005 12:44:17   213.235.85.xxx 1414
Nikde tu nenachazim grafiku s cipem Oak Technology OTI-64111, ktera se take prodavala pod nazvem Venus Solitaire. Jednu mam doma,docela pekny historicky kousek ;-)

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

515 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 254.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
TOPlist